REKLAMA

To bubel prawny - ekspert o projekcie PiSu o równości płac kobiet i mężczyzn

Światopodgląd
Data emisji:
2020-07-03 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:31 min.
Udostępnij:

Dziś został złożony projekt, który ma zapobiegać lukę płacową uznając ją za mobbing. Specjalista prawa pracy mec. Grzegorz Ilnicki wylicza, że przepisy antydyskryminacyjne w zakresie płacowym istnieją od przeszło 15 lat, należy wzmocnić instytucje a nie zmieniać prawo przede wszystkim pomagając sądom pracy, których jest mało, a ich sędziowie mając 300-400 spraw rocznie są przeciążeni. To nie wszystkie powodu, czemu ustawa jest nazwana przez mecenasa bublem prawnym, po więcej zapraszamy do wysłuchania podcastu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest Grzegorz Ilnicki dzień dobry dzień dobry witam państwa prawnik specjalista prawa od prawa pracy związane z ogólnopolskim pracowniczą związki zawodowe Konfederacja pracy zaprosiliśmy mecenasa Winnickiego, bo bardzo jestem ciekawa co pan sądzi o projekcie Prawa i Sprawiedliwości, który jest już w sejmie i może państwa zaskoczy to, że celem tegoż projektu deklarowanym celem są równe płace kobiet i mężczyzn to jest Rozwiń » taki pomysł, który pochodzi przynajmniej tak to jest deklarowane z młodzieżówki Prawa i Sprawiedliwości ma w kampanii wyborczej wiele pomysłów staje się projektami pytanie czy stanie się prawem jest oddzielnym pytaniem pozwolę sobie zachować swoje wątpliwości dla siebie, ale bardziej ciekawi mnie ten pomysł, który Prawo i Sprawiedliwość przedstawiło, ponieważ w zasadzie pomysł rozwiązania tego dramatycznego dla wielu kobiet w większości nie wiem kobiet problemu jest bardzo łatwo jest 1 artykuł i problem zostaje rozwiązany artykuł zmieniany po jest z kodeksu pracy i po prostu różnicowanie płac między kobietami mężczyznami wpisuje definicję mobbingu co pan na to bubel prawny bubel prawny mówi to człowiek, który ile lat w tych sądach pracy walczy z usług ustawy ponad 10, dlaczego Buchwald tego że mamy przepisy antydyskryminacyjne w zakresie płacowym od przeszło 15 lat, więc mamy chyba wystarczający dowód na to, że skoro luka płacowa nadal istnieje to problem polega-li tylko na literze prawa przepisy antydyskryminacyjne mamy naprawdę na bardzo wysokim poziomie tylko na sposobie egzekwowania tych uprawnień przed sądami w zakładach pracy i w tym zakresie, gdyby ktoś chciał nie mogę się w polityce tak konstruowali prawo, gdyby takie sobie solidność pytanie, jaki mamy problemy społeczne tutaj problem społeczny jest nierówność płac kobiet mężczyzn te same stanowiska, a potem bili się, jakie narzędzia należy dobrać narzędzia prawne instytucjonalne inne natomiast tutaj mamy tak naprawdę diagnozę, która absolutnie słuszna, bo zapoznam się wnikliwie bardzo krótkim projektem to nie jest żadna wielka zmiana chciała pani od razu powiedzieć, skąd się system jest z tymi tezami, które są jako analiza sytuacji natomiast kłopot polega na tym, że narzędzie turysta BenQ dobrano po pierwsze nie będzie skuteczne, a po drugie, psuje kodeks pracy, dlatego że mobbing jest innym pojęciem niż dyskryminacja dyskryminacja to jest takiego rodzaju nierówność pomiędzy pracownikami, która opiera się jakiś chcę się konkretnego pracownika, bo hipotetycznego pracownika, kiedy możemy powiedzieć, że ta cecha nie ma prawa doprowadzać te nierówności płacić taką cechą niepełnosprawności fachowcach poglądy polityczne itd. tak dalej natomiast mobbing jest czymś innym jest formą pewnej przemocy, która zasadza się na konflikcie w konflikcie, w którym 1 ze stron wciela się w rolę sprawcy, a druga ze stron wciela się rolą ofiary i czy mobbing może mieć wymiar dyskryminacji płacowej tak może mieć, ale po pierwsze jest to bardzo rzadka sytuacja być może zaskoczę panią redaktor słuchaczy, ale dużo częściej zdarzają się sytuacje, w których ofiara mobbingu do świata pewnego uprzywilejowania płacowego dobrze jak radość, ale chodzi o to, że sprawca zesłanie, czyli taką zasłonę dymną bardzo często, w której w, jaki sferze uprzywilejowuje pracownika po to, żeby na zewnątrz móc pokazać, że tak naprawdę temu te osoby nic złego nie robi, więc wchodzimy w bardzo masowe rzeczy, ale ten projekt budżetu wybiera całej puli naprawdę tysięcy pewnie przejawów mobbingu 1 wrzuca do kodeksu zmienia definicję taki sposób, że definicja jest jeszcze bardziej zagmatwana niż dzisiaj, a zmiany, które naprawdę potrzebne w tym zakresie nie są przeprowadzane to bardzo teraz jeszcze tylko krótko, bo teścia wyraźnie podkreślić, że sprawy o mobbing są bardzo trudne w sądach to znaczy bardzo trudno jest w uproszczeniu udowodnić mobbing pan zna pewnie statystyki jak często te sprawy kończą się uznaniem na strony tego, który twierdzi, że był mu tej, która potwierdziła odbywana no mniej więcej 93% spraw pracownicy przegrywają, jeżeli wejdzie w życie to co klub parlamentarny PiS proponuje imprezę i pojawić takie przeświadczenie pracowników teraz będziemy w karcie objęta statystyką uzyska jeszcze spadnie będzie jeszcze gorsza niekorzystny dla pracownika, ale ceny rosły jeszcze właśnie tylko nad tym, bo nie mamy w Polsce jawności płac i myślałam to mógłby być taki mechanizm, który mógłby do tego doprowadzić, bo skoro nierówność płacowa bardzo konkretnym przypadku, bo średnia Guzowska różnica w płacach jest 20% Eurostat towar często podważana jest dużo niższa, ale trzeba udowodnić dla siebie indywidualnie, a skąd można dowiedzieć skoro większość pracowników poza jakimś korytarzu informacjami nie ma pojęcia ile zarabiają inni, więc najpierw musi ujawnią prowadzi do ujawnienia tych danych może to byłby sposób tylko na etapie postępowania sądowego w sporach dyskryminacyjnych dochodzi takiej sytuacji musi zrobić to pracodawca, dlatego że w sprawach dyskryminacyjnych pracodawcy spoczywa ciężar dowodu mobbing owych na pracowniku, gdyby do tego nie rozumiem po co przepraszam, ale ładować sprawy dyskryminacji płacowej do tematu lobbingowych no to jest wydaje się zupełnie zupełnie nieracjonalne chyba odpowiedział jest aktualny klimat polityczny, chociaż co do intencji projektodawców nie da się wypowiadać natomiast, jeżeli chodzi o jawność to co tak instrumenty powtarzam na podstawie już obowiązujących przepisów, które polega na tym, że jeżeli pracownik pracuje w grupie zawodowej, która jest dość liczna zwróci się do pracodawcy pytanie, jaka jest najniższa wynagrodzenie w tej grupie najwyższą, jaka jest średnia to pracodawca już dzisiaj musi pracownikowi na pytania odpowiedzieć, więc to jest kulejąca oczywiście jawność płac dlatego, że jeżeli na skutek takiej odpowiedzi np. tego, że w zespole pracy 3 SA będą to wiadomo, że ktoś ma np. więcej ktoś ma mniejsze średnia jest życie naszych 3 osób miałoby dojść do ujawnienia konkretnego pracownika wynagrodzenia wówczas kłopoty pracę nie musi odpowiadać, ale pracujemy sporo organizacji, której udzielenie takiej informacji nie doprowadzi do ujawnienia danych konkretnego pracownika to wówczas pracodawca musi to zrobić bez bardzo silna broń, które można używać już dzisiaj w sprawach dyskryminacja niekoniecznie ma oczywiście autorzy projektu twierdzą, że to rozwiązanie z pewnością poprawi pozycję kobiet na rynku pracy jednocześnie propozycja zawarta w mniejszym projekcie nie spowoduje obciążenia pracodawców oraz budżetu państwa, bo to zmiana w 1 artykule nie wiem czy ma pan ochoty ocenić, jaki cel zatem tego projektu ale, chociaż wskazać nam powiedziałem nas już po starcie żaden nie chce podać przykład przy okazji nierówności płacowej przyczyn, dla których można wychodzi może być więcej np. mogą być osoby, które są osobami z niepełnosprawnościami, które płaci mniej, bo mają mniejsze możliwości zarobkowania, gdzie indziej albo wiek może być powodem, do którego ktoś dyskryminuje ze względu na płace w dzisiejszym stanie prawnym przy przepisach antydyskryminacyjnych osoby mają jednak gwarancję w tym projekcie, którym rozmawiamy właściwie to właśnie dyskryminacja w wynagrodzeniu ze względu na niepełnosprawność dziennym czy wiek nie ma żadnego znaczenia, czyli mamy taki mobbing tylko ze względu na płeć no bo resort jak pan może też po to na oddzielną długą rozmowę ale jakby pan zaczął a czego pan zaczął co jest najważniejsze w próbie zrównania akurat skupmy się w kwestii płci tych zarobków kobiet mężczyzn no myślę, że przede wszystkim żałoby wzmocnić instytucje, a nie zmieniać prawo w 2200 dwunastym roku minister Kwiatkowski Platforma Matelski zlikwidował 74 pracy w w całym kraju liczba rozwodów 774 sądy pracy i sądy pracy jak byśmy sobie na mapę tu było 84 sądy pracy najczęściej miastach powiatowych to te osoby, które decydują się na to, żeby pójść do sądu domaga się równości płac w tym konkretnym kontekście mają gorzej, bo będą dłużej czekać dalej, jeżeli sprawa będzie rozpatrywana przez przeciążonego sędziego sędziowie sądów pracy w Polsce mają bardzo często po 300400 spraw rocznie rozpoznania natomiast minister Ziobro w zeszłym roku 2 kolejnych kilkanaście wydziałów pracy, więc one nam topnieją niedługo te sądy sądy pracy po prostu pozostaną w największych miastach jest Inspekcja pracy, które chronicznie niedofinansowana słaba innym bardzo nastawiona dentystyczne do prowadzenia tego typu kontroli, jeżeli coś naprawdę chciałby się zderzyć z tym projektem naszej kampanii wyborczej byłoby Super, gdyby skierował, więc Strumień środków do sądów pracy do Inspekcji, bo faktycznie mogło być instytucjami, które gwarantują, że przepisy już istniejące będą wykonywane bardzo dziękuję mecenas Grzegorz Ilnicki prawnik specjalista prawa pracy związane z ogólnopolskim pracowniczym związki zawodowe Konfederacja pracy, bo państwa gościem tras informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA