REKLAMA

Więcej niż kino - "Sami Swoi"

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
04-07-2020 21:00 (Powtórka: 06-02-2021)
Prowadzący:
Czas trwania:
53:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poszukaj siebie nad zdjęć to ciąg dalszy cyklu więcej niż kino pierwsza sobota miesiąca po dwudziestej pierwszej witam państwa witam mojego gościa pani Bożena Janicka krytyk filmowy miesięcznik kino dobry wieczór rozmawiamy o najważniejszych filmach polskich myślę że, ponieważ to jest komedia i wszyscy o tym, wiedzą, nawet jeżeli nie wiedzieli, że to przecież komedia, ale pani Bożena mieście nie powiedziały co jest dla dzisiaj rozmawiamy o filmie sami swoi tak i tak Rozwiń » bardzo pani ja mamy drukowane tak powiem przecież taka, jakby sztandarowa komedia Polska to sami swoi sami swoi nic rozmawiamy o samych swoich mam takie poczucie, że troszeczkę jednak muszę się wytłumaczyć jak to pasuje do tego cyklu wymyślonego, które uda nazwy więcej niskiego panie będzie auto tak, bo jak kiedyś u siebie w kinie też sformułowane na piśmie to jest tak więcej niż kino, czyli te filmy które, przemawiając do konkretnego człowieka i mówiąc w istocie o nim jednocześnie komunikują coś ważnego wspólnocie, w której żyje pozwalają by, pozostając sobą mógł się w tej wspólnocie odnaleźć sami swoi jest to, że po prostu idealnie w takich oczekiwania wobec kina aby, pozostając sobą móc się odnaleźć we wspólnocie co zresztą od razu pół żartem pół serio oczywiście jest w tytule filmu, który z tego jeszcze ta powtórzy sami swoi boi tak nawet bez chórem sami swoi, a w państwie przez MON pomyślałam coś bardzo prozaicznego po dlatego można zaliczyć do najważniejszych filmów polskich, ponieważ to komedia, która przyniosła najwięcej pieniędzy najbardziej kasowy ach, Unii Unii oni, gdybyśmy tak patrzyli to byśmy zeszli z takiej półeczki jednak wysoko gdzieś tzw. dolne stany, więc pozostać na tej ze 100 mam nadzieję, że w momencie, kiedy skończymy nasze audycje każdy już będzie wiedział, że ten film naprawdę sytuuje się może jest komedią naprawdę gdzieś bardzo wysoka sami swoi ta odzyska się spopularyzowała właśnie po filmy Chęcińskiego i teraz popatrzmy, bo to jest bardzo ciekawa sprawa nie prościutkie sami swoi już teraz tak mówimy na co dzień to jest odzywka w języku utrwalona tu sami swoi, ale to wcale nie jest takie proste, dlatego że odzywka sami swoi może mieć zabarwienie pobłażliwe, a sami swoi może być zjadliwy ironiczna sami swoi, ale to nie koniec ona może integrować, ale może także działać wykluczającą wszystko zależy od sytuacji jak zostanie użyta teraz w tej konkretnej sytuacji, bo akcja filmu rozgrywa się tuż po wojnie na ziemiach zachodnich, więc tam to była absolutnie odzywka, integrując Sacha, bo przyjechali zza Buga, bo stamtąd wyrzucono wysiedlono i nie pojawili się sami siebie, bo chcieli po prostu zamienić biedy na coś lepszego, a jeszcze inni mieli za sobą burzliwe losy wojenne do szukali jakiejś nowej szansy i teraz już dochodzi do istoty rzeczy Otóż ważnym odczucie integrującym tych wszystkich i to nie tylko na ziemiach zachodnich tak było była nostalgia za ziemiami wschodnimi za utraconymi kresami bardzo ładnie określił kiedyś sam reżyser filmu Sylwester Chęciński tęsknota za tamtejszym klimatem duchowym atmosferą sielską anielską no tak, ale oni się strasznie kursów więc, jaka atmosfera sielsko anielsko i teraz na tym polega znakomity pomysł tego filmu, że da się połączyć połączyć w całość te 2 jak gdyby wątki nostalgia i kłótnie bohaterów w niczym dostali ginie naruszając, a nawet ją, umacniając panie, bo to jest cudowny pomysł, ale bardzo głęboko gdzieś pod spodem tego filmu, bo w tym filmie widz otrzymuje dowód dowód na to, że fundamentem tej nostalgii nie jakaś imaginacji, czyli bujda po prostu, ale jakaś prawda już jesteśmy w domu, a prawda jest taka tam też się kłócili, ale trochę inaczej niż my teraz tutaj, bo żyli daleko centrum, bo oni byli, gdyby zakonserwowanie innym czasie tamci na tych kresach przedwojennych i teraz jeszcze głębiej pięknie kulturowo panie pokłócili się oczywiście jak zemście Fredry, ale kłócili się także jak panu Tadeuszu Mickiewicza, bo przypomnę piąta księga nosi tytuł kłótnia a kto najczęściej kłóci się z kim to jeszcze głębiej jesteśmy w kulturze to wiadomo Jana Kochanowskiego i będzie cytat z Kochanowskiego, bo znikąd tak na dnie jako złego sąsiada szkoda nie przypadnie już zbieramy Formuły ostatecznie słowem czy wszyscy się kłócili, ale kłócili się po staro polską i to wcale nie przeszkadza klimat nostalgiczny genialny pomysł bardzo subtelny przepięknie wszyty w tę komedię po prostu tak to działało w usta Legia za starą polszczyzną tamtą, która tutaj tak ładnie tak ładnie prześwituje przez moment pomyślałam o tych pojęć rzeczywiście samych swoich bo gdy mówimy sami swoi to można też na to spojrzeć i nie ma tu obcych nie chciało musiało to ich integrować jednak traw potrafili obcego świata tutaj znaleźli tam siły także wobec, gdy obcy, który się tam pojawia ten obcy dokładnie ta swoja nie tak to znaczy coś trzeba było skleić skleił się strasznie różne, że tak powiem nie sklei, ale zbiegłych 1 rzekę różne takie dopływy Stróż wycieczki, a tym pięknym pięknym czymś co ładnie skleił, jakby stworzył takie no obór, choć wokół był jednak odniesienia kulturowe i to jest genialny pomysł tego filmu genialny pomysł ten film, bo przecież kłócą się nostalgia kłócą się no dobra wcale nie szkodzi się kłócą, bo to my starzy Polacy od dawien dawna się kłóciliśmy tutaj też się kłócimy, bo tak musi być swojak swojak przywrócić jak jest taki jest film powstał druga połowa lat sześćdziesiątych 67 dni powstał 67 i może powie jak powstaną droga, bo to też potem będzie taka wizytówka dźwiękowa oczywiście zobaczymy film usłyszymy takie byśmy zobaczyli, więc podstawą tak zdjęcia kręcono w Lubomierzu to jest w okolicach Wrocławia mniej więcej i to było właśnie taka, iż jak ta z ekranu ona była zasiedlona po wojnie przez zabużan albo jak miasteczko, gdyż widzi tę uliczkę i tego dla zdradzonych o pani Ewo, te, jakby powiedzieć po niemieckiej się ona z perspektywy głuchego Mazowsze ma charakter miasteczka wygląda równie jak miasteczka także dlatego zostały murowane domy murowane jednopiętrowe domy no kryte czymś porządnie niższym niż słaba nie czarujmy się jej przedwojenna była kryta słowo to po prostu tak było no, więc w takim w tym miasteczku, które było się nakręcono zdjęcia, ale tam mieszkali ciągle ci sami ludzie tam jest bardzo zabawnie szczegół taki, który Chęciński opowiada dziś, że oni wszyscy biorą udział w tej scenie jarmarku statyści to są oni także taki drobiazg tek, że kiedy któryś słyszy jak nagrywa się dialog to wnosi poprawkę do tego dialogu mówi no Chęciński tego nie powtarzać dosłownie, ale domyślam się usłyszał panie u nas tak się nie mówiło o szansie mówiły na czy uda się nie mówił oczywiście bzdury miał tylko uda się mówiło część za czas dział i to we i profesor dialogu, więc tak bardzo jak gdyby jeszcze dało się wtedy osadzić w taki zresztą chce prawdy rzeczywiście poznać, bo w końcu na Boga i 67, a 47 to jest jednak tak20 nie widzę jak się dało zresztą inny, choć to melodia języka, o czym się Władysław Hańcza wspaniały aktor przypomnijmy, że to jest Boryna z USA tak i Władysław Kowalski, który tutaj bardzo zabawnych szczegółów on po prostu pochodził zza Buga i on tę melodię języka czy został tak zostawiam zza Buga zza Buga, za którego Bóg i sądząc po tej melodii języka wydaje się, że absolutnie to nie byli zabużanie z tych ziem, które dzisiaj należą do Ukrainy nie ani do Litwy nie to chyba są te ziemie, które są tam, gdzie bliziutko litewskich, ale dzisiaj należą do Białorusi po prostu to są dla mnie okolicy grodami mężczyzny coś tak może istnieją krążowniki dziadek Bożydar szukała nieznani znalazła pani szukała, ale oczywiście szukałam takich też miał ten odruch od razu, ale ta nazwa też wskazuje na to, że to coś takiego to nie Ukraina blisko Litwy, ale Litwa Litwa dzisiejsza tylko pewnie te tereny pośrodku tak tak tak zresztą znam kogoś stan dróg to właśnie taką prześliczna prześliczną kresową mową ze mną rozmawia, więc tak żadnych kłopotów na kolaudacji żadnych kłopotów z krytyką, ale mimo to nie od razu Fin załapał załapał no i dużo oczywiście się pół 1 000 000 widzów, ale co się działo później pokazano w telewizji i dopiero wtedy jakby ruszyło wtedy zaczął się budować sukces tak ogromny, że prawie dosłownie na życzenie publiczności trzeba było nakręcić 2 następne nie ma mocnych kochaj albo rzuć teraz pięknie frekwencja rosła od strony artystycznej najwartościowszy piłkarz sam boi, a mimo to frekwencję było tak, że sami swoi 6,51 000 000 widzów nie ma mocnych niespełna 9, a trzeci kocha albo rzuć 9,51 000 000 lub po prostu 9 pół 1 000 000 pani Ewo, co trzeci Polak, wliczając w to niemowlęta sędziwych starców widział widział widział, a dzisiaj też, bo podobno to ciągle leci w telewizji ciągle dostał związany właśnie nie tak dawno IATA nie wiem, bo nie mam telewizora, ale jeżeli państwo tak mówiła, ale w elicie taki symbol w ubiegłym tygodniu była druga część pierwsza 2 albo 3 tygodnie temu, ale chyba musi bowiem jak to jest naprawdę dosłownie dzisiaj, bo w Lubomierzu stoją pomniki Pawlaka Kargula od tego się w ogóle zaczęło, że postawiono tam pomniki jest muzeum samych swoich i coś takiego może być muzeum autentyk wiata nie była, ale myślę, że wszystko można umieścić w takim muzeum co jakoś kojarzy w ogóle tymczasem z tym z tym z tymi przybyszami sierp i w efekcie zza Buga np. lub wywiezionych ziemian krążownik o pani Ewo, także karabiny drugiej wojny światowej także Panzerfaust absolutnie wszystko klatka na kota klatka na kota kot kot pewnie kot może być pewny jest wymieniany co pewien czas dostępnego kota, ale ginie to żart oczywiście nigdy nie dręczył kota w ten sposób jest gazu z udzielaniem myślę, że to będąc muzeum samych swoich w istocie jest muzeum także w tamtych czasów tamtego klimatu tamtych realiów tak to są obrazem, dlaczego nie wyobrażam na podstawie czego bo tam się odbywa ogólnopolski festiwal filmów komedii w miasteczku festiwalowym dok podobno świetna atmosfera bowiem właśnie tam jest moi koledzy od czasu do czasu wracają kompletnie oszołomieni oszołomił dobrym tego słowa znaczeniu tak to znaczy mój redakcyjny kolega, który był w ubiegłym roku przyjechał właśnie kompletnie oszołomiony czym Otóż, mówi że w życiu nie widział nie wyobraża sobie takich tłumów ludzi, którzy nie rozrabiają nie wrzeszczą nie krzyczą tylko są autentycznie uradowani rozbawieni są na luzie po prostu widać, że przyjechali po to, żeby doznać prawdziwej przyjemności i potrafią potrafił sobie tego rodzaju jak gdyby uczucia wzbudzić, więc na takim ludzie, gdzie indziej jak w Lubomierzu w czasie tego festiwalu powtórzy bez żadnych z tych niedobrych, które łączą zwykle z głów no po jeszcze Lubomierza zobaczy miliard euro jak do tego roku do ponad połowie na pewno po tym, wiedziałam, że festiwal, ale poza panią usłyszałam ja na pewno to co pewnie już przedstawili wiele ustawimy film tak, by zacząć od czołówki oczywiście mamy scenariusz Andrzej Mularczyk dodajmy, że także znakomity reportażysta przecież tylko scenarzysta, ale znakomity, czując jak, gdyby to co się naprawdę dzieje zdają najwybitniejszy nasz stanie, a nie tylko to co można wymyślić no, wyobrażając sobie tylko znając mniej więcej to, o czym się mówi reżyseria Sylwester Chęciński ktoś Wacław Kowalski, czyli Pawlak Władysław Hańcza, czyli Kargul oraz Zdzisław Karczewski Eliasz opary Kuziemski Ilona Kuśmierska Jerzy Janeczek Aleksander Fogiel oczywiście inni muzyka muzyka Wojciech Kilar data premiery 15 września 67 teraz ważne wtedy premier, ale czas akcji czas akcji 20 lat wcześniej, bo tuż po wojnie zaczyna się najdokładniej po wojnie to znaczy jedzie pociąg z przesiedleńcami zza Buga wielkie no tam sławie o jakich tutaj się na to masową nas i nasi umówiłam tatuś swoich willi to łaciaty cukrowe krowa to swojsko robi tatko na całym świecie takich nie ma tylko krążownika w sieci to muszka Kargula owa Kargula są targi to wróg najgorszy z wszystkich rock pub rock, ale swoich mojej masz na własnej krwi wyhodowane do już śmiech, ale zdrowy głos jakoś tutaj Sweet żadne nie było jak żaden człowiek tutejszy, ale nie na sina jeśli nasi nasze drogi, ale nasz, ale nasze nasi dalsi, czyli prawie w swojej swojej swój zespół jest bardzo ładny, czego do tej krowy Otóż Andrzej Mularczyk opowiadał kiedyś, że jego stryj, który właśnie był takim repatriantom wypatrzył na łące krowy, których rozpoznał krowy swojego sąsiada to nie wymysł prawdę mówią swoje interesy ja nie jestem, ale dokładnie opowiedział ich nie jestem w stanie do końca w to uwierzyć, że można rozpoznać krowy sąsiada, bo tutaj inaczej bym uwierzyła Pawlakowi krowia krowi no ale być może być może tak było i teraz jesteśmy dalej już ulokowali myśmy i Jeszka ami w swoim domu ana wkoło nikogo nie widać i dzisiaj jak na pustyni o podatku od zimy trafili, a może to już nie Polska tam Karol oraz dopada nas co podać jak ja podchodzę do potrzeb lita, a teraz rym etapie jak ja, a na co mnie to na okoliczność, że nasza wędrówka ludów już się zakończył Kargul ziemskiej skale to i tak patowej chęć ich słuchał Pavla kodowania zaczynaj, ale końca a kto pyta obrazka zupełnie, a to w jaki odkłada na przyparty do października na ziemi klimat ludzie niemal zapomniał o sobie, ale ja tu się pojawia pewna postać ważna, która właśnie rozpoczyna kolejny film, ale nie bardzo rozumiem, kto mówi, sprzeciwiając się temu, że właściwie mało brakowało, a Pawlak skarbu, żeby się tam podzieli on na początku sobie pas drewno tak padli sobie w ramiona, ale wkracza John John to jest po prostu Jasiek Jasiek przypomina, że chodziło o ziemię na 3 palce, którą Kargula pod realizm miedzy Pawlakowi i że ojciec powiedział, że tego nigdy nie darujemy Kargul więcej niedokładnie się mówi co ja się dzisiaj rząd wtedy zrobił no coś muszę zrobić bardzo przykrego, ponieważ natychmiast musi dać drugie i wyjechał widzimy jak gaz leciał tam na Kargula no coś tam się musi zdać takiego, że musiał po prostu uciekać, bo przyp, bo powiedzmy może jest ktoś, kto to nie widział lub nie pamięta to z tą ziemią zabraną 3 palce to przed wojną było to było, a rzeczywistym do domu, a tak od pani Ewo, słusznie słusznie tak dobrze, aby ten film, że nie bierzemy pod uwagę kogoś, kto może czasem muszę mogą dziś Pawlak de facto opowiada Pawlak opowiada Johnowi, który teraz przyjechał, by zostać ojcem chrzestnym wnuczki opowiada jak to zaraz było tak wciąż nie wie, dlaczego opowiada wszystko, ponieważ John ja ze zdumieniem usłyszałam, że rząd wyjechał z oznaczenia się wyjechać straż niedawno, że wojna, bo jego nie było 40 lat, czyli wyjechał jesteśmy w wyroku czterdziesty szósty, czyli jakich dwudziestym szósty za oczywistą kosą musiał lecieć jako taki moje życie ma 65 potem się dowiemy się przyjechać dlatego także, żeby tutaj ze swoimi się pożegnać i on jest taką scanii rodziną na tym polega, jakby też pomysł, że to jest taka z kamieni lina, która przetrwała w tej nienawiści do Kargula w tej przysiędze danej ojcu, że Kargul Love plemię itd. i nie potrafi jak gdyby ów, że ów John zobaczyć tutaj jednak coś stało przez długie lata, że była wojna, że ta wojna zmieniła zupełnie świat i dlatego trzeba mu wszystko opowiedzieć, żeby on do cokolwiek zaczął ku mać no na końcu od razu uprzedzamy wyprzedzimy jednak John nie był ten zrozumiał, o co chodzi, więc to jest szczególnie z tym z tym Johnnym, a więc jeszcze bardzo ładny psychologiczny, a nie Pawlak krzyczy trzymajcie mnie, bo zabije jak psa z ogni i odbył chyba nawet nie uderzył Kargula to jest typowe popisywanie się faceta, który tylko metodą krzyku trzymajcie mnie trzymajcie mnie jak nie będziecie trzymać to ja nie wiem co ja zrobię zabiję jak psa, czyli takie to są podpisy to jest po prostu taka walka walka tak powiem nami w pewnym sensie, kto tutaj, kto kogo, a propos miny to zaraz w następnej scenie zobaczymy jak to może być opłatą uważajcie, a ja dawano Bania będzie nas okrążają nas wszystkich to da-li to po to, dodatkowo blisko wojsko i jej jak wojsko nasze polskie jak później do rzadko miny naszych usłyszeli myślę, że to werwą pali Ogniemi mieczem dekarze już część wojny zaczął od druga 2 skończone Rosja wprawione raz 2 skończą tak, ale ile razy można człowieka zbadać, a tylko taki zmartwiony czas człowiek lub trzecie rzadko, ale narobili minami Magdzie powiedzieli, że wojska idzie czy ich skóry po apelach i tyle razy można człowieka, więc badać to jest po prostu piękny zamiast masy takich szczegółów Next bowiem tezę, że to jest scena, którą uwielbiam to jest scena rozminowywania pola teraz oczy wojsko nie przyszło opowiedzą tylko te strzelanina to za chwilę będzie wiadomo skończył się, więc szczególnie dziki ile razy można człowieka swobodę, acz to już 15, ale najpiękniejsze na KUL trzeba było łapać, bo jasne przyjdą wyraźną, który jak i dialogu każde wojsko tak się zachowuje już tam powiedziane ze swojej czy od razu rzucić wszystko na rosyjskiej tylko Rosjanie łapali kury nie każde wojsko łapie kury, bo potrzebuje coś świeżego zjeść, ale tam jest najpiękniejszy pomysł z tym rozminowywanie, a nie to jest pole, które jest pięknie już właściwie już wygłosi wykład siła pszenica dorodna wspaniała teraz pomysł Pawlaka polega na tym, że łapie bańkę z benzyną wylewana zboże i wali granat pozwala oczywiście wszystko się pani i teraz perspektywy dzisiejszej nocy zwariował spalił zburzy no jak można coś takiego co zrobił nie panie takie myślenie jest anachronizmem trzeba dokładnie rozumieć tamte czasy Otóż on tego zboża i tak nie mógł zebrać, ponieważ miny były w zbożu, czyli nie było mówi o tym, żeby to zboża skosić to po pierwsze po drugie, żeby wojsko przyszło ich rozminowanie zburzy to by mógł czekać pewnie no dosyć długo, bo zaczynało się od rozminowywania oczywiście budynków miast tak dalej to jest po prostu załącznik do Polak potrafi, ponieważ to jest jedyny w takiej sytuacji pomysł bardzo skuteczny, a żeby rozumieć powtórzy trzeba rozumieć tamtą sytuację także dlatego to jest moja ukochana scena, bo to dowodzi jacy byli inteligentni ludzie, którzy brali pod uwagę wszystko umieć znaleźć właściwe rozwiązanie, bo potem trudniej tylko kiedy zetknął się samymi swoimi, ale takimi takimi nie do końca, a do gry o myślę, że to nie do góry celom ona zabiera, a życie darujemy sobie pomagać, ale on pan jesteś na bok Noto całe szczęście szczęście tylko jako ojciec warszawiaka to ja bym ponownie trzyma w myśl bogato gościa on okupację więcej bramek czy wali w obozie były też Mochel, a Cole granatów kontynentu nie dawał rady Niemcowi Borneo media pacyfikacji przez tak ja zrobić uciekłem, żeby miał zresztą gracz wciela się w głowie, a jednak było nie mnie wrogiem jest nie tylko w końcu na czele potrzebna no dawaj ręce w górę nie nabita Rabiega jak robi, a ja bez bogate swoje przeszli, a licytacja nie mogę powstrzymać śmiechu, bo znowu je oczywiście to jest licytacja ten chce mu zrabować konia, ale oni obydwaj mają karabiny z tym, że ten, który trzyma pod lufą, że tak powiem Pawlaka jak się potem okaże karabinami gdy, ale Pawlak w sytuacji, kiedy widzi przed sobą karabin broń Boże nie wysypuje faktu rząd też ma karabin do tego nabity na swoim dworze dopiero w momencie, kiedy słyszy bystrość Pawlaka, że tamten karabin nie robi to sięga po swoich no i w tym będzie oczywiście o jest panem sytuacji i taki śliczny drobiazg, że dopiero pod karabinem na ubitym ten warszawiak mówi wy zza Buga też swoje przeżyli to znaczy gotów jest ustąpić ze swojego wojennego samochód państwa oddać coś tamtemu, ale dopiero pod duchową no, więc pokłócili się pokłócili się konia jednak nie oddano no i wracamy już wracamy do siebie na afisz tematyka rozwoju, jakimi rozporządza SA Demokraci wszystko nić od składu to niema akurat dla kogo to od mojego biura zmieniają, a ta o rozwoju podczas rozmów brat Jacka działacze, by liczba Heerenveen kosy nie przypomina, bo ja mam teraz kolagen ja mam tylko Nosek on tonu udział w panie mnie jest o tyle trudno komentować jak pani widzi ja słuchając, bo życie są wybrane celowo i gdyby te najzabawniejsze zderzone ja z trudem powstrzymuje śmiech, chociaż nie słyszał tego przecież po raz pierwszy tutaj są szczególnie kij śliczne takie jak szybko rodzi się poczucie własności to moje jajko, a skąd wiesz jak kura, czyli to ten przetrwa silnik własność kula jajko, bo nie można wykluczyć kury zostały przewiezione jednak zza Buga, więc nasze kury, a kończą się bardzo pięknie bardzo pięknie, ponieważ bardzo dużą Pawlak może znieść z wyjątkiem epitetu tylko musi, ponieważ kwestionuje jego męskość Pawlak jest rzeczywiście niewysoki Kargul, owszem, ma swoje 185 no to jest najcięższa obraza, jaka może spotkać niewysokiego mężczyzny no i oczywiście NATO musi wybuchnąć ostra faza tej kłótni, ale jakoś się tam pogodzili no i teraz trzeba zdobyć coś co jest bardzo potrzebny można tu dostać tylko na jarmarku dodajmy, że to jest jarmark, w którym statystów ją mieszkańcy wsi rzeczywiście no tłum czym się tam handluje wszystkim wszystkim troszkę dopowiedzmy tego nie zobaczy to będzie na początku np. 2 imiona świętych usłyszeli, ponieważ takie święte obrazy oczywiście, ale będzie tam także taka pani cięcia pajęcza, który wybiegł jakiś futerko myślę, że ona wcale nie jest za Bułgarka przyjechała no nie wiem może nawet samej Warsza no, więc dobra zgodę czujemy, ale nie należy do głowy dziękujemy za chwilę rozdaj Włoch nazwy słuch ukazuje też myśli jeszcze więcej niż u nas to, że jak każda rada żale być sprawiedliwie ale, żeby nam już bez kota nie ma dla muzykę ta ma jutro pojechać na jaw liczba składanych po podkłada mi raczej względy Józef Święty Antoni wszyscy święci panie panie pokaż pan koty po niemieckiej co pan serca polskiej bierze głowy południa 50 mecz załatwić daleko masz dom mam rower nie ma tu kładło się ustawa panie daj 2 worki pszenicy dobra biorę to rower co o rower tych rower poniemiecki oko z miasta Łodzi pochodzi do obrad jest wiedzieć no, więc jesteśmy na tym jarmarku i teraz Paniewo no tutaj troszeczkę wysypiemy, o czym rozmawiałyśmy przed anteną, ponieważ dla mnie oczywiście jest to scena o tym jak się handluje rzeczami trza bruk albo rada, że odzyska bank natomiast pani bardzo przytomnie zauważyła dobrze, ale co się z tymi rzeczami miał stać skoro zostały na skarb państwa miały pójść na co na co pomyślałam sobie tak, że szaber jako szaber polegał na tym jednak znowu odwołam się do tego, że nie troszkę bliżej do tych czasów niż później urodzony, że jechali na szaber normalni szabrownicy, czyli ci, którzy rabowali potu, żeby następnie przywieźć do Polski centralnej i sprzedać co zrabowali rabowali, zanim jeszcze do tych domów wprowadzili się o zadłużanie to troszkę trwało, zanim ten transport przyjechał, zanim dostał umawia się tu właśnie mówi, a przed nim byli szabrownicy, którzy co się dało po prostu grabili nie załatwia żadnych formalności od razu wchodzili błyskawicznie to załatwiali się 500 dni zrywny i wieźli do Polski centralnej i w bardzo wielu domach po życie oczywiście są rzeczy kupione jak to się mówi szablą no w moim domu to nie, bo musiał wtedy dzieckiem, ale jest także bardzo ładne cukiernica z szablą co można poznać po tym, śliczna malutka cukiernica cała w różowe błękitne różyczki, na której tak wyraźnie do prawie napisane słowo Dymitr ich, że nie ma żadnych wątpliwości, że przyjechał razem ze Wschodu nie dochodzi fakt tak tak tu jeszcze 1 żadne szczegóły czym się płaci nie pieniędzmi zbożem albo samogon emocji handel wymienny tak tak tak tak, bo pieniędzy wtedy bardzo słusznie potem pewnie była wymiana pieniądze rząd jak to było, aby sprawdzić, więc o waluta twarda to albo zboże albo samogon no kota jednak kupiono i kot przyjechał na wieś będzie wykonywał swoje zadanie będzie albo nie będzie zapad, a do kota powinien za ocenę otrzymam twojego konta na sznurku przylot to nie jest ona tak wolno mnie o mleko moje, tyle że tak jak moi Adasia wysiada go rosyjskie mieli lata rosnąć po to jest ustanowione od komory no przecież za ten skład jechał z centralnej Polski sam jak 2 dni, ale czy nie zabrać rower i niezrealizowanie odbiera sam kogo woli o mleko woli ma ochronę Ankara złamane ja mam sprawiedliwe Szkot będzie średnio Kargula i jedni buczeli, a w niedzielę święta moje myśli będzie koń, a te są to możemy tak sam fakt, że łapał kobiety urodzone rozsądzi byłem z ustawą lub pilność tego zapachu chleba dziennikarzy zmuszał kotach braku ca nowo wojna, ale kota art wojna w moim życiu tym, gdzie światowe to razy mówił, że masz nienawidzić Kargula plemię z ludowych mnóstwo szczegółów oczywiście tam włącza się ktoś taki, który na końcówkę i okazuje się sód sukcesy dopowiedzmy oni wreszcie munduru wojskowego ma medal po prostu sołtysem został wtedy ktoś zdominowany nadania tak który, który właśnie już wrócił z Berlina oswobodził byli no i teraz wykonuje jak gdyby roboty, bo jest przedstawicielem władzy sprawdzonym w zdobywaniu Berlina, więc to jest ten sołtys, który na końcu od razu no no od razu pokazuje co władza potrafi mówi dobra 2 dni władz zgodnie z was w soboty niedziele tłumnie na moim, nic więc władza potrafi sięgnąć po swojej tam drugi szczegół lig moje mleko moje talerze wolno mi no to pasuje dokładnie do przedwojennych do powojnie do takiego go do wzoru polskiego tam jest jeszcze 1 szczegół, który warto zauważyć jak Matusz pada padają słowa to mówi babcia czwarta wojna w moim życiu panie, bo i mówi, a druga światowa próbowałem się doliczyć znalazłem, gdzie ta trzecia wojna polsko-bolszewicka oczywiście, a pierwsza światowa druga światowa czwarta butelka, gdzie ta w środku oczywiście polsko bolszewicka, więc nawet taki szczegół dzikiej historii są tam wspaniale wszyte w ten film 3 sekund jak ktoś mówi no no dobrze mówi elegancko było zastanowić się co chcą przeznaczyć no, więc tak to było Scottem, ale będzie, owszem, będzie dalszy ciąg kota, a tak odpisze karteczkę powiastka z powiatu pod sąd w radzie jest czas, wdrażając break poniedziałek godzina dziesiąta sala nr 5, a każde oko ta od moich Marek Gino Adam Karol piętek pszenicy i Okole Odry wyraźnie wspomnę to będzie na cały powiat pierwsza sprawa majątek masz bierz mambo no sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie jak jeszcze słynne są takie teksty, które przeszły w ogóle do języka potocznego Polaków po jest dopłata sądowa sprawiedliwość po naszej stronie, aby wejść musi być tam do sprawy musi być nasz kraj daje powiedz wygrana no właśnie trzeba powiedzieć co ona udaje, kiedy on jedzie to mamuśka mamuśka stara stara zabór zaburzeń inka zabrzanka staną Polka zza Buga, która przeszła 4 wojny w tym 2 światowe daje synowi jadącemu do sądu, żeby walczyć o sprawiedliwość musi być nasza najpierw 2 granaty, a potem tutaj jeszcze 2 na wszelki wypadek niech pani zauważy, jakiego określenia używa sołtys masztu powiastki do sądu nikt ona Jan nie potrafi powiedzieli stop podnosi ona pachnie czymś czym się rosyjski tak to słowo ta powiastka ruch jest, ale zastanawiam się opowiedzieć wezwanie, ale nie powinna być zawarta, więc na pewno ze Wschodu powiastka daje bardzo ładny szczegół taka duma sołtys sensu to będzie pierwsza sprawa o własność, a co za tym kryje oczywiście to, że własność to znaczy naprawdę naszym bota reszta, w której tutaj siedzimy tu trafia na no tak trochę inna tylko, że trochę inną własność już poprzedni właściciel się nie upomni wobec jego zasługi na tym kultu Miłosierdzia grubą kreskę o grubą kreską odkreślić grubą kreskę, a to, o co będziemy teraz wojować będzie w porządku, bo będziemy wojować oto co naprawdę nasz, czyli już mamy tak mamy coś się jego mamy prawda korzenie myślami na fakt tak także przez prawo wystąpienia do sądu o naszą naprawdę nie trochę inną naszą naprawdę własność no, więc wygląda na to, że ostatnim bardzo ważnym czynem babci, czyli i Karolowi mamy było wręczenie 2 granatów, kiedy pojechał do sądu do, a teraz babcia zbliża się do końca życia babcia leży już bardzo chora w łóżku i problem polega na tym że, owszem jest w okolicy ksiądz normalny katolicki tylko, że to jest Niemiec, ponieważ dla Boga w Niemczech także było bardzo wielu katolików no ale jakże tutaj ma przyjść do umierającej w ostatnich godzinach spowiedzi przecież musi się wyspowiadać i dlatego będzie potrzebny za chwileczkę Kargul, bo jak z tego wynika koło Kargul zna język niemiecki nad wiek, więc Pawlak chciał nie chciał i wielka rura może była dr przy jeszcze nie, do której potrzebne tylko syn posłusznych posłuchaj Kazimierz po liście bogato ożenić, a Paweł od maleńkości karabiny Moskwa dopóki Kargul żyj i pamiętaj o ma o Kargul mojej matki koniec przyszedł piątek po niemiecku gada ona się prędzej diabła spodziewa jak mnie ogromnie i co ja wolę za księdza powtarzać jak ciebie słychać dawaj chodź tu wszystkie niemieckie spowiedź mam chodzić co nastąpi może pan Bóg zlituje i dopuszcza wśród wiecznie żywa raczej Ojczenasz, których jest niewiele więcej między majem oraz malała, ale wojny, jaką mnie tak na ziemi lewa naszego rywala na Ukrainę ich jak i maju bardzo ważne słowa padły na tym cmentarzu, jaki zgromadziła się cała społeczność jako my odpuszczamy naszym winowajcom no winowajców tam można w nich przeróżnych, bo przecież to nie tylko Kargul i Pawlak, którzy się kłócili, ale także winowajcy to ci, którzy sprawili, że my teraz właśnie musieliśmy porzucić swoją ziemię i posiedzieliśmy się tutaj winowajcy to także ci, którzy być może być może będą mieli do nas pretensji o to, że myśmy te ziemie zasiedlili papież mnie winni trzeba odpuścić wszystkim, czyli w pewnym sensie znowu w tej modlitwie na cmentarzu jest taka jak gdyby zamykająca wszystko taka gruba kreska tu wojna się skończyła jest spokój, jeżeli może być wojna to tylko kota odpuszczamy naszym winowajcom zacznijmy życie na nowo i to właśnie matka Pawlaka babka, która stale podsycała i pod niecała prawda pamiętaj tu nienawiść do końca tego małego przyzwyczajać ona odchodzi prawda, czyli tutaj może być ten element zamknięcia tego zaczynamy od dokładnie precyzyjnie odczytała pani intencje scenariusz, bo to w scenariuszu było tak, bo przecież ona mówi pamiętaj pamiętaj pamiętaj charakterystyczna tak się mówi pamięta, bo to jest suskiego, więc pamiętaj pamiętaj, żeby małego małego przyuczać, że mam nienawidzić Kargula i potem w wezwaniu na cmentarzu jednak mówili i odpuszczamy naszym winowajcom, czyli trzeba zamknąć 1 kartę otworzyć nową do, ale i po tej scenie chyba też musimy dopowiedzieć, że wszystko w ogóle skończy jak najlepiej, bo John, czyli Jasik no jednak też przejdzie na stronę tych, którzy chcą odpuścić naszym winowajcom tam jeszcze wątek, który zupełnie w tym streszczeniu dźwiękowym wypadł, ale był taki oczywisty, że dziewczyna od Kargula i chłopa Pawlaka mają sobie, a starzy nie zachwyceni na końcu oczywiście muszą jednak mieć już sobie skutecznie, bo przecież urodzić dziecko to jest taki wątek bardzo oczywistych no ale teraz wchodzimy w istotę rzeczy, kiedy musimy pozbierać co to właśnie jest pani Ewo, oczywiście, licząc gatunkami patrząc gatunkami tak się pisze o tym filmie komedia obyczajowa to jest komedia obyczajowa no ale już po tym, cośmy usłyszały nawet w tym dźwiękowym braku po tym co udało się tam wysupłać nazwać z tego filmu nie można być wątpliwości, że to określenie jest niewystarczające niewystarczające tam już o wiele wiele o wiele więcej ze względu na to kiedy co się dzieje jacy są bohaterowie co się dzieje wokół itd. z westchnieniem, ponieważ w przeczytałam taką dzisiejszą współczesną definicję z roku 2011, ale zasłony kurtyny Miłosierdzia, gdzie można tę definicję przeczytać, ale zacytuję przeczytam Otóż wg tej definicji sami swoi to odgórnie sterowanej kinematografii schematy gatunkowe służyły legitymizacji poczynań władzy w omawianym kontekście sami swoi to paradygmat etyczny przykład ideologicznych rozrywki, a trudno uwierzyć teraz było pisane w 2011 rok, a teraz poważnie poważnie czy naprawdę jestem Fin jak można z perspektywy dzisiejszej, ale mówiąc poważnie bez absurdów jak można tu nazwać Otóż moim zdaniem jest to komedia mitologiczna, ale to nie jest wcale taki prosty, bo w ten mit wchodzą no dobrze po kolei, jakie składniki bruku sześćdziesiątym siódmym, kiedy ten film wszedł na ekrany postaci kresowiaków samych swoich po prostu przypominały o utraconych ziem jak na Wschodzie przez te osoby to przyszedł do nas jak gdyby tamten kresowych wschód był stał przed nami żywił szynki w ten składnik imituje zresztą nadal obecnie po dziś dzień to ciągle się w ten sposób odczytuje, ale po latach z perspektywy dzisiejszej przybył następny składnik mitologiczny Otóż patrząc z dzisiejszej perspektywy to jest legenda także o czasach tuż po wojnie, kiedy Polska się wzrastała po prostu wzrastała się w nowej sytuacji nie mogą być inaczej miała się zrosnąć musiała się zrosnąć dostała się także ludzi, którzy przybyli zza tego Buga dzisiaj już ich nie ma kolejne elementy mitologiczny dodaje nasza współczesność i one doskonale się mieszczą w tym filmie po prostu świetnie tam pasują Otóż sami swoi mogą być dzisiaj nośnikiem nostalgii za wsią za wsią wczoraj, nawet jeżeli takich samych swoich rzeczywistości była zupełnie inna niż niż co takich samych swoich, mimo że jest taka, jaka jest kłótliwa uzbrojona itd. jest oczywiście bardzo daleka od klasycznego mitów wsi, bo klasycznymi wsi pochodzi z podstrefy Kochanowskiego po dziś dzień pamiętany z resztą wsi spokojna wsi wesoła, który głos w tej chwale do Lidla i dla, ale pani Ewo, ten mit wsi jest legendą prastarą i dlatego ona, dokąd mogła tu żyła, pomijając jak, gdyby takie drugorzędne szczegóły, które nie były wcale Sielskiej Otóż oni wrośnięty w kulturę od czasów pradawnych ten cytat skład ten cytat z Kochanowskiego, czego pochodzi z pieśni Świętojańskiej Sobótce, a dla niej pani Ewo, inspiracją był Horacy chorych akcji daleko sięga jego podda, by Tusk silne i taka wieś była częścią mitu o złotym wieku, kiedy sielskie społeczności nie dzieliły się jeszcze ani wg przywilejów ani wg stanu posiadania takiej tęsknoty też to następny mit wpisują się doskonale samych swoich Otóż chłopi Kargula Pawlak przecież prawie bliźniacy 2 szlachciców wyjętej Cześnika zemsty i teraz, jeżeli odetnie się z 1 strony wielmożów, a z drugiej taką komorniczą nędzy to może da się skleić mit chłopski ze Szlacheckim i to jak gdyby też szyte jest ten film, bo po dzień próbuje się to robić to jest nowinki jak gdyby próba skleja tych 2 mitów i oczywiście takie zamazywanie różnic w przyszłości, jakby się na to nie patrzyło może pełnić rolę pozytywną może być rodzajem terapii dla tych jak gdyby no wczorajszych gorszych może działać integrując, ale jak bardzo skomplikowany świat to samo odzywka sami swój albo tę ideologię, która jest nią czyta może być dzisiaj również przydatna do wykluczania od pchnięcia tych, o których żaden sposób nie powiedzieć co sami swoi tak po prostu nie ma na to mocnych no tak to jest, ale jednak, żeby z tego gąszczu budować wydobyć jako rzecz pewną jedno moim zdaniem jest pewny sami swoi to jest ostatni taki film wsi, który wtedy jeszcze możliwy w istocie Helski, mimo że Pawlak Kargul otrzymają podwyżki albo w zasięgu ręki karabiny oraz Panzerfaust klimaty próbował odtworzyć 12 lat temu Jacek Bruski firmie u pana Boga za piecem i owszem, zadziałał, ale zadziałał na krótko, bo potem poprawił się niestety, bo potem raz na zawsze przecież taką możliwość Smarzowski swoim weselem z roku 2004 cóż pokazał Smarzowski pokazał wieś i ludzi okrutnym filmem po prostu jako ludzi prymitywnych, by nie powiedzieć barbarzyński wariant tych miast da i teraz miał rację czy nie miał pół obrotu do tamtej sielanki już po prostu nie ma już nie powstanie nowy film o nowej mitycznej krainie o takiej wsi, która przecież przecież mogła istnieć, której bohaterowie w radzie biorą się za łby wymyślają różne fortele Warhola strasznie strasznie, ale jednak pani o tym musi sięgnąć do katechizmu to, ale jednak w katechizmie spółdzielnie jak rozumieć, że trzeba kochać bliźniego swego Otóż trzeba go kochać jak siebie samego no, więc w samych swoich my kochamy bliźniego swego jak siebie samego, chociaż Warhola, chociaż jest czasami strasznie właściwie, ale jak siebie samego to znaczy w istocie kochamy samych siebie także w tym wariancie to jest taka jak gdyby także tajemnica popularności tego filmu no ale na szczęście na szczęście sami swoi zostali już następni sami swoi nie powstaną, ale tam zostali no i nie przepadną jeszcze bardzo długo jak tu dobrze, że sami swoi dalej w zasięgu ręki są AJA mogę coś dodać Madame ta interpretacja, gdy pani mi o tej wsi mówi rozmawiałyśmy czy pani mówiła uzmysłowiła mi coś nowego coś czego, czego może poczułam ale, żeby świat miałam natomiast teraz patrząc na ten film być może z powodów osobistych to znaczy mojej rodziny itd. zobaczyłam bardzo wyraźnie ten pierwszy element interpretacyjnych, które pani podkreśliła jednak spojrzała tak psychologicznie jako obraz ludzi, którzy sobie muszą poradzić z tym strasznym dramatem oczywistym wykorzenienie i Pawlak dokonuje prawda on on jest pionierem w tym poradzenie sobie psychologicznym wychodzi bierze to zboże tak jak u nas i później cały czas dalszy tonaż to nasz nasza ziemia to cud jest dobrze itd. za ich za tym idzie dla mnie nuta właśnie nostalgii smutku i pewnie nawet dramat no, więc może tak byłoby z tym dramatem smutkiem, gdyby nie to, że poznaliśmy tak dobrze Pawlaka to niż klimaty dla Pawlaka i to nie Pawlak, a to nie Pawlak Pawlak wie doskonale, że ma karabin ma pan Faust Rząsy poradzi ze wszystkim, że wszędzie, gdzie jest Pawlak ta jest jego 1, ale nie pali, które tak czy może odebrać jak odebrała tylko pokazuje jak to jak to genialna postać stworzona, kiedy postać genialny przez scenarzystę później przez reżysera i przez redaktor i przez aktorów, gdyby z powodu stoją pomniki Pawlaka Kargula w miejscu, gdzie kręcono ten film po dziś bardzo serdecznie dziękuję moim gościem była pani Bożena Janicka krytyk filmowy 10 NIK kino rozmawialiśmy o filmie sami swoi sylwestra Chęcińskiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA