REKLAMA

Kolejna propozycja budżetu UE: kilkanaście miliardów mniej dla Polski?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-07-10 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:57 min.
Udostępnij:

Po kilku tygodniach negocjacji przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel przedstawił budżet Unii Europejskiej na lata 2021-27, który opiewa na sumę 1,074 biliona euro. Według projektu dostęp do Funduszu Solidarności będzie warunkowany deklaracją neutralności klimatycznej. Więcej o sprawie polskiej i europejskiej opowiadał korespondent Gazety Wyborczej i Deutsche Welle w Brukseli Tomasz Bielecki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz połączyliśmy się teraz przez Skypea Tomaszem Bieleckim korespondentem gazety wyborczej Deutsche Welle w Brukseli dzień dobry Tomku dzień dobry przewodniczący rady Europejskiej, czyli tzw. prezydent następcę Donalda Tuska teraz to jest twarz szary Michel przedstawił dziś swoją propozycję budżetu przyszłego Unii Europejskiej jest kolejny krok w tej procedurze uzgodnień i negocjacji budżetowych w przyszłym tygodniu istotny szczyt, na którym Rozwiń » debatować będą już przedstawiciele przywódcy państw Unii Europejskiej, gdy chciał, żebyśmy omówili trasę oczywiście propozycje przewodniczącego rady Europejskiej jak bardzo ona się zmienia oczywiście skupić na tej perspektywie polskiej dodam, że ten budżet wg Michela dalej powinien wynosić 750750 miliardów euro to jest ta dodatkowa część związana z kryzysem pandę licznych, a ta główna klasyczna część ma wg niego wynosić właśnie niecały bilion 100 miliardów takie 25 miliardów jak wylicza tak gorące 35 miliardów zmniejszą między rozumem to nie jest jakaś bardzo duża różnica nie wiem co byście na początek podkreślił, jeżeli chodzi oto jego propozycje podkreślił, że to początek negocjacji za tydzień rzeczywiście szczyt może być dwudniowe trzydniowe Racing być może nie ostatni też propozycje, które nie wprowadza rewolucyjnych zmian w stosunku do tego co leżało dotychczas na stole było filmowane przez przez komisję Europejską sama komisja na na lutowym szczycie część klasyczna tradycyjna budżetu bez funduszu budowy 30750 miliardów więcej naprawdę mi się dzisiaj wyłożył niemal maksimum na stół, licząc na to, że wsparcie krajów w kluczowych Francji Niemiec pozwoli przekonać do tego buntowników z Holandią z Holandią na czele jeśli chodzi o Polskę nowością jest zaostrzenie jeśli porównywać się to propozycje do lutowej propozycję wczoraj zaostrzenie kwestii klimatycznych to, że w lutym wielkie poruszenie w Polsce pomimo zaproponował, by kołowe funduszu sprawiedliwej transformacji uzależnić od przyjęcia celu neutralności klimatycznej 2050 roku dzisiaj już zaproponował, aby w ogóle dostęp do umów w sprawie transformacji do 8 miliardów euro dla Polski uzależnione od przyjęcia od przyjęcia krajowych planów produkcyjnych zgodnych z celem neutralności klimatycznej tu 8 miliardów, które jest teraz pod znakiem zapytania jak Polska jeszcze tego tej dekoracji złożyła właśnie to jest istotne będzie też w tym tygodniu mówiliśmy światopoglądzie liście otwartym ponad 40 osób organizacji, które właśnie ostrzegały, że premier i rząd nie wyznaczyli datę odejścia od paliw kopalnych nie ma tych planów nie ma nie wszystkie regiony pracują już nad swoimi planami, więc nie będzie potrafił opisać też dla kogoś, kto nie do końca rozumie te procedury, ale też jak funkcjonalnie to wygląda jak bardzo te pieniądze zaczynają być z funduszu sprawiedliwości dla Polski zagrożone czy na jesień jeśli ta deklaracja nie padnie tak naprawdę polityka klimatyczna Unii to jest po pierwsze, porozumienie paryskie po drugie, ten polityczny cel, ale prawnie wiążący neutralności klimatycznej w 1000 pięćdziesiątym roku szczegółowe przygotowywane przepisy unijne prawo klimatyczną, która podwyższy też cel redukcyjny do 2000 trzydziestego roku tak, żeby zmieścić dążyć do tego 2050 prawo klimatyczną będzie wiążące dla Polski też, bo tu na zasadzie większościowej właśnie powinno być przyjęte natomiast no oczekiwanie płatników tego budżetu unijnego jest taki, że Polska w grudniu zapowiadano, kiedy Polska tam wywalczył, jakie zapisy, które poparły ogólną unijne cena cel ale, ale nie ale, ale nie Polski, gdyby nie Korona kryzys ten temat, by wrócił już w czerwcu natomiast teraz wiele krajów oczekuje, że był częścią tej ugody budżetowej była jasna deklaracja polskiej że, że tutaj podpisuje się te wszystkie inne kraje jest gotowa do realizacji tego celu celu klimatycznego bez tego tutaj przed kilkoma dniami rozmawiałem no mówiąc oględnie dyplomatom 1 nie największe kolejnym z największych krajów unijnych on pyta retorycznie, jeżeli za takie pieniądze, które obecny projekt oferuje Polsce budżetu funduszu budowy Polska nie nie byłaby w stanie zdeklarować co do neutralności to za co więcej, zwłaszcza że te dążeń do neutralności też modernizacyjnych polskiej gospodarki to nie tylko robienie łaski wreszcie reszcie Europy, więc nacisk ta kwestia neutralności klimatycznej to to z polskiego punktu widzenia taki sposób zapisania warunkowości Zielonej klimatycznej to będzie z polskiego widza punkt widzenia bardzo bardzo kluczowy problem na szczycie, bo 1 rzecz jest 8 miliardów funtów sprawnej i sprawiedliwej transformacji druga jest ogólny cel, żeby 30% w ogóle unijnych pieniędzy ze wszystkim różnych funduszy było powiązane z polityką klimatyczną unijną, czyli znowu w tym celu 2030 porozumieniem paryskim tutaj znowuż płatnicy chcą, żeby te cele były no nie tak ogólnie tylko przypisane do konkretnych programów cool ten stary egzekwowanie i sprawdzanie czy naprawdę te fundusze na politykę rolną spójności w Polsce 30% są mają zielony ministrami jak w tym organie brukselskim księcia mówił, że to było no bardziej no to prawdziwa kontrola i prawdziwe prawdziwe warunkowość druga warunkowość, na którą tutaj wracamy w Polsce uwagę to jest oczywiście powiązanie dostępu korzystania z funduszy wszelakich rozumiem, które są w tym budżecie w różnych miejscach zapisane z praworządnością teraz nie wiemy ocenia czy to prawda propoz. Michela osłabia czy rozwadniać to powiązanie może ono ma być to rozumiem jest przesądzone czytam komentarze, że on jednak rozwadniać, wprowadzając konieczność uzyskania większości kwalifikowanej państw członkowskich, żeby ten warunek uruchomić ten warunek praworządności co oznacza, że de facto na takiej większości kraje, dla których praworządność jest istotna chcieliby Polski rząd je rozliczać nie będą miały tej większości, czyli mechanizm będzie trudny do zastosowania nie wiem jak to ocenić dzisiejszą propozycję Szala na koncie powtórzył swoją gotową propozycję co do tego mechanizmu i dość powiedzieć, że w lutym propozycjami Shella ucieszy nie było jasnych deklaracji do negocjacji nie doszło do tego punktu, ale była do przyjęcia dla premiera Morawieckiego to chęć ogólnym o od razu diagnozy sytuacji rzeczywiście rozwodniona jednak to jest kwestia systemu głosowania rzeczywiście w porównaniu do pierwotnej propozycji komisji Europejskiej, więc przed sprzed 2 lat tamtą no trudno nie uzbiera więcej, żeby ten, żeby wniosek komisji Europejskiej, o ile ona taki wniosek złożyła tu inne pytanie wszedł w życie ale o ile spór teraz tak się został być może jest negocjacyjna też drogę taktykę został skanalizowany, jaką większością Szymon decyzję taką zwykłą izbę kontroli pikowana to główna zmiana, która nie jest bardzo dyskutowana polega na uściśleniu prawnym dokonanym już w lutym czy powtórzono, że decyzje mają dotyczyć zagrożeń prawo żywnościowe dostatecznie bezpośrednim wpływem na zarządzanie finansami unijnymi, czyli naprawdę mu w sytuacjach, gdzie to da się tłumaczyć Toma ciążenia nadmienia korupcyjne dla funduszy unijnych to bardziej jest ryzykowne dla Węgier jeśli wierzyć krytykom Orbana niż dla Polski jednak również zdaniem komisji Europejskiej wciąż fundusze są poprawnie wydawane tutaj punkt pomimo ufam, że rząd, gdyż dodaje, że na Węgrzech media donoszą de facto statek oligarchia, która karmi się tymi pieniędzmi z funduszy tak, tak więc zapisze Michela, gdyby rzeczywiście komisja Europejska Europejski Trybunał obrachunkowy bądź włączył ten tego gracza w tym mechanizm stwierdzi, że system prokuratury sądownictwa no uniemożliwia ściganie takich przekrętów to to by wydobyć się stosowało w Polsce nie ma takiego systemowego, a teraz generuje jak się osłabia niezależność, ale na teraz takiej generacji nie widać punktu widzenia instytucji unijnych więc, tym bardziej ten mechanizm jest jest mało groźny dla polskiej strony dlatego Morawiecki jest na w lutym był gotowy NATO zdolna zgodzić przeciwko temu parlament Europejski wielu europosłów protestowała również w tym tygodniu podczas podczas spotkania debaty z Angelą Merkel w Brukseli myślę, że to oni bowiem m.in. są za takim lekkim kompromisowym podejściem docenta, jakim zgodnie, więc pani kanclerz powiedział publicznie to co zdarzało się 10 niepubliczny, który podczas różnych spotkań prezydent niemieckiej, że na wymóg jednomyślności na szczycie budżetowym unijnym sprawia, że europosłowie, którzy będą musieli zatwierdzić cały pakiet na sam koniec finansowy w głosowaniu tak lub nie bez prawa poprawek no może będą powiedziałem nie mam pracowni w tej kwestii będą musieli odejść od od takiego jednoznacznego swojego stanowiska na koniec bardzo krótko chciałbym zapytać, ale jeżeli chodzi o klucz podziału tych środków funduszu odbudowy czyli jakie kryteria mają być użyte czy te historyczne czy te związane teraz z tym rokiem bezrobociem czy to co się zmieniło co może oznaczać, że do Polski trafi więcej mniej pieniędzy mniej mniej niż zaproponował, że taki główny główna część funduszu odbudowy była podzielona na 7030% 70% teraz 30% za 2 lata z uwzględnieniem recesji wpływ na gospodarkę z najbliższych 2 lat tego roku, mimo że wpłacone znaj płyt sza, więc ten TEN-T odwleczenie tylko 30% o 2 lata dla Polski odwleczenie decyzji o 8 miliardów to jest odjęcia z polskiej koperty proponowanie polską Europejską 8 miliardów i byłaby decyzja zdecydujemy dopiero 2022 jak będziemy dzielić uwzględniwszy recesji w krajach poszczególnych unijnych, jeżeli w Polsce teoretycznie nadal będzie w miarę płytka, a albo odbicie nie będzie będzie też dobre no to tutaj do 8 miliardów kolejne może nas wg propozycji Shella na pewno zostałoby zmniejszone mam 8 miliardów zamrożone z powodu celu neutralności klimatycznej i 8 miliardów od leczone o 2 lata, czyli 16 miliardów jest w pozycji niż teraz znaczenia dla Polski jest pod znakiem zapytania bardzo dziękuję bardzo, Tomasz Bielecki korespondent gazety wyborczej Deutsche Welle w Brukseli, by państwa gościa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA