REKLAMA

Parafrazując Jan Pawła II. Jak przekonać do nieblokowania reklam w internecie?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-07-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:35 min.
Udostępnij:

O retoryce komunikatów namawiających do odblokowania reklam z dr Rozwiń »
Ewą Modrzejewską

Więcej: https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/387/0 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co zajęło Siczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa mają gościem jest pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego polskiego Towarzystwa retorycznego dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry panu dzień dobry państwu ci z naszych użytkowników, którzy z internetu korzystają jakiekolwiek formie, czyli pewnie wszyscy podejrzewam z pewnością spotkali się Rozwiń » różnego rodzaju reklamami banerami innymi formami, które nie pozwalają nam czytać treści, które na, które mamy ochotę czy też oglądać różnego rodzaju filmów zdjęć tak dalej tak dalej no i w takich momentach sięgamy po tzw. blokery, czyli różnego rodzaju formy sprawiania, żeby tych reklam nie nie było tyle albo, żeby w ogóle nie było i większości przypadków to pomaga jednakowoż czasem trafiamy na strony, które próbują wejść z nami w dialog mówiąc ojej ojej, kiedy używasz, a w blokach to no tutaj podają różne powody sprawa wydawałaby się błaha albo taka jako problem z dnia codziennego ani, ale pani dr Ewa Modrzejewska podeszła do tego naukowo i napisała o retoryce komunikatów namawiających do blokowania reklam fascynujący artykuł no dobrze, nic więc wskakuję do tego dialogu pani doktor, skąd w ogóle pomysł na na retoryczne badanie tej relacji pomiędzy blokowaniem reklam czy też między nami blokującym reklamy, a reklamy, a stronami, które nie chcą tego oczywiście pomysł wziął się z życia jak wiele pomysłów, które są badane przez retorykę, a więc jako użytkownik internetu natrafiam tak jak pan powiedział jak większość z nas na różne komunikaty takie, które mnie denerwują, którym przeszkadzają osiągnąć mój cel to są zwykle nachalne reklamy, które w pewnym momencie rzeczywiście po prostu zadziałały przeciw skutecznie, czyli odstręcza cały tak zniechęcał nas do zapoznawania się z treściami na danej stronie i jak jest jakiś problem zawsze pojawi się ktoś, kto ten problem będzie chciał nam rozwiązać w internecie często nawet zrobi to za darmo po prostu poczucie misji i w ten sposób pojawiło się takie wtyczki rozszerzenia do przeglądarek, które pozwalają nam za darmo nam jako użytkownikowi blokować reklamy, ale to z kolei jest dużym wyzwaniem problemem dlatego reklamy na swojej stronie umieszcza w związku z tym prośbą groźbą nawoływaniem do sumienia do korzyści do strat wydawcy próbują nas nakłonić, jednakże bez tego blokowania zrezygnować, a ten nie jest rzeczywiście błaha sprawa w tym sensie, że szacuje się, że na nakłady na reklamę internetową mogą być rzędu ponad 5 miliardów, a więc to jest bardzo duży kawałek biznesowego tortu, a sprawa dotyczy zarówno wielkich portali, jaki powiedzmy jakiś takich fanów z ich strony, gdzie ludzie z własną przykuwają własną pasję no po prostu na sposób na życie na zarabianie ja trafiłam na taki komunikat, który wydawało mi się bardzo interesujący perswazyjne bardzo ciekawy sposób rozprawia się różnymi moimi rękami i moimi właśnie na taką niezgodą na nas na treści reklamowe i postanowiłam się po prostu przyjrzeć temu dokładniej retoryka może, więc o takim powszechnym mniemaniu to jest taki pustosłowie takiej retoryki są politycy tak mamy teraz to codziennie z tym się spotykamy ani po prostu coś tylko retorycznie obiecują, ale pytania retoryczne tak pytania retoryczne, ale de facto jest to nauka sztuka, która ma więcej niż 2,51000 lat po prostu mówi o tym jak być skutecznym w różnych kwestiach lekarzy jak przekonać nikogo nie u nas retoryczne tak jak przekazać swojego rozmówcę do pewnych wniosków albo pewnego działania, używając różnego rodzaju narzędzi rozumiem, że teoretycy retoryki te narzędzia ładnie pogrupować pewnie, jeżeli nie mamy przygotowania merytorycznego to z pewnością znamy takie proste burze albo prośbą albo groźbą to też są zdarzenia retoryczne tak retoryki nikt nie wymyślił on po prostu wzięła się z obserwacji życia codziennego ludzie jacy są to prawdopodobnie przez wieki wiele się nie zmienia ich budowa psychologiczna więc, więc tutaj wiele się w temacie nie zmienia natomiast zawsze dodaje takie takie narzędzia, żeby popatrzeć jak my próbujemy kogoś przekonać jak ktoś próbuje przekonać nas tutaj chciałbym tak muszę to zrobić po prostu czuje taki wewnętrzny przymus powiedzieć, że retoryka przez fundatorów tak powiem tej myśli jednak była uważana za etyczną dziedzinę działania ludzkiego tak, czyli robimy coś zmyślą o dobru innego człowieka nie o to, żeby mu zaszkodzić na to, żeby zaszkodzić wykorzystać jego słabości są inne nazwy inne działania nie są to działania retoryczne no i rozumiem, że tutaj patrząc na te relacje pomiędzy właścicielami czy zarządcami administratorami stron internetowych, którym zależy na tym, żeby tych reklam było nie chodzi o to jak najwięcej, żeby one przynosiły zysk, bo ten zysk albo ten dochód przekłada się na możliwość funkcjonowania strony czy portalu internetowego z drugiej strony mamy na użytkowników, którzy chcielibyśmy, aby jak najmniej ingerować w tę naszą przestrzeń jak, aby jak najmniej przesłaniać też te treści, które chcielibyśmy zobaczyć, czyli teksty filmy zdjęcia itd. itd. no i zakładamy, że tutaj mamy do czynienia z też czystymi intencjami tak 1 strona mówi bez reklam nie uda mi się utrzymać funkcjonowania strony czy portalu z drugiej strony mamy odbiorcy, który mówi bez reklam łatwiej i przyjemniej korzysta się z tych treści, które są dostępne i pani się przyglądała różnego rodzaju wiadomością czy informacją, które pojawiały się takiej interakcji no bo trzeba powiedzieć tym naszym słuchaczom, którzy tego nie wiedzą, że wchodząc na stronę internetową teraz jednak już nie chodzą szczegóły strona czy portal internetowy może zidentyfikować w momencie, kiedy się łączymy czy mamy taką wtyczkę takie rozszerzenie takiej plagi uruchomiony innymi słowy czy blokujemy reklamy czy nie, jeżeli nasza przeglądarka nasz komputer reklam nie blokuje to wszystko jest porządku natomiast, jeżeli blokuje to w cudzysłowie strona portal o tym wie może wygenerować jakąś formę przekazu i pani te różne formy przekazu analizowało to kilkadziesiąt 50 podań różnych zbędna na cele samego artykułu, który jest tutaj przyczynkiem do tej rozmowy było to 50 komunikatów, ale tych komunikatów obniża znacznie więcej zresztą nadal jest miłą chęcią obrona, gdyż mam zainstalowany adblock, ale rozumiem, że dobrze też bez chodzenia i jakie kategorie, jakie grupy komunikatów pojawiają się w odpowiedzi na, a blok to co może jeszcze na wstępie powiem pan tak ładnie powiedział, że ten wydawca chodzi z nami dialog, ale de facto prowadzi z nami twarde negocjacje to są negocjacje w tle, których są pieniądze oczywiście z 1 strony jest nasz komfort jako użytkowników, ale z drugiej strony jest wymierny dochód lub wymierna strata naszego wydawcy to nie jest w ogóle prosta sprawa, bo po pierwsze, większość z nas jeśli zainstalowała ten adblock zrobiła to świadomie i jakiegoś powodu i teraz ten wydawca jest bardzo trudnej negocjacyjne sytuacji, bo musi sprawić, że my cofniemy naszą decyzję zmienimy ją, a ona jeszcze też wymaga czasem na jakiej takiej wiedzy technologicznej czy w ogóle po prostu jakiegoś działania kliknięcia tu tam odblokowania od instalowania dodania do filtrów to wszystko nie jest proste poza wszystkim, że jeszcze, chociaż to się bardzo zmienia w naszej kulturze trochę trudno nam się mówi o pieniądzach to znaczy dzisiaj być może w dobie, kiedy np. tak wiele zbiórek nie na chore dzieci na różne inicjatywy i ludzie rzeczywiście coraz więcej tych pieniędzy przekazuje tak taki sposób wolontariat to jednak mówienie o pieniądzach jest troszkę jeszcze takie naznaczone pewnym sposobem kreowania się w tej trudnej sytuacji dr tak w takim razie zawieszamy mówienie o pieniądzach, ale nie, dlatego że nie potrafimy tylko, dlatego że zbliżają się informacje do tego wątku powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje dziesiąty 20 już za kilka minut państwa i moim gościem jest pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego polskiego Towarzystwa retorycznego informacje o dziesiątej 20 wczoraj państwa moim gościem jest pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz polskiego Towarzystwa retorycznego wykryta w blokach, czyli retoryka komunikatów namawiających do odblokowania reklam przed informacjami mówi pani, że właściciel administrator strony negocjuje z użytkownikiem, bo chodzi o kasy tak dzień dobry państwu jeszcze raz chodzi o pieniądze i to duże pieniądze, a też chodzi o to, że taki wydawca musi walczyć z pewnym jednak mimo wszystko mitem, że treści w internecie są za darmo, a one nie są nigdy za darmo i być może nie zawsze płacimy za nie pieniądze, ale płacimy też inną walutą taką walutą jest nasz czas nasza uwaga, ale taką walutą też są nasze dane i informacje o naszym zachowaniu w sieci, które pozwalają profilować reklamy, a poza wszystkim taki wydawca czy duże czy mały poświęca czas musi mieć pieniądze na serwery, które utrzymują daną stronę no jakiś tam musi mieć zasoby, które pozwalają mu tę treść na stronę dostarczyć, więc nigdy nie jest za darmo i te komunikaty w dużej mierze właśnie o tym, mówią, że ma pod taką funkcję edukacyjną zresztą też 2016 roku tak związek pracodawców branży właśnie internetowej zorganizował taką kampanię edukacyjną, która 1 ze swoich haseł miała właśnie tak to stwierdzenie w internecie treści usługi nie są bezpłatne płaci za reklamę tak płaci reklama i to miało nawoływać przekonywać użytkowników do tego, żeby rezygnowali z umieszczania tych wtyczek blokujących reklamy, żeby jeszcze raz przypomnieć, że Polska jest w czołówce światowej w tym w rankingach różnych dotyczących blokowania reklam najnowszy, aczkolwiek niezbyt świeży raport, bo samo badanie było pod koniec 2017 roku, a jak wiadomo 3 lata w internecie to jest naprawdę cała, więc spora tak cała wieczność, ale ten raport, mówi że penetracja rynku to znaczy liczba osób, które procent osób, które korzystały z adblocków w Polsce powyżej piętnastego roku życia to było 42% użytkowników internetu tak to przekłada na 8 i 8 milionów użytkowników, którzy mają zainstalowane tam bloki tak na trochę na zasadzie takiej śmieszna cząstki sprawdziła, jaki wynik w wyborach głosów względnych mieli nasi kandydaci to tak jakby każdy wyborca Andrzeja Dudy Kosiniaka-Kamysza łącznie miał zablokowane, a miał zainstalowany adblock no to jest całkiem sporo i to jest gra którą, którą warto stoczyć użytkownikiem zatem idą pieniądze i teraz właśnie tak gra ma przełożenie na taki komunikat negocjacyjne, które wydawca próbuje nas przekonać do tego, żebyśmy cofnęli swoją decyzję i z tych moich badań wynika, że można pogrupować na takie 2 główne osie, który mówi właśnie nam co tracimy albo jaki mamy korzyści z tego, że obejrzymy reklam także, że ta reklama po prostu będzie na na tej stronie, na którą weszliśmy z tym też wiąże bardzo ściśle strategie biznesowe, które przejmują wydawcy, ponieważ część z nich po prostu decyduje się ukryć nam tę treść tak nie dać nam do niej dostępu albo dać tylko limitowany dostęp np. możemy tylko kilka artykułów przeczytać za kolejny muszę już zapłacić za poszczególne treści przez jakiś wykupić jakiś abonament i to jest elementem tych negocjacji biznesowych, które są zawarte w tych komunikatach, a druga też jest taka ciekawa ość, która oś, która mówi o sprawczości to znaczy kto tak naprawdę decyduje o tym i chociaż wiemy, że faktycznie to wydawca decyduje o tym, że zakrywa tę treść albo odkryje ją na misji było za nią zapłacimy czy w formie przekazu pieniężnego czy formie od blokowania reklam to jednak często w tych komunikatach mówi się o odpowiedzialności tej sprawczości nas to znaczy są takie komunikaty, które mówią blokujące reklamy nie pozwala nam tworzyć wartościowych treści i te wartościowe treści bardzo często się przebijają nawet na stronie Super Expressu internetowe portalu Super Expressu był komunikat, który nam mówił że, że brak tych reklam nie pozwala im tworzyć wartościowych treści to jednak jest taka to jak w soczewce też pokazuje różne problemy, które mamy z internetem to znaczy, że my na stronie Gazeta PL z jakiegoś powodu takie formaty w każdym razie często w tych komunikatach właśnie jest odwołanie do różnych problemów, których met które, które nas dotyczą jeśli chodzi o internet to znaczy żony właśnie pełen nietrafionych treści mało wartościowych treści albo, że wyświetla reklamy, które są inwazyjne albo wykres wyszedł wyświetla reklamy, które w ogóle nas interesują w tych komunikatach właśnie często pojawiają się takie argumenty, że u nas nie ma wielkoformatowych reklam u nas nie ma reklam teraz tak tej marketingowym żargonie mówi intruzów nektar jest taka kalka z języka jest walczyć takich nachalnych takich właśnie, które nie pozwalają nam szybko je zamknąć, które każą nam od aktualnej sekund zastanowią się na zamówienie u nas nie ma intensywnych reklam nie jest intensywną reklamą http nad szczególnie jeśli to jest taki komunikat, który blokuje całą stronę, na którą weszliśmy, bo teścia trzeba tutaj powiedzieć, że różni wydawcy mają różne strategie niektórzy właśnie blokują na amen i nic nie może więcej zrobić i dlatego w wielu raportach wychodzi, że najczęściej co robi użytkownik, kiedy trafi na taką o taki komunikat no wychodzi z tej strony i raczej nikt nie wraca, ale tak twierdzą coś i to szczególnie dotyczy np. właśnie takich portali, które są tematyczne, które być może kiedyś były stworzone po prostu jako rodzaj jego hobby czy czy pasji no a teraz monet monety czują się tak ludzie NATO na tym jednak zarabiają takie portale typu lubimy czytać filmów portalem dla sportowców biegacza amatora itd. tak dalej i one czasem szczególnie te stosują taką taktykę, że ta reklama nie nie nie zabiera całej treści czytam ten komunikat tylko gdzieś wyświetla się na górze z boku jest taką taką cichą prośbą taką prośbą o przyjacielską, bo te komunikaty często właśnie budowane są w ten sposób, że pokazujemy naszą wspólnotę tak kochamy filmy tak jak ty lubisz bieganie my też lubimy bieganie dlatego pozwól nam, żebyśmy mogli dostarczać treści nadal darmowe no to jest ta kanapka ukryta groźba, że one mogą nie być darmowy niedługo, kiedy sobie w tych i pojawia się ten element negocjacyjny, bo my mamy sobie wyobrazić, że właściwe co jest dla nas lepsze czy dodać do białej listy ten portal którego, które lubimy, z którego czerpiemy korzyści takie, że dowiadujemy się czegoś czy czy jednak mamy się obawiać tej perspektywy jej, że kiedyś będziemy musieli zapłacić naprawdę zatem treść, a te z różnych badań wynika, że jeszcze nie jesteśmy tak Super chętni do płacenia za treści w internecie jednak nadal chcemy, żeby te treści były darmowe on nigdy darmowe nie będą, więc tutaj są takie strategie, które i tekstowo i wizualnie zachęcają nas czy wywołują u nas różnego typu emocje szczególnie te portale, które taką dostarczają nam treść rozrywkową uderzają w dowcip jakiś rodzaj takich emocji typu Zobacz na te smutne oczy kotka i jest właśnie smutnych oczach czek które, któremu bardzo żal albo taki zagraniczne portale, które ma swoje logotypy swoich wizualizacji pandę wyświetla komunikat, że właśnie jakiś potwór re anty reklamowy zżera tej biednej pandzie jej bambusy no, a bambusy to są z tego co się orientuję ba było to jesteś takim żargon nowe określenie na pieniądze, więc tutaj próbuje się nas jak taki sposób Rozbark grozi śmiercią Eko kotka ta Acta, ale na szczęście w następnym zdaniu, mówi że nie spokojnie temu temu maleństwu nic nie stanie dobrze, że ta śmierć kotka to jest, bo tego akurat pani artykule nie znalazłem, bo znalazł znalazłem, gdyby trafne odczytanie nawiązań filmowych, a tego kotka nie znalazł, więc od razu dopowiem naszym słuchaczom, że to jest nawiązanie do takiej bardzo słynnej okładki czasopisma nasiona lamp run 1973 roku, na którym jest pies, który nazywa się ci swej ma przedstawiony do głowy pistolet i przekaz na okładce mówi, jeżeli nie Kupis tego czasopisma zabijemy tego psa czy jedynie kupić sobie zabijemy tego psa no to był taki właśnie powiedziałbym okładkę, która stała się kultowa było wiele nawiązań do niego rozumiem, że to grożenie śmiercią środkowi też jest pewną wariacją na temat tej okładki i tego czasopisma sposób ta sprawa 3 lata później siedemdziesiąty szóstym roku najpierw faktycznie zostały zmarł znaleziono martwe podejrzanych okolicznościach zginął, ale wrócimy do retoryki stosowanej przez strony czy też operatorów administratorów stron namawiających do blokowania reklam po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 państwa i moim gościem jest pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz polskiego Towarzystwa retorycznego ale państwa moim gościem jest pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz polskiego Towarzystwa retorycznego bardzo interesujący artykuł pani doktor nosi tytuł wykryta w blokach retoryka komunikatów namawiających to od blokowania reklam adblock Direct i rozmawiamy o tym, jakich, jakie narzędzia są stosowane w tych komunikatach dużym uproszczeniu można powiedzieć albo groźbą albo prośbą czyli, jeżeli nie odblokuje tego rozszerzenia to zwyczajnie nie będzie mógł korzystać z naszych treści albo, jeżeli odblokuje też no to będziesz uczestniczył w naszej wspólnej sprawie, bo zarówno ty kochasz nie wiem sport dobre dziennikarstwo Lead dobrą literaturę itd. jak my, a więc odblokowanie sprawi, że będziemy mogli dla siebie tworzyć treści, których potrzebujesz treści, które kochasz przed informacjami wspomniała pani także takim żartobliwym korzystaniu, czyli panda, która nie będzie mogła z powodu blokowania reklam zjeść pędów bambusa także w nawiasie takie mrugnięcie okiem powiedzeń nowości chodzi o pieniądze czy też kotek, który będzie smutny wręcz kotek, który poniesie poniesie śmierć tak jak mówią nawiązanie do takich okładki czasopisma na pół, ale także do wspomniała pani pierwszy wcześniej nasze rozmowy, że sprawa odblokowania niekoniecznie musi być prosta, bo nie musi być prosta dla wszystkich dlatego oprócz przekazu pojawiają się także informacje o tym co zrobić właściwie tylko wzywające do podjęcia decyzji, ale także dające instrukcję jak to zrobić albo wręcz kierujące do odpowiedniego miejsca tak w retoryce nie tylko chodzi o to w jaki sposób się do nas mówi, ale czy ta treść, która jest u nas przekazywana jest pełna tak powiem rzeczywiście w kontekście tych komunikatów blokowych wydaje się, że takim niezbywalnym elementem powinna być jednak informacja jak my mamy to odblokować, bo być może wcale nie my to robiliśmy tylko jakiś inny użytkownik tego komputera tak naprawdę nie wiemy tak co dalej z tym komunikatem poczynić niektórzy większość, aczkolwiek nie wszyscy to wydaje mi się tak, gdyby miała doradzać to jednak każdy błąd no nie wszyscy mówią co dalej zrobić, ale są też tacy, którzy w taki sposób pewne zmiany nie do końca typowe kierują nas dalej, bo zwykle są takie taki po prostu batony takie przyciski, których wyróżniają Kolo kolorem jakim, że naciśnie napęd przyciski będziesz wiedzieć po dalsze instrukcje jak to zrobić, ale skoro mówiliśmy o tym, że te wydawcy wchodzą w dialog z nami a, a nawet raczej negocjacje to są też tacy, którzy idą krok dalej i składają nam nasze usta użytkowników odpowiedzi na rozpisują na rolę co mamy powiedzieć jest wiele takich komunikatów natrafiłam na właśnie informację, że zauważyliśmy, że blokuje reklamy potem ta informacja, dlaczego nie powinna blokować tych reklam z taką nawet mini groźbą jest napisane korzysta z niego za darmo, a chcemy, żeby tak pozostało i potem ten przepis, który w, którym powinna znaleźć instrukcję jak odblokować na tym przycisku wyświetla mi taki komunikat cieszę się, że czytam te treści za darmo i łącze bessę dla was AdBlue i wyłącznie dla was sad Loka i myślę sobie o Ochota już chyba troszkę o krok za daleko, gdyby ktoś mówi co ja myślę, iż jeszcze się z tego ciesze, iż właśnie z tego powodu wyłącza ten krok wyłączy ten program blokującym reklamy, ale moi takie są pomysły na przekonanie mnie, a właściwie ułożenie moje usta czegoś, czego być może wcale nie chciałem powiedzieć i w związku z tym myślę, że można też te komunikaty w ten sposób grupować takie, które mają szansę być skutecznymi na takie, które z jakiegoś powodu, łamiąc jakąś zasadę skuteczny mnie raczej nie będą, a ponieważ internet szybko daje odpowiedź zwrotną użytkownicy mają wobec braku czasu możemy zobaczyć, że rzeczywiście nie wszystkie komunikaty się powiodły tak było w przypadku 1 z takich dużych portali informacyjnych tzw. portali horyzontalnych, które wyświetli taki komunikat niema wolności mediów bez oglądalności reklam i temu towarzyszyła grafika taka flaga biało-czerwona znak gest sali tego FAO Wiktorię kojarzono nas gestem Solidarności, a samo to hasło było trawę stacją słów papieża, który mówił swego czasu w czasach komunistycznych, że nie ma prawa wolności bez Solidarności tutaj użytkownicy na to zareagowali, że no właśnie to znów był od duży krok za daleko, kiedy gdzieś uderza się takie bardzo wysokie tony mówi się o wolności mediów w kontekście tego, że portal po prostu chce zarabiać jeszcze więcej pieniędzy na oglądalności reklam to było jakiś czas, kiedy te reklamy były rzeczywiście szczególnie uciążliwe zresztą rynek się w pewnym sensie za to samo regulować i powstały powstał kodeks dobrych praktyk tak czyli jakie reklamy jakich reklam nie powinno się wyświetlać, bo wydawcy zresztą wydaje się, że całkiem słusznie po mówili argumentowali, że oni utrzymują reklam, ale nie wszyscy wydawcy wyświetlają reklamy, które są szczególnie uciążliwe i teraz ten jakiś procent wydawców, którzy korzystają z takich inwazyjnych reklam sprawia, że cały rynek ma dostaje złą opinię cały rynek dostaje rykoszetem, bo my blokujemy ze względu na 123 reklamy, które nas denerwują, ale często też nic nie widzimy wiele innych reklam, które być może byłyby nieinwazyjne może być dostarczały nam właściwe treści i to jest też 1 z argumentów, które pojawiają się w tych krótkich komunikatach tekstowo wizualnych np. to tutaj taki portal prawicowy, który wtedy kiedy, kiedy widział on był raczej, więc jeszcze nie było Super popularny tam bardzo interesująco argumentował blokujące reklamy właśnie tracisz dostęp do informacji o jakich cennej inicjatywie tak jakby tutaj wydawca sugeruje, że te rzeczy, które reklamuje mają jakąś dodatkową wartość to nie jest tylko czysty biznes rząd w jaki sposób selekcjonuje dla nas tę reklamowaną treść i powinniśmy mieć pewne poczucie straty może nawet poczucie, że sami siebie karzemy za to, że blokującym reklamy nie widzimy tej tej treści takiej tej cennej inicjatywy, którą tutaj wydawał zaręczam, więc okazać tak trochę tak takiego takie poczucie winy i to i to rzeczywiście się sprawdza to wiele komunikatów gdzieś tam bazuje w głębi na poczuciu winy właśnie w takich wypadkach, gdzie jest szansa oprzeć się argumentacji, jaką to poczucie wspólnotowości, żeby tutaj na to, że jakąś grupę zastanawiam się pani doktor czy to czy te strategie stosowane w przekazach są tak gotowanie pod kątem religijności, bo poczucie winy powiedziałbym, że jest takie bardzo katolickie niekoniecznie wszystkie nominacje tak łatwo wpędzić poczucie winy to jest chyba raczej takie rzymskokatolickiej myślę sobie to zastanawiam się czy inaczej te przekazy są konstruowane, jeżeli chodzi o np. państwa, które mają bardziej popularne inne nominacje na na pewno w tych komunikatach, które których, której trafiłam na zagranicznych stronach było to stronę anglojęzycznej niemieckojęzyczna dużo łatwiejsze mówi o pieniądzach dużo bardziej wprost mówi się o pieniądze po prostu potrzebujemy pieniędzy na to tamta na różne rzeczy z tych polskich komunikatach wydaje się to trochę rzadziej, a skoro wątek religijny się pojawił to moja niestety nie odpowiem na opał głębokie takie ważne pytanie ale bo nie ma nie znam się nad tym, ale bardzo było interesująca reklama oraz komunikat, który się pojawił na właśnie chrześcijańskim portalu to była taka graficzka z tym dziecięcy, ale była sobie gdzieś zboku, więc właściwie można, by nawet nie zauważyć, gdzie taka postać przypominająca papieża, bo była charakterystycznie ubrana w białe szaty podlewa roślinka i mówi w pierwszej osobie właśnie taki komunikat, który sugeruje, że dzięki tym reklamom może te treści powstają mogą do nas docierać co takie wykorzystanie tutaj autorytetu, ale autorytet też strategią perswazyjną dziennikarze Onetu pojawili się na komunikatach właśnie nam, więc do blokowania wysiedlanych w tym portalu, czyli ma zadziałać taka strategia, że skoro rozpoznajemy twarze cenimy tych dziennikarzy publicystów, bo to nie tylko politycznie też były dziennikarz sportowy no to jak ze względu na pewno sympatie, tak więc szacunek do nich odblokujemy treści, bo po prostu chcemy z nich korzystać, więc to taka sytuacja się też wpływy, ale też interesujące, że pojawią się pojawiają się takie nietypowe formy nietypową formą, na którą trafiłam na zagranicznym serwisie była właściwie reklama, która jednocześnie była komunikatem dotyczącym blokowania reklam i to była w taki komunikat ja pozwolę sobie zacytować po angielsku chylą adblock Józef i emocji UR ba w UE agencji US, o co ja SA objął Black Mirror to była reklama serialu Black Mirror na Netflixie oczywiście utrzymana w takiej stylistyce opętanego ekranu dzięki takiej powierzchni ekranowej wszystko na czarnym tle prawda było to komitet, który mówił nie widzieć reklam Alert reklama widzi siebie co jest po tej drugiej stronie czarnego lustra, a więc to jest taka już hybrydą, choć gatunkowa, że mieszkamy tutaj różnego typu komunikaty też trafia na taką interesującą biznesowo i perswazji nie strategie na 1 z biznesowych portali polskich, którym odblokowanie treść nie było możliwe dzięki temu, że od wykonamy taki odpowiemy na taki krótki test taki quiz dotyczący wyświetlanej reklamy, czyli mamy jeszcze badania konsumenckie zawarte, a żeby jeszcze tutaj dodać takiego elementu perswazyjnego codziennie powiedziano, że jakaś jakiś profit z tego badaniami badania pójdzie na rzecz fundacji pomaga im jeszcze robimy coś dobrego to jest taki element łączącego podwójną korzyść bardzo dziękuję pani doktor dodam jeszcze, że jeżeli państwo wejdą na stronę i mścić sięgną do opisu dzisiejszej audycji to tam znajdą państwo link do artykułu pani doktor, o którym dzisiaj rozmawiamy pani dr Ewa Modrzejewska z Instytutu polonistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz polskiego Towarzystwa retorycznego była państwa i moim gościem dzisiaj rozmawialiśmy o retoryce komunikatów, które namawiają do odblokowania reklam link do tego tekstu znajdą państwo w opisie audycji na stronie Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA