REKLAMA

Były wicepremier o połączeniu Orlenu z Lotosem: To całkowite zdemolowanie tej firmy

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-07-15 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

- Wartość połączonych Orlenu z Lotosem może być zdecydowanie mniejsza niż wartość tych spółek w obecnej sytuacji. Orlen powinien myśleć raczej o kupowaniu aktywów zagranicą. Rozwiń »
Główną przyczyną działań konsolidacyjnych są potrzeby budżetu państwa, czyli zwiększenie przychodów z dziwnej prywatyzacji - mówił w Magazynie EKG dr Janusz Steinhoff 
- były wicepremier, były minister gospodarki, przewodniczący Rady Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach  Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Janusz Steinhoff były wicepremier były minister gospodarki dzień dobry dzień nowej Hanoi, gdzie nowe państwo Orlen to będzie połączenie dzisiejszego Orlenu Energi Lotosu i polskiego górnictwa naftowego Gazownictwa taki jest pomysł rządu to dobry plan zdecydowanie nie, dlaczego dlatego, że po pierwsze, ja nie widzę tutaj może skupię się na tej fuzji Rozwiń » Lotosu z Orlenem latem fuzje zda dała zgodę komisja Europejska, ale warunkową nakazała sprzedaż m.in. części stacji benzynowych, które dzisiaj należą do Lotosu no przede wszystkim wielokrotnie mówiliśmy o tym, również pańskim programie, że komisja Europejska tego należało się spodziewać średnio rozgarnięty ekonomista o tym, wiedział, że komisja Europejska nie wyda zgody na utworzenie firmy, która miałaby prawie 80%owy udział w hurtowym rynku paliw ich spodziewać się należało różnych rozwiązań, które zostaną narzucone na już po tekście jest następujący skarb państwa chce pozyskać środki ze sprzedaży swoich udziałów wlot osie Orlenowi, czyli inaczej mówiąc chce sprzedać sam sobie pan Jaś będzie kontrolował danej Lotos poprzez Orlen te aktywa, a natomiast jest to połączone z całkowitym demolowaniem Lotosu trzeba pamiętać o tym, że lata jest to doskonała firma, którą rozwinął już tak prezes Olechnowicz zrealizował 1 z największych programów inwestycyjnych na objętości prawie 10 miliardów dolarów zwiększył przerób ropy do ponad 10 000 000 ton rocznie zbudował wiele stacji benzynowych natomiast te zalecenia czy też wymagania komisji Europejskiej dotyczą przede wszystkim takich spraw jak odejścia od produkcji Witomino, czyli nasze mogę być 2 południowych rafinerii to zbycie 80% stacji benzynowych, czyli zmniejszenie dostępu do detalicznego rynku paliw na po trzecie wejście znaczące zmniejszenie udziału w hurtowym rynku paliw i odstąpienie niezależnemu inwestorowi 30% mocy przerobowych rafinerii gdańskiej także to są wszystko warunki, które jest po spełnieniu taktycznie demolują firmy i myślę mówi, ale ta się i myślę, że wartość połączonych firm lata są dane w tej sytuacji może być zdecydowanie mniejsza niż wartość tych spółek w obecnej drogi panie prezesie to jest Panie Premierze analityków rynku paliwowego no powiedział mnie, iż jest ta specyficzna synergia, której by 2 prośba nie daje 5 tylko daje 3 czy mam rozumieć, że pana zdaniem połączenie tych 2 firm traci sens, dlatego że jest warunkowany takimi obostrzeniami, które właściwie czynią z tego przyjmowanego Lotosu tak niewielki Konsek dla organu, że nie warto tak tak tak uważa natomiast, ale jest jak rozumiem ta druga strona, czyli skarb państwa kupując od skarbu państwa inną spółkę skarbu państwa zarobi pieniądze tak jest oczywiście, ponieważ Orlen będzie musiał zapłacić za te 50 parę procent akcji Lotosu, które są w posiadaniu w posiadaniu skarbu państwa to samo zresztą bywa z Gdańską Energą co samo będzie pewny GM, czyli też tak bardzo dziwna prywatyzacja poprzez konsolidację natomiast ja słyszałem wczoraj argumenty, które przedstawiali panowie prezes Obajtek czy PNS Sasin czy premier Morawiecki muszę powiedzieć, że absolutnie jakiekolwiek argumenty padające z tamtej strony nie przekonywały i odniosłem wrażenie, że bywa to mieszanina propagandy z nie profesjonalizm tak bym powiedział tutaj jest potrzebny okres bardzo precyzyjnej dyskusji bardzo głębokich analiz się opłaca się ta fuzja cenę Panie Premierze osobiście musiał znaleźć słowo proszę wybaczyć, bo musi pilnować czasu m.in. dlatego też nie widzimy się nie siedzimy obok siebie, więc to zarządzanie tymczasem jest jeszcze większym wyzwaniem, chociaż się nie to nie jest najważniejsze w tej rozmowie Panie Premierze Okaj powiedział pan, jakim pogląd przedstawił racjonalne uzasadnienie tego poglądu, ale z drugiej strony ktoś, kto słucha nas teraz może przyjmować argumenty, które wypowiadają zarówno wspomniany pan premier Sasin pan premier Morawiecki pan prezes Obajtek, czyli szef PKN Orlen, którzy mówią tak budujemy wielki koncern dołączymy do tego połączonego Orlenu Lotosem jeszcze polskie Górnictwo naftowe gazownictwo, czyli naszego gazowego operatora zbudujemy multi energetyczny koncern, który będzie w naszej części Europy wielki, który będzie miał możliwość ekspansji, bo te wszystkie połączone firmy będą miały zupełnie inną pozycję niż oddzielnie czy jest w tym jakaś logika czy ta argumentacja nie przekonuje czy rzeczywiście możemy zwojować coś tak mówił nie przekonuje mnie ta argumentacja, dlatego że Orlen ma swoje potrzeby inwestycyjne szczególnie rozbudowa części petrochemicznej zmieni poczujemy chemikaliów za ponad 10 miliardów dolarów rocznie, więc należałoby raczej skupić na tym biznesie, czyli na części petrochemicznej na części rafineryjnej nadal trzeba mieć świadomość, że ja nie widzę tutaj jakiegokolwiek interesu skarbu państwa jedynym plusem tego całego rozwiązania jest fakt, że faktycznie Polski rynek w efekcie decyzji komisji Europejskiej będzie pełna kalif oczywiście płynnych będzie bardziej konkurencyjny natomiast ze szkodą oczywiście dla rafinerii gdańskiej to znaczy dla dla czasu, który utraci znaczącą część wartości przez sprzedaż 80% stacji benzynowych z tego 14 chyba stacji przy autostradzie szybki przy trasach szybkiego ruchu tracą bardzo atrakcyjne aktywa mało tego odstąpienie znaczą znaczącej części składowisk to są wszystko działania moim zdaniem no, które zmniejszą wartość tej spółki nadawać potęgę czy też potencjał Orlenu udawali poprzednicy pana Obajtka, którzy kupowali stacje benzynowe w Niemczech kraju 500 stacji, którzy kupowali Unipetrol, a potęgę dla ciał słowo budował pan prezes Olechnowicz, który zrealizował potężne organizacyjne także muszę powiedzieć także Orlen, jeżeli chce dokonywać ekspansji na ziemię nikt na to powinien myśleć o kupnie aktywów za granicą są bez tych wszystkich restrykcyjnych działań dotyczących polskiego rynku, bo te działania przecież już tam zamiast wpisane inne zalecania się też wymagania komisji Europejskiej jak sprzedaż udziałów w tej spółce paliwa lotniczego, którą Lotos ma BP to jest istotne również element tej strategii, którą przejął Lotos także ja oceniam to wyjątkowo negatywnie i myślę sobie, że główną przyczyną tych wszystkich działań konsolidacyjnych w elektroenergetyce czy też w paliwach i elektroenergetyce i teraz zapowiedź fuzji z pragnieniem są potrzeby budżetu państwa, czyli inaczej mówiąc zwiększenie przychodów z dziwnej prywatyzacji jest dziwnej prywatyzacji, które to przychody na finansują deficyt budżetowy także to jest główna przyczyna to jest taka sprzedaż prawda samemu sobie i koncertowanie w dalszym ciągu przez skarb państwa na jaw, że nie chce wypowiadać na temat polityki kadrowej współ no tak Panie Premierze te i profesjonalizm działania itd. tak to też jest jednak ważna sprawa, czyli jakość zarządzania w spółkach skarbu państwa zdecydowanie ta jest zadawanie taka moja ocena jest wyjątkowo krytyczna Polska gospodarka potrzebuje racjonalnych działań potrzebuje również prywatyzację, która byłaby elementem polityki gospodarczej to wszystko musi być przemyślane policzone natomiast odnoszę wrażenie, że bez wystarczających analiz bez wystarczającej profesjonalnej dyskusji o skutkach pozytywnych negatywnych tych rozwiązań podejmuje działania, które nie mają żadnego związku z realizmem gospodarczym pan o tym, wspominał już Panie Premierze ja bym chciał wrócić do 1 wątku tych stacji benzynowych pan powiedział, że de facto dzięki decyzji komisji Europejskiej być może konkurencja na polskim rynku zwiększy się nie dysponuje danymi, które każdy może zobaczyć na stronie polskiej organizacji handlu przemysłu handlu naftowego na koniec marca Orlen ma prawie 1800 stacji benzynowych Lotos prawie 505 obie spółki należą do skarbu państwa teraz w wyniku połączenia tych stacji w dyspozycji spółek skarbu państwa będzie mniej, bo Lotos musi sprzedać się 380 swoich punktów taki będzie warunek ktoś musi oczywiście kupić rozumiem, że dzięki temu, że ktoś kupi pana zdaniem ta konkurencja na rynku się zwiększy, ale z drugiej strony to co jest w dyspozycji skarbu państwa ulegnie zmniejszeniu tak panie redaktorze to nie tylko rynek detaliczny, ale to, ale że rynek kolejowy słuchacze rynek, jeżdżąc ma już tam stacji będzie na ich i rynek hurtowy zostanie ograniczony oczywiście dla spółek skarbu państwa i po trzecie wreszcie te wszystkie logiczne są magazynowe również aktywa ulegną zmianie będzie budowany terminal importowy paliw w Szczecinie musi zbudować w tej chwili Latos natomiast zostanie przekazane niezależnym domu operatorowi także tam jest wiele zapisów, które zabezpieczają większą konkurencyjnością rynku paliw w Polsce natomiast one są oczywiście niekorzystne zarówno dla Lotosu, jakie Orlenu także ja zadaję pytanie czy skórka jest Warta wyprawki ja nie widzę tutaj synergie, która byłaby przewyższająca w stosunku do teatru, które poniosą oba te podmioty także w 1 zdaniem to nie zostało przemyślane namówił pana działania zdaniem, która powinna być jeszcze raz przedyskutowana jest to decyzja o bardzo istotnym znaczeniu dla polskiej gospodarki, a to dołączenie PGNiG górą do do tego konglomerat ma znaczenie w nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wczoraj się okazało ta wiadomość na marzec jest list intencyjny podpisany między Orlenem skarbem państwa biorąc pod uwagę fakt, że skarb państwa kontroluje problem i wręczeniem steruje no i skarb państwa podpisywał sam sobą list intencyjny, a także to jest metan ta specyfika to mamy do czynienia w tej chwili niewystarczająca separacja podmiotu już nawet z dominującym udziałem skarbu państwa syn, że jest z tym od 1000 administracji Państwowej od funkcji regulacyjnych skarb skarbu państwa na 2 trzeba pamiętać o tym, że przeszkolenie skarb państwa ma udziały nie przewyższające 30% tylko, ale ma władztwo nad spółką tak jest takie na tym zakończymy dziś, czego dowodem są zmiany kadrowe dość częsta na tym zakończymy dziś naszą rozmowę Panie Premierze dziękuję bardzo, pan Janusz Steinhoff były wicepremier i były minister gospodarki był gościem pierwszej części magazynu EKG rozmawialiśmy wielkiej fuzji, która odbywa się naszym energetycznym rynku, czyli łączeniu Orlenu Lotosem jak się wczoraj dowiedzieliśmy dołączeniu do tego także polskiego górnictwa naftowego Gazownictwa wcześniej energii także w wielka firma jest budowana teraz informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA