REKLAMA

Muzyka jako alternatywa dla ciszy. Wyborczej

Goście Passenta
Data emisji:
2020-07-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witam serdecznie naszych słuchaczy i słuchaczki witam wierzących niewierzących świetnie słyszących muzykalny i Głuchych dodatnich i ujemnych wszystkich zapraszamy do naszego mikrofonu do naszego do naszego Radia, gdzie mamy pewną zasadę mianowicie nasza dewiza jest taka jacy goście taki program dlatego z dumą przedstawiam państwu dzisiejszych gości którymi są maestro Antoni Wit 1 z najwybitniejszych polskich dyrygentów profesor przez 38 lat prowadził Rozwiń » najważniejszych orkiestr w kraju nie ma co o kilkuset orkiestrach za granicą jest o tym wszystkim jeszcze będziemy mówili i znakomita krytyk muzyczna redaktor Dorota Schwartz man jest tygodnik polityka dzień dobry państwu obszar będzie Dorota dobry dzień dobry dobry dobry dzień dobry pani redaktor jest absolwentką wydziału kompozycji dyrygentury teorii muzyki Akademii imienia Fryderyka Chopina w Warszawie są to jest niezła rekomendacja jak na jak na krytykę bardzo pani gratuluje i gratuluję, bo pani prowadzi świetny znakomity blok muzyczny pt. co w duszy gra proszę państwa czy jeszcze raz państwa witam dzień dobry i przypominam, że dzisiaj jest tzw. cisza wyborcza z powodu wyborów nie wolno nic mówić niczego politycy po wyborach Oli przeliczanie punktów Omer metodzie do daje różnych innych tego typu sprawach wyjątkowa okazja, żeby odpocząć od tego od tego zgiełku i myślę, że świetną alternatywą dla ciszy jest muzyka i dlatego pomyślałem o państwu, że bylibyście zdrową dzisiaj naszego programu jest wszędzie być głucho uraz będzie słychać pana wice panią Schwartz man słyszałem panie profesorze, że pewien marynarz z okrętu podwodnego w stanach Zjednoczonych napisał do pana, że kolekcjonuje płyty z pańskimi nagraniami czy to jest zmora dzisiaj prawda tak oczywiście to otrzymałem dzięki Naxos, więc to tej firmie zawdzięczam tak świetną i szeroką dystrybucję no to oczywiście ta tak bardzo spektakularnej wyraz bawienia ze strony marynarza gdzieś z głębi Pacyfiku pani Doroto czy pani też spotkała z zainteresowaniem muzyką poważną właśnie w miejscach najbardziej nieoczekiwanych tak jak najbardziej zresztą chociażby właśnie na moim blogu odzywają się ludzie bardzo różnych zawodów z różnych środowisk, ale też pamiętam np. kiedy dwójka radiowa miała ciężki moment i odzywali się o zabranie jej różni ludzie z różnych miejsc w ogóle okazało się np. że pewien kierowca tira dla nagrane na kasę zawsze audycję Jana Webera regenta sędziemu zachowały Fanta była słynna historia fantastyczny chciałem się państwa zapytać nawet tak ogólnie jak i jak się ma muzyka poważna wypłaty zgiełku internetu i tej kultury 2001. wieku jednak muzyka poważna zwana także może klasyczną kojarzyła się z elitą ze spokojem zasobnością jednak dosyć cienką warstwą społeczną i była czymś co nobilitowało i panie profesorze czy muzyka muzyka poważna w za Pańskiego życia zmieniła swoją sytuację w społeczeństwie kulturze ja uważam, że wbrew temu czym mnie straszono jak wybierałem się na studia zaliczyli mówili Antoś ty wybierasz zabudowy bez przyszłości, bo przez nagrania będą coraz doskonalsze to będzie chciał chodzić na koncerty to wszystko prawda rzeczywiście nagrania są lepsze niż to co można usłyszeć na koncerty, a jednak ludzi na całym świecie uczy się na koncerty i tego takim widomym znakiem, który również w Polsce, gdzie pokazał jest to, że w wielu miejscach na świecie powstało cały szereg znakomitych nowych sal koncertowych takim przykładem jest Hiszpania, z którą mam stałe związki, gdzie w ciągu ich kilkunastu lat po przystąpieniu do Unii Europejskiej wybudowano kilkanaście wielkich wspaniałych audytorów pozakładali nowe orkiestry w czasach, kiedy pierwszy raz byłem w Hiszpanii w siedemdziesiątym siódmym roku to tam były 4 czy 5 orkiestr profesjonalnych, a teraz jest chyba 20, ale u nas w Polsce nie ma mamy się czym pochwalić, bo przecież taka wersja, że w, ale inne miasta Toruń Koszalin i o tym, Kielce no to jest bardzo pocieszające, że tam powstają powstały sale i sali za ocean są pełne, czyli ludzie są co dla koncerty nowe koncerty strach trochę uroczystością prawda też trochę takim świętem trochę jak musza prawda to znaczy człowiek się jak ryby odsuwa codziennego świata swoich codziennych problemów i poświęca się sztuce czemuś bardzo bardzo szlachetnemu pani redaktor czy pani też uważa, że muzyka poważna ma się dobrze coraz lepiej czy też raczej jest ogłoszona przez internet i wszyscy za muzykę elektroniczną i wszyscy setki stacji radiowych, których słuchamy dawniej był program drugi polskiego radia było wiadomo, czego słucha i niewiele było ponadto, a teraz przecież jest radiostacji różnych dziesiątki powiemy szczerze widzą w ogóle, że jednak sytuacja jest o wiele bardziej złożona, zwłaszcza teraz porty SATA w tych czasach pandemii właściwie, bo one nie skończyły jeszcze przez jakiś czas nie skończą tak teraz wraca tu coraz więcej jest muzyki równie poważnej w sieci bez przerwy jest coraz więcej rynków, do których każdy internauta może zajrzeć i mam wrażenie, że jest coraz więcej w tej chwili odbiorców tej muzyki i wydaje mi się, że nas z instytucji wrzucają oczywiście te nagrania żeby, żeby oni nie zapomniano, ale właśnie obawiam się tego, że przez dłuższy czas będziemy skazani właśnie w dziedzinie dużych zespołów, na które są specjalnością pana prof. Witta, że z tym będziemy musieli też długo poczekać, bo naprawdę ciężko ciężko jest sytuacja jeśli chodzi o kwit i myślę, że takiego, ale raczej Brucknera długo nie posłuchamy na żywo tego się w obawie no tak jak tu sądzę, że pani ma niestety sporo racji ja też żałuje, że odwołano mile koncertowi w Japonii nawet w Afryce Południowej, ale np. na 6sierpnia zaplanowano koncerty pod moją dyrekcją we Wrocławiu w tej nowej sali, która nie jest na tyle duża że, chociaż orgie stanie będzie zbyt licznej na nie będzie to właśnie tak jakby pani moje wspomnienia Malcher, ale tylko Beethoven to jednak koncert zaplanowany jako koncert bez przerwy mam nadzieję rząd dojdzie do skutku ja też ma teraz ona zazwyczaj właśnie koncert powinien trwać najdłużej godzinę i żeby ludzie już mogli sobie szybko pójść, by długo nie można ich w maseczkach wysiedzieć na ostatnio np. właśnie, a propos Beethovena widziałam uraczą kameralną wersję pani pan stara także takich rzeczy się raczej słuchany na żywo czy istnieje, zanim państwa coś takiego jak kultura muzyczna społeczeństwa to znaczy takie obyczaje, że rzecz się stykały z muzyką w domu rodzinnym, że uczono dzieci grać na instrumentach, że muzykować Ano, że rodzice prowadzili na koncerty czy też wszystko skończyło i czy nadal istnieje tajemną ja uważam, że w innych państwach w tym modelu, w którym pan redaktor wspomniał ma się znacznie lepiej no powiedzmy w takich Niemczech czy Szwajcarii to rzeczywiście to tak w dalszym ciągu dużym stopniu jest ono u nas nigdy taki model nie był zbyt popularne no chyba właśnie po czterdziestym piątym roku w nowym systemie, kiedy elita arystokracja zestawy rozbite teren tradycja mogą zostać bardzo bardzo uszczuplony, choć właśnie, bo też oczywiście rządzą rody wielkich muzyków prawda, które jak, gdyby przetrwały jak choćby rodzina wielkomiejskich prawda Kazimierz Wiłkomirski Maria Józef Wanda Wiłkomirska żon Michał no ale to była muzyka rodzina muzyków samochodowych plan na to nawet troskę co innego prawda znakomita rodzina tak tak państwo ja mam ogląd poprzez swój blog czasami właśnie się dopytują dla kibiców, skąd przyszli, skąd wiemy, że zainteresowanie muzyką poważną to bardzo bardzo różnie niektórzy przez muzykę filmową niektórzy przez muzykę właśnie współczesną bardzo bardzo różne są drogi do zamiłowania w kierunku muzyki poważnej i ja chciałem tutaj opowiedzieć pewną anegdotę czy historię prawdziwą pani pani państwo wspominali o malej, że to jest bardzo wyrafinowany kompozytorem prawda nazywają go czasami kompozytorem kompozytorów Otóż moja córka studiowała w stanach z koleżanką, która nazywa się Krystyna Kaplan jej ojciec jest dniem czy państwo spotkali się z tym nazwiskiem Acta, a to, kto opowiada pan profesor opowiada potem miał zupełnie minie niewolą w bardzo aktor opowiadał o był brat słucha dobra Gil Bert Kaplan też mojego mniej więcej pokolenia z zmarł 5 lat temu urodził się w nowym Jorku czterdziestym pierwszym roku studiował nauki społeczne i 60 trzecim roku zaczął pracować jako ekonomista na giełdzie w nowym Jorku założył czasopismo, które się nazywało instytucjonalny inwestor 60 siódmym roku wydawał pismo przez ponad 30 lat tak się potwornie wzbogacił, że to pismo, które sam założył sprzedał kilkanaście lat temu za 75 000 000USD Ohno o i pewnego dnia doszedł do wniosku, że nie warto dla pieniędzy pracować będzie robił to na co ma ochotę, a miało bardzo dziwne zainteresowanie mianowicie marzyło o tym, żeby dyrygować drugą symfonią Gustava Mahlera, którą zainteresował się w sześćdziesiątym piątym roku osiemdziesiątym pierwszym roku to znaczy w wieku 40 lat zaczął pobierać lekcje dyrygentury u Charlesa bądź tajna 802 roku wynosi w wynajmie wielką halę koncertową w nowym Jorku Avery Fisher hol wynajął orkiestrę Amerykę symfonii i chór US ministerstwem Sonik o UE i dał pierwsze publiczne wykonanie drugiej symfonii Mahlera pod swoją batutą muzycy porządkową szarpali nie chcieli się zgodzić, ale wymaga zgodzili się, kiedy obiecano im, że nie będzie żadnych decyzji źle w liście od osób weźmie go w Niedowie no państwo wiecie, że dziennikarze nie można mieć zaufania w zabawne efekty, więc ten zakaz został złamany przez taki frywolny tygodnik kulturalny wylać wojskowym w nowym lokalu to na ten cel autorzy zdemaskował też Jerzego Kosińskiego, a tego ghostwriter itd. ale ten wiele Voice zamieszcza dosyć pozytywne recenzje w odpowiedzi na to odezwał się puzonisty orkiestrowych chcę ich, który grał tą drogą w wodzie pod batutą swego pana Kaplana i straż jego szef zakładowej skrytykował i powiedział, że po to, po 50 próbach to nawet krzesło to można założyć dyrygować znowu nie byłem prawdą w każdym bądź razie cen Panka plan przez następne kilkadziesiąt lat dyrygował drugą symfonią Mellera ponad 100× coś takiego na nie wiedza ta nie znałam też w tej zdania jest ona jest zresztą on jest zresztą nie w internecie zresztą dwukrotnie nagrodę symfonii raz londyńską orkiestrą symfoniczną osiemdziesiątym siódmym roku oraz Vienna Filharmonii w 2002 roku druga Symfonia Mahlera była jedynym całym utworem w całości, który wykonywał publicznie pieniędzy za to nie pobierali honorariów żadnych orkiestrze chyba płacił 2 i wszystkie koszty pokrywa z własnych ważne domyślam się rząd musiał do tego dużo danych na jaw Ankara tyle razy ja, ponieważ pan profesor udostępnił mi maszynopis swojej autobiografii właściwie wywiadu-rzeki, które z panem profesorem przeprowadziła pani pani redaktor nie pamiętam sprawnie ska malarz malarz generatora kreda jaka, więc tam przeczytałem z czego sobie nie zdawałem sprawy, jaką ważną rzeczą dla muzyków dla dyrygenta jest partytura bo aby partytury nie ma oczywiście ja wiem że, jaka jest jak jak elementarz, ale chodzi o to, że różne wydawnictwa posiadały różne zapisy i nawet kiedy spędzam pisze pan profesorze koncernie doszedł do skutku z powodu braku 1 wspólnej partytury no to jest bardzo możliwe dlatego, że to z moim to niestety dotyczy bardzo często muzyki polskiej, dlatego że utwory polskich, zwłaszcza dziewiętnastowiecznych kompozytorów istnieją opracowania ja nie wiem czy tam pisze Jerzy Jar zastęp zaproszony do Lipska, aby w programie była uwertura do Halki Moniuszki i nie mogłem dyrygować pieniężną tych, które otrzymałem były całkiem innymi moja partytura wydana w Polsce albo Niemcy myśleli, że Polacy przyjadą zeszła z własną partię Rooney każda rana takim muzyka, bo oczywiście była znajoma, a także Dyrekcji dacie partytury, która odpowiada temu wydawnictwo powiedział wie pan, że nie mamy nie przypuszczaliśmy, że pan Polski dyrygent nie posiada partytury tego utworu, ale na następny dzień sprowadzili z Berlina i odbyło się wykonanie panie profesorze ja życzę panu, żeby pan był taki bogaty jak Panka plan, bo i, żeby pan sobie kupił te partytury na własność, bo Kaplan kupił oryginał partytury drugi symfonii Mahlera na aukcji, a następnie po jego śmierci za, a wydał wydział to w takim foto kwotę edycji zna się przewody obramowany cały akcyjnej faksymile dziękuję bardzo, i dzięki temu bardzo się przyczynił do upowszechnienia tej budowy utworu i miał niebywały talent do robienia pieniędzy może mu zginie, ale z Herthą żaden rękopis, który kupił we wczesnych kilkadziesiąt lat temu uzyskano jego spadkobiercy sprzedali to za sumę 4,51 000 000 funtów o najwyższe honorarium najwyższa cena, jaką kiedykolwiek do tego czasu uzyskano za za partyturę za druk muzyczny także to ciekawa, a Panka plan założył fundację imienia Gustawa Mahlera i wydawca Fundacja dzisiaj istnieje 6 ciekawy przykład owładnięci muzyką prawda wiązki takich ludzi, by się przyznali je 1 utworem tylko 1 czworga niesamowity i pewnym takim zjawiskiem nowym stosunkowo to znaczy może w ciągu jak od kiedy osiemdziesiąty dziewiąty rok nastąpił to ja widzę u nas w kraju, że rozwija się turystyka muzyczne czy uda się coś takiego, że na niektóre koncerty czy do swoich ulubionych orkiestr dyrygentów kompozytorów przyjeżdżają ludzie z zagranicy czasami widzisz Filharmonii narodowej nie tych paru dyplomatów, którzy zawsze widział na koncertach tylko ludzi, którzy się pierwszy raz widzi mówią obcymi językami i wyraźnie się znają to jest chyba taki nowy rodzaj turystyki prawda, ale może widzieć odwrotną stronę to jest, dlatego że w Polsce napad w Krakowie w Poznaniu takie Towarzystwa działają, które organizują wyjazdy na operę do Wiednia do Berlina to bardzo interesująca ani ile Warta jest kilka takich jedenastym, że teraz turystykę niestety parada jak również opery padają mama miała brać udział w czymś takim, ale zdaje się, że na razie te uwagi na ogłoszenie znowu np. prof. Wiktor Osiatyński on był wielkim tak byli dla mam g były zresztą my w czasie mojej Dyrekcji to miało abonament Filharmonii narodowej bardzo często spotykana mieli jakąś złotą kartę czy TVN za radach panią Ewą Tatarak tworem był tak ta czarna ani oni podróżowali za malarzem i po Europie tylko jak tak bank wielbiciele Mellera właśnie szczególnie pamiętam z kolei, że pewne wydarzenia muzyczne w Warszawie, kiedy byłem w dzień uczniem szkoły z dzieckiem czy uczniem pamiętam dobrze np. o ponowne otwarcie Filharmonii narodowej to chyba miało miejsce w pięćdziesiątym piątym roku prawda tak nie jest tak pamiętam ten końce taką, a dawno obrało ta pamiętam też jeszcze wydarzenie wcześniejsze mianowicie recital się świat Czesława Rich tera, kiedy pierwszy raz przyjechał do Polski on grał w sali dawnej operetki na Nowogrodzkiej o Lecha ramie ram oraz Roman Romie robi tak i tam się zdarzył taki był taki przypadek, że po koncercie wyższe publiczność rozeszła się pracownicy personel się ubierał ich tylko zabrakło Richtera no i okresach też Filharmonii, dopóki nie byli pewni, że Richter wyższe i inne znaleźli go na scenie na estradzie śpiącego na fortepianie leży na klawiaturze tak z pochyloną głową w pociągu okazuje się, że on po koncercie wrócił do tego instrumentu, ponieważ podoba mu się ten instrument ich wciąż jeszcze trochę pograć zasady to było jedno z jej wielkich wielkich nazwisk tamtej tamtych czasów podobnie jak na później wielokrotnie przyjeżdżał dawał recitale wanadu sama byłam na kilku też fakt ja byłem nad Zakopanem na jego koncercie, bo lubiła takie właśnie miejscowości nietypowe to konta lub miasta lubił lubił no teraz 6 chciałem państwa zapytać jesteśmy pomiędzy 2 narodami, które mają opinię bardzo muzykalny, gdzie kultura muzyczna jest wysoka jest pomiędzy Niemcami Rosją jak my wyglądamy na tym na tym tle jak państwo jeżdżą po świecie koncertowych, czyli czy słuchają jak pani Dorota proszę bardzo, kto może mieć maestro zacznie ja nie powiemy, żeby tu entuzjastycznym miał się wypowiedzieć muzykalności i sympatii dla muzyki ze strony Polaków jednak na trochę przepraszam panie profesorze jak entuzjastycznie toalety muszę panu zabrać głos nie proszę mówić dalej proszę proszę nie wydaje mi się, że zarówno Rosjanie jak Niemcy kochają muzykę bardziej i ona, zwłaszcza ta muzyka klasyczna tzw. muzyka poważna jest w tych narodach bardziej popularna niż u nas no i zresztą jeśli popatrzymy np. na dorobek kompozytorów no oczywiście my mamy wielkich kompozytorów, ale Rosjanie Niemcy mają ich o wiele wiele więcej co z po popatrzmy na wybitnych dyrygentów mamy mamy sporo nawet dyrygentowi i nawet jeżeli jeszcze starsi byli dach Rodziński prawda, ale jednak popatrzy jak naprowadzany na plejady dyrygentów rosyjskich czy niemieckich to też jest to oczywiście olbrzymia różnica także niestety uważam, że pod względem muzykalności znajomości muzyki miłości do muzyki to chyba nie możemy tymi narodami konkurować, ale mogłoby się zmieniać na lepsze i dzięki edukacji czy edukacja muzyczna w Polsce ulega takiemu rozwojowi poprawie czy teraz więcej szkół muzycznych zainteresowanych jest bardzo źle uważali, że teraz z Wasko WZA edukacja jest niedobrze Muzy są także bardzo niedobrze, a jednak po wojnie było takie większe zainteresowanie no to jednak czy też przypadek, że w tym okresie drugiej połowy dwudziestego wieku mieliby mieliśmy tyle wybitnych nazwisk kompozytorskich, które są teraz znane cenione na świecie nie ja bym powiedziała jeszcze taką rzecz, że u nas niestety nastąpiło takie taka rewitalizacja muzyków, którzy zostali zamknięci w swoim świecie nie ma powszechnej edukacji muzycznej to jest najgorsze, bo szkolnictwo muzyczne mamy jeszcze na przyzwoitym poziomie nie wciąż rosną bardzo interesujący może ty natomiast po prostu ich nie będzie miał też słuchać, bo ludzie no i poproszą niestety nie ma nie ma wyjechać teraz ważne kwestie nota 4 niestety, że muszę panią zgodzić, ale mnie może nie były aż takim pesymistą, bo co Uznam przyjrzenie się na Crohna wielu zniszczyły jednak na muzyce to okropnie od i inne sztuki można można jakoś kultywować ale, a z muzyką, która wymaga obecności wielu osób na estradzie na sali dodaje niestety jest na nie stanęli, a państwo są w życiu muzycznym naszego kraju ludźmi bardzo znaczącymi środowisko nie powinno jakoś w tej sprawie wykazać inicjatywę, bo ja mam kontakty z pewnym nastolatkiem, który chodzi do szkoły francuskiej w Warszawie i tam ma co ma obowiązkowe lekcje śpiewu i to nieraz tygodniu przez 1 SMS tylko latami klasy do klasy za lekcja śpiewu jest równie ważna i nie potrafi być bolesne jak jak matematyka czy gram rocka tak nie nam na pewno pan rynek ma rację, ale niestety nie mam wielkiej jest zbyt wielkiego wyobrażenia o chęci działania środowiska muzycznego, który w Polsce nie jest strony naprawdę środowisko aktorskie o wiele bardziej zjednoczonej umiejący były budować wspólne dobro mieliśmy tego przykładem moja żona założyła fundację dom muzyka seniora 1 dom w sumie powstały działa, ale widzieliśmy, że media działania środowiska muzycznego są znacznie mniej je energicznie inne takie zespołowe niż w wypadku innych środowisk artystycznych niemniej, aby powiedziała jeszcze inaczej, że jeśli chodzi o edukację muzyczną powszechną środowisko muzyczne nie jest siłą sprawczą niestety no ale jeżeli nawet jak najlepsze chęci uczestniczyłam przez lata my ten temat po bardzo bardzo leżała na sercu ze strony ileś lat temu zrobiłem taki raport w polityce, a tym Oguchi mu naszym i przez to więcej bardzo uważnie śledziłam co się dzieje w Polsce w dziedzinie walki o powszechną edukację muzyczną był moment, kiedy już zapowiadało się, że może coś się poprawi, ale niestety wszystko opadło, a teraz jest nawet znajdzie w ogóle takiej całej reformie szkolnictwa to już w ogóle dało się stanie zupełnie nie zgadza, ale jednak dodam, by państwo nią, a o sile sprawczej środowiska muzycznego ja nie chcę takiej dziedziny, gdybym poczuł siłę sprawczą tego środowiska na legalne przyczyny są różne właśnie m.in. takie, że po prostu nas nie słuchają nikt nas nie słucha Wilno dla was jest cały i znam całe właśnie środowisko pedagogów takich zapalonych, którzy walczą są te edukację, ale na nas nie nie mają wiele do powiedzenia po prostu mówi chętnie słucha pani pan profesor mówił o dyr, choć ich pozycji ja sobie przypominam ja nie jestem ograni muzykalne ani wy wygrywały, ale jak zamkną oczy to pamiętam całą plejadę dyrygentów, którzy byli na tyle znacznie w Polsce, że nawet do ludzi spoza świata muzyki takich właśnie ja nie docierali tacy jak kręcą Czyż Rowicki Wisłocki Wodiczko skierować czeski Senkowski Maksymiuk Kasprzyk to nawet dobrze do lekarzy jako w miarę inteligentny, że kiedy wiedział, kto to są takie jest dzisiaj nie wiem, ale jeszcze jedno nazwisko i że przypomniał jak czytam pana wywiad rzekę panie profesorze pan przez pewien czas prowadził krakowską orkiestrę polskiego i chór polskiego radia tak jest no właśnie niestety w Polskim istniejąca tam już nie zrywał odę zespół roku dziewięćdziesiątym czwartym ku no i rozpaczy środowiska na moim osobiście czy pana poprzednikiem był Jerzy Gert i dla tak nowy rozdział zmarł w roku 1960 ósmy miano doskonale zresztą pamiętam, a ja do orkiestrę chór objąłem w roku 1908 my 707 rano to 10 lat dziś lat później znałem Gerda i dzisiaj świetny człowiek świetny i dyrygent, a poza tym nie wiem czy państwo wiedzą, że napisał piosenki, a nawet nowej Hucie ja wiem jak w Krakowie był postacią bardzo znaną i nota tak taki jak bardzo był ceniony i rzeczywiście on założył to orkiestra dla dachu orkiestrę rozrywkową i stopniowo stopniowo przemycał w nich coraz więcej poważnego repertuaru i w końcu ktoś stał 1 z czołowych zespołów zespołów symfonicznych w naszym kraju i panie profesorze pan nadał tytuł tej rozmowie z panem wywiadowi rzece dyrygowanie to sprawa życia śmierci bardzo podoba ten tytuł i rozpoczął pan swoją edukację muzyczną w Krakowie prawda takie dobre rady mówiąc to były takie powiedzenie, które w, którym zaraził nas zmienny profesor energiczne, bo on uważał, że do delegowania do uprawiania tego zawodu należy podchodzić tak jakby to była sprawa życia śmierci, a mnie się też przypomina właśnie z moich znajomości z Wandą i umie, skąd ona mówi jak Motyl koncertowi czasem mi się nie chce grać co zrobić, a wyobrażam sobie wtedy, że może to jest mój ostatni koncert w życiu i g rzeczywiście jak mogę najlepiej cała Wanda Kraków czy Kraków był jakoś specjalnie wtedy umuzykalnienie one, że następne było dobre miejsce dla edukacji i uważam, że było dobre, ponieważ Akademii muzycznej, bo cały szereg wybitnych osób i to się cud ten klimat np. by Eugenia Umińska skrzypaczka później pianiści Jan Hoffman Ludwik Szczepański organiści jak Bronisław Rutkowski Józef Chwesiuk to było naprawdę świetne środowisko już Penderecki był prawda tak Bogusław Schaeffer tak, żeby różnorodne środowisko na jednak czasem zdradził pan Kraków w drodze do windy nie można tak powiedzieć no dyrygent tura jest taki załodze otrzymuję propozycje i Załuże przeprowadza albo nie będą już innego miasta nad wojenną Jan sensy zaraz po studiach dostałem propozycję Warszawy Filharmonii narodowej, ale później też mieszkają w Poznaniu byłem poznaniakiem bydgoszczaninem wrócił do Krakowa, po czym 17 lat spędziłem w Katowicach, by na koniec w końcu wróci znowu do Warszawy podobało mi się, że Panny w uważa, że prof. Henryk Czyż był najważniejszym człowiekiem w pańskim życiu, bo pan stanął do takiego konkursu chyba gazety wyborczej, że było pisać tak wyraźnie także gasły w swoim życiu to w ogóle się podoba, że panie z takim muzykiem, który jest bardzo głęboko powiązany z życiem poza muzycznym tak w życiu kulturalnym społecznym, bo mało, który chyba dyrygent miałby ochotę wziąć pióro i i napisać odpowiedzieć na takie pytanie, kto jest najważniejszym człowiekiem moim życiu, a ja odniosłem wrażenie, że to jest prof. Czyż pan napisał może Witold Rowicki prawda no tak tak, ale Jazz oczywiście Rowicki były innym bardzo ważnym jak w moim życiu, ale ja rozumiem wielu osób ważnych w moim życiu tam wspominam również dyrektora Andrzeja Szwalbe dyrektora finalne gościli w Bydgoszczy no to bardzo wybitna postać ja jemu też bardzo wiele zawdzięczam, ale powiedzmy 3 zrobił ze mnie objęta powiedział mi, o co w tym zawodzie chodzi no i umożliwił mi moją działalność moją przyszłość, więc ja zawsze odczuwałem odczuwam takim dług wdzięczności wobec niewoli wasze wiele rzeczy, które później robiłem nawet będąc, jakbym dyrektorem Filharmonii narodowej to uruchomiłem stanowisko asystenta z powrotem uruchomię koncerty dyplomantów z orkiestrą Filharmonii narodowej, które przez 20 lat czy nie odbywały uważałem, że w ten sposób jakoś spłacam dług wobec mojej obracamy się cieszę, że ja mam tylu znakomitych absolwentów dyrygentury jak pani sprawę, że Urbański Rafał Janiak Daniele łące Michał Dworzyński pan ma też poza wszystkim mieli fantastyczną fantastyczną pamięć, ale ja pamiętam mianowicie jak pan wspomniał pana Szwalbego rzeźby były pana dyrektora albo z Bydgoszczy to, że przypomniała taka pańska anegdota, że 1 z muzyków zwrócił się do pana o pozwolenie dokształcania się w Gdańsku jest było tak, by uwagę na żadnej histerii Szereda minister proszę odpowiedzieć panie profesorze no i takie protesty to chciałbym szkoda na to, żeby pracować każdy winnej instytucji uczelni będą zwrócił się o zgodę no i dyrektor Szwalbe omawiał ze mną i zastanawiamy się co zrobić to saldo mówi tak proszę pana on był najpierw w Katowicach oraz, więc jest żoną przyjechał tutaj ja dałem mieszkanie on się ożenił, a on zacznie jeździć do Gdańska czy znowu ożeni, a my stracimy mieszkanie w PPP PPP dlatego, bo wtenczas mieszkanie, bo taki towar, któremu można było wnieść skargę wybitnego muzyka i orkiestr zwróciłem uwagę również, że pan pochlebnie wyraża na temat poziomu muzyków na przestrzeni lat to znaczy ochroniarze Romana to jest to jest uważam, że sprawa porównywalna ze sportowcami tylko sportowców można mierzyć wyniki musi głównie nie można, ale jak Jacek przypominam, jakie problemy były na próbie jak ja 60 lat temu próbowałem czy też słuchałem jakiś utwór to 1 z niewiarygodne, że problemy zniknęły i dzisiaj, ale panie profesorze proszę powiedzieć jakie, bo pan tam pisze w swojej książce, że niektórzy przychodzili na próbę pod wpływem będąc pod wpływem ani to wtenczas w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych był bez wielu orkiestr na świecie był problem nadużywania alkoholu no to oczywiście był też również problem w Polsce, ale no na szczęście to zniknęła ja nie wiem czy tylko ja tam wpisy od tej anegdocie naczyniami dociec, ale sławny dyrygent Barbie roli bo gdy on był alkoholikiem, które są przypadek wielu dyrygentów również polskich i opowiadał mi mój agent studiach młody człowiek oglądał słuchał koncertu Barbie lego, a siedzą blisko wyjścia na estradę no i pierwszą część Barbie oraz dyrygował bardzo dobrze no ale on zobaczył, że przed drugą częścią jak dyrygent miał iść na estradę to tam inspektor podał mu taką butelkę z żółtym płynem co jednoznacznie wyglądało on mocno pociągnął z tej butelki i wysłać drugą część dyrygować mówi drugą część dyrygował fantastyczne PPP też znamy metody jak jak poprawić swoje wykonania częścią my mówiliśmy Kraków Katowice Poznań Bydgoszcz, ale przecież, mimo że pełni pani stanowiska dyrektorskie, które kazały panu siedzieć na miejscu na długo nie mógł wyjeżdżać trudno, żeby dyrektor wyjechał, z czym się właśnie właśnie, ale jednak troszkę one zdały się pokręcić po tym, świecie, bo przeczytałem, że był pan ponad 100 tournée zagranicznych, na których pan wykonał 700 koncertów tak, ale toby mówi pan redaktor o tournée z orkiestrami polskimi, bo prócz tego co innego niźli dyrygował orkiestrami zagranicznymi no tak to już tego nie mieli, ale czytałem, że 235 orkiestra chyba miał no tak jak ja ja lubię statystyki, więc ja liczę te orkiestry, więc to mamy statystyki jeśli chodzi orkiestry dwutorową oraz ile orkiestr grałem, a drugie i wieloma orkiestrami drogowe więcej niż raz i tych orgii jest mniej więcej 160, dlatego że jak mówił mój resort czy to jest ważne różnice do następnej orki bardzo zapraszają drugi raz jedzie Heine mali Skra pamiętam to zniewolenie książki te szaty para nie ma się też interesującej książki pisał je tutaj jak była mowa o poziomie muzyków daje jeszcze chciał pociągnąć ten ten wątek po pierwsze, czy rośnie poziom publiczności również czy widownia słuchacze są pana czy państwa zdaniem coraz bardziej wybredni lepiej przygotowani czy też kręcą się klaszczą między scena z częściami utworu no mnie to po obradujące trudno ocenić, a jeśli chodzi oklaskami między częściami utworu to ile nie jestem temu przeciwny te ptaki do entuzjazmu i powiem panu dyrektorowi, że na czas w Ameryce to jest normalne, że publiczność klaszcze między częściami i ja nie wiem co o tym, czasy pisze, że w 1 jak byliśmy na tournée filharmonią narodową to w 1 z miejscowości gamy symfonie tymczasem między częściami jest grobowa cisza jak w Europie nawet byłem zaniepokojony i później biorę program koncertu, a co się okazuje Amerykanie napisali informujemy, że zwyczajem orkiestr i europejskich jest to, że nie oklaskuje się utworu pomiędzy częściami, ale nie przejmuj się nie wpadaj w panikę, jeżeli straciłem rachubę części na końcu dyr na pewno się od usług na lata ładną i myślę jednak w ostatnich latach noc przecież też wprowadzono takie informacje dla publiczności, że pomiędzy częściami fali nie powinno się reklamy będą bardziej umorzyła czy jakieś zadanie fali będą nadal dawnego entuzjazmu co innego mnie bardziej przeszkadza sum chory, gdzie niestety jest co audi jest poza generalna i czasem publiczność w tej hałdzie generalnej Klara takim lata takie niebezpieczeństwo inaczej jest piątej symfonii Czajkowskiego tuż przed końcem ota przed tym tak masywnego na koniec tak ostra moskiewska do 1 znakomitym dyrygentem i był koncert dla sponsorów to wiedział co znaczy dla sponsorów on tu przez pauzy w prawie, że wyrzucił, żeby nie było tych oklasków, bo wtenczas rzeczywiście jest straszne kłopot dla wszystkich na cały dzień w ogóle nic trakcja jasności powiem, że w różnych krajach podatnicy są oklaski, ale już mi się zdarzało i to nawet w Niemczech, że są oklaski takie po jakiejś trzeciej części, że one nie chcą skończyć tylko masa, ale wycieramy pod ręce nic publiczność klaszcze i w Niemczech w innym nieco spotkało obracam się do publiczności chce w rynku uciszyć, żeby coś powiedzieć, ale myślę, że im na wiwat kijkami zaczynają litewski na brak, ale później co powiedzieć ja już prawdę mówiąc mojego doświadczenia przygotowałem sobie różnych językach taki zwrot, że proszę państwa no bardzo się cieszę, że państwu wykonanie się podoba i mam w związku z tym dobrą wiadomość jeszcze nie skończył, a wielu bardzo podoba zawsze o tym, piszą w recenzjach zresztą nie widzę nie słyszał pana profesora jako gawędziarza ten dużo stracił, ponieważ 1 z dodatkowych talentów mistrza jest to, że świetnie nawiązuje kontakt z publicznością kontakt słowny, że tak powiem rozmawiał opowiada też było ozdobą jego koncertów sylwestrowych Filharmonii narodowej, a wcześniej, bo przecież nie dziękuję bardzo, państwo o tym, przypominają, bo to jest taki rodzaj działalności, którego skrycie jestem bardzo zadowolony, bo to jest trochę edukacyjne taka działalność właśnie ja myślę, że my pana profesora zatrzymamy w radiu TOK FM, ale cechy bardzo bardzo dziękuję bardzo, głos wspaniały słuch wspaniały repertuar doskonała pamięć szkoda, żeby taki wcale nie był przez nas wykorzystany i stosują ulgi w stanach tak tak no tak jak cenny Kaplan co Maleo grał nie będzie pobierał żadnych honorariów no ja myślę, że nawet dopłaca budżet głównie właśnie ja, ale to smoleńską to trzeba mieć spore fundusze, ale to nie jest żaden problem jest tylko kwestia pieniędzy ja też na to liczy, wysyłając pod adres pana profesora taką sugestię że, że pan będzie dopłacamy panią Dorotą będzie wysłuchać oczekuję propozycji jest chory musi się zapytać o Japonii, bo pan jest wielkim miłośnikiem muzyków japońskich orkiestry japońskich i dlaczego co takiego jest różnica orkiestr rodzin no bo powiem w skrócie Japończycy są perfekcję listami wszystko co robią chcą robić jak najlepiej Japończycy mają poza tym tą wolę podporządkowania się, jeżeli jest postawiony człowiek to na pewno Dyrekcji widziała koło zaprasza my powinniśmy się podporządkować ja powiem taką historię z chórem japońskim, która jest 1 postaram się w skrócie opowiedzieć ja zostałem poproszony na festiwal, gdzie była msza Haydna chór amatorski i ucha 1 czy w ogóle muzyce religijnej łaciny można wymawiać albo po włosku z szyby mówi ciele ani ZUS albo po niemiecku Gerry kurami, a minus i bacznie zaproponowałem im, żeby oni wmawiali to po niemiecku, bo miasto była muzyka niemiecka i okazało się, że to niestety ja miałem tylko 2 czy próby ogromny był kłopot i nie był obecny najlepiej, ale za rok do tego samego chóru mnie zaprosili znowu był w programie największa moc arta ja powiedziałem nie będę robił żadnych eksperymentów niech śpiewają tak jak taką umową, jaką funkcję zwyczajnymi i przychodzą na próbę jakaś starsza pani podchodzi do mnie mówi pamiętam, że pan chce wymowy niemiecką myśmy wszystko tak przygotowali właśnie nowe państwa osi przecież są dawne państwa 88 lat więzienia w Japonii nie bali, ale w aferę profesorze, ale teraz już jest są bardzo wielu narodowymi, ale w Japonii via w Japonii, owszem w 1 orkiestrze projekty sieci jest czeski ci staną też ewenement to prawnie zdarza w Japonii jednak są pamiętam, jaki orkiestry był muzyk z Australii prawda, ale są urodzeń trudny, ale PiS napisał pan też o, że w 1 orkiestrze nie w Japonii da tylko, bywa że gra porad GL muzycy z ponad 20 krajach oczywiście w Europie tak jest jako się porozumiewają między po angielsku to, więc pewno angielski to jest jednak teraz łacina średniowieczna leży także angielski mają wprowadzić jak prowadzi pan próby za granicą to język angielski no zależy jak mnie ja w czasach, kiedy zacząłem dyrygować to jeszcze angielski nie był taki popularnej czy nam kazał się uczyć języków obcych dlatego ja w Niemczech wprowadza po niemiecku we Francji po francusku, a o hiszpańskiego czy też nauczyłem mi w Hiszpanii po Pradze po hiszpańsku to jest bardzo bardzo przyjemnie, ale oczywiście nie musiałbym, ale i tak pozwala nawiązać bliższy kontakt z tymi dziećmi jak pan, wykonując utwory muzykę polską za świecie za zagranicą jak pan zapobiega jakiemuś znużenie nawet repertuarem, bo czytałem, że się samego Wojciecha Kilara prowadził pan ponad 70× za granicą no tak, ale prowadziłem tamy, gdzie go dyrygowałem to zawsze 1 jedyny raz one na siebie po nim nie dyrygowałem przez samego, ponieważ uprzedził mnie mój absolwent Krzysztof Urbański, który zdążył przez samego pomnika dyrygowali powiedzieć, że ich tak za bardzo interesuje, ale jazda z przyjemnością powiem, żeby nie moje płyty nagrane dla nas są znane na świecie to często jak orkiestra zaprasza TUW góry prosi mnie, ale zasadą Szymanowskiego albo Lutosławskiego też w drugą symfonię Szymanowskiego dyrygowałem w Buenos Aires jest sam Paulo i oczywiście w Tokio, a teraz w przyszłym roku w grudniu w Tokio w roku, kiedy metropolitę poprosiła mnie o drugą symfonię Pendereckiego tak samo zresztą jest z utworami Lutosławskiego, a nawet Karłowicza prezes wyobrazić, żebym poproszono dyrygowanie Karłowicza Stanisława Jana Oświęcim mówi na Tajwanie nie wiem czy pisałem o tym w książce takie przykre zaskoczenie w programie napisano Stanisław Janas Auschwitz jej udział paranoją, że pora kończyć chciałem bardzo bardzo państwu podziękować za udział w naszej audycji w naszym programie czuje, że to nie jest ostatnie nasze spotkanie, bo bardzo mnie energię, dlatego że jest jeszcze tyle opowiadania o muzyce jest sam jeszcze mam parę anegdot, o którym opowiedział, gdyby nie to, że mam tak znakomitych znakomitych gości gratuluję państwu wspaniałej kariery panu profesorowi w muzyce, a pani Dorocie Schwartz man wy Krywania Edyta porównywalnego marchewkę ja bardzo ja dziękuję panu naprawi rady rodziców rozmowa zrodzi ja bardzo dziękuję drodzy słuchacze naszymi gośćmi byli Panny Antoni Wit maestro i pani Dorota Schwartz man program wydawał Maciej Jarząb realizował Maciej Gorczyński ja nazywam się Daniel Passent i do usłyszenia za tydzień o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCIE PASSENTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA