REKLAMA

Krzysztof Skonieczny o filmie "Ukryj mnie w samolocie lecącym do Marakeszu"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-07-17 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:07 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Krzysztof Skonieczny- reżyser filmowy, aktor, scenarzysta. Opowiada o filmie stworzonym w czasie pandemii pt: "Ukryj mnie w samolocie lecącym do Marakeszu". Rozwiń »
Obraz można obejrzeć na platformie HBO.

Krzysztof Skonieczny: "Narzuciłem sobie wewnętrzny reżim, żeby wykorzystać tan czas na skupieniu, na tym co faktycznie chcę robić.
Nie odczułem tego czasu depresyjnie." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wczoraj miała miejsce premiera antologii filmów krótkometrażowych opowiadających o doświadczeniu izolacji spowodowane pandemią HBO euro zaprosiło 16 polskich twórców do stworzenia krótkometrażowych filmów o czasach pandemii wśród twórców Krzysztof Skonieczny aktor teatralny filmowy niezależny reżyser teatralny filmowy również scenarzysta twórca teledysków i performer, który jest dzisiaj gościem Rozwiń » kultury osobistej witam serdecznie witam dziękuję bardzo, proszę bardzo, nam mimo, że to zaproszenie przyjął odpowiedź w jakim miejscu została ciebie informacja aż tak Zostań w domu bardzo ciekawe to było, ponieważ byłem w okolicach Poznania nawet w Poznaniu miałem mieć jakieś małe zdjęcia i być na dokumentacji lokacji, a już wcześniej to był taki wieczór, kiedy wszyscy sobie przesyłali przekazywali informację, że mają potwierdzone Info minister albo wysoko postawionego wujka będzie oglądał Warszawy zostaną ciągi nie będzie można do niej wjechać między tak półżartem pół serio spakowałem się na 2 tygodnie postawy Poznania myślę, że pojadę do mojego rodzinnego miasta Wrocławia i tam rzeczywiście trafiłem udało mi się tam na początku przynajmniej ten woda przecieka m.in. rozwieszając na czyim koncie we Wrocławiu ulotki o pomocy dla seniorów i o informującą o tym, żeby zostać w domu, więc mieć jakąś taką przygodę bardzo mobilną pomiędzy Warszawą Poznaniem a, a Wrocławiem, a powiedz z jakimi ograniczeniami najtrudniej było się pogodzić w czasie pandemii czy pandemia trwa tylko w czasie tych największych obostrzeń, które ograniczenia może właśnie było ci kolokwialnie mówiąc na rękę ja powiem szczerze, że w wielu względach szczególnie tych mówiąc nie duchowych jestem beneficjentem tej pandemii, ponieważ w zasadzie zrobiłem to co zaplanowałem sobie, że będę robił to znaczy czytałem oglądałem pisałem przygotowywałem szereg następnych projektów, więc tak naprawdę te restrykcje mnie jakoś mocno dotknęło oprócz tego, że dziś nie zbliżyły chociażby do o siostrę, z którą spędzałem czas w Warszawie później w tej Warszawie, a też mam taki przywilej, że tutaj w moim domu mamy taki wraz z sąsiadami ogromny dach wszystkie w Marrakeszu i jest tam spędzaliśmy czas też bardzo często właśnie, jeżeli nie padało, bo pogoda sprzyjała na świeżym powietrzu na tym dachu, więc ja mówiąc szczerze życzę sobie jakiś taki reżim czy restrykcje wewnętrzne, żeby potraktować ten czas bardzo refleksyjnie na skupieniu na sobie na tym co chce naprawdę robić, więc mówiąc otwarcie nianie nie odczułem tego aż tak horrendalnie czy depresyjne jak ktoś inny mógłby to odczuć, ponieważ tak jak powiedziałem, że te warunki były dość i rodzinnej tutaj domową mocno uprzywilejowana w pewnym momencie w czasie pandemii przyszła propozycja od liczby euro, żeby stworzył krótkometrażowy film właśnie o czasach pandemii, jaka była twoja reakcja oczywiście bardzo mnie to zaciekawiło bardzo się cieszyłam na tę wiadomość, a prawdopodobnie był pewnie 1 z pierwszych zaproszonych tancerzy będą wszystkie są budowane jest dobry pomysł rzeczywiście coś takiego warto stworzyć oczywiście od razu bardzo mocno to 7 się zaangażowałem, chociaż nie ukrywam, że było też bardzo trudne, ale nic oczywiście trudniejsze zadanie czy bardziej nierealne, bo wtedy tak naprawdę taktycznego w danym jedne mogliśmy zrobić 7 idąc z nurtem restrykcji to albo ukręcić coś na własną rękę w domu albo podczas wyjścia ma serce i bezzasadnie punktowanym do najbliższego sklepu, więc oczywiście była ta niewiadoma dość duża, ale pomyślałem sobie, że każde ograniczenia są po to, żeby z nich skorzystać i z tych reguł, ale też, gdzie można zastanowić, gdzie złamać najbardziej rzeczywiście te restrykcje w naszym kraju, bo to jest ważne, żeby podkreślić te restrykcje dotyczyły w trakcie tworzenia tego filmu miejsca tym jest się znajduje wiem, że niektórzy twórcy, a nie chcę zdradzać niespodzianki, a jest dla tych państw, którzy jeszcze nie widzieli byli za granicą jest też bardzo ciekawe, że na początku tego organu w zasadzie można było pokręcić dom, a później jak ktoś chciał nie wiem w drugiej połowie maja w zasadzie mógł sobie zorganizować oczywiście szanuję obostrzenia ma tam mimo pani tutaj też bardzo ciekawy dramaturgicznie co na samym początku dziś od razu głowi się pojawiło przy tym zaproszę film ukryj mnie w samolocie lecącym do Marrakeszu powstał bez ekipy bez budżetu przypomniało ci to same sam się kie początki swojego bycia w kinie z kinem czy raczej niczego to nie przypominało było czymś kompletnie nowym ta pamięć mnie jest bardzo żywa, żeby nie powiedzieć, że po prostu chlebem powszednim teraźniejszością, bo ja Lubie właśnie głęboki off czy pewien rodzaj samowystarczalności związać się meldować w różne twórcze rzeczy i tu też naturalnie do mnie przyszło, żeby jak najwięcej albo nawet wszystko zrobić samemu szczęśliwie ze porozumie się Marcin Lenarczyk czy widział dzieje, na który stworzył muzykę dźwięk do dobrego filmu natomiast jak dziś bardzo lubię taki taką formę pracy, która i wychodzi dziś pewnie nowej fali francuskiej antyczne korzenie na pewno Wernera harcowników podejścia do tworzenia filmów jest mi było to bardzo bliskiej nam jak ryba w wodzie, a też nie chciałem robić czegoś łatwego tak jak powiedziałem nie ukrywam, że było to dla mnie trudne i odzwierciedla taki stan wewnętrzny jako świadka na 5 i refleksji, która się pewnie przez stan pandemii dojeżdżał na około uruchomiło ja pytam o to by np. Paolo Sorrentino, który również wziął udział w tym międzynarodowym projekcie mówił, że pracując nad swoim filmem krótkometrażowym poczuć jak dziecko, kiedy marzyłby wykonywać pracę filmowca właśnie dlatego pytam czy miał też takie wspomnienia z początków, ale porozmawiajmy o samym filmie, jeżeli mogę przerwać bardzo się z tym zgodzę, bo już o odpowiada konkretnie na pytanie 1 z inspiracji dziś do obserwacji świata na pewno zainspirował mnie władca much Goldinga, ale też książki Sałek superego już niekoniecznie ma szansę, ale będziemy partią ludzi też dlatego dziś wraca, więc jeśli chodzi o pewien rodzaj naiwności jako, jaką wartość, jaką walczy właśnie otwartość na świat to dzieciństwo tutaj na pewno jest 1 z fundamentów, jakby tego tego mojego filmu także na pewno w ten sposób nie uciekła się do opowieści kronikarskie tylko wymyśliła coś na kształt psychologicznego thrillera rozumiem, że z tego co mówili wcześniej w sensie tak nie czułeś w czasie pandemii, ale jednak jakieś napięcia tym filmem, które były w tobie pokazujesz bardzo ciekawy gatunek tutaj pani na potrzeby tego myśli właśnie w 2 thriller psychologiczny tak wołał bardzo ciekawe, bo ten odbiór jest nadal nawet stwierdziliśmy ciekawi jak nigdy tego o jeszcze ustosunkują nie wiem czy tak to nazwał natomiast gdzieś wydaje się, że ta moja walka jest sama w sobie podzielona interwały 3 rozdziały epizody właśnie wewnętrzny nowe też ktoś taki świat Łukowa konstrukcja się z tego robi wydaje się zamiast się jakieś takiego retro sci-fi wystąpi innego państwa i jest trochę realizmu magicznego jest też troszeczkę może morze morze akcje, jeżeli to wszystko i na pewno czegoś takiego bardzo sentymentalnego zaopatruje za za zawalczy mam nadzieję pozytywnie dziś już głębszej metafizycznego natomiast, że to się wykluwa jakiś thriller psychologiczny to jeszcze sam Senat nad tym zastanowić, bo o, bo teraz zaczną na stronę pracować wyobraźnia natomiast dramaturgicznie na pewno to rozumiem, bo wszyscy w tym thrillerze psychologicznym na pewno przez to ostatnie tygodnia jak już miesiące jesteśmy oczywiście sytuacja w marcu w kwietniu była o wiele bardziej dramatyczna i pewnie te lęki niepokoje, a także nadzieje obietnice względem siebie niż rzeczywistości jakieś takie życzeniowe życzeniowe myślenie sprawia masywne na pewno koniec zostawało na pozwól, że na chwilę postawimy tutaj kropkę i za chwilę wrócimy do naszej rozmowy Krzysztof Skonieczny jest goszczą kultury osobistej teraz czas na informacje w radiu TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska z tej strony witam wszystkich bardzo serdecznie kultura osobista i gość kultury osobistej dzisiaj reżyser aktor scenarzysta Krzysztof Skonieczny twórca 1 z krótkometrażowych filmów o czasach pandemii zrealizowanych pod egidą Libią euro ukryj mnie w samolocie lecącym do Marrakeszu taki tytuł nosi ten film, który państwo mogą już oglądać na Libią czekałem, próbując nawiązać kontakt z innymi ludźmi tak mówi bohater twojego filmu ten motyw czekania obecny we wszystkich pandemii innych filmach tylko na co czekaliśmy a czego się doczekaliśmy czy może ciągle czekam oto to są pytania ja wydaje mi się przede wszystkim skupił się na takim oczekiwaniu jako na procesie ciągłym na oczekiwaniu, które kojarzy się również przebywaniem na pustyni stąd też próba metafory przyjrzenia się temu stanowi wewnętrznemu, które taktu, który ta pandemia wywołana jak pustynia wydaje się, że to jest jak samo poznanie pustynia czyni człowieka nagim właśnie będącym miejscem radykalnym, ale też bardzo człowieka lustruje i jak lustro odbija jego nadzieje pragnienia demony, więc w zasadzie codziennie oczekiwałem na jakąś konfrontację z samym sobą z z przeszłością różnymi rzeczami, które zostały załatwione niezałatwione, a przede wszystkim z jakimiś marzenia bardzo prostymi, które wydaje mi się można było sobie w trakcie tej poddanymi zrewidować jest tak naprawdę to oczekiwanie było bardzo bardzo twórcze i było oczekiwanie związane też jakimś potężnym wysiłkiem prawda po bo po takiej pustyni duchowej można doświadczenie wykonana z niego graficzne także jakiś pustyni uczuć emocji zamknięcia restrykcji więcej dla mnie to było na pewno kluczowe dziś bardzo tak do mnie organicznie przyszło, tym bardziej że właśnie ten wspomniany dach, którym się kojarzy z Marrakeszu tam, gdzie mamy tutaj mnóstwo starych anten anten satelitarnych trochę tak na roślinach jak choćby na drzewach do tego przeglądałem zdjęcia jeszcze niedawno byłem na Saharze i też pamiętam tam to podróż do tego ziemia planeta ludzi szerzenia ojczyzna ludzi samych superego, którą też bardzo można sobie ceni, która też do mnie wróciła w trakcie tej pandemii było tak naprawdę oczekiwanie nie na coś konkretnego tylko na oczekiwania związane z pewnym oczyszczeniem, ale wewnętrznym bardziej innowacyjnym aniżeli Extra bilety też to jest taka opowieść o drodze potrzebnej do odzyskiwania równowagi tak mi się wydaje to prawda, ale dali nam czas, który na pewno o subwencję na rzeczach pozytywnych, ale mam nadzieję nie banalnej pełna bardzo potrzebny do tego, żeby to wszystko zrewidować, bo nawet, jeżeli cały czas mówimy myślimy o tym, że sobie zrobimy trzytygodniowe trzymiesięczne wakacje wszystko z dniem wszystkich tak, by to co się dzieje natomiast tutaj byliśmy zmuszeni i gdzie zniewoleni przez rzeczywistość, która nas odpuściła albo właśnie była opresyjne natomiast musieli się dziś zrobić bardzo ciekawie jak bardzo ciekawi mnie to jak jakiś stan umysłu na pierwszy przed tym bronił, a później tak naprawdę się w tym bardzo osadził i mógł gdzieś na pewno przeżyć zrewidować oczyścić to wszystko co się wydarzyło wcześniej kwestie niesamowita cezura w oczywiście podkreślając, że rzeczy o podkreślając, że jesteśmy dobrym zdrowiu mam nadzieję wszyscy niektórzy niektórzy niektórzy może umorzenie natomiast, jeżeli duchowo to daje się ze sprawą bardzo potrzeba swoim filmie mówisz oczywiście czymś więcej niż pandemia czuje w tym też taką dyscypliną powieść o katastrofie ekologicznej o o zagładzie klimatycznej, bo rzeczywiście pandemia też uwypukliło problem, z którymi zmagamy się w ostatnim czasie jest tobie taka wiara, że świat może się odrodzić oczywiście, gdyby gdyby nie jakaś wiara nadzieja można było kopać jakiś skrajny nihilizm dekadencji co oczywiście też czasem miłe szczególnie jak się imprezuje natomiast trzeba było to wszystko odciąć skupić się na wizję przyszłości naszego ustosunkowania się do tej przyszłości tak jak wspomniałam mnie w jak pani wspomniała przepraszam umie filmie pojawiają się Echa tej katastrofy ekologicznej jest filmowana np. strona Wisła, która jest równa do pustyni łachy piachu i wyschnięte widzimy bardzo wąski Strumień i bardzo powolny nurt tejże filmowane z góry drona to jest tutaj na południu Warszawy zaledwie 2030 km, żeby wydawać, by się mogło, że banki bardzo egzotyczne tereny nie wiem SA Sahelu albo Afryki subsaharyjskiej natomiast to rzeczywiście jest Warszawa natomiast wracając jeszcze do do do porównywania pandemia sytuacja ekonomiczna jeszcze z groźnych rzeczy które, gdzie uderzył w tym się wydać najciekawsze w tym projekcie mówiąc nieskromnie zarówno moim, jaki projektach innych twórców treści składają to jest pewien rodzaj esencji syntezy, która została zdecydowana z tego co dane nam jest przeżywać myślę, że wszyscy mamy dość dla Streamu z umów i rzeczy, które chwytają rzeczywistość bardzo płytkim i jakimś takim bardzo wciąż tak bardzo instant tutaj sytuacja była wyjątkowa mogliśmy wreszcie introspekcji pewnie w siebie zaowocowała mam wrażenie jakimś refleksja lekarz głębszy refleksjami coś co jest jakimś amalgamat PEM i jakim się rdzeniem przynajmniej z takiej perspektywy tej kilkutygodniowe kilkumiesięczne, która w, które nas w tej chwili, jakby dotyczy, więc tutaj upatruję wartości wszystkie rzeczy, które działa jak metafora, które nazywają coś mi jako twórca także jako widzowi czegoś takiego bardzo pragnęła też się do tego ustosunkować ktoś coś określić nakreślił nie tylko od bitą rzeczywistość, jaka myślę, że w tym jest bardzo wielka siła tej bardzo się i gratuluje i dzieło, która jest pomysłodawczynią i producentem tej antologii, ponieważ wieś będzie jednoznacznie Kasprzyk świadek, który przynajmniej w tym krótkim okresie albo tym okresie u nas ciągle panem nie dotyczy zostanie na niebie w swoim filmie Czesław Miłosz palący cygaro Miłosza zobaczyć w chmurach to znaczy być z Miłoszem dość blisko stąd moje pytanie czy dużo czytałem też w czasie pandemii mówi szczerze dużo czytałem Miłosza rok Miłosza tak, ale też jak pani wie tam pojawia się cytat Zbigniewa Herberta przesłanie pana Cogito, a sam koniec emeryta też system artystę w bule generalnie dużo okazji jelita cienkiego i nawet Broniewskiego i takie rzeczy, które właśnie określały mi coś pomiędzy wersami mogłem jak wejść puścić samego siebie coś co jak moją rzeczywistość określał w sposób bardzo metaforyczny stąd ta proza poetycka pewien rodzaj opłaty kości poezji w tym co co chciałem zrobić jakoś naturalnie do mnie przyszło natomiast na tym wspomniany przeze mnie już dachu bardzo bardzo bardzo to było życie można było leżeć bawić się na żonę helikoptery i samoloty, które latały zostawiały za sobą smugi kondensacyjne z nich wróżyć tak naprawdę naszą przyszłość nam się bardzo przypomniało, a i chorowało właśnie czasami dzieciństwa, kiedy leżał na trawie Skorża komisji wymyślam, dokąd ten samolot leci i gdzie byśmy chcieli z nim zabrać teraz, kiedy pandemia już z Europy podobno wycofuje i oglądasz swój krótki metraż to nie myśli jednak, że może dziś no bo minęło już kilka miesięcy na pewno kilka tygodni od czasu kiedy, kiedy stworzyłeś Ukrainie w samolocie lecącym do Marrakeszu, że może dziś nakręcił, by jednak inny film, że tamten był podyktowany zbyt wieloma emocjami, których może już sobie dziś nie odnajduję mam taki stosunek do twórczości, że nigdy w niej nie zmienił, ponieważ to co zrobiłem w przyszłości nawet niedalekiej tak jak ten film o tym rozmawiamy to było świadectwo jego stanu i czasu, który właśnie wtedy funkcjonowały, więc ja powiem szczerze jestem bardzo bardzo zadowolone mówią nawet otwarcie dumny, że udało mi się do czegoś tak osobistego, gdy stylowa z tego ten efekt, który można teraz oglądać, ponieważ to miało swoją bardzo bardzo ciekawą dramaturgię to było trudne do decydowania nie był taki efekt instancja chodziłem obserwowałem myślałem czytałem pisałem o bardzo też ciekawie, że to za głowę tym wszystkim pewnie, którzy swoje filmy robili, że to nas ustawiło w takim bardzo wytężonej pozycji względem siebie swojej przyszłości swoich bliskich świata, a więc ja powiem szczerze, że to esencja to synteza właśnie ten styl lat sprzed tych paru tygodni to był to był jakiś korek był jakiś fundament tego co było w mojej głowie i nikt tutaj nie zmienią na pewno bym tego nie zrobił inaczej nie jestem pewien czy rzeczywiście tak się epidemia wycofuje z Europy myślę, że to jest bardzo nie można tej notowanej jak bardzo mocno świata to jest w stanach, ponieważ miałem tam zresztą jak wiosną ner chwilę pobyć, więc tak naprawdę nie wiem czy aż tak jesteśmy w odwrocie pandemię natomiast teraz oczywiście zrobić coś innego, ale jestem zupełnie inne po kilku tygodniach niż wtedy wtedy to był jakiś szczyt był jakiś jądro ciemności, ale też spełniają jasności i to sprzężenie jakaś polaryzacja tych 2 przeciw jest każdy Foton, która się z tego wykryła postać tego filmu jest dla mnie naprawdę bardzo jak przeżycie moje osobiste ciekawe i teście kończąc na chwilę wybiegniemy w przyszłość swoją fabułę Hardkor Disko promował raport górale swoje słowa niesie dla was bombę powiedz czym teraz zaskoczy swoich widzów na czym pracujesz w tej chwili przecież nie pracuje nad sobą w tym na pewno w zakresie samego siebie na najbliższe otoczenie no to jest bomba w no to jest bomba Hannie pracuje nad paroma rzeczami jak zawsze mam nadzieję, że czytuje czy gdzieś dalej udało się wejść na plan w przyszłym roku, więc efekt tego prawdopodobnie zobaczymy nie wcześniej niż 2 lata tyle mogę zdradzić, żeby odpowiedzieć właściwie na to pytanie pomidor na dobrze to w takim razie bardzo bardzo dziękuję Krzysztof Skonieczny był gościem kultury osobistej reżyser krótkometrażowego filmu Ukrainie w samolocie lecącym do Marrakeszu właśnie ten film jest do zobaczenia wraz z kilkunastoma innymi produkcjami m.in. takich twórców jak Jacek Borcuch Magnus von Horna Paweł Łosiński Jan Matuszyński czy Małgorzata Szumowska w ramach projektu w domu HBO euro bardzo dziękuję raz jeszcze za spotkanie dziękuję bardzo, ciasno informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA