REKLAMA

Co robić z archaicznymi (i np. rasistowskimi) lekturami? Nie wyrzucać z kanonu!

Światopodgląd
Data emisji:
2020-06-30 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:42 min.
Udostępnij:

Czy powinniśmy zachować archaiczne lektury z kanonu? A może właśnie zostawić, by móc o nich dyskutować we współczesnym kontekście? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy ze współpracownikiem Tygodnika Powszechnego, krytykiem literackim oraz nauczycielem języka polskiego dr Wojciechem Rusinkiem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz, a Wojciech Rusinek dr Wojciech Rusinek zastanawia się w tygodniku powszechnym co robić z dziełami, które wydają nam się archaiczne obce ideowo, a nawet skandaliczne wróciła dyskusja wraca wracać będzie, bo kanon uwiera, więc wróciła dyskusja o kanonie tym razem przy okazji listu nauczycielki w sprawie jej zdaniem jej wezwania do usunięcia z listy lektur obowiązkowych w pustyni i w Puszczy ze względu na stereotypowe rasistowskie opisy Rozwiń » kultury społeczności afrykańskich tak to ujmę może oględnie, więc wróciło pytanie czy spory o kanon i wydaje się, że bardzo ciekawych wskazówek udziela właśnie jak o tym, myśleć jak ja jak z tych dyskusji, jakie wnioski wyciągać właśnie dr Wojciech Rusinek dlatego też zaprosiliśmy go światopoglądu dzień dobry dobry pani, aby państwo od razu powiem, że to dla państwa też gratka, bo tygodnik powszechny jutro się Kazia już dziś możecie z niego wejrzeć w światopoglądzie dodam, że dr Wojciech Rusinek oprócz tego, że właśnie jest współpracownikiem tygodnika powszechnego jest też krytykiem literackim redaktorem dwutygodnika art papier i nauczycielem języka polskiego w drugim LO imienia Marii Konopnickiej w Katowicach, więc oczywiście tylko kilka za jawi się tutaj państwu zapowiemy wątków wszyscy czy w pewnych perspektyw spojrzenia na tę kwestię, a w zasadzie po to jest kanon to znaczy, dlaczego pan ostatecznie tego kanonu broni jak jak rozumieć jego sens właśnie skazany jest problem to znaczy, jeżeli spojrzymy na-li dyskusję akademickiego literaturoznawstwa ostatnich 2020 kilku lat tam wyraźnie widać, że pojęcie kanonu jest 1 z tych najbardziej podejrzanych na panu kojarzy się władzą z unifikacją z osadzeniem jak w takiej głębokich w księdze tradycje schematach myślowych uniwersyteckie i ratownictwo sugeruje, że kanonie albo niemożliwe albo utraciliśmy zdolność do myślenia w kategoriach kanonu rzeczywistości pluralistyczne, ale ja mam możliwości tak rzeczywiście jest znaczeń kilka takich wydarzeń można, by wskazać całkiem drobnych, które pokazują że, że tego kanonu ciągle potrzebujemy jak może w takim wymiarze wspólnotowym np. w grudniu ubiegłego roku wydawnictwo Ossolineum w ramach prezentu na 80 lecie istnienia serii wydawniczej biblioteki narodowej prezentowało miłośnikom tej serii darmowe bułki i okazało się, że jak odpowiedzialność tych Bóg tak wielka, że sklep został zablokowany co to za teksty to walka to Konrad Wallenrod treny Jana Kochanowskiego poezja Leśmiana okazuje się, że potrzeba czytania tekstów klasycznych tradycyjne weźmy arcydziełami jest potem zaczęły pojawiać się bardzo interesujące książki znaczka prof. Ryszarda Koziołka ostatnio wiele tytułów czy monografia Jana członkowskiego poświęcona epopei Mickiewicza pierwsze od lat książki które, lecz taki sposób syntetyczny wracają do dawnej literatury więc, ale już się także wspólnotowym tai owi dorośli uczniowie domu jednak mamy wiele doświadczeń, ale myślę, że anegdotycznie mogę postawić tezę, że ten kanon nie byliśmy my w szkole na niego gotowi z pana relacji z Leo wymaga, że ciężko złapać kontakt uczniom z tamtym językiem z tamtymi perspektywami i kryteriami jasne, ale w moim odczuciu tak jak napisałem w artykule kluczowe nie tylko jakie teksty będziemy dobierali jako lektury co jak będziemy czytali czy ja dziękuję bardzo, wierzy w nauczycieli bardzo, że w naszej pracy i wierzę także to, że nawet najtrudniejsze tak jesteśmy w stanie przedstawić przystępna, ale to nie utopijne założenie to znaczy znów to różne są pewne doświadczenia, ale dużo dyskutujemy o systemie edukacji wiemy, jaki ten system i wiemy, że są zapewnię, w których są bardziej oddani lepiej opłacani nauczyciele i szkoły, w których na pytanie czy jest szansa nie podważa, że w tych szkołach są, tym bardziej nowi nauczyciele z tymi zarobkami czy jest szansa biorąc pod uwagę cały zestaw problemów, które stoi przed edukacji przez system edukacji na to, żebyście właśnie czytać krytycznie do pani pani swój nos zarobkach jak orzekł o kluczowym jest tutaj bardziej kapitał kulturowy to znaczy bardziej skupić na środowiska, których da się taką, która przeprowadzi śliska uczniowskiej środowiska często jest to bardzo trudna natomiast gdzieś odwołać to do badań, które zostały przeprowadzone kilka lat temu czas sobie jak biblioteka w szkole przeprowadziło 2015 roku ogromną ankietę czytelniczą wśród uczniów przebadanych 450 000 osób, które głosowały na książki zdaniem powinny stać się książkami lekturami szkolnymi na wybory były szokujące to znaczy zwyciężyły książki, które były dla pieszych znalazła się poz. 50 twarzy Greya zwyciężyły książki, które były w aktualnie serialami albo filmami grami komputerowymi także, by Eddy młodzież dociera do literatury przede wszystkim przez ten obiekt innych innych dziś, że serial to współczesna powieść na marszałkowie porzucamy pismo tak, ale ja dlatego uważam, że nauczyciel w takim rozumieniu na niekorzyść podpowiada lektury trudnego tekstu zachęca dyrektor trudnego tekstu jest potrzebny ciągle właśnie ludzie sami dotrą do tego wydaje się, że w momencie, kiedy w sposób, jaki atrakcyjny czytelny przedstawimy nawet skomplikowane dlatego nie tę prozę Brunona Schulza czy prozy Gombrowicza wtedy ma szansę dotrzeć do rządowego do młodych ludzi pojazd tym pana tekst odnajduje 2 w jak trudno, żeby wspierać tych 2 tezy czy 2 perspektywy po pierwsze to powinno być jednak bardziej debatowano i przez uczniów przez nauczycieli i przez tych specjalistów przez ministerstwo, a nie tak bardzo narzucane od góry druga oczywiście to zwraca pan uwagę bardziej demokratyczne co istotne wydają się zwraca pan uwagę na to, że demokratyczna oznacza, że uwzględniające nie tylko to de konstruujący są perspektywy, czyli w szokującą wskazującą na rasizm wskazującą na kolonializm na kolonialne podejście w pustyni w Puszczy, ale również tą, która myśli bardziej niż nawet konserwatywny przepraszam, iż nie ujęła tego we właściwy sposób, że to jest tak jak ta ta Agora społeczna któryś z te różne perspektywy musiał się zetrzeć jak najbardziej szkoła powszechna szkoła publiczna taka taka, której uczymy musi uwzględniać perspektywę czy być otwarta odnosi się z szacunkiem do uczniów reprezentujących różne środowiska zresztą mamy też swojej pracy kontakt z uczniami bardzo mu doświadczenia życiowe to znaczy dla niektórych z nich na pewno taka perspektywa Thecus te konstrukcyjne podważająca mity czy narodowe czy kluczowe jest atrakcyjna zresztą też bardzo wiele zmieniło w ostatnich latach i nie częściej mówią o kwestiach tożsamościowych ważnych dla nich np. związanych z tożsamością seksualną, a także zarządzanie nie będziemy rozwijać doczytać państwo pan ucząca doszukała się seksizm Gombrowicza to wcale nie te zaskakujące no właśnie, ale złoto dla mnie bardzo inspirujący zaczął o Ferdydurke myśleć nowy sposób właśnie szukanie takich interpretacji kontaktu z uczniami było ożywcze dla salonu znaczyłoby, że dla naszego myślenia o literaturze tekstach, które w tej praktyce szkolnej trafiają takie struktury myślowych powtarzamy jak nauczyciele przez przez lata w kolejnych rocznikach dlatego musimy się słuchać prawda głosy tych uczniów którzy, którzy mają chęć pracy i ani interpretowania literatury ptaki leżały też sposób to zaś tak bardzo istotną w związku z tym, że chciałabym trzymam kciuki za tą utopijna perspektywa, ale będą też tutaj może po własnych doświadczeniach trochę cynikiem co do możliwości takiego konstruktywnego czytania literatury od razu państwu powiem, że też jutro w programie wieczorem po dwudziestej drugiej chciałabym taki sposób krytyczny czytać pustyni w Puszczy będzie Paweł dr Paweł Cywiński dr hab. Michał Leśniewski ze mną w pustyni w Puszczy pewnie bardziej dla dorosłych, ale właśnie prowadzi zrozumieć, dlaczego ja, jakby na czym polegają te tropy myślenia, czyli w pewnym sensie też odtworzyć tamten świat myślenia i zobaczyć, jakie ma wpływ na dziś, bo też pan zwraca uwagę na to, że kanon to jest bardziej opowieść dziś niż wtedy pada co zwraca uwagę omawia pustyni w Puszczy czy ja nie mogę pustyni w Puszczy, dlatego że jest przeliczalny nie, więc nie nie nie struktura licealnej stąd całe państwo pytania w granicie Żebrowski pustym opuszcza może wycisnąć trochę wyżej rocznik to znaczy być może uczniowie końca szkoły podstawowej byliby w stanie już tak bardziej krytycznie odnieść do tekstu myślę że, że jest to możliwe ja wierzę bardzo inteligencja inteligencję uczniów no przecież mieć informacje o Kongu belgijskim ścianie i listonosza SA króla belgijskiego albo nie bardzo rząd, bo jądro ciemności zniknęło z ze spisu lektur nawet nie jest lektura sugerowanych jako jako lektury do wyboru oraz Konrada wykreślą dzień w roku Konrada właśnie dlatego jest to dość smutna podają, że jądro ciemności za brak takich tekstów czy bardzo poddaje się takim uaktualniony aktor grający interpretacją i przekazuje do tak dużą wagę nawet z tym zrobić no tak krótko dawać to będą używać krytycznie zmusza do myślenia po prostu uczniów resztę dużo to jest jeszcze więcej wątków do myślenia znajdziecie państwo w tekście gościa, czyli dr Wojciecha Rusinka w jutrzejszym tygodniku powszechnym i oczywiście jutro po dwudziestej drugiej w wieczorem będziemy czytać pustyni i w Puszczy, odtwarzając tamten świat zastanawiając się co nas uwiera, dlaczego niektórych uwiera innych nie uwiera dziś jeszcze raz bardzo dziękuję za rozmowę teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA