REKLAMA

Jak zdrowo motywować dzieci do ruchu?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-07-12 12:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:10 min.
Udostępnij:

Wakacje są dobrym momentem na rozpoczęcie nowych pasji sportowych. Razem z fizjoterapeutą Ryszardem Szulem szukamy sposobów by zachęcić dzieci do wspólnego uprawiania sportu, ale też dopierania dyscyplin dzieciom tak, by były dla nich bezpieczne i rozwijały ich zdolności motoryczne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kłania się państwo jest oczywiście nasze niedzielny magazyn naszym gościem jest Ryszard Szul stały nasz ekspert jeśli chodzi o sprawy związane z fizjologią człowieka dzień dobry Ryszardzie dzień dobry dziś pozwolić namówiłem do tego, by wystąpił w roli eksperta jeśli chodzi o aktywność fizyczną dzieci, zwłaszcza w okresie wakacyjnym myślę, że to taki czas, kiedy powinniśmy na to zwrócić szczególną uwagę na wakacje to też Rozwiń » taki moment, kiedy dzieci są w mniejszym stopniu pod nadzorem rodzicielskim, a to z powodu wyjazdów być może pandemia to nieco zmienia ten taki nadzór w mniejszym stopniu powoduje, że dzieci też i sięgają po rzeczy, które być może nie są dobre dla ich zdrowia i też właśnie jest ruch fizyczny chyba tego co mają podczas wakacji aż nadto, chyba że ktoś wybitnie nie lubi aktywności, więc siada z nosem elektronicznym sprzęcie niestety na tym spędza czas właśnie to jest ten sprzęt telefoniczny też najgorszy najgorszy przeciwnik ruchu dziecka ale gdy dziecko ma coś interesującego do robienia i robi coś co lubi tego telefonu nie ma najlepszy przykład mam po swojej córce nie mam aplikacji której, że może sprawdzać ile jest przed telefonami przy jakich aplikacjach okazuje się, że nagle przed telefonem córki nie ma co się okazuje, że ma tyle różnych zajęć dla aktywności w reklamach jest zajęty i nie ma go przed telefonem tylko robi aktywność, a jest na obozie tanecznym i po prostu bierze udział w zajęciach tanecznych taneczne akrobatycznych żona już jest wieku o 14 lat także te aktywności są inne inne aktywności dla małych dzieci na aktywność dla dzieci dorosłych czy całkiem, ale nie jest tak jak powiedziałem, że tych aktywności tego ruchu nigdy za dużo i jakbyśmy obserwowali ciecia ruszają to małe dziecko biega biega biega i nagle zatrzymuje dzisiejsza nie wiadomo dlaczego on po prostu musi odpocząć i na własny jak wewnętrzny mechanizm, który powoduje, że nie powiedzieliśmy to po dorosłych nie przekonuje się lub nie wykonuje wysiłku, który jest dla tego dziecka za intensywne czy za zatrudnienie inaczej jest ze starszymi dziećmi dobierają sobie aktywność w zależności od tego co lubią, jakim towarzystwie robię kiedyś pomiary aktywności pomiary intensywności aktywności mojej córki jej koleżanek, żeby sprawdzić czy robią codziennie te minimum 150 godzin aktywności intensywnością sami 150 uderzeń na minutę takie są zalecenia dużo serca oczywiście tak mówią sercu tak takie są zalecenia światowej organizacji zdrowia i okazało się, że niektóre aktywności były bardzo bardzo niskiej intensywności niektóre okazało się, że były bardzo wysoko bardzo wysokiej intensywności ale, obserwując to co robi córka koleżanki to zawsze wybierał sobie to czym były dobre albo co nie sprawiała ich jest zbyt im zbyt wielkich problemów na ogół jest tak, że dziecko, które ma predyspozycje wytrzymałościowe lubi wysiłki o charakterze wytrzymałościowym dziecko, który ma predyspozycje nie ma takich predyspozycji lub innego rodzaju wysiłki obserwacja obserwacja dzieci pozwala nam w pewnym stopniu wyciągnąć wnioski, jakie mają predyspozycje i również takie wnioski jakie, jakie aktywności dla nich wybrać, które w przyszłości będą sprawiać przyjemność spowodują, że dziecko będzie cały czas aktywne ruchowo i aktywności pomimo dużej ilości nauki będzie będzie zażywał jeśli chodzi o dziecko próbować mówi o perspektywy rodzica organizować mu czas wolny na sportowo pod nadzorem nie wiem trenera instruktora, czyli kogoś, kto dziś będzie miał opracowane ramy te zajęcia będą przeprowadzane w sposób taki chciałoby się powiedzieć metodyczne, ale o to będzie trudno czy raczej rzucać dziecko takie wysiłki spontaniczne wraz z rówieśnikami kiedy, kiedy po prostu one same myślą dzieciaki będą mogły wymyślać sobie te zabawy i dziś same narzucać sobie ten rytm nie chcę mówić o treningu zabawowy na sportową myślę, że obie formy są właściwe wobec formy są konieczne dziecko musi mieć musi mieć możliwości budzenia się szukania sobie właśnie rozwiązań żywności i form aktywności, które będzie lód najlepiej jest z rówieśnikami oczywiście cały czas pod choćby kontrolą z pewnej odległości cały czas mam namyśli bezpieczeństwo bezpieczeństwo jest najistotniejsza i również zajęcia z instruktorami zajęcia organ organizacji one są na pewno ciekawsze dla dziecka ciekawe dla dziecka jest coś nowego i są na ogół większości przypadków przemyślane i również bezpieczne i unikałbym unikałbym wysiłków aktywności, w których to dziecko będzie naszym towarzyszem i będziemy np. jechać na rowerze ze swoją intensywnością swoimi ulubionymi trasami, a dziecko będzie zmuszony do tego, żeby jechać jechać z nami jechać tam, gdzie my chcemy Enionu często, jeżdżąc na rowerze obserwuje właśnie takie wyprawy rodziców idzie widać wracają już wycieczki rowerowej chłopiec dziewczynka już nie mogą i ojciec pcha dziecko przed sobą dziecko nie jest za szczęśliwe przed taką aktywnością przestrzegały nas oczywiście najgorsza, jaką widziałem dziecko siedzi na foteliku w u rodzica na rowerze, choć zadowolony pedałuje, a dziecko albo zasnęło albo siedzisz z przedstawione ich po prostu obserwuję okolicę dla ojca jest to bardzo praktyczną dla dziecka praktycznie żadna podczas wakacji są dobrym czasem, żeby spróbować zachęcić dzieci do tego, by uprawiały sport przez cały rok jest rozmaita różnorodna też oferta tych zajęć sportowych półkolonii oczywiście teraz pandemia dziś determinuje to czy można w jakim stopniu się spotykać w grupach zorganizowanych ale, ale z reguły tak bywało, kto posmakował jakiegoś sportu w trakcie wakacji później przerzucał się gdzieś próbował kontynuować swoją pasję tak także podczas roku szkolnego to to jeszcze w obecnych czasach wchodzi w grę jeśli chodzi o swoje rozeznanie masz na ten temat zdanie myślę, że tak warto spróbować pamiętajmy o tym, że dziecko nie ma żadnych preferencji dopóki i dopóki nie sprawdzi czegoś myślę, że powinniśmy otworzyć dziecku każde drzwi chodzi o to by dziecko spróbowało jak najwięcej różnych dyscyplin różnych form aktywności i wtedy na pewno coś dla siebie znajdzie czy to będą różnego rodzaju zajęcia taneczne dla dzieci to bardzo mocną formację bardzo modne bardzo tani nowoczesny czy to będzie jakiś rodzaj gimnastyki również można uprawiać przez cały rok czy to będą czy to będzie chociażby TENIS sport kosztowny, ale jeżeli znajdziemy jakieś możliwości Group, gdzie po kilka dzieci równocześnie może ćwiczyć Dyrekcji są tańsze i również można podbijać największym oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest to, jeżeli rodzic sam potrafi grać potrafi taką jednostkę lekcyjną taką lekcję wykonać i była zaszczepić co zaszczepić z tą chęć np. do tenisa inne sporty rakietowe typu badminton czy Parell bardzo bardzo modnie myślę, że już bardzo różnych sportów, których można, w które można pokazać dzieciom i koń na końcu tej swojej ścieżki rozwojowej, czyli w wieku kilkunastu lak dziecko wybierze swój sport i na pewno będzie radzi oczywiście cały czas musi pamiętać, że to rodzice są wzorcami, jeżeli rodzice będą aktywni będą wolny czas spędza aktywnie to będziemy dawać taki przykład dziecko dziecko również będzie wybierać taki sposób spędzania wolnego czasu myślę, że wakacje to naprawdę dobry czas, żeby poznać dziecko, żeby zobaczyć co dziecko lubi i próbować odciągnąć dziecko od telefonu komputera i uaktywnić go musimy rodzice muszą pamiętać, że powinni pamiętać, że jeżeli pewnych rzeczy nie zrobimy w trakcie dorastania dziecka w trakcie jego rozwoju nie nie zrobił mam namyśli rozwój wytrzymałości w odpowiednim czasie rozwój pewnych cech motorycznych zdolności motorycznych w trakcie rozwoju dziecka są tzw. okna motoryczną ości i jest taki czas, w którym powinniśmy zwrócić uwagę na bodźce o charakterze np. wytrzymałościowym, żeby obudzić, żeby rozwinąć dają zdolność motoryczną jak najlepszy sposób oczywiście nie mógł światło o sporcie wyczynowym, że każdy musi być sportowcem, ale myślę o tym, żeby każde dziecko miało na tyle ruchu na tyle aktywności fizycznej, żeby mogło rozwinąć swój organizm zdrowej i kadłub sposób co oczywiście będzie skutkować potem w przyszłości w dorosłym życiu lepszym zdrowiem ani całkiem po prostu szczęśliwszym życiem na co dziecko nie powinniśmy pozwalać na co powinniśmy zwrócić uwagę tak, by po pierwsze, zadbać o jego bezpieczeństwo, ale nie myślą o bezpieczeństwie kategorii Niewiem czekających zagrożeń zewnętrznych tylko chodzi tutaj o jego organizm o to by zdrowie przeszło przez wakacje czy niejaki taki katalog postępowania dla rodzica, który by uregulował to znaczy mojego punktu widzenia z punktu widzenia biologii to przede wszystkim wszystkie wysiłki, które są bezpieczne dla układu np. krwionośnego dla układu, a ja również układu kostnego układu krwionośnego ma namyśli one nie są za intensywne i one nie są o to znaczy, że nie jest źle zrozumiał te wysiłki powinny być w całym zakresie tętna jeśli mówimy o o intensywności wyrażonej częstość skurczów serca, czyli muszą być wysiłki również o charakterze maksymalnym również o charakterze w charakterze Otóż o intensywności średni i przy czym groźne jest dla dziecka, że te wysiłki intensywności maksymalny nie trwały długo, żeby nie była intensywność maksymalne słup maksymalna trwająca kilka kilkanaście kilkadziesiąt minut, jeżeli dobierzemy taką aktywność dziecko może Dan w każdej chwili przerwać, a np. grze w piłkę nożną dobrze w tenisa, w jakich grach zabawach biegowych, gdzie dziecko może przerwać stan utrzymać się takim się odbędzie będzie zdrowy natomiast unikałbym intensywności o o ciągłym charakterze np. miasto na rower bardzo wysoką intensywnością wymuszonej np. rywalizacją wyścigiem szczególnie wtedy, kiedy dziecko nie jest do tego przygotowane jest wytrenowany i uprawiało takiej aktywności inną sprawą, która również nie jest niebezpieczne są różnego rodzaju przeciążenia układu kostnego czy jakiś dźwigania jakieś podnoszenia czegoś ciężkiego czy to partnera na ramionach np. czy nawet w skrajnych przypadkach ciężarów pamiętam takie kolonii, gdzie dzieci były znalazł jakąś siłownię przy przy sali gimnastycznej to było w szkole i tam dzieci po prostu na podnosimy sobie sztangi ciężary Anelki na pewno takie rzeczy nie są również zdrowe ani tym bardziej o tym, bardziej bezpieczny dziękuję bardzo, za rozmowę Ryszard Szul fizjolog był z nami opowiadającą o tym w jaki sposób powinniśmy zadbać o aktywność fizyczną dzieci podczas wakacji kłaniam się, życząc dobrej niedzieli dziękuję bardzo, widzenia państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA