REKLAMA

Kolejne wielkie firmy wycofują się z Facebooka

Połączenie
Data emisji:
2020-07-01 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 341342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Dominik Batorski adiunkt w interdyscyplinarnym centrum modelowania matematycznego komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o bardzo specyficznej sytuacji, która wytworzyła się wokół Facebooka wokół tej Platformy społecznościowej, która właśnie jako pierwsza odniosła taki spektakularny sukces zaczęła tworzyć nową jakość komunikacyjną, a zarazem nowe możliwości Rozwiń » pozyskiwania reklamodawców do przejęcia tej puli, która wcześniej sponsorowała media tradycyjne i tu rzecz bardzo ciekawa w kontekście ostatnich protestów w stanach Zjednoczonych związanych z zabójstwem czas dla Floyda tego co się działo na ulicach amerykańskich co dla wielu było w zasadzie powtórzeniem jakiejś rewolucji powiedziałbym prawie 1 porównywalnej do tego co się działo, ale w końcówce lat sześćdziesiątych widać jak wielka presja społeczna to, żeby rzeczywiście zmiany zaczęły funkcjonować realnie dostrzegalny wokół nich i Facebook stał się 1 z z miejsc, które rzeczywiście pod pod adresem, którego taką potrzebę zmian zaczęto adresować zaczęto wysuwać bardzo wprost chodziło o to, żeby coś zrobić z mową nienawiści, która na Facebooku ma się świetnie, z którą Platforma ma właśnie problem od zarania od momentu, kiedy w ogóle zaczęła istnieć, z którym też niekoniecznie cokolwiek robi to znaczy czy robi coś czynić to my tak nie do końca wiemy wiemy, że wysyp wysuwa takie komunikaty, które trochę zaciemniają obraz wmyśl, których stara się jakoś moderować treści, ale najwyraźniej to niekoniecznie kogokolwiek zadowala skoro doszło do bardzo poważnej sytuacji dla Facebooka mianowicie rozmów z przedstawicielami ponad 400 Marek Marek, które najbardziej dokładają się tych na 1 z lepszych najważniejszych reklamodawców to najbardziej się dokładają do budżetu Facebooka, które zaczęły wymagać bardzo proste rozumiem też ratują jakoś swój wizerunek, poprawiając go zaczęły wymagać bardzo wprost konkretnych działań konkretnych pomysłów na to jak rozwiązać kwestię mowę nienawiści na profilach społecznościowych i jak się okazuje tych ostatnich doniesień nie do końca usłyszały cokolwiek przekonującego ze strony Facebooka i w zasadzie razem pod znakiem zapytania stoi w ogóle to ktoś jeszcze będzie na Facebooku reklamował i rzeczywiście tych 400 reklamodawców dalej pozostanie klientem tego giganta to jest jednak nowa sytuacja mam wrażenie Niewiem czy coś takiego możemy czy przypomina pan sobie taką historię z 1 z tych nowych mediów, żeby doszło do presji w rezultacie przypominającej, by kartel reklamodawców zdecydowanie tego takie osoby nie przypominam, bo to co faktycznie tutaj jest warte podkreślenia to poziom mamy do czynienia z akcją, którą jest skoordynowana, a może po zaraz powiem więcej o tym, skąd to się wzięło bo, bo rzeczywiście to jest głośne w tej chwili, ale próby zorganizowania tego typu protestu były już wcześniej on się po prostu nasiliły po właśnie zabójstwie Johna lorda natomiast czegoś takiego chyba jeszcze nie mieliśmy rzeczywiście jest to można powiedzieć zorganizowany nacisk na Platformę internetową przede wszystkim na Facebooka, ale nie tylko zorganizowane, bo nie przez rząd nie przez media społeczeństwo obywatelskie tego po prostu przez reklamodawców, czyli realnie przez źródło finansowania tych platform, bo zdecydowana większość tych firm to olbrzymia część ich przychodów rocznych przychodów Facebooka pochodzi ze sprzedaży reklam no tak teraz pomówmy o tym, skąd się, że ten proces, bo to nie jest sytuacja powiedziałbym powszechnie zauważalna, żeby firmy reklamujące się nagle zaczynały ze sobą współpracować przeciwko tak dużemu graczowi, jakim jest, jakim stał się Facebook no właśnie no przede wszystkim myślę, że warto zwrócić uwagę na to od działania, która po Stanach są w tej chwili podejmowane są bardzo szeroko zakrojone tak to znaczy my możemy dzielić, że Netflix usuwa Przeminęło z wiatrem swoje listy filmów to, że zasłużeni amerykańscy prezydenci są usuwani jako patroni szkół w Salcie czy innych rzeczy bo jakim się udziałów od dyskryminacji rasowej niewolnictwie nie, ale w stanach jest to rzeczywiście traktowane bardzo poważnie tego typu tego typu działań jest sporo dni temu miejscu mamy grupę organizacji takiej koalicji właściwie różnych grup obywatelskich Kolarov cięć się z 5 działające jeszcze jest chyba kilka innych, która od dłuższego czasu co najmniej od kilku miesięcy namawia reklamodawców do rezygnacji właśnie ze wspierania Platformy chce reklamowania się na platformach, które pozwalają na szerzenie nienawiści rasowej sposób nie moderował jest cała PK kampania, choć w takim stopniu LEED for profit o masie początkowo skupiona na Facebooku natomiast w tej chwili rzeczywiście, gdzie indziej znacznie znacznie się że po co też warto powiedzieć to w tym wszystkim mamy jeszcze wątek polityczne mianowicie podejście Platformy do cenzury wypowiedzi polityków wypowiedzi nieprawdziwe, ale też w stanach to szczęście do wypowiedzi, które nie mogą być uznawane za nawołujące do nienawiści również nienawiści rasowej i Facebook już w zeszłym roku zapowiedział, że nie będzie w ogóle moderował tego co piszą politycy tak to znaczy, że nawet, jeżeli piszą rzeczy, które są niezgodne z regulaminem Facebooka, które są wprost nieprawdziwe to Facebook nie chce się ustawiać roli decydującego co jest prawdą, a co nie nie będzie tych treści modelową Twitter tutaj miał podejście trochę inne to swoje jakiś czas temu Twitter zaczął nawet oznaczać, że wpisy Donalda trampa z informacjami się, że są nieprawdziwe albo albo innym innymi zastrzeżeniami, więc można powiedzieć, że coś zaczęło dziać, ale właśnie nie wszędzie tak tutaj przede wszystkim względem Facebooka było tych zarzutów najwięcej, bo rzeczywiście w obliczu tej sytuacji duzi reklamodawcy zaczęli się wycofywać zaczęli deklarować, że nie będą kupowali reklam na Facebooku przynajmniej do końca roku tak mamy tutaj oczywiście kilka bardzo dużych firm Unilever Coca-Cola też różne marki samochodowe dochodzącego oraz takie Star Bucks Ford Adidas jest tego naprawdę coraz coraz więcej no i rzeczywiście ten ruch jest na tyle duży, że można powiedzieć, że po stronie Facebooka pojawiła się pewnego rodzaju panika 1000 różnych innych mediach społecznościowych także i rzeczywiście trochę więcej działań ze strony zaczyna mieć miejsce, ale czy to nie jest także to się jednak bardzo mocno wiąże z nie najlepszym klimatem politycznym wokół tej Platformy społecznościowej w zasadzie do czujących się jeszcze na aferę Cambridge Analytica zaznacza, że Facebook jest po pierwsze za mocny za bardzo sobie gwiżdże na pewne reguły gry które, które nawet jeśli nie są napisane to jest jednak coraz większa potrzeba ich kodyfikacji za bardzo wydaje mu się, że jest nienaruszalny, że wprowadzenie takiej sytuacji do takiego kryzysu, jaki jest teraz to jednak jest zasługa dużym stopniu Facebooka to znaczy no się wydaje, że mimo wszystko po kandydat analitycy dosyć dużo szybciej Bóg zmieniło i też polityka tak, bo otwartość na zmianę tak, mimo że rozmowy z różnymi interesariuszami wyglądają naprawdę inaczej niż wcześniej należy mi się problemów jest, tyle że zdecydowanie nie wszystkie są za adresowane no i tak jakby w tej chwili na stanowisko tych organizacji właśnie grup obywatelskich jest taki że, owszem, Facebook robi różne rzeczy, ale zdecydowanie za mało to Facebook tłumaczy tym że, ale to inni też panie są idealni co powoduje, że właśnie część reklamodawców w ogóle się z mediów społecznościowych wycofuje na kolei też inne różnice zaczynają całkiem spore działań to znaczy rady kasował kilka z tzw. SA kredytów w tym m.in. 1 pod nazwą Donald, który dosyć dosyć dużo takich treści związanych z szerzeniem nienawiści zawierał YouTube też kąt kilka kont zawiesił takich związanych z prac w skrajnie prawicowymi organizacjami osobami, ale z kolei Platforma twój też zablokowała konto Crumpa czy przepisy mówią niech jego córek, lecz transmisjach oznaczony nie oznaczyła jako podlegające do nienawiści rasowej tak jakby tych działań, które pojawiają się w różnych miejscach trochę kocha jest natomiast ten główna myśl zarzutów dotyczy tego że, że to co Facebook robi w związku z mową nienawiści nie ma takiego systematycznego charakteru, że nie zatrudnia ludzi, którzy mają w jakim się odpowiednią wrażliwości i przeszkolenie prócz zwracaniu uwagi na te wątki takie też rasistowskie więc, więc tak to w tej chwili wygląda no, żebyśmy się za bardzo nie cieszyli, że Facebook gościem kontrole mówiąc tak bardzo kolokwialnie dostał GOK w dużych reklamodawców zdaniem analityków Morning Star set, mówi że wg danych te 100 największych Marek na Facebooku 2019 roku to było zaledwie 6% przychodów z 70 miliardowe go z zysków Facebooka w ubiegłym roku, więc to nie będzie aż tak wielki czas, nawet jeżeli oni zupełnie znikną natomiast jest niewątpliwie czas wizerunkowy i pewnie to jest coś z tym będzie musiał jednak zrobić dr Dominik Batorski był z nami centrum modelowania matematycznego komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego 1356 łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA