REKLAMA

"Czarna" Polonia na Haiti

OFF Czarek
Data emisji:
2020-07-09 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
które wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego kierownik pracowni badań nad kulturą francuską kanadyjską literaturą esbecką dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panie redaktorze widzę słucha mszy wracamy na Haiti panie profesorze, gdzie żyje taka nietypowa Polonia, bo Polonia nieznająca języka polskiego Polonia, która też krążenie organizuje się żadne polonijne Rozwiń » organizacje czy też nie właśnie nie jest podobna do Polonii czy brytyjskiej czy amerykańskiej czy kanadyjskiej, ale przyznam się panu panie profesorze, że od wielu lat zastanawiam się nad początkami tejże Polonii, czyli nad przybycie polskich legionistów po to, aby stłumić lokalny błąd później ich tak jak mówią legendy takich szlachetne zachowanie i przejście na drugą stronę no i później wyjątkowy status na wyspie dla nich i ich potomków jak rozumiem nawet wpisany ten status do konstytucji została wsi czy naukowcy trochę zaakceptowali tę piękną opowieść i w ogóle ich to nie budzi w środku nocy czy też jakoś krytycznie się temu przyglądają mówiąc to piękna legenda, ale być może niewiele ma wspólnego z prawdą nowi rzeczywiście mało polskich naukowców zajmowało się tym czy chodzi mi autorzy sami historycy polscy jak Szymon Aszkenazy który Adam Mieczysław Skałkowski Jan Pacholski Tadeusz Borkowski dzisiaj bada historię Polaków, ale legionistów prof. Wrocław przyp bat na Uniwersytetu Warszawskiego wielu historyków za zajmowało się tak znaną historią militarną to znaczy jak formowały się regiony jak Napoleon wysłał niemal 5000 polskich żołnierzy z ekspedycją karną na Haiti, więc zajmują się faktografii odtwarzają fakty pracują w archiwach, ale bardzo mało osób zajęło się sytuacją tych polonez, a wizję pogrzeb Wall Street po kreolsku się nazywa na Haiti na wyspie mało dzisiejszą sytuacją jedyny Polski uczony, który zajmował się tym nimi jeździł po wsiach, gdzie są skupiska Polaków to był prof. Tadeusz Łepkowski historyk Halicki i proszę sobie wyobrazić, że jak ja przyjechałem pierwszy raz od Haiti 2006 roku to byłem w niektórych związkach, które pamiętały jeszcze wizytę z siedemdziesiątego roku prof. Łepkowskiego, ponieważ ja nie jestem historykiem, ale inny trop pamięć wyznaczony przez tylko historyków, których rozmawiałem jestem humanistą zajmuje się flanką czeską literaturą w Amerykach musiał, jakby wyjść z gorsetu własnej dyscypliny badawcze rzecz, czyli teraz znawca i zostałem jeśli nie antropologii myśląc czy przynajmniej etnologię amatorem i przeprowadzaniu z nimi rozmowy i okazało się, że oni posiadają właśnie taką Polskę duchową wewnętrzną snują różne opowieści na temat Polski, które nie znają zupełnie tam nie ma tam nie ma na czym może w niektórych związkach są jest młodzież w ramach interny wchodzi się dowiaduje o czegoś w Polsce natomiast większość z nich właśnie stroje różne opowieści teraz chodzi mi oto wracając do pana pytania odtworzenie tych opowieści i o nic tych Polaków, który powstał i u nas i tam u nas powstał mit bohaterski zdarza się, że bohatersko walczyliśmy z tymi dawnymi niewolnikami i i tak jak powiedział niektórzy przeszli na ich stronę polscy żołnierze polscy legioniści byli fatalnych warunkach tam tam 800 drugim roku, kiedy wybierali była właśnie pandemia żółtej febry, więc Polacy i francuscy żołnierze ginęli codziennie były setki w szpitalach polowych poza tym miejscowa ludność, która była też wspomagana wojskiem kolonialnym stacjonarnym francuskim, czyli czarnymi, którzy generałami nawet, którzy przeszli na stronę, bo my buntowników w cudzysłowie zresztą Polakom mówiono jeszcze we Francji we włoszech to są bandyci są wrogowie Republiki francuskiej i je jak Polacy przyjechali tam o na początku walczył bardzo trudnych rozdali sobie sprawę i nie chcę tutaj podbijać padło ani czy ani słuchaczom bębenka Narodowego, ale zdali sobie sprawę, że walczą przeciwko wolnym obywatelom Republiki francuskiej, bo jeszcze skosztujemy noża to jest także możemy wnioskujemy czy tworzymy tę opowieść nie tworzymy tworzymy co zapis w archiwach listów Polanów nawet w archiwach akt dawnych w Warszawie są teraz Dąbrowskiego, a ja badałem te relacje w Paryżu w takim znanym centrum badawczym dokumentacji badawczej rysie nazywa serwis i sterydy la mer de la Marin to znaczy wszyscy General co tam napisane konkrety konkrety na razie powszechne było pisane może pan tutaj 2 na moją ściąga np. Józef Zadora porucznik taki, który stracił brata się po wpłynąć wpływ 5 do kart w Polsce ostrzega dramatycznie liście swego trzeciego brata był dobry uciekał załadunku na statek wreszcie wiecie coś takiego mogę za dobre trudno próby może pan rozumie się, że to jest rozumiem argument za tym, żeby w ogóle nie jechać tam, ale powiedział pan, że Polacy już są na Haiti wciąż będzie mówią no dobra tutaj mamy wspólne cele oni walczą o swoją niepodległość, a my swoją piękną powieść, ale skąd o tym wiemy czy tego nie tworzymy od te dokumenty chodzi ani o to, że nie jest czynach, a chodzi o argumenty za tym, że coś się obudziło jakiś Narodowy duch w Polakach, którzy są na Haiti nie zapominajmy to są żołnierze kara za niesubordynację no nie jest przyjemne proszę pana jednak z tych relacji wynika, że doszło do do dali świadomości, że się biją rozprawy przeciwko wolnym obywatelem Republiki Haiti, dlatego że Francja zniosła niewolnictwo przed przyjazdem w czasie rewolucji francuskiej Napoleon jako pierwszy konsul, który powinien być, gdyby spadkobiercą idei Republikańskiej robimy odwrotnie wraz z silnego chce przywrócić niewolnictwo wysoko 20 000 wojsk już wśród nich jest ponad 5000 Polaków, czyli prawie 11% kontyngentu w 2 brygada i teraz chodzi o te o tę opowieść o ten nic nic powstał w Polsce po ich powrocie wróciło ich tylko 400 Stefan Żeromski w popiołach Piszcie i wspomina relacje starego Vegi, który opowiada Rafałowi Bruskiemu jak tam było na Haiti powstały też książki era na temat tej sytuacji jak Przyborowskiego NASA na San Domingo czy książeczka Gąsiorowskiego chyba czarny generał, bo 1 lub z polskich oficerów był Mulatu Władysław Jabłonowski no dobrze, ale teraz chodzi mi o to, że nic powstaje na Haiti czy UPO powstaje też na samym Haiti zaczynasz mieć jest bohaterski jednostronne prawda nawet przesadnie rozdmuchane, bo w książce, o której którą pan może czyta, która powstała po wystawieniu Halki na Haiti duża książka jedynie jedni z z autorów wpisów nawet, że to był jedyny jedyna polskie powstanie udane, ponieważ lasy znajdują się poza sejneńskiej 2 wielkopolskie no może start no ale taki duży powstają, gdzie uczestniczą żołnierze sami prawda polscy to jest powstanie dane zwycięskie, dlatego że Polacy razem z tymi dawnymi niewolnikami przekonali Francuzów z wyspy i przyczyni się do uzyskania nie o naczyń do uzyskania suwerenności przez Haiti jest u nas jest coś takiego, owszem, ginęli, owszem, Apolonii wysłał do diabła na śmierć, ale no nasi chłopcy poradzili sobie radę natomiast teraz dzisiaj to osoby powróciły panie profesorze do końca nam się ciasta tej części zachodzi odpowiedź druga Mięciel, który powstał na halach to, że za chwilę za tych mitów do tych mitów za sekundkę wrócimy pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem informacje o 1120 wracamy po informacjach które państwa moim gościem jest pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego kierownik pracowni badania kanadyjską oraz literaturą esbecką rozmawiamy o tzw. Polonii na Haiti trochę w cudzysłowie używamy tego terminu różnych mitach związanych z pierwszym micie pan profesor opowiadał przed informacjami Radia TOK FM, ale wciąż mieć coś niepokoi panie profesorze, bo z punktu widzenia formalnoprawnego to właściwie to co zrobili Polacy na Haiti to nie jest nic, czego należy być dumnym, bo pojechali jako żołnierze z pewnym z pewną misją do wypełnienia i jak rozumiem tej misji się sprzeniewierzyli nie wykonali rozkazu mało tego trochę nie mieli ochoty na to, żeby zmierzyć się z konsekwencjami, czyli brak odpowiedzialności nie można na nich polegać no oczywiście zrobić wszystko, dlaczego dlatego, żeby się osiedlić w dobrym miejscu i zabawiać się zmieni z lokalnymi kobietami i oczywiście uzyskać status specjalny, czyli można powiedzieć, że trochę dla pewnej nagrody sprzeniewierzyli się swojej misji nie wykonali rozkazu i nie są godnymi zaufania osobnikami, a jednocześnie z jakiegoś powodu to przemienia się wielki pozytywny mit, owszem, z tym, że Polacy wyjechali w nadziei Napoleon ludzie na morskiej Zwoli Polskę to jest 1 rzecz jest nie tylko nie tylko asystenci jakich korzyści oczywiście wielu myślało, że otrzyma plantację Francuza plantacje trzciny cukrowej dano wiary powiedziano, że jest wpłynął na Antyle im się pomyliły Antyle małe i duże duża, ale mocno, ale może duży duża, ale to Haiti małe Antyle Martynika Gwadelupa, więc myślę że, bo ta ekspedycja też karna wyjechała na upgrade lub, żeby też dla Martyniki Gwadelupy, żeby więźnia państwo, ale chciałem powiedzieć o odwrotnym mi się również pozytywnym, który powstał w wyobraźni zbiorowej pamięci Haitańczyków nie tylko Polaków mówią ogólnej ludności mechanizm powstał też mit bohaterski, dlatego że z tego epizodu przejścia na stronę powstańców wykuto taki mit założycielski i to już historycy Haitańczycy dziewiętnastym wieku pisali o tym, że Polacy byli pierwszymi białymi pierwszymi Europejczykami, którzy zrozumieli w czasie operacji wojskowych w czasie bitew czy są prawa człowieka w hotelach i dzisiaj na Haiti większość ludności wie, że uczy czy twierdzi, że Polacy wywalczyli u ich boku i wolność co nie jest do końca prawdą, dlatego że Haitańczycy dodatek czy trochę tak jak my przez długi czas myśleliśmy, że to armia radziecka przyniosła wolność demokrację do Polski no tak może nie aż takiej skali jak za tamtych czasów, o których pan odpowiada, ale jak się rozmawia z Haitańczyków ami rozmawiałem z historykami Jan amatorami również historykami uczonymi i pytałem się, dlaczego nad opowiadać, dlaczego dodaje się do tego że, bo widziałem w archiwach we wszystkich dokumentach nie było mowy nawet o na temat tego, że Polacy obrócili broń przeciwko Francuzom i strzelali tam były akty niesubordynacji to znaczy od niej udawali, że nie rozumie rozkazów np. Łady Braun szarzy rewizji Toni rozładowywali broń są relacje generała szambo głównodowodzącego we francuskich mówi na Polaków nie ma sobie życzyć i może to jest, bo znowu pytanie panie profesorze to jest takie teraz dorabianie szlachetnych intencji, a może prawda jest taka, że po prostu nie rozumieli po francusku oficerowie rozumieli po francusku, lecz bywa, że wyścig dla zdrowia ładowali broni no dobrze, ale przekazywali rozkazy żołnierzom, by być człowiekiem w po polsku przekazywali rozkazy po prostu Polakiem budują założenie rozumie francuskiego nie każdy Polski żołnierz nawet prosty żołnierz powinien znać rozkazy wydawane po francusku szarzy rewizji Łady broń i rozładuje, a prawda chodzi mi auto, jeżeli mogę tylko skończyć, że bardzo proszę panie pozostał ten ten mit założycielski, że Polacy wyzwolili hali i razem z powstańcami, że Harris uzyskało niepodległość 1800 czwarta roku i tam się ich, dlaczego to jest niezgodne z faktami historycznymi zapisami dziewiętnastego wieku o nim mówią proszę pana musimy sobie wykuć takim założycielskiej, dlatego że jesteśmy młodą Republikę dopiero nasza Republika 200 lat i potrzebujemy takich mitów bohaterskich i wiemy, że lasy po prostu nie byli gorliwymi bojownikami armii francuskiej i odmawiali wykonania rozkazu i to wystarczy, żeby powiedzieć że, że oni walczyli o naszym boku przeciwko wojskom francuskim, a to taki jest, czyli czuję czuję panie profesorze czuje gdzieś pomiędzy słowami panie profesorze pan znacznie pana także z tej opowieści płynie płynie taki morał o tak jakby to dobrze ująć szalonej desperacji Haitańczyków, którzy byli już tak zdesperowani, że zgodzili się nawet na to, aby nie są bardzo niesubordynacji Polacy Stali się część ich mitu założycielskiego NATO już jest tak powiem szczyt desperacji właśnie nie jestem pewny czy to wynika z desperacji żywe proszę pamiętać, że Haitańczycy są dumni z tego, że przed oraz guzów i mogli wyrównać, ale proszę zobaczyć my jesteśmy dumni z Drzymały, a kim był Drzymała to był otrzymała kreatywnie nauczył nas omijać prawo tak, dlaczego tutaj dziadostwo mamy, które mamy nową, dlaczego otrzymałaby udajemy, że zrobił coś innego tak naprawdę, czyli właściwie wszyscy jesteśmy dziećmi Drzymały także powstańcy na Haiti na dobrze, ale tam świadomości nie ma świadomości o desperacji Polaków nie bez pracy Haitańczyków chęć większego wręcz przeciwnie chodzi o to, że kiedy nadano im obywatelstwo haitańskie o gen. David francuskiej został premierem, choć później zaś, że rząd, gdy Stalin powiedział Polakom 40 Polaków było jego Gwardii przybocznej zresztą o nim powiedział ci pracy nazywali się mieli nazwiska chłopskie pochodzi z Małopolski mieli nazwiska takie jak Osika wiatr Kowal kapusta Świder i w tej nowej Republice przybrali nazwisko szlacheckie jak Podolski czy Sobieski czy już nie pamiętam dokładnie, że obawia się dużo nazwisk szlacheckich jak gdyby chcieli uczcić pamięć swoich swoich przełożonych oficerów, którzy byli na pewno wejść może to, a może, a może taka była próba po prostu aspiracji, czyli trochę przebranie się w szlacheckie fatałaszki tak, ale to jeszcze nie czarnego powiedzieć, że rząd, gdy Stalin powiedział Słuchajcie w Polsce byliście chłopami pańszczyźniani mi pańszczyźnianych mi proszę mi, że język, czyli byliście tak jak my w kajdanach i teraz nowej Republiki Haiti przywieźcie nazwiska nowych obywateli i oni właśnie przybrali nazwiskach szlacheckiej dzisiaj się spotyka spotykam nazwiska takie jak u Głowiński i wymawia się nowatorskiej, których jest pełno ochronki po to, Polski każda Darski na różne, więc chodzi chodzi o to, że w oni są dumni jak gdyby ze swojej roli historycznej i wszyscy Haitańczycy bardzo szanują na Haiti bardzo szanują mimo tego, że w czasie reżymu dyktatorskie ludzi wariatów wielu z nich zginęło we wniosku, dlatego że dywaguje uważa, że miejscowość Gaza, gdzie jest skupisko Polaków może zostać republiką komunistyczną i w 1987 roku wysłał tam swoich tajniaków siepaczy, którzy mordowali 16 Real rodzin w tej chwili Nazar tam, gdzie była wystawiona Halka jest obelisk, który ci właśnie pamięć tych pomordowanych obaj zresztą postawiony przez Tajwan nie przez Polskę, więc to jest dosyć dosyć ciekawe, więc jak, gdyby te 2 dni ten, który wykuty został w Polsce czy formowany fundowany i ten dach hali są oba bohaterskie, ale z przeciwnych powodów wielu, a co to historycy historycy się tym nie zajmują historycy zajmują się faktografii działaniami wojennymi odniesienie zajmują pamięcią zbiorową na Haiti historycy polscy, chyba że ci, którzy wyszli ze szkoły mikro historycznej ze szkoły Geremka Hayden Malta czy szkoły Carlsberga tak jak profesor kula niż oni zajmują tymi opowieściami jak gdyby natomiast większość historyków to są historie z wydarzenia od wydarzeń wojskowych natomiast oni się nie zajmują takimi epizodami jak np. drży, o którym ja czytałem w archiwach mianowicie polscy żołnierze byli skoszarowani z żołnierzami i francuskim przybyłymi na sądy, mimo iż żołnierzami czarny i murarskim, którzy byli stacji w armii stacjonarne kolonialny i myślałem o takim epizodzie bardzo bardzo ciekawy że będą cła szara jak koszary były w koszarach było pełno różnych insektów m.in. mrówki, które uraziły wszędzie, zwłaszcza jak na stole znajdowała się jakieś pożywienie tak dalej Haitańczycy żeby, żeby te mrówki nie żart jak gdyby słodyczy i i słoniny czytamy czytam suszonej makreli podkładali pod nogi stołu miski wypełnione wodą i również pod nogi odnogi UZ oczywiście demonów, lecz na pluskwy nota one spadały tej wody natomiast po lasy to co jest w listach porucznika lub są, więc bliskiego, którzy byli na przepustce i właśnie opowiadają różnych rzeczach ani nie o zdarzeniach wojskowych tylko o obyczajach Haitańczyków Polacy to pokazanie im swój sposób, żeby pozbyć się tym, że obecna na, a mianowicie bagnetem rysowanie na ścianie Żłobiński głęboko o reżyserze taką robili całe jak gdyby bagnet tu na na CAL głęboko i między byłą rysą wbijali gwóźdź i zawieszali w płóciennym woreczku właśnie mięso i Słonina czy roli jak i osobie wisiały dyndał, jakbym i jak mrówki dochodziły do tego parametru na te do tej i wypełnianie węglem drzewnym zapomniałem powiedzieć wypełniali tę szczelinę węglem drzewnym jak morski chciał się dostać do środka to spadały węgiel drzewny i razem z węglem drzewnym spadały na podłogę i i Polacy wypełniali na nową parę razy dziennie właśnie ten węgiel drzewny, czyli tutaj dochodziło do transferu kulturowego wymiany doświadczeń, czyli kolarskiej, czyli Haitańczycy miejscowi żołnierze przekazywali sobie pewną wiedzę Żaryn historyk nie ma chyba się na tym na co nikt z taką opowieścią ba przecież byli polscy historycy w tej samej jasne w centrum dokumentacji miasto jest to są rzeczy ze mnie ciekawią nas wraz z państwa stoją zjadali profesorze to w takim razie powrócimy do walki polskich legionistów z mrówkami po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego informacje o 1140 które państwa moim gościem jest pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego kierownik pracowni badań nad kulturą francuską kanadyjską i literaturą esbecką rozmawiamy o Polakach na Haiti i o tym co się stało później, czyli mit, który powstaje wśród Haitańczyków limit, który powstaje wśród Polaków gazowana niegazowana panie profesorze mnie gazowanych przepraszam nie widzę nie bardzo proszę to tylko tak z ciekawości zdarzy wykreślony z i oczywiście pan profesor opowiadał o tym, że sama nazwalibyśmy prawda historyczna dzisiaj nie interesuje historyków, czyli nie mamy jak równy opracowań na temat tego co się naprawdę stało, kto przez atak to nie przeszedł mecz mieliśmy do czynienia z niesubordynacją czy właśnie z obrzydzeniem się tożsamości narodowej wrażliwości, która spała tam przez 100 lat natomiast pan prof. Józef kwater Eko analizował literaturę rozumianą jako listy zapiski pamiętniki tak zarówno lokalne lub możliwe ryzyka takich Bristol grafik FT w i pan patrzył na taką małą historię, czyli to w jaki sposób Polacy np. zabezpieczali się przed mrówkami czy pluskwa ami i o czym pisali do swoich rodzin tutaj rozumie trochę inny obraz wyłania się niż ten taki bohaterski mityczne tak co znaczy historycy zawodowi uprawia klasyczną historię historiografia to znaczy związaną z faktu gracją porządkowaniem zdalnie zdarzeń trzymają się kurczowo faktów obsesyjnie dążą do obiektywności ale, żeby zrozumieć tę całą historię polsko karaibską afrykańską afrykańską, dlatego że ci Polacy jednak wzięli te kobiety, o których pan wspomina zaś dane i które pochodziły z Afryki, żeby zrozumieć nie możemy przyjąć tylko taką idealną przyczynowo skutkowy historii, ale też właśnie o taką wyobrażeniu głosem uliczną, która musi brać pod uwagę kontekst tego przemieszania kulturowego etnicznego w dobie kolonizacji, a także dzisiejszą ku kulturę kraju są, która jest zamieszana w heterogenicznych z mety Sowa na i tak tożsamość Haitańczyków pochodzenia polskiego to też jest bardzo ciekawa, bo ona ma różne komponenty właśnie afrykańskiej karaibskiej polskiej nawet Francuzi i nawet francuskie także także nie należy się doszukiwać namacalnych jak gdyby śladów polskości ani nie mówią po prostu nie ma, dlaczego po polsku są żarliwym katolikami, a część z nich jest wielka sami lodu, więc ta polskość nie jest jakimś zastanym konstruktem, którego się oszukujemy z zasługujemy zamknięty prawda tylko jest ciągłym procesem przekształceń w konstrukcji, więc jest pewnym procesem minąć dokonuje w sferze wyobraźni dzisiejszych relacji i ten z mit założycielski, który oni stworzyli jest też część nowej narracji, że walczyli o Haiti prawda przecież byli tak jak panowie wysłani, aby stłumić rewoltę, więc to jest bardzo ciekawe jak te nowe narracje powstają takiej pamięci zbiorowej społecznej i jeżeli pójdę dalej, jeżeli dzisiaj dzisiaj, ale konkretnie dziś wszechpolacy narodowcy mówią Polska dla Polaków albo w trybie przejście Polski itd. Polska dla Polaków tu jest Polska to jest absolutnie coś takiego chorego fantastycznego, dlatego że ta polskość właśnie może mieć różne oblicza i gdyby oni pogrzebali w metrykę ach, z własnej rodzinnej genealogii doszukali się jakiś śladów czy dokumentu, że ich praw praw praw babka lub prapradziadek byli aktorami Turkami, ale winę, a kalwini ustami Żydami czy luteranami, więc to jest to jest wyzwanie właśnie hali jest takim laboratorium dla mnie przynajmniej refleksji na temat procesu ciągłego procesu kształtowania się tożsamości to jest proces nie jest to jakiś za stan stan zadekretowane politycznie i tutaj u nas polityka historyczna polityka tożsamości owa dzisiejszy ład robi spustoszenie w głowach młodzieży właśnie to jest taka to jest walka polityczna panie profesorze no przecież to nie jest tak, że istnieje tam, że to nie jest tak, że ktoś mówi nie wiem zostawcie nas wyjedzie z naszego kraju, bo coś no to, bo tak myśli tylko element walki historyczne walki politycznej oczywiście, ale trzeba trochę wejrzeć w kulturę właśnie tą przemieszane to trzeba mieć kulturę, żeby wejrzeć kultura oczywiście, ale wróćmy na Haiti jak ryba w poprzedniej rozmowie wspomina panu, że 1 Bobbi z wód obwodu jeśli będą po weszła pod postacią czarnej Madonny matki Boskiej częstochowskiej do do panteonu rozwodu po prostu została jak gdyby przekazana przez tą osi jak gdyby żeńską afrykańską na zasadzie negocjacji ze pod domkami męża białego Polaka i w ramach tych negocjacji ona została boginię obwodu prawda więc, więc to jest namacalny przykład właśnie namacalny przykład tej różnorodności kulturowej, bo proszę pamiętać, że matka Boska częstochowska nie jest matką boską królową Polski ona przyszła do nas wróci Kijowskiej jak wszystkie ciemne ikony, a przed ruszą Kijowską czy była Konstantynopol Bizancjum, a przed instancją jeszcze na początku chrześcijaństwa była HD obiad piją czarną dziewictwo w kościele koptyjskim, czyli afrykańskim Egiptu i ona teraz przyjechała z Polakami teraz w 1800 czwartym roku na medalionach na medalik na Haiti weszła do panteonu lub rozwodu jeszcze nosi jej szaty, a jej szata zdobią lig Urbański, dlatego że szata jest nadzorowana szaty Jadwigi andegaweńskiej nie mam w tej czarnej Madonnie królowej Polski w cudzysłowie koronowany jako królowa Polski przez blisko pracy tysiące piętnasty roku światowe elementy różnorodności i powiedzieć, że jest to ona powinna poruszać do dość powiedzieć te pan Aleksander Torwar w Warszawie, który ma największą kolekcję malarstwa w 2 z koalicji zaproponował w Płocku wystarczy tego malarstwa i biskup Płoski jako obejrzał ikony wysłane wysłane mu mailem to się oburzył powiedzieli nie tutaj na popija jest nie będziemy pokazywać pogańskiej, jakie jeszcze jakiś, ale i notariusz nie może nas czegoś, czego pan oczekuje biskupa no przecież to się z biskupem to, czego można oczekiwać nie ja oczekuję umorzenia biskupa, ale od moich studentów w ogóle młodzieży, żeby się interesowali właśnie kwestiom tożsamości jako czymś płynnym nie zdeterminowane i przekazuje wiedzę pokazuje im właśnie idealny nawet filmy tych ciemnoskórych Polakach na milicji, więc to jest wydaje mi się ważne ta praca pamięci czy odtwarzanie jak jest ważne to jest myślę ważne panie profesorze także w kontekście Ameryki północnej czy powiedzmy Łacińskiej, że jeżeli skręcimy trochę, by nam na północ tak w kierunku Stanów zjednoczonych Kanady oraz osoby, które tam się pojawiają staram się tą swoją polskość może ukrywać się trochę wstydzą, bo nosi raczej kojarzy niezbyt pozytywnie, a tutaj mamy potomków, którzy tę swoją polskość jak rozumiem na piedestał wrzucają tak inni Haitańczycy również szanuję tę polskość taką właśnie powstałą w wyniku w wyniku opowieści różnej przekazywania sobie z pokolenia pokolenie, mimo że ta polskość no no nie ma dużo wspólnego z tym co dzisiaj uznajemy tak potocznie za Polskę, czyli język religia terytorium coś takiego, więc może może dołączą do Stanów zjednoczonych Polski ostatnio do narodu taka informacja, że powstał taki twór stany Zjednoczone Polski, które mają łączyć Polaków mieszkających w Polsce oraz Polonię amerykańską, ale być może Polonia haitańskiej także dołączy do tego państwa nowo powstającego no myślę, że niektórzy mogliby dołączyć może nie wszyscy, bo nie wszyscy pałają jakąś taką chęć powrotu do Polski czy coś takiego mówiłem na początku, że mało jest obraz na temat sytuacji tej obecnej tych ptaków Polaków, ale powstały 2 prace bardzo ciekawe w 1 jest prasa włoskiego reportera, a klucz nazywa elitarne oraz, o którym napisał taką fajną książkę zapomniane białe plemiona m.in. jest duży rozdział o Polakach na Haiti, a druga walka, a druga książka wyszła w zeszłym roku to jest książka Tomasza PIN gra Tomasz Pindel nie pamiętam tytułu dokładnie musiałbym tutaj spojrzenia jakością Doda nam dobrze MAH ale, ale nie widzę jej nie widzę tego może historię pan domowe nie dochodzi proza za Paula Ryana Polaków, a tak zachodząc Polak tak nagle amerykańskie przygody tak on sam nie był na Haiti, ale rozmawia przytacza rozmowy profesorem kolanka widzę antropologiem którymi ja byłem na Haiti i ze mną jak gdyby odtwarza to natomiast są jakieś taka współczesna szkoła raport współczesna szkoła reportażu relacja potrójnie za pośredniczą panie profesorze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Józef kwater z Instytutu romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego śmieje głos mówiąc w gardle wzruszenia i kierownik pracowni badań nad kulturą francuską kanadyjską Lead i literaturą esbecką był państwa i moim gościem informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA