REKLAMA

Jakie wyzwania stoją przed Niemcami w ich półrocznym przewodnictwie UE?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-07-04 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie 1lipca, więc w połowie mijającego tygodnia Niemcy stały się państwem, które mają tzw. prezydencję w radzie Unii Europejskiej niektórzy mogą powiedzieć przynajmniej teraz już nie trzeba będzie udawać, że Niemcy to najważniejszy państwo w unii Europejskiej bez nich nic nie można tam ani załatwić ani przeprowadzić no bo po prostu rządzą Unią oficjalnie, czego możemy się spodziewać rzeczywiście ten wpływ Niemców na losy Unii Rozwiń » Europejskiej ten duży wpływ może spowodować, że w czasie niemieckiej prezydencji uda się załatwić szalenie ważne sprawy chociażby właśnie te wszystkie związane z kryzysem, jaki Wołkowicz 19 najważniejsze sprawy oczywiście fundusz odbudowy ratowania gospodarki, a w sytuacji kryzysowej to wieloletnie ramy finansowe, więc kolejny kolejny budżet, ale także te wszystkie wyzwania, które przecież nie zniknęły jak potrzeba cyfryzacji przeprowadzenia całej tej rewolucji technologicznej itd. jest z nami teraz pan Jan Truszczyński kiedyś negocjator członkostwa Polski Unii Europejskiej później wysokiej rangi urzędnik komisji Europejskiej dzień dobry dzień dobry dzień nowe pamiętam, kiedy Radosław Sikorski mówił, że oczekuje od Niemców przywództwa to można, by powiedzieć dociekał tak, aby pan przewodnictwo w unii Europejskiej to mniej przywództwo bardziej pomóc innym, żeby się dogadali nie od dnia jej bez kozery mówi o tym, że ten, kto przewodnicy ma odgrywać rolę uczciwego pośrednika Home Broker oczywiście od Niemiec oczekujemy teraz więcej wszyscy wszyscy myślą o Unii Europejskiej ze względu na to, że Niemcy razem z 2 z Francją były krajem inicjującym pomysły no większego wsparcia dla odbudowy i ożywienia gospodarki dotkniętej powideł od metra dziękujemy również więcej niż od innych, dlatego że mają bardzo sprawną administrację, dlatego że mają szefa rządu, który cieszy się, która cieszy się powszechną estymą w krajach członkowskich Unii Europejskiej w związku z tym jak do mnie aha i oczekiwanie, że jeśli im nie dali rady to Niemcy powinni no to spróbujmy po kolei ten wspomniany projekt polityczny, który kiedyś przedstawiali Emmanuel Macron Angela Merkel wspólnie on był wtedy zawężony do takiego pakietu pomocowego w wysokości 500 miliardów euro komisja Europejska troszkę rozbudowała, bo chodziło m.in. o to, żeby dołożyć jeszcze 250 w postaci pożyczek co zabiegają państwa, które uważają, że sypanie grantami jest demoralizujące nie powinno mieć miejsca czy ten pro program zwany Funduszem odbudowy, któremu komisja nadała nazwę Next Generation i rzeczywiście uda się szybko załatwić dogadać, ponieważ skoro to ma pomagać gospodarce, która jest w kryzysie to on jest teraz to teraz ludzie tracą pracę to teraz firmy padają, a przeciągające się negocjacje mogą spowodować, że właściwie sens takiego pakietu pomocowego będzie z każdym dniem malała no ma pan oczywiście rację naturalnie ja myślę, że z tego zdają sprawę wszyscy Unii Europejskiej nikt nie chce być postawiony w sytuacji blokującego, a ratowanie gospodarki nie tylko własnego kraju, ale również wszystkich pozostałych państw członkowskich w związku z tym jest presja psychiczna jest rosnąca psychiczna gotowość do poszukiwania aktywnego poszukiwania kompromisowych rozwiązań czy to się uda już na radzie Europejskiej osiemnastego 19lipca no Honey przy ocenie zakładał ale, ale dostrzegam mnóstwo sygnałów świadczących o tym, że istnieje ta świadomość, że tego nie można odkładać doniesienie nie ma żadnych gwarancji, że jest ich nie uda osiągnąć kompromisu w lipcu to przyjdzie łatwiej we wrześniu, a wcześniej to kolejne 2 miesiące upłyną kolejne 2 miesiące ciosów dla gospodarek krajów członkowskich, więc jest taki impuls bardzo silny powiedział na rzecz szybkiego dogadania się jest pytanie oczywiście o to czy uda się przełamać pokonacie obawy wątpliwości krajów określanych jako oszczędne jest inna wątpliwość czy uda się osiągnąć kompromis, który obejmie kraje łamiące praworządność takie błędy i Polska także znaki zapytania utrzymują oczywiście, ale podkreślam raczej nikt nie będzie chciał postawić sam własnoręcznie w sytuacji blokującego odbudowę gospodarki całej Unii Europejskiej no jest jeszcze pytanie chyba bardzo poważne, bo poza tymi kryteriami, o których pan wspomniał więc, choć chociażby kwestia radzenia sobie z zasadami państwa prawa to jest również kwestia tych kryteriów związanych z samym już przyznawaniem jakich kwot czy to w formie grantów czy pożyczek dosyć powiedziałbym dziwnie zabrzmiał wczorajszy komunikat ze spotkania grupy Wyszehradzkiej Warszawie, bo Polska teraz przyjęła też prezydencję właśnie w ramach tej grupy, kiedy wszyscy premierzy z dumą oznajmili, że właśnie państwa grupy Wyszehradzkiej najlepiej sobie poradziły z epidemią nie miały tu można oczywiście mówić, że tak tak miały tak ogromnych problemów czy skali zachorowań jak wydarzyły się chociażby we włoszech i spadki PKB też są relatywnie nieduże np. mówi się, że w Polsce to może będzie około 4,5% w takich Włoszech blisko 10 tymczasem 1 z kryteriów, jakie ma być 1 z ważniejszych przyznawania tej pomocy jest właśnie stopień uszczerbku, jaki państwo doznało w okresie epidemii czy jakimś sensie dlatego uważam ten konflikt czy to chwalenie się za dziwne obok potem będą będą te państwa narzekały, że zostały mniej pieniędzy jak jak pan popatrz na testy uważam za nie wchodzi na właściwe śmieszne bo, ponieważ wśród krajów, które ma za zanotowały relatywnie niską ilość zgonów wywołanych widzem można wymienić co najmniej paręnaście państw członkowskich Unii nie tylko kraje grupy wyższych racji dziwaczne SLD, gdy premier naszego kraju oświadcza w imieniu grupy Wyszehradzkiej ze grupa Wyszehradzka chce pomóc Unii Europejskiej jednak jesteśmy poza Unię Europejską 1 choremu daje sobie Europy zdrowi zgodnie Europejczycy zamierzają do pomocy łaskawie dziwaczne to są sformułowania, ale najważniejsze jest to, że kraje grupy Wyszehradzkiej nie śpiewają do końca 1 głosem maskowane są różnice interesów i podejścia do instrumentów zaproponowanych przez komisję Europejską i skąpość komunikatu to potwierdza i o tym, świadczy także nie łudźmy się, że to jest taki jest wart jednolicie myślący jednolicie działający taran, który swoje w unii Europejskiej zrobi jestem bardzo krytyczny muszę powiedzieć do wszystkiego co robi w ostatnich miesiącach nasz rząd na czele z naszym premierem działania na forum grupy dysertacji stanowią wyjątków dla mnie i teraz właśnie biorąc pod uwagę tę niemiecką prezydencję, bo pan powiedział, że właściwie rolą prezydencji jest szukanie kompromisu analizuje stanę przy tak znaczącym partnerze, jakim są Niemcy na to również rozumiem, że siła perswazji jakimś sensie jest mocniejsza czy zatem właśnie stosunek chociażby państw grupy Wyszehradzkiej, której mówimy wobec Niemiec i polityki niemieckiej może mieć wpływ na to, żeby łatwiej doprowadzić do kompromisu czy relacje Niemiec z państwami ościennymi z tą czwórką mamy prawda Austrii Danii Szwecji tak dalej czy Holandii czy czy to ma znaczenie, że akurat właśnie Niemcy będą rozmawiać z przywódcami tych państw i będą miały jakiś mocniejszy dla w rękach, żeby do tego kompromisu doprowadzić Niemcy starają się rozmawiać ze wszystkich to różni Niemców o innych dużych państw Unii Europejskiej, że starają się utrzymywanie poprawnych konstruktywnych relacji ze wszystkimi uczestnikami gry nie inaczej będzie teraz oczywiście na forum rady Europejskiej tam, gdzie spotkają się szefowie państw rządów pierwsze skrzypce nominalnie gra przewodniczący rady Szar Michel następca Donalda Tuska to od niego i od tzw. pola negocjacji innego pudełka negocjacyjnego, jakie ma w najbliższym czasie w najbliższym czasie inaczej chcę najbliższe parę dni przesłać do stolicy zależy punkt wyjściowy do rokowań osiemnastego 19lipca Niemcy będą to oczywiście wspomagać tak jak zawsze przy takich negocjacjach to co nie udaje się przy głównym stole udaje się lepiej po rozbiciu się na podstawie ci po rozmowach kuluarowych po rozmowach z planowanych konfesjonału, gdzie pojedyncza przewodniczący rady rozmawia z poszczególnymi uczestnikami negocjacji krótko mówiąc prowadzi się tutaj tego rodzaju dynamiczną grę, która pozwala na poszerzanie pola zgody i wyizolowanie stopniowe coraz bardziej pól, na których jeszcze takiej zgody takiego kompromisu nie ma to jest ważne istotne, bo pan Rusko Arkadia stary wyjadacz podobnie jak ja musi być jednak pełna zgoda ta prawda tutaj nie ma głosowania żadnego większościowego ani innego to musi być consensus w związku z tym nie można pomijać całkowicie interesów poszczególnych uczestników gry coś musi temu Cup kącie i krajów południa coś dużego kraju, które poniosły największy uszczerbek jeśli o zatrudnienie i wzrost gospodarczy wynikowi edu coś musi być naprawi północy coś musi być na nowych krajów członkowskich no oczywiście musi być również sukces dla tych, którzy zgłaszają najwięcej inicjatyw, czyli dla Francji dla niego no obie pan kwadratura koła, ale takimi kwadratura koła mieliśmy już nieraz unieważnienia może tym razem uda presja wynikająca z set dla gospodarki dla zatrudnienia dla perspektyw młodych młodej generacji Unii Europejskiej jest ta presja myślę jest odczuwana przez naszych przywódców inaczej nie powinni robić tego surowy no tak właśnie tych słuchałem jak pan, mówi że każdy coś musi dostać, bo przecież potem charakterystyczne jest to, że niezależnie od tego jaki jest wynik posiedzenia rady to każdy premier przecież przyjeżdżają mówi wywalczyłem odniosłem sukces no, więc tak mówiły to życia tak inaczej, bo inaczej ja nie chcę tego zrealizować, bo to jest gra polityczna ostatecznie, które istotnie powinno się dopuszczać do tego, że ktoś wychodzi całkowicie wynoszą raczej na tarczy to to nie jest dobry prognostyk dla dalszego uczestnictwa ta swoista uczestnika w ogólnej za to jest gra, która jest czymś permanentnym czymś nieustannym Unia Europejska są nieustanne rozmowy negocjacje, ponieważ ciągle wciąż pojawiają się nowe zadania nowe wyzwania, które trzeba się starać wspólnie rozwiązywać dobrego funduszu minimal zadowolony obok funduszu odbudowy oczywiście te tematem też, w którym będą przywódcy zajmowali to są właśnie tzw. wieloletnie ramy finansowe, czyli kolejna siedmiolatka Unii Europejskiej też presja, żeby była, żeby były przyjęte w miarę szybko, tym bardziej, że to nie jest tylko kwestia ma decyzji politycznej przywódców, bo jeszcze potem muszą być technika apotem musi być parlament Europejski, który w tej sprawie musi ma procedurę zgody, czyli musi wyrazić zgodę itd. itd. czy to będzie po prostu ta sama rozmowa jak funduszu odbudowy, bo też po prostu chodzi o pieniądze to będzie ta sama rozmowa ze względu NATO to są ludzie pieniądze to będzie ta sama rozmowa ze względu na fakt, iż interesy nie są całkowicie zbieżne poszczególnych państw członkowskich z tego co ja słyszę to udział i bada wydatków na wspólną politykę rolną i na politykę strukturalną w przyszłym wieloletnim budżecie ma być bez mała nienaruszony niewiele tylko zmniejszony w porównaniu do tego co mieliśmy w ostatnich latach tobym nie martwiło dlatego, by oznaczało, że jest zbyt mało środków na rzeczy, które popychają naszą konkurencyjność i gwarantują lepiej naszą zbiorową przyszłości takich jak wydatki na cyfryzacji gospodarki badania innowacje i rozwój i szereg innych wspólnych politykę Unii Europejskiej zobaczymy co się z tego była oczywiście, ale rozmowy i w tej dziedzinie będą bardzo trudne poza tym jak pan bardzo słusznie powiedział potem jest cała północ inaczej wszystko co jest rozpięte poza wzywa wszystkie kwestie, czyli doprowadzić do zgody między państwami członkowskimi parlamentem europejskim co do podstaw prawnych wydawania pieniędzy we wszystkich możliwych obszarach to jeszcze wszystko nadal otwarte doprowadzi do zgody parlamentu Europejskiego na całą całokształt wieloletnich ram finansowych całokształt tego wieloletniego budżetu co nie jest gwarantowane przecież do tej pory była także parlament zgadzał się ostatecznie, ale jego rola no panie chciałbym zresztą przed uzasadnia nasze rozmowy stawia tutaj pewien znak zapytania uważam, że niema automatyzmu to oczywiste, ale uważam ponadto, że będzie trudniej osiągnąć zgody parlamentu Europejskiego sytuacji, w której budżet będzie zbyt nazwijmy to tradycyjne, a państwa, które gwałcą praworządność wyjdą do kompromisu, jaki jest niezbędny przez obronną ręką innymi słowy dostaną kart dla dalszego postępowania na zasadach ostatnich kilku lat będzie notować oporem Europejskiej tak Brytyjczycy jeszcze mają znaczyć nie Brytyjczycy Niemcy jeszcze mają oczywiście problem negocjacji wielką Brytanią, bo ich prezydencja zbiega ostatnie pół PUP półrocze właśnie o obowiązywania umowy przejściowej także to też będzie trudny temat też będziemy śledzić rzeczywiście w końcu Brytania wyjdzie z Unii Europejskiej aż się już wyszła tylko czy będziemy z nią mieli umowy po czy czy nie, ale to temat na inne spotkanie dzisiaj dziękuję Jan Truszczyński były negocjator członkostwa Polski w unii Europejskiej był gościem poranka miłej soboty na plan na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA