REKLAMA

Nowator z przekonania i temperamentu – wspomnienie Tomasza Stańki

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-07-11 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
31:56 min.
Udostępnij:

Kompozytora i trębacza światowego formatu wspominali przyjaciele artysty Michał Urbaniak muzyk jazzowy, kompozytor i aranżer oraz Rozwiń »
Tomasz Tłuczkiewicz znawca jazzu, były prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to fragment utworu gama no oczywiście ci którzy, choć nawet trochę lubią Jazz rozpoznanie trąbkę Tomasza Stańki dziś jest siedemdziesiąta ósma rocznica urodzin tego znakomitego muzyka i tak jak już zapowiadałem na początku dzisiejszego naszego spotkania po wspominamy tę postać pomogą ją przybliżyć znakomici goście pan Michał Urbaniak też muzyk jazzowy kompozytor aranżer dzień dobry dzień dobry pan Tomasz Tłuczkiewicz przyjaciel Tomasza Stańki były prezes polskiego Rozwiń » stowarzyszenia jazzowego dzień dobry dzień dobry pan wcześniej nowe, czyli kazałem to jest właśnie fajne też w radzie nawet dzisiejszych czasach, kiedy funkcjonujemy w warunkach takich połączeń niektórzy mają okazję, żeby obok porozmawiać może Michał Urbaniak tak panowie byli w pewnym wieku jeśli można powiedzieć różnica tylko 1 roku to może pan mógłby nam słuchaczom też przybliżyć ten klimat nie wiem lat sześćdziesiątych jak rozumiem kiedy, kiedy pojawiają się tacy ludzie jak Tomasz Stańko zupełnie nowym ciekawym w zasadzie nieznanym w Europie pomysłem na na Odrze co to takiego w tej Polsce było, że już pojawiają tacy ludzie i pan m.in. no to była sytuacja taka, a w ogóle na razie nie mówi Europie było to było marzenie Europa powoli Polska po sytuacja Ślęzy była komuna, jaka była taka była wszyscy byliśmy przeciwni w związku z tym np. ty chcesz zainfekował zakochał czy to słuchający, grając ubyło jedno teście, a okres, w którym w ogóle jest to muzyka wolności to muzyka gdzieś w aucie systemowo to chyba ma odzwierciedlenie do dzisiejszego dnia ku Study to w wielu krajach łącznie z polską wtedy co się działo po prostu wszystkim, jakby nakazu zakazu jak dalej grało się ze zaparcia ludzie ubierali się ze szczególnym zerwali właśnie zresztą różne ciuchy amerykańskie przełożone z Marsowym z bazaru i generalnie było, a w ogóle wśród społeczności no i anty systemowy jakieś porozumienia nie byli gdzieś Zjednoczeni pomimo tego, że część z nich była z konieczności zawodowych albo rodzinnych albo inny tak też mój wujek np. należał do apteki, a wracał puszczał wolną Europę albo Ameryki Samarytanie przyjadą i była ona taka w tej atmosferze i odbywało się to był dziś swój sposób na pokazanie środkowego palca Tomasz Tłuczkiewicz pan znał doskonale Tomasza Stańkę, ale czy czy, w którym momencie, że zaczyna to wasza znajomość może też w ramach przybliżenia dzisiaj trochę sylwetki dobrze coś powiedzieć o początkach tak na marginesie skojarzył jak przeczytałem, że zaczynał swoją przygodę z muzyką od nauki gry na fortepianie skrzypcach jeszcze dodatkowy element łączący z Michałem Urbaniak WHO o orzekaniu lał często jest, bo grał w pierwszym moim zespole gotowe na dowiedziałem się człowiek, który miał pan Darling rynkowy i zadaniami związków organicznych zespół pierwszy mówi o to grono, a 4 Stanisław Kracik na gitarze, jaki był zespół bardzo interesujący oddaje rynek rzeczy Stańko zaczyna w szkole na skrzypcach być może, dlatego że jest on był skrzypkiem przede wszystkim był sędzią wybitny sędzia ze złem i Krakowie, ale także z wszystkimi, żeby linia motorem bowiem godził swoje swój praktyczny zawód muzykowanie to naprawdę profesjonalnym poziomie znane krakowskich orkiestr jeśli nie całe nasze stosunki to wszystkim muszę powiedzieć, że jestem fanem Tomasza Stańki od właściwie od początku swoje zainteresowania muzyką ziem, czyli 10 lat sześćdziesiątych w 1000 sześćdziesiątym trzecim roku w grudniu widziałem go usłyszałem po raz pierwszy w kwartecie Krzysztofa Komedy w rozwagę SN z sali pani posłanki na koncie parę miesięcy później słyszałem go ze zdarzeń z rakiem wszystkim pan autorem lub, a także we Wrocławiu poznaliśmy się osobiście chodzi o 900 siedemdziesiątym drugim roku, że to mam członkiem pakunki link 4 kadry nauczającej jak tam funkcje organizacyjne daliśmy się osobiście natomiast dziś nasza znajomość to są lata osiemdziesiąte, kiedy objąłem prezesurę polskiego stowarzyszenia rządowego, jaka jest natury rzeczy ma związki powiedziały mi także na tym, aby dbać o artystów idzie, a tu oczywiście najwybitniejszych w willi Tomasza Stańkę mogę powiedzieć, że od paru dziesiątków plasuje się nasze Panie Ministrze koleżeństwa, które szczególnie nasiliło się postawić ponad 2020 paru latach będzie co ich akcją odkryłem zauważyłem, że z tego modelu powinowactwo duchowe, które od początku czułem względem Tomasza pewnej skromnej, ale niewątpliwie, że on także rodzajem, a także bardzo jego brak za to jako standardu życia artysty, ale także jako serdecznego ulega tam jak mówimy właśnie ludziach, którzy się w sposób wyjątkowy no oznaczyli zaznaczyli w jakiejś dziedzinie różnych etapach tak nie wiem Picasso ma różne etapy swojej twórczości jak patrzy właśnie na na ten na tę biografię Tomasza kina to widzę zespół, o którym panowie zresztą obaj wspomnieli też daje większą i mówi się czy pisze, że był na pierwszych formacji free jazzowych to jest opinia jak na rentę można polegać no właśnie, a my nie wiem może pan Michał Urbaniak nam wyjaśni co to znaczy free Jazz, dlaczego to było tak wtedy nowa rola może, choć jak bardzo twarde zderzenia Nowak bardzo wątpliwe jest mocno wpływa, bo tak naprawdę to negatywnie powiedział to jest praktyczny mojej strony i Tomek i znaleźliśmy są wielu zmian, bo odważnych ludzi jak coś nowego się pojawiały były zaś zawsze właśnie tę chyba były pierwsze tomy wierszy nie nie miały oba te zaglądał i Tomek zajrzał im się za fascynował ja po muzykę do muzyka już właściwie pozbyła się harmonii i wszystkiego właśnie tak jak to mówiliśmy kiedyś grał z czapy albo o od lata dla Stanów po prostu dla instrumentu i to miała być inspiracją oczywiście ktoś uderzy będę to jest coś zagrał to była muzyka ja nie neguje zrobił bardzo dużo dla muzyki w ogóle muzyki improwizowanej i nie tylko jazzowej, ale dla zadań był to, że po prostu nie pozwoli na odwagę niektórzy zostali w tym i którzy zostali zakończenie kariery, a niektórzy tak jak ja np. skorzystałem z tego strasznie dużo, bo dostałem cnotę odwagi do eksperymentowania, ale mój i moja miłość Rooney mu do 1100 do korzeni jazzu za każdym razem przy każdym okrążeniu zmiany stylu zwyciężała zwycięża w szóstym, gdzie łączyłem te elementy jednak z korzeniami wielu to może teraz nie ma na to marne grosze mamy 3 minuty w tej pierwszej części naszej rozmowy ja specjalnie chciałem trochę kotów idzie zapytać, bo pan wspomniał i to szybko następuje moment, kiedy Tomasz Stańko zaczyna współpracę z Krzysztofem Komedą no właśnie ten moment, kiedy zaczyna zajmować się muzyką odległą od tego free jazzu, więc w tym sensie stateczną Przebraża o opowiadanie ciekawych przemianach, jakie dzieją tego u tego artysty, więc może teraz chwilowe o współpracy z Krzysztofem jedno słowo w 2,5 roku graliśmy razem Cliver rzekome okrętom jak właśnie dlatego też jeszcze wrócimy druga część wysokie trzeba powiedzieć, że Tomasz Stańko artystą muzykiem kompletnie mocnego początku do samego końca był znakomicie słuchany znakomicie wykształcony nigdy nie stronił od minister właściwy to co muzyka operowała rzeczywiście gdzieś dalej wydawali nieco bardziej agresywni niż 500 Komedy, chociaż nie jestem pewien czy to wrażenie jest słuszne natomiast nie jest bynajmniej taborze i współpracy Komedy Stańko podnosił, że nowe oblicze, ponieważ już potem, bo po rozstaniu z Komedą nagrał przepiękną czwarty Tomkiem Szukalskim nad salą szpitalem uranem, która jest od początku do końca do końca widziałem nie ma dnia 1 dźwięku w góry założony zapisany zaplanowany skona napuszczać partia improwizowane od początku do końca żadnych wstępnych dla nica Koniny nowe późniejszym okresie współwłaścicieli niewątpliwie otworzył się na na na rzeczce reset, czyli niejako głównym, gdzie na jego czołową, ale nic pewnej estetyki nie rezygnował na jego budżet będzie polskim kwartetem ostatnią płytę nagrali razem Montano jest bardzo wiele podobnie jak na coś się właśnie możecie całkowicie improwizowanej był bez żadnych założeń także jako ostatnia płyta sen drewno z nowojorskim kwartetem dla części jestem powiedziała absolutnie także było różnie było natomiast niewątpliwie to w takim razie już na ten wątek związany z grą z Krzysztofem Komedą zaprosimy słuchaczy po krótkiej przerwie na informacje jest krótki, aby ponownie w rocznicę urodzin Stańki wspominają tego znakomitego jazzmana artysty trębacza Michał Urbaniak Tomasz Tłuczkiewicz pan Tomasz teraz opowie nam jak to wyglądało, jaki był wpływ wzajemny tych znakomitych muzyków w momencie, kiedy Tomasz Stańko współpracuje z Krzysztofem Komedą dość powiedzieć, że Tomasz przystąpi do zespołu Komedy czekolad i dobrze jeszcze chyba 21, więc był naprawdę młodzikiem areszt nadmiarem to było dla niego ogromny awans zupełnie niespodziewany zresztą już będzie w tym sezonie 3 lata to były lata zasadniczo ważne formacyjne powiedziałbym dla jego własnego talentu późniejszej kariery często sam Stańko mówił wtedy, kiedy dziecko będą właściwe to całkowicie zaspokaja jego artystyczną tam, gdzie nasze potrzeby ani komponowania ani prowadzenia zespołu grania granic z Komedą w zespole Komedy staną się zupełnie musiał tam uświadomił sobie wagę kompozycji może za rok dla budżetu nowej w szczególności tego nowatorskiego podejścia do kompozycji, która również powiedziałbym jest kompozycją co także dekompozycja bowiem wyznacza pewne mecz, ale jednocześnie otwiera swobodę omijania oraz osobie Komedy doświadczył jak działa lider zespołu Coma wspaniałym liderem i bankom niewątpliwie dorównywał fundusze kryje, że prowadził zespół, o ile nie wiadomo jak bardzo szczególny sposób będą chcieli niewiele mówił natomiast wyraźnie dawał do zrozumienia muzykom przede wszystkim swoją własną grą, czego od niego oczekuję i jakiej mierze spełniają jego oczekiwania większe zatem to Michał Popiel można powiedzieć wiele więcej, bo to przecież one o tym, zespole no właśnie to panie Michale bardzo trwałe w bardzo bardzo dobrze w toku powiedziałeś zresztą swoboda jest takie porozumienie ja i komu Komeda był przykładem takiego lidera, który brał angażował muzyków, którzy upodobali jak grali i pozwalał im być sobą, ale tutaj najważniejszym będzie w pewnym sensie wszystkich nas w tym zespole toczy czy w tym zespole skandynawską żonę garsonek gród drogi czy z Polski składa je kwintetu Komedy Tomek był takim ogień, który nieoczekiwanym Bonczek Suna muzykę ułożył posłowie po prostu dodałem takiego kompozytu trzeba było się obudzić dlatego pani się grało wszystko pięknie raper zatem jaki krzyk, że albo co wiadomo, że jedziemy, gdzie indziej i właśnie Tomek do robót w Kopenhadze, a ten na nazwał go rozszczepia dźwięku i komentarze straszne życie Obamy tę grę gramy i biletach uśmiechniętą twarz wizję Komedy, kiedy Tomek coś wywali na klamce, dlaczego musiało na wszystkich kopnąć winną stronę Night to było właśnie to też władz, ale też siła całego zespołu, ale tutaj, ale tylko łuk są dużo prądu największym prowokatorem pierwszym uwaga będą oczywiście krzyże komendantury piękne kompozycje 5 polegały na podstawę do obróbki Tomek pierwszym, który rozwala, a tak kiedyś mówił zawsze interesowała mnie tradycja Krzysztofa Komedy słuchamy głównie muzyki ska Love my sady Visa Johna Coltrane to z tego czerpałem inspirację rzecz jasna istotny był także Ornette Coleman, ale raczej jako przykład pewnej postawy wobec sztuki poszukującej buntownicze dziś jako propozycja konkretnej mocnej konwencji mówiliśmy właśnie pan Michał Urbaniak o tym, powiedział, że te tenże z lat sześćdziesiątych to właśnie jest taka trochę próba, bo wobec otaczającej rzeczywistości, ale ciągle funkcjonuje funkcjonowaliśmy panowie w warunkach właśnie takiego mi nawet najweselszy go do zamkniętego baraku, a jednak wielu was w tym Tomasza Tomaszowi Stańko udało się wyrwać udało się wyjechać i ze znakomitego muzyka jazzowego krajowego staje się podobnie jak jak pan Michał muzykiem właśnie światowym jak jak to jak to się działo jak to było możliwe i i jak to wychodziło w właśnie w konfrontacji w relacji czy we współpracy ze znanymi uznanymi na świecie ze zmianami panie Michale mogę robić szybko swoją stronę zaczynały się tego, że ja mam 15 lat postanowiłem zamieszkać w nowym Jorku zespół realizowała 1 z dzisiejszego i a z kolei w życie zmiany są podróże także jeszcze obliczyłem powyżej 60 lat podróże dobre wyniki to wtedy były takie usługi szukaliśmy kontaktów na jego decyzje znajdywały nagle były Niemcy Niemcy przyjeżdżali jak pan pewien czy jest doceniał nas czy zespół Trzaskowskiego czy zespół trzeba dodać Andrzeju Laskowskim rzekę, czyli my byliśmy Stana Zbyszek Namysłowski Wojtek Karolak Kulewicz już tak Wróblewski był pierwszym Polakiem, który grał w stanach grał nie podrzeć festiwal jak dalej potoczą się tylko tak zaczęto uznawać coś co dzisiaj niektórzy nazywają po ich zeznania także w Polsce i zaczęły owocować Tomek był otwarty na Śląsku nieruszone Pokorny z drugiej strony odważne także to była piękna kombinerek robiły jak mówił mówimy odnowione będą łączyć i pięćdziesiątych sześćdziesiątych znacznych uchylenia żelaznej kurtyny mu podpalone po październikowym pięćdziesiątym szóstym roku świat mógł zajrzeć do Polski bardzo, zwłaszcza euro, bo bardzo młodej Polski ciekawa, a najbardziej była ciekawa tego co było w Polsce najciekawsze filmy ciekawa polskiej sztuki to co wielu rozdzielił filmu grafiki wzornictwo i mówi, a zwłaszcza gazu ropy było duże zainteresowanie tym czasie w Polsce działo, zwłaszcza właśnie w deklarowali miałem też, ale nie tylko, ale głównie Niemcy właśnie gwarant grupa związana silne ośrodki festiwale tacie radiowe no to także czas, kiedy w Europie budziła się świadomość tego są one, aby dużą głowę nazwać Europejskiego celu, że musi być kopiowanie muzyki amerykańskiej, ale można odnaleźć pewne istotne elementy, które są realne, które można przełożyć także na języki europejskie odpowiedniej perspektywy spadku tutaj NBC doświadczenia polskiej sceny z nowego niesłychanie istotne pozycje nie wiecie, ale także skandynawscy Francuz głosu sukcesie w Polsce duży konar rywali także potwierdzenie własnej drogi, że oni podobnie jak Polacy będą dobrą stronę swoją stronę jest ona wartościowa i płodna ma wreszcie może nawet najważniejsza jeśli chodzi o Tomasza to, że w Europie klarował się taka grupa Orlenu awangardzistów nowocześnie Maków było bardzo dużo, ale łatwo się rozpoznawali nawzajem bardzo prędko rozpoznań Tomasz właśnie swojego człowieka skutkiem tego pojawią się na festiwalach w wielkich udział w tym miał jednak Inter przez dekady raczy 70 rocznicę rozstaliśmy mówi ten jest efektem to była czołowa awangardowa w policji nowa formacja jazzowa w Europie bywa regularnie na 200 lat męcząca mieszkali w Niemczech i tym samym są został przyjęty takiej Międzynarodówki liderów zrazu tego formalną strukturę stanowiła słynnej do niedawna jeszcze aktywna dlatego nie biorę sza od bandytą, ale żąda komisji pan waha się po drugiej pomogłem uczestnikiem co wprowadziło go obiekt początkowo Europejskiej, a potem światowy artystów o pewnej szczególnej cesze kreatywności tą cechą była skłonność do nowatorstwa tanie słuchanie jest jeśli chodzi o artystycznie po trochu ścianki bankową upodobania temperamentu przekonania nowa torem lub robią rzeczy mogę robić rzeczy na nowy sposób co nawiasem mówiąc to paradoksalnie po 40 latach kariery doprowadziło godzą, bo po, bo przez tyle awangardzie są jednocześnie kuratorem, który chciał dzieje się inaczej niż jedno inni, a także inaczej niż on sam robi, że musiał skreślić z tej drogi awangardowych do bardziej klasyczną jego partie ostatnie bardzo Polska Amerykanki były tego wyrazu w każdym razie mocą tych właśnie w europejskich potęg światowych, które otwarcia rozumianej kultury 12 i kulturę amerykańską i pewnego realizowania takiej Europejskiej, a potem światowej elity awangardzistów gazowy tymi grami tankować na światowy szczyt, ale czy to jest także laicy mają tego typu wyobrażenie, że nawet jeśli mamy ogromny szacunek respekt dla tego co się dzieje w muzyce z nowej w Europie to jednak dopiero sukces amerykański rzeczywiście w ustawie o taką postać jak w tym wypadku to Tomasza Stańki na tym w tym panteonie najlepszy panie Michale szalona jeszcze, ale bardziej zawał jeszcze bardziej dla Urbaniaka właśnie o może powiedzieć tak jednak są powstał jest jedyną sztuką, którą Ameryka złożyła do kultury światowej przez Emil w ogóle jest muzyka emigrantów zaczęły się Afroamerykanów o tym, też sporo zrobił dużo etnicznych wpływu na muzykę Europejską w Ameryce szpital to pół dnia tego wszystkiego powodowało to używam naprawdę powstała nowa muzyka i oryginalny, gdzie jest amerykański jednak ma, a inne korzenie minister Europejski ja jestem wielkim fanatykiem amerykańskiego jazzu zakochałem się nie mając naście lat od bluesa leczyło się woli do dzisiejszego dnia łącznie z hip-hopem jestem fanatykiem tzw. czarnej muzyki albo muzyki etnicznej powstaje wstała już chodzi o o całą muzykę jazzową siana oczywiście miejsce lepsze dla wszystkich łącznie z muzyką Europejską i Tomek znalazł wspaniałych muzyków i oni znaleźli są lekko, żeby wskazać pewne swego czasu i każdy mógł i może na terenie ta stanu uprawiać każdy rodzaj gazu z sukcesem rady jest wprowadzony duży jest część życia Ameryka amerykańskiej to chciałem pana dopytać o 1 rzecz na koniec rząd, bo nowo to bardziej pytanie chyba do muzyka, mówi że trąbka Tomasza Stańki mała jakieś niepowtarzalne brzmienie w jakim stopniu jest to uzależnione od trąbki jako przedmiotu jako instrumentu, a kim stopniu od artysty, który na niego, który powinniśmy razem z tą kanalizacją, ale zdaniem malca, który na to rozmach, bo tłumaczył wczoraj z małej jak dalej, a zjawisko nazwał po prostu 80% to jest aż kipi od wolno tłumaczy nam nastawienie czy nie jakie to głębiej lepszy tłumaczy zdania podejrzana nie poddawał podejść tak na taki też proces to jest muzyka i tutaj mamy typowy przykład to Tomek potrafił nawet swoich słabości zrobić siły i to ich życzeń muzycy także mamy przykład dokładnie tego co ma nazwał w 80% 25 i 20% pozycji panie Tomaszu to prawda zwiększą się bierze z głowy w głowie nawet dźwięk instrumentu zupełnie drugorzędny nie mamy czego może stać jak zakłada, że to może ma pan szczególny układ aparatu nawet w początkach kariery na dziwne trochę takim zawziętym ustnikiem piątego zrezygnował, ale 9 wrażenia po wysiłku powiem, dlaczego Ziobro widział jak mają wszystkie bardzo amerykańskie marki do góry i powiedział swojemu profesor mówi to proste mówi tobyśmy przechyli się do góry albo dochodziło ułożenie ust na złoty był bardzo byśmy o tym, także z tego opowiadać o końcu szły dobrze sobie ustnie skręcony, żeby wyglądać tak jak amerykański trębacz WSP daleko jak będzie, gdy widzi ile mi także na rozsądnych takim znakiem tego czeka nie widziałem nikogo w każdym razie ich głowy głowy Tomka już będzie rozgrywany bez no to on narzędzie portal od samego początku godzin w po to, po po do końca ja dzięki niepowtarzalny milionów ten ważny jego dźwięku nowo rozpoznać natychmiast dosłownie po pierwszych pat tona to jest sprawa zarówno techniki, ale także właśnie podejścia charakterystyczne brzmienie trąbki, chyba że nie tylko jego zadęcia, ale także z artykulacji sprawował on układał dźwięki pewnie szczególny sposób miał utrudnione taki motyw melodyczny swoje hale, które powodowały, że jego troszkę za mało się natychmiast no właśnie bardzo dziękuję za to wspomnienie aż trudno uwierzyć, że wkrótce, bo za 2 tygodnie tak będzie niestety już druga rocznica śmierci Tomasza Stańki cieszę się, że dzisiaj panowie przeżyli tę niezwykłą postać bardzo za to dziękuję pan Michał Urbaniak i Tomasz Tłuczkiewicz byli gośćmi weekendów dziękuję dzień były jak gdyby rodzice dziękuję nowość informacje w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA