REKLAMA

"Homecoming", czyli serial-eksperyment. Udany czy niekoniecznie?

Po sezonie
Data emisji:
2020-07-02 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:57 min.
Udostępnij:

Zapowiadał się pełen sukces - na ekranie, po raz pierwszy w produkcji Rozwiń »
serialowej, Julia Roberts. Partneruje jej Bobby Cannavale. Reżyseruje
Sam Esmail. Ale reakcje na pierwszy sezon "Homecoming" nie były wcale jednoznacznie entuzjastyczne. Drugi przyniósł jeszcze głębsze rozczarowanie. Czemu tak się stało? Co tu nie działa, a co - mimo wszystko - dalej uwodzi? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK FM Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest audycja po sezonie dzisiaj będziemy mówić bardzo specyficznym przedsięwzięciu nazwanym choinkami realizowanym przez sama Ismaila to jest reżyser m.in. robot powiem szczerze, że jeśli chodzi o jego produkcję jakoś nie bardzo mnie przekonywał natomiast choinkami to jest właśnie w moim odczuciu pewnego rodzaju przełom w jego karierze mianowicie mamy serial, który naprawdę próbuje zaproponować nam zupełnie nowy Rozwiń » język wizualny czy to się do końca udało czy nie to pewnie za chwilę spróbujemy tutaj ta trójka rozwikłać natomiast może powiedzmy parę słów o tym jak zostało tam fabularnie rozegrane to jest opowieść, która dzieje się na 2 planach czasowych, która opiera się na tym, że dziwnym ośrodku umiejscowiony gdzieś w stanach Zjednoczonych, ale właściwie nie wiadomo cie wiem odbywają się na Florydzie tak to jest też dyskusyjne co też jest 1 z elementów budowy atmosfery klimatu tego serialu w tym dziwnym ośrodku odbywają się przedziwne jakieś eksperymenty, które mają na celu doprowadzenie żołnierzy wojskowych do pełnego zdrowia i jak początkowo domyślamy powrotu do ich powrotu do zdrowia psychicznego równowagi psychicznej po traumach wojennych prowadzi w przyglądamy się sesją terapeutyczną prowadzonym przez drugie Robert, a jednocześnie okazuje się, że owa Julia Roberts nazywa się zresztą uroczą Hajdy Bergman też długo myślę i w drugim planie planie czasowym Sejm obserwujemy ową hali, czyli Julia Roberts w jakiej zupełnie innej sytuacji pracującą w restauracji kelnerkę i tutaj jestem hak fabularny to znaczy przez jakiś czas nie jesteśmy w stanie widz nie stanie się zorientować, który plan czasowy jest, kiedy co jest przyszłością co jest teraźniejszością co gdzie, jaka jest zależność między 1 planem fabularnym na drugim i dopiero w pewnym momencie te plany czasowe się ze sobą splatają naj dowiadujemy się, że eksperymenty są oczywiście mroczne ciemne, żeby nie było to jest oparte na faktach to znaczy rzeczywiście była taka baza w latach czterdziestych w stanach Zjednoczonych założona, w które rzeczywiście testowano toksyny Gazy bojowe rozmaite chemikalia na żołnierzach ona funkcjonowała w RW w Maryland w latach siedemdziesiątych cała sprawa się wydała okazała się gigantycznym skandalem właściwe nawet jeszcze w latach sześćdziesiątych sześćdziesiątym ósmym bodajże ta sprawa ujrzała światło dzienne sześćdziesiątym dziewiątym już bazy nie było natomiast legenda o tym co ten kraj jest w stanie zrobić weteranom wojennym żołnierzom i dalej żywa trzeba też pamiętać o tym, że to są stany Zjednoczone, w których kult armii jest zupełnie inny niż w Europie tam rzeczywiście armia jest pewnego rodzaju służbą dla dobra narodu, a zarazem jest narzędziem awansu społecznego, o czym często zapomina do armii idzie się bardzo dużo młodzieży taki poziom niższych klas test narzędzia awansu społecznego w tym sensie, że armia potem finansuje edukację, więc dużo osób, które idą do wojska trafiał np. do Afganistanu albo do Iraku, jakim się uda przeżyć to potem studiują na Columbia University albo Filadelfii np. ale wierzcie tutaj zawahała, opowiadając tę fabułę również, dlatego że wydaje mi się, że mimo wszystko ten serial mało eksploruje lub mógłby eksplorować dużo głębiej dużo barwniej samą sprawę tego tego, o czym mówić tego cyklu całego kontekstu w żołnierzu panie o tym, tonie jest ciosem, ale co przywołuje to jest tylko w moim odczuciu taka Koman, lecz taka powszechna wiedza czy jakiś rodzaj pamięci zbiorowej, na którym można budować jakąś historyjkę, która jest historykom powiedzmy sobie uczciwie słabo i te 2 sezony bardzo wyraźnie pokazują jest pewną zagadką myślę, że będziemy się na tym za chwilę głowili co się stało między 0102. sezonem, dlaczego drugi sezon jest takim totalnym niewypałem, a pierwszy jest tu możemy znowu gdybać ściany wypełniałem wciąż jest niewypałem, bo tam ja muszę powiedzieć, że byłem zachwycony tym serialem pierwszy sezon nie ujął totalnie będą wielkim fanem i samej sprawie dla tego właśnie tam zaszło natomiast drugi sezon po prostu zabił nagle się okazało, że ta historia pociągnięta dalej obnaża całe słabości fabularne pokazuje jednak niedoróbki scenariuszowe niedoróbki pomysł zamysł po prostu na ten serial to co się wydawało takim świetnym narzędziem do opowiadania historii pewnym wehikułem siadł kompletnie albo też albo też taką koncepcję twórcy tego serialu nie nie do końca zidentyfikowali brak sukcesu to znaczy tak wyobrażam, że mogło być tak, że cała ekipa siadła powiedział tak sobie, żebyśmy taki świetny pierwszy sezon nikt nie lubi, dlaczego pewnie prze kombinowali my to teraz zróbmy to bardziej po bożemu i nagle okazało, jakie to jest GI, ponieważ nie do końca moim zdaniem chodzi tutaj o o fabułę przywykliśmy do tego, że seriale opowiadają historie, że to jest bardzo przyjemne, ale ten pierwszy sezon pokazuje, że czasem widz może czerpać przyjemność innych rzeczy niż tylko śledzenie opowieści to serial ktoś pojawił na antenie na antenie w internecie, bo one ze słowami przez Amazona wzbudził aplauz krytyków i ma na sojusze tak krytyk jego średnia to 85 punktów na 100 to jest 1 z najwyższych wyników, jakie w ogóle serialom się wydarzyły w ostatnich latach, a z drugiej strony nie spotkał się zaś tak entuzjastycznym przyjęciem wśród widzów i myślę, że porażka drugiego sezonu jest też pokazuje też pewną bezwzględność tego, jakie medium jest telewizja nawet jeśli jest to ocenia robiony do internetu i że właśnie w procesie nie zgadza ustawą ja się, że umowy zdaniem innych telewizja tak mocno przyzwyczajona do pewnej kinetyczne ości do tego, że chcemy tam siedziało, żeby był ruch, żeby bohater była dramaturgia miasto klasycznej ważył największy zarzut, jaki można temu serialowi zamkami postawić to, że one, by lekceważy zasadę dramaturgii od samego początku na każdym poziomie praktycznie od tego jak konstruuje bohatera, że nie potrafi wytypować 1 z nich nie nie znamy celu bohatera znającego przeszkód coś co jest absolutną solą dramaturgii cel przeszkoda tutaj odpadają jako siła napędowa brakuje też ich takiej nie dotyczy energię również ten serial żyje głównie dzięki stylowi dzięki formie filmowych też oczywiście oszałamiająca, ale po jakimś czasie się ludzi uważam, że pięciogodzinnej całości taką, jaką stanowi pierwszy sezon brakuje brakuje paliwa dramaturgicznego zgadza się z tym są wyższe z drugiej strony ze oprócz formy zostaje tam jeszcze coś takiego jak nastrój klimat coś co nas wciąga my chcemy się dowiedzieć tak naprawdę to niespełnienie nie jest aż tak bolesne, bo dostajemy w zamian tyle różnych bodźców i tyle różnych atrakcji i tyle różnych zagadek śledzenia tego jest przyjemnością tutaj chciała wrócić na chwilę do tych 2 planów czasowych to jest serial, gdy pierwszy sezon powstaje w 2018 roku, a akcja, która jest przyszłością w w tym 2022 to w to jest teraźniejszość, a przeszłość jest w tym, a w 2018 roku co oznacza, że te rzeczy, które my oglądamy, z którym się utożsamiamy jako teraz z teraźniejszością mogą być traktowane jako rodzaj Future aspekt i wtedy cała logika tej budo budowy fabularnej zostaje odwrócona, ponieważ to co oglądamy być może jest fantazją bohaterki lub bohatera tak naprawdę być może jest jakimiś jakimś wyobrażeniem tej przyszłości, więc nie ma tych takich rzeczywiście mocno zakorzenionych fabularnych elementów, ale można się tym bawić można interpretować na różne sposoby jak w tym upatruje przyjemność z tego pierwszego sezonu i klęskę drugiego ja niebawem w ogóle ani przyjemności widzom, którzy też odczuwałem częściowo, ale próbuję znaleźć punkt, w którym i powód dla tego co tak szybko wypala, dlaczego ta przyjemność tak szybko ustępuje zniecierpliwieniu mam wrażenie, że tutaj jednak mamy do czynienia z bardzo lubię tej fazy przerostu formy nad treścią, a dokładnie z tym, że to forma, jaką wysmakowane i świetna okazuje się liryczna, a to przez to żony nie jest dostosowany do historii, by nie palą się nie zgadza zupełnie ja uważam, że właśnie ona jest dostosowana do historii oraz tej historii no dobrze na 4 szczątkowa jest źle napisana zgodzę się natomiast ona ma pewien pomysł to znaczy tym konceptem głównym w obu tych sezonach jest kwestia pamięci najlepiej stworzyć tożsamość najlepiej tworzył osoba, z czym się rządzi, więc pierwszy sezon bardzo dobrze to eksplorował formalnie mianowicie wszystkie drugi też to próbuje robić, ale ten jest niestety zarzucony i takie powiedziałbym zamazane, więc trochę się nie trzyma kupy ten koncept mianowicie w pierwszym sezonie wszystkie triki formalnej tak uważam są związane właśnie z tym co się nazywa technologiami pamięć, czyli wąski kadr takich jak filmy kręcone komórką bardzo często trik formalny polegający na tym, że mamy triki związane z obiektywem do obiektywu ze stałą ogniskową czy mamy tylko wyostrzony środek kadru całe to jest zamazana taka bankowa ta takie obiekty dostosowano tanich aparatach ministerstwo, by kolejne odniesienie do w moim odczuciu do technologii pamięci mało tego uważam, że tutaj jest też gra z pamięcią widza filmową pamięcią, czyli z triki filmowe z lat trzydziestych budowanie napięcia także dla 30 i czterdziestych 200 kino czarno-biały właściwie takie trochę klimaty zastałem teraz nad konkretnymi tytułami co przewodziła akurat piersi jest oczywiście tak jest to sam zamknięty na końcu języka we własnym jest miejsce w kraju budowany dokładnie na tej samej tak jest czego się kiedykolwiek się oczywiście są teorie kognitywne, które analizują bardzo dokładnie akurat ten przypadek, ale też dokładnie to to jest to jest fabuła, która ma mniejsze znaczenie niż badanie wchodzenie w ten świat naszego umysłu tego co dostrzegamy co nam umyka itd. itd. plus wielkie przyjemności dla widza ja uważam naprawdę dalej będę bronić nawet drugiego sezonu pod tym względem mianowicie świetne role aktorskie i pewna fascynująca próba nie wiem czy do końca świadoma tu mam pewne wątpliwości pokazania, że można zrobić spektakl, który porywa, bo jest stworzony znani z danych na marną bułka fascynujących epizodów fascynujących scen fascynujących takich momentów to jest teatralny koncept to znaczy to nie jest takie znowu istotne czy ty to fabuła kupisz istotne jest to czym uczestniczy teraz to co się dzieje na ekranie potraficie przyciągnąć ma taką siłę grawitacji chwilami nie zawsze żadni odejdzie od tego kranu nie nie wyłączyć tego serialu ja mimo tego nawet uważam, że w drugim sezonie też są takie rzeczy jak jeszcze wróci na momencie do tego wąskie kadry mówił że, że to jest kadr, który jest kręcone komórką równie dobrze może być to 8 milimetrowe kamera, która dokładnie to w pełni pełni w naszej wyobraźni oczywiście sam tę samą funkcję jakiegoś zapisu naszej pamięci pan jeszcze jeszcze 1 rzecz, która potwierdza tezę, o której mówisz to jest nagromadzenie elementów z różnych porządków czasowych z 1 strony mamy komórki komputery wszystkie nowoczesne, ale scenografii w kostiumie, który jest zawieszony w ogóle jakiś bez czasowo ości, ale w szczególnie widać to scenografii, która no podkreśla elementy z lat siedemdziesiątych pięćdziesiątych tak jak mówisz i to jest wszystko zmieszane w 1 kotle, ale w ogóle nie czuję że, że tam następuje jakiś dysonans to jest takie bardzo świadome pomieszanie różnych porządków dzięki temu ta zagadka staje się przyjemnością, o której mówię tutaj inspekcje, które oglądamy to ten czas 2022 roku firmowany przez to tak Campbella w takich barwach zebranych zupełnie kolorów mamy takie monochromatyczny trochę ten świat, a to, dlatego że opowiadamy o bohaterce, która straciła pamięć nie pamięta kim jest nie pamięta nie potrafili to rzeczywistość w tej całej ostrości którą, której doświadcza wcześniej, a wcześniej te kadry lat do 100 do 2018 żądamy normalnej pełnym nasyceniu jest 7 bardzo ciekawy zabieg oczywiście jest logicznej musiał tak nastąpić, kiedy oglądamy bohaterkę 2022 roku Jana i wszyscy bohaterowie ukazani są w tym kwadratowym kadrze z obciętymi bokami aż do momentów w tym bohaterka poznaje prawdę samej sławy i nagle ten świat się rozszerza na 1 kadr zaczyna być już klasycznym 16 na 9 kadrem takim, jaki znamy telewizyjnych opowieści panoramą po prostu to bardzo ciekawe sprawy się właśnie z kolorami to bardzo ciekawie się zaczyna drugim sezonie rozgrywać, gdzie najbardziej, by zachwiane elementy tej pamięci zaburzonej pamięci są przesycone kolory znaczy Kamiński właściwie czy taki kolor już uderzający po oczach, czyli znowu można, by powiedzieć, że to jest pewna koncepcja, która się broni logicznie i broni się intelektualnie, że my zapamiętujemy co zapamiętujemy zapamiętujemy barwy zapamiętujemy dźwięki zapamiętujemy klimat, ale nie zapamiętujemy treści i w pewnym sensie ten serial bardzo dobrze oddaje jak pracuje nasza pamięć ja uwielbiam ten motyw, który tam wraca tego gorącego dziób Pelikana czy Albatrosa trochę Niemcy to jest zwierzę też Pelikan on taki ryk z siebie wydaje specyficzny to w ogóle nie przypomina to nie jest dźwięk, który byśmy kojarzyli z ptakiem tylko jakimś gniewem dinozaurem i on wraca jak takie przywołanie jak taki dźwięk, który w, którym momencie być może przywoła wspomnienie myślę, że to jest bardzo dobrze przemyślane, zwłaszcza w pierwszym sezonie cały czas podkreślam, o czym ten atak na dobrą sprawę próbuje nam powiedzieć w drugim sezonie wychodzi cały banał wychodzi właśnie to, że tak dobrą sprawę nie wiemy, dlaczego brniemy trochę to jest chyba masz rację, że próbujemy się uśmiecha się do tego widza telewizyjnego przekonać go powiedzieć mamy do dla siebie świetną bajkę, ale niestety nie ma już tego co zbudowało cały pierwszy sezon, a wszystkie mielizny scenariusza są widoczne myślę, że warto to zapowiedzi, bo zapomnieliśmy o tym, że cały serial powstał na podstawie bardzo popularnego w stanach podcastów, który stworzyli Michał Bloomberg i ile Horowitz i to był 1 z większych hitów podcast owych stany, które jednak podcastów w Ameryce też coś innego niż u nas obecnie jest ciągle się ten biznes u nas rozwija to jak one są popularne za oceanem to jest zupełnie inna skala komunizmu furorę dzięki temu, że też miał świetną obsadę tam 9 kamer grał m.in. Karinki ner no to było tak popularne postanowiono przenieść to na ekran, ale Toma swoje bardzo daleko idące konsekwencje mamy, bo w podcaście większość scen jest po prostu opowiadanych dialogiem najczęściej telefoniczne rozmowy, które też tutaj oznaczają tą filmową formę i w jakim sensie krępują wyraźnie, że to co robi reżyser w pierwszym sezonie to jest próba ucieczki od pewnej takiej teatralność tego też spotkać to właśnie, czyli ta barokowa wręcz forma od mamy do czynienia z całą taką jak wyglądają pierwszy sezon z pozycji czy chce nie do końca zachwycił się tym serialem takie poczucie, że oglądam dzieła takich lekko nadpobudliwych studentów szkoły filmowej w tym ktoś zostawił pełny pełno chatę sprzętu filmowego obyśmy takich studentów mieli nie wiem jak ja miałem studentów, ale są genialni studenci, ale tacy, którzy się też obawy o tym, że mając sprzętu zostały jakiś dobry wujek i zamiast skupiać na tym, że napisać historię no nie ocieka jest też niesprawiedliwy uważam, że jednak to jest coś co Aśka wykryła, więc od razu przyznaję ci kredyt mianowicie ten pierwszy odcinek pierwszego sezonu z tym siedmio minutowy ma starsza tym, który opowiada nam całą historie to jest pewne osiągnięcie to nie jest wcale zabawa to jest zabawa formą to nie zabawa zabawkami kinowymi tylko to jest bardzo przemyślane jednak na powiedziało pewne mistrzostwo to jest mistrzostwo jak ja jak ja oglądam ten pierwszy sezon to nie myślała o studentach szkół filmowych dla mnie zresztą w wydaje się, że to jest dosyć świadome nawiązanie to jest ta sztuczność, który o, której tutaj mówimy pokazała wykorzystywanie wielu takich elementów technicznych wręcz to jest sięganie do moim zdaniem jasne czytelne doków Ricka, bo zresztą, do którego zresztą sam zmagał się przyznaje do fascynacji brykiet, bo ta, bo to jest także, że tylko oczywiście w minęło od czasu nie wiem Odysei kosmicznej, gdzie minęło 40 lat mamy teraz Super możliwości Camera ta może fruwać i natomiast sam sposób podporządkowania kamery do opowiadania historii nawet błahej jest moim zdaniem ducha Kulikowskiego i co więcej w pierwszym sezonie jest użyty fragment Händla, który jest żywcem wyjęty z zysku bryka, czyli to jest wprost mówienia ja tutaj będę opowiadał tylko wykorzystam te możliwości, które też intelektualnej, jakie daje tego typu kino publika też umówmy się nie zawsze chodziło o fabułę historię on sobie badał oczywiście różne gatunkowe tropy wykorzysta czasem bawił się tym mniejszym lub większym stopniu, ale jego fascynowała filmową ość forma i myślę, że ten pierwszy sezon to jest dokładnie to drugi sezon upada, dlatego że nie wskakuje na takie wysokie c intelektualne, bo potrzebujemy łatwości przekazu, ale myślę, że też rezygnuje z dokładnie z tego, o czym, o czym teraz powiedziałam, czyli z bawienia się różnymi tropami i próbuje opowiedzieć jakąś historię, której de facto nie ma przed wypełnia przeze mnie się też tak jest już kwieciście scenarzysty, który wszędzie chciałbym widzieć bohatera cel przeszkodę taką dynamikę opowiadania, które chcą w mistrzowskich filmy się połączyć tę formę i samo mięso dramaturgiczne być może stąd ciągle wracam do tego z taką właściwością, niemniej będą też jestem pod wrażeniem tego jak jak ty są ilości nawiązań cytatów różnych ukłonów filmoznawcy ich w stronę miejscowości mamy tutaj zawrót głowy mamy psychozę Hitchcocka jest muzyka z kary palmy i coś ta sama banda właśnie z barek Clintona, które słyszymy tam Händla co jest ewidentnym ukłonem w stronę mistrza, ale przede wszystkim to co jest dla mnie ciekawe i o tym, chciałbym też pogadać to jest właśnie Cento to co 8 jak wspomniał, czyli że ten serial wchodzi w pewien topos filmowy takiego kina spiskowe go, w którym aparat państwowy armia stają się nagle operacyjnym, jakim się systemem i tutaj, bo buty jak się ogląda ten film, jaki los serial to powracają bardzo mocno też takie klasyczne tytuły obu tych firm męczył ja kandydat z, który potem został przerobiony na film kandydat był Klimek 2004 roku łączył kandydat to było coś co przeżyliśmy wojnę po polsku też się, więc sześćdziesiątego drugiego roku zresztą spiskowa ach te historie o byłym wojskowym, który został wyprany mózg, a dziś jest przygotowany na kandydata na prezydenta jest marionetką w rękach jak i złej władzy, więc w ogóle wrażenie, że ten serial też nie tylko sięga do takich klasycznych właśnie Hitchcock morskich czy Kulikowski ich motywów i też stylu, bo przecież widzimy ten bardzo często wykorzystywany na efekt nazwany efektem Hitchcocka polegające na jednoczesnym przybliżaniu się kamery oddalaniu obiektywem, który daje takie dziwne wrażenie wycinania bohatera stała mamy to oko Boga, którego patrzymy zawsze z góry bohatera to wszystko są ukłony do strony Mistrzów filmowych, a jednocześnie mamy właśnie to klasyk takie jeśli chodzi o fabularną Claude to mamy tutaj do czynienia z kopią tych filmów wojennych tematów zasadniczo tych spiskowych thrillerów cyklu z ludzi prezydenta i tego typu klasyki amerykańskiej można, by powiedzieć, że to co opanował genialnie Kubrick w filmie to jest przeniesienie takiej teatralnej koncepcji efektu obcości brak to prawda, czyli moment, w którym historia, którą odpowiadamy przestaje być w jakikolwiek sposób wyryte na nie jest już opowiadanie rzeczywistości tylko jest pewną metaforą Kubik był mistrzem budowania takich pudełek fabularnych, które w tych odkrywamy wieczko to też jest zresztą zdarta metafora, bo użyta Bułhakowa powieści teatralnej, gdzie w 1 z pierwszych właśnie na pierwszych stronach tej powieści mamy taką właśnie opowieść o tym, czym jest, że to jest to pudełko, w którym możemy zdjęć daszek i zobaczyć jak te lalki tam w środku biegają to jest ewidentnie coś co Kublik umiał ewidentnie ten serial próbuje do tego nawiązać to w moim odczuciu się udaje to co mnie przyciągało i przytrzymywała przed telewizorem to niebyła wcale z tu nie było zaciekawienie tą fabułą to było zaciekawienie tą zagadką, która tam jest zapisana właśnie filmowymi trikami cytatami narzędziami pewnymi tam są to nie jest kwestia też wyrafinowania takiego estetycznego to nie jest to nie zginęła prawda tylko to to są takie rzeczy, które naprawdę zaciekawia my naprawdę się na to łapiemy czy 1 z moich ulubionych scen w tym serialu czy scena, w której detektyw osoba, która próbuje rozwikłać pewną sprawę trafią do archiwum archiwum jest właściwy takim można powiedzieć wszechświatem złożonym z wypełnionych książkami pudełek przed światem, w którym jest ciemno, w którym prowadzi nas tylko 1 lampka, która się zapala na czujnik ruchu, więc idziemy przez takie gigantyczne regały biblioteczne wypełnione czymś kompletnie pozbawionym wdzięku nie ma wprowadzającym w żaden sposób ma jakikolwiek rozwikłania czy taka metafora trochę się wypowiedzieć urzędniczego życia albo po prostu zwykłego życia czy ktoś po prostu żyjemy w czymś co nim w żaden sposób nas nie prowadzi uważam, że to jest piękna scena tam parę takich rzeczy jeszcze można znaleźć mam wrażenie, że scena w ogóle z jakim te wyborcę sikawka się spotykają takie jest absolutnie jest taka atmosfera w ogóle takie Krakowska, kto towarzyszy bohaterowi tak, ale świat byli tak znaczny, bo historia maksa ugięły taka postmodernistyczna wysoki żonglowanie postmodernistyczne cytatami z taką grą dla gry sztuka dla sztuki, a moim zdaniem ten serial mimo wszystko zgadzam się wieloma waszymi tezami również bardzo mocno jestem zwolenniczką tej tezy, że to jest bardzo teatralnej to przywołuje podobne uczucie widza zawieszonego wiek jest teatralną ości przeżywania tu i teraz w tej chwili, ale mimo wszystko uważam, że z tego wszystkiego tworzy się nowa jakość i ten pierwszy sezon jest bardzo taką serialową jednak świeżą propozycję po nie jest to sztuka dla sztuki czasem przypomni nam się Kubryk czasem nic się nie przypomni, a czasem zobaczymy tam studio telewizyjne czasem przypomni się nam coś nie wiemy co to jest to też takie męczące niepokojące poczucie, że już dziś widziałem, ale nie nazwę, gdzie jest to, więc to nie jest tylko wyłącznie pusta sztuka dla sztuki w ogóle to nie jest to nie jest postmodernizm to nie jest taka ironiczna gra z pewną konwencję nie to jest próba zbudowania czegoś świeżego pomówmy trochę obsadzie, bo ona jest naprawdę niezwykła jak na serial tak ja uważam, że ten serial tak jak mówimy, że tu nie ma przypadkowych elementów jeśli chodzi o pomysł formalny NATO historia marny, że także casting jest nieprzypadkowy, bo się w pewnym sensie odnosi do historii, którą wnoszą ze sobą kolejni członkowie obsady jakimś pluła akt za sobą ciągną albo stricte jakoś tytułami, których niedawno wstępowali, z którymi są identyfikowani jako gwiazdy telewizyjne, bo to, że oczywiście z główną gwiazdą Julia Roberts, która po raz pierwszy dotychczas jedyny, ale tylko w pierwszym sezonie wystąpiła tak w serialu w głównej roli, ale tutaj mam wrażenie Julia Roberts występuje trochę, wcielając się kobiety, która na 1 planie czasowym jest psycholożką, która spełnia się bardzo zawodowo w drugim planie jest kelnerką zapomniała o tej swojej dawnej ambicji w ogóle odbywa drogę w pewnej odwrotnym kierunku niż odrywają film Erin Brockovich, który wyniósł 2 obecna 1 z tych firm, które wyniosą szczyt bardzo się podobać Julia Julia Roberts w tej roli, dlatego że zupełnie bez takiego filtra pokazuje swoje zmarszczki swoją swój wiek swoją starość czy i być może nawet przesadnie, ale bardzo się podoba, bo to jest takie też też to, o czym mówisz oderwanie się od jej pluła od tego jak jak zazwyczaj medialnie wygląda to widzę trochę inaczej mam poczucie żona nie tyle ona pokazuje jak bardzo plastyczną jest aktorką ja pierwszy raz to w niej widzę znaczy dla mnie ten serial pokazał on pokazał Julia Roberts jako wybitny aktor ja tego nie miałem miętę nie miał świadomości wierzę, że to jest dobra wiedziałem, że bardzo ceniono natomiast trochę nie rozumiem dlaczego, a teraz nagle popatrzyłem na coś co ona potrafi zrobić ze sobą i postacią co jest absolutnie niesamowite co znaczy to co mówi żona pokazuje swoje zmarszczki myślę, że to jest coś innego ona ich używa ona ich używa do zbudowania roli o masie przekształca ona u wycofuję wszystko cały seksapil, które teoretycznie ma budować pozycję aktorki w celu wy wypreparowane tej postaci co jest ruchem niezwykłym i rzeczywiście godnym Najwyższego szacunku takiego zawodowego to jest też to jest to, że ona ale, ale równocześnie pewne, że nie mogę nie mogę o tym, przestać myśleć po tym, serialu po obejrzeniu tego serialu, bo była jakaś kampania reklamowa z nią, gdzie znowu wygląda jak trzydziestka znaczy chodzi oto ona po prostu wchodzi w bardzo różne opowieści różne role to jest wielkie w niej egzemplifikacją tego, o czym mówi się scena, kiedy ona kupuje sobie pójść, które mają znieść jedno ja też świetni jest szarą myszką taką z tymi brzydkimi włosami ta brzydota tego jest taka namacalna kupuje ten błyszczyk przez dosłownie kilka chwil nagle znowu jest piękną dziurę Europę potem nie jest przerysowana tak ale, ale do Alego wyciera tak pana pracą kamery tak to pokazuje te wszystkie możliwości, o których opowiada o tym jak ona potrafi się zmienić w 1 chwili przejść 11 szufladki do drugiej przeskoczyć szkoda, że nikt nie zaproponował jej właściwie takiej roli w kinie fabularnym, bo ja sobie nie przypominam, żeby on miał aż taką rolę fabularną jedno ja nie mogę przeżyć tego przepraszam, że tutaj się w Chinach, że nikt nie docenił jakieś nieprawdopodobnego powiedziałbym br. bo jego planowali, którzy Graf 0102. sezonie ojej to jest 1 z największej dzisiaj miast chyba wschodzących chodził wychodzących, ale ma prawie 10 Rządz od 10 lat już jest taką gwiazdą no dobrze, ale teraz zobaczy pani też, że jego 1 z pierwszych ról ja tego nie pojmuje czym, jeżeli chodzi nikt tego nie zrozumiał to jest rok daje się zdaje się 2000 dziesiąty przemarza w seksie wielkim mieście siedział przy barze był tym przystojnym facetem, którego tam 1 z bohaterek leciała miliardy tam było tych przystojnych facetów i on naprawdę miał wszystko to znaczy on jest bardzo utalentowanym aktorem, który potrafi mocno wejść w dramatyczne tragiczne tony ma nieprawdopodobnie plastyczną twarz nieprawdopodobnie przejmujący potrafi być potrafi wejść taki poziom taką wibrację wręcz na granicy histerii męskiej to jest niesamowite na to się patrzy też czary po plecach on to bardzo dobrze eksplorował w takiej roli u Allena w bułgarskim, gdzie to było rządu, jakim takim po prostu Whyte trafem grają od parodii Kowalskiego z absolutną życie parodia Kowalskiego z tramwaju zwanym pożądaniem tak i to było coś niezwykłego i tym mówić to jest 1 z największych aktywną chwała Bogu dobrze, że przeżył natomiast, gdzie on był przez 20 lat, kiedy był tym bardzo przystojnym młodym mężczyzną jakość sami aktor właśnie, bo poruszania się nie przystała racji tak nie wiem czy to będą patrzeć na Adama Driver, który dla mnie odpychający i nie ma nawet połowy tego roku, który ma, bo Wikana wali jest wszędzie te myślę co się stało w tych latach dwutysięcznych, że przeoczyli takiego faceta ja mam w ogóle wrażenie, że on zawdzięcza w ogóle się karierę w telewizji to jest ciekawe, że jego telewizja wyciągnęła i ocali, choć od zapomnienia, bo to on stworzył znakomitą kreację 1 z sezonów zakazanego imperium bardzo panie, które tam firmował Scorsese swoim zyskiem 77 z takiego bandzior włoskiego gangstera z lat dwudziestych dwudziesty, który miał był takim seksualnym też dominatorem to było niezwykłe, bo taka ona sobie taką zwierzęcą Energie to za takim totalnym zwierzęciem które, kiedy chodzi, lecz bardzo potężnie zbudowane też nie jest chyba jakimś jest tak dziwna sprawa wrażenie takiego człowieka, który ma bardzo mocne ciało taką muskulaturą re rozbudowaną mimo, że to jest dowód znowu na coś bardzo podobnego co Julia Roberts ma czy rząd potrafi wycofać albo to eksponować albo widzimy w nim nieprawdopodobnego sekcji ma co albo widzimy w nim ofiarę losu i to wszystkie te tony ma ja właśnie chciałam dodać, że zabrakło w tej charakterystyce 1 słowa on w tym serialu potrafi być tak żałosne my właściwie współczujemy że, że on w ogóle funkcjonuje gdzieś w tym świecie, a jednocześnie w następnej scenie jest dominujący jest królem balu to się tak rzadko zdarza taka takie bogactwo i taka różnorodność emocjonalną też uzyskać w sobie, ale ja mam wrażenie rząd dlatego został tutaj zatrudniony takich zacząłem, że Julia Roberts gra Erin Brockovich, a rebours on też o tym, dlatego właśnie ona on zdobył dużą popularność dzięki bardzo panie m.in. tej swojej roli i ta jego brutalności została spacyfikowana za coś zupełnie innego co więcej on najlepszy najmocniejszy zawsze scenach konfrontacji z drugim aktorem, kiedy ma szansę właśnie go zdominować fizycznie od tej Europy zagra daje ani na chwilę praktycznie przez większość serialu gra przez telefon ten wielki, ale jest 1 fantastyczna jadalna aktorką, którą uwielbiam będę ją tak tutaj promować i uważam, że jest jakimś odkryciem wielkim i na pewno tak wierzę w to, że się jeszcze po pokazie, czyli Hong ciału to jest zdaje się wietnamska chyba urodzona w Tajlandii, ale na pewno wychowana już w stanach Zjednoczonych mówi bez akcentu twarz ma absolutnie, jakby to są Kresy Wschodnie to co są rysy azjatyckie zestaw może przypadek Sandry o drugiej, a może pierwszej właśnie on chciał nie mam pojęcia natomiast ona jest świetna ona ma to też jakiś wielki talent aktorski ona ma ile tonacji sobie, które potrafi wygrać w zasadzie mają bardzo oszczędną mimikę można powiedzieć to jest takie taka aktorka, która totalnie kupuje, grając to jest ona z portu potem się pojawiła po zmianach prawda też miał taką bardzo specyficzną rolę ja rzadko widzę kogoś, kto potrafi zrobić na ekranie coś takiego, że zapamiętują całe sekwencje sceny dla niego właśnie ona potrafi ono też kapitalny vis comica, które przechodzi w sposób, który nie wiadomo, w którym momencie następuje ten przez okres poważnych kreacji do absolutnie groteskowe takie są one tak, ale ona ma taką scenę, którą wielu właśnie robi panowali partneruje są świetni w tym w tej scenie mianowicie scena, w której korporacja zwalnia swojego pracownika poza tym, że jest to scena, w której cała nuda biurokratyczna zostaje podważona, bo nagle widzimy, że tu gra się toczy życie, że to jest rozmowa o tym czy istnieje czy nie to nie jest tak po prostu, że traci robotę życzę ci się wali opowieść o pokazanie tego w tak krótkiej scenie trwający niemal 3 minuty, które właśnie ona jest na granicy parodii szefa równocześnie gra bardzo chłodno jest bardzo taka powiedziałbym chirurgicznie okrutna no to jest coś to jest uważam tu jest opis dramaturgicznym moim zdaniem taki właśnie scenariuszowi tak jest pomyślana ta 1 scena co tam się dzieje jak tam zbudowane napięcie jak są te punkty węzłowe rozłożony to jest coś także widać, że ktoś nad tym siedział myślał, że to nie jest nie są to nie są błędy, które popełniono bo, bo za mało nie wiem refleksji było tylko coś tu jest nie tak na poziomie założenia trzeba zaznaczyć, że pierwszy sezon jest w całości reżyserowany przez samo Ismaila oraz drugi już jest, że innego reżysera Toma znaczenie, gdyż pokazuje jak taką koncepcję co musi się podzielić tego jak dzisiaj tym młode gwiazdy telewizji są zasysane natychmiast przez wielki amerykański system kinową telewizyjny poważnie same z moich został tak po pojawi, bo od został namaszczony na kolejnego gwiazdora i obrony teraz nastąpiło takie przystosowanie, bo 10 lat temu, kiedy była premiery seriali wpłynął projekt zaginieni i wtedy zaczyna się kolejna fala nowych seriali wtedy namaszczony takich młodych geeków, które wchodzi listę nafaszerowany filmami Spielberga nafaszerować kulturą lat osiemdziesiątych dano im władze w amerykańskich studiach w budżecie Abrams to jest Alex kursującej pomiędzy los, który teraz Łódź menu i pozostawionych są tacy goście zostali wychowani w kulturze postawiono jej teraz oddajemy wam władzę może dzisiaj następuje znowu przekazanie pałeczki w tamtych panów trochę eksploatowano ściągnięte wszystkie starty, w jakich Gwiezdne wojny oni się sami sobą znudzili nawet, a dzisiaj wyraźnie, że się na maszcie nowych członków same z moich jest takim specjalistą od takiej dziwności podobnie zresztą i specyficznych ludzi wyławiają tak samo takim gwiazdom producencką stał się dostąpili twórca horroru uciekaj rozumianego jakieś bardzo małe pieniądze ktoś okazał wielkim przebojem, który oczywiście miesza nam psychoanalizę krytyką społeczną i klasycznym horrorem i było robić gadaliśmy ostatnio są takie 3 postaci, które dzisiaj zostają namaszczony na nowych kapłanów w tej chwili telewizyjnego świata może sam swoje jest 1 z ciekawe czy obroni się jako taka gwiazda czy też nie wypali w tym poszukiwaniu, bo mam wrażenie, że on sam sobie bardzo wysoko poprzeczkę też spełnia takie trochę dziecięce marzenia może, bo przygotowuje w tej chwili nową wersję Metropolis Fritza Langa więc, która też widać widać Metropolis pierwszym sezonie bardzo, ale ja myślę, że dany w ogóle bardzo bardzo ciekawą postacią, bo to jest 43 letni reżyser, który całą swoją karierę, którą oparł na jednak etosie przepraszam za słowo etos, ale niczego trafniejsze nie potrafię znaleźć to się autor kości i tak naprawdę został autorem seriali i Litwy w każdy do każdego kolejnego projektu, do którego zapraszane jest zaproszony jako autor, a on właśnie on oczywiście ma na swoim koncie 1 film fabularny bodajże, ale mimo wszystko jest z jest chyba pierwszym takim znaczącym reżyserem, który swoją karierę zbudował na tym, że będzie o to kręci kino autorskie będzie to kino serialowe dla mnie to jest absolutnie fascynujące zje zresztą to co mówisz o tym, Kima, skąd się wywodzi MON jest on też ma bardzo specyficzne specyficzną Węgra przeszłość to jest człowiek, który oprócz tego, że jest reżyserem wykształconym i przez lata pracującym w mediach był wcześniej skończył informatykę i pracował jako informatyk jako haker ma ciemną przeszłość zresztą, który bardzo chętnie opowiada, dodając jednocześnie, że ma fobię społeczną co trudno uwierzyć oglądając go w różnych wywiadach, ale do, czego zmierzam to jest ciągle tutaj wracaliśmy do rozmowy od tych jego fascynacja tropach filmowych wydaje się, że to jest również połączenia takiego człowieka, który jeszcze pamięta życie analogowe, ale już żyje w cyfrowym świecie to to comeback jego operator też jest takim też też pochodzi z tego pokolenia szarże w szkoleniach znamy ten dramat wiemy, czego służy też, ale właśnie, bo to kabel w nim został operatorem w tej chwili powiedzmy sobie szczerze tracą operatora bardzo często polega na tym, że operator siedzi przed poglądem przepraszam wszystkich moich znajomych operatorów, którzy na pewno się, żeby nie zgodzą, ale tak to często wygląda, zwłaszcza w hollywoodzkich produkcjach siedzi przed poglądem i i kontroluje czy wszystko działa tak jak sobie wymyślił natomiast comeback pracował jeszcze jako Lauda to jest człowiek zawód, który już dzisiaj nie istnieje lub istnieje szczątkowo człowiek, który na planie jest odpowiedzialny za to, żeby pilnować kaset z taśmą on musi zmienia zmienia taśmy w kamerze, a więc dotyka takim Noma namacalnie dotyka taśmy i wśród filmowców jest takim nic tak tej taśmy jako czegoś co buduje kino i mnie się wydaje, że tak jak to skandal był czuje materię filmową niemal fizycznie dokładnie to samo dotyczy samej maiła, który jakimś sensie analogowo opowiada historię sięga bawiąc się tym co cyfrowym światem i budując przecież pan radiowców jest mit cięcia taśmy liniowego cięcia czy montażu liniowego jest takie przekonanie wśród, zwłaszcza wśród trochę starszych kolegów tam będziemy w okolicach pięćdziesiątki takie przekonanie, że jeżeli nie chciałeś taśmy ja chciałem taśmy byłem tym bardzo dobry to nie wiesz jak się montuje, bo nie nie nauczyły się słuchać uważnie tak jak ten dźwięk biegnie nie nauczyłeś rytmu takie jest przekonanie, że dopiero montaż liniowy, który ci nie daje właściwie żadnych narzędzi czy patrzeć po prostu tylko na to jak jak przesuwa się też przez głowicę nie ma tak to nie wygląda tak jak montaż komputerowy dopiero on się uczy uważnego słuchania takich taki układ to zaś od to jest dokładnie to samo to sam mit jest jest wśród filmowców ale w jakim sensie myślę, że tak jest, bo ja też jest efekt skoro już w świętość to nieszczęście dotknęło też mamy tu po czterdziestce ale, ale ja też pamiętam jak się kręciło jeszcze filmy na taśmie i ta uważność w budowaniu filmowej narracji chociażby przez to, że nie taśmy zawsze za mało też jest zawsze za mało to jest to jest to to buduje taką umiejętność rzeczywiście opowiadania historii również w głowie w sposób bardzo rygorystyczne również wobec siebie i sądzę, że oni obaj ta jakość dodana, która była w pierwszym sezonie, której nie ma w drugim wynika w jakim sensie również z tych i fascynacji właśnie z tego powiedziałam chciał się raz ten może, podsumowując powiedzieć o tej porażce drugiego sezonu, że dla mianownik właśnie z tego, że próbowano już miano nie było energii twórczej i takiej kreatywnej, żeby stworzyć coś drugi sezon tak samo autorską dopracowany ten pierwszy, a z drugiej są postawione klasyczną opowieść nie, przestrzegając reguł czy nie było wysokiej stawki nie ma tam w tym serialu nikt nie nikomu nie zagraża jego życie nie jest zagrożone praktycznie to nie są tego typu stawki, żebyśmy kibicowali bohaterowi bądź co może zginąć no poczekaj Karol, który gra żonę monetę, która zresztą też bardzo ciekawą aktorką, jeżeli ktoś z państwa kojarzy ukryte działania to ono tam jest 1 z głównych postaci tutaj się pojawi bardzo ciekawej roli też wrażenie, że tak to właśnie to jest ta poziom tak, choć się telewizja zmienia się zmienia produkcja seriali znowu mamy czarną skórę aktorka, która ciągnie tę główną rolę partneruje azjatycka aktorka, czyli znowu mamy tę różnorodność zresztą są z bliską parę różnych Mainz Egipcjaninem lesbijskie pary dzisiaj w serialach robią za pary gejowskie 10 lat temu, czyli takie no jesteśmy okay prawda od dbamy o różnorodne pilnujemy tego, ale też, ale one trochę walczy rzesze to nie jest sezon też mi każe tak mi samemu ukazał się zapytać o to, jakie jest miejsce eksperymentów telewizji mając do tego dosyć duże wątpliwości czy ono jest czy jest miejsce rodzinne strony mówimy o serialu, który absolutnie eksperymentalny, ale który bardzo szybko już po 5 godzinach czy 10 krótkich odcinkach w drugim sezonie nie udaje się powtórzyć pewnego sukcesu pewnie intensywność podobnie jest w innych w innych serialach różnie te z 1 strony żyjemy w dziwnych czasach, kiedy stacje Platformy, które biją się widza i uwagę z 1 strony stawiają na autorską stawia na bardzo mocne osobowości głównie po to, że przyciąga zainteresowanie mediów rozdawać nagrody itd. a z drugiej strony tym co nadaje to taki codzienności telewizji tak samo rozumiane w sposób klasyczny oczywiście one coraz lepszy co ciekawsze dramaturgicznie, a to właśnie na poziomie dramaturga 26% na poziomie formy, a ja myślę, że to wynika, bo jak rozumiem mówi o tym, że następne sezony są często porażką czas, kiedy ja myślę, że to wynika z tego, że pierwsze sezony bardzo często są pomyślane jako całość i nie wiemy czy dalej pójdziemy prawda tak po prostu nikt nam nie gwarantuje, że to będzie miało 10 sezonów, który przed, poprzez które będziemy przeprowadzać kolejne zmiany w bohaterze tak dlatego i dlatego też seriale, bo tutaj przywołała też region, który jest bardzo ciekawy w pierwszym sezonie dużo gorszy niestety w następnych to jest z to są seriale, których są całością ono choinkami ta pierwsza część etapie pierwszy sezon jest na naprawdę zamyka się on ma tu jest nawet płytowa dany rok, tym bardziej nie mogę zrozumieć twórców, którzy mieli podpisaną umowę na 2 sezony od razu Amazon podpisał umowę na na pierwsze 2 sezony w całości i jakby rozdźwięk między tymi z nami jest ogromny jak na taką jak na tak autorski projekt to samo jeśli prosimy o opowieściach podręcznej pierwszy sezon, który jest 1 pierwszy sezon jest 11 adaptacją powieści i to jest podstawowa różnica w ogóle nie nie mnie tutaj nie ma też cały jest nie łączyłaby jakoś tak jest bowiem zmiękł podcast Tower pierwszy sezon też 6 odcinków także system wydłużone na znacznie wydłużony jest wobec Spodka nowej wersji 10 odcinków pierwszego sezonu to jest 6 podcast TUW sami mają choinkami przy nim w pierwszym sezonie w drugim, kto reżyserował metod KR Patrick Alvarez państwo sami ocenią czy warto czy nie warto ja bym sugerował, żeby jednak się z tą formą zmierzyć i popatrzeć trochę z boku na to co nas przyciąga w serialach co nas przyciąga robocie filmowej, bo to jest właściwie jednak o tym, a ze mną byli Bartosz Staszczyszyn i Anna Malicka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA