REKLAMA

Milionerzy chcą płacić większe podatki

Połączenie
Data emisji:
2020-07-14 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie dzień dobry dzień dobry państwo zacznijmy może od będziemy znać o podatkach zacznijmy może od sprawy, która z podziałem taka bardziej z gatunku soft Power chęć budowania pewnej jak rozumiem dobrej atmosfery wokół swoich Marek co wokół swojej osoby tak przynajmniej interpretuje list 83 milionerów, którzy w tym tygodniu apelują o natychmiastowe Rozwiń » podniesienie podatków podniesienie podatków dla najbogatszych to są tacy ludzie jak Jeff Green Field producent lodów będą ery albo ryczałt kartę z brytyjski filmowiec oni twierdzą, że poprzez podniesienie podatków istnieje szansa na to, że będzie się szybciej odradzała gospodarka no tak mocno poszkodowana przez te zamknięcia związane z pandemią KOV 19, ale z drugiej strony to nie jest pierwszy tego rodzaju apel i pierwszy tego rodzaju list, bo zdaje się rok wcześniej o tym, mówił choćby George Soros, więc teraz pytanie czy co to jest to jest pewna moda, która się zaczyna na świecie z pojawiać czy to czy to jest jednak jakaś głębsza kalkulacja ekonomiczna jak pan sądzi, że to jest pewnego rodzaju proces połączone z 1 strony niewątpliwie coraz części słyszy się o podniesieniu podatku dla bogaczy to właśnie źródło jest osób, które mają możliwości płacenia takich podatków jako pewnego rodzaju Solidarność i dzieleniem się z innych szczególnie w dobie unikania opodatkowania kwestii uszczelnienia to niewątpliwie bardzo dobrze jest bardzo dobrze jest odbierany jeśli chodzi o taki marketing z drugiej strony pojawiają się również akt urodzenia oraz częściej postulat o wprowadzeniu zdecydowanie wyższych stawek podatku dochodowego dla osób zarabiają więcej w zasadzie pewnego rodzaju Solidarności z osobami, które zdecydowanie mniej zarabiają, ale równie, żeby odbudowywać system budżetowy poszczególnych państw wydaje mi się, że możemy tutaj postrzegać to jest łóżko pamiętajmy oczywiście, że apelu, którym pan redaktor mówi to wypływa od osób, które naprawdę Stali, bo często budują swoje potęgi finansowe na gruncie biznesu, który ma świetną konstrukcję jeśli chodzi o politykę podatkową strategie podatkowe, gdzie bardzo często przewijają się elementy unikanie opodatkowania i wykorzystywane są liczne zadania w związku z tym taki marketing jeśli chodzi o gdzież tam na finale z mojego budżetu osobistego stać na to, żeby zapłacić 132 punkty procentowe więcej niż dotychczas płacz, ale rzeczywiście ten podatek dochodowy od najbogatszych tak mocno zmienił obraz, jakby finansów publicznych tak mocno przełożyłoby się na wzrost gospodarczy oczywiście, że nie, jeżeli chodzi o wpływy, które byśmy zastosowali w stosunku do takiej podwyższonej stawki to jest to jest kropla kropla może, nawet jeżeli patrzymy na podatek na solidarnościowy powyżej 11 000 000, jeżeli popatrzymy również wpływy budżetowe on żaden sposób nie jest jakimś klasycznym takim bardzo istotnym czynnikiem, który buduje nie finanse publiczne ale jakby powiedzieć ma on również taki element marketingowy, że bogaci płacą po prostu, więc czy taka powiedziałbym o opowie właśnie trochę bardziej niż nawet same gołe liczby mówiąca o pewnej sprawiedliwości społecznej, że to coś co jak rozumiem wówczas triumfuje i w pewnym sensie przynosi wszystkim ulgę nawet, że niewiele zmienia koniec końców dobrze to przejdźmy w takim razie do zasadniczej kwestii naszej rozmowy tego na tego właściwego tematu, czyli opracowania polskiego Instytutu ekonomicznego dotyczącej dotyczącego luki w podatku CIT w Polsce, czyli jak to się mówi 1 z nielicznych prób policzenia ile tak na dobrą sprawę Polski fiskus straci tzw. optymalizacjach podatkowych legalnych działaniach, które służą ograniczeniu podatków i wiadomo, że tego rodzaju działania stosują zarówno wielkie firmy jaki, zwłaszcza podmiot takie z jak nie wiem na duże korporacje zagraniczne mówimy często o wytransferować dniu tego zysku poza kraj, w którym on został de facto wypracowany no i teraz pytanie czy może zaczniemy w ogóle takiego pytania metodologiczne go takie pytanie jak to się w ogóle liczy na ile wyliczenia tego tej luki za chwilę powiemy jak ona wygląda w tych analizach polskiego Instytutu ekonomicznego jak to się w ogóle robi najlepiej jest wiarygodne trzeba powiedzieć, że metodologię stosowania leczenia luki w treści jest bardzo dużo i to w zależności od Instytutu w zależności od metodologii jest bardzo dużo przyjęty każda z metodologii jest obarczona bardzo dużym marginesem błędu i każdy w zasadzie, stosując takie wyliczenia sygnalizuje na samym wstępie, że mamy tutaj do czynienia z dużym marginesem prawdopodobieństwa niż policzenie jak sobie przeanalizujemy, że różne organizacje komisja Europejska oraz Citi roli tak poszczególne państwa stosują pewnego rodzaju rozwiązania na uwagę również można tutaj odnieść pewnego rodzaju ostatnie wyliczenia na podstawie dokumentacji wynikające z Luksemburgiem, kiedy już pewnego rodzaju dokumenty pokazujące transferowanie zysków, a więc był taki materiał badawczy, który mógł to policzyć tutaj w dużej mierze mamy do czynienia z metodologią opartą na danych kuszą co jest dość można powiedzieć oryginalne rozwiązanie jest boską niestosowane do tej pory przez inną organizację czy inne państwa wydają się, że pewien sposób w pewien sposób też kupuje na pewnego rodzaju niedoszacowanie, czyli no w moim głębokim przekonaniu, nawet jeżeli popatrzymy na wyliczenia na wyliczenia instytucji międzynarodowych mamy zdecydowanie do czynienia z większą luką w podatku CIT niż tutaj mamy to przedstawione właśnie to może teraz powiedzmy Polski Instytut ekonomiczny wyliczył, że luka CIT wyniosła 2018 roku 22 miliardy złotych i była o 35% niższa niż 2014 roku pan twierdzi, że to nie jest do końca wiarygodne, jeżeli chodzi o różnice to oczywiście możemy się zgodzić, że już są to znacznie wyższe wpływy wynikające z bardzo dobrej koniunktury światowej bardzo dobrej poziomu gospodarki, a więc tutaj niewątpliwie ma bardzo duży wpływ na na budowanie wpływów z podatku CIT i to niewątpliwie tutaj trzeba podkreślić, bo jest bardzo istotną rzeczą niewątpliwie i to nawet autorzy tego raportu podkreślają, że tak naprawdę najistotniejszych problemów, które mamy do czynienia jest transferowanie zysków przez międzynarodowe korporacje do innych państw oni podejmują tutaj grupę państw które, które powszechnie określane są jako państwa stosujące politykę rajów podatkowych, opierając się na tym, że transferowania tych państw będzie w dużej mierze skutkowało zwiększaniem się luki CIT oczywiście trzeba również zwrócić uwagę na bardzo prostą rzecz, że transferowania zysku przez międzynarodowe holdingi nie tylko odbywa się bezpośrednio do państw zwanych często rajami podatkowymi, ale wykorzystywane są również państwo, które w zasadzie nawet nie są podejrzewano, że są rajami podatkowymi co Ano po to, że bardzo dużo i administracji podatkowych w państwach Unii Europejskiej, jeżeli obserwuje transfery państw, które powszechnie określane są rajami podatkowymi Luksemburg Irlandia, która no one są z gruntu wtedy bardzo szybko analizowane i poddawane pewnej weryfikacji natomiast, jeżeli taki transfer zrobi się za pośrednictwem innego państwa, ale docelowo będzie to zmierzało do tego państwo wtedy tracimy pewnego rodzaju en rok tutaj chociażby z tego względu można powiedzieć, że ta luka jeśli chodzi o transfer międzynarodowe mogła być niedoszacowanie jest czternasta 17 już prawie za chwilę wrócimy do rozmowy łączenie czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie dzień dobry jeszcze raz ponownie byli tam ponownie będziemy oczywiście kontynuowali naszą rozmowę o Luce w podatku CIT, czyli o raporcie polskiego Instytutu ekonomicznego, który to Instytut Instytut państwowy trzeba pamiętać to jest myślę ważne tutaj, bo jednak będzie służył w pewnym sensie poprawianiu wizerunku odpowiedzialnych służb za za zmniejszanie tej luki w podatku CIT to myślę widać pan też chyba starał się w tej pierwszej części naszej rozmowy zwrócić uwagę na to, żeby pewną ostrożnością podchodzić do tych szacunków do tych danych, które Polski Instytut ekonomiczny nam upublicznił ja myślę, że ja myślę, że tak naprawdę do wszystkich szacunków luki CIT podchodzimy bardzo ostrożnie, bo tak jak mówię nie ma idealnej metodologii, która dokładnie wyliczyła tego typu lukę natomiast bardzo istotne płynie z tego raportu wniosek, który też warto o nim tutaj wspomnieć i podkreślić, a przede wszystkim to, że mamy w dalszym ciągu do czynienia z bardzo poważnym problemem zjawiskiem, jakim jest luka CIT, a więc zjawiskiem, który staje się bardzo istotnym elementem w polityce podatkowej państwa, bo po pierwsze, widać, że abstrahując oczywiście od celności tych szacunku dalej mamy lukę CIT na poziomie kilkudziesięciu miliardów rocznie to oczywiście daje nam pewnego rodzaju potencjał do możliwości uszczelnienia tego podatku dochodowego od osób prawnych, a w konsekwencji powiększenia oczywiście wpływ budżetowy proszę zwrócić uwagę, że w zasadzie każde państwo dość indywidualnie walczy jednak ten budżet, który gdzieś się pewnego rodzaju satelity, nawet jeżeli mówimy o Europie, jeżeli mówimy, o ile w ogóle unikaniu opodatkowania na gruncie CIT musimy pamiętać jeszcze 1 zjawisku, które jest, jakby powiedzieć bardzo mocno związane również luka CIT, a mianowicie państwami, które stosują szkodliwą konkurencję podatkową w ramach Unii Europejskiej, a więc ani unijne, które powinny pewnego rodzaju funkcjonować w kręgu Solidarności podatkowej ale, uznając dobro swojego krajowego budżetu stosują pewnego rozwój stosują pewnego rodzaju rozwiązania, które przyciągają różnego rodzaju właśnie korporacje międzynarodowe do tego, żeby właśnie u nich opodatkowywać witalne, gdzie bardzo często jest ono wypracowane winnych pańską wiadomo, że holdingi międzynarodowe będą patrzyły tutaj ekonomicznie NATO, a więc tam, gdzie będą w stanie realnie opodatkować niższą stawką, a nie, gdzie jest paszport kraju, który wypracował ten zysk, jeżeli rozmawiamy tutaj o Unii Europejskiej do mamy tutaj parę państw nawet tego raportu padło parę państw, które należy określać jako państwa stosujące politykę rajów podatkowych to widzi, że tej Solidarności nie ma powodu tu tego rodzaju wniosek, że mimo wszystko państwo w tym przypadku, jeżeli mówimy o Polsce powinno bardzo mocno zastanowić się tak poważną reformą, która pozwoliłaby zaś zwiększyć wpływy z podatku CIT, bo wniosek jest bardzo proste luka jest tak poziomie kilkudziesięciu miliardów, a więc potencjał jest bardzo duży potencjał się do tego, żeby zbudować jak powiedzieć pewnego rodzaju mądrą przemyślaną politykę podatkową proszę zwrócić jeszcze uwagę, że płynie też bardzo charakterystyczne wniosek z tego raportu, a mianowicie, że luka CIT, jeżeli chodzi o właśnie transferowanie zysków międzynarodowych korporacji ona cały czas rośnie, a więc nie było tego zjawiska zahamowania i motorze jest, że była bardzo dobra koniunktura gospodarcza na świecie w Europie jak również bardzo dobry stan ich samych przedsiębiorstw, a więc okazuje, że ten problem w dalszym ciągu leży na stole jest temat, który warto podejmować, który warto niewątpliwie zmierzycie ze względu na to, że faktycznie jest bardzo dużo to zarobienia podatkowe, ale mnie czeka 1 rzecz czy nam wiadomo to jest w pewnym sensie z tego raportu płynie taki wniosek, który dobrze znamy, jeżeli się prowadzi takie rozmowy, jaką teraz prowadzimy co jakiś czas to wiadomo, że zawsze prędzej czy później dojdziemy do tego do tej kwestii, którą tak trudno zmienić czy regulacji międzynarodowych i pytania o to czy ta liberalna gospodarka właśnie nie czytam te wpływy podatkowe nie są właśnie kosztem tego liberalnego ładu gospodarczego, ale teraz tak państwowy Instytut ekonomiczny nawołuje do rozwiązań na poziomie regionalnym na poziomie unijnym, ale Unia Europejska też może powiedzieć, że w ten sposób, jakby osłabia to w pewnym sensie konkurencyjność własną atrakcyjność na poziomie globalnym, jeżeli będzie gotowa zmienić tak zawsze można spychać odpowiedzialność za tę sytuację na ten wyższy poziom właściwie niczego nie, zmieniając tu trzeba powiedzieć 1 kreski na pewno regulacje unijne znacznie by pomogły regulacje unijne powstają UE ulegają pewnego rodzaju instrumenty możliwości jak skąpa patrzeć trzeba również na to z drugiej strony, jeżeli będziemy analizowali także państwo, które również kręgu w kręgu Unii Europejskiej albo niedawno były tak jak wielka Brytania widzimy doskonale, że mogą mieć sens niż lukę Cikowski niż np. prezentowana w tym raporcie, a więc w dużej mierze ja siłą ja bym się jednak nie zgłasza taką tezą, że tutaj sobie poradzimy, bo tutaj musi muszą wejść regulacje Unii oczywiście one w dużej mierze będą pomagały, ale jest bardzo dużo do zrobienia jest duże możliwości instrumentów mechanizmów, które możemy wprowadzać chociażby na poziomie krajowym dlatego dlatego wydaje mi się, że warto jednak zastanowić się i nie skupić na tego typu rozwiązania proszę zwrócić uwagę sam fakt u.p.d.o.p. to jest przecież ustawa, która w dużej mierze mają swoje lata no i wiele jak powiedzieć rozwiązań, które można, by pamięci, które mogłyby w dużej mierze z zdzierać właśnie uszczelnianie systemu podatkowego, więc wydają się, że można tutaj też pewnego rodzaju regulacje wprowadza również na poziomie również na poziomie samej administracji skarbowej też można pogadać pewnego rodzaju mechanizmy, które będą pozwalały, a prowadzenie tego typu działań chociażby kontrolnych, czyli właściwie jeżeliby spojrzeć na wnioski inaczej rozum także szacunki szacunki mało ekscytująca wnioski słuszne właśnie tak moglibyśmy podsumować naszą rozmowę to znaczy to, że to, że to jest akurat tak wyliczone to niekoniecznie musi odzwierciedlać rzeczywistość natomiast pewne konstatacje jak najbardziej dobrym kierunku idący wydaje mi się, że wydaje mi się, że ten raport w dużej mierze ma pewnego rodzaju przekaz, że jest luka CIT jest na dość wysokim poziomie i warto mimo to oni walczyć oczywiście ten element element rozwiązań innych regulacji on jest połowicznie publicznie cen, bo tak jak mówię rozwiązania unijne będą świetnie sprawdzały wówczas, kiedy będą w pewien sposób w pewien sposób przychodziły na rozwiązania krajowe i takich rozwiązań oczywiście moglibyśmy tutaj cytować mówi o nich sporo natomiast natomiast na pewno problem, który jest, a przede wszystkim potencjał uszczelnienia luki CIT daje pewnego rodzaju możliwości budżetowe dla samego dla samej Polski dziękuję bardzo, prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie był państwa i moim gościem jest czternasta 34 program przygotowała Anna Piekutowska realizował się waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA