REKLAMA

"Line of duty" i Jed Mercurio. Czy samym scenariuszem serial żyje?

Po sezonie
Data emisji:
2020-07-09 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:30 min.
Udostępnij:

Jed Mercurio to absolutny top brytyjskich scenarzystów telewizyjnych. Jego największe dzieło - "Line of duty" - potrafi ściągnąć przed telewizory miliony brytyjskich widzów. Bez gwiazdorskiej obsady, bez spektakularnej pracy kamery, bez uwodzicielskich plenerów. Ale może ta magia działa tylko na obywateli Zjednoczonego Królestwa? Czy naprawdę samym scenariuszem da się zrobić świetny serial?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest audycja po sezonie, w której dzisiaj o ulubionym serialu Bartka, czyli o znajdujących serial Life Duty stworzony przez 7 kuria chce serialu doczeka się w 5 sezonów szósty właśnie powstaje jest historia jakich wydawałoby się widzieliśmy wiele, bo historia o policjantach policjantach Wielkiej Brytanii dokładniej o Stevie czarne oczy młodym policjancie, który dowodzi zespołem antyterrorystów i w pierwszej scenie Rozwiń » właściwie pierwszego odcinka dochodzi do tragicznego wypadku w wskutek pomyłki policjantów został zabity niewinny człowiek i kiedy nasz bohater jako jedyny z tego zespołu odmawia składania fałszywych zeznań, które oczyściły policjantów z winy zostaje czarną owcą policji ta czarna owca właściwie nigdzie nie jest już potem chciano związkiem 1 miejsca od miejsca opowiada najnowsza jest to wydział wewnętrzny wydział antykorupcyjny 1 z brytyjskich komisariatów wielkim mieście sytuacja jest tzw. jest tłem, w którym nasz młody policjant trafia pod skrzydła starego doświadczonego Wiarus policyjnego takiego loty, który ma stalowy kręgosłup moralny, który nie dopuszcza w ogóle to istnienie jakichkolwiek uchybień procedur i oni wspólnie przyglądają się różnym sprawą i tak naprawdę każdy z sezonów każdy sezon tej historii opowiada inną historię opowiada o innym anty bohaterze, tudzież bohaterze, bo to się zmienia, o czym pewnie powiemy w pierwszym sezonie mamy do czynienia z policjantem idealnym policjantem roku, który zostaje przyłapany na przyjęciu korzyści majątkowej i w postaci śniadania darmowego i nie niezłożenia zeznania na ten temat później odkrywamy kolejne pokłady różnych uchybień i przekroczenie przepisów zwrócił nawet takiej dwoistości prawda moralnej w sumie nie do końca wiemy, którą odsłony jego postaci możemy wierzyć tak tutaj, bo na tym polega cały sekret tego serialu jest historia o policjantach, którzy śledzą zło w ludziach, którzy nie są źli ludzie, a czasem też są, a czasami są albo są nie razem z Super skomplikowane, a w zasadzie bardzo chciałbym fermentu w cudzysłów taki życiowe to znaczy ten ten stażysta potrafi budować takie postaci, które nie są ani czarne ani białe tylko czarny i białe jeszcze z masą szarości pośrodku tak to właśnie największe atuty tego serialu dlatego jest jednak chybiony, a także, dlatego że jest to absolutne zwycięstwo takiego klasycznego myślenia dramaturgicznego, w którym tu jest goni tu jest jak wszyscy są absolutnie niespodziewane sposób w jaki bohaterowie są prowadzeni i jaki procent jest fabuła sprawiają, że jesteśmy trochę niewolnikami opowiadać on nagle się jednak władze nie, odbierając jednocześnie satysfakcji, bo to ten serial bardzo dużo zagadek w sobie bardzo dużo pytań bez odpowiedzi chcę próbujemy sobie z wytypować, kto jest winny jest niewinny to jest bardzo poruszające siada ktoś jest emocjonalna intelektualna ja myślę, że siłą tego serialu oprócz naprawdę niesamowite konstrukcji jest budowa bohaterów, bo tu nie chodzi tylko wyłącznie o owe szarości, o których mówił Kuba i o tej niejednoznaczność, ale bardzo często takie seriale są budowane na takich prostych zasadach gatunkowe gatunku, który gatunkowych mam tutaj namyśli takie gatunki wręcz wywodzące się z kina, gdzie dobro jest dobry zły zły, ale oprócz tego widz zawsze patrzy przy na jakąś historię przez pryzmat 1 postaci tutaj jest tak, że nam się bardzo często nam widzom wydaje, że doskonale wiemy, że jak karty są rozdane naszym stoliku i przyglądamy się, jakiej sytuacji z punktu widzenia 1 z 1 z bohaterów, po czym nagle ten stolik zostaje wywrócone do góry nogami i okazuje się, że nasza perspektywa wcale nie była perspektywą tego bohatera tylko np. kogoś trzeciego to jest zabieg, który bardzo rzadko myślę, że dlatego, że ogromnie trudne, ale bardzo rzadko stosowany rozmaitych narracjach serialowych, bo wymaga bardzo taki ma daleko posuniętej precyzji w budowaniu i mchem i postaci i gatunku i całego świata i woja przyznam szczerze też uważam, że jest 1 z moich ulubionych seriali zastanawiają się dlaczego, bo ani nie jest szczególnie oryginalny ani gdy ten punkt wyjścia ten punkt zaczepienia nie jest jakoś szczególnie odkrywczy oczywiście to jest film ten serial oparty na fantastycznym aktorstwie na fantastycznym scenariuszu tak jak mówi, ale oprócz tego ma to ma coś tym czymś jest zmiana perspektyw i zaskoczenie goniące zaskoczeń, ale ja mam takie poczucie, że to jednak jest w dużej mierze serial scenarzysty tak jak są seriale, które można będzie, że są serialami reżyserów są seriale, w których najwięcej dzieje się w tym planie aktorskim taktu zdecydowanie dominuje opowiadać to właśnie to, o czym ty powiedziałeś, czyli sam schemat fabularny złamania pewnych szyków fabularnych punkty węzłowe przecięcia to wszystko co jest takie co buduje napięcie, jeżeli dobrze poprowadzone to wszystko tutaj jest w stopniu powiedziałbym mistrzowskim jeszcze 1 rzecz, której opowiedziała się na cel to, że to nie jest oryginalne myślę że, gdyby schemat był luźniejszy tobyśmy nie poczuli tego, gdzie on jest tak bardzo twórczy ten set Merkury to znaczy to nie jest przypadek, że on wziął na warsztat serial kryminalny policyjne detektywistyczne, bo to jest coś co my wszyscy dobrze znamy wiemy jak to się buduje wiem jak to się robi nagrodą pokazuje wcale nie, bo jestem w stanie z tego wyciągnąć dużo więcej z tego silnika dieslowskiego rzeczywiście jakąś moc wytwarza potężną nie spodziewalibyśmy się, że taki show jest w stanie udźwignąć aż tak dużo powiem jeszcze jeszcze więcej pójdę jeszcze dalej sądzę, że widz jest tutaj, jakby z mam jony na różne sposoby bo kiedy już wiemy, że schematy będą łamane, że to będzie zupełnie odwrotnie żyć dobrze to na pewno są źli, bo już tak było nagle dostajemy kompletnie zaskoczeni jak i zaskoczenie kompletnie nową jakość i na tym polega siła tego serialu, że jest po prostu bardzo wielu wymiarach zaskakujący tak to co mówiłaś o zmianie perspektyw jest kluczowe dla zrozumienia tego serialu jego fenomenu budżet Merkury sam mówił mówiąc Life News, że jego interesuje i stawia się w każdym sezonie są pytanie czy możemy dotknąć obiektywnej prawdy ona w ogóle istnieje i ten serial nieustannie to pytanie powtarza, przyjmując perspektywę kolejnych bohaterów i przekładając te, które trafi do tych już przyzwyczailiśmy to co jest dla mnie zupełnie niezwykłe w tym serialu i w czasie Merkury jako twórcy to jest jego umiejętność, którą zazwyczaj w kryminale mamy do czynienia z nawet Mistrzów z mistrzowskim zarządzaniem informacją wiedzą która, która jest nam dostępne lub nie pewne rzeczy są ujawniane pewne przykrywane po to, żeby nami manipulować natomiast Merkury oprócz tego jeszcze 1 niezwykłą umiejętność, czyli on manipuluje naszymi emocjami wobec bohatera jednocześnie, ujawniając pewne fakty zmienia zupełnie ocenę bohatera tego postrzegamy jako antagonista znakomitym przykładem jest drugi sezon tej historii w tym bohaterką jest kobieta, która w ciągu 1 odcinka wydaje się jakąś bezwzględną i Makbet i starą panną z kotami wie samotną będą robić kino, które w manewrowaniu jakiś okrutne przestępstwa i on robi bez mrugnięcia okiem AJA, mimo że wydaje się, że jestem zrobiony widzę daje się uprowadzić i w ciągu 1 odcinka trzykrotnie zmieniał zdanie o bohaterce raz kibicuje Rosja współczuje, a na koniec nienawidzę jest jest fantastyczne jak manipulują mną jako widz mniej doświadczonym i rzecz bardzo ciekawa potem się w następnym sezonie podejmuje w pewnym sensie obrony tej postaci ona wraca i nasze emocje też znowu szaleją, bo już przyjęliśmy łatę to nagle zaczyna się odrywać właściwie zostajemy nie chcę wiedzieć w jakim punkcie zostawia, ale zostajemy trochę w lesie to znaczy mamy takie poczucie jak to tak czy w gruncie rzeczy nie dowiedzieliśmy się kim jest ale, ponieważ teraz bardzo istotną rzecz, która rzeczywiście chodzi Erykowi Bobowi jako byli za parę sezonów Klein Beauty to pytanie o prawdę on rzeczywiście mówi prawdę bardzo często nie poznawali na do ustalenia prawdy potrzeba zawsze przynajmniej 2 osób one muszą być jakoś ze sobą szczere nie tylko ze sobą nawzajem, ale przede wszystkim z samymi sobą to już jest trudne, ale on nie podważa to nie jest serial o postprawdzie on nie podważa idei prawdy on mówi żona jest często nie poznawali na, ale to wiemy właściwie już od starożytnych natomiast on jednak ją w pewnym sensie hołubi jako pewną wartość mało tego jeszcze 1 wątek, czyli 1 taka poziomym moralisty na płaszczyznę, na której on ten serial twórczej pytanie uczciwość bardzo mocno postawiony tutaj mamy do czynienia z wydziałem, który ma śledzić korupcję ale, jakimi metodami się odbywa 1 z bardzo ciekawych postaci w tym serialu jest znajdzie zdaje się ona ma pozycję posterunkowy potem awansuje na detektywa, czyli bohaterka, która jest taką zawodową etyką wsadza się do różnych wydziałów to, żeby obserwowała, żeby zdobywała informacje jest po prostu szpiegiem i właściwie jak popatrzeć na to co robi z tymi policjantami nasze próbuje z nimi zaprzyjaźnić zaprzyjaźnić tak próbuje budować takie napięcia często erotyczne to jest tak niemoralne jest tak okropny, że właściwie drżymy oburzenia, choć teoretycznie trzymamy za nią kciuki, bo mówimy na to przecież robi w słusznej sprawie dba o to, żeby sprawiedliwość była sprawiedliwa, żeby ta zbrojna ręka państwa, czyli policja działała jak najbardziej etycznie moralnie, ale trzeciej strony nam w którymś momencie tutaj wybaczą państwo spojler pokazuje ją jako osoby, która zdradza swojego męża mamy wtedy wszystko opada, a zarazem dalej trzymamy z tą postacią sztamę to jest jakiś takie poczucie trochę tak jak w życiu nie mamy przyjaciół, z którymi żeby lepiej trzymać musimy minąć ileś pól, w których nas drażnią, w których nas rozczarowali, których nie są tacy jak byśmy chcieli, żeby byli to rzeczywiście świetnie po prostu robi bardzo zręcznie pozbawiona złudzeń wcale nie, pozbawiając nas sympatią to samo robi z poczuciem sprawiedliwości za zadaje pytanie co jest sprawiedliwe, gdzie sprawiedliwość czy, jeżeli zło ma moralne pobudki to jest złe Czyż nie jest złem i myślę, że takie pytania stawia bardzo duża i my, ponieważ tak jak mówiliśmy to jest serial, który jest bliski życia jednocześnie nie jest bliski życia pozostała doskonale zdajemy sobie sprawę to, żeby była jasność nie ma nie ma jakichś realistycznych niesamowicie zaglądania w Real realizm świat, ale tam są pytania, które są no powiedziałbym tak fundamentalnymi pytaniami wręcz moralność o sprawiedliwość dobro zło i odpowiedź jest 1 Ano nic nie jest jednoznaczne to nie jest takie proste i napis, jakby wyczuł, że to jest temat w ogóle tego tego tego serialu napisać historie zadają sobie tak jednocześnie trudne wielkie pytania banalne proste oczywiste pytania napisać na ten temat cel, który będzie tak wciągające tak fascynującej tak fabularnie bogaty no to jest naprawdę mistrzostwo ja jestem też pod wrażeniem tego jak Zelmer kuria pozostanie właśnie mam ważniejsze on jest jednak w tym z Lotto jest on jako twórca identyfikuje się z tym naszym szefem wydziału Antykorupcyjnego takim facetem, który pokazuje, że czarne czarne białe biały Orzeł serial jest tym sensie moralisty ręcznie radykalny, bo pokazuje jak bardzo lubię doceniam, że nasze antagoniści kolejnych sezonów życie są ludzie, którzy popełniają 1 drobny błąd, którzy poruszają 1 kamyczek, za którym toczą się kolejne i kiedy w porę zatrzymają tej lawiny zostają przytłoczeni przez lawinę zła, że to złość rozpędza, kiedy pozwolimy mu tylko na moment zaistnieć również jest bardzo głęboko filozoficzna odpowiedź tak naprawdę o tym jak dopuszczamy zło do siebie jak potem stajemy się jego marionetkami de facto, bo szkolenie bohaterowie są zniewoleni przez swoje własne błędy stają się ofiarami własnych czynów z przeszłości, ale dokładnie to samo dotyczy przecież i tak głównego bohatera i całej jego ekipy nazwijmy to śledczej przecież oni też są bardzo no moralnie dwuznacznie to, o czym mówił Kuba to jedno, ale każdy z nich jest uwikłany w coś tam za każdym z nich stoi jakiś może mały błąd może duży błąd my podejrzewamy, że tamtych błędów jest coraz więcej coraz więcej, więc to nie jest takie takie jednoznaczne również na poziomie tych ludzi prowadzących śledztwo, ale zastanawiając się jeszcze nad na tym jak tak skonstruowane czy wy uważacie, że to jest serial eksperymentalne czy to jest Super Lasek co myślicie też w gruncie rzeczy dość ciekawe i uważam, że to jest Super klasy żali się odwołuje do takich najbardziej najczęstszych form gatunkowych kina w ogóle i budowania budowania fabuły tak jak powiedzieliście wcześniej to jest serial oparty na scenariuszu my bardzo rzadko z 1 strony to jest oczywiście banał wszyscy o tym, mówią, że Ahmed teraz oglądamy seriale, bo jesteśmy spragnieni fabuły jesteśmy spod spragnieni narracji szukamy tych klasycznych narracji które, kiedy znajdowaliśmy w powieści teraz odnajdujemy je w serialach, ale tak naprawdę większość seriali, które są interesujące to nie są seriale oparte właśnie na interesujące w scenariuszu, czyli na wlocie na nową erę w historii to są i ten i gdyby patrzeć na stronę wizualną tego tego serialu taniec bardzo klasyczne tam są ujęcia przeciw ujęć oczywiście sceny są długie pewnie Bartek nam tu coś ciekawego na ten temat powie niektóre są bardzo klasyczne inne oczywiście są nieco bardziej skomplikowane, ale to nie jest serial, który byłby eksperymentem natomiast mistrzostwo jego mistrzostwo jest w fabule historii i w budowie bohaterów budowie postaci w tym jak te wątki się ze sobą zapędzają i dla mnie to jest powrót do tej do tej wie do tych wielkich narracji, których o, których tak często i tak łatwo mówimy też myślę, że może wynikać w ogóle z pewnej specyfiki brytyjskiej brytyjskich seriali czy tych seriali BBC tak powszechnie nazywanych, że są bardzo specyficznej, które bardzo chętnie wykorzystują fabułę jako taki element budowania przyjemności widza często ta strona realizacyjna wizualna jest mniej ważna niż sama historia i mnie to przekonuje ja czerpię przyjemność dużą przyjemność oglądania tego serialu ja z kolei wrażenie, że ten cel, owszem jest raczej klasykiem eksperymentem, ale ona bardzo dobrzy wymyśloną bardzo świadomie wybraną własną formę taką wewnętrzną serialową, że każdy sezon ma pewien powtarzalny powtarzalność sekwencję zdarzeń pewien swój własny rytm, który jest wyznaczony przez Merkury bardzo de facto podobne w każdym z sezonów to się otwiera wszyscy zaś pierwsza scena odcinka pokazuje nam przypadek dotyczący antagonisty poznajemy antagonisty w pierwszych ujęciach opóźni się rozwija ta historia bardzo lubię to jak ten serial jest wymyślony, bo możemy się bardzo świadomie dobrana forma do do telewizyjnego przekazu, że tutaj nie nikt nie próbują udawać to jest kino w odcinkach tylko absolutnie ze świadomością tego, że mamy 5 odcinków musimy zacząć bardzo mocno, bo widz piętnastej sekundzie naciśnie przycisk pilota to co w kinie mamy często także kino dług rozpoczyna, bo wiem, że widz kupił bilet to najprawdopodobniej nie wyjdzie z tego kina przez najbliższych 20 minut oraz telewizja jednak matę ten wymóg musi opowiadać szybciej to, że musimy zakończyć odcinek takim Henger, że ten widz za tydzień wrócił do tradycyjnej telewizji, gdzie parkuje to wszystko wie za to mistrzowsko robić no dobrze, ale równocześnie on potrafi sunąć scenę, która trwa ile około 30 paru minut no właśnie jest taka cena, gdy siedzi w biurze, bo bohaterowie siedzą przy stole coś gadają to jest ryzykowne nawet w tej telewizji, której mówisz to są takie rzeczy, gdzie on się porusza na granicy nie wiem czy eksperymentu, ale czegoś bardzo teoretycznie formalnie do obrony, ale tak naprawdę tak się dzisiaj już nie robi inna rzecz to jest też takie mam wrażenie, bo ta scena w tym mówimy wydarza się już ostatni set ostatni dotychczas w piątym sezonie mam wrażenie, że Merkury z każdym sezonem, który był sukcesem nabiera coraz większej pewności siebie i takiego takiej pokusy, że ja pokazałem wam dużo ATA pokaże jeszcze coś pokażą 30 minutowe przesłuchanie, na którym będzie siedzieć ze szczęką opat święto do kostek piąta robi się udaje i dość powszechne jest jest dość powszechna jest opinia, że pierwszy sezon jest sezonem no fajnym, ale nie tak ciekawe jak te następne sezony i to się naprawdę bardzo ja się z tym zgadzam i w ogóle bardzo rzadko wydaje mi się że, że serial nabiera rozpędu rumieńców dopiero w pewnym momencie jednak często jest także ten pierwszy sezon jest taką wizytówką najwspanialszym najciekawszym i dopiero później być może gdzieś tam jakimś następnym sezonie mamy dosyć klasyczne pierwszy sezon i dopiero 0203. czwarty to są moje ulubione sezony one zupełnie wywracają właśnie te wszystkie narracyjne przyzwyczajenia do góry nogami, ale to co tutaj rzeczywiście robi wrażenie myślę, że warto powiedzieć, skąd taki udział, bo to jest po prostu, że miecha to widać, że to jest facet, który ma idealnie opanowane rzemiosło pisania scenariusza, że to co można nazywać artyzmem bierze się właśnie z bardzo takiego rzetelnego i wieloletniego doświadczenia kogoś, kto pisze przeróżne rzeczy nie wszystkie może nawet większość nie są produkcję także chciał być oscarowe nie mamy takiego artystom takiego podejścia do tzw. wielkiej sztuki tylko to jest ewidentnie świadomość tego jak pewne rzeczy działają co koniec końców jest wielkie, ale właśnie, skąd się taki udział on wziął właściwie trudno powiedzieć skąd, bo jest właśnie jako autor samoukiem nie kończył żadnej szkoły artystycznej osób w medycynę billingami jest w ogóle potomkiem włoskich imigrantów, którzy ich ojciec był Górnikiem w Anglii jest z klasy pracującej, ale właśnie poszedł na studia medyczne biegam i później zaś do wojska, gdzie przeniesiono go do oddziału umów do klęski sił powietrznych do tych trafił mam wrażenie, że 2 wydarzenia wyznaczył jego twórczość, bo z 1 strony jako słabość do służb mundurowych jako bohaterów do instytucji totalitarnych prawda zrobił albo w zakresie seria szpitalny taki teraz mamy policyjny to są zawsze takie miejsca, gdzie kwestia władzy relacja władzy relacja hierarchii jest bardzo istotna bardzo duże rzeczy tam się dzieje no właśnie na przecięcia tych tak granic bądź, kiedy stażu w szpitalu zaczął współpracę współpracę z poprzednim zresztą z serialem kartek Orest i tam pierwszy konsultował przypadki medyczne to zaczął pisać i po jakimś czasie dotarło do niego jednak woli pisać niż leczyć ludzi, ale wykorzystywał dowiedzą się tak mówić nie pisał zawsze rzeczy wielkich był za 3 sezony w trasę dziwnego sitcomu o Himalajach on stworzył sobie sens w większym on już będą bardzo znanym autorem napisał kilka odcinków właśnie sformatować serial kontra strajk Beck, który dziś możemy oglądać na liczbie aktor jest z tą sensacyjną rozrywką wyłącznie, ale w jego karierze takim przełomowym momentem był serial Boris to ponoszą za przypadki, które rzeczywiście jest fenomenalny został zupełnie niedocenione przez widownię on produkował przez BBC 33 antenę miał bardzo słabe wyniki, mimo że wybitny i kryzys coraz dostrzegli ten serial zastąpią je ogłaszano, że to jest 1 z najlepszych seriali dekady, że to jest 1 z lepszych brytyjskich seriali w ogóle w historii już dawno seriali medycznych, bo to była opowieść inspirowana jego prawdziwym doświadczeniem i łatwość adaptacji jego książki, którą wydał wcześniej Boris o młodym lekarzu, który trafia na staż do nauki ekologiczną położniczy oddział, gdzie zderza się z taką brutalną rzeczywistością niedoinwestowania walki o śmierci życie każda decyzja jest właściwie na wagę życia pacjenta, gdzie ścierają się wielkie ambicje ludzi, którzy między sobą są skonfliktowani i mnóstwo szóstego szpital jakąś taką ponurą arenę, która nie miała nic wspólnego nie wiem i a ostrym dyżurem czy jakimiś szpitalnymi telenowela ami był taką ponurą ponurą historią o ludziach, którzy przekraczają swoje możliwości ludziach, którzy są pełni namiętności bardzo dziwnych i takich często niskich i ten serial w ogóle stał się zaś właśnie taką wizytówką potem podjąć już mógł zrobić wiele, bo dostała serial Royal Television Society lord i 2 nominacje do baszty cech twórczych dopiero wchodził w taką prawdziwą żołnierską robotę było wyjątkowym zachowaniu doświadczenie no i ten słynny Baliga prawda on w Polsce akurat skojarzone bardzo sam kuria uważa, że w ogóle, bo listy sygnowane przez serial jest jak najbardziej dumny ja to rozumiem to jest jak serek idealnie odpowiada na jego, jakie bolączki już zna długo ogląda różnego seriale widać krwi, które pytania powracają jego twórczości to pozycje z takim 0101. takim jak zaznaczył swoją osobowość, ale właśnie zaznaczył taką rzemieślniczą sprawnością pokazał, że potrafił z kompletnie wybranego autorstwa serialu medycznego zrobić coś co będzie jego własne coś co będzie miało jego odcisk palca no i potem serial właśnie zaczął robić light Duty z czego 5 sezonów przedzieliła premiera chyba największego hitu jak dotychczas wykręcił, czyli bodyguard, który rok temu trafił na antenie BBC, a później do Netflixa, gdzie sam się podbił mniejszy fascynuje to, że jego filmografii tak trzeba nazwać największym sukcesem komercyjnym podatek należałoby to nazwać, czyli serialem największą oglądalnością wciąż chyba pozostaje najnowszej edycji natomiast w Polsce serial, który mimo, że dostępne na Netflixie dosyć szybko wcześniej też pojawił się na różnych antenach zupełnie przeszedł niezauważony gdzieś w szeptano o tym, że to jest bardzo ciekawy serial pojawiały się od czasu do czasu recenzje natomiast to nie jest serial który, który miałby w Polsce taką oglądalność, jaką zasługuje i zastanawiam się, dlaczego tak się dzieje co co powoduje, że ten body art, który jest z mojej perspektywy oczywiście możecie się nie zgodzić uważam, że nie dużo bardziej konwencjonalne niż dla innowacji dużo mniej dziwnych miejsc eksploruje natomiast to Life News i które uważam za naprawdę miejscami arcydzieło mimo wszystko nie ma takiej widowni oglądalności popularność tego miał zgadywać myślę, że Life News jest szalenie brytyjskim serialem i że można było uznać, że on poza wielką Brytanią nie chwyci albo, że nie chwyci tak dalece jak by mógł czy to jest uznanie słuszne czy nie to jest inna rzecz natomiast faktem jest, że coś w tym serialu jest bardzo brytyjskiego aż do poziomu powiedziałbym komizmu w ogóle Brytyjczycy są dość egzotyczną nacją chwilami troszkę powiedziałbym drażnią i tak grać czynności w tym serialu też widoczne mam wrażenie właśnie takie trzymanie się bardzo kurczowo, żeby to było tanio i trochę tak biednie trzymanie się takiego takiego telewizyjnego sznytu, chociaż mogliby sobie pozwolić na to, żeby trochę bardziej kinową to robić nic by się nie stało jeszcze mielibyśmy większe formy z tego moim zdaniem trzymanie się takich reguł takiej powiedziałbym popołudniówki serialowej o godzinie 17 swych emitowane nie wiem czy to jest na godzinę tak tylko rzucam, ale wydają się w Olecku nowość bardzo takie polskie nowości tak jakby się nic w serialach nie wydarzyło przez lata dwutysięczne 2000 nas stać nawet dziewięćdziesiąte trzymanie się takiego takiego sposobu filmowania sposobu robienia serialu, jakby nie zaistniały takie produkcje jak Breaking Bad, jakby nie zaistniały takie produkcje jak coś w podziemiu, które w zasadzie wróciły na sposób myślenia nasze oczekiwania wobec tego czym ma być serial jak się nie wydarzyły te wszystkie wielkie produkcje amerykańskie, które tak mocno prze definiowała ten gatunek i to jest to jest akurat moim zdaniem bardzo brytyjskie Brytyjczycy mają w pewnym sensie obsesja można tak tożsamościowy przemóc trzymania się pewnych konserwatywnych rozwiązań tak jakby odejście od nich miało zaświadczyć będzie to mniej brytyjskie, więc gorsze to są te wszystkie absurdy związane z szat windą które, kiedy chcemy otworzyć zrywamy właśnie razem z framugą z ekranem, który nie ma miesza z jakimi po prostu idiotyzm mami brytyjskimi z tym, że absolwent Oxfordu albo Kamysz potrafi na spotkanie przy 40 stopniach w pełnym słońcu przyjść w tabletach są tak jakiś takie ich cechy takiego trzymania się pewnych form, które są niestety całe właśnie nie wytrzymały próby czasu ale, ponieważ są brytyjskie to dlaczego mielibyśmy zmieniać coś w tym jest, bo to nie jest kwestia to musi pamiętać, że na poziomie takiego filmowi formy i samego obrazka filmowego jakości tego co widzimy tego jak te sfilmowane to można temu Sojuszowi sporo zarzucić tam nie każda z, a więc Amerykanie robili to lepiej bardzo widowiskowo płynniej wykopem, a to nie jest kwestia pieniędzy, bo kolejne sezony najpierw były naprawdę solidnie dofinansowane to jest kwestia elementarnej jest już bardzo drogim serialem to po prostu kwestia też myśl takiej tradycji, która akurat w wielkiej Brytanii w w angielskiej telewizji hołubi scenarzysty i słusznie jak pokazuje historia telewizji i eksport słusznie hołubi scenarzystę natomiast reżyser jestem wyłącznie na 3 do wynajęcia 8 tutaj jest 1 człowiek, który bardzo często wynajmowane akurat to kolejne dzieci budżet ma kuria ma taki 1 z trzynastek landa, z czym pracuje od lat pracuje prawie wszystkim razem z nim niedawno też członków sam zaczął reżyserować, ale to jest inna rzecz na następny weekend nie jest może mistrzem świata, którzy nie bardzo widowiskowe opowieści z drugiej strony 1 rzecz którą, bo czas przewinęło się ten serial to zauważyłem, że ta reżyseria stocznie funkcjonalna jeśli mamy zauważyć, że ktoś ma romans z kimś drugim zauważymy dostanie tak zmontowane, że nie pominiemy tego jeśli cena reżyser naprowadzić na jakiś detal trudno go pokaże także zapamiętamy kompletnie nie kupuje taka argumentacja jeśli ten argument na rzecz takiej reżyserii myślę, że to jest bardziej przywiązanie do jakiej tradycji oczywiście jest funkcjonalna masz rację nas tak samo byśmy zauważyli, gdyby to było zrobione po amerykańsku stylu Breaking Bad, gdyby zostało tak zrobione byłoby takim hitem, że świat po prostu pijał słysząc, że Merkury, słysząc Live Łucji jestem przekonany i to jest dla mnie w pewnym sensie rozczarowujące irytujące to odbiera van z oglądania tego serialu mimo wszystko to sprawia, że chwilami nudzę wiedząc to wszystkie rzeczy, o których mówicie też, łapiąc się na to co było uwagami wpływa, bo jest już widzę zepsutym ja się wychowałem na tych wszystkich wychowałem jako widz serialu na tych wszystkich produkcjach, których wcześniej wspomniałem ja jestem przyzwyczajony do tego, że obrazku dzieje się coś, że kamera lata ma tysiące rozmaitych pozycja nie tylko 2, że zdecydowanie bardziej mamy aktywny montaż wszystko po prostu bardziej aktywne wszystko bardziej się rusza jest bardziej spektakularne jest bardziej widowiskowe nauczyły nas tego lata dziewięćdziesiąte nauczyły nas tego jak popisy post modernistów kinowych, którzy pokazali czym można zrobić, aby co chcą co może zrobić obraz widzę nawet mając w ogóle fabuły i tak połączenie tego to jest ta siła w moim odczuciu serialu dzisiejszego oni tu serwują coś co jest Super fascynujące, ale zrobione jak Knot telewizyjne ja wiem, że ja wiem, że nie wypada tak powiedzieć, ale mniejsze to budzi być może masz rację, ale ja zgadzając się z tobą w każdym słowie jednocześnie uczciwie muszę powiedzieć, że nie mogłam się oderwać tego serialu jest było w nim coś takiego, że ja naprawdę chciałam wiedzieć co będzie dalej jak gdzie ta historia kręci i w pewnym momencie swoje straciłem potrzebę tego tego wszystkiego, o czym mówię ja mam jeszcze zwróciła uwagę na 1 rzecz mianowicie na aktorów na casting, ponieważ aktorzy, którzy tam występują mówię tutaj nie tylko o głównych rolach, ale również w tle to są niezwykle ciekawie brytyjscy aktorzy o bardzo wyrazistej fizjonomii wręcz trza to nie są ludzie, którzy są od sztancy w cudzysłowie nie są ludzie ładni to nie są ludzie tu, o których można by, których można, by w ogóle wrzucić do jakiegoś 1 worka dziennie to jest piękna 0303. czwartym źle, ale oni są różnorodni i ta historia jest też niesiona przez to jacy oni są jako grają jak oni w ogóle funkcjonują w tym świecie myślę, że to jest rzecz, która nie jestem pewna czy ze mną w Gazecie patrząc na wazie miny, ale wniesie wydaje, że właśnie siła być może brak jakiejś mojego mocnego takiego języka filmowego jednak jest wynagradzany przez bardzo takie wyraziste aktorstwo, bo jak inaczej wytłumaczyć to, że nie potrafimy oderwać od ceny, która trwa 30 minut i dzieje się w 1 przestrzeni jest montowana na ląd ze zdjęciem lecie Voo oni chcą sobie poradzi szkody w hollywoodzkim kinie jestem tego przekonany, jeżeli jakże się z VAT to tam bomba tak robić ten kamer, jeżeli on jest w stanie tam za funkcjonować na swoją dziwaczną twarzą końską no to każdy jest to nie jest to nie jest kwestia tego, że tam nie ma takiego aktorstwa tak wyrazistych postaci, bo są tylko tu jest jakiś bardzo specyficznym specyficzny szynek robienia takich rzeczy i trzymanie się tego sznytu mimo to, choć absolutnie ja też uważam że, aby na nie da się nie zauważyć w porównaniu z amerykańskim ceramiki sprzeczności Rzemieślniczej ona nie przeszkadza tylko, dlatego że obcuje z Merkury, który jak potrafi mną zakręci w ten sposób, że pewnie mniej widzę nawet ten ten formalny niedoróbki, które rzucały się oczy, gdyby nie było tak napisane, ale powiedzcie sami sensacyjna scena zamykająca trzeci sezon za kończąca bardzo duży wątek dramatyczna scena akcji jest chęć tak, że po prostu się części płakać będzie też telewizja Polska i oni za chwilę wjadą wjadą w kartony to chcecie powiedzieć, bo nie no to jest nie do zniesienia nie można się jak tutaj będą broniły to jest też coś co nie przypadkiem, że brytyjskie seriale tak często są adaptowane przez Amerykanów, że biuro lekkiego Airway stało się tak naprawdę światowym hitem, kiedy wystąpił z nim z tych karę nie jest przypadkiem, że Sejm Les o rodzinie takich łat straż brytyjskich dopiero kiedy zostało przekręcone w stanach stało się wielkim wieczorem i został sprzedany na cały świat, bo tych seriali mnóstwo oczywiście człowiek na Marsie no jest kilkanaście tekstów są do planów tylko w ostatnich dekadach po czasem jest tak, że z tego wynika dodatkowa korzyść, że są brytyjscy oni mówią stawia akcenty inaczej nie sposób postawiliby Amerykanie my na tym zyskujemy to jest teczka bardziej wyrafinowane tak się dzieje i niektóre seriale nigdy nie powstaną nigdzie poza wielką Brytanię mi się z tym zgadzam natomiast ten ja nie wiem co zyskuje przez tą brytyjską tutaj mam wrażenie, że jest tylko kamienie muszej zapewne tak trudno dostępnymi dawać, bo rzeczywiście, gdyby jednak kuria urodził się w stanach tam napisał mieliśmy do czynienia z serem albo też, choć raz podróżowali szelki i przestali się tak kurczowo trzymać czegoś, czego się nauczyli to jest nasze metod my to tak robimy tak właśnie kończą się zdają sprawę z tego, bo rywale zdają sobie sprawę na pewno, ale kręcą ten serial z ogromnym powodzeniem i to jest serial, który ma na BBC twórca bodajże największą oglądalność w historii stacji oni wiedzą co mamy montować kran zmieszać cię do ciepłej zimnej wody skoro robimy to od dziesięcioleci tak czy człowiek świata trochę tak jest no jaja wypłacono miliony bez ich cenę musi się umyć 13 000 000 widzów nie może się licznym trochę tak chcę zostać tutaj, a o tym warto wspomnieć, że pewien paradoks tego serialu, że on zaczynał na antenie BBC tu przy drugiej anteny rozrywkowej BBC, gdzie miał całkiem się bardzo przyzwoite otwarcie, bo prawie 4 000 000 widzów, ale paradoksalnie właśnie najsłabiej oglądając sezony miejscową drugi to jest absolutnym arcydziełem trwa też telewizja to nie sam miał tylko 3 pół 1 000 000, po czym kolejny sezon, ale właśnie bunt dobry ludzie po premierze zaczęli oglądać, kiedy wchodził trzeci sezon nagle okazało się, iż jest 5 pół 1 000 000 wtedy władze BBC zrozumiały, że mają skarb w ręku przeniesiono seria BBC tu wysyłany nagle, że Merkury podkręca wyniki na poziomie 9 pół 1 000 000 w czwartym sezonie 13 000 000 w piątym on sam piątym, który zresztą on sam napisał jako kończący sezon, mimo że miał podpisaną umowę na szósty, bo jak sam, mówi że świat scenarzystów sprawę szuflad, w których zostały świetny pomysł następny sezon też nigdy nie zrobi, więc stwierdził, że nie będzie trzymał swoje świetnych pomysłów na kolejny sezon tylko daje wtedy, kiedy wiesz na pewno zrobi wie, że sezon piąty powstaje i zamierza wykorzystać wszystkie pomysły myślę, że ta tu też się sprawdziło się bardzo mocną historię, która puszczana jest największa antenie okazałe staranne 38% widowni, która oglądała wtedy telewizję oglądało Life już członkiem umiejętności plus mnie się wydaje, że on ma taką scenę z to się czasem zdarza scenarzystów taka zwierzęca intuicję, że wie, gdzie może się posunąć jak daleko może pójść a gdzie jest linia, która za, którą już niema jakiejś nie wiem narracyjnej przestrzeni już jest przegięcie, że przestajemy w to wierzyć się zatrzymuje w takim momencie, gdzie my jesteśmy w stanie absolutnie uwierzyć we wszystko co nam powie jest to osoba właśnie wyobrażam, że to jest rzemiosła w uważam, że nie możemy bo gdyby to było rzemiosło to byśmy mieli idealnie skrojoną sztukę czulibyśmy gdzie, gdzie są te momenty kiedy, kiedy jestem szef, a my tego nie czujemy chodzimy w tę historię wchodzimy w ten racje i pozwalamy mu Niewiem zabijać kolejne postaci nie spodziewamy się, że te postacie zostaną zabite nie ma tam dobre szwaczki tworzą metki rozkładzie jednak nie uciskają ale, ale zawsze zawsze wierzy, że zostały uszyte są takie łajki w terenie czy jeździectwa oraz jak jeszcze odniosę do tego zabijania bohaterów z tym wiążą też opowiadał, że jako dzieciak wychowywał Markusa opowiada wywiadów, że jako dzieciak wychowywał na telewizję klasycznym kryminale uwielbiał to jak każdy dzieciak, ale zawsze denerwowało, że kiedy widział znanego aktora w gościnnej roli to od razu był pewien, że to on jest albo winowajca albo przeszło 0 i zawsze też jak przychodziła do momentu kulminacji, gdzie główny bohater mógł stracić życie co z niego tak intelektualnie docierało równocześnie wszyscy dopiero połowa sezonu na pewno przeżyje wtedy mówiono wtedy powstały jeszcze kiedy będzie opowiada historię to będzie zabijał bohaterów w sposób nie niespodziewany, ale okazji w ogóle nie boi WI żadnych takich rozwiązań fabularnych, które były, którym mogą być niebezpieczne z, jeżeli potrzebuje, jeżeli wieża to wzmocni historię i jeżeli wiesz ten wątek bez jakiegoś bardzo odważnego posunięcia będzie niewiarygodne albo trochę słabszy albo nie będzie wybrzmiewa tak jak powinien brzmieć on robił najbardziej spektakularne najmocniejsze posunięcia tak popularne, jakie trudne, kiedy może sobie artystyczne niesamowite, że to jest scenarzysta wreszcie się taki trafił przeżył zrobił karierę, który robi serial taki sposób naprawdę nie wiadomo co powie w następnej scenie i tych naprawdę wierzy nie zgadnie nie przeniknie z tego rząd zostawia w momencie, kiedy już dzisiaj wydaje, że bohaterka zginie za chwilę znaleziono trupa młodej kobiety no tak zginęła myślisz sobie potem na następnej scenie chodzi to są rzeczy, które rzeczywiście no to jest taki może być taki atak kwintesencja właśnie tego co powinien dobry serial detektywistyczny sprzedawać jeszcze 1 element którymi imponuje bardzo w ogóle twórczości kurię poza tym rząd na warsztat jego dramaturgię i idealnie panuje nad tym co kiedyś wydarzeń, dlaczego to jest też coś co właśnie się mieści w rzemiośle, ale co jest bardzo często lekceważone przez scenarzystów z całego świata, zwłaszcza w Polsce, a mianowicie set doświadczonego medyczne jak widać, że on wie co medycyna i że był na zastawionym oddziale przyjęć dzieci przyjmowały pacjentów, kiedy ogląda się jego historia policjantach ja wiem, że on rząd wie, że ten, że przed przesłuchaniem niezwłocznie magnetofony i artystyczny motyw całego tego serialu przed każdym przesłuchaniem włączony magnetofon nagle słyszymy kilka kilkanaście sekund takiego pisku, który dopiero, po którym następuje rejestracja tej rozmowy i on świadomie te wszystkie elementy pokazuje on wie jak się przeprowadza śledztwo wie, kiedy się jakich dowodów używa wie która, który powiedział policji może sobie na to pozwolić ita świadomość tego tego sercu także reformatorską zbadane udokumentowane i poruszać po świecie, który zna sprawę, że też bardzo wierzę w jego świat, ale nie miała takiego momentu, w którym nagle w drugim sezonie bohaterka, kto jest przesłuchiwana zaczyna przesłuchiwać odwraca role, że tak nie miała takiego, że trzyma się, że woda wyleci za chwilę z tego zakrętu nie wiadomo, że reguły dramaturgii zawsze wygrają scenarzysty z regułami rzeczywistości, bo nie nie chodzi o dokument nie robimy dokumentu tylko, żeby się serial w tej sytuacji albo również tej prawdy stąd sporo jeśli się publicznie przed pierwszym sezonie Jaruga uważam, że on też się trochę różni od pozostałych, że pierwszy sezon, gdyby szukać dla niego jak i myślę Ferenc albo inspiracji nie jest nie mam dowodów na to żadnych, ale mam poczucie, że to był serial pierwszy sezon nie odrzuci był mocno zanurzony w Devire, gdy do Sejmu ona takiej jakości policjantach w blokowisku, które właściwie można chodzić jak jest policjantem od dilera ich dziwnych interesach te 2 światy pęknięte połączone to wszystko jakoś socjologiczną analizą próbą zdiagnozowania problemów społecznych rośnie tam coś najmocniej ten podejmie Sejm wychodził z banku, zanim on stwierdził, że jednak jest w tym roku będzie opowiadał swoje, ale jest 1 zasadnicza różnica w mniejszych wydaje, że nie ma tamtej chropowatości i takich chropowatości, która dokumentalnej, która jest dosyć chętnie przez Brytyjczyków Brytyjczycy bardzo chętnie kręcą takie kino przecież, w które lubimy sobie nazwać kinem społecznym to jest często kina, które rzeczywiście pokazuje nam rzeczywistość biednego Brytyjczyka tutaj Klein Beauty tego nie ma tutaj cały czas jest takie wrażenie, że to jest jednak nie ma takiej z socjologicznej, a nie ma takiego spojrzenia na razie trochę i że jest ale, ale nie nie ruch jest trochę jest nową tezę, że tak przywykłam, ale mam wrażenie, że w pierwszym sezonie mamy czarnoskórego bohatera czarnoskórego policja nawet taki zakaz bardzo fajna scena, gdzie szefowie rozmawiają o tym, że on tworzy pewne problemy, ale wiesz on jest z południa ach to jest takie eleganckie pominięcie faktu żony czarnoskóry prawda ja mówię tam duży ważny problem jest też to, że cały ten jego zespół okazuje się złożony jest tam jest 1 policjant, który jest niepełnosprawny jest potrzebują kobiety do zespołu jest motyw młodego Hindusa, który zostaje policjantem to problem z pana rola, ale mam bardzo, ale ja mówię o czymś innym nie, bo zgadzam się absolutnie, że te wszystkie elementy tam są wygrane, ale chodzi o to, że kino brytyjskie powszechnej opinii ma lub często ma też też historycznie taką tendencję do pokazywania brzydkie brzydkiej w wielkiej Brytanii i tej idei tych tych blokowisk tak piękna ta ma to nie jest wielka Brytania dla nich źle ale, ale też przygodnie, ale w taki w szerszym głębszym wymiarze, a ja mówię o zwykłym Obra, ale ten obraz też żaden to są brzydkie czynszówki wszędzie takie same zazwyczaj jakieś nędzne ulice nic tam nie ma szczególnie sexy to nie jest jakiś Super ekstra kosmopolityczny Londyn, który nas przyciąga wasze zbliżenie z dużo takiej brytyjskiej nudy nudy po prostu nudy w obrazku nudy biura dużo takiej sytuacji właśnie w tym biurze związanej z tym, że jesteś kobietą, że np. dzieci dobrze na samym początku kariery, a potem już nie albo, że nie wie posypało się życie nie ma kasy i nie wiadomo jak wybrnąć z tego jesteś po uszy w długach ta przyziemność w tym serialu bardzo obecna jest właśnie dobrze wie co stwarza co stwarza co tworzy sytuację moralnych wyborów, że te wszystkie drobne sprawy, które konstytuują naszą codzienność to są te wielkie plany moralne, w których koniec końców my dokonujemy wyboru w gruncie rzeczy między dobrem złem on trochę Szekspirowski w tym on wie, że to banału bierze ani jakichś wielkich spraw to nie jest wielka sprawa czy ty zachowasz uczciwie danej sytuacji czy będzie mówić prawdę czy nie od tego może wyrazić swoje dalsze zatrudnienie, ale w gruncie rzeczy to sprawa przyziemna to jest to co działo się otwarcie tego serialu opowiedzieć jak było nagle się okazuje, że może tego zrobić może pójdzie w górę czy będą lubili albo może zrobić tak jak chcesz powiedzieć ta sytuacja była taka Itaka i za to nie spotkać żadna nagroda, a nawet wprost przeciwnie myślę, że on jest społeczny to jest serial społeczny jednak tak, ale nie w takim jak zjemy mam namyśli raczej takie kino społeczne spod znaku nie wie my Kali, gdzie w tezie kawa na ławę jest wyłożone oto my tutaj pokażemy wam Niziny społeczne i wszyscy całe zło tego świata wielkie nieszczęście tych ludzi to jest nieszczęście, które się bierze z biedy, ale nie ma my Kali też tak nie jest ważniejsza taką łopatą ten los bywa, ale na nauce całego myślę właśnie o tym, nurcie gdzie, gdzie tak to jest punktem wyjścia mnie się wydaje, że Klein Beauty to wszystko nawet jeśli jest to jest dużo bardziej subtelne, że tak to w takim razie ujmijmy i im, bo ci ludzie to nie to nie to jest margines to są ludzie tacy jak my każdy z nas, ale tak wyglądała willę we, kto miał poczucie, że to nie jest tak jak ty miałaś poczucie, że jest ta rząd, że to jest absolutnie tradycji takie brytyjskiego kina społecznego w sensie takim, że my mamy poczucie zwyczajności codzienności w tej codzienności nagle dzieje się coś co sprawia, że cała sytuacja może urasta do rangi już symbolu właśnie moralnego etycznego, że możemy powiedzieć, kto się wydarzyło coś co prześwietla całą strukturę społeczną i tutaj się z takich rzeczy palenie to ja nie mogę się zgodzić z tym, że to jest inne light Duty seria Dahmer Oriona Netflix dostępny myślę w ogóle nawet nie ma polskiego tytułu prawda nie ma nie ma to właśnie co trochę przeoczone serial granica państwa zachęcamy, żeby sprawdzić jak to się wam go będzie oglądało Jana Malicka Bartosz Staszczyszyn Jakub Janiszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA