REKLAMA

Jak zmieni się polska szkoła od września?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-07-05 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ogóle się państwo ponownie w naszym niedzielnym magazynie Radia TOK FM, łącząc się teraz finansują już nie z funkcji rękę z centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry dzień dobry państwu w naszym cyklu będziemy zastanawiać jak będzie szkoła od września myślę, że rozmowy należy podzielić na 2 aspekty pierwszy ten logistyczny, gdzie wypada też zastanowić czy aby zapowiedzi ministerstwa edukacji o tym, że wracamy do normalnego trybu uda się zrealizować na ten też Rozwiń » obszary stricte edukacyjnych, gdzie będziemy zastanawiać czy w ogóle edukacja będzie możliwe w takim takiej formule jak ta, którą znamy sprzed marca 2020 roku, ale zapytam na początek i tutaj, gdzie się w tej chwili pcha mnie do tego ciekawości rodzica rozumiem, że we wrześniu pierwszego dzieci pójdą do szkoły na rozpoczęcie roku pani zdaniem też dostaną plany lekcji, które nie będą zakładać pobyty w szkole 678 godzinny no z zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej tak wynika przestał obowiązywać prawo, które dotyczyły edukacji zdalnej przestał obowiązywać zasady wypracowywane każdej poszczególnej szkole dotyczące edukacji zdalnej i wygląda na to, że 1września wracamy do szkoły, chociaż naszej perspektywy rady trzeba nastawiać na albo sytuację nawrotu epidemii wzmożenia samego początku, ale pewnie w październiku listopadzie albo na nauczanie hybrydowe i z naszych rozmów z dyrektorami nauczycielami wynika, że oni woleliby już od samego początku, więc taką jasność, że mogą od samego początku wprowadzać takie auta hybrydowe w swoich placówkach dawałoby im z 1 trony poczucie bezpieczeństwa rejestrów pozwoliłoby przygotować się na różnego rodzaju ewentualności scenariusze rozum, że nauczanie hybrydowe polegałoby na tym, że nie wiemy trzeba 2 dni w tygodniu uczniowie zostali do szkoły pozostałe pracowaliby w domu oczywiście ci, którzy do szkoły chodzą wg planu pracują w mniejszych grupach np. w systemie dwuzmianowym to to tylko tak trudno powiedzieć myślę, że to zależy od sytuacji każdej szkoły od liczby nauczycieli, którzy w danej placówce pracują takiego modelu nigdy w Polskiej szkole nie było więc, tym bardziej ważne byłoby, żeby określić sobie to nauczanie hybrydowe będzie od 1września, bo to wtedy będzie znowu nowe wyzwanie dla nauczycieli czy też po prostu nie ja jestem bliska takim rozwiązaniom bardzo autonomicznym to znaczy adekwatnym do potrzeb możliwości każdej z placówek też dyrektorzy sugerują dla nich w gruncie rzeczy wracając pamięcią do tego doświadczenia jest za nami najlepszym okresem okres pierwszych 2 tygodni, gdzie rzeczywiście jeszcze nie było takich jasnych wytycznych ministerstwa jak należy w szkole prowadzić edukację dane i dyrektorze razem z nauczycielami, ale też przy współpracy rodziców i po określeniu możliwości zasobu placówki szkolnej określali w jaki sposób też będzie odbywało to dawało rzeczywiście takie duże pole manewru dopasowanie do realnych potrzeb uczniów ważne jest, żeby przede wszystkim na te potrzeby odpowiedzieć, żeby nie zgubić ucznia, żeby obciążyć nauczyciela, żeby realizować działania takie edukacyjne również opiekuńczo-wychowawczym pamiętajmy o tym, że szkoła to nie tylko edukacja również funkcja opiekuńcza wychowawcza na modelu najbliższym danej placówki się, że sytuacja szkoły w Warszawie będzie zupełnie inna sytuacja małej szkoły liczba tam 200 uczniowi dwudziestką nauczyciel to sytuacja będzie też inna ze względu na finanse, bo przecież umiejętność przystosowania się chęci to to jedno, a finanse i finansowanie tego typu edukacji to druga sprawa, na którą być może samorządy nie są przygotowane tak zgadzam w tej talent całkowicie oczywiście ten wzorzec, który jako centrum edukacji Obywatelskiej zajmujemy się i przyglądamy się różnie wspieramy samorządu organizacji tak pan procesu też polityk edukacyjnych bardziej staramy się chodzić do szkoły pracować z dyrektorami nauczycielami łatwiej byłoby odpowiedzieć jak szkoła mogłaby przygotować takiego nauczania hybrydowego, jakie wnioski mogą wyciągnąć z tego doświadczenia, które po prostu za nami zaczyna powinna postawić, na którą stronę prowadzić działania edukacyjne wspiera swoich nauczycieli i nauczycieli jak prowadzić komunikację z rodzicami, więc pewnie bliższe były dni byłaby rozmowa wokół tego skoncentrowana jest nie zgadzam się, że nie można zapomnieć o tym, aspekcie finansowym już wiemy, że budżety szkół od września co po prostu bardzo mocno okrojone padły z nich przez wszystkie zajęcia dodatkowe być może właśnie również ze względu na przewidywanie takiej sytuacji, że będzie wprowadzone nauczanie hybrydowe co na pewno spowoduje wzrost kosztów edukacji naturalnie przechodzimy też do tematyki, który czuje się pani najlepiej zostaną mu się może, tak więc od ogólnego problemu jak wiele w Polsce uczniowie stracili na tym, że nie uczęszczać do szkoły w ogóle można mówić jakimkolwiek poczuciu straty przede wszystkim stracić taki realny bezpośredni kontakt kontakt z rówieśnikami, ale teraz także kontakty z osobami, które były dla nich ważne, jakimi autorytetami były również źródłami wiedzy inspiracji mówi o kontakcie z nauczycieli na pewno ważne są te straty w kontekście społecznym emocjonalne to jest też coś co szkoła musi się zmierzyć z września to musi odpowiedzieć na to wyzwanie zdiagnozować, gdzie są uczniowie z takim poczuciu emocjonalnym i przede wszystkim o to zadbać o samego początku, wspierając szkoła również w tym doświadczeniu edukacji zdaniem prezydenta mówiliśmy, że najważniejsze zaopiekowanie emocji zadbanie o taki dobrostan dobre ten uciekł pan chce też dobrostan nauczycieli rodziców, bo wszyscy stanęliśmy właściwie tej bardzo trudnej sytuacji, by uczyliśmy się z dnia na dzień i prawdopodobnie ta sfera pewnie była najmniej przez nas jakoś tam zaaplikowano swojemu skoncentrować się np. na realizację wytycznych ministerialnych, więc przede wszystkim te straty społeczną emocjonalną oczywiście we wrześniu też mówią nauczyciele mówią też dyrektorzy okaże się jak bardzo wzrosły różnice między dziećmi w związku z tym, że przez ponad 3,5 miesiąca uczyły się samodzielnie teraz w zależności od tego jak bardzo wspierani byli przez nauczycieli nauczyciel widzimy dobrze szkoła nie ma drużyny stawały na głowie wyglądała różnie jednych szkołach lekcji dane były prowadzone w innych nie nie ujawnia się takie dysproporcje pomiędzy uczniami ja myślę, że żona nie ujawnia tylko pomiędzy poszczególnymi szkołami, ale ujawnia się również wewnątrz 1 placówki jak nawet wewnątrz powiedziałbym nawet wewnątrz 1 klasy biorąc pod uwagę takiego ciała należy podzielić na 3 grupy tych, którzy pracowali, którzy nie pracowali tych, dla których pracowali rodzice, bo przecież to też pewien problem, którym głośno tak media zgadzam się z panem, ale też jest taki ważny aspekt, że to, że uczniowie pracowali Lubnie, że bardzo dużej mierze zależało od tego na starcie mogli liczyć w domu tak tu nie chodzi o wykonywanie zadań dzieci, ale obecnie blisko tych dzieci badani takim układaniu tej chwili tego swojego uczenia się na nowego to co wyszło podczas tej edukacji stany na to niestety dość niski poziom takiej samodzielności uczniów w uczeniu się to jest oczywiście winę zarówno wina tak to nazwijmy wina zarówno po stronie szkoły nie wypracowaliśmy z takich narzędzi, które pozwalają tym uczniom brać odpowiedzialność za własne uczenie się wybierać te to, czego się uczą decydować o tym w jaki sposób się uczą, ale też rodziców jak ja mam dwójkę dzieci i sama złapałam na tym jak bardzo kontrolowała pilnowałam, żeby właśnie pracował systematycznie być może to nie tędy droga, że tak naprawdę trzeba było dać prawo do popełnienia błędów do przekonania się co się dzieje, gdy przestaje być systematycznym nikt nade mną czuwa tak nie ma pani od tablicy nie ma ani Dziennikiem i morze wyciągniętych wniosków sprawiło, że ta to samodzielne złapanie, by szybciej, ale ja byłam pisma dzieci też byłam w stanie wesprzeć ich w tej edukacji miał też syna, który zdał egzamin ósmoklasisty też ten dał nam sen z powiek to rzeczywiście jest w stanie sami przygotować do tego do tego egzaminu nadały też takie dzieciaki, które powstaną takie wsparcie ze strony rodziców nie mogą liczyć z różnych powodów czasowych, bo rodzice pracowali sprzętowych właściwie nie było na czym tak pracować na czym się uczyć, ale też kompetencyjnych tak to znaczy, że nie wszyscy rodzice znają język angielski potrafią wyjaśnić dojazd nic to co padło na zdalnej fizyce chemii, więc ten drugi prawda wieś prawdę, która mówi, że to właśnie takie sprawdzenie, gdzie są ucznia jeśli chodzi o takiej potrzeby emocjonalne społeczne druga kwestia to jest tak naprawdę zobaczenie bardzo zróżnicowane siedzieć jeśli chodzi o te taki poziom wiedzy tak umiejętności, które osiągnęli bądź nie w tym okresie edukacji dalej teraz pytanie co z tym zrobić tak na ile szkoła będzie gotowa, żeby ten nierówności dysproporcje wyrównywać zawsze takie słowo klucz podstawa programowa, bo inaczej nie musimy startować jak najszybciej, bo nie zdążymy daje mi się, że nie możemy sobie pozwolić na tak na taki komunikat tak naprawdę bardzo mocno zadbać o to, żeby tam, gdzie to jest możliwe szanse te nierówności znieść każdy dzień jak taka, jaka będzie jak będzie podejście nauczycieli, choć przy czym kwestia egzaminowania egzamin ósmoklasisty który, który czeka obecnych absolwentów siódmych klas zamieni się odbył w interesach metę mówi o kolejne kolei na zdrowie w tym egzaminatorzy na ile tak naprawdę będą elastyczni, a pracy kluczem tempo dużo pytań otwartych, a więc wydaje się też piłeczkę trochę jest teraz po stronie egzaminatorów natomiast to nie o to tylko choćby niestety system egzaminacyjny też system tak jesteśmy poza nauczycielami jest też coś poza szkołą to wymaga jakichś zmian przemyślenia, gdyż nie wydarzy tak od razu natomiast w kontekście tego, o czym mówić na początku, czyli takich potrzebach emocjonalnych społecznych uczniów myślę, że ktoś dużo złego wydarzyło, że takie poczucie niepewności ten egzamin odbędzie się nie odbędzie, a jak będzie ten jakich warunkach, a może jednak będzie konkurs świadectw to też spowodowało bardzo duże straty uczniów tak tak poczucie bezpieczeństwa tego, że właśnie ktoś myśli o tym co jest dla nich ważne i oni tak naprawdę teraz żyją albo się martwić tak, bo to po prostu zmienia perspektywę tak prawdopodobnie to, że na koniec nastąpił taki festiwal świadectw czerwonym paskiem walki o najlepszą cenę Jacek oceny celujące też wynika właśnie z tego, że nie ma nie mam tej uczelni miał ich rodzin tak naprawdę nie ma poczucia bezpieczeństwa, że wynik egzaminu wystarczy, żeby na szkodę dostał do tej wymarzonej szkoły to jakby do odbudowania tak poczucie bezpieczeństwa naszych uczniów i oczywiście to jest zadanie dla nauczycieli nauczycieli wychowawców dla dyrektorów poszczególnych placówek, ale jest również zadanie dla systemu dla ministerstwa myślę, że muszą też, tak więc takie komunikaty w stronę szkoły, które podkreślają znaczenie dają jej autonomię i mówił o tym, że ufamy temu co się w tej szkole dzieje czy da się budować takie poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdzie uczniowie nauczyciele nie wiedzą będzie wyglądał czas po 1września no jak wrócę do mantry i tak do tych relacji komunikacji myśmy sobie ustalali postulat edukacji zdalnej co jest najważniejsze w tej edukacji danej, toteż szybko bardzo wyszło przy wsparciu, które kierowaliśmy jako centrum edukacji Obywatelskiej do szkół okazało się, że relacje komunikacie najważniejsze to jest coś jesteśmy w stanie zaopiekować się odbywa pomiędzy konkretnymi nauczycielami konkretnymi uczniami konkretnej rodzicami system nam ten ani nie pomaga ani nie przeszkadza, ale oczywiście wymaga bardzo dużej odwagi i takiego trochę maszerowania obok tych ministerialnych rozporządzeń, gdy przeglądaliśmy temu jak wyglądało nauczanie zdalne w różnych szkołach dziś miał bardzo dużo zależy od przywództwa edukacyjnego w tej szkole Najda dyrektor w takim poczuciu głębokiej autonomii potrafi wprowadzać rozwiązania, które oczywiście nie stało wbrew prawu tak, bo jednak ministerialne wytyczne były określane trzeba było realizować, ale przede wszystkim te rozwiązania brały pod uwagę potrzebę ucznia bezpieczeństwo, kiedy udawało się udawało nawet w tych ramach w tych ramach ministerialnych wierzę też głęboko w to, że to będzie też możliwe od 1września wydają się też, że jesteśmy też trochę dalej to znaczy to co było nowością trudnością wyzwaniem w marcu już tą nowością trudnością nie jest ten zasób na pewno jest nieocenionym się my jako nauczyciele dyrektorzy bardzo wiele się nauczyliśmy ich nie musimy podejmować różne Crew popełniać różne błędów na wkład wprowadzić jakieś jedno narzędzie do komunikacji pracy z całą szkołą takie jednolite spójne, które tę komunikację to komunikację z Francji to na pewno będzie to poczucie bezpieczeństwa budowana jest wydaje mi się, że zostały elementami są bardzo takie związane z edukacją związane będą po prostu podejściem do tego uczenia się uczniów i metą jako centrum edukacji Obywatelskiej bardzo gorąco namawiamy do tego przede wszystkim w tej nowej szkole września postawić na samodzielność uczniów i tworzyć takie sytuacje edukacyjne dyrektor samodzielność wzmacniają rozwijają i jak mówi samodzielność nie rozumiem, że uczeń sam się uczcie tylko on decyduje on wybiera on jest doceniany i wspierane błędy nie są wytykane temu służy ocenie nie ocenia nie tak, bo jednak ocena zawsze kojarzy się nam pewną krytyką i one wzmacnia w ocenie sumując jest bardziej chodzi o informację zwrotną też o taką umiejętność samooceny tego, gdzie doszedłem w tym procesie uczenia się, więc jak tworzenie takiej sytuacji do rozwijania samodzielności, ale też właśnie zmiana podejścia do oceniamy jako cedować obywatelskie bardzo wielu lat wprowadzamy do szkół ocenianie kształtujące i po tym, doświadczeniu szukać dalej widzimy, że tam, gdzie ono było dość zaawansowane to znaczy, że szkoły decydowały nie oceniać wprowadziły cele kryteria sukcesu no właśnie samą informację zwrotną łatwiej było taką systematyczną pracę uczniów w łatwy, bo ich zmotywować i zaangażować do uczenia się o to tak naprawdę chodzi to był największy znajdziemy kończyć pani Sylwia przepraszam bardzo proszę pani słowo, ale czas nas goni pani Sylwia Lisewska chwilę centrum edukacji Obywatelskiej, bo moim państwowość panie się pani dziękuję bardzo, to jest dziękuję bardzo, dobry wakacje dziękuję wszystkim nauczycielom dyrektorom Zawiślak, który włożyli te ostatnie miesiące edukację dawno państwa stosowne informacje rady to kasa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA