REKLAMA

Czy spółce LOT grozi "kontrolowana upadłość"? O trudnej sytuacji narodowego przewoźnika

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-06-30 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 7 dwunastym koszt kłania się państwu właśnie programu jest dziś Eryk Kłopotowski ekspert do spraw rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry chciałem zapytać, jaka jest sytuacja polskich linii lotniczych lot czy pasażerowie mają się, czego obawiać w tym roku wydaje się, że to są 2 różne odpowiedzi to znaczy po pierwsze, sytuacja w mojej ocenie wlocie jest bardzo bardzo trudna myślę, że patrząc na wyniki finansowe z poprzednich lat to znaczy na jej ostatnie, które są Rozwiń » dostępne to jest za rok 2018, ponieważ są 2019 lot jeszcze nie opublikował danych i też nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie na bezpośrednie w klasie, które zadałem mu stan finansów, a inne od w ogóle unika tego typu odpowiedzi myślę, że w tej chwili straty dziwne, bo spółka publiczna prawda, więc właściwie mamy prawa Arki informacji, ale to prawo do informacji również zostało ograniczone i no i tym się trochę spółka zasłania wg mnie straty przekroczyły już miliard złotych, więc mówimy o gigantycznych stratach, jeżeli chodzi o finansowych, jeżeli chodzi o to spółka to jest 1 strona medalu druga strona to odpowiedź na pytanie czy pasażerowie mają się, czego obawiać myślę, że nie dlatego, że to jest spółka, którą rząd bardzo lubi i wie doskonale, że jeżeliby tę spółkę położył to rzeczywiście oznaczałoby to fatalne notowania wśród wyborców, więc to są 2 kompletnie różne rzeczy, na które trzeba tutaj patrząc na wapno to właśnie zaczynamy najpierw od pasażerów mówi to, bo wydaje mi się bardzo wielu z nich się niepokoi Otóż od jakich czasów systemach rezerwacyjnych lot właściwie można powiedzieć są ceny dumpingowe bardzo niskie jeśli chodzi o połączenia do atrakcyjnych miejsc w Europie, po czym po kupieniu takich biletów część pasażerów dostaje właśnie informację, że lot został odwołany linie proponują, bo Wojciech na kolejne loty albo przełożenie tego lotu na inny dzień no ale tutaj zaczynają się schody Otóż biuro Narodowego przewoźnika jest nieczynne od 16marca nie można się z nikim tam skontaktować na drzwiach wisi kartka, że w związku z wystąpieniem przypadków Korona wirusa w Polsce mając na uwagę bezpieczeństwo państwa oraz pracowników biura są nieczynne do odwołania na infolinię nie sposób się dodzwonić i właściwie z przewoźnikiem nie ma żadnego kontaktu stąd no pytanie właśnie w do do pana w imieniu konsumentów czy jest się, czego obawiać to jest rzeczywiście wyjątkowe, jeżeli chodzi o lot chaos w tej spółce jest jest dużo większy łącznie z tym, że na którymś momencie na stronie internetowej pojawiła się także informacja, że lot nie będzie wykonywał żadnych połączeń do końca sierpnia później oczywiście te formacje tłumaczono błędem systemu nie problemami technicznymi natomiast ktoś taką informację napisał ktoś ją w złożył do systemu ktoś jeszcze nas zgodził się na publikację takich takiej informacji Nowak woli wyjaśnienia myśmy oczywiście zabiegali o to, żeby w tym programie wziął udział także prezes polskich linii lotniczych lat niestety nie zna las dla nas czasu także rzecznik prasowy spółki nie mógł dzisiaj przybyć program to też to też pokazuje słabość spółki to znaczy uważam, że w sytuacji, kiedy popełniamy błąd jesteśmy w trudnej sytuacji to lepiej jest o tym, porozmawiać i wyjaśnić uspokoić nastroje niż pozwalać na to, żeby pojawiały się kolejne spekulacje chyba rzeczywiście sytuacja jest tak dramatyczna, że lepiej schować głowę piasek siedzieć po prostu cicho licząc, że ta burza mienia, bo pojawią się nowe środki, bo zaraz pojawi się temat zastępczy, bo rozmawiamy bardziej o wyborach niż o wakacjach no i wyborach będziemy rozmawiać jeszcze przez 2 tygodnie, więc ten czas sobie jakoś tam kupujemy jako jako spółka, aczkolwiek wg mnie to jest oczywiście gigantyczny błąd komunikacyjny na pasaże rowie powinni z ostrożnością podchodzić do kupowania biletów rzeczywiście to jest bardzo duża okazja jeśli chodzi oceny i on nową siatkę, którą prezentuje LOK nowe połączenia, które są oferowane, ale Boże do Grecji Hiszpanii czy Włoch z bardzo kierunków w basenie morza Śródziemnego to jest rzeczywiście nowość się lot stara się uruchomić połączenia czy też mówią ich uruchomieniu i są to kierunki bardzo atrakcyjny ale, ale znowu jest jest jest problem z dużą ilością odwołanych rejsów dlatego mówię o tej ostrożności dlatego mówi o tym, że, jeżeli kupimy bilet to spróbujmy się wstrzymać się z wynajmem samochodu zarezerwowanie hotelu przynajmniej do 2 tygodni przed przed podróżą, bo nie wiemy co się wydarzy naszą z naszych latem czy rzeczywiście będzie ją skasowane czy też utrzyma trudno nam coś powiedzieć o wynikach finansowych za ubiegły rok lasu jak pan powiedział, ale jeżeli rzeczywiście straty spółki sięgają miliarda złotych no to ja myślę, że w tym roku co znaczy to ja to pan od razu, że myślą o stratach oraz cen rok tak, że po prostu spółka przestała zarabiać jakiekolwiek pieniądze na to oczywiście sytuacja wszystkich przewoźników lotniczych po prostu przez niemal 3 miesiące wszystkie samoloty były uziemione tak i toteż powinien lot jasno powiedzieć mamy trudną sytuację zastanawiamy się co dalej wszystkie linie lotnicze na świecie, a związkiem rzeczywiście tych, które miały gigantyczne zapas gotówki, ale na pewno wszyscy przewoźnicy narodowi uzależnieni od polityki, a w jakimś tam stopniu, a sięgają do budżetów państwowych po wsparcie tej czy innej formy to jest pomoc jest pożyczka to jest Nisko oprocentowany kredyt czy to jest na kredyt koncertowanie na akcje na udziały tak jest w przypadku Hanzy wiele różnych metod się te stosuje natomiast najgorszą metodą jest siedzenie cicho i po cichu zakładanie spółki lot Polish Airlines, bo to budzi tylko niepotrzebna, a pytania i bardzo bardzo wiele wątpliwości na biuro prasowe przewoźnika wydało takie oświadczenie, że lat Polish Airlines powstałe w ramach porządkowania działalności operacyjnej realizowanej w Polskiej grupie lotniczej, a spekulacje o rzekomej upadłości polskich linii lotniczych lot SA są nieuprawnione tylko znowu co to znaczy porządkowanie działalności operacyjnej czy to znaczy, że teraz operacje lotnicze będzie wykonywało społeczne dla nich ani Pala lot, a czyli, że tam zostaną przesunięte wszystkie umowy z lotnikami z obsługą, a umowy leasingowe i inne i tak naprawdę to będzie operator PLL lot będzie no właśnie kim sprzedawcą biletów do dostawcą klientów jak jak traktować prawa nowa, bo boi jeszcze 1 rzecz wydaje się bardzo niepokojąca Otóż słowa wicepremiera Jacka Sasina kontrolowana upadłość lot to możliwe scenariusz, ale traktuje go jako absolutną ostateczność co to znaczy kontrolowana upadłość wydaje się, że w kodeksie prawa handlowego nie ma w ogóle takiego pojęcia jeśli ktoś ze spółki bądź z grona właścicielskiego wie o tym, że spółce grozi upadłość spółka kwalifikuje się do upadłości nie zgłasza tej upadłości popełnia przestępstwo krótko mówiąc tak oczywiście ma pan ma pan absolutną rację tak powinno być, że powinna się zwłaszcza, że ma się takie informacje dłuższa historia już odpowiedź na to pytanie jest taka, że w mojej ocenie powołuje się tą spółkę po to, żeby przenieść do niej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, żeby pozbyć się związków zawodowych, żeby pozbyć się bagażu stworzyć nową spółka, a która będzie operatorem podobne działania podejmowały linie lotnicze np. Alitalia, że bada czy ta nowa, ale uwaga tak nowa spółka zastępował po prostu starą, pozbywając się długów i pewnych obciążeń myślę, że tutaj może być podobny scenariusz zakładany w tym sensie jest kontrolowana upadłość czy jednocześnie nie upadamy, a trochę jednak pozbywamy się, a tego co uważamy za niepotrzebne wrócimy z naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Eryk Kłopotowski ekspert do spraw rynku lotniczego z państwa ma gość, a teraz na poważnie Eryk Kłopotowski ekspert do spraw rynku lotniczego jest państwa moim gościem Richard Branson powiedział kiedyś odpowiedzią na pytanie jak zostać milionerem powiedział, że to bardzo proste wystarczy być miliarderem i kupić linię lotniczą i ich chyba rzeczywiście 1 z moich ulubionych cytaty co w tym jest co Polsce polskie linie lotnicze lot z linii lotniczej w każdym kraju stanowią krwiobieg osób gospodarki to jest bardzo istotne punkt łączący bardzo wiele różnych branż to nie jest tylko łącznie branża turystyczna jest wyłącznie branża przewozowa, ale tak naprawdę to jest sposób na wymianę kapitału informacji, a w technologii, a przyciągnięcie inwestycji, jeżeli rozważany przyciągnięcie np. dużych międzynarodowych ośrodków typu Frontex, który w Warszawie ma swoją siedzibę co centrala takiego takiej instytucji rozważa, gdzie jest lotnisko, które pozwala łatwo przemieszczać pomiędzy różnymi punktami w Europie na świecie wybierana jest np. Warszawa, ponieważ Okęcie jest blisko centrum ten wyjazd jest dogodna siatka połączeń z tego miejsca jest bardzo dużo linie lotnicze krajowe no tutaj można się oczywiście spierać jak bardzo ingerencja państwa jest potrzebna, a jak bardzo powinien działać wolny rynek, ale każde państwo chce mieć swoją linię lotniczą po to, żeby decydować o tym z pewnym stopniu, a skąd chcemy mieć, a przyjeżdżający biznes jak możemy bez przeć potencjalnie inwestorów, którzy mogą czas znaleźć w naszym kraju, a i to jest wytłumaczenie po co krajom linii lotniczych natomiast linie lotnicze w ogóle są niezbędnym elementem każdej gospodarki nie dlatego też to wsparcie dla linii lotniczych jest dzisiaj bardzo bardzo niezbędne do tak, ale są były słynne linię słynne brandy, które zbankrutowały tak jak Ameryka czy czy AB na Eli przewoźnicy narodowi, którzy jednak oddali pole i no wydaje się też że ich właściciele sobie poradzi to znaczy musiał krajach, które w, który zdalnie operowały tak oczywiście na to mówimy o sytuacji trochę historycznej lotnictwa, która jest bardzo pasjonująca, a mówimy o 100 latach istnienia branży, która z, a wstając była bardzo mocno regulowana, ponieważ były konwencje, które decydowały o tym kto może być przewoźnikiem na jakich trasach, kto może być przewoźnikiem, a i w jaki taryfach może sprzedawać bilety, czyli była kompletna całkowita stuprocentowa regulacja rynku później przychodziła deregulacja pojęcie pojawiła się konkurencja, więc te wszystkie stare ospałe linie lotnicze z pięknymi nazwami, a Adam bardzo szybko, ale padało też bardzo dużo linii lotniczych nowych, które sobie po prostu na rynku nie nie radziła, ale dzisiaj od ostatnich kilkunastu lat lotnictwo rozwija bardzo szybko bardzo dynamiczny właśnie dzięki deregulacji dzięki temu, że pojawiło się np. na koszty, które operują, a sposób bardzo zwinne na rynku, a w dużo mocniej wykorzystują samoloty te samoloty latają pełniejsza, a jednocześnie dla konsumentów, o których musimy pamiętać to jest świetna wiadomość dlatego zapamiętam 2004 roku bilety najtańsze do Londynu kosztowały 1700zł, dlaczego dlatego, że mieliśmy sytuację, w której umowy bilateralne pomiędzy polską wielką Brytanię mówiły o tym, że z każdego kraju może być 1 przewoźnik, a o określonej liczbie połączeń i taryfy były po prostu ustalone później jak naszła zeszła z liberalizacja rynku pojawiło się koszty nagle okazało się, że dom ten można polecieć do 170zł albo 17zł tak ta oczywiście wspaniałe pytanie tylko jak na cenę wpłynie pandemia tak odpowiedział wszystkie linie lotnicze mają kłopot nawet te, które miały ogromne zapasy gotówki no trudno tutaj wyjść bez strat po prostu z trzymiesięcznego uziemienia, więc jak będzie to miało na ten rynek po pandę ja ja odpowiem przewrotnie, bo w dużej bardzo dużej mierze zależy zależy to od polityków od polityków, którzy grają również swojej gry na lokalnych rynkach, czyli np. polityków we Francji, którzy mówią wesprzemy Air France damy tani kredyt dane pomoc publiczną, ale Franz musi się zobowiązać do tego, że nie będzie latało po kraju Austrii politycy mówią wesprzemy Austrian Airlines i wesprzemy linie lotnicze Air France, ale latać po kraju w ramach NSR może wygrać, ale trzeba wesprzeć linie kolejowe którymi byli też dokładnie, z którymi które też są bardzo drogie w utrzymaniu, które po prostu nie wytrzymują konkurencji na rynku krajowym oczywiście zasłaniamy się ekologią do tego, ponieważ dużo bardziej ekologiczny jest transport kolejowy to mówimy wyłączane z linii lotniczych, ale są też politycy, którzy chcą stosować blokady ekonomicznej wg mnie, bo inaczej tego nie da nowe tłumaczyć, mówiąc że np. Austriacy najtańszy bilet powinien kosztować nie mniej niż 45EUR 50EUR nie i to już powoduje powrót do idei regulacji, do której ja jestem osobiście bardzo przeciwny, ale myśli pan że, że ceny wzrosną to znaczy, że na konsumentach linie lotnicze odbiją te straty, które poniosły podczas rock Down ja jestem pozytywnie jestem optymistą pozytywnie nastrojony na NATO jak będzie wyglądał w przyszłości rynek lotniczy myślę, że ci, którzy latali często już dzisiaj nie mogą doczekać, żeby część samolotu ci, którzy latali rzadko albo wcale zdali sobie sprawę z tego, że taki lock Down może przyjść w dowolnym momencie, więc będą chcieli zwiedzać świat, a i ten rynek ruszy ruszy szybko na, toteż pokazują wstępne dane wstępne takie momenty, kiedy Stanach Zjednoczonych uruchomiony został system sprzedaży biletów tak naprawdę trochę, a odmrożonych został ten ruch lotniczy IT wzrost był po prostu gigantyczne dużo wyższe niż ktokolwiek zakładał, że będą, więc mam nadzieję, że akcje co wydarzy no i mam nadzieję, że rzeczywiście politycy nie doprowadzą do tego, żeby blokować w celach takich mocno ochronnych dla własnych linii lotniczych Broch blokować ruch turystyczny znowu, zasłaniając się albo ekologią albo bezpieczeństwem albo czymkolwiek innym tylko pozwolą, żeby ten rynek oczywiście swobodę nie mógł rosnąć wrócić jak najszybciej do sytuacji w 2019 roku wrócił do sytuacji polskich linii lotniczych, w którym miejscu jesteśmy tak, porównując się z obecną Europą to znaczy jesteśmy dużym przewoźnikiem małym w dobrej kondycji fatalnej kondycji wszyscy mówią o trudnościach lotu, ale trudności mają wszyscy, więc chciałbym prosić pana naszkicowane takiej takiej mapy, gdzie jest lat lot jest średniej wielkości przewoźnikiem oczywiście daleko mu to do dużych przewoźników zarówno tych tradycyjnych jak Lufthansa KLM British Airways, jaki do tych la Costa owych i typu Rainer to są naprawdę gigantyczna linie lotnicze przewożące to kilkadziesiąt do 100 kilkudziesięciu milionów pasażerów rocznie lot przewoził pasażerów na 11 000 000 rocznie, a więc mówimy o różnicy 10 miasto to jest bardzo duża różnica lot ma gigantyczną ambicja i myślę, że miał ciekawy potencjał do rozwoju w Europie środkowo-wschodniej oczywiście tutaj znowu jest kwestia polityki, a ja z politycznych naszych polityków, którzy chcą, żeby w Polsce była 1 linia lotnicza jedno lotnisko, czyli cpk i rozumiejąca nasz lot nawet i to uważam, że będzie oczywiście krótko krótkoterminowe korzystne jest dla LOT-u, żeby pozbyć konkurentów natomiast długoterminowo to będzie fatalna decyzja uważam, że realizowanie tej strategii, którą lot zaczął realizować, czyli otwieranie hab np. w Budapeszcie Warszawie rozwijanie połączeń z Krakowa bezpośrednich trans kontynentalnych to był dużo lepszy sposób, ponieważ takie połączenie pechowe, a oznacza konkurowanie, a schabowe z dużo silniejszymi graczami a bo patrząc na to kim będziemy konkurować to nie jest tylko łącznie Berlin, a to jest bardzo wiele miejsc, ponieważ podróżni będą mieli do wyboru przesiadkę, a w Baranowie, a we Frankfurcie Monachium Dusseldorfie Amsterdamie Helsinkach w Londynie, a w Oslo, ale także np. no oraz Katarze, a czy Zjednoczonych Emiratach arabskich to też będzie konkurencja dla cpk to też jest także ci przewoźnicy, a z bliskiego Wschodu mówią u nas też można przesiąść przy okazji coś ciekawego zwiedzić zobaczyć ich latać bardzo luksusowo nas i przewaga tamtych miejsc w tamtych linii lotniczych jest taka, że działają na rynku, a dużo dłużej, jeżeli chodzi o europejskie albo dużo dużo dużo większe i bezpieczniejszym finansowaniem, jeżeli chodzi o Ninie na bliskowschodnie, a lot ma w tej chwili bardzo ciekawą złota, ponieważ ma dreamlinery niestety trzecią przesiadka na maksy okazała się porażką, ale nie ze względu na lotni błędne decyzje tylko ze względu na to, że akurat był to źle skonstruowany samolot i źle przygotowani byli piloci do jego obsługi bardzo wiele tam popełniono błędów stąd została ta ten model samolotu zostały uziemione straty nie tylko lot, ale wielu innych przewoźników także tutaj jest taki miks nieszczęśliwych zdarzeń w połączeniu z wg mnie błędnymi decyzjami politycznymi takie, a takiego silnego nacisku na gospodarkę centralnie sterowana, czyli przyszłość LOT-u można powiedzieć jest ściśle skoro skorelowana z polityczną decyzją dotyczącą budowy centralnego portu komunikacyjnego myślę, że tak to jest to jest to jest zdecydowanie tak natomiast ja tylko mam nadzieję, że te polityczne decyzje dotyczące centralnego portu lotniczego i czy komunikacyjnego, a i i co za tym idzie chęć budowy silnego lotu nie odbije się negatywnie na pasażerach, ponieważ wg mnie stworzenie z powodów politycznych cpk oznacza zagrożenie zamknięcia nie tylko Okęcia, które jest wymazywanie planów Atalu, jeżeli chodzi o kolejne lata, ale też dużym zagrożeniem dla istnienia po lotnisk regionalnych w Polsce, które były przede wszystkim odpowiedzialny za gigantyczne bardzo szybki rozwój lotnictwa w Polsce dlatego, że jeżeli zgadzamy, że co taka jest projektem politycznym to dlaczego lot może latać tylko cpk, ponieważ nie opłaca się dowozić samolotem c innych lotnisk w Polsce pasażerów do cpk i po co się buduje kolej do cpk, więc lot nie będzie latał na lotniska regionalne a kto pozwoli na to, żeby do Poznania zamiast lotu latał np. Aerofłot Lufthansa czy do Gdańska czy też do Krakowa, więc myślę, że ryzyko tego, że politycznie zamykamy Okęcia będzie Kol kolejne kroku duże niosło ryzyko, że będziemy zamykać Poznań Gdańsk czy Kraków bardzo serdecznie dziękuję za analizę Eryk Kłopotowski ekspert do spraw rynku lotniczego był państwa i moim gościem zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM po nich na raport gospodarczy program przygotował bard mojej Bartłomiej Pograniczny realizował Szymon waluta Mikołaj Lizut do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA