REKLAMA

Jest porozumienie co do formy odbudowy iglicy katedry Notre Dame

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-07-11 08:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:24 min.
Udostępnij:

To już ponad rok od pożaru paryskiej katedry Notre Dame. Po roku burzliwych dyskusji o kształcie odbudowy podjęto ostateczną decyzję. Rozwiń »

Gościem audycji był prof. Jakub Adamski mediewista, adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Dawnej UW. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami druga godzina weekendowego poranka wracamy teraz do dramatycznego wydarzenia 15kwietnia 2019 roku pewnie wielu państwa pamięta jak patrzyliśmy z niedowierzaniem na ekrany telewizorów komputerów czy smartfonów, na których widzieliśmy pożar katedry Notre-Dame nie był to niestety film science-fiction katedra bardzo dużym stopniu wyniku tego pożaru ucierpiała nie tylko Francuzi to przeżywali rzeczywiście przeżywał chyba cały świat Rozwiń » pojawiło się mnóstwo inicjatyw, żeby oczywiście katedry odbudować prezydent Macron zapowiedział, że w ciągu 5 lat ta odbudowa nastąpi, ale potem przyszła proza życia i zaczęły pojawiać różnego rodzaju spory między tymi, którzy musieli ostatecznie podejmować decyzje co do tej odbudowy wydawać, by się mogło, że najprościej byłoby odbudować taką, jaka była przynajmniej taka, jaka była w momencie, kiedy wybuchł pożar no ale nie było to proste, więc też niektórzy może pewnym zdziwieniem odebrali informację sprzed bodaj w 2 dni, że to doszło do porozumienia na temat odbudowy iglicy na katedrze Notre-Dame po zażartych trwających rok dyskusjach, o co chodzi dlaczego, dlaczego ta odbudowa coś tak naturalnego budzi tyle emocji jest z nami pan prof. Jakub Adamski mediewista wadium w zakładzie historii sztuki kultury dawnej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry panie dyrektorze dzień dobry państwo pana zdaniem, dlaczego właśnie tyle wątpliwości tyle sporów emocji budzi sprawa chociażby w jakim kształcie ma być iglica na katedrze Notre-Dame no i od razu powiemy, że powiem, że ta decyzja sprzed 2 nie jest taka, że właśnie ma po prostu być odtworzona ale dlaczego to mogło budzić jakieś wątpliwości szczerze powiedziawszy cała dyskusja również dla mnie zaskakująca, ale ja muszę nieco przewrotnie powiedzieć, że ja absolutnie nie traktowałem poważnie tej możliwości, żeby katedra miała zostać odbudowana konkretnie dach i prawidłowo mówiąc wieżyczka sygnaturka, ale tradycyjnie mówi pan już i to miała nie miałaby zostać odtworzona w takiej formie jak w połowie dziewiętnastego w jaki otworzył ją wiele lig ja myślę, że jest to w dużej mierze kwestia tego niesamowitego oddziaływania katedry paryskiej jako Europejskiego w zasadzie światowego symbolu, że ta straszna katastrofa, która faktycznie dosyć mocno uszkodziła substancję zabytkową katedrę ona rozpaliła wyobraźnię także licznych biur architektonicznych, które jak sądzę, chociaż może jest to dosyć taka brutalna diagnoza jak sądzę po prostu wykorzystały te sytuacje, żeby zaproponować szokujące, ale bardzo zapadające gdzieś w pamięci projekty, chociaż tak jak pan redaktor mówi ta dyskusja toczyła się długo to ja jednak jestem przekonany, że nikt spośród francuskich decydentów swoje, ale także obserwatorów z ramienia UNESCO absolutnie nie brał pod uwagę tego, że którykolwiek z tych nowoczesnych projektów mógłby zostać zrealizowane, bo pan oczywiście mówi o tych pomysłach, których odbudowana świątynia miała być ze szkła Stali miałyby ją uzupełniać projekcje laserowe, bo takie pomysły się pojawiały, ale powiem krzyża trudno uwierzyć, że ktoś mógł sobie wyobrazić, że ta katedra, która na oczach świata właśnie no jakimś sensie ginęła tak i to w oczach często zapłakany miałaby raptem odrodzić jako coś zupełnie innego czy w tej sprawie nie ma jakiś ogólnoświatowych rozwiązań szczególnie jeśli właśnie jakiś gmach budynek katedra należy nie tylko już do Francuzów sekty w tym wypadku, ale do dziedzictwa światowego oczywiście myślę, że tutaj zupełnie kluczową kwestią jest to, że przecież za obiekt zabytkowy odpowiadają służby konserwatorskie i skoro w przeciągu dziewiętnastego i początku dwudziestego wieku ukształtowała się nowoczesna myśl konserwatorska, której zadaniem jest konserwacja zabytków w tym stanie, który my uznajemy za stan jak sama nazwa wskazuje zabytkowy to w dzisiejszych czasach w zasadzie jeśli chodzi o pracę prowadzone na budowlach zabytkowych nie ma mowy o wprowadzaniu żadnych nowoczesnych rozwiązań poza oczywiście rozwiązaniami stricte konstrukcyjnymi, bo tutaj nie ulega wątpliwości, że dach, który zostanie w końcu na katedrze odtworzone on nie będzie już w oparciu o konstrukcję drewnianą tak jak ten, który spłonął niestety spłonęła oryginalna konstrukcja belek ściętych biegu trzynastym, a więc tutaj niewątpliwie jakieś nowe rozwiązania technologiczne zostaną wprowadzone, bo tutaj myśli konserwatorska absolutnie to dopuszcza, żeby w tej jak gdyby niewidocznej w sferze zabytku nowe lepsze ogniu trwałe rozwiązania stosować, ale warstwa wizualna musi w zasadzie zostać zachowana niezmienioną przyzwyczailiśmy się do omówienia czy patrzenia na wiek dziewiętnasty jak na okres w zasadzie, który nie ma takiego znaczenia historycznego jak choćby średniowiecze i w pewnym sensie to jest prawda, ale nie możemy zapominać, że przecież tak wita, którą w połowie wieku dziewiętnastego zaprojektował 1 z najwybitniejszych w ogóle co w dziejach w dziejach Europy znawców architektury średniowiecznej konserwatorów Olewnik po ponad 150 latach od powstania sama stała się zabytkiem, tak więc tak jak pan redaktor mówi to jest no raczej niewyobrażalne, żeby tego typu nowoczesne projekty ze szkła Stali, które całkowicie zmieniłyby wygląd katedry mogły w ogóle być realizowane jako traktuje raczej kategoriach swoistej publicity dla dla tych projektantów, którzy te projekty tworzyli, ale nie wie, że to raczej jestem głęboko przekonany, że żadne władze ani władze w ogólną francuskie ani konserwatorskiej UNESCO na pewno by się na takie nowoczesne projekty nie zgodził jak to jest z punktu widzenia też jeszcze takiej jak i jakby powiedzieć szacunku dla długiej historii czegoś tak w tym wypadku mówimy o ciąży w katedrze, bo ona też nie jest zupełnie dziewiętnastowieczną choćby te Belki, o których pan mówił były coraz to wieczne czy w momencie, kiedy dochodzi do takiej tragedii nie ma też pokusy, żeby nie tyle może stronę szkła Stali projekcji laserowych ale, żeby może, jakkolwiek to źle brzmi skorzystać z okazji i sięgnąć Niewiem do jakiegoś pierwowzoru nie wiem czy dobrze pamiętam, ale wydaje mi się, że spotkałem się informacjami takimi dotyczącymi koncepcji odbudowy chociażby warszawskiej starówki po drugiej wojny światowej, że skoro się po prostu tylko to jedno wielkie kamienie skok to może wróćmy do wyglądu starówki z końca osiemnastego wieku albo no jakoś tak z tych czasów, które malował kanale to prawda czy tu np. nie sądzi pan, że może byłaby to też okazja, aby sięgnąć do wcześniejszego wyglądu katedry na zacznijmy od tego, że wcześniejszy wygląd katedry w zasadzie nie jest nam nieznany w tym sensie że, zanim powstała i tajemnica, której rozmawiamy, która została ukończona początku lat sześćdziesiątych po dziewiętnastego to tam już od schyłku wieku osiemnastego żadnej wieżyczki na skrzyżowaniu na katedrę nie było, ponieważ poprzednia została zawalona w wyniku zawaliła się w wyniku wichury wieku osiemnastym natomiast o wyglądzie poprzedni wiemy tylko, tyle że była, dlatego że na ogólnych do Paryża jako dosłownie 2 linie wznoszące się bardzo wysoko ponad dach katedry ta stara wieżyczka była tylko symbolicznie oznaczana, tak więc to co zbudował ją, lecz to jest w zasadzie można powiedzieć jedyna forma, którą my mamy, którą po prostu można było jakoś udokumentować, więc te w przypadku katedry paryskiej tutaj w zasadzie o powrocie do jakiś pierwotnych form nie możemy mówić, bo zasadniczo one one są nieznane są co prawda zdjęcia archiwalne pokazujące wygląd katedry, zanim rozpoczęto czy dosłownie w momencie rozpoczynania wielkich prac konserwatorskich, które przy katedrze prowadzoną od lat czterdziestych wieku dziewiętnastego no ale to są takie zmiany, które można powiedzieć tylko historycy architektury historycy sztuki są w stanie jakoś zmianę zauważyć natomiast tutaj z pewnością nie było podstaw do tego, aby myśleć o przywracaniu jeszcze jakieś dawniejszej orne, bo towarzyszenia patologia, której po tak tak tak ta bardzo ciekawa analogia już szans on także warszawską odbudową faktycznie o tyle może zasadna, że mamy bardzo dobre prawie, że fotograficznej źródła ikonograficzne w postaci obrazów Canaletta podczas gdy faktycznie w wieku dziewiętnastym cała Warszawa jej zabytki były bardzo gruntownie przekształcony przebudowywane w przypadku Paryża katedry po prostu takimi źródłami mieliśmy do czynienia dysponuje no na pewno trzeba śledzić to rekonstrukcje katedry Notre-Dame również przy pana pomocy bardzo dzisiaj dziękuję za rozmowę profesor uprawą dziękuję tym zakładzie historii sztuki kultury dawnej był z nami przed wami informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA