REKLAMA

To nie narkotyki, a niedofinansowanie i braki w załodze są powodem wypadków

Połączenie
Data emisji:
2020-07-08 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

Po kolejnym wypadku autobusu w Warszawie, zastanawiamy się gdzie leży problem. Czy kierowcy zawodowi badani są na obecność narkotyków? Jak wygląda system komunikacji publicznej i czy firmy dostatecznie dbają o zdrowie kierowców?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1423 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Michał Wolański ze szkoły głównej handlowej dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu będziemy mówili o polskich kierowcach o ich nawykach powiedziałbym czy niektórych badaniach kierowców zawodowych i systemie komunikacji publicznej w tym kontekście to oczywiście chodzi tutaj o kolejną sprawę kierowcy, które tak się przynajmniej wydawało tak usłyszeliśmy, że doprowadził do wypadku pod wpływem Rozwiń » metamfetaminy to jest kolejny taki przypadek w Warszawie w krótkim odstępie czasowym po tych w tym feralnym wypadku autobusu linii 186, który spadł z mostu Grota Roweckiego, gdzie zginęła 1 osoba teraz mieliśmy wypadek na ulicy Klaudyny na warszawskich Bielanach, gdzie autobus linii 181 uderzył w 4 zaparkowane samochody oraz latarnie i 1 osoba pasażerka tego autobusu została z ogólnymi potłuczeniami przewieziono do szpitala mieliśmy trochę skrupułów jak też ten temat na antenie ugryźć, ale pozbyliśmy się ich patrząc jak z sprawę nagłaśniają koledzy z TVP Info narkomani z niemieckiej firmy za kierownicą warszawskich autobusów to treść 1 z tzw. pasków TVP Info, a drugi mówi tak narkomani prowadzą autobusy jeszcze tylko może tu nic Agnieszki Pomaski wg nieoficjalnych informacji badania moczu krwi dały wynik negatywny jeśli to prawda, że państwo PiS rękami policji dla politycznych interesów zniszczyła wczoraj życie młodego chłopaka, oskarżając go jazdę pod wpływem narkotyków to jest niebywały skandal wykrzykniki tyle na razie mamy wracając zaś do samego pytania co my wiemy o tego rodzaju przypadkach, bo to co szczególnie tutaj wzbudza niepokój to ten to jak jest zagęszczenie takich podobnych incydentów w krótkim odstępie czasowym dwudziesty piąte czerwca 7lipca 2 kierowców jest pod wpływem amfetaminy drugi pod wpływem metamfetaminy teraz pytanie jak to się ma do szerszych do naszej wiedzy na temat w ogóle kontroli nad kierowcami, zwłaszcza pojazdów poruszających się w komunikacji publicznej tak to jest ogromny problem prawdopodobnie to co się pokaże po pierwsze, co do tego wczorajszego wypadku cały czas nie mamy pewności co się tam tak naprawdę stało, że ten kierowca był pod wpływem narkotyków czy nie, bo zdarzały się już w Warszawie takie przypadki tylko wtedy to nie nie był temat medialny, że te szybkie testy Świny na samym początku wykazywały wykazywały wykazywały wykazywały w wyniku agresywnej natomiast tak później okazywało się, że nic się tam nie dzieje, że kierowca kierowca motorniczy nie jest pod wpływem narkotyków także tutaj te fakty na pewno zbyt szybko na razie przebijają się do mediów, kiedy nie są sprawdzone natomiast z drugiej strony musi mieć świadomość, że młode pokolenie, wykonując różnego rodzaju prace, które wymagają wstawania do pracy nie raz drugi raz na trzeciej rano czytaj w logistyce czytaj w lotnictwie czy też szeroko pojętym transporcie rzeczywiście w pewnym procencie, a posiłkuje się różnego rodzaju substancjami niedozwolonymi czy to narkotykami syta czy to substancjami chemicznymi to jest na pewno jakiś procent to nie jest to, że to jest to jest duży odsetek natomiast musimy się zastanowić, widząc ten wierzchołek góry lodowej co tak naprawdę z tym problemem chcemy robić tak samo może dotyczyć dotyczy jakiegoś procentu chociażby kierowców tirów sytuacja bardzo trudna, bo pracodawcy nie mają podstaw do testowania kierowców na obecność narkotyków nawet co do testów alkoholowych, które są są robione w transporcie publicznym jest duży problem z podstawami prawnymi izba gospodarcza komunikacji miejskiej od lat walczy o odpowiednie podstawy prawne natomiast z drugiej strony z drugiej strony na świat prezes urzędu ochrony danych osobowych ma stanowisko, które mówi, że pracodawca nie może testować pracowników na zawartość alkoholu we krwi są też ogromne problemy techniczne kosztowe zawodność tych szybkich testów czas koszty 1 test na podstawowy zestaw narkotyków to jest około 50zł podczas gdy wykonanie 1 z alkotestu na to tak naprawdę koszty zerowy, gdyby podzielić koszty zakupu kalibracji urządzeń to wychodzą jakieś grosze na pojedynczy test i tu mamy problem rzeczywiście nie jesteśmy do tego przygotowani prawnie i trzeba jak najszybciej zacząć dyskutować co z tym robić natomiast to jest problem, który dotyka całość transportu tak samo dotyka kierowców prywatnych samochodów tak samo z ich strony zagrożenie kierowców ciężarówek i tutaj rzeczywiście dobrze, że ta dyskusja się pojawia natomiast oczywiście bardzo znalezione w jakimś elementem dziwnej dziwnej dziwnej dyskusji wyborczej, która obraża obraża różnych ludzi ja też osobiście prowadzę warszawski autobus raz miesiącu i absolutnie nie jestem narkomanem jest mi przykro, że ja i wiele jak w tych okolicznościach pan prowadzi w warszawskiej autobus w taki jak każdy inny kierowca jestem jestem zatrudniony na 120 etatu i również taki autobus tak jak to sprawa jakoś powszechne wśród doktorów szkoły głównej handlowej Nomi nie jest to Anatomia no bo taka pasja i jak najbardziej zdarzają się takie osoby znałem osoby teraz była pilotem i również trochę jeździł autobusem jest dana osoba, która jest kompozytorem pianistą też też takie hobby realizuje mam kolegę, który pracuje w banku jest analitykiem kredytowym też trochę jeździ autobusami no jest dużo takich pozytywnych ludzi natomiast trzeba powiedzieć, że wykonywanie tej pracy codziennie jest niezmiernie stresujące i w zasadzie w ostatnich latach mają od 10 lat jeździ autobusem zaczęły narastać bardzo duże antagonizmy i pasażerami i innymi uczestnikami ruchu drogowego młodzi ludzie, kiedy przychodu do tej pracy, kiedy muszą wstawać o godzinie trzeciej rano kiedy, kiedy mówię te antagonizmy rosną no chyba niektórzy uciekają do do tych środków jest taką wiedzę z pierwszej ręki absolutnie nie zamknie się coś godnego potępienia przepraszam musiałem to zdanie dokończyć tam bardzo ciekawi mnie bardzo ciekawi czy boja wiem, że jeżeli ma 120 etatu to tych godzin jest tak mało właśnie, tym bardziej przyjemność, ale jest osób, które są w tym zawodzie przepracowane i czy dochodzi do takich sytuacji, w którym w, którym system eksploatuje tych pracowników to jest za mało jest ich za mało na pewno jest ich za mało w tym momencie jesteśmy bardzo specyficznym momencie jesteśmy w momencie zamknięcia granic, gdzie pracownicy z Ukrainy oczywiście też częściowo na tym rynku łatali luki i w momencie, kiedy część osób wyjechała na Ukrainę kierowcy autobusów turystycznych, żeby móc jeździć autobusami miejskimi muszą dopełnić pewne wewnętrzne procedury co też trwała zajmuje, czas więc w tym momencie tak naprawdę jesteśmy szaf takiej sytuacji ten deficyt kierowców się pogłębił no współczuje kolegom dyspozytorów Warszawy dzisiaj, kiedy padła ta decyzja temu w zawieszeniu całości przewozów Arrivy, kiedy inne firmy musiały wypuścić 150 dodatkowych autobusów znaleźć na to kierowców to też było szalenie trudne oczywiście w temacie żadna firma osoby są bardzo często wykonywane kontrole Inspekcji transportu drogowego pilnuje czasu pracy kierowców oczywiście sytuacja jest dużo trudniejsza momencie, jeżeli ktoś np. jeździe autobusem, a oprócz tego dorabia sobie Uberem taksówką czy nauce jazdy takie osoby się zdarzają to zjawisko, które w zasadzie w komunikacji było zawsze natomiast ona rzeczywiście może doprowadzać on może doprowadzać do przepracowania znowu pytanie w jaki sposób można to nadzorować kierowcy składają oświadczenia jest to sprawdzane, gdzie są zatrudnieni czy to nie przekracza odpowiednie ilości godzin natomiast drugi strony jeśli ktoś np. w ramach umowy-zlecenia czy działalności gospodarczej jeździł Uberem czy jeździ taksówką to nad tym żadnej kontroli nie ma ile on godzin np. w ramach działalności gospodarczej wykonał na taksówce czy czy np. na budowie no dobrze, jeżeli byśmy mieli zastanowić nad samą arii łączy ona jakoś cieszy złą sławą wśród warszawskich kierowców jakąś wyjątkową firmą jakoś fatalnie prowadzoną firmą to jest po prostu zwykłe Pach realia nie jest fatalnie prowadzoną firmą jest z 1 strony to jest bardzo duża profesjonalna korporacja i pod pewnymi względami jest to najbardziej korporacjonizmu vana i najbardziej można powiedzieć profesjonalna firma z tych, które jeszcze w Warszawie, a z drugiej strony rzeczywiście oni mają taką strategię wynagrodzenia oferują wynagrodzenia niższe niż inne firmy, pozyskując kierowców po pierwsze z mniejszych miejscowości PKS-u paliwa kupiła dużo Pekaesu w Polsce, które są chronicznie niedofinansowane stopniowo przerzucają kierowców PKS-u do komunikacji miejskiej z drugiej strony Arriva rzeczywiście ma taką, jaka będzie strategia zatrudnia młodych ludzi, którym finansuje szkolenie i którzy potem są związani umową muszą to szkolenie odrobić szkolenia kierowców jest bardzo drogie szkolenie kierowca autobusu kosztuje około 8 do 10 000zł niestety nie ma już tego szkolenia w szkołach chociażby zawodowych jest też duży problem systemowy w Polsce natomiast natomiast, jakby z drugiej strony rzeczywiście byłem dotychczas pod ogromnym wrażeniem ile młodych ludzi udało się arie przyciągnąć do tego do tego trudnego zawodu, bo inne firmy bardziej bazują na osobach starszych Marianna miała otoczkę inną inne strategie post factum no trudno mi teraz powiedzieć są to są to są 2 przypadki trzeba by zobaczyć na naszą fabrykę wypadkowości czy ta strategia sprawdziła czy nie, ale jeżeli wierzyć doniesienia prokuratury Okręgowej w Warszawie to kierowca linii 186, który spowodował ten wypadek na moście Grota-Roweckiego był wielokrotnie karany za wykroczenia ruchu drogowym to zdaje się w latach 20142008 na szczycie trzynastokrotnie za przekroczenie prędkości niestosowanie się do znaków sygnałów drogowych, więc coś jest nie tak z tym naborem kontrolowaniem tego kogo przyjmujemy do pracy to znaczy to mamy 2 sytuacje po pierwsze, pracodawca niestety nie ma żadnej możliwości sprawdzenia tego co w niektóre firmy robią to proszę o wydruk aktualnego konta punktowego, bo to może pracownik sam pozyskać czy kandydat wydrukować czy jest legalne przetwarzanie danych osobowych czy nie tutaj niestety też można można na ten temat dyskutować natomiast zdarzenia dalej niż sprzed roku one są zupełnie niedostępne w tym momencie do weryfikacji jest pytanie czy tak powinno być czy tak nie powinno być musimy też świadomość, że jest systemowy problem, że jest mało osób z prawem jazdy kategorii de szkolenie jest długie kosztowne natomiast część osób po tym szkoleniu po prostu odchodzi z zawodu, bo uznaje, że lepiej jest np. pracować w Lidlu, gdzie nie ma tyle stresu z pasażerami niema tylu stresu ze innymi uczestnikami ruchu drogowego, którzy permanentnie blokują zatoki nie wypuszczamy autobusów i rzeczy się osoby odchodów trzeba szkolić następne czasami się pojawiają osoby w przypadku, bo taką metodą finansowania szkolenia nie tylko kierowca w rękach dyżurnych ruchu na kolei są urzędy pracy i wtedy trafia tam osoby absolutnie bez powołania do tego zawodu, które jak najszybciej usiłują z niego uciec jest oczywiście kryzys w Polsce wielu zawodów takich powiedzmy techniczna robotniczych to nie dotyczy tylko kierowca autobusu i tutaj pewnie też 1 z przejawów tego kryzysu systemowych mamy, tym bardziej że Polska jest potęgą, jeżeli chodzi o Przewozy drogowe ciężarowe jeździmy po całej Europie Polski ciężarki do całej Europy i to też wpływa na zapotrzebowanie na kierowców i wpływa, dlatego że jest to zdecydowanie rynek pracownika oczywiście oto oto polityką gospodarczą długo walczyliśmy, żeby w Polsce był rynek pracownika pracodawcy natomiast ma to również konkretne minusy, które teraz się ucieleśnia ją i prawda jest taka że, że nowo, jeżeli ktoś ma prawo jazdy to z reguły jest zatrudniany, jeżeli oczywiście przedstawi m.in. świadectwo niekaralności i to dotyczy większości przewoźników autobusowych w Polsce czy też większości przewoźników ciężarówką owych to cała branża tak ma dziękuję bardzo, aktor Michał Wolański ze szkoły głównej handlowej kierowca autobusu jak usłyszeliśmy przed chwilą był państwa moim gościem 1437 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował się waluta łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA