REKLAMA

O dzieciństwie w Sudanie, nad Nilem, wśród krokodyli, i o dorosłości w Polsce

Los Polandos
Data emisji:
2020-07-07 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:18 min.
Udostępnij:

"Najlepiej wspominam nauczycieli arabskiego, angielskiego i matematyki. I to, że uwielbiałem chodzić nad Nil. Nie było widać drugiego brzegu rzeki. Czy było to bezpieczne? Skądże, raz byłem świadkiem, gdy krokodyl zaatakował inne dziecko". Rozwiń »
O swojej drodze z Sudanu do Polski opowiada ekonomista, sportowiec, aktywista i poeta dr Nagmeldin Karamalla Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
los Polandos w radiu TOK SA słuchamy Radia TOK FM przyszedł czas na program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia od razu przypomną słuchaczom, że proszę wysyłać do nas maila na adres los Polandos małpa to kropkę FM niepolski punkt widzenia dziś Sudański punkt widzenia z nami jest dr Melvin Kamala Sudański ekonomista działacz kulturalny i poeta dobry wieczór dobry wieczór państwu, gdy dobrze się pan pan w wieku 22 lat przyjechał do Polski, zanim o tym, porozmawiamy Rozwiń » chciałbym, aby pan opisał słuchaczom miejscowość koszty w Sudanie miejsce, gdzie się pan urodził miejscowość Costy to jest takiej średniej wielkości miasto zdanie mieszkańców około 450 000 mieszkających tam jest to jest leżący na białym Nilem, bo jak wiadomo, gdzie Sudan jest półki niż biały mil spotkają się w Chartumie gdzieś będzie wzdłuż Nilu, który się błędu do idzie tu, tak więc miejscowości konstytucja leży nad białym mili w środku Sudan czy pan w szkole podstawowej pamięta co pana najbardziej fascynowało jacy nauczyciele czy jakieś konkretne przedmioty proszę o tym, opowiedzieć Pa zafascynowało ich pokryć z nauką, jaką taką była bardzo lubią się uczy się też zafascynowało, że chodziłem nad morze nad rzeką nad nad nad Nilem na biało mieli się działo oczywiście jest, bo zachody słońca dlatego jest bardzo gorący jest w Sudanie temperatury się czasami jest około 50 stopni 4550 stopni sami latem, tak więc ja lubiłem siedzieć na nas na 1 000 000 w bardzo lubiłem tam dziś zastrzelono mi się również jest kultura Gdańska bardzo lubiło to co jest tam mimo bieda nim mimo braków taki bardzo rozbudowana infrastruktura zdanie, ale bardzo lubiłam to miejsce i z często przypominam to swoje zbiło, kiedy jawiło mody, kiedy i jak mało, kiedy chodziłem do szkoły podstawowej i średni tak dalej pamiętam te szkoły nadal jest szkół istnienie, chociaż zniszczona Szeszko, ale jest i często jak od odwiedza Sudanu tam jest chłodno tej szkoły i patrzy i oglądam klasy, gdzie chodziło itd. to jest dla mnie wspomnienie bardzo ciekawy bardzo taki miły sympatyczny mówi pan białe Nilu, gdyby mógł pan słuchaczom porównać, jakiej wielkości to jest rzeka np. w porównaniu z Wisłą to jest jak duża jest rzeka biały mil to jest bardzo dużą rzeką to znaczy nie można widzieć co jest z drugiej strony tak właśnie to jest tak szeroka, że bardzo trudno, żeby wiedzieć z drugiej strony jest bardzo ciężko oczywiście minuty to jest prawda i to widział właśnie jest z opłatami są krokodyle tak dali tym białym wielu, zwłaszcza biały nie da, gdzie biały dzień charakterystyką białego Nilu to płynny bardzo go, bo woli różni się od błękitnego Nilu, który jest stroną idzie z góry tak dalej tak jest szybko i gminy, tak więc krokodyli takie bardzo, więc zwierzę tam ciężko, żeby mieszkasz takiej wody, który jest bardzo się kupuje nie, tak więc nas na białym Nilem akurat jest krokodyle hipopotamy Rudni taki duży, by wojnę powiedział zwierze często jak wracam do Sudanu również tam jest chodzę tam oglądamy jak to jest wygląda tak dane i dach tak naprawdę dużo się zmieniło tamtego czasu i tak samo taki też tak tak wygląda na nad Nilem, gdzie ludzi siedzą smażoną rybę itd. sprzedają ryby gotowe różni sprzedają te średnie, jakie tam rośliny dla dla wyżej tak dalej to jest taki ciekawy i zapach tego biologię dlatego do powoli jak mówią płynnie to jest taki ma taki specyficzny zapach tak bardzo ładny równy się dzieciaki bawią się w niej kąpią się to też jest taki widok nietypowi bardzo ciekawi i sympatycznych przywraca mi dół takich latach młodości i tej pięknej to jest bardzo piękny poetycki i to wpływało na moje, jakby pierwsze tak jakby i etapy moje pisanie o poezję tak, który napisało nam na białym Nilem ten obraz miał bardzo wpływ i natchnienie napisanie te pierwsze poezje, który napisał, a czy muszę zapytać o 1 rzecz skoro pan, mówi że dzieci kąpią w nich lub pan jako dziecko często też przebywał nad białym Nilem, a skoro mówi pan, że tam krokodyle pływają czy to jest bezpieczne to było bezpieczne nie tu było bezpieczniej to jest bardzo ryzykowny i wtedy i teraz staje się teraz rodzice uważają tam poruszać, ale wtedy jak ją świadkiem ataku krokodyla na 1 dziecka itd. tak więc tutaj jest też zbiją się świadkiem, że krokodyl atakował Wilbo całego, który stał się, że tak, więc bardzo niebezpieczni niedaleko tam, żeby ludzie tam chodzili kąpali tak dali natomiast z wyniku, że bardzo dużo ludzi teraz mieszkają w miejscowości koszty bardzo ludzie przebywają obok tego ani biały Unii dla krokodyli tak rześko oddalają taki, bo w środku tego białego bilety są czasami takie małe wysepki, gdzie to krokodyli przebywają wychodzą, bo wiadomo jak krokodyl nie cały czas Rio w Łodzi to właśnie wychodzi musi wychodzić taką pewność ta, którą ciężko spodziewać jakiś tam nie wiem robi jakieś tam na plażowanie albo coś takiego wolno i potrzebuje jakiś tam pomieszczenie tak dalej, tak więc pospiesznie tak można tak powiedzieć to bardzo niebezpieczne, ale jeśli wrócimy do pana szkoły w miejscowości koszty to zapamiętał pan jakiś nauczycieli, którzy nie byli dla pana drogowskazy jakimś autorytetem jakiś, które przedmioty ze szkoły pamięta pan tak pamiętam jest mój nauczyciel Mohammad Usman Amir ja pamiętam to jest stary człowiek, który nawet biegu dzieci i wnuków ja mam na Facebooku teraz, który mam z nimi kontakt jest często o PIT tam nie było mówili mi działanie jest bardzo chory czasami jest gdzie taki starszy człowiek nauczył mnie bardzo dużo takich początki pisanie w języku arabskim ba tak, bo to jest taki język, który myśmy się tyle tak dali drugi nauczyciel, który jest dla mnie jest się bardzo ważną osobą, do której uczuciami języka angielskiego też jest tam to jest nauczyciel, który nazywa fala też jest on jest akurat mobilnej pełnosprawnym nauczycielem pamiętam bardzo dobrze również jest nauczyciel matematyki Abdel mury się nazywa, który jest również się wszyscy żyją tylko działań są starsze osoby bardzo stare są to marzenie się sztućce na emeryturze oni są, ale oni mieli na na na mnie bardzo dużą wpływu, że nie tylko nauka nie tylko tego rynku, gdzie sam ja pamiętam jak ja z nimi dyskutowało rozmawiają z właśnie szkoły średniej z moim nauczycielem, bo ja cały czas myślą o wjeździe z zagranicy myślałem cały czas nie chciałbym gdzieś tam wiedział, że studia walczą już tego zdobyć nauka i tak dali było bardzo dużo dyskusji dyskusja z nimi można mówić dzięki nim żyję po prostu budują się decyzję, żeby np. emigrować albo studia wasi w innym kraju np. jak Polska tak dali od lat, więc pamiętam tych 3 nauczycieli tak akuratnie język arabski matematyka język angielski a dlaczego akurat Polska czy to był przypadek czy to był świadom, bo myślał pan wtedy w ogóle o tym, że pan Europę będzie jechał czy myślał pan o jakim kierunku emigracji tak myślałam, że do Europy będę jechał lub Chin albo związku Radzieckiego buty świat był podzielony wtedy nad ich jakby grupach albo związku Radzieckiego albo kraju Europejskiej o albo Chin a, ale ja po prostu dla mnie to było miało możliwości do Chin miało możliwości Duo duet z ukraińskiego i również do krajów europejskich jak Polska i nim wschodniej jak zdecydował się na polską, dlatego że jest miałem troszeczkę informację o Polsce wtedy jest biuro Solidarności dochował ręce to jest 12 sprawa kwestię sportową lato i po nich byli bardzo znani w Sudanie, a akurat ja wtedy, gdy windował drugi na polską, bo uważałem, że polskie bardzo dobrze grał mieszczą się dach i dało polską i nadal bardzo dużą renomą na świecie też zdecydowało, że chciałbym tego kraju chciałbym do tego kraju, który jest bardzo ciekawy kulturową i również sportową czy jak pan myślał o tym, wyjeździe i wyobraża pan sobie Polskę to w i zjawił się pan w końcu przyjechał pan do Polski to, bo coś pana to zadziwiło zaskoczyło tak ja po prostu myślą, że Polska Chin jest Belgia to jest identyczni są kraje, których identycznie po ludzi w Polsce żyją tak jak ludzie w Belgii czy w Andy liczyć w Niemczech itd. burzą ekonomicznego nie różni się tak naprawdę dużo budynki domy tak dalej tak dalej, tym bardziej nie miał brata, który studiował w Hamburgu ja ją takie wyobrażenie, że Polska inny to jest jedno nie ma nie ma tak duże różnice, ale jak przyjechałem do Polski i akurat do Łodzi, gdzie myśmy zaczęli języka polskiego wstydzi między opolskiego dla cudzoziemców widziało w nim szarości wtedy, ale teraz teraz dużo zmieniło teraz bardzo trudno odróżnić, gdzie jest Polska jest nimi, bo dziś zmieniło, ale w Polsce wtedy jest 30 lat temu to było naprawdę duża różnica między ulice i Domin badali czy etyki i dzieci sklepik dodawali inni w Polsce kichnięcie, tak więc było bardzo zaskoczony tym było bardzo zaskoczony, że braków bardzo dużych sklepach byłem zaskoczony jest Mono mięso kupić tylko na kartę i tak dali duże kolejki bo gdzie kupić banany pomarańcze tak dali za dany myślałem, że to jest kraj Europejski, gdzie jest wszystko jest tak napraw da dostępni wszystko można mieć bardzo łatwo na tym tym razem, ale jak przyjechałem to widziałam wszystko jest tak naprawdę nie tak jak ja myślałam, ale czasem się przyzwyczaiłam się do tego i po prostu dla bin dla mnie to było normalny normalny to jest tak to jest ten tak to jest polskiej tak dali, która ma inny, jakby specyfiką, jakby inną kulturą tak dary, które on również od kulturą zachodnią i itd. tak dalej, tak więc tą różnicą między krajami zachodnimi krajami wschodnimi wtedy było bardzo duża wtedy oni zauważą tak naprawdę to było dla mnie zaskoczenie czy pan tu w Polsce, kiedy się jak na pana w Polsce reagowali ludzie no jest ze względu na kolor pana skóry czy byli zdziwieni czy zaczepiali pana jak to wyglądało proszę powiedzieć wtedy pewności Warszawy Łodzi nie ma takiej specjalny taki zdziwienie dla tych ludzi Warszawa specyfiką Warszawą jest to lite takich ludzi są tak dali wtedy Łódź dlatego Łódź w Łodzi to jest studium języka polskiego bardzo studentów z Afryki też jest nie były bardzo nie dziwi zdziwienie zdziwienie zdziwienie jak np. wychodzimy do innych miast np. innego miasta ma na wsi małych miast tak dalej to jest bardzo duże zdziwienie dla tych ludzi czasami jest spotkali się z takimi osobami jest z czarnymi koloru skóry innym niż Afrykańczyk kami itd. oni zdziwieni są czasami jest pokazuję czasami wołają ciszą itd. tak więc różnie to jest każdy ma swoją taką reakcję tak dali, ale też jest brak doświadczenia i historii Polski nie było coś takiego, bo Polska nie miała kolonie i tak dali, tak więc i jest to wynika z tej zdziwienie i nie ma nie ma nie ma nie ma jakby doświadczenie spotkanie z takimi osobami czy pamięta pan wracając jeszcze do miejscowości koszty do miasta koszty w Sudanie tam jak rozumiem nie było w ogóle białych osób pamięta pan, kiedy pan pierwszy raz zobaczył białych to dopiero w Europie było nie ja tam tam było tak niektóry tak było biały m.in. były pola Polaków tam góry pracowali spotkanie owadów ci jakieś szczególne Milito lotnisku taki, który nadal działo populacji Anglicy tak dali często Sudanie bywają ludzi z Anglii, gdzie tam ze Stanów zjednoczonych czy gdzieś tam jest bywają nawet w moim mieście tam jest czasami przebywają, więc widziało sporo widziało, ale nie ma tam ludzie mieszkają cały czas integrują społeczeństwo, dlatego że jest społeczeństwo europejskie nie jest integrowanie innych społeczeństwa odwrotności do społeczeństwa afrykańskie, który integruje innych społeczeństwo, ale pan, mówi że w Polsce w Polskim społeczeństwie społeczność afrykańska osoby z Afryki się i są zintegrowane tak to odnosi w ogóle jest natura Estończyków, który integruje innych społeczeństwo, bo jeżeli np. kolonię brytyjską ci dzieci belgijskiej czy coś takiego robić zawsze otworzył swoją klasową nieważne, że to jest bogatą i jedno, ale on zawsze żyją swoim enklawą żyją swoją zamkniętym środowisku nigdy nie integrują w innych społeczeństwach afrykańskich nie uczą się tych językach nasi chcą sądownie przypadki, ale budują swoje domu Lubiński dlatego działki teraz do Afryki widzisz tam pokolenie do mnie oglądają tak jak domów Europy oni nie mieszkają w domach afrykańskie inni uczą się np. kontur afrykański nie u nie są na szybko się zwyczaj zwyczaj afrykański tak dalej tak dalej oczywiście to jest mogłoby mieć inny różni w sieci nie może być np. bieda rolnicy ekonomiczną różnie to mógł być, ale tak ogólny zwyczaj jest integracja Afrykańczyków w innych społeczeństwach innych kont duża jest łatwy nawet w Chinach łatwiej niż odwrotności np. chęci życia robi PiS, który np. integrują innych społeczeństwa proszę opowiedzieć o rzeczy, która pewnie dla wielu słuchaczy jest zaskakująca mianowicie Sudan to jest kraj, gdzie przeważa język arabski jak rozumiem to jest język, który stosowany w urzędach w kulturze tak tak dlatego ludzie z budowy te kraje, gdzie jest kultura i religię muzułmańską i kultura jest docierała się i do kultury afrykańskiej to jest taki kraj mieszanie w zasadzie i przez islam mi mamy teraz jest język tak jakby Brady z islamem ten język arabski jest rozwiązanie dla tych, gdzie jest język to jest kultura, a kontury to jest część religijna jakby, która ma duży wpływ na religię w pewnym sensie silniejsze wpływy kulturę religię i przez to, że ludzie tam w Sudanie mówią w języku arabskim dlatego oni większe są muzułmanami, chociaż są chrześcijanie ludzie, którym bez religii tak dali tak ani, ale większość to mówią w języku arabskim, choć mamy 2 oficjalne języki język arabski język angielski natomiast ludzie głównie w domach mówią, więc dialekty Sudański, który on jest tak jak w pewnym sensie jest arabskim, ale pomieszanie z różnymi dialektami afrykańskimi laty budynek, który ludzie z krajów arabskich czasami mówię dzień nie rozumieją zadań jest np. jak mówią niektórych słów którymi używam tak dalej, bo od słów pochodzą z u źródła afrykańskich do korzenie jakieś tam mają afrykańskiej tak bali to ostatnio dość głośno było o kwestii, którą chciałem pana zapytać w związku z tym, że na tym w stanach Zjednoczonych, a później na całym świecie ruch Blak Lives Matter spowodował zainteresowanie tym czym jest kultura Afryki to po w Polsce pojawiło się propozycje, żeby przestać używać niektórych określeń zacząć stosować inne, żeby z drugiej strony, żeby nie mówić nie używać słowa może np. albo np. wierszyk Murzynek Bambo też nie promować w szkole, ale wiele osób przypominało, że przecież w bardzo ważnej polskiej książce w pustyni w Puszczy akcja dzieje się też w Sudanie i to podczas powstania mahdiego chciałem pana zapytać czy dla pana jak pan pamięta ze szkoły powstanie mahdiego to o tym, uczono w szkole czy to było coś co jest ważnym kawałkiem fragmentem historii Sudanu powstanie mahdiego tak to jest bardzo i to bardzo uważnie im fragmenty historii Sudanie i polityki Sudanu, który nadal ma wpływ na kształtowanie państwo sudańskiego i to państwo południowego i państwu Północnego i również się różnych regionów Sudanu jak Darfur powstanie mody ma biegu nie tylko kurze ona miała wpływ albo koła historii tylko on jest początkiem, jakby państwowość Sudanu dla tych ludzi oni w 1800 poziom 801800 osiemdziesiątego piątego roku Unii jest Bóg pozwoli Zwoli Sudanu od kolumnie pierwszej komunii brytyjskiej tak dali i ustawili, gdzie to jest tak jakby pierwsze takie, by ziarno państwo Sudanu Magdy Łady, który się urodził na północ Sudanu on pojechał aż do końca, gdy południowym Sudanie zachodnie Sudanu i jakby spróbował grupować wszystkim plemię Sudański, gdyby otworzyć jednolity naród tak dali oczywiście historia ogółu ocenia różnie natomiast niewątpliwie on miał bardzo duży wpływ na to są osi widzimy dzisiaj jest cały czas ogółu ogólników nadal jest uprawiają polityki w Sudanie quady Alma, który jest były premier Sudanu i również 4 partii uma, który jest 1 z najważniejszych partii politycznych Sudan teraz jest on jest jakby ona oparta na właśnie rewolucję tego medium również jest nie ma ucznia ci studenta w Sudanie, który nie uczy się powstaniem długu albo cały rok bonus ma długu od początku do końca bardzo ważnych wydarzeń natomiast dyskusyjne jest rola w jaki sposób to robiły tak dali też jest w stanie w Sudanie jest bardzo dyskusyjna czy pan w Polsce rozmawiał z ludźmi spotkał ludzi, którzy kojarzyli powstanie mahdiego właśnie z tej książki w pustyni w Puszczy Henryka Sienkiewicza chipsów w Polsce za informacje na temat tej powstanie jest tylko z tej książki tak naprawdę, chociaż Harry dzięki nigdy nie bił Sudanie napisał tej książki, a ustawy informację, którą posiada tak dali to dalsze informacje historyczne tak dalej z powstaniem długu itd. napisał tej książki starał się po prostu opisywać to co jest biło tam z danymi, ale w tamtym czasie, ale też jest on cały czas pisał, bo on nie jest historykiem on pisał do ludzi, którzy tak to prawda tam mniej willi ludzie chcą zrozumieć co się dzieje ta i tak po prostu czasami w tej książki znajduje się takich fragmentów, jakie tam opisów, które są mogą być tak jak minister typowi tak jak ludzie są widzisz itd. o Afryce i tak dali i czasami teraz jest 2001. wieku tutaj jest niektórzy ludzie krytykują to ja ani nie ja nie krytykuję tej książki dlatego nie uważam, że to książki było napisania w tamtym czasie dla tamtych ludzi w tamtym okresie i na podstawie wizy, którą posiadał i sposób jak ludzie mogą odebrać tej książki w tamtych czasach, ale wszystko teraz zmienił teraz mamy dużą formację na tej tam tej samej rewolucję natomiast co się dzieje zdanie i tak faktycznie co się działo tam mogę możemy ryzykować dra brak prawdziwości tej książki tak dali tak dalej i mamy do tego prawo, ale nie możemy odebrać mu było tak jakby osobom przekazać jakieś tam pełną informację prawda o Sudanie obok stanie marnego itd. tak dalej dzięki niemu jest duże ludzi w Polsce znają tego zabiegu, bo inaczej byli tak naprawdę nie znali go tak do tak dobrze to jest chociażby to co to jest dobrze, a tak natomiast nie może mi nie możemy ocenić tej książki, jakie z punktu widzenia historii, bo ten jest historyczną książką nie możemy tak powiedzieć to są fakty historyczni ani fakt historyczny nie możemy być w tym względnym tak ją ocenia, a przy okazji muszę pana zapytać pana, by przez bardzo aktywną osobą dla społeczności afrykańskiej żyjących w Polsce panie w zarządzie polsko sudańskiego stowarzyszenia na rzecz współpracy przyjaźni niż Wisła, więc z, jakiego powodu Polacy zaczynają interesować Sudanem co przyciąga ludzi w Polsce do Sudanu czy co ich interesuje, dlaczego są zainteresowani proszę powiedzieć posuwa jest bardzo to znaczy bardzo ciekawy plan przede wszystkim jest geograficzny, bo to jest 1 z największych krajów afrykańskich, lecz w środku serca Afryki sąsiaduje z bardzo różnymi krajami afrykańskimi praw prawdziwymi tam różnie np. kiedy i jak ten zdania było nasze mówi studenta przed 2011 mówił w ten teren został podzielony na 2 państwa, a idzie druga strona czart Libia Afryka środkowa Afryka Kongu wszystko tak grającej sza co siedzi sąsiednią Sudanu to jest 12 sprawa tych bardzo zróżnicowany kraj względy i etnicznym religijnym również takiej kulturowym, bo proces Sudan jest bardzo mamy ponad 400 plemię mamy więcej niż 200 takich dialektów językowych mami Arabów mami Afrykańczyków mami ludzi, który przychodzą np. przychodzi mają pochodzenie greckiemu z Indii Jemenu traci kraj bardzo ciekawą zróżnicowanie niż kontrował religijnie również jest zdanie mamy pusty mami długi dla mini ten 2 mamy 2 ani biały Błękitni Budnik mam ten nie tak dali to wszystko co jest żyje w Sudanie tych wszystkich tak rewolucje, które wpływają zdanie różnych dziejów historii to jest wszystko to powoduje, która jest bardzo ciekawy, choć ten kraj nie jest turystyczny, bo jest nie jest odkryty jest też jest bardzo mogłoby być też 1 z elementów ciekawości ludzie są też widzieć takich chodzić do takich terenów, gdzie są jeszcze nie są odkryty turystycznej, bo ludzie jeżdżą idzie tu widzę jak to jest ich tak dalej, ale udało to jest już bo, bo trudne, bo infrastruktura jest nie jest dobrze rozbudowanej tak dali trudno, ale te wszystko powoduje jest ludzie są ciekawi tym czym, ale najlepszym atutem tego, że studenci są narodem otwartym bardzo pokojowy odchodzą do wszystkich spraw jak by w sposób pokojowo władzę są spotkasz się z ludźmi rozmawiać z nimi to nie jest moje zdanie tylko zdanie ludzi, którzy tam jest rząd Sudanu i mówią mi, że studenci są takie narodem otwartym pokojowym itd. tak więc to też są też jest pewne elementy, które powodują nie o ludzi są tam wjedzie do zdania widzisz bardzo dużo dziennikarzy tam chodzą tam jest robią zdjęcia to ludzie z naczelną grafik albo np. nie gazety tak dalej archeolodzy, który bardzo ludzie tam robią rzeczy tak dali, ale jak, gdyby ktoś chciał teraz wybrać się jak będzie już można podróżować do Sudanu to ze względu jak rozumiem teraz na protesty, które tam mają miejsce pan to odradzał czy raczej by pan mówił, że warto czy jak pan ocenia sytuację teraz w Sudanie polityczną sytuacji to dla studentów jest bardzo bezpieczny kraj, tak więc ja nie od razu lub ludzi Gavin Harrison momentami mogą mogę spotkać z utrudnieniami np. że komunikacja jakiś tamtego prawa np. dojazdów jakieś tam problemów takich typu takich infrastrukturalnych, jakie tam logistycznych natomiast, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo z nim teraz jest udanie chociażby tę część Północna nie ma tak naprawdę wojnę nie jest krajem niebezpiecznym nie ma tam jest, kiedy ktoś może być atakowanie na ulicy bez powodu albo coś takiego albo grabią albo kradną, bo coś takiego nie ma coś takiego posłanki zazwyczaj są narodem takim nagrodę pokojową bardzo uważam nie dlatego nie jestem Sudan tylko dlatego tak uważają i tak jest prawda statystyki tak mówią choćby studencie, który nawet szkoły w krajach zachodnich albo kraju mieszkają w Polsce albo gdzieś nie statystyki jesteśmy mu też mówią o tym, choć, chociaż studenci, którzy mieszkają np. w krajach zatoki Perskiej, które mieszkają w stanach tak dalej statystyki też o tym, mówią o to jest narodu, który jest pokojowi chodzi tutaj jest przekroczenie np. kryminały takie dzieci mnie u studentka tak dali czy w w Polsce musi pan tłumaczyć ludziom, którzy niewiele wiedzą Sudanie, że to jest kraj ulokowany w kulturze arabskiej ale, ale jednak ten kraj nie jest zaliczany do krajów arabskich mówi się o tym nie wie, że Syria Egipt to kraje arabskie, ale Sudanie, lecz ta dla budżetu mówi to jest dyskusyjne to jest polityczne kwestie to jest nawet wewnątrz udaną mimo różnych konfliktów ja napisałam pracę doktorską na temat konflikcie w Darfurze i też m.in. 1 z elementów tych konfliktów, gdzie to jest, kto jest Arabem to nie jest rady, bo zdani są Arabów to jest rabin, który nie jest Arabem ten i dlatego on ma nic nie jest Arabem tylko, dlatego że on mówi para skutek wtedy jest troską pomożemy, którzy całkiem Afrykańczyków, ale dla tych, gdzie jest jego kultura i mówi w języku arabskim te wtedy jest zaliczany do był do Arabów wtedy jako Arab, a więc tutaj jest bardzo skomplikowana ta sytuacja natomiast 90% prawie moim zdaniem wiele od 8090% Sudańczyków to są Afrykańczycy ale gdzie jest tam bardzo dużo ta kultura arabska decydowała się tam kultura arabska islam itd. tak dali poza tym jest bardzo ważną kwestią tego islamu dlatego ja mówiłem wcześniej dla, gdzie uczy studentów jest kultura Afryki tak dali zawsze mówiłem jest kultura bardzo duży wpływ na religię dlatego nie jest mamy w Afryce mimo tych krajach muzułmańskich jak mali jak w Senegalu jak w Sudanie to są kraje muzułmańskie, ale islam tam jest luźniejsza od islamu w innych krajach w innych krajach np. arabskich takich jak gminy agresywnych w pewnym sensie, więc np. mami sufizmu drażni się, w których oni śpiewają tańczą tak dali dlatego pytani śpiew to jest część kulturą afrykańską, dlatego że chrześcijański w Afryce też w kościołach ludzie śpiewają tańczą tak dalej tak dalej dlatego to jest część kulturą afrykańską to jest sposób bycia w Afryce i to wpływa na praktyki religijne tam również, ale czy to znaczy, że kiedy pan tu jest w Polsce i spotyka pan ludzi z krajów arabskich nie wiem właśnie z Egiptu Syrii Jordanii dla pana oni są bliżsi kulturowo niż ktoś z Afryki, kto nie jest muzułmaninem o to jest bardzo dyskusyjne i bardzo mu trudno jest w i dla mnie nie wiem dla mnie jest ja mogę z nimi rozmawiać łatwiej np. jeżeli chodzi o język tak dali, a dziś np. ktoś np. z krajów afrykańskich, który mówi w języku francuskim np. który ani jedno, bo kolonizacji też zrobiło swoje również się kolonizację to wzbudziło tych krajów afrykańskich tak i ruchu namieszała bardzo duże dla, gdzie w Afryce też mami kolonii francuskiej i Kolonia brytyjska różnią się naprawdę bardzo dużą i kulturową tak byli tak dań, tak więc tak naprawdę, mimo że mam cięższą jako studenci i młodzieży, by trafić np. integrować i tu i tu to jest wsi przywilej moim zdaniem jest bardzo przywilej moim zdaniem to jest mój tak to tu to jest to dobrze tak dalej, tak więc dlatego, gdzie bardzo dużo Syryjczyków np. emigrowało do Sudanu np. wojny i uważają, że to jest bardzo fajny kraj dla mych lat uczyłem się bezpiecznie tam, mimo że MU-MIMO bieda mimo tego ta bardzo dużą migrację tam syryjska Sudanie bardzo duży, bo w zasadzie jest w Syrii emigrowali tynku do Europy wynik tej wojny, bo robicie zawsze myślą, że-li tylko emigrowali do Europy, ale do nich spraw decydujących bitew emigruje do Sudanu emigrują do złamali też jest również bardzo dużych ilościach, gdy idzie tu tak dali, tak więc imigracja jest wszędzie i tak dali i większa imigracja jest żywność równość Afryki wtedy ludzie mimo migruje w milionach itd. tak biedny kraj czasami przejmują naprawdę ogromną ilość i migrantów i innych krajów sąsiadujących, ale to inni narzekają inni mówią, że nie protestuje na ulicy, że ktoś jest odbierają chleb coś takiego mimo dziury są tak biedni, a pan miał w Polsce taką sytuację, że ktoś panu mówił, że pan odbiera chleb, że pan powinien do siebie wrócić do Afryki miał pan takie sytuacje pamięta pan Jan ja osobiście nie miał, ale niektórych moich kolegów mili taki takie przypadki ja ja chciałbym zaznaczyć, że tutaj jest z tą zdarzają się takie sytuacje, ale to nie są takie coś z powszechnie to znaczy, że to nie jest coś, który jest na co dzień albo jest wszędzie zawsze, ale jest istnieje pewne pewnych ludzi pewnych grup ludzi, którzy tak zwracają się do ludzi w taki sposób trzeba czy pan teraz słucha tego co opowiadają kandydaci na prezydenta w Polsce 1 drugi programy wyborcze jak pan widzi czy co się teraz wg pana w Polsce dzieje czy to jest jakiś taki zwykły proces demokratyczny czy może pana perspektywy no ten podział pomiędzy 12 częścią polskiego społeczeństwa jest już za mocny jak pan widzi wnosi uwag nie jest w ogóle stąpanie wyborcze jest w Polsce jest bardzo delikatna delikatna Wiecha tak bardzo delikatną aha, bo w innych krajach w innych demokracjach czasami się zdarzają np. strzelanina śmierci bójki różni zazwyczaj w Polsce jest polityka w ogóle sporo sprawowania polityki, bo ja jestem politologiem, tak więc w Polsce w Polsce taki demokratycznie są bardzo spokojni i i bez problemu itd. natomiast kwestia polega na tym, że to nie jest problem ten 1 kandydat drugi kandydat to jest problem ustrojowych w Polsce społeczeństwo jest podzielony na 2 Czesi i ten udział wsi powstał w momencie, kiedy pozostałe zmiany systemowe w Polsce i innych, których część społeczeństw Polskę czy jeśli zestaw nasi przegrany w tym zmian ustrojowych i to jest to ludzie pomocy nie głosują na kandydata Leś głosują na opcję głosują na biologię na cały, jakby na kolejne temu mówi na spoty na jakiś jak jakieś część społeczeństwa razy głosują razem i to nie zmieni dlatego spodziewam się, że z wyniku wyborów teraz jest prezydenckiej w tej drugiej turze różnica będzie minimalna dość tarcze dla, jaki jest społeczeństwo polskie, bo zieloni tutaj unieważni to mówi, jaki program ma tutaj jest naprawdę nie gra dużą rolą program tak wyborczej nagrodę żadnej rolę gra rola to jest zespół jest podzielony w pewnej części co głosować na jakiś pewne opcje drugi na drugą oceniła jako partię polityczną jak jest kandydat to jest moje zdanie czy Japonii, bo jeżeli to chodzi natomiast samy samym kampania uwaga jest bardzo delikatna kampanie to jest zdecydowane działania jest bardzo delikatny, jeżeli ja również do innych wynika wg innych kampaniach wyborczych w innych krajach np. i europejskie, bo europejskie po prostu wtedy naprawdę faktycznie toczy się walka toczyła się brudy rodzą się jakieś tam, bo mnie jakieś tam wszystkie zdjęcia jakieś komuś tam robił tamie widziała pani w stanach jak to jest, bo cukinie, bo suki jakiś tam różni tak strasznie tam jest z debaty tam jest w publicznej niepublicznej innej inni tak dalej tak dalej, tak więc tutaj jest prawda poluzowania jest okay spokojni a kiedy pan wie tak ale kiedy pan słucha netto tego co mówią kandydaci i wie pan, że te główne partie, jakie mają programy to dla pana konkretnie pana sytuacji osoby, która przyjechała z Afryki tutaj skończyła studia tu prowadzi z sukcesem działalność naukową czy dla pana któraś z tych partii jest bardziej niewyspana perspektywy one wolałby, żeby pan, żeby ona rządziła widzi pan czy pod względem nie wiem polityki wobec osób z Afryki nie widzi pan różnice jak to wygląda ten nosi dla mnie osobiście i UE i uwaga dla społeczności afrykańskich państw Polski, gdyby wygrał kandydat Platformy Obywatelskiej jak się mówi Rafał Czarkowski, bo jak opcje bardzo, jakby zbliżona Duo dr nasze idee jak sposób jest, że chcemy zjeść spółki jest zróżnicowanie itd. tak dany i otwarty odnosić z programu, którą także dawny otwarcie na na na na na dialogu między międzykulturowy z ludźmi tak dalej tak dalej to jest bardziej zdecydowany ja głosuję głosowałam na Rafała wiersze tutaj na drugi studzi też będę głosował tak ja to nie ukrywam obrosły, a to mówi wyraźnie, że ja będę głosował tak dali, bo tego nie natomiast, jeżeli wygra drugi kandydat to nie szkodzi też można to bowiem sposób naciska aż stosować różne elementy dominacji skarby zmienią swoją polityką wobec np. obcym kraju są wobec ludzi mniejszości narodowej ludzi pochodzenia afrykańskiego wandali są bardzo duży instrumentów dlatego my żyjemy w kraju demokratycznym i w kraj należący do Unii Europejskiej to jest pewne elementy muszą być przestrzegane prawo człowieka prawo mniejszości prawo dół własnego sumienia religii tak dalej tak dalej to jest muszą być szanowane tak dali standardy muszą być zmienione absolutnie natomiast będą, by naciski ze strony druga strona w pewnym sensie tak bali zobaczymy, kto wygrywa, ale ja i uważam też również mniejszości takich afrykańskich jest z krajów arabskich i tak dali posłom spieniona na pewno będą głosować na kandydata stronę tej Platformy Obywatelskiej i Naczelnej wiem jak się nazywa na korupcję kolej koalicja Obywatelska koalicja Obywatelska tak, aby pan Maciek, chociaż czaszek przepraszam, chociaż mi aplikanci z naturą i też jesteśmy lewicą są cały czas mi ku głosujemy na lewicę Afrykańczycy tu w Polsce zawsze są Lewisowi nie wiem, dlaczego takie, ale większość większość Afrykańczyków tutaj głosujemy na lewicy nie wiem pan wie o tym, nie, ale większość głosuje się na lewicę jestem zaskoczony tym zaskoczony tym, ale muszę pana zapytać o 1 rzecz, bo pan pan ma ciekawą perspektywę skoro przyjechał pan do Polski w 1980 ósmy roku to pana perspektywy w co w Polsce się zmieniło przede wszystkim te, jakie zmiany pan widzi przez te lata przez ten prawie ponad 6 lat co się najbardziej zmieniło w Polsce zmieniło najbardziej uwagę jest zmianą ekonomiczną to jest bardzo miło widocznej teraz jest jak pan widzi ekonomiczną bardzo dużo zmieniło, bo wtedy tak naprawdę przyjechało mniej było nic nas w sklepach nic nie było innej infrastruktury zmiana całej było tym Stal stalową wolą mentalność zmianę wszystkiego infrastruktura ekonomii bankowości to wszystko to jest ogromne zmiany, które np. kraje np. afrykański blisko hodowane z zazdrości Polska w ciągu 30 lat tylko 30 lat, bo to jest bardzo mało okres bardzo dużą zmianą ekonomiczną Polska teraz jest kraj nr 21 dowiedziałem się 22 bezwzględnym biedy, gdyby ten mecz jest dochód Narodowy tak dalej, tak więc tutaj ogromny to wszystko prowadzić ósmy zmian w społeczeństwo nasze społeczeństwo stał się otwarcie np. przez emigrację milionów ludzi do krajów zachodnich wielka Brytania trzeci nie jest tak dalej tak dalej teraz jest bardzo dużo Polaków mówią w języku angielskim tak dalej otwartości na świata to powoduje też zmiana społeczeństw zmiany jak ludzie mogą się gmina zmienione i zmienisz również, dlatego że ja uważam, że jest się bardzo dużą korzyść Polski sejmowa przyjmowała część uchodźców to ja nie mówić o Polskę, żeby otwierały wszyscy tam chodzą, ale o uchodźcy też przynoszą bardzo dużą dobry mecz dla kraju np. tak jak w Niemczech np. teraz jest, choć w bardzo duże korzyści z tego mają i to są dzieci zmiany ekonomicznie społecznie to są bardzo bardzo dużo oczywiście te zmiany ustrojowe jest z systemu totalnego taki komunistycznego na demokratycznych wuja uwagę, że Polska w pełni demokratycznym państwem to są to główne zmiany, które można widzieć wsi w Polsce i myślę, że to niema odwrotu od tyłu obojętnie, jaką władza, którą będzie ujęte będzie zmieniła jakiś tam badanie ustawy jak tamci tak coś takiego tt takie zmiany nie będą obrusu żadna władza nie będzie malowało te wszystkie te zmiany dlatego te zmiany idą łeb złe z globalizacji ten proces byłaby legalizacja im otwartości internetu, jakie tam różni media społecznościowe tak dalej tak dali to mają bardzo dużo i ogromny wpływ na ludzi, a muszę pana zapytać, ale czy pan, kiedy pan spotyka w Polsce ludzi, którzy się obawiają migrantów obawiają się uchodźców oba na obawiają się tego otwarcia na cały świat to czy pan też rozumieć próbuje z nimi rozmawiać, że dziś wyższe niż ja rozumiem, bo to obawy są uzasadniony zawsze człowiek się boje obcych boje zmiany, bo jeśli coś będzie ten ktoś mógł odebrać chleb natomiast politycy, bo to Guja tej uprawy wykorzystują tej obawy dla korzyści politycznych i to jest problem problem nie jest polega na tym, by ktoś obawia tynku problem polega na tym, że politycy dla korzyści polityczne, bo to żałuję tego wszystkiego i robią z tego, że jest, bo to jest łatwo wytłumaczyć członkowie albo ludzi, że jeżeli ktoś od wsi jest tutaj jest będzie grać będzie nie wiem ukrywał za mną i dobrą, lecz itd. łatwo przekonać coś takiego łatwo przekonać wyborców, by coś takiego auta jest łatwe droga do sukcesu politycznego, żeby straszyć ludzi o ustami straszyć ludzi ludzi, których przebywają stracić ludzi stracą pracę czy wszystko tak jak robił Farage w wielkiej Brytanii i mamy taki wynik taki, który teraz mamy w wielkiej Brytanii Wielkiej Brytanii krytycy naprawdę pro ma poważny problem z tej kredytu to jest wszystko przez to, że jest politycy wykorzystują to sposób nie nieetycznie moim zdaniem, bo proces migracji to jest proces bardzo naturalny tak jak Polacy emigrują w milionach w wielkiej Brytanii 10 000 000 dół stany Zjednoczonych emigrują wszędzie te również się ludzi, kiedy mają potrzeby imigrację z Syrii gdzieś tam to jest też jest migrują to nie jest dzika to nie jest miły dla ludzi Bugatti lekarzy inżynierów, które mieszkają z firm przez wiele lat mają bardzo dobrze przyjeżdżać do kraju, gdzie ludzie będą wzywać na ulicy to nie jest przyjemny, ale oni po prostu muszą oni są zmuszone jest coś takiego Rosz mówili ci ten tak siedzieli tak myśleć o okiem będzie emigrować do Polski, gdy my nie tylko dlatego jest wojna dlatego gdy został zmuszony przez wojnę oni muszą migrować mówił to muszą zrozumiesz czas skończyć naszą rozmowę, za którą bardzo panu dziękuję dr Mag Merlin Kamala sudańskie ekonomista poeta działacz kulturalny był naszym gościem bardzo panu dziękuję za rozmowę ja dziękuję bardzo, dziękuję państwu do widzenia decyzyjnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LOS POLANDOS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA