REKLAMA

Co z rzeczami zostawionymi w hotelu? - pytamy prawnika

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-12 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:24 min.
Udostępnij:

Co oznacza, że danych przedmiot jest wartościowy, jak długo możemy zgłaszać zaginięcie danej rzeczy, czy wystarczy że powiemy o tym na hotelowej recepcji? Adwokat Tomasz Wiliński z adwokackiej spółki Wiliński Legal wyjaśnia wszystkie sprawy związane z rzeczami wartościowymi zostawionymi w hotelu oraz hotelowym sejfie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, jeżeli magazyny Radia TOK FM kłaniam się państwu ponownie chciałbym przywitać naszego gościa Tomasz Wiński adwokat spółka Wiliński liga jest z nami dzień dobry dzień dobry państwo, a ponieważ mamy wakacyjny czas to myślę, że warto porozmawiać o bardzo takiej prozaiczne 3 istotnej sprawie dla dla tych, którzy podróżują właśnie chcielibyśmy się zastanowić to też taka sugestia naszych słuchaczy nad tym, kto ponosi odpowiedzialny za wartościowe rzeczy pozostawione w Rozwiń » hotelu i przyzna pan, że temat pewnie wydaje się błahy, ale jest dość istotne dla tych, którzy tak takie rzeczy w hotelu pozostawią po prostu mają problem z ich odzyskaniem bądź też dochodzenie swoich praw, bo właściwie nie wiadomo po czyjej stronie leży wina jeśli taka, że zaginie oczywiście to dosyć częsty problem dotyczący różnego rodzaju zagubienia też zniszczenia rzeczy kwestia ustalenia odpowiedzialności hotelu albo innego podobnego zakładu będzie motel pensjonat czy też hostel za taką utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu to odpowiedzialność wynika wprost z przepisów kodeksu cywilnego i proszę w tak przystępny sposób powiedzieć jak ten przepis reguluje sprawy generalnie jest to uregulowane w art. 846 kodeksu cywilnego nie można w związku z tym, że jest to regulacja kodeksowa żaden sposób ograniczać czy dołączy do odpowiedzialności ani za pomocą umowy ani za pomocą regulaminu są tego rodzaju zapisy bezskuteczne oczywiście można zwiększyć odpowiedzialność natomiast nie można jej ograniczyć odpowiedzialność hotelu czy właściwie odpowiedzialność osoby prowadzącej hotel ukształtowana jest na zasadzie ryzyka tutaj nie ma potrzeby dowodzenia winy niczyjej winy, a jeżeli chodzi o fakt utracenia czy uszkodzenie samo uszkodzenie albo utracenie rzeczy, która została wniesiona przez gościa hotelowego do hotelu spada na hotel jest to odpowiedzialność, która jest pewien sposób ograniczona oczywiście, jeżeli mamy do czynienia np. żywnością, które normalnie może zepsuć to odpowiedzialność jest tutaj wyłączone to samo, jeżeli chodzi o wyłączenie wskutek siły wyższej, czyli wszelkiego rodzaju zdarzenia nadzwyczajne chociażby takie jak powódź czy pożar spowodowany np. uderzeniem pioruna oczywiście ta odpowiedzialność hotelarzy, a także jest wyłączona w sytuacji, w której do uszkodzenia zniszczenia rzeczy doszło bezpośrednio z winy gościa odpowiedzialność ta dotyczy całego okresu przebywania w hotelu czy też innym podobnym zakładzie to jest od momentu wniesienia do momentu wyniesienia rzeczy to oznacza, że nie do momentu opuszczenia samego, choć osobnego pokoju czy więzienia rzeczy samego pokoju, ale do momentu opuszczenia hotelu wyniesienia tych rzeczy to oznacza, że odpowiedzialność hotelarzy dotyczy także sytuacje, które rzeczy są pozostawione np. blogi musimy pamiętać jednak o tym, że nie wszystko co jest rzeczą w rozumieniu kodeksu cywilnego, a podlega także tej regulacji np. samochód pozostawiony na port na parkingu jest dołączone do zasady tej regulacji, aczkolwiek taka odpowiedzialność na osobie sprawującej nadzór nad parkingiem czy też ogranicza z tego tytułu opłaty czy też przyjmującą daną rzecz na przechowanie oczywiście będzie miała na to zastosowanie natomiast w wyjątkowych sytuacjach to samo wyłączone z odpowiedzialności np. zwierzęta, które są przeprowadzane są przynoszone do hotelu, żeby gość hotelowy mógł skorzystać z tej odpowiedzialności o tym, że rzecz została zniszczona trwale uszkodzona bądź utracono w hotelu musi natychmiast powiadomić osobę zarządzającą hotelem i tutaj jest najczęstszą problem, który się pojawia u osób korzystających z usług hotelowych to jest niewystarczające np. powiadomienie osób personelu sprzątającego czy też recepcji, ale powinniśmy zgłosić bezpośrednio właścicielowi bądź też za pomocą menadżera możemy zgłosić telefonicznie możemy zgłosić zdanie możemy zgłosić nawet za pomocą e-maila odpowiedzialność należy też nie jest to zupełnie nieograniczona kwotowo czy musimy pamiętać o 2 elementach po pierwsze o to odpowiada za rzeczy, które są wniesione do określonej wartości to jest do 50 krotności doby hotelowej, która została uiszczona na rzecz hotelu bez względu na wartość tej rzeczy czy, jeżeli rzecz jest droższa nad to jest też ryzyko gościa hotelowego przepisy są uregulowane tak, że maksymalna odpowiedzialność osób zarządzających hotele lub innym podobnym zakładem nie została ograniczona do 100 krotności 1 doby przy czym to, o czym wcześniej powiedziałem nie więcej niż 50 krotność stawki dobowej za 1 rzecz mam do pana pytanie wobec tego bardzo często wchodząc do hotelu bądź też miejsca, w którym spędzamy noc widzimy taką tabliczkę podmioty prowadzące działalność asekurują się za rzeczy wartościowe hotel np. nie ponosi odpowiedzialności ja rozwiąże jest to swego rodzaju polisa, ale kwestią interpretacji jest to znaczy wartościowe rzeczy rozumiem, że 50× doba hotelowa no to założenie należy przyjąć, że jest nie wartościować wszystko co poza tym staje się rzeczą wartościową hotel tej odpowiedzialności nie bierze nie do końca tak jest uregulowana inaczej, jeżeli mówimy o rzeczach, by wartościowych rzeczy wartościowe mogą być także przekazane hotel nie może odmówić przyjęcia i np. do depozytu czy też do sejfu hotelowego poza pokojem mówimy tutaj różnego rodzaju przedmiotach mogą być dzieła sztuki to mogą być pieniądze mogą być papiery wartościowe lub inna inny przedmiot o znacznej wartości poza tym przepraszam wyda panu słowo jest, toteż bardzo nieprecyzyjne i relatywne, bo nie wiem mogę mieć pamiątkę rodzinną, które dla mnie wartościowe zupełnie nie ma żadnej wartości dlatego kto kto to przyjmuje to razem ze mną jako, jaką bagaż tak natomiast tutaj istotą jest wartość materialna nie wartość emocjonalna i o tym, też musimy pamiętać oczywiście są rzeczy, które faktycznie mają wartość powiedzmy 2 tysięcy złotych normy dla kogo są one bez cen natomiast odpowiedzialność hotelu jest liczony wedle tej wartości rynkowej wartości materialnej dotyczącej konkretnego przedmiotu hotel mógłby się zwolnić pewnego rodzaju odpowiedzialności za przyjęcie, że trudno odmówić właściwie przyjęcia rzeczy wartościowych, jeżeli nie dysponuje możliwościami zabezpieczenia prawidłowy sposób tych rzeczy także np. ze względu na ich gabaryty możemy mówić chociażby o jakimś dziele sztuki obrazie o ogromnej ogromnym rozmiarze, którego nie dałoby się żaden sposób umieścić w takiej sytuacji, choć faktycznie mógłby odmówić musimy też pamiętać jeszcze o tym, że zgłoszenie musi nastąpić niezwłocznie natomiast te roszczenia także nie trwają w czasie w nieskończoność one przedawniają się przedawniają się w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym osoba, której rzecz została utracona lub uszkodzona dowiedziała się o tym, że to szkoda powstała, a w każdym przypadku z upływem roku, w którym dana osoba przestała korzystać z usług hotelu dziękuję panu bardzo za garść porad myślę, że będą one niezwykle przydatna jeśli chodzi o tych, którzy właśnie okresie wakacyjnym, ale nie tylko podróżują też spędzają czas w hotelach mają sobie rzeczy wartościowe generalnie to co nie przynoszą ze sobą jest chroniony jak mogliśmy przekonać się podczas tej rozmowy pan Tomasz Wiński Adwokacka spółka fińskiego albo moim państwa gościem dziękuję panu bardzo dziękuję państwu państwa zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA