REKLAMA

"Był przede wszystkim rzemieślnikiem"

Połączenie
Data emisji:
2020-07-06 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
06:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Jacek Szczerba z gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o nią Morricone nie ma, ale nie żyje miał 91 lat i właściwie fascynującą biografię twórczą pełną paradoksów można właśnie chyba tak powiedzieć nie ma pan się zgodzi to znaczy to był przede wszystkim jak dla mnie oczywiście taki klasyczny muzyczny rzemieślnik, który jednakowoż całej swej karierze posiadł przebłyski geniuszu, Rozwiń » że jeśli temu, dlatego że po prostu zawodowym muzykiem ukończył wyższe studia muzyczne i pracował jak rzemieślnik wykonał oprawę muzyczną do ponad 500 filmów no to jest ktoś musiał bardzo ciężko systematycznie pracować, ale jednocześnie obrazy filmowe zasilały jego weny czasami zdarzało mu robić rzeczy naprawdę ogromne wielkie to jest taki przykład kompozytora, który sprawił 1 z niewielu na świecie to od niego właściwie zaczęło chodzić tylko od niego także od Bernarda Hermana i wchodzi film Hitchcocka sprawił to, że muzyka filmowa, której zwykle służebną w stosunku do obrazu zaczęła żyć samodzielnie sami w Polsce gościliśmy Monika już w podeszłym wieku, kiedy dyrygował wykonaniem swoich utworów filmowych, ale przecież podczas tych wykonań nikt nie opuszczą muzyka była samoistna na tyle była odrębna wspaniała on był zawodowym muzykiem wspomniałem je w życie muzykiem awangardowym zaczynał jako nowofalowy tak to nazwijmy dzisiejszych kategoriach czasami bywało także można, by mówić jego kompozycje to był utwory na grzebień muzyk na orkiestrę symfoniczną szuka różnych dziwnych instrumentów no przede wszystkim zasłynął tym, że wykorzystał bardzo wspaniale fletnia pana, która wielu jego kompozycja była słyszalna w dawno temu w Ameryce chociażby, ale tak naprawdę zaczął być sławny dzięki startom serialom dzięki tej trylogii dolarowej, a potem jeszcze garść dynamitu tamten stosował różne dziwne takie właśnie awangardowych City słynny gwizd, który się pojawią bardzo wielu jego występ nowych kompozycjach później już pod koniec życia, kiedy napisał to w la Tarantino westernu muzyka to zastrzegł już na wstępie współpracy z żadnego zdania tym razem nie będzie tego pierwszego Oscara za kompozycję, choć drugiego w karierze to dziwne, bo zaczął tego, iż chodzi o skardze dostał Oscara za całokształt później dostać, zanim listą ósemkę za 1 wyjątkową kompozycją stroną to był człowiek pracowity przytacza on siedzącej Rzymianie właśnie opuszcza prawie Włoch nigdy się nauczyć po angielsku, chociaż chodził stał dla niego otworem proponowano mu się przeniósł on nigdy nie zrobił miał swój gabinet miał swój fortepian i tam pracował rygorystycznie jak porządny rzemieślnik on akurat mniejszą butów ani garniturów tylko pisał muzykę, ale i to jako taki właśnie rzemieślnicy zawodowiec, ale z drugiej strony napisał wspaniale to nie jest ono wrażenie, że w tym stwierdzeniu rzemieślnik jest jakiś rodzaj dystansu umie nie, dlaczego się, że tak naprawdę ludzie, którzy pracują w tego rodzaju twórczości są przede wszystkim rzemieślnikami taki uważają potrzebują jak mówili jak spotkania z panem Bogiem mówiąc górnolotnie no, jeżeli obejrzał film Rolanda Joffe misja jeszcze bez muzyki i rozpłakał to potem przez taką muzykę widzowie patrząc jak płakali także z powodu tej muzyki, więc to jest coś takiego, że ta może jeśli, dlatego że współpracował robienie filmów z pracą wspólną to nie jest indywidualna twórczość tam wszyscy dokładają on się dokładał czytali lojalną no właśnie, ale teraz zastanówmy się nad tym co pan powiedział to jest myślę bardzo istotne to znaczy ten moment, kiedy on zaczął funkcjonować autonomicznie, kiedy zaczął stanowić markę dla samego siebie to chyba misja właśnie sprawiła no być może jeszcze tak, ale zależy, gdzie no we, kto to był taki moment się, że nam się to daje to oczywiste, bo są są raki płyty CD z muzyką, ale kiedyś tak nie było kiedyś się pojawiły 60 latach pierwsze płyty z muzyką filmową to był ewenement żona może funkcjonować samoistnie bez filmu, ale właśnie tak było w przypadku Morricone, że to startowego kompozycje są dzielone dla całych Włoszech funkcjonować samodzielnie i o tym jak mogą robić coś jest wszystko jest im tylko chciał no największy rycerzy światowi do niego zwracali oni zawsze powtarzał, że odrzucił tyle samo propozycji ile przyjął, a skoro PiS 500 są Kraków to znaczy propozycji na 1000 to właściwie już nieomal można powiedzieć kompozytor 1001 nocy Ilona musiał się natrudzić naprawdę, żeby 500 utworów do 500 filmów to w końcu nie jest 1 piosenka tylko to jest cały kilku dziesięciominutowy podkład muzyczny to wymagało jakiejś gigantycznej pracy muszą być benedyktyńską cierpliwość, żeby się z tym uporać potem ciągle urzędnikiem on traktował to profesjonalnie w sensie, że nie będzie kaprysów, że dzisiaj się nie chce nie szata nie pracuje od to mam swoje godziny pracy ma swój tryb dobowy i tak funkcjonuje może dlatego właśnie mógł sobie pozwolić na to że, żeby się wypiąć chodził nie Althamer płacą on miał swój warsztat pracy się tego trzymał podmioty są inne upodobania, które były bardzo zaskakujące muzyka, chociaż może wcale nie Usza z tą namiętny on on nie wie ludzie z wywiadów nie uciecze złotousty, żeby to nie pamiętać o tym jak powstaje jego muzyka tylko Głowiak rodzinie tego unikał wolą milczeć wolą pracować grzałka w szachy albo chodzić na mecze piłki nożnej albo oglądać w telewizji od kibica ma złamane burzenia nie możemy się urodził w Rzymie umarł więc, aby wszystko się tylko chcieli się zgadzało oni od nikogo nie udawało nie był jakimś takim artystą, który ma cisza Bóg, jakie obrażenia swój temat pokazuje świat jest cudownie to był normalny człowiek z przepustkami ganił no i ten jak uczynić śmiertelne jego kompozycje wielu filmów można, by wiele tytułów mnożyć myślę, że zostaną na zawsze ludzkiej pamięci mogła, a także to oznacza nieśmiertelność po prostu dziękuję bardzo, Jacek Szczerba z gazety wyborczej był z nami dziękuję bardzo, może na koniec tej rozmowy posłuchajmy tematu filmu dobry zły brzydki, czyli właśnie 1 z tych agencji westernów Sergia Leone, które się tak mocno zapisały w pamięci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA