REKLAMA

Silniejsza, lepsza, bardziej zrównoważona Europa -to hasła nowej prezydencji

Połączenie
Data emisji:
2020-07-02 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 145 Jakub Janiszewski mikrofonie z nami są dr Agnieszka Łada z niemieckiego Instytutu spraw publicznych w Darmstadt dzień dobry Polski także dzień ojca klasycznego próba przyzwyczajenia jak ja jak w 1 zdaniu Kozienic 22 miejsca pracy danej osoby to udało mi się nagrodzić i dr hab. Sebastian Płóciennik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych tu chyba nie pomyliłem dzień dobry dzień dobry Edi oraz wykładowca na uczelni Vistula Niemcy Niemcy uznawane za najsilniejsze Rozwiń » państwo Unii Europejskiej przejmują 1lipca rotacyjną prezydencję w radzie Unii Europejskiej no i teraz pytanie, jakie będzie hasło tej prezydencji, bo zwykle kraje próbują jakoś ten okres podporządkować jakiemuś celowi politycznemu jakiemuś ogólnemu ogólnej idei często bardzo tak powiedziałbym widmowa zarysowanej, jaki pomysł na ten czas mają Niemcy może zacznijmy od dr Agnieszki Łady na faktycznie prezydencja zwykle wiąże się z jakimi celami hasłami planami Niemcom bardzo skutecznie pokrzyżowane plany pokrzyżowały plany wydarzenia związane z Korona wirusem w związku z tym co kiedyś chcieli zrealizować musieli ich nowo mienić się schować do szuflady częściowo w związku z tym siłą rzeczy oczywiście głównym takim celem jest odpowiedzią Europy na pandemię Hodona wirusa wejdźmy kryzysu Esko ordynacji ten proces wychodzenia z kryzysu to jest 1 z takich celów na drugi to oczywiście to są takie rzeczy, które wcześniej też planowano silniejsza lepsza zrównoważona Europa Europa bezpieczna to są takie główne tematy przewodnie niemiecki prezydent jeżeliby spojrzeć na to od strony polityczną powiedziałbym ekonomicznej to tutaj do Sebastiana urzędnika kieruję pytanie czy można powiedzieć, że ta wizja, którą tutaj przedstawia przedstawiają Niemcy w pewnym sensie Angela Merkel jakości pokrywa z tą ogólną wizją komisji Europejskiej no w komisja Europejska zaproponuje zaproponowała plan ratunkowy dla dla gospodarki Europejskiej i trzeba pamiętać, że punktem wyjścia dla tego planu była inicjatywa francusko niemiecka, bo to właśnie te 2 kraje zaproponowały wspólną wspólny pakiet pomocowy wcześniej 500 miliardów euro, które potem już w planie komisji Europejskiej oraz 750 miliardów euro dlatego Niemcy uważani są w tej chwili za głównego brokera tego tego całego przedsięwzięcia ich w sumie dobrze się złożyło, że to właśnie oni przyjmują przejęli prezes przewodniczenie Unii Europejskiej objęły prezydencję, ponieważ to, jeżeli nie oni ma szansę doprowadzić to porozumienia pomiędzy państwami członkowskimi, ale czy to oznacza, że można się spodziewać, że komisja Europejska będzie miała większe wsparcie ze strony Angeli Merkel jak to jak rozumieć co pan teraz powiedział w tej chwili oczywiście Niemcom zależy na tym, żeby jak najszybciej doprowadzić do do kompromisu państwa członkowskie porozumiały się, ponieważ siłą rzeczy są współodpowiedzialni w tej chwili za powodzenie tych negocjacji zresztą wkrótce odbędzie się spotkanie w mniejszym gronie takim ministrze liderów instytucji europejskich także z udziałem Angeli Merkel i celem jest wypracowanie wstępnego kompromisu, który można, który będzie można zaproponować państwom członkowskim w przyszłym tygodniu, ale z tego co widzę to oczywiście ten główny priorytet niemiecki jeśli chodzi o okres prezydencji to jest przezwyciężenie pandemii KOV 19 i społeczne ekonomiczne podniesienie się z tego upadku związanym z pierwszych klas pierwszych pierwszymi gminami, ale też są tu inne także inne cele czy jazdy taka próba podbicia tej narracji, w której kryzys związany z pandemią ma posłużyć do stworzenia bardziej innowacyjnej takiej powiedziałbym lepszej Europy, a tutaj na pewno to jest taka mieszanka tego co przyniósł kryzys wokół epidemii kolanach wirusa tego co planowały Niemcy wcześniej, bo innowacyjne Europa sprawiedliwa zrównoważona bezpieczna to są oczywiście bardzo szerokie hasła one miały tak czy jak znaleźć w niemieckiej prezydencji i przed kryzysem związane z epidemią oczywiście on zmusił do tego, żeby pewne rzeczy zdefiniować na nowo, ale oczywiście Innowacyjna Europa jest obecnie troszeczkę inaczej rozumiana, bo chociażby nowe technologie są o wiele szybciej i skuteczniej i szerzej używane niższe niż były w styczniu wielu wielu miejscach tak pełni praktycznie ENA to nie znaczy że, że ta Innowacyjna Europa to nie jest szersze szerszy przekaz więc, by kryzys związany składaną pewne rzeczy faktycznie przyspieszył i powozy powoduje, że te działania są specjalnie podkreślane ENA, ale przecież innowacyjność nie towarzyszy nam to hasło o to wczoraj od marca, kiedy zaczął się kryzys składana i tutaj na pewno Niemcy akurat jako ten kraj, gdzie gospodarka odgrywa wielką rolę tak czy jak chciały na to zwracać uwagę na podobnie zrównoważona Europa pod tym kryje się oczywiście cała polityka klimatyczna znowu, gdy związane z Koroną pewne rzeczy uwypuklił pewne rzeczy zmieniło pokazał też, że jak się zmienia chociażby zagrożenie związane ze zmianami klimatu, jeżeli przestajemy w ogóle latać używać samochodów przez 6 tygodni, ale oczywiście to jest tylko jakiś krótki okres, a wyzwania zostają tutaj też program rezydencji pokazuje, że na pewne rzeczy są niezmienne a gdzie trzeba to kwestia Ecovis jest po prostu to dodana specjalnie plon no właśnie, ale też zastanówmy się nad tymi pomysłami co one właściwie dokładnie oznaczają to znaczy np. wizja silniejsza bardziej innowacyjnej Europy albo Europy bardziej sprawiedliwa na ile to są hasła dość pusta na ile za tym idzie jak pewien plan pewna próba przekonania innych krajów Unii Europejskiej do wartości, które są dla państwa niemieckiego jako istotne może w ten sposób byśmy na to spojrzeli po właśnie zachód może zaczniemy od tego, że za ten program, który popierają Niemcy ma też specyficzną funkcję polityczną, ponieważ w tym okresie po wybuchu pandemii Niemcy zafundowały swojej gospodarce 1 z największych na świecie programów wsparcia fiskalnego to bodaj różne oblicza, ale po chyba po Singapurze to jest największy program na świecie sięgające 30% PKB i Unii Europejskiej w stolicach państw członkowskich pojawiło się na morze nie oskarżenia ale, ale jednak opinię, że efekt tego kryzysu Niemcy będą wzmocnione, ponieważ będą w stanie wspierać przez dłuższy okres czasu swoje firmy będą w stanie ratować przed bankructwem natomiast inne państwa ze względu na to, że nie mają takiego potencjału w polityce finansowej zaliczą dużo głębszy kryzys i zaangażowanie Niemiec ten program pod hasłem już nie tylko właśnie wsparcia dla nowoczesności innowacji tak dalej, ale przede wszystkim hasła utrzymania jedności Unii Europejskiej jest zrozumiałe Niemcy angażują się ten program także po to, by no jednak ograniczyć złagodzić zarzuty kierowane pod swoim adresem o to, że w tym kryzysie jednak mają silniejsze karty nawet chyba oczywiste, że mają prawda no tak działamy na wspólnym rynku działamy na wspólnym rynku, na którym jednak firmy mogą między sobą konkurować pojawia się zasadnicze pytanie czy nadal mamy do czynienia z uczciwą konkurencją, jeżeli jedno państwo stać na tak daleko idące wsparcie własnych firm, a pozostałe państwa NATO nie mogą sobie pozwolić czy pytania o pomoc pływać funkcja tego to jest pytanie w pomoc publiczną, ponieważ pamiętają, że komisja Europejska poluzowała zasady pomocy publicznej pozwoliła państwom członkowskim na dużo więcej w tej dziedzinie, ale to oznacza również, że biedniejsze państwa mogą mniej niż te bogatsze to powoduje, że mamy jednak spory dystans Unii Europejskiej możliwe napięcia polityczne tak mieszkała tam zacząć coś mówić tak chciała mówić, że to jest wolę nie dłuższy wątek, ale tutaj ocieramy się o generalny problem celowo szans zła problem Niemiec oni zawsze balansują nad tym czy oni są tym liderem w tym silnym graczem my i to nie zawsze się podoba innym czy sąd maklerem moderatorem koordynatorem na prezydencję stawia też podwójnym położeniu, bo 1 SA mają swoje interesy i też jako swoją pozycję i tak jak Sebastian powiedział pewne rzeczy tutaj pewne zmiany ostatnich tygodni wychodzą naprzeciw jeszcze wzmacniają, a kolejny jako przewodnictwo w radzie powinni zrobić krok, bo o krok po raczej oddelegować nie nie lansować swoich interesów to jest zawsze debata w Niemczech, a ona też tutaj była bardzo wyraźna w ostatnich dniach czy Niemcy powinni mieć silne przewodnictwo oczy powinni mocno angażować czy raczej właśnie tak z tylnego siedzenia czy powinna się bardzo wyraźnie być widać, że powinni narzucać się czy wręcz odwrotnie to jest odwieczny problem Niemiec, jaką oni nie mają historii Europy jest w Europie to już pamiętamy słowne słynne słowa Radosława Sikorskiego, że mają przewodzić piątego oczekuje, ale w Niemczech samych Niemczech ta debata w terenie taka oczywista są oczywiście więcej głosów niż przed paru laty, że Niemcy powinni nadawać ton Europie, że taka jest oczekiwanie różnych krajów, ale euro są też głosy spokojnie spokojnie musimy się powstrzymywać ENA przewodnicy oczywiście takie pytania bardziej 1417 zaś wrócimy do rozmowy łączenie kilku czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Agnieszka Łada Sebastian Płóciennik rozmawiamy o rozpoczynającej się właśnie półrocznej niemieckiej prezydencji w radzie Unii Europejskiej powiedzieliśmy już o tym, że ta prezydencja będzie poświęcona głównie wzmocnieniu gospodarki Europejskiej po tym kryzysie kryzysie wywołanym przez pandemię KOV 19 powiedzieliśmy też o tym, że to będzie z pewnością czas, który może być z różnych powodów trudne trudne wewnętrzne dla samych Niemiec, bo trzeba działać dość zdecydowanie co nie zawsze wychodzi nawet bardzo zdeterminowane kraje często nie są w stanie osiągnąć swoich celów zakładanych w okresie prezydencji możemy tutaj oczywiście najłatwiej przywołać nie wiem Chorwacji, która chciała zwrócić uwagę Unii Europejskiej na bruk problem krajów tzw. Bałkanami zachodnimi no nie bardzo się to udało siłą rzeczy na temat zaprzątały głowy przywódców Unii Europejskiej, ale może powiedzmy więcej o tym, jakiego rodzaju konflikty tutaj mogą się pojawić powinniśmy o tym, że to jest wsparcie polityczne dla komisji Europejskiej dla celów komisji Europejskiej no i teraz pytanie co z tego co mogą robić Niemcy może się spodobać innym krajom Unii Europejskiej na pewno 1 z takich tematów, że jest ileś tematów wrażliwych na pewno wielkim wyzwaniem są negocjacje wieloletnich ram finansowych o tym, pewnie Sebastian będzie mu więcej powiedzieć, jeżeli chodzi o już podziały i od natomiast to jest 1 wielki temat, gdzie są zwolennicy płacenia więcej do budżetu ci, którzy chcą płacić mniej ci, którzy chcą dostawać więcej no to manewrowanie między tymi wszystkimi stronami będzie dużym wyzwaniem, ale też się mówi, kto jeśli nie Niemcy mogą sobie poradzić jak też ten największy płatnik do budżetu, ale znał tu wracamy do tego problemy, o których wspomniałam przed przerwą oni są sami zaangażowani w bardzo tak to od nich bardzo wiele jako kraju zależy to oni powinni być neutralnym moderatorem to jest 1 temat kolejnym tematem oczywiście sprawa cały czas polityki migracyjnej uznał mówiło się w Niemczech, że może nie wracajmy do tego tak ostro, bo i tak już wielokrotnie porady zawaliliśmy swoim stanowiskiem, ale jest oczekiwanie, że w tej dziedzinie coś zrobić znało podziału w Europie są bardzo istotne równie w cudzysłowie łatwym tematem są są kwestie klimatyczne, gdzie znowu części krajów nie chce tak szybko wprowadzać zmian jak Niemcy sobie tego życzył też jako ten niezależny moderator no mamy tylko tylko 3 tematy wielkie, gdzie właśnie w każdym, gdzie nie spojrzeć to są podziały trzeba ten czynnik w tej chwili naj największym problemem, bo do rozstrzygnięcia już w lipcu to przełamanie podziału północ-południe w negocjacjach nie ma będą odgrywały kluczową rolę w przełamaniu tego podziału, o co chodzi z 1 strony mamy kraje południa, które no są zainteresowane jak największą pomocą gospodarczą argumentują, że po potrzebującej pomocy przede wszystkim ze względu na no dużo poważniejsze skutki pandemii w gospodarkach, a także brak możliwości takiego wsparcia np. Niemcy, o czym wcześniej wspomniałem z drugiej strony mamy mamy północ reprezentowaną przede wszystkim przez tzw. ścianą czwórkę mniejsze kraje, które jednak otwarcie mówią, że nie akceptują prostego transferu po to, żeby wesprzeć popyt na południu właściwą metodą powinno być udzielanie kredytów i to kredytów obwarowany bardzo trudnymi wymagającymi kryteriami krótko mówiąc gospodarki południa muszą przejść transformację gospodarczą w tym kryzysie, więc Niemcy próbują w tej chwili znaleźć jakieś rozwiązanie dla tego sporu będzie to bardzo trudne, ponieważ jest tu wiele zmiennych wspomnę tylko o 1 czas uruchomienia tego programu, jeżeli wystartuje załóżmy 2021 roku i północ np. przeforsuje szybkie wydawanie tych pieniędzy to paradoksalnie te pieniądze mogą być inie mogą zostać wykorzystane przez południe, ponieważ do tego czasu nie będzie ona w stanie przygotować właściwych propozycji alokacji tych środków im dalej las tym więcej widać takich drobnych szczegółów, które powodują, że negocjacje będą bardzo skomplikowana, ale czy możemy tutaj sądzić, że możemy spodziewać się, by możemy już wyznaczyć grupy państw i pewne linie napięć czy też w tej chwili to jest jeszcze za wcześnie, żeby o tym, mówić może Sebastian Buczek podstawowa linia napięć to ta, której wspomniałem, czyli między północą południem, ale dodatkowo pojawi się też tutaj kontekst Europy Środkowej wschodniej np. Czesi Czesi twierdzą, że ten program do niekoniecznie odpowiada interesom, ponieważ dość szybko mogą stać się stać się gospodarką płatnika na rzecz funduszy Europejskiej akurat w tym w tym sporze Polska jest zadowolona z tych propozycji, ale także, dlatego że kryteria, które zapory zaproponowała komisja Europejska są korzystne dla Polski, ponieważ w rozdziale środków liczyć się poziom bezrobocia w przeszłości także różnice PKB przy trakcie negocjacji może pojawić inne kryterium forsowane przez państwa południa, ale także przez niektóre kraje Europy Środkowej, że trzeba uwzględnić skalę załamania gospodarczego w roku 20202021 w tym momencie kwota, która trafi do Polski może być dużo niższa i otwiera się kolejne kolejny spór także wydaje się, że zaczynamy 1 z najbardziej pasjonujących, ale chyba też najtrudniejszy kampanii negocjacyjnych historii Unii Europejskiej, ponieważ niektórych podziałów w tej chwili nie jesteśmy w stanie jeszcze dostrzec ani zidentyfikować pytanie do Agnieszki Łady jak też prezentuje się tę niemiecką prezydencję w samych mediach niemieckich na ile ona wzbudza dyskusje czy rzeczywiście jest to powiedziałbym czy czy też pokazuje się jako czas wyjątkowo ciekawy tak jak o tym, mówi Sebastian spółdzielni czy konieczny na pewno obecna sytuacja związana składana kryzysem troszeczkę przykryła to niemiecką prezydencja ma wrażenie, że te dyskusje, które w kręgach urzędniczych dyplomatyczną owcy zaczęło się kilka miesięcy temu nasze toczą, ale takiej opinii pół wśród opinii publicznej w mediach widać, że jest prezydencja są teksty jest prezentacja priorytetów działań pokazywanie jak jak trudnej sytuacji są Niemcy, ale siłą rzeczy to nie jest taki nośny główny temat, bo bardzo wiele innych rzeczy się dzieje to znaczy nie tylko nawet gdy u nas Koroną ale, ale też inne rzeczy też to co się dzieje w stanach Zjednoczonych to są tematy, które zajmują niemieckie media nie ma takiej koncentracji na na niemieckiej prezydencji, toteż dlatego, że MO Niemcy doskonale wiedzą, że to nie jest ta prezydencja sprzed wielu lat, zanim była zmiana traktatów kiedyś, kiedy prezydencja miała bardzo duże kompetencje prezydenta jako kraj przewodniczący Unii teraz, kiedy mamy stałego przez przewodniczącego rady Europejskiej przypomnijmy, że prezydencja nie ma swojego znaczenia to już doświadczyła Polskę, kiedy miała prezydencję w roku 2011 to było tuż po zmianie traktatów i w związku z tym, jakby Niemcy są świadomi, iż to nie jest już takie ani prestiżowa nie do pokazywania się tylko to jest właśnie taki bardziej neutralne makler moderator ale, ale o tym, są doniesienia to nie jest także o tym, się nie piszesz to właśnie w tym w tym w tym duchu okręt wspominała jak aktywnie powinniśmy wejść bardziej się wycofywać działać w tle właśnie bardzo ofensywnie jakoś Europę pchnąć do przodu to nie jest właśnie ta szansa to oczekiwanie od nas te debaty są, ale od od tych tematach przede wszystkim, o których wspominał Sebastian, czyli właśnie tematach gospodarczych finansowych i myślę, że w tym kontekście będą się toczyć nie będzie tylko temat jak Niemcy się pokażą podczas prezydencji tylko bardziej Europa gospodarczo na co może sobie pozwolić co, jakie będą ostateczne decyzje w kontekście dziękuję bardzo, dr Agnieszka Łada z niemieckiego Instytutu spraw polskich w Darmstadt i prof. Sebastian uczelni z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych byli z nami czternasta 35 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował się waluta łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA