REKLAMA

Manipulacje i szerzenie strachu w kampanii prezydenckiej

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2020-07-09 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:31 min.
Udostępnij:

Straszenie i wywoływanie lęku wśród społeczeństwa przed wyborami. Sposoby manipulowania przekazem medialnym przez polityków, a także ocena obecnej kampanii prezydenckiej to główne zagadnienia rozmowy Karoliny Lewickiej z prof. Piotrem Pawełczykiem - kierownikiem Zakładu Marketingu Politycznego i Socjotechniki, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Karina Lewicka zapraszam państwa na drugą godzinę wywiadu politycznego od razu łączymy się naszym kolejnym gościem prof. Piotr Pawełczyk kierownik zakładu marketingu politycznego socjotechniki wydział nauk politycznych i dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dobrym, kto lepiej prowadzi kampanię prezydencką Andrzeja Dudy Andrzej Duda Mateusz Morawiecki myślę, że premier Morawiecki i w kampanii uzupełnia prezydenta Rozwiń » Dudę, czyli zajmuje takimi sprawami z różnych względów to trudno byłoby znając, więc po pierwsze, obiecuje o bo prezydent teoretycznie nie może obiecać racji my funkcji, choć oczywiście w Polsce to panie wyborczych różnie bywa, bo w różnych kampaniach kandydaci obiecują właściwie wszystko co można niezależnie od tego do jakiego prezentują stanowiska, ale powiedzmy sobie szczerze, że wręczanie promes działaczom samorządu trochę, by mimo wszystko nie przystawało prezydentowi, handlując temu wyborach, więc robi to premier Morawiecki, choć premierowania profesorze też chyba nie przystoi, ponieważ nie ma jeszcze ustawą dopiero do Sejmu wróci wróciła z poprawkami Senatu, więc trochę władza działa bez podstawy prawnej pani redaktor tak, ale to, jakby jest jest to precedens prawda w końcu wydrukowano ileż przesyłek wyborczych bez podstawy ustawowej także, a jeszcze nikt z najgorsze natomiast oczywiście że, że aktywność premiera oferuje pewne wsparcie finansowe, bo to jest jednak udział w kampanii wyborczej finansowany nie jest budżetu utrudnienie ze środków zdobył sztab wyborczy kandydata na ostatniej prostej premier Mateusz Morawiecki ma odwiedzić blisko 100 powiatów, więc go kalendarz naprawdę wygląda tak sam ubiegał się o prezydenturę także premier Mateusz Morawiecki bardzo zaostrza słownictwo i bardzo mocno atakuje Rafała Trzaskowskiego to też jest obsługiwanie tej części, którą chcę się zdjąć Andrzeja Dudy np. żeby ostatniej prostej może bardziej pokazywał się jako kandydat wspólnotowa nie tylko taki ofensywny wobec swego konkurenta, więc ofensywę przyjmuje Mateusz Morawiecki, który mówi, że Trzaskowski to kłamca turbo liberał po jego zwycięstwie czeka nas Trasko GI Don czy takie straszenie zaczął rzeczywiście premier Morawiecki można powiedzieć takim językiem bokserskim tak punktuje Rafała Trzaskowskiego to oczywiście dokładnie wygląda telewizji publicznej i rzeczywiście straż, bo liberalizm Zająca oraz człowieka, który zdobył no jak polskie realia duży majątek właśnie dzięki gospodarce liberalnej może się wydawać dość dziwne, ale w ogóle ta tak patrząc na relacje między platformą Obywatelską, a prawem możliwością się sytuacja wróciła, dlatego że taki mechanizm intensyfikacji lęku częściej posługiwał się Platforma obywatel oraz Obywatelska, strasząc tym co się stanie jeśli PiS dojdzie później wróci do do władzy względnie straszenie PiS-em tak a tak oczywiście młodą w roku 2015 PiS-u też wykorzystywał ten mechanizm, strasząc imigrantami przede wszystkim, ale jak to nie jest, nic więc dziwnego to tutaj zupełnie naturalne takiej rywalizacji wyborczej tylko oczywiście w tej chwili można powiedzieć, że kandydat związany z platformą, czyli Rafał Trzaskowski, jakby bardziej ucieka w przyszłość mówiąc o jakich perspektywach związanych ze zmianą, czyli to jakaś nadzieja na to co przyniesie zmiana można, by powiedzieć trawestując wcześniejsze hasła, że co przyniesie dobra zmiana da to jest dobra zmiana, która wniesie niesie nowy kandydat natomiast to co zostanie jest oczywiście o takie jakie, jaki jest natomiast kandydat mimo wszystko nominalnie bez partyjnej czy prezydent Andrzej Duda wskazuje na to co będzie bolesne sam czy ustami premiera Morawieckiego co będzie, jeżeli powrót są liberałowie to była prawda, czyli jakaś tam cała zapaść, jeżeli chodzi o świadczenia socjalne odebranie tych świadczeń i to wszystko co rzuca wielu przyczyn ludziom jawi się oczywiście jako coś niebezpiecznego pewność etykieta, który pan wspomniał czy liberałów albo turbo liberałowie pojawiło się elity, które tylko chcą się dorwać do koryta nachapać się oczywiście nie podzielić się z prostym zwykłym człowiekiem wojna na górze to kolejny element tego straszenia co będzie, jeżeli Rafał Trzaskowski zostanie prezydentem no i także dziś wróciła karta LGBT za sprawą wpisuje Nina Ochojska, która stwierdziła, że zagłosuje Rafała Trzaskowskiego dlatego rząd wprowadzi kartę LGBT w w całej Polsce to sztabowcom Andrzeja Dudy w to graj na tych zaczęli pytać czy kandydat Platformy Obywatelskiej będzie chciał w całej Polsce seksualizacja dzieci, więc teraz chciałbym przez chwilę porozmawiać o tym, straszenie wywoływaniu lęków kampanii wyborczej czy pan uważa, że ten zabieg jest stosowany w tej kampanii częstszy sposób niższy obserwowaliśmy to wcześniej często na podobnym poziomie tak jak kiedyś Platforma straszyła nieustannie PiS Antonim Macierewiczem Zbigniewem Ziobrą tak teraz PiS straszy różnymi elementami ruchu uchodźców wspomnianych po potu obu liderów nie, dlatego że oczywiście łatwo byłoby tak oceniać tę bieżącą kampanię krytyczne, ale wydaje się, że poziom nasycenia lękiem działań wyborczych jest w tej chwili jakoś zdecydowanie syna może być bardziej zaskakujące zaskakujące na pewno zamiana miejsc oczywiście każdy używa tych argumentów jak posiadacz ewentualnie jakie druga strona mu podsuwa także dość oczywistym jest, że aktywność prezydenta Rafała Trzaskowskiego o prezydenta Warszawy w kontekście np. karta LGBT daje daje argument kandydatowi prawa jest wadliwości albo punktowania takich zachowań obrony tej tradycyjnej rodziny prawda tego wszystkiego co co może się osobą reprezentują taki sposób bardziej tradycyjne konserwatywne jakiś wartości wydawać niebezpieczne także wydaje mi się, że np. na sanie leń kampanii wyborczej w 2015 roku w kontekście np. zalania Polski i uchodźcami i zmiany kościoły meczety i kompletnie jakiś taki repolonizacji polskiej kultury zasoby tak nie było nawet nawet bardziej bardziej wyraźne o straszenie turbo liberalizmem myślę, że u Rafała Trzaskowskiego ten argument nie jest tak tak silny poza oczywiście straszeniem odebraniem jak świadczeń socjalnych dlatego pewnie czas łaski słusznie od razu powiedział, że on jest całkowicie za utrzymaniem utrzymaniem 500 plus, że uważa, że Platforma popełnia błąd idąc w stronę socjalną jak chcą wyciąć taki argument lękowe z rąk przeciwników, ale mówię to to wydaje się, że jakiś relacji np. były były bankowiec premier Morawiecki i raczej przedstawić takie pewnie powiedziałby czy o to by takie elity kulturalne jak jak Rafał Trzaskowski tutaj to straszenie jest takie takie symboliczne po prostu czyli po to, to aferzyści liberałowie tym podobne, ale tak za to kontekście kontekście konkretnego konkretnego kandydata ten argument wydaje się dość słabo to jeszcze zapytam na koniec tej części naszej rozmowy o prawidła jak straszyć, żeby to było skuteczne za tak przede wszystkim zaś warto działać na emocje wyborcy, dlatego że emocje mamy wszyscy i możliwości poznawcze analityczne związane z jak zastanawianie się nad nad jakimiś kwestiami racjonalnymi argumentami w programach kandydatów już tak, bo itd. rzecz, bo wielu wyborcom jest dla wyborców zaś mało interesująca, bo wymaga ich aktywności pewnego wysiłku i co tu dużo ukrywać pełnego rozeznania natomiast emocje jest budzić łatwo te emocje każdy z nas ma i teraz można, by się stawiać lepiej nie byłoby budzić takich emocji pozytywnych na nieduże negatywne są silniejsze łatwiej zapamiętujemy właśnie będzie silniejszych motywowanie zachowań i rzeczywiście to widać natomiast w przeciągu ostatnich 100 lat sukcesy odnosiły Arte czy wręcz całe systemy totalitarne, które potrafiły łączyć emocje, czyli z 1 strony lęk czy bardziej ukierunkowany strach jak wrogie już z kimś, kto czyha na moją rodzinę na moją wiarę na mój dom i mają kulturę cokolwiek innego jednocześnie te pozytywne emocje nacją ukierunkować wobec tego, kto jest na na czele prawda ten, który zapewni bezpieczeństwo w gruncie rzeczy chodzi o to, że profesorze postawi tutaj przecinak i wrócimy tuż po informacjach do naszej dyskusji nadal jest z nami prof. Piotr Pawełczyk z uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu raz jeszcze dzień dobry panie profesorze rozmawiamy o wywoływaniu lęków kampanii wyborczej tuż przed informacjami mówił pan o tym jak to się robi, żeby to było skuteczne po pierwsze, łatwiej odwoływać do emocji posiadają wszyscy nisz do rozumu, bo w kompetencji poznawczych nie wszyscy mają w takim stopniu wystarczającym, a po drugie, łatwiej wywoływać emocje negatywne są silniejsze łatwiej zapamiętujemy łatwiej za pomocą takich emocji negatywnych mobilizować do określonych zachowań tak się zachowań wyborczych jak rozumiem przerwałam panu przed konkluzją nie wiedziałam, że już chodzą do konkluzji, ale istota przepraszam panie na brak tak do mnie bywało, ale jeżeli jeszcze chce się pan rozwinąć się śmiał myślę, że najlepszym tak mechanizm jest połączenie intensyfikacji lęku ze kanalizacją uczuć tak to się nazywa tak muzyku socjotechniczne, czyli pokazujemy, czego mamy się bać jednocześnie dziękujemy te pozytywne uczucia wobec tego co może nam nie, jakby taki rachunek pomoc ucieczkę wobec tego lęku i tak oczywiste, że niebezpieczeństwa są właśnie, bo liberałowie oczywiście w kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy jak 2 kampanie warszawskich francuskiej też można, by powiedzieć o jakich elementach pobudzania rynku, ale w tym przypadku jest to rzeczywiście to zaatakowanie rodziny ta możliwość podpisania jakiejś ogólnokrajowej KGB czy jakiś obawy związane z właśnie ten liberalizm i nadzieją na ratunek jest zachowanie tego co jest za teraz wielu ludziom dzięki transferom socjalnym żyje się lepiej i oni muszą się zastanawiać, jakie ewentualnie to koszt dla kraju czy gospodarki jak długo się utrzyma czy nie zapłacą tych kosztów w postaci jakiś dodatkowy podatek jest także jest nieistotne tylko jak jest jest jakiś podmiot jakaś siła, która może stanowić lekarstwo na to niebezpieczeństwo, które jeśli się właśnie z tym zahamowanie tych transferów właśnie wprowadzaniem do porządku społecznego żadnych nowych wartości co jest zrozumiale no zawsze są kontrowersyjne takie kwestie światopoglądowe natury rzeczy budzą już od rodzaju obawy, czyli polityk stwarza zagrożenie mówi o tym, że coś nam zagraża grozi nam jakieś niebezpieczeństwo, a potem deklaruje, że będzie naszym obrońcom i że on nas przed tym niebezpieczeństwo zagrożeniem uchroni, a oczywiście jak siebie jako właśnie tego, który jest napis dawca taki senatorem, który spowoduje, że to niebezpieczeństwo się nie iść, ale jak rozumiem to niebezpieczeństwo to zwykle jest, używając popularnego słowa wyimaginowane takie fanty umowę tak pozornie wymyślone stwarza się wroga ryzyko niebezpieczeństwo, a nie Strasz ludźmi tym co naprawdę zagraża to za różne, dlatego że od wielkich kryzysów trudno mówić o niebezpieczeństwach ministerstwo politycy byli były wyimaginowane, ale należy pani wybaczy kina przed drugą wojną światową on był to wyższe dane pokazywanie bezpieczeństwo płyną ze strony trzeciej rzeszy okazało się, że nie są wyimaginowane natomiast w danym czasie takimi się takim się wydawały także to różnie no czasem wróg jest, a czasem trzeba stworzyć chciałbym pana profesora zapytać też o manipulacje w polityce w 1 ze swoich publikacji pisze pan, że manipulacja w polityce może oznaczać ukrywania prawdziwych celów politycznych pod postacią innych łatwiej, zyskując akceptację kreowanie obrazu rzeczywistości mających ukryć stany faktyczne kreowania wizerunków własnych liderów politycznych przy jednoczesnym dorabianiu gęby konkurentom politycznym także manipulacje językowe jeszcze wiele wiele innych ale jakie manipulacje dostrzega pan w toczącej się kampanii wyborczej ustawowe ona oczywiście nie są nie są niczym niczym nowym statku manipulacji czysto językowych to jest albo redefiniowania pojęcia re definiowania rzeczywistości się wydaje tak dosyć skomplikowane, ale takie rzeczy jest postęp, jeżeli definiujemy rzeczywistość to znaczy, że pewne stare do tej pory elementy tego świata wokół nas nazywany inny sposób na bardzo odpowiada ze względów politycznych propagandowych, a więc można np. udział jak i się za ich nazwać pomocą braterską prawda i tak wygląda nie tylko stawiali historii natomiast definiowanie pojęć oznacza, że dotychczasową pojęciu trzeba jednak inną rzeczywistość na rozwój wciąż demokracji demokracja jest pewne pojęcie wiąże nam się jakimś wyobrażeniem rzeczywistości, ale temu pojęciu sprzedajemy zupełnie inną rzeczywistość często, opatrując to pojęcie podatku łącznie do demokracji ludowej albo demokracja sprawiedliwa i od razu okazuje się też inna demokracja, czyli tak nam bardziej odpowiada, a jeżeli chodzi o np. manipulowanie wizerunkiem oni na to najczęściej sprowadza się do tego, że staramy się jak wykazać są wizerunku jak najwięcej takich cech naszym wyborcom będą się podobać to są już do badania pokazują jak oczekuje większość wyborców nie jest wcale takie takie proste, bo to nie jest także wszyscy chcą mieć polityka takiego konkretnego tylko tutaj wiele różnych cech mniejsza trzeba połączyć którymi trzeba jak zaspokoić oczekiwania różnych grup wyborców wyborców, a dyskredytowanie te rzeczywiste rzeczywiście to, używając języka Gombrowicza jego tak dorabianie gęby właśnie jakiegoś takiego liberała aferzysty albo albo też może być bo, żeby nie było tutaj wątpliwości, że ze stron tylko tym się posługujemy żadni obrońcy pedofilów np. to jest radę Ugandy, a która manipulacji, która miała miejsce w tej kampanii wyborczej zrobiła na panu wrażenia, która była najbardziej zaawansowana, a może najbardziej skuteczna albo taka najbardziej wysublimowana postać o wysublimowanych technikach manipulacji nie ma są, dlatego że manipulację to są reguły działania dostrzegalne więcej są wysublimowane to ich nie dostrzegamy, ale urzędnicy lubią posługiwać się co pan jak pan wie tak to znaczy w ogóle w polityce jest także ci, którzy sporu o posługują się szpadą mają małe szanse z realizacji z, posługując się cepem nie potrafię powiedzieć, bo ta kampania trwa tak długo i jeżeli pani redaktor pozwoli to jeszcze raz taką refleksją zasadniczo podzielić że, że trwa już to tak długo, że właśnie wszyscy jesteśmy trochę zmęczenie i jakby możemy w tej chwili rywalizacja między głównymi konkurentami w drugiej turze kampanii no i marcu trochę inaczej wyglądało jeszcze w kwietniu prawda czy wcześniej w między tymi głównymi siłami politycznymi troszkę inne relacje były z racji tego, że 1 z nich reprezentowała inna kandydatka więc, jakby głównym takim oto wrażenie, więc po tej kampanii jest to, że ponad już za długo i myślę, że większości wyborców niezależnie od poglądów politycznych właśnie pozostały już tylko emocje, dlatego że w tej drugiej kampanii może poza 1 rzeczą jest za chwilę porywa się nic już ciekawego nowego nie pojawiło i pozostały tylko emocje, czyli wyborcy się okopali w tych swoich poglądach i pozostają w nich bez zmian, a to co byłoby pewnym Novum i ja mówię niezależnie od poglądów politycznych byłaby nasza dyskusja pomiędzy głównymi kandydatami czy jedynej w tej drugiej turze dyskusja otoczona przez gospodarkę mają rozwijać duże inwestycje centralne czy małe lokalne to jest coś co bardzo chciałbym zrozumieć i wysłuchania przed debacie prezydenckiej z grupą między kandydatami, którzy oczywiście byli rozliczani przez swoich specjalistów, ale być może przez fachowców, którzy płaciliby czy rzeczywiście centralny port komunikacyjny czy przekop, jeżeli Wiślanej czy może właśnie rozwijanie tych tych lokalnych jakich inwestycji będzie lepsze i gospodarki tego taką zabrakło zabrakło to w tej drugiej turze pojawiło się przez moment i ku mojemu żalowi właśnie element racjonalności mogły się pojawić zupełnie zupełnie inna to jeszcze na koniec bardzo króciutko propagandy chciałabym zapytać no telewizję publiczną dr Łukasz Szurmiński badacz mechanizmów propagandy Uniwersytetu Warszawskiego dla portalu na temat, mówi że po pierwszej turze mamy bardzo radykalne zaostrzenie dyskursu w serwisach telewizji polskiej nasycenie negatywną energią hejtem ordynarną propagandą teoretycy propagandy byliby tym zaskoczeni jak daleko można pójść mówi dr Szurmiński co pan myśli to szansa, że nie byliby zaskoczeni natomiast być może mieli wrażenie, że tak wiele różnych chorób wydawało się już przeminęły żonę dziesiąty tkance społecznej wciąż tkwią rzeczywiście telewizja publiczna dyskusja szalenie zaostrza nie ma żadnych wątpliwości, aby po, której strony odpowiada to nie zmienia faktu, że patrząc na na telewizję np. TVN tutaj ten dyskurs może nie w takim stopniu, ale też radykalizuje i też, jakby odchodzi od obiektywizmu, czyli jedno rzeczywiście ta ta stara nie tylko polityczna, ale o dziwo, ta klasa medialna szalenie polaryzuje niezgodnie z zasadą rynkową, żeby dać jakąś odpowiedź zapotrzebowaniu wyborcy skoro ci wyborcy rzeczywiście się okopali w tych obozach takich powiedzmy 5050, bo wygrana w najbliższą niedzielę to będzie tak naprawdę taki bokserski remis ze wskazaniem co oczywiście nie podobało się konsekwencji takich jak to, że ci, którzy nie będą skazani będą, czyli wyborcy opowiadający z kandydatem przegra będą czuli się szalenie pokrzywdzeni i jest szalenie niebezpieczne, że media to jakoś odkrywają, że jeżeli zagramy to nie jest nasza wina tylko przykład sędziego dlatego tak często próbujemy przelać na naszą koryt prof. Piotr Pawełczyk kierownik zakładu marketingu politycznego socjotechniki wydział nauk politycznych dziennikarstwa UAM w Poznaniu dziękuję panie profesorze dziękuję również informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA