REKLAMA

Feministka, która wzięła udział w wyborach Miss

Los Polandos
Data emisji:
2020-06-30 22:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
51:25 min.
Udostępnij:

Stała przed papieżem z transparentem "Zadzwoń do mnie!". Jako szczera feministka wzięła udział w wyborach Miss. Wymyśliła i popularyzuje słowo "nowak/nowaczka" zamiast "migrant", "uchodźca", "obcokrajowiec". W trakcie represji na Białorusi demonstrowała przed białoruską ambasadą z prostym i mocnym hasłem "SOS". W programie Los Polandos odwiedzamy z mikrofonem warszawskie mieszkanie artystki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a los Polandos, czyli Polski punkt widzenia los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia dziś wersja wyjazdowa znajdujemy się w mieszkaniu Arte w warszawskim mieszkaniu artystki Jan Szostak dzień dobry dzień dobry ze wspaniałym widokiem na warszawską wolę Żoliborz czy cmentarz wojskowy Polski, która dzięki tak porośnięte lasem nie są rzeczy żądać efekt zatrudni nie widać tylko jesienią dziś na pewno będzie wiele pytań aktualnych, ale musi zacząć od zdziwienia, kiedy Rozwiń » wchodzę do mieszkania artystki i zamiast farb sztalug nie wiem portretów obrazów ja widzę bardzo dużo sprzętu elektronicznego jak to jest skończyć Akademię sztuk pięknych i tak naprawdę otoczyć kablami elektroniką, gdzie gdzie, dlaczego tak to wygląda lat słuchacze Naoto przede wszystkim, dlatego że ja skończyła Intermedia nadal studiuje jest doktorantką na znowu na wydziale Inter mediów, więc także dlatego TKB dookoła nie są, a ja się zajmuje teraz ostatnio przede wszystkim ma filmem tworzymy pełnometrażowy debiut współreżyserem, gdzie ja dodatkowo jeszcze jestem bohaterką w tym filmie także to już w ogóle zupełnie nie do obrazów rozmów, ale co w takim razie, gdzie od tego świata techniki intermediów, gdzie gdzie, gdzie ta linia, która łączy panią, bo przecież pani do chęci zostanie zestaw bycia Miss na tego i to pani widzę tu nie ma Korony Miss nie ma warto pracować jak się internet już od nowoczesnych mediów i dochodzi do takiego momentu że, a teraz mniej zostaje Jan Szostak Anna Józef wiem, o co chodzi tak no to może trzeba było zacząć od najlepiej o sztuce mówią inne osoby szczególnie kuratorzy kuratorki właśnie 1 z nich Sebastian Cichocki główny kurator muzeum sztuki nad Wisłą mówi o mojej twórczości, że to jest wykorzystywanie sztuki jako wytrych WHO do wkroczenie nieznanych dotychczas przestrzeni takich jak język Polski pielgrzymka, a albo konkursy piękności i w tym szaleństwie jak co mówi kolejny kurator Stach Szabłowski jest jakaś się jakaś doza logiki no bo po co przekonywać już przekonywano środowisko własne, które z, którym się w prawie w pełni zawsze zgadzam, a konkurs piękności wydaje się nam dla mnie w ogóle takim zupełnym dinozaurem, który nie już nie funkcjonuje, ale mimo wszystko oglądalność konkursów Miss sięga 4 000 000 widzów tak Prime Time dlatego właśnie wyszłam przede wszystkim na początku z taką myślą dotarcia do może do tych 4 000 000 widzów i opowiedzenia o rzeczach, które mnie nurtują, które są ważne dla społeczeństwa kraju no i też całego świata jakkolwiek by głośniej to nie brzmiało czy rozwiąże ten początek był taki, że ogrom oglądała pani konkursy piękności słuchała tych wywiadów z kandydatkami one wszystkie mówiły, że uwielbiają nie wiem jazdę konną kwiatki tak dalej jako Ross pani sprzeciw, że jak to gdzie jest ochrona klimatu walka z globalnym ociepleniem nierównościami tak, dlaczego o tym nie mówi tak zacieśnienie nie robią, ale nie jest kwestia stricte dziewczyn jako finalistek tylko całego skostniałego systemu który w ogóle nadal istnieje w 2001. wieku konkursy piękności 100 lat temu po 2021 roku będzie stulecie od pierwszego konkursu na świecie stolec temu te konkursy pełniły funkcje jak Kol wiek emancypacyjne, jeżeli zobaczyć zdjęcie pierwszej Miss America 1921 roku to to jest kobieta bardziej przypominająca drag Queen niż, że kobieta przypominająca ówczesną wizje pięknej idealnej eleganckiej posłuszne grzeczne Miss także ja jako feministka też postanowiłam wejść do tego środowiska do tego innego świata, żeby spróbować nawiązać dialog, ale pani jako feministka to oznacza, że to jest jak zbiór poglądów i kiedy pani go zebrała w coś co pani nazwała światopoglądem jeszcze kiedy pani była na Białorusi czy to w Polsce czy podczas studiów czy podczas rozmów czy też proces może jak to wygląda dzień od kiedy pani może mówi o sobie tak jednoznacznie ja jako feministka myśl to był proces związany z procesem edukacji no i też takiego uzasadnienia się, chociaż w mojej rodzinie gdzieś tam przez to, że moja matka ostatecznie jest finansową dyrektorką rodzinie gdzieś to o równouprawnienie było dosyć naturalną rzeczą w rodzinie chcesz trudną do zniesienia dla mego ojca, który wychował się bardziej patriarchalnej rodzinie gdzieś tam ten fundament feministyczny został założony w naturalny sposób tylko nie był nazywany i określony, a ta cała ścieżka mojej edukacji pozwoliła mi też zrozumieć, że chodzi w feminizmie przede wszystkim o równouprawnienie tak to postrzegam kwestie feminizmu najważniejszą, czyli dążenia do tego, żeby każdy każda osoba była równa sobie miała równe prawa, jakkolwiek ideologicznie znowu to nie brzmi, a niestety w jak poszłam do środowiska miejsc, które mają swoje stereotypy my mamy względem nich swoje stereotypy co się okazało, że oni też mają stereotypy względem feministek i tak jak wy też to co się dzieje wydaje mi się na tym błahy przykładzie wejście do konkursów Miss to to co się dzieje też w całej Polsce żona gdzieś co jest podzielona w tej teorii, jeżeli się wchodzi w praktyczną rozmowa, jeżeli się rozmawia z tymi osobami, jeżeli ja mówię, że ja jestem feministką, ale Zobacz wcale nie ma włosów pod pachami, chociaż oczywiście mogłaby mieć czasem lubię mieć makijaż czasem mnie czasem wyrażam swoje emocje szanują słuchają mnie inne osoby nie przeżywają mi w moim środowisku to jest niema seksistowskich różnych zarzutów w moim środowisku i to jest jakby ja przychodzę i mówię Zobacz trzeba ja mam taki bagaż, jaki maszty ja myślę, że duża część słuchaczy, która zetknęła się pani twórczością dzięki temu, że wystąpiła pani w porannym programie telewizyjnym opowiedziała o szczególnie 1 z akcją, który będzie jeszcze mówili, ale muszę wrócić do pytania, które od dłuższego czasu to jest także pani już poznała z tymi osobami, które biorą udziału w konkursach piękności rozmawiała na różne tematy nie zdarzyło się także ktoś z nich któraś z nich pomyślała zaraz zaraz ja chyba coś nas trochę jak wykorzystać do swojej pracy nie miał pan jakichś obaw, że to pani wykorzystuje pewien prosty jasny stereotypowy stereotypową instytucję, jaką jest konkurs piękności do swoich artystycznych celów ja tak nie uważam, bo też dużo dostałam takiego w Chrzanowie od sekt bez tego środowiska to jest też siano za co co ciekawe no właśnie płycie za bycie sobą za, a za nieodpowiednie buty ceni odpowiedni makijaż za brak makijażu za no tak jakby też dużo się nie nie rozmawia na tych w przestrzeni tych konkursów w ogóle i też np. dużo rozmawiałam z innymi dziewczynami, bo się staramy ich poznać, więc jak też w tym całym firmie docelową, który powstanie właśnie w 2021 roku mamy zamiar jak już kogoś ośmieszyć kandydatek to to będę nią ja, bo ja tam jestem nieporadna boja tam jestem debiutantką wśród dziewczyn, które zupełnie rozumieją wszystkie potrzebne mechanizmy, które są potrzebne do funkcjonowania w tym środowisko ani razu nie słyszała pani takiej reakcji, że ktoś poczuł się wykorzystany przez to, że wystąpi w filmie będzie częścią tego świata, który jednak trochę pani krytykuje albo sami nie krytykuję, ale pokazuje, że światem, który powinien odejść w przeszłość rząd powtarza pewne klisze dotyczące kobiecości nikt nie obraził tak nie bo, bo w karby też tak jak mówiłam, że założenia, żeby pokazać też dziewczyny z najlepszej strony staram się pokazać też, że one też mają swoją kobiecą siłę może ją wykorzystują pokazują winny sposób i toteż właśnie ciekawostka było 1 z punktów zwrotnych filmie, a jest właśnie też zwrócenie się do mojego świata, który świata sztuki, który przynajmniej w teorii jest egalitarny natomiast w praktyce niestety jak co do czego przychodzi i przechodzimy z koronami 4 dziewczyny na wernisaż sztuki na wernisaż malarstwa to się okazuje, że jest dostajemy seksistowskich zaczepek i się próbuje też podważyć na podstawie tych obrazów prób próbuje się wytworzyć jakieś wizje intelektualne i co widzi w tym obrazie akcji w jak dla mnie kompletnie kompletnie śmieszne bo, ale z drugiej, kiedy pani słucha myślę, że słuchaczy, kiedy pani teraz słuchają to myślę tak to zrozumiałe skoro na samym początku pani powiedziała, że myślimy pewnie pan minister odczytami taki konkurs piękności też używa korzysta z pewnego stereotypu to jest cena to są światła jest Korona jest szarlotka to wszystko są pewne rekwizyty to, jakiego powodu akurat bardzo wykształcony środowisko studentów ASP nie ma mieć swoich rekwizytów tylko, dlatego że że, mówi że jest bardziej otwarte mieliśmy niedawno w ubiegłym roku też zresztą dość nagłośniony w mediach najwyższą statystykę, że wtedy tam, gdzie są stanowiska ważnie w szkołach artystycznych to wcale nie ma dużo kobiet okazuje się, że do pewnego momentu dochodzą w karierze, a później przychodzi do szkoły artystycznej zatrzymują się także tak jak rozumiem, że feminizm jest ciągły takim procesem zmiany, bo pani musi teraz kompletną sieczkę z własnym środowiskiem traktach i uprzedzeniami w naszym świecie i gdzieś tam też ten film wtedy na takim metafizycznym poziomie to co chcemy osiągnąć jako twórcę i twórczynie tego to właśnie lżej w przysłowia oczywiście, że jest bohater anty bohaterka, bo środowisko, który jest bohaterem, że tak powiem środowisko, które pełni funkcję antybohatera, ale późniejszym rozrachunku z biegiem czasu i kolejnych sceny, a i połączenia tych środowisk zdajemy wcale sobie sprawę, że nie jest wszystko aż tak klarownej czarno-białe jak się nam wydaje na początku i myślę też w ogóle dla mnie cała przygoda cała historia jest c taką też nauczką własnej tolerancji uczą się własnej tolerancji uczy się granic własnej tolerancji, bo o dosyć łatwo było o w teorii im mówić o o tolerancji, kiedy jesteś w swoim środowisku natomiast kiedy wychodzisz z tego środowiska no to o jak ta tolerancja niestety, ale często często ci spada tak, ale pamięta pani konkretne taki przykład takiej, kiedy rozmawia pańskim okazało się, że pani ma problem z tym, żeby zareagować z 1 strony chce pani powiedzieć nie tak nie wolno mówić albo to jest nie zgadza się z tym z drugiej strony no tolerancja pod odpowiada, żeby jednak to osób z powodu tej osoby pamięta pan jakąś taką sytuację na krawędzi, a może wręcz sprzeczkę konfliktu wolność nie wiem, a my tak takich takich sytuacji było kilka, bo też dużo o przynajmniej, a przynajmniej 2 dziewczynami miał okazję rozmawiać to były przedstawicielki ruchu młodzieży Wszechpolskiej i też osoby głosujące na na pana bosaka, więc to było ciekawe zderzenie tych zupełnie różnych światów w ogóle jeszcze na przestrzeni konkursów miejsce, zupełnie jakby wyniosła naszą rozmowę na inne meta poziom no ale np. rozmawialiśmy ja pytałam się z co w kwestii właśnie Nowaków Nowaczek ile ile ma być tych przybyszy, ale powiedzmy słuchacza może nie wszyscy słyszeli o akcji procesie z zamiany w języku polskim słowa każdy obcokrajowiec czy cudzoziemiec na słowo, które wg pani jest bardziej odpowiednie, czyli Nowak Nowacka tak tak małej małe litery jako Homo najpopularniejszego nazwiska w Polsce pani naturalnie używać bez słowa służą nowelizować tak no może może muszę całą ławą też proponować, choć na początku też było dosyć komiczna pierwsza, jakby reakcja bo, bo o nie ja sama stworzyłam to słowo tylko w zebrałam 13 osobowy zespół m.in. właśnie filologów psycholożka wolontariuszkę artystów poetów esperantystów kij panie ze związku esperantystów i sami innowacyjną paczki z Konga Syrii Czeczeni Nigerii Ukrainy i my wspólnie usiedliśmy po prostu, zanim poszłam z propozycją nowego słowa do pana prof. Miodka no to usiedliśmy znaleźć odpowiednie słowo no i 1 artystów właśnie zaproponował to może Nowak najpierw wszyscy się pośmiać ich, że może być ośrodek dla Nowaków taka tabliczka wszyscy pójdą Polacy po ubiegać się po po jakiej zapomogi, a potem z czasem po kilku godzinach rozmowy i przepracowanie nowych pomysłów na słowo głównie uchodźca od tego się zaczęło to co się okazało, że to jest właśnie odpowiednie jednak słowo które, która ma podwójny sens, bo jednocześnie pokazuje Polakom, że słuchacze wszyscy skądś pochodzimy etymologia waszego nazwiska właśnie wskazuje na to, że najprawdopodobniej w średniowieczu niech wasz jakiś przodek chłop uciekał od 1 dzierżawcy do drugiego, bo nazwany Nowakiem, więc dlatego to o dla dlatego o, a ta druga rzecz, bo to jeszcze druga rzecz Nowak jako nowe, ale po pierwsze po drugie to jest także duża część ludzi w Polsce w ogóle ma to nazwisko może tak pomyśleć, ale druga rzecz to proszę wytłumaczyć, dlaczego słowo Niewiem uchodźcami gra obcokrajowiec cudzoziemiec do, skąd ten pomysł był czemu nie możemy używać tych słów bo dlaczego potrzebujemy nowego słowa, które pani proponuje nowe Nowacka no bo doszłam do tego później w trakcie wszystko zaczęło się od mojej chęci nie niematerialnej i pomocy nowo przybywających osobą, które ja mam szczęście, że zbyt zbytnio się nie różni od Polski Polaków pani myśli pani wygląd tak tak pani wygląd i też mój mój też sposób mówienia może trochę słychać jestem biała polskim językiem gdzieś tam mówię pokręcony często wytwarza już swoje swoje nowe słowa, ale wiedziałam doskonale, że tym osobom, które mają ciemniejszą karnację albo nie mówią wcale dobrze po polsku ta fala uprzedzeń od 2015 roku nasze po prostu jak na wolni ca spłynęła na Polskę i to spowodowała we mnie taką chęć czysto człowieczy sympatyczną, żeby spróbować coś zrobić z tym skoro mam takie narzędzie, które może być potencjalnemu potencjalną zmianą potencjalnym no bo to się budzimy się tego na Inter media ach, właśnie wykorzystywać różne nietypowe środki do swojego przekazu no właśnie po chodziłam do ośrodka dla matek z dziećmi na Targówku, żeby też zbadać sytuację co ja mogę zrobić oprócz tak podstawowych rzeczy oczywiście jak odzież jedzenie flamastry długopisy to co co jeść dla nich mogę zrobić no i się okazało w 1 rozmów w trzynastce letni chłopak z Czeczeni powiedział do mnie że powiedział do mnie, że właśnie wraca ze szkoły i jak przepytał psycholog, bo on rysował pistolet i on już ma dosyć właśnie bycia bycia temu, choć są, bo zaraz obok niego kolega Polak też narysował pistolet i nikt do niego nie podszedł i nikt nie przeprowadził z nim ma żadnej dodatkowej rozmowy, więc oni tak powiedział na emocjach, że właśnie, że nie chce być tym uchodźcom i jeśli zapytam automaty trochę, czyli ci przeszkadza właśnie tą też słowo ciąże no no tak tak, że to jest wszyscy mówią, że uchodźcą uchodźca, więc to w był taki punkt startowy z, od którego zaczęłam myśleć a co gdyby zmienić albo zaproponować po prostu nowe słowo nową alternatywę i po kilku miesiącach właśnie kolejnych pytania wśród Nowaków Nowaczek się okazało, że oczywiście żeby, by byli te osoby, które nie mają nic przeciwko z nie mają nic przeciwko do tego słowa natomiast ja mocno się emocjonalnie przywiązała się tą wypowiedzią chłopaka z Czeczenii i faktycznie wśród pytanych przeze mnie 80 osób większość z nich powiedziała, że jednak może może faktycznie coś zmienić mamy słowo, a jeszcze w 1 z kontekstów, które dla mnie był ważny to, że w ogóle umie w Białorusi też wydaje mi się w rosyjsko białoruską ukraińskiej kulturze jest mocny element używania złotych myśli powiedzenie takich, które z wychodzą z narodu głównie albo czasem w wychodzą z bajek właśnie jak 1 z tych wypowiedzi u nas się mówi jak statek na wieś taką popłynie to wychodzi z bajki wkrótce powiem, o co chodziło chodziło o to, że był osobista był sobie statek nazywał Pobieda, czyli zwycięstwo płyną sobie straty wszystko było wspaniale aż pewnego dnia te 2 literki po odpadły, czyli została wyda, czyli nie bieda tylko tylko bieda, czyli katastrofa nadchodzące jakieś niezbyt pozytywne zdarzenia no i zaczęły się tam mieć różne przygody z tym statkiem aż w końcu kapitan pod koniec tej bajki odnalazł, że cha, że chodziło o to że, że te 2 literki potrzeba dokleić i stąd właśnie się wzięła ta to powiedzenie jak statek na wieś taką popłynie, gdzie jest ta ta ta projekcja też na na torze siła słowa siła języka siła poszczególnego słowa jest bardzo ważna i posunął się o krok teorii, że niesie ze sobą jakiś jakąś energię, która jest już powodu jakiś na zachowanie w tym słowie temat rzeka ale zanim wejdziemy do bankructwa tak jeszcze odpowiem wraca pani na temat różnic legalnej części akurat rozmów z dziewczynami młodzieży Wszechpolskiej, które chciały jednak wystąpić w konkursie piękności jak to się skończyło czy czy awanturą jednak próba ustalenia jakiś na wspólnych wartości czy to było także no ja myślę, że to była dyskusja terytorium mowy raczej gdzieś tam w pomiędzy przebieranie butów strojów kąpielowych raczej były bardzo bardzo ogólnym poziomie, ale tak czy siak myślę, że też była też pod świadoma próba uzyskania kompromisu w słowach, że ani ona ani ja nie chciałyśmy się obrażać nawzajem dlatego też np. na moje pytanie no to czy trzeba przyjmować tych Nowaków Nowaczek co ona powiedziała, że no no tak, ale niedużo więc, jakby widziałam, że ona była trochę skrępowana tą sytuacją, że ja jestem z Białorusi i to też czy uczula bardzo w ogóle brakuje mi tego też, nawiązując skoro zaczęliśmy przynajmniej trochę mówić o polityce, że brakuje mi takiego zwykłego ludzkiego o ludzkiego dialogu pomiędzy światopoglądem ami wydaje mi się że może to teoria spiskowa, ale wydaje mi się to, że funkcji w funkcjonujemy tak mocno w mediach społecznościowych na tworzymy swoje banki na Facebooku Instagramie na telegramie na Twitterze czy wytworzymy grono swoich ludzi dookoła i tak bardzo wspominał, że w ogóle istnieje gdzieś tam zupełnie inna bajka zupełnie inną estetyką zupełnie z inną składnią innymi preferencjami co do smaku picia herbaty kawy rozpuszczonej czy czy sypane i że to gdzieś tam świat mediów niestety wydaje się, że spowodował to, że my teraz nawet często nie chcemy po prostu się konfrontować z tą inną osobą z innym poglądem, żeby nie tracić dużo swojej energii ale, żeby się konfrontować musielibyśmy to boli w ogóle czasami to bolesna sytuacja, a więc prewencja wrócił na chwilę do kolejnego słowa, które pani uruchomiła, a mianowicie faszyzm faszyzm woła w Polsce się rozpada na połowę to znaczy połowa ludzi mówi nie ma żadnego faszyzmu w Polsce, gdzie faszystą, bo Hitler, a druga połowa mówi nie no właśnie wszystko co w naszym kraju się dzieje przez ostatnie parę lat to powoli skręcanie w kierunku faszyzmu chciałem zapytać i to nawet zanotowałem jeszcze wczoraj przed naszą rozmową, bo bardzo mnie interesuje myślę słuchaczy też interesuje pani perspektywa, ponieważ dysk, gdybyśmy teraz byli w Białorusi rozmawiali o faszyzmie to byłby gruntu inny kontekst, ponieważ ktoś zapukał chętnych mogą, ale nie o to chodzi chodzi o to, że kontekst słowa faszyzm czy walki z faszyzmu jest obecny wydaje takim się wydaje Białorusi bardzo często w różny sposób nie z tych rzeczy chodzi o pomniki czy chodzi o upamiętnienie, iż sąd czy miejsc, gdzie walka toczyła się nie mam wrażenie, że Białorusi to myślenie o nas jako Białorusina zakłada, że jeśli chodzi o faszyzm to my rzeczywiście stawiliśmy czoła no oczywiście niektórzy będą przytaczali statystyki mówili największy ruch partyzancki antyfaszystowski był na Białoruś to Białorusi najbardziej ucierpiała to najwięcej cywilnej ludności, ale chodzi też takie zwykłe postrzeganie osób, które mówią myśmy stawiali czoła faszyzmowi to wszechobecne w Polsce jest to 1 z wielu bardzo różnych tematów wydaje się, że nie tak silna Kompania perspektywy kiedyś była pani do polskich miastach i tam nie było pomników czołgów wiele na Białorusi, dlaczego nie mają tutaj czołgów na pomnikach to nie walczyli Polacy walczyli o stanie pan zagrożenie, gdzie są nasze pomniki walce z faszyzmem, gdzie noże myślę, że po prostu w to jest inne podejście też postrzegam zawsze Polskę jako zachód, jeżeli Polacy Polki mieli myślę, że takie American Dream na to mojej mamy kadrę, by taki polityk, więc dla mnie to było oczywiste, że to jest zupełnie co innego inna estetyka natomiast tak jak pan powiedział co zaczął się zastanawiać czy faktycznie ten ten faszyzm mam inne dużo się wspomina o nim oczywiście w tylko w ramach drugiej wojny światowej nikt nie mówi o innych Neo faszysta ruchach, które z jestem pewna, że gdzieś tam są może w kilku osobowych grupach halę, ale jednak są skoro widać, że w okolicach w Szwecji Neo nazistowskie pal partie rosną w sile coś strasznie przerażający na to myślę, że gdzieś tam u nas coś się za radzę, ale no dopóki mamy świetnego szefa wszyscy na to no to na razie o ruch antyfaszystowski myślę, gdyby był w Białorusi to byłby myślę, że przeciwko nam Planty autorytarny a, gdybyśmy znali odbyło się to ludzie by myśleć, że mówimy to powrót w Polsce się wydaje też głównie ludzie mówią faszystowskie tendencje są takie, że ktoś chce skupić władzę w swoim ręku pozbyć się mniejszości i stworzyć 1 model funkcjonowania państwa w kulturze ekonomi czy gdziekolwiek to jest w takim uproszczonym bank, ale rozumie Białorusi równie dobrze moglibyśmy używać tego samego takiego szerokiego pojęcia faszyzm tak no tak faszyzmu bo, bo nie jest ono używane właśnie w kontekście zgodzili się obecnego obecnego zaczarowane biegali zaczarowana, bo to są te opowieści z drugiej wojny światowej koniec kropkę ta chce także to jest tylko druga wojna światowa to jest ewidentnie temat tabu ja już widzę jak ktoś, nazywając obecne struktury faszyzmem toczy się dziś, więc niestety jak i to właśnie siła słowa treść tam jest widoczny w takim przypadku nie, dlaczego tak się stało proszę powiedzieć pani perspektywy, dlaczego tak się stało, że oto największy oddolny społeczny ruch sprzeciwu Białorusi od lat największy on prawie, że w Polsce nie został zauważony po pani oglądanie media główne główne media to przez pierwsze dni w zasadzie nawet w Polsce nikt o tym, gość głośno mówili pytam o to, dlatego że kilka lat temu albo chociażby w 2010 roku, kiedy były protesty na Białorusi były bardzo mocno w Polsce opisywane były dyskusje na ten temat były pytania czy jak możemy pomóc czemu teraz tego nie, dlaczego Białoruś zniknęła no to myślę przede wszystkim jak ja prosiłam dziennikarzy dziennikarki które o szerzenie odpowiadał, że po wyborach tak może może powiemy więc, jakby tutaj trzeba najpierw dbać o swoje podwórko prawda to po pierwsze po drugie może pora roków powoduje też takie zmniejszenie uwagi jedno co ja sama byłam nielegalnie jeszcze nastoletnia przyjechałam do do Mińska na płaszcze na na protest i to było bardziej dramatyczne wizualnie spojrzenie na manifestację zimno -20 wszyscy wszyscy stoją w kurtkach zahartowani, że nawet teraz jakby w letnią porę wyszła taka sama ilość osób to ani moim zdaniem gdzieś tam na poziomie obrazu gazu także, że to, by też nie spowodowało grosz takiego drastycznego feedbacku to po drugie, a jeszcze jeszcze myślę że, że 1 z najważniejszych opozycjonistów dzisiaj Victor pobory każe rząd umiejętnie i świadomie korzysta z całą jego kampania wydaje mi się że, że oni byli świadomi tego rząd rząd będzie siedział, że żonie się nie poddali i już wcześniej mieli, jakby zaplanowany całą strategię w jaki sposób też poruszać się i po po o budżecie budzić tych Białorusinów biało Rusinek no ale na natomiast nadal, jakby nie ma, dlaczego też o tym, media nie mówiono moim zdaniem nadal nie ma Majdanu tak nadal nie mamy takiego Majdanu, a świat dopiero się tym zainteresuje niestety jak się poleje krew i to o jak od od lat powtarzam, że też, jakby nie są nie są widoczne tortury w więźniów więźniarek politycznych, jakby o nich też mało słyszy, że ten przepływ jest bardzo bardzo trudny Strumień komunikacji no i też to potem gdzieś się wszystko z zagłady zagłada zagłada potem to się kończy na tym że, że dochodzi do np. do mainstreamowych dziennikarzy, że obu protest więźniowie siedzą tam aha no tak jakby tak jak zwykle prawda, że wynik Nihil Novi nic nic oczywistego 26 lat już tam kilka kadencji właśnie, zaczynając od dwudziestego 2010 roku to był wydaje się taki moment przełomowy kiedy, kiedy faktycznie po raz pierwszy ludzie mieli dość za następnej kadencji 2015 roku już to było owo znikome, bo ludzie, jakby nie było żadnej siły motywacji ze strony opozycji też, jakby nikt się nie odważył, bo trzeba się odważyć tu lekarz opozycja z tej takiej klasycznej starej gra rolę czytaj ruch zupełnie nowy to co się teraz gdzieś Białorusi tak to jest ruch zupełnie nowy i dlaczego ja i mówię że, bo też trochę zajęło mi osobiście czasu, żeby uwierzyć, bo wiem, że są, jakby świadomie wykorzystywane ten mechanizm może ktoś z opozycji a jakby podstawia się kogoś zupełnie nie opozycji jako narzędzie po prostu do odwrócenia uwagi, a ta osoba wydaje mi się wiarygodna, bo to jest też człowiek zdesperowany człowiek, który nagle stracił żonę kilka lat temu i to jest taki wątek personalny, który wydaje mi się faktycznie spowodował zmotywował go to takiego aktu desperacji no bo trzeba być świadomym na to co się piszesz wiedział, że zostanie uwięziony obrzeżem ja ja myślę, że także tak, by nie jest tak żadna żadna nowość co reaktor Ameryka o nim tak też pominąć słuchaczom powinien skoro mówimy tutaj może bardzo mało się mówi Polak o tym co warto, żeby przypomnieć czytanie w Polsce spotkała się z takim dni stwierdzeniem Białoruś nic nie zmieni oni tak, bo lubią taki system autorytarny oni chyba tacy są tak spotka się pani z takim stereotypem, że Białorusini to społeczeństwo taki jest, że nie mamy takiego stereotypu w stosunku do Ukrainy uważamy, że oni wolność będą walczyli do śmierci w stosunku do biur czy pani spotkała ten stereotyp jeśli tak jak pani reaguje na takie myślenia niż tak było zawsze noże raczej z takim stereotypem, że jesteśmy pokojowi wszystko wytrzymamy jeszcze dalej wytrzymamy do do do wnuka Łukaszenki i to myślę, że toteż wytworzyła nas to cała dyktatura wytworzyła w naszym społeczeństwie w naszej mentalności taką cechę charakteru, że faktycznie jesteśmy bardzo bardzo ugodowy, jeżeli można tak powiedzieć, że tak, jakby szukamy gdzieś ta sztuka szukania kompromisu byle nikomu by się nic złego nie zrobiła jest bardzo o jak ma bardzo duży, gdzie palą, że bardzo mogę iść na kolejne kolejnej kolejne kompromisy byle nie nie zranić tej tej też innej osoby, żeby też jej nie było przykro to też myślę to tym ten mechanizm się przeniósł po prostu mechanizm strachu, który cały czas, w którym cały czas żyjemy zaczął od szkoły i to gdzieś tam jakieś banalne rzeczy typu nieprzystąpienie do białoruskiego związku młodzieży który, jakby nadal ma taką stylistykę jak za czasów komuny pionierzy mieli za czasów związku Radzieckiego i takiego np. może pani była w tym związku dzisiaj, bo ona z 26 uczniów uczennic i dwoje z nas tylko postanowiło jednak nie wstępować do tego związku a, a i tak jakby nasza nauczycielka nas błagała, bo mówiła, że jej po prostu zetną zetną jej zarobek, ale ja przeprosiłam powiedziałam, że nie i tak żeśmy się taka taka jest Niezgoda, a jak widzicie słyszycie 24 inne osoby zgodziły, więc taka Niezgoda na to funkcjonowanie myślę też się się wzięła domu mojego taka no nie powiedziałabym za zadziorność ale, ale coś co mam sobie co jest nie białoruskie to na pewno no i to jest bardzo bardzo bardzo jednak jak coś mi tak mówisz, że ożywi jest jeszcze pokojowi to jednak 1 klubie to jednak to to jesteśmy pokojowi Stoke, ale to, że się boimy czegoś i wszystkiego tak naprawdę dookoła to nie jest już okazję, lecz również, że pani mówi bardzo ciekawych rzeczy, która może być pewnego punktu widzenia traktowane jako niesamowicie pozytywna cecha, a drugi z innej perspektywy jak coś co mogło być powodem do wstydu to zależy to zależy, skąd jak się na to patrzy taka jak wyobraża sobie taką sytuację rzek to mógłby powiedzieć dzięki Bogu społeczeństwo białoruskie jest tak pokojowe, bo mogłoby się skończyć tak jak w Ukrainie, że ludzie giną i także być, a u nas tak nie będzie, bo jesteśmy pokojowi, ale z drugiej strony ktoś może poza będziemy żyli w złym systemie opresyjny opozycjoniści będą w więzieniach, bo jesteśmy pokojowi no to by tak to to prawda to jest ich 7 kij mające 22 końce, ale też jeszcze wracając do do pytania w związku ze stereotypami, które się wiążą z Ukrainą, a Białorusią na to dla mnie sprawa jasna, bo Białoruś jako państwo istniało 1,5 roku przynależało, gdzie zawsze do jakichś innych, a innych miejsc wielkim Księstwie litewskim rozmawiano po białorusku i te tereny obecnie nazywane Litwą, jakby też też tam się rozmawia po białorusku tylko z jakichś powodów ten język też nie przetrwał nie stało się tak niezależne, a no no po drugie, też takiego geopolitycznego punktu widzenia nie mamy dostępu do morza ani do gór, więc tak, jakby nigdy bardzo o ciekawej kampanii tych argumentów, dlaczego społeczeństwo białoruskie nie stanie teraz niepewni jesteśmy odrębnym bytem ze swoją kulturą czeską historię chcemy wolności panie poznały ukazana na tle, z którym nie mamy dzisiaj wiadomo, że nie mieliśmy państwa tylko przez 1,5 roku bardzo ciekawe czy sama pani teraz bardziej stara się to złagodzi żeby, żeby to niebyła sytuacja taka, że pani mówi Majdan tu i teraz Ohno chciałabym powiedzieć ale, ale wiem, że też rodzina czeka na mnie w Grodnie ostatnie też takie miałam refleksję, że nawet jak wyszłam tutaj na protest, który by pokojowy, a ja nic nawet złośliwego nie napisała tylko napisała na plakacie SOS było bardzo poruszające no zdjęcie z panią, która stoi z kartką SOS to było bardzo wiele osób, z którymi rozmawiam mówią to zrobił na straszliwe wrażenie potężny, dlatego że się pytali co się dzieje ja tłumaczyłem, że pierwszy od wielu lat protesty na Białorusi i jest cisza ze strony polskiej i oni byli wstrząśnięci tym bo czy pani miała na myśli, że ktoś zareaguje na przed polskim minister spraw zagranicznych wystąpi powie przepraszam, że dopiero teraz wiemy, że na Białorusi do rzeczy dzieją, ale oto nasze stanowisko wobec wydarzeń na Białorusi potępiamy użycie przemocy potępiamy uwięzienie więźniów politycznych potępiamy brak demokracji wspieramy całym sercem białoruskie wdrożenia tak no bo ktoś, kto krzyczy jest to co krzyczy pomocy no to od kogo od kogo rządu może od innych ludzi w Polsce no myślę, że przede wszystkim też od innych ludzi w Polsce, żeby wykazali taką zwykłą Solidarność że no bo w wie, że tak się nic nie zmieni niestety to nie może w zarodku rzeczywiście pomocy co nie jest no może może właśnie do tego potrzebujemy po Pol Polek i Polaków myślę ciągle o tym co pani powiedziała 20 dni temu od dziennikarza strony pani rozmawiała chyba ich rozumiem chyba rozum, kiedy mówią po po wyborach będzie czas się zajmiemy oni chyba większości przypadków nie uważają, żeby to była sprawa ważna w Polsce w wyborach powstanie pamiętam 1 takiego pytania do kandydatów na prezydenta co pan sądzi jak Polska powinna czy jak powinna wspomagać biało społeczeństwo białoruskie chyba nawet nikt nigdy nie zapytał o to Ukrainę pytano bardzo często waha między ciekawe może właśnie to jest powód żeby, żeby pójście dachach obu kandydatów jeszcze zanim druga tura się wydarzy i zapytać, by zapytać na co z Białorusią, bo moim zdaniem jest bardzo kluczowe jak ja też wice i osobiście zauważam, że niestety, ale rządzące obecnie państwem, jakby ich zachowania, jeżeli można zrobić sobie taką analizę zachowań w taki gest kuracji sposobu mówienia to po już powoli się to się staje bardzo o wybrzmiewa jak takie bardzo autorytarny, ale jeszcze przez takie mikro w mikroskali zapewne mikro nano skali odpowiedziami i to, bo do, czego dąży to co kiedyś sobie, jakie zadałam pytanie, kiedy się zaczęło w Białorusi tak kiedy, kiedy z 8 wania kołchoźnik, który przez przypadek w sumie otrzymał to władze wyszedł narody zna rodu duży mocny kołchoźnicy podobny do większości Białorusinów biało Rusinek pracujących we wsi, których jest większość we wsi, więc zagłosowali na niego żeby, gdzie on właśnie się zmienił i gdzie ta granica od śmieszności przeszła do trafności i moim zdaniem to już, by za za drugiej kadencji, kiedy na nastąpiło też przedmiot zwany referendum, które pytał ludzi czy prezydent może być wybierany ile ilekroć on chce i jakby z formułą nie nie logiczne sformułowanie tego nie pamiętam dokładnie brzmiała ona nielogiczne formułowanie tego tego zapytania spowodowało to, że wszyscy odpowiedzieli tak czy on dalej zaczął zaczął kandydować po raz kolejny i wtedy, kiedy jeszcze już wtedy trzeba było wszystkim się zebrać na poważnie się zająć tą sytuacją to to wszystkie osoby, które mogły coś wtedy zrobić to to raczej się śmiały z niego mając nadzieję, że za następnymi wyborami to oni przyjdą i i zaproponują swoją kandydaturę tak się nie stało poległo dużo niesprawiedliwie zabitych zaginionych osób, a więc, czego dąży po prostu ta granica jest bardzo widoczna bardzo sugeruje pani, że w Polsce może być w takiej sytuacji, że nawet nie zauważamy, że teraz dokonuje się jakaś zasadnicza zmiana tak tak jestem takiego zdania, bo o no niestety, jakby od od słów do czynów jest naprawdę bardzo bardzo krótka Jan Szostak artystka, w której mieszkaniu gościliśmy z mikrofonem Radia TOK FM bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LOS POLANDOS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA