REKLAMA

Czy to już czas, by przesiąść się w samochód elektryczny?

Auto w firmie w czasie pandemii
Data emisji:
2020-06-30 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:54 min.
Udostępnij:

W jakim tempie samochody elektryczne będą tanieć - bo to, że będą, jest pewne? Na co zwracać uwagę, jeśli planujemy zakup takiego auta? Artur Włodarski, dziennikarz motoryzacyjny, mówi o tym w rozmowie z Krzysztofem Woźniakiem. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest marka Volkswagen. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen oferująca rozwiązania finansowe dla przedsiębiorców w dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam do wysłuchania podcastu w ramach cyklu auto w firmie w czasie pandemii rozmawiamy w nim rynku motoryzacyjnym w czasie ograniczeń związanych z 19 i o tym jak pandemia ten rynek zmieni niewątpliwie ma wpływ spory rozmawiamy też o bezpieczeństwie na drogach dziś mówimy o 1 gałęzi motoryzacji, jaką są pojazdy z napędem elektrycznym państwa moim Rozwiń » gościem jest Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny widać jak duża i nowy w morze w czasie największych ograniczeń związanych z pandemią rynek motoryzacyjny dużo stracił już wszyscy wiemy dotychczas do powrotu do stanu sprzed pandemii pewnie jeszcze w długa droga przed nami, ale właśnie te pierwsze pytanie do ciebie ile czasu rynek motoryzacyjny ogólnoświatowych moim zdaniem będzie potrzebować, żeby wrócić do tych czasów sprzed pandemia może to nigdy nie nastąpi już na pewno nie wróci w tym kształcie i w jakim był przed, dlatego że w ogóle pandemia ma to do siebie, że przyspiesza pewne trendy, które i tak się wydarzyło tylko, żeby wydarzyły się długo później to są różne rzeczy np. o torze siedzimy teraz w domach i nie w studiu stąd wprowadzimy tę audycję tak być może było zapach lata pandemia sprawiła, że tak jest już teraz wiele firm z Księżyca na pracę zdalną ENA, a my mamy to co, a ja pisałem 1,5 roku temu, że masowe zwolnienia w fabrykach produkujących samochody i one dotykają UE w wszystkie firmy łącznie z tymi premium się zdawało najbardziej bezpieczne i 1 z takich terenów, które ulegnie przyspieszeniu będzie przejście napędu spalinowego na elektryczny oznacza oczywiście nie całkowite i nie od razu, ale też dokona dużo szybciej niż do tej pory się wydawało innym trendem, który w motoryzacji będzie miało miejsce i który pandemia przyspieszy to jest integracja pionowa, czyli producenci będą musieli po pierwsze z centrali Zobacz miejsce produkcji, żeby to niebyła rozsiane po całym świecie, bo widać, jakie są tego skutki 1 przez nie latają samoloty i starać się więcej zespołów zrobić samemu, czyli po prostu mieć pod poddostawców też oczywiście rozrzuconych po świecie no i trzecia, że to jest to, że teraz ludzie jeśli kupują samochody to coraz chętniej robią to zdanie z przyczyn bezpieczeństwa to jest coś co może się przerodzić w dawek i jest firma, która nie ma dilerów i okazuje się, że bardzo dobrze na tym wychodzi także ta może być taki trend który, który zostanie nas po pandemii, ale to szczególnie ciekawe moim zdaniem jest to co powiedzieć na końcu właśnie, że zaczynamy kupować zdalnie samochody to jest o tyle ciekawe, że to trochę świadczą o tym jak zmienia się nasze podejście do samochodu już nie musimy iść do salonu, żeby zobaczyć ten samochód jest fajne, ale czy on nam pasuje wsiąść do niego na tyle już znamy motoryzację, że traktujemy ją jako zmywarkę to nie powiedziałbym, że aż tak dlatego, że to jest oczywiście przedmiot, który jest naszym takim od witam takim strojem zewnętrzne, które my chcemy być kojarzeni, który chce, żeby wyrażał nasze pozytywne cechy podkreślał, więc samochód jest coś więcej niż zmywarek, które siedzi w końcu jest często zabudowana i po prostu widać tylko sobie mruczy po drugie to jest najdroższa ruchomość, jaką mamy, więc NATO nie jest tak natomiast to jest po prostu dużo bardziej wygodne i być może firmy będą chętnie korzystały z tego sposobu sprzedaży, a właśnie w związku ze rewolucją napędową, o co chodzi Otóż badania w stanach Zjednoczonych wykazały, że takim hamulcowym tej rewolucji bardzo silnym są dilerzy samochodowi, dlatego że oni patrzą na elektryki jako na samochody, które psują im biznes, bo m.in. na mniej generują zysków z serwisu, ponieważ tego serwisu nie wymagają aż tyle w zasadzie w samochodzie elektrycznym NATO to co najczęściej trzeba zmieniać to są opony, które możemy zmienić przecież u wulkanizatora ani w serwisie w wielu samochodach nie ma wymiany olejów tam są oleje przekładniowe, a o tym jeszcze porozmawiamy dobra leki naraz w ogóle tak ogólnie o tym, rynek ale, ale w moc, o co chodzi Otóż problem polega na tym, że jak redaktorzy kilku portali zaczęli dzwonić do serwisów do naszych dilerów różnych firm, które mają w ofercie samochody elektryczne w stanach Zjednoczonych tam dilerzy mają bardzo silną pozycję to się okazało, że obsługa tych punktów albo nie ma pojęcia samochodach elektrycznych albo nawet nie wie, że takie samochody są w ofercie tej firmy, które logo widnieje na salonie albo konfabuluje i mówią rzeczy zupełnie niemające pokrycia w realiach jeśli chodzi o parametry tych samochodów, a także tak naprawdę dilerzy nie bardzo są sprzedawać samochody, bo po prostu tak jak mówiłam zarabiają głównie na samochodach z Haliną, które są dużo bardziej skomplikowane i tutaj, gdyby można było z zrobić to przez internat ten proces byłby dużo Prost 3 łatwiej kontrolowane jak czynnik ludzki odgrywa tu mniejszą rolę, a więc moim zdaniem mógł wpłynąć też na cenę samochodu, bo od organu żaden sposób ich koszt utrzymania pracownika do tak, bo diler musi z tego żyć tak naprawdę żyje samochodu, czyli wieża sobie samochód z fabryki trafia do salonu piękny marmurowy zbiórkami stokrotkami sekretarkami jej się specjalistami do wszystkich trzeba płacić ten prąd to wszystko i dopiero po jeszcze ci ludzie muszą zarobić dopiero ten sam samochód musi jeszcze się udać sprzedać i taki zysk producentowi także w tej, jakby kolejny pośrednik, który sobie kraju dużą część tego tortu, a moim zdaniem ten rodzaj optymalizacji, choć brutalne, choć zupełnie zachwieje status quo rynku motoryzacyjnego niezmienne od 100 lat to jednak będzie znajdować naśladowców na dobrze głównym naszym tematem dzisiejszego podcastu jest jednak 1 z gałęzi, czyli właśnie pojazdy napędzane przez prąd czy też mieszane hybrydy paliwo konwencjonalne i elektryczne czy, gdybyś kupił teraz elektryka albo hybryda nie kupiłbym tego, że dlatego, że my jesteśmy na samym początku tej rewolucji przez ponad 100 lat nikt nie był tak na dobrą sprawę zainteresowany elektrycznym napędem samochodach osobowych i szlaki po prostu mieliśmy brud paliwa taniego dodatku mnóstwo firm, które generowało ogromne zyski w związku z tym stały się wpływowe dbały o to, żeby ta rewolucja nie następowała no i efekt jest taki, że dopiero w zasadzie w ostatniej dekadzie, a jeszcze 10 lat temu nikt poważnie nie mówił o samochodach elektrycznych i nikt nawet nie przewidział tej rewolucji, bo wystarczy przypomnieć jak traktowany był na początku Ilony maski jak to wróżono mu plajtę Tesli my za kolejne pół roku tak się do tej pory w zasadzie odwleka w 2 brany za wariata tak do tej pory część ludzi nie chce, jakby się pogodzić z tym co się dzieje na rynku motoryzacyjnym Petrochemii uważają, że to nadal jest ślepa uliczka, ale moim zdaniem przekonają rychło całkiem rychło może jednak nie ma odwrotu od tego w także to jest nowa historia nie było w związku z tym know how i jak zrobić jak zgromadzić w samochodzie w sposób efektywny tyle energii, żeby one mógł przejechać się spory dystans większy niż 3300 km i to jest nowa sztuka bardzo trudne zadanie jesteśmy na początku tej drogi teraz dla upowszechnił była akumulatory wyliczają, które były wcześniej stosowane tylko w komputerach i smartfonach okazała, że można je zaprząc samochodzie i że to zdaje egzamin na jakie się okazało, że to co było niemożliwe stało się jednak możliwe, choć trudno, bo uważam, że nadal piętą achillesową samochodów elektrycznych jest jednak zasięg to jest to, dla którego ja bym jeszcze się wstrzymał zakupy, dlatego że jeszcze 5 lat temu 7 lat temu tylko 1 firma tak na poważnie pracowała chciała, by udoskonalić akumulatory teraz już robią wszyscy, bo muszą, bo regulator do tego zmusił, a efekty będą moim zdaniem spektakularne na razie jest tylko 8 modeli samochodów, które teoretycznie są w stanie przejechać 400 km teoretycznie to znaczy one odpowiednich warunkach tak natomiast tak jak moje doświadczenie uczy jeśli jeździmy swobodnie dokładnie ten sam sposób jak Hey jak traktujemy samochody spalinowe na ten zaszczyt jest jednak niewiele przekraczające 300400400 km tak naprawdę wg mnie osiągają teraz 4 modele tylko, ale te to się zmieni to już w zasadzie miało zmienić to jest kolejny powód, dla którego jak jednak trochę wstrzymał, bo mieliśmy na 2020 rok przecież zapowiadane różne produkty aż o różne premiery samochodów m.in. audi 3 proc uwagę na, czyli taki elektryczny garbus, który z jest już chyba dwukrotnie opóźniane jego premiera z powodu problemów jest sens składać na rozwój troszeczkę żartobliwie i prześmiewcze, ale mieliśmy niedługo się doczekać naszego polskiego samochodu elektrycznego przecież no to jest jakby osobna historia ja uważam, że najlepszym przypadku historia polskiego samochodu elektrycznego obrośnie żartobliwe nie wie anegdoty i moim zdaniem już obrasta w tak, aby Apropos dla polskich w celi innymi, a propos intelektu, ale elektromobilności no właśnie chciałbym się siebie toteż, kiedy w końcu będzie się opłacać, bo przecież od 26czerwca w już w końcu weszły zmiany norm zaczął działać może nie w miarę normalne dopłaty, ale zaczęły w końcu funkcjonować w Polsce dopłaty do samochodów elektrycznych, więc może jednak już ten czas i warto pomyśleć o zakupie Elektry przeznaczone tak uważam czy jestem na różnych forach użytkowników samochodów elektrycznych i oni żyją tymi samochodami całą tą rewolucją Toma rację bytu wtedy, kiedy wg mnie, kiedy Szeli mieszkamy w domu pod miastem mamy gara garażu mamy siłę i my sobie jeździmy po 30 km do pracy z powrotem to wtedy w zasadzie jeździmy za półdarmo i uważam, że już teraz jest sens posiadania takiego samochodu w takich warunkach są idealne warunki, żeby osiągi jeszcze nie, dlatego że dlaczego, dlatego że wybór jest stosunkowo mały nie widzę tutaj takich samochodów, które na posłów jakoś do oceny i osiągów byłaby naprawdę bardzo zachęcająco także to jest za wcześnie, a te premiery, które były zapowiadane są przesuwane na kolejny rok także z powodu pandemii, ale się wydaje, że także z takiego powodu, że w okazało się, iż zrobienie samochodu elektrycznego dobrego nie jest takie proste jak się wydawało, a może dziś to jest moje kolejne pytanie do ciebie ile kosztuje w produkowanie zamontowanie wyprodukowanie wszystkich odpowiednich części i efekt końcowy w postaci samochodu elektrycznego czy też hybrydowego to jest dużo więcej niż pojazdy konwencjonalnym napędzie jednak różnice nie są aż tak duża na razie to jest więcej no, dlatego że wciąż najbardziej kosztownym elementem jest oczywiście akumulator w jeszcze 56 lat temu to była 23 i masy i ceny całego samochodu teraz to jest mniej więcej 13, ale nadal jest duża ten akumulator jest drogi, dlatego że tam są m.in. metale ziem rzadkich oraz LEED i drogi jest to, dlatego że po prostu trzeba nowe linie produkcyjne i nowych specjalistów zatrudni, bo na chaos z napędu spalinowego tutaj ma niewiele dorzeczy, a także to jest w zasadzie byśmy powiedzieli o procentowej różnica ile to jest tak mniej więcej w procenta więcej koszt wyprodukowania elektryka koszty myślę, że to jest teraz jeszcze 20 do 25% więcej, aczkolwiek to zależy od skali produkcji, bo załóżmy weźmy sobie np. Porsche taka, której jest najdroższym samochodem elektrycznym i też najbardziej sportowy ani na przyspiesza od zera do 100 proszę tego tak Kantor oraz 2826 sekundy ma ponad 600 koni i kosztuje 780 000 i co ciekawe szef koncernu Oliver Blunt powiedział, że będzie za rok będą zarabiali na tym samochodzie już od początku w zasadzie natomiast nie wiem czy tak jest na SB, dlatego że na z, dlaczego w ogóle samochody elektryczne tak późno startują m.in. także, dlatego że są bardzo właśnie nie rokowały widoków na marszach, czyli po prostu SA, by dokładać do każdego egzemplarza można zrobić dowolny samochód tylko, że pytanie jest takie, kiedy będzie na siebie zarabiał i to jest sztuka, która się udała najlepiej czas, bo marże w kwestii przekraczają 20% na modelu 3, które jest taki bardziej bardziej popularny na razie Platforma od tej firmy to jest bardzo dużą ale, toteż wynikało z tego, że nie robią swoje akumulatory to jest raz 2 konstrukcja tego samochodu jest w dużej mierze różni się od innych samochodów elektrycznych jest uproszczona co jest dużo tańszej produkcji, a 3 to jest najważniejsze one są produkowane w wolumenach przekraczających 100 000 egzemplarz i tu jest pies pogrzebany w tej skali produkcji, bo nawet tak ogólnie rzecz biorąc to to jest różnica mniej więcej 20%owa, porównując co Zachodu inaczej między elektrykiem konwencjonalnym napędem jak rozumiem to też się odzwierciedla późniejszych cenach poszczególne już modeli w samym zakupie czy możemy powiedzieć, że samochody elektryczne w porównaniu do samochodów z silnikami diesla czy benzynowymi są droższe o 20% tak jak produkcja samochodu jest droższa 20% takiej ceny paliw przy zakupie takiego pojazdu też są większe od 20% tak no to można można tak powiedzieć, dlatego że widać także w samochodach, które mają swoje spalinowe odpowiedniki jak np. go w porównajmy sobie golfa i golfa dlatego diesla, a czy jak np. Hyundai kona dziełem Kia, które to mają od odpowiednik i widać, że te elektryczne wersje są rzeczywiście najdroższy 2025% tendencja jest spadkowa i wynika z kosztów produkcji akumulatora przy to pomni my sobie rok 2010 PL i to co teraz się wydaje niewiarygodna to je dla kilowatogodzina akumulatorze kosztowała około 900 do 1000USD natomiast teraz mamy rok 2020 i 1 kilowatogodzina kosztuje 130150USD Tesla zapowiada i prawdopodobnie usłyszymy 15września jeśli nadal ten bateria de nie zostanie przesunięty na później, że będzie oby ta cena koszt wyprodukowania 1 kilowatogodziny spadnie w ciągu roku do 100USD to jest o tyle ważne dostaw towarów to jest taka takich jak taka magiczna wartość, od której samochody z napędem elektrycznym miały kosztować nie więcej niż samochody z napędem spalinowym silnikiem diesla, czyli fast forward czy czymś tak do 2 latka myślę, że rzeczywiście oferta firmy będą te samochody kosztowały tyle samo po 23 latach będzie na tym samym poziomie w jak moim zdaniem wpłynie teraz w tym momencie może niedokładnie powiedzmy za tydzień 2 ale, ale w przestrzeni jednak do końca roku wprowadzenie właśnie tych dopłat już do zakupu samochodu elektrycznego w Polsce oczywiście to jest prezent drwala drobnych przedsiębiorców chyba największym stopniu, dlatego że do aż ten program Evan on zakłada dopłatę rzędu 70 000 na 1 pojazd, czyli to jest 30% dofinansowania i do 5000 przy instalacji w boksach, czyli własnego punktu ładowania tylko, że wolumen tych dopłat starczy na nie więcej 1000 takich pojazdów, ale mam nadzieję, że w przyszłym roku to będzie jakoś odnowione na drugi druga droga beneficjenci to taksówkarze dla nich jest wymyślony program Koliber i oni mogą liczyć na dopłaty do 25 000 z tym, że będą musieli przejeżdżać bodajże 440 i chyba 8000 km rocznie, a żeby spełnić warunki no i tutaj nie więcej 10001200 taksówkarzy będzie mogło skorzystać z tych dopłat także oni najbardziej moim zdaniem na tym zarobią co do takich Kowalskich klientów indywidualnych oni mogą liczyć na dopłaty rzędu 18,51000, czyli to jest o połowę mniej niż co miało być Rawicz 7,51000 także tutaj mamy wybór zarażone mocno i jak np. nie znalazł w tej w tej cenie samochodu dla siebie no dla siebie nie, ale jednak w tej części kolejnej przed nami i to może byśmy rozmawiali jednak od podpowiedział jeśli ktoś zdecyduje skorzystać np. osoba, która jeździ na taksówce albo właśnie jakiś przedsiębiorca, który uznał, że dzięki dopłatom opłaca się zakupienie samochodu elektrycznego od czego powinien zacząć się przebieranie w ofercie elektryków na co trzeba zwracać uwagę przy wyborze samochodu elektrycznego ma takie po prostu kluczowe rzeczy, którą oraz sprawdził przy każdej ofercie i to po pierwsze, jest to czas dziennikarze motoryzacyjni zaniedbują, a mianowicie ma pokładowej ładowarki, dlatego że większość cykli ładowania będzie się odbywało w domach i nie w punktach szybkiego ładowania, czyli taktyk przy stacjach przy autostradach przy centrach handlowych tylko naszego domowego Miastka w garażu i teraz w zależności od tego, jaką moc ma pokładowa ładowarka to ładowanie może przebiec albo sprawnie albo niesamowicie wolno i ja bym od razu z miejsca wykluczył samochody, które nie są przystosowane do prądu trójfazowego, a czy to, o czym wszystkim mówi to w specyfikacjach, bo jest znany nareszcie może to jest jednak jakoś ukrywane, a nie to można znaleźć w tym, że trzeba wiedzieć, że coś takiego w ogóle jest ważne, bo do tego nie eksponuje producent kompletnie więc, dlaczego nie mam pojęcia może też, dlatego że bo sobie wynik moim zdaniem wynika to też fakt, że większość producentów do tej pory tak naprawdę bardzo chciał robić samochodów elektrycznych ja myślę że, gdyby chciała wychodziła bardziej z punktu widzenia użytkownika co jest potrzebne, żeby ten samochód był bardziej dla niego przyjazny to by jednak wszystkie samochody miały razem trójfazowy do coraz więcej klientów tych Belgia dr takim na tym moim zdaniem jesteśmy teraz jeszcze wciąż takie to są pasjonaci elektromobilności oni już nauczyli to jest ważne, iż samochód, które się ładuje prądem trójfazowym jednak ma wyraźną przewagę nad takim, które tego nie potrafi generalnie im szybciej ładuje się samochód tym mniejsza jest potrzeba posiadania drugiego samochodu w rodzinie, czyli pierwsza bardzo ważna rzecz możliwość ładowania prądem trójfazowym NATO powinniśmy zwracać uwagę, ale następna rzecz, którą warto następna rzecz to jest to jakiś słodzony akumulator jest najcenniejszy w samochodzie i on powinien być chłodzony cieczą, bo jest nadal, ale te pierwsze samochody elektryczne, które wchodziły na rynek były chłodzone powietrzem w są samochody, które może nawet tego nie mają akumulator jest cenne akumulator jest wrażliwe akumulator musi pracować w temperaturze 35 stopnia jest optymalna temperatura, więc musi producent musi zadbać o jego jak najbardziej sprawne chłodzenie, a do tego potrzebna jest c Catch, a więc życie i nie akumulatora rząd to jest następna bardzo ważna rzecz w przechodzą znanej jeszcze do kolejnej istotnej zaś, kto jest coś co uważam, że jest kluczowe są nadal w samochodach elektrycznych ja uważam, że zasięg jest w 80% modeli niewystarczający nadal nie ma samochodów o takim zasięgu, które pozwalałyby wykorzystać tak jak nie wiem oszczędnego diesla, więc tak jak widzę posiadaczy samochodów elektrycznych to oni najczęściej w rodzinie mają samochód, który można nazwać wakacyjnym, czyli taki, że jutro jedziemy nad morze Iran już jesteśmy na desce pływam sobie w Zatoce Gdańskiej to, żeby zrobić to Niewiem warszawiak zrobił to elektrykiem NATO to muszą mieć szczęścia, bo bardzo bardzo dobrą logistykę jedno drugie nadal nie mamy pewności czy wszystkie miejsca są wolne, bo nie wszyscy korzystają z aplikacji, które pozwalają stwierdzić jest tu jest spory element niepewności, aczkolwiek w Polsce tych punktów przykładów jest stosunkowo duża w porównaniu do liczby samochodów elektrycznych w tym na pod tym względem jesteśmy wyjątkiem mamy mało samochodów elektrycznych mamy mało m.in. dlatego że gdyby obiecałem jej rządu co bardzo wysokich tych 37 i biega pół 1000 dopłat w złotówkach, czyli to jest no już 9000EUR jest to 1 z najwyższych dopłat w Europie, po czym wtedy, kiedy się ustawili już nawet zamawiali samochody, a dilerzy rozprowadzali się okazało, że gdzieś tę kwotę trzeba opodatkować i efekt jest taki, że to zamroziła sprzedaż samochodów elektrycznych na długie miesiące dość powiedzieć, że np. u nas samochodów elektrycznych głos i tych, które są hybrydami wtyczką to mamy 11 000, a np. na Ukrainie jest ich już 40 000, dlatego że tam nikt nie obiecywał gruszek na wierzbie ten proces świadczyły płynnie także teraz mam nadzieję to ruszy i to będzie tym szybciej następowało im modeli będzie więcej im ich wybór będzie większy im one będą tańsze będą także, dlatego że akumulatory też będą tańsze jest różnica pomiędzy ubezpieczeniem samochodu z napędem konwencjonalnym, ale tylko czy też hybrydowych OC jest mniej więcej 3× niższe niż w przypadku samochodów spalinowych, a c jest takie samo, bo zależy od wartości samochodu, czyli jest trochę taniej jest trochę taniej natomiast to wynika, że elektryki tanie, jeżeli chodzi o OC odpowiedzialność cywilną jest tańszy dlaczego jakaś forma zachęty nie wiem dokładnie, jakie są, jakie są motywy tego natomiast nie wiem też chciał to w zasadzie nie wiem czy to się przypadki ostatnio nie zmieniła, ale inne, ale pamiętam, że osoba w rodzinie, która ubezpieczała 3 lata temu Tesla zapłaciła 200zł z tymi wszystkimi ulgami podczas gdy jest za hondę CR-V zapłaciła 700zł nad, więc to było wtedy wyraźnie staniemy się wydaje, że się nadal nadal można się od miast takie korzystne proporcje, ale nadal jest tańsza historia największa oszczędność oczywiście jest we codziennej eksploatacji, dlatego że jeśli mamy swój prąd to jak to jest w starej jak 11 najbardziej powszechne w wychodzi nam 100 km od 10 do 15zł no to niema takiego samochodu, który także z mało zażywał Europy benzynę żeby, żeby to było konkurencja nawet dla nas to jest bardzo silna konkurencja w założeniu, że przeliczyliśmy i uznaliśmy, że opłaca nam się zakup samochodu czy hybrydowego elektrycznego dzięki m.in. tym opłatą wiemy już, że trójfazowy prąd najlepiej dobrze jest mieć swoją w domu bazę do ładowania to podstawy koszty eksploatacji tak jak mówiłem jest tańszy w sensie samego napędzania jeżdżenia, ale co w momencie, gdy nam samochód się popsuje to koszty związane z naprawą możemy średni są takie same samochodu elektrycznego hybrydę czy jednak też różnią nie zapomnieć należy to się popsuje, ale przy okazji tych najbardziej podstawowych rzeczy jak chociażby w używaniu hamulców na akurat samochody elektryczne najmniej na wyrażają hamulce, bo po prostu mniej z nich korzystają, dlatego że w samochodach spalinowych energia elektryczna energia jest pochodząca z hamowania jest stracona głównie w postaci ciepła, a tutaj jest odzyskiwana, jaką energią jest ładowany akumulator wykorzystywany przez pompy ciepła pompa ciepła to też jest kolejna rzecz, którą warto mieć w samochodzie, o czym żeśmy jeszcze nie powiedzieli, czyli to jest tak jakby fragment lodówki, który przenosi ciepło lub zimno 1 miejsca w samochodzie drugie, bo pamiętajmy, że samochód z pani nowy to jest silniejsze NIK-u następują eksplozje to wszystko się rozgrzewa do temperatury kilkuset stopni i samochody spalinowe mają problem z nadmiarem ciepła, które dziś trzeba wprowadzić, a tak się dobrze składa, że zimą trzeba nagrzać kabinę mamy jak znalazł natomiast samochodzie elektrycznym to musimy nie ma takiego takiej rzeczy, która produkowała tyle ciepła w takiej ilości więc, a po ciepłe, jakby pomaga nam lepiej zagospodarować ciepło, które mamy z dostarczania prądu do silnika i hamowania, czyli rekuperacji i tarek operację bardzo ważna, więc w bardzo wieloma samochodami elektrycznymi możemy kierować przejechać przez miasto tak, żebyśmy w ogóle nawet nie dotykali hamulca wystarczy zwolnić pedał gazu, a on tak intensywnie zwalnia się czasami się zapalają światła stopu zresztą testem stopień rekuperacji, czyli hamowania 1 pedałem można badać gazu można bardzo często zmienia się zwykle jest trzystopniowy także hamulce się nie zużywają co najbardziej się zużywa to się zużywają opony, dlatego że samochody mają zdecydowanie lepsze przyspieszenie mają one obrotowy już od samego dołu a, czyli w zasadzie dowolny samochód elektryczny, który wyruszamy spod skrzyżowanie zostawi na 95% wszystkich innych samochodów niezależnie od dziś marki i charakteru względów bezpieczeństwa jest bardzo często kłopotliwe, bo część osób nie potrafi zapanować nad tym na to prawda czy przy czym reguły jest także kierowanie samochodem elektrycznym wykształca inne nawyki, których nie mają kierowcy samochodów spalinowych z reguły prawa w ten sposób, że ktoś kupuje sobie samochody elektryczne i przez pierwsze 2 miesiące napawa się przyspieszeniem to polega na tym, że sam po prostu nie może uwierzyć samochód nie wiem osiąga setkę 33,5 sekundy, więc skrzyżowanie to się popisać przed sobą innymi oczywiście przed znajomymi przed rodziną, kiedy już wszystkich przewiezie miną dwa-trzy miesiące tak, by się okaże że są opony do wymiany i w ogóle taki samochód trzeba coś bardzo często ładować no to jednak mocno eksploatuje zużywa prąd i potem się w włącza tryb tak jest w spokojnej cioci, że on jeździ rozsądnie i czerpie przyjemność z tego nie jak szybko ruszy spod świateł tylko jak daleko zajedzie bez ładowania i taka wizja to większość kierowców elektryków we właśnie jest dziś w ten sposób jeśli jest autostrada to na lewym pasie szybkością w Polsce jednak nadal znacznie poniżej dozwolonej, czyli 16080 lat, gdzie pracownicy warszawskiej jeżdżą, ale nie mnie raczej nie zobaczymy tam nawet najszybszych elektryków będą jechały tym środkowym pasem z szybkością tak mniej więcej 100120km, bo wtedy zużycie prądu jest jeszcze stosunkowo rozsądne natomiast cena rośnie do kwadratu prędkości i jeśli jedziemy elektrykiem 140 na godzinę to zasięg spada nawet dwukrotnie szybciej i mniejsze przebieg to znaczy jej 1 przejechany kilometr skraca nam przy prędkości 140 km na godzinę w zasięgu o 2km tak to wygląda dla większości moim zdaniem samochodów elektrycznych, więc to taka jazda z jestem pierwszy na skrzyżowaniu o ona przemija po prostu kierowcy dojrzewają zmieniają swoje swoje nawyki ma to co powiedział, że ekonomia jednak też robi swoje co jeśli chodzi o serwisowanie samochodu takie określony jak dobrze wiemy samochody z napędem konwencjonalnym no co jakiś czas w zależności od jego wieku przejechanych kilometrów warto jest pojechać do serwisu i przejrzeć jak to jest elektryka czy też hybryda przeglądy są AXA i co nieco rok co 2 lata obowiązkowo także mają samochód elektryczny ma ten komfort, że trzeba odwiedzać serwis mniej w tym serwisie zostawiać pieniędzy, bo tam mniej rzeczy jest po prostu do wymiany do regulacji i coraz więcej jest prywatnych warsztatów w, dlatego że coraz więcej osób widzi, że to jest rosnąca branża od elektryczna, którą warto zagospodarować być pierwszym nauczyć się reperować i serwisować samochody i jakby sobie zaklepać miejsce na rynku i widzę, że powstaje coraz więcej takich niezależnych warsztatów związanych z żadnym miejscem przedstawicielstwa ami to, które dają gwarancję na swoje usługi także w bo najwięcej oczywiście samochodów elektrycznych w Polsce to są samochody używane, które miały jakieś przygody głównie to w stanach Zjednoczonych, chociaż raz, więc jest samochodów europejskich i te samochody są do nas sprowadzane są preferowane to nie jest łatwe, dlatego że bardzo wiele tych samochodów ma nadwozie aluminiowe nadwozie aluminiowe dlatego, żeby zrównoważyć ogromny ciężar akumulatora bo gdyby miało konwencjonalne nadwozie jeszcze tam doszło kolejnych 80100 kg, a to już było za dużo i tak wiele samochodów elektrycznych przebija 2 tony niektóre dochodzą do 2,5, więc obróbka mi jest trudna np. spawarka aluminiowa to jest 20 000EUR, więc to jest też ogromny wydatek dla takiego warsztatu, ale do coraz więcej zaczyna Chiny to inwestować w no, więc możemy sobie znaleźć w Polsce gdzieś niedaleko już w miarę taki warsztat prywatne jak i które będzie znana samochód, gdzie dostaniemy gwarancję i niektórzy są skazani do SN nie ma tutaj za wiele serwisów, więc w zasadzie nabywcy muszą bazować na takich rozwiązań jednak co chwilę specjalnie wspominam o samochodach hybrydowych, czyli tej mieszance pomiędzy napędem konwencjonalnym ma elektrycznym tak zmierzam już do końca nie wydaje ci się, że w momencie, kiedy pojawi się bardzo duża oferta samochodów w pełni elektryczne tylko napędzanych przez przez prąd to te hybrydy mieszanki znikną całkowicie z rynku ja jestem pewien, że nie będzie hybryd za 15 lat, a może nawet wcześniej, dlatego że jak zobaczymy sobie na historię techniki to o hybrydy mają rację bytu tylko wyłącznie wtedy, kiedy łączą 2 techniki 2 rozwiązania, z których przynajmniej jedno jest niedoskonała i np. hybrydą był taki samolot odrzutowy rakietowy z lat pięćdziesiątych brytyjskiej wtedy na ten rakieta wydawał szybkość pożądaną, ale potwornie dużo zużywa paliwa, więc był też odrzutowy, który nie był jednak tak tak szybki jak powinien być, więc połączono 1 z drugimi powstały, który zniknął po potem po prostu napęd został udoskonalony hybrydą np. był przecież motorower Komar, który miał pedały i silnik hybrydą takim najbardziej jaskrawym przykładem, który wszedł do głowy jest człowiek kuli, który mam nogę w gipsie i on ani kula nie jest wygodna dochodzenia ani skakanie na 1 nodze, ale połączenie 1 z drugim pozwala w miarę normalnie funkcjonować, więc ja myślę, że jeśli ta kula spalinowa ona zostanie odrzucona wtedy, kiedy ta zdrowa noga ta druga zdrowa noga dojdzie stanie zdrowa wtedy na ręce elektryczne będzie tak dobre, że nie będzie sensu waży dublowania napędza, bo samochód chce hybrydowy to jest w zasadzie samochód z 2 różnymi silnikami 2 rodzajami napędu spalinowy i elektrycznym, gdzie jak, by zbudować 1 wyrzucić drugi samochód i tak się porusza, więc to jest to jest to też sprawia, że takie samochody są po pierwsze bardzo skomplikowane po drugie, są ciężkie naj po trzecie co dosyć drogie one jak na razie są takim złotym środkiem, bo jeszcze elektryki nie są tak dobry mało tego uważam, że hybrydy będą miały 234zł lata przed sobą, dlatego że pojawiały się coraz więcej się pojawia modeli takich, które będą w stanie np. przyjechać 5060 km tylko na froncie w niektórych sytuacjach to wystarczy, żeby pojechać z domu do pracy z powrotem na samym froncie także w zasadzie będziemy mieli 2 w 1 samochód, jakby elektryczny do miasta samochód spalinowy na wakacje tylko, że praktyka sobie teoria sobie, bo jak zrobić badania w stanach Zjednoczonych to się okazało, że ponad 90% użytkowników samochodów takich fabryk, czyli tych z teczką w ogóle nie ładuje dla wychodzi oraz podczas przeglądu, że są nie od pieczone gotowane przewody i które fabrycznie zostały do tego dołączony do tych samochodów widać są nieużywane mało tego użytkownicy właściciele nie wiedzą nawet jak się czuje zresztą można wyczytać z komputera pokładowego nie było sesji ładowania i niektóre samochody po prostu są przystosowane do ładowania prądem, ale nigdy nie są ładowane prądem, bo np. właścicielce właścicielowi nie chce się brudzić rąk on po prostu dalej więcej benzyny ma to zwykle benzynowe są hybrydy, a np. w życie to koszt albo to jest służbowy samochód, więc my w każdym razie to jest też to powód, dla którego w wielu krajach rozważa się albo cofnięcia znaczne obniżenie dopłat do hybryd plug-in, bo są po prostu używane takie samochody spalinowe tak patrząc na to szerzej hybrydy ani o ułamek nie zmniejszają naszego nie są u niezależnie od paliw kopalnych, bo o, gdybyśmy wszystkie samochody dzisiaj zamienili np. na Prusy to nadal w 100% bylibyśmy uzależnieni od paliw kopalnych dlatego prezes z trzeba tankować benzynę, więc to pokazuje, że jest to tylko rozwiązanie przejściowe, a w niektórych sytuacjach ściśle określonych optymalnych zobaczymy przewiduje się 15 lat może szybciej może właśnie ta pandemia Korona wirusa przyspieszy nieco pewne sprawy, choć naszej rozmowy jednak wnioskowałem, że jeśli chodzi o rynek samochodów elektrycznych to bardziej chodzi o ocenę produkcji różnych części zobaczymy będziemy obserwować bardzo cenne informacje bardzo dziękuję zatem tę długą rozmowę, bo blisko godzinę Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny serdecznie serdecznie dziękuję dziękuję również ja również Łęczyńską Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE W CZASIE PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA