REKLAMA

Rynek lotniczy - jak ma się w tym trudnym dla wielu branż czasie

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-07-10 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze zaczynamy raport gospodarczy Radia TOK FM 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry za chwilę w raporcie gospodarczym mówi będziemy rynku lotniczym sprawdzimy jak ma się w tym trudnym dla wielu branż w czasie, ale wcześniej kilka rynkowych informacji już zupełnie tradycyjnie w raporcie gospodarczym rynek m.in. walutową no i na nim sytuacja ma się następująco dolar 397EUR 447 frank 4zł 20gr na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie nie Rozwiń » spadki w tej chwili na indeksie WIG 20, czyli indeks 20 największych spółek kontrakcie osiemdziesiątych ma 1777 punktów najwyższe obroty na akcjach CD projekt, a potem PZU m.in. w takiej kolejności do końca sesji pozostały jeszcze 4 godziny przeszło 2 no ponad 4 godziny na pewno nie będę teraz dodawał je zdejmować tych godzin, żeby się pomylić na pewno ponad 4, gdzie indeks szerokiego rynku WIG 80 tych traci tak to wygląda w tej chwili rynek paliw jak zawsze piątek, ale tym razem tylko, odtwarzając średnie ceny średnia krajowa w tej chwili dla 90 i piątki to 4zł i 28gr tak to wygląda obecnie ceny najwyższe, których zazwyczaj także mówimy województwo podkarpackie w tym tygodniu 1 z rekordzistów, ale boi, bo 4zł i 30gr, ale znów muszę powiedzieć województwo opolskie również tutaj ceny najwyższa tak jak to było już w minionym tygodniu wcześniej 431 średnia cena benzyny dziewięćdziesiątki piątki średnia cena litra oleju napędowego 4zł 23gr, więc w porównaniu do tego co widzieliśmy w minionym tygodniu ceny nieznacznie w górę wciąż jeszcze mamy zapas do porównania rok do roku, ale pewnie nie jest zbyt wielkie pocieszenie patrząc na to co dzieje się na rynku to jest raport gospodarczy Radia TOK FM dwunasta 44 na zegarach raport gospodarczy naszym gościem jest pan Andrzej Kobielski członek zarządu Enter Air dzień dobry dzień dobry panu dobre państwo jak ma się pan w kryzysie latać czy nie w czasie zaczęliśmy latać rzeczywiście dzięki temu, że rząd naprawdę bardzo krótkim wyprzedzeniem czasowym poinformował 2005. że granica Polski otwierają dla ruchu lotniczego na 1lipca zaczęliśmy dokonywać się operacja lotnicza na większą skalę wcześniej dokonaliśmy po 1 wczoraj dla grup specjalnych, a ta większa skala pani koniecznie trzeba no to się kilka rejsów dziennie, bo tak można powiedzieć na bardzo to odstaje od normy, żeby pokazać skalę w zeszłym roku o tej porze wykonywaliśmy około 90 rejsów dziennie, a teraz wykonujemy 4 to przeżyjecie tak żyjemy rynek rynek odbudowuje co prawda to tempo jest nadal nieprzewidywalne ze względu na wróżenie jakieś tam powracające drugiej fali KOV idą, która będzie czy nie będzie zobaczymy natomiast na trochę wpływa na zachowania na dostawy pasażerów natomiast rejsów przebywa w sierpniu planujemy wykonać połowę tego co wykonywaliśmy w zeszłym roku no dobrze no po prostu skreśleń wersji z panie prezesie może akurat to co teraz zapytam nie jest najważniejsza, bo o wiele ciekawsze są te porównania i IT relacje do tego jak było jak jest, ale jeżeli byśmy rozmawiali powiedzmy rok temu to pewnie mógłby pan powiedzieć, że reprezentuje największego polskiego przewoźnika czarterowego prawda takie tatę roku byliśmy największym polskim czarnym przewoźnikiem i w tym roku też jesteśmy największym polskim czarterowy przewoźnik, mimo że ta sytuacja zupełnie inna sytuacja jest inna natomiast po prostu zmieniła się skala, ale nadal jesteśmy takim samym dużym przewoźnikiem na samolotach nie uległa redukcji trzeba pamiętać, że latamy również na zagranicznych rynkach lotniczych co pomaga nam być trochę niezależnym tylko włącz od polskiego rynku natomiast bardzo głęboko wierzę w ten Polski rynek a dlaczego w tej chwili pakiety turystyczne na 1 tydzień w hotelu cztero pięciogwiazdkowe kosztują za 1 osobę tyle ile pobyt nad morzem przez 2 dni sługą mamy gwarantowaną pogodę, czyli sugeruje pan, że będziemy podejmować się z punktu widzenia swoich finansów racjonalną decyzję finansową tak myślę, że tak, zwłaszcza że podróż samolotem absolutnie bezpieczna kasa ubezpieczenia się środek transportu publiczne w samolocie Pietrycha, które parują prawie 100% wszystkich drobnoustrojów bakterii i grzybów w związku z tym prawdopodobieństwo zachorowania powietrzem, które dopuszczane są 2 minuty w samolocie na wysokość 60 000m jest praktycznie zerowe w porównaniu z podróżą autobusem taka jestem pociąg a jaka jest codzienność podróżowania samolotem obecnie zmienił się razem oczywiście jest reżim sanitarny dbamy o to, żeby ten sąsiad we Francji zachowany o to, żeby ludzie dziękowali sobie ręce wejściem na pokład samolotu muszą podróżować maseczkach, chyba że jedzą na co oczywiście na pocieszenie natomiast rekomendowane są ograniczenia momentów, kiedy maseczki szczelność, ale pasażer są bardzo zdyscyplinowanie muszę przyznać, a te wszystkie dodatkowe wymogi oraz utrzymywanie tego dystansu, czyli rozumiem, że pasażerowie siedzą koło siebie tak pasażerowie siedzą koło siebie natomiast pasażerowie po pierwsze, przed wejściem na pokład samolotu mają mierzono temperaturę, zanim zostaną odprawieni muszą wypełnić deklarację zdrowia, której jasno określają czy mieli mieć szansę kontaktu z kimś, kto był zakazany bądź mają jakiś pana objawowe, które mogłyby sugerować, że są zakażeni wirusem no i druga kwestia to jeszcze są deklaracje, które wypełniane są online do krajów docelowych tam również pasażer deklaruje jakiś sposób ostatnio spędza czas czy ma szansę być zarażone, więc to są AK odpowiedzialny społecznie wszystkich podróżujących może mieć duży wpływ na to, że prawdopodobieństwo spotkania kogoś, kto jest nosicielem ograniczono panie prezesie to, o czym pan mówi te wymogi czy te zasady, które w tej chwili panują w organizacji lotów one wpływają na ceny staramy się, by nie wpływały natomiast oczywiście one w dłuższej perspektywie czasowej będą będą musiały być uwzględnione, bo jednak o obowiązkowe tym fakcie samolotu codziennie no niestety kosztują inwestycja środki z tej prewencji bezpośrednie rękawiczki maseczki środki dezynfekujące to też wszystko kosztuje tak samo portach docelowych, czyli firmy obsługujące samoloty aż ze względu na reżim sanitarny ponoszą większe koszty miasto się na fakturach będzie pojawiało, ale w tym roku zdecydowanie nie będziemy starali się przekładać tego na pasażera chcemy, żeby rynek powróciły jak głęboko wierzę, że to się będzie działo patrząc po obu rynkach przyroście kingu od tak naprawdę zaczęliśmy latać 8 tygodni, a na koniec lipca myślę, że będziemy wykonywali 3040% tego co było planowane są przerosty dość szybki proszę powiedzieć co właściwie z pana perspektywy co z perspektywy takiego biznesu jak loty czarterowe powinno się wydarzyć czy są jakieś decyzje, których państwo oczekujecie np. od rządu czy tylko i wyłącznie czekacie na poprawę tak otoczenia biznesowego i rynkowych warunków to znaczy tak naprawdę między linią lotniczą regularną linią lotniczą, która lata wakacyjnych destynacji nie ma większej różnicy to jest tylko kwestia, dokąd się lata i w jaki sposób pasażer kupuje bilet na przelot, a wszystkie linie zostały bardzo mocno po plecach no i wiemy już część rządów zdecydowała o pomocy publicznej, więc również na to pomocnicze my wystąpiliśmy do PFR to pomoc rządu w tej sprawie tzw. tarczę finansową tak jest tak jest tak jest w tych warunkach trudno było być konkurencyjnym, jeżeli linia lotnicza i otrzyma ileś miliardów złotych dotacji, a druga linia nie dotrzyma, więc wiadomo, że sugeruje pan panie prezesie albo czy chodzi panu o to, że linie lotnicze, które są we władztwie w Polsce polskiego rządu, a w mogą dostać pomoc w ten sposób ta konkurencja zostanie zaburzona o to chodzi możemy mówić tutaj w opolskim polskim przykładzie, ale też przykład w Hadze, który oczekuje różnych miliardów euro swojego rządu KLM Air France, który otrzymał 7 miliardów euro oczywiście to są firmy tak ogromnej tak jeszcze starą nieporównywalne liniową strukturą to one działają w takim modelu lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, kiedy bilet kosztował kilkaset dolarów na trasie, na której dzisiaj kosztuje 500zł, więc one są przez chce ta struktura jest nieadekwatna do tego jak funkcjonuje dzisiaj, więc ani te pieniądze błyskawicznie przedzierają natomiast nią nadal tego typu zastrzyki finansowe powodują zaburzenie równowagi konkurencyjnej jak dobrze NATO to teraz wracając do tego mojego pierwotnego pytania czy w związku z tym po prostu odpowiedzią na pytanie na co teraz oczekujecie jest zgoda państwowego PFR na pomoc czy jeszcze jakieś regulacje powinny się pojawić, które będą wpływały na rynek, na którym państwo oferujecie zdecydowanie w tej chwili czekamy aż nasz wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzonych spraw wierzymy, że tak będzie natomiast to, czego powinniśmy na pewno unikać to regulacji, które np. miały miejsce, kiedy nasz rząd wymyślił, że w Polsce jako jedynym kraju na świecie będzie można wykorzystywać połowę pojemności samolotu do przewozu pasażerów także właśnie takich regulacji powinniśmy unikać, bo to uniemożliwia prowadzenie takiego biznesu to by oznaczało, że do ceny rejsu będzie musiał coś dopłacić albo linia lotnicza, która z założenia nie ma marży 50%owej, bo marże są kilkuprocentowe, jeżeli dobrze prowadzi nas, a wiemy ile linii lotniczych zbankrutowało, bo to naprawdę dość skomplikowany kawałek usług sektora usług w związku z tym te 50% skończyły się musiał pojawić więcej pewnie jedynym kto by musiał spowodować, że nareszcie będzie to pasażer, który zapłaci 2× więcej bilet jasna dobrze to jeszcze jak rozumiem mimo wszystko długa droga przed odbudową rynku lotniczego rynek lotniczy w Europie na świecie myślę, że się będzie odbudowywał przez najbliższe 2 może nawet 3 lata natomiast sektor, w którym jesteśmy on będzie akurat sektorem, który chyba jak najszybciej powstanie szybciej niż pozostałe, bo ludzie się nauczyli pracy zdalnej komunikacji online nara-li spotkań nie trzeba zrobić z listów jest tego się robi na tym halach albo innych komunikatora w związku z tym potrzeba przemieszczania się w celach biznesowych myślę, że będzie mniejsza niż potrzeba podróży Nowaka bardzo dziękuję za rozmowę pan Andrzej Kobielski członek zarządu Enter Air był gościem raportu gospodarczego dziękuję bardzo, zbliża się godzina trzynasta to był ostatni raport gospodarczy w tym tygodniu kolejne oczywiście w poniedziałek w poniedziałek będzie już po wyborach, a wybory w niedzielę dowód osobisty maska własny długopis ewentualnie rękawiczki i trzeba wziąć udział w głosowaniu każdy głos jest ważne myślę, że nieraz to państwo dzisiaj już usłyszeli pewnie jeszcze nieraz usłyszą także przyłączam się do tego lata to był raport gospodarczy Radia to czasami informacje po informacjach Jakub Janiszewski edycja połączenia bardzo dziękuję Maciej Głogowski do usłyszenia raport gospodarcze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA