REKLAMA

Kulawy język. Jak mówić żeby nie wykluczać? (powtórka)

To co najlepsze w Radiu TOK FM
Data emisji:
2020-07-15 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik w naszym studiu prof. Katarzyna Kłosińska językoznawczyni wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór wieczór prof. Jadwiga lider ucieknie, więc językoznawczyni wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego, ale też katedr języka ogólnego wschodnia azjatyckiego porównawczego i Bałtyk styki dobry wieczór dobry wieczór to słuchacze pewnie zastanawiają, o czym Rozwiń » będziemy rozmawiać no proszę państwa będziemy to powoli tworzy listę grzechów Radia TOK FM lista grzechów językowych polega na tym, że swego czasu 1 z naszych słuchaczy pan Roman Stefański notabene zasłużony działacz opozycji PRL-u, ale też zajmujący się próbą jakiegoś, jakie jakieś formy pomocy dla osób z niepełnosprawnościami słucha naszej stacji radiowej wykonał robotę, którą bardzo dziękujemy naszym słuchaczowi, a mianowicie pod kątem potencjalnej dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami sprawdził jak sobie radę radzimy i okazuje się, że świadomie, bo nie najczęściej nie radzimy jest również np. nasz gość pan Tomasz Lis powiedział 1 z pełną parą, że kulawa ta nasza demokracja jest mam trochę psychologiczny problem z tą sytuacją, a to, dlatego że sam uświadamia, że nieświadomie musiałem wielokrotnie powiedzieć w rozmowie prywatnej czy publicznej, że czy coś jest kula tak w sensie niedziałające nie tak jak sobie wyobrażał, że powinno, by odstające od normy no ale z drugiej strony dopiero zaczyna świadomie w tym mieście, że ktoś po drugiej stronie odbiornika radiowego po prostu ze sobą z niepełnosprawnością ruchową która, słysząc to może poczuć, że oto właśnie po raz kolejny no jest dyskryminowana jest największym w największym skrócie chciałem poznać opinię pani na ten temat jak sobie radzić tego typu sytuacjami profesor inwektywy warstwa tego, że myślę, że każdy z nas ma za sobą takie doświadczenie jak pan, że Orzeł albo słyszał jakieś sformułowania, który jest traktowany jak normalny element języka polskiego i w pewnym momencie osoba powiedziała lub usłyszała zdała sobie sprawę, że coś nie tak albo ktoś jest świadomy, że to jest nie tak części to drugie to dobrze to dobrze, że są, że mamy takie osoby w naszym towarzystwie szczudlarzy stają się ludzi, którym się kontaktujemy, którzy potrafią powiedzieć stop robić coś niewłaściwego to co się wydarzyło, o czym panowie na początku, że oto słucha napisał 100 to jest nie w porządku to właśnie państwo zareagowali w ten sposób nie zna się co nam będzie słuchać mówił tylko uznali to państwo za podstawę do głębokiej refleksji nad tym w jaki sposób państwo czy państwa goście używają języka także to negatywne doświadczenie ma każdy z nas część z nas miała to szczęście, że uświadomiła sobie albo uświadomiona jej im co robią, ale jak rozumiem to jest proces tym będziemy do końca życia mierzyć się takimi sytuacjami myślę, że do końca życia będziemy mierzyć z takimi sytuacjami m. in . dlatego że reagujemy zaczynam nabierać świadomości, że nasz język jest dyskryminującym nasz język jest negatywny w momencie, kiedy skądinąd uświadomimy sobie, że istnieje grupa grupa dyskryminowana nawet wtedy trzeba się określenia, ale idziemy na łatwiznę ponieważ, kiedy spotkamy Roma, gdzie Okręgowe oraz organy ani o Goleniowie zaprasza mnie nie ma wiaty jak, w czym innym mówi o tym, że dowiadujemy się albo przedstawicieli grup dyskryminowanych albo nie od przedstawicieli grup dyskryminowanych tylko od osób bardziej wrażliwych na język, że nasze zachowania językowe są niewłaściwe tylko katalog tych osób grup w stosunku, do których nasze zachowanie ciekawe okażą się niewłaściwe może rosnąć to morze, bo ja miałam wrażenie, że on rośnie i to ewidentnie takiej w takim tempie, że mamy problem właśnie na znak dążeniem zatem to znaczy ma pan rację rośnie i będzie los będzie rósł i rzeczywiście moim zdaniem bardzo ważne jest, żebyśmy zachowali pewną wrażliwość na nasz jest nasz sposób mówienia i unikali sformułowań dyskryminujących sformułowań krzywdzący tylko, ponieważ tak jak to siedzimy we trójkę jesteśmy przedstawicielami nie dyskryminowanych większości zasadzie w związku z tym nasza wrażliwość na język, którym sami się posługujemy jest od bardzo ograniczone studia na pewno o niepełnosprawności bardzo ważnym postulatem metodologicznym jest teza nic ona bez nas chodzi o to, że dopiero te osoby, które mają czy to doświadczenie niepełnosprawności czy jakiegoś powodu doświadczyły dyskryminacji czy zachowań dyskryminacyjnych mogą nam powiedzieć co odczuwają dyskryminację co odczuwają jako przemoc symboliczną co odczuwają przemoc w języku takich dodatków zgadzam się oczywiście zysk wszystkim to tam też, że ta trudności nasza wszystkich nas wynika bardzo dużej mierze z tego, że choćby takie wyrażenie kula to słowo kulawy jest bardzo silnie zakorzeniony w języku to jest taka będzie stała metafora to znaczy to jest już oczywiście pozostałość po czasach, w których nie zwracało uwagę na to, że ktoś jest niepewna ma jakąś niepełnosprawność ruchową czy jest inny sposób no właśnie w tej, gdy przeważającym w razie jest to wrażliwości przepraszam nie pada słowo zwracano na to uwagę stygmatyzować no ale nie wstydzą się no tak, ale właśnie chodzi o to co było stygmatyzuje nie zwracano uwagi nie zwracano na to uwagi taki sposób na mówieniu nie mówią nie nikomu głowy nie przyszło, żeby nie używać tych nazw właśnie w bardzo ważny moim, dlaczego dlatego, że myśmy nie sądzili jako społeczeństwo, że w ten sposób kogoś krzywdził dyskretnym, że ma tak jak rozkwita, aby takie poczucie, że i jak to się z tym też takie wyobrażenie, że jeżeli ktoś jest inny to jakby niby inaczej jest brak empatii bardzo często to jest taka stała cecha w ogóle ludzi, bo weźmy sobie choćby takie takie zaburzenia rozwojowe jak np. ADHD czy autyzm prawda i one pojawiły się zaczęło same nie pojawił się niedawno były od zawsze pewnie tylko stosunkowo niedawno kilkadziesiąt lat temu zaczęto diagnozować nazywać w związku z tym to nie jest tak nazwana przykład ADHD nie jest tak stara jak nazwa kulawy choćby, a pojawiają się bardzo często sama się z tym stykam, że ludzie n p . mówią tak, używając tej nazwy tak żeby, by określić czy ktoś jest jakiś taki nadpobudliwy przy czym nie ma tego zaburzenia inaczej mówiąc jest to taka nie takie stygmatyzuje albo taki taki nasz nasz szef ma takie ADHD tam musi szybko powiedzmy taki sposób prawa i to i to wtedy oczywiście ktoś powiedział no nie ma nic w tym złego to jest jakiś tam rodzaj określenia takie może trochę żartobliwy trochę metoda czy na pewno metaforyczne tylko, że jeżeli wejdziesz w skórę tej osoby która, która ma to zaburzenie czy tak jak tutaj osoby po z niepełnosprawnością ruchową, kiedy mówimy o kulawym do może się okazać, że ona zupełnie inaczej tutaj ratusz właśnie tak jak wcześniej tutaj pan powiedział o tym, że jeśli chodzi o nazwę, którą Cygan prawda, jeżeli ktoś sam się za deklaruje jako Cygan to wtedy jakby jej nazwa używanie tej nazwy go nie rani nie boli, ale jest właśnie przed jeśli możemy chwilę przy tym zostać, bo to jest ciekawe co pani mówią o tym, że o osoby dyskryminowane w tym przypadku weszły osoby z niepełnosprawnościami czy dobrze rozwiążą one powinny być włączone teraz co w rozmowy dyskusje o tym w jaki sposób powinny być określane na dobrze, ale musimy się zastanowić jak to zrobić instytucjonalnym na razie na to, że pracę bardzo takie próby instytucjonalne były podejmowane była chyba były warsztaty dla dziennikarzy prowadzone przez biura rzecznika prasowego bardzo nas tym roku orzekł w ramach studiów o niepełnosprawności wypowiadają się osoby doświadczające niepełnosprawności czy to uważające się za osoby z niepełnosprawnościami czy to uważający się za osoby niepełnosprawne, bo są takie takie osoby i to właśnie te osoby mówią co to dla nich znaczy, dlaczego uważają się za osobę nie za osobę niepełnosprawną tylko za osoby z niepełnosprawnością, dlaczego dlatego, że nie widzą tego, żeby niepełnosprawność miała ich definiować jako ludzi, a co więcej ten sposób określania osób rzeczownik przymiotnik taka osoba niepełnosprawna buduje taki obraz są osoby niepełnosprawne reszta to osoba z niepełnosprawnością czy z niepełnosprawnościami pokazuje jakąś cechę po jedno 2 jedno wielu przy tym istnieją osoby, które uważają, że niepełnosprawność jest elementem ich tożsamości jako osoby i mówią o sobie osoby niepełnosprawne, ale no właśnie te osoby tak powinny zabrać głos na podobnym myślami większość przypadków są loty kompetentnymi użytkownikami użytkownikami języka polskiego metod to jest ciekawe z tego względu, że w rozmowach o tym, czym jest język jak się zmienia jak używamy zazwyczaj wyobrażamy sobie, że to jest rada języka polskiego to jest jakiś mityczny prof. Miodek, który wypowie powie w radiu można powiedzieć nie tylko radio i wszyscy już w Polsce aha to jak, ale też wystąpiłem wystąpiła w radiu już mówiłem ja mogę wypowiedzieć jako przedstawicielka rady języka polskiego Otóż to i tak po pierwsze, rada języka polskiego nie wydaje zakazów ani nakazów ani nawet zaleceń co do poszczególnych form, jeżeli to bierzemy udział w różnych konsultacjach dotyczących pewnych rozwiązań takich właśnie systemowych dotyczących polityki językowej państwa, ponieważ rada języka polskiego jako instytucję która, jakby prowadzi politykę językową albo albo dowodzi tą polityką albo ją scala różnie tę funkcję można widzieć teraz właśnie ta kwestia, której tutaj mówimy, jakkolwiek wszyscy się zgadzamy co do tego, że językiem jest jakby że nie powinno się sterować językiem, że język nie jest i że takie zarządzanie ryzykiem odgórne nie jest niczym dobrym, dlatego że nie jest jego rozum przecież same pierwsza część naszego nowego mówi się konkurencja nie, choć wie, że prawo dlatego osiągnęli zarządzamy nazywa się właścicielami tata Mariusz proponujemy w każdym razie ja myślę, że Katarzyna zgody my proponujemy użytkownikom językach no właśnie w refleksję nad językiem i dokonywanie pewnych świadomych wyborów chodzi właśnie chciałam dlatego zaczęła mówić o tym jak my rozumiemy, czyli może też niewiele miał wchodzi ono, że ktoś zarządza, że my tutaj zaraz napiszemy jakąś ustawę albo uchwały, której się zabrania używania jakich słów, bo po pierwsze to w ogóle nie ma sensu zacznie, ale po pierwsze, co nie ma sensu z różnych powodów choćby takiego, że nie wiadomo, jakoby to miało mieć moc, że nie wiadomo, że rzecz, że do nie tak się ds. ryzyka w ogóle podchodzi, ale właśnie tutaj tak jak koleżanka powiedziała zachęcamy do refleksji i np. dziennikarzy, którzy są no powiem użyjmy innej metafory na pierwszej linii frontu wyznaczy, którzy są, którzy decydują państwa język decyduje pan jak państwo mówił decyduje bardzo dużej mierze tym po tym, jak ludzie mówią też taka i radio telewizja czy w ogóle media to są instytucje takie wzorce twórczy prawda ani system edukacji urzędu jest przekonany, że 2000 × w Polsce każdego dnia to nie jest kontrolowanie języka, ale tysiące ludzi każdego dnia szuka jakieś poprawnej formy nie chodzi o prawdę nie chodzi o transparentność taka dawka Radiohead czy poszły posiadanych chodzi o Zachodzie coś innego to chodzi o to, żeby zastanowić czy na sposób mówienia, do których jesteśmy przyzwyczajeni, które wielokrotnie wcześniej słyszeliśmy po prostu nie rani kogoś nie rani nie obraża nieważne no tak chciał nie chodzi o taką empatię wyrażaną językowo o to, żeby to jest bezdyskusyjne jest się zwracamy po prostu jako językoznawcy, którzy mamy jakiś wygląd więcej wiemy jak ten język funkcjonuje też, skąd wzięły różne formy, że wracamy po prostu zwyczajnie na to uwagę, że takie formy właśnie, które pan tutaj przywołał na początku, że demokracja jest kulawa, czyli nazwanie demokracji czy sobie czegokolwiek innego sposób, który odnosi się do osoby nie da jakieś niepełnosprawności może osobę dotkniętą niepełnosprawnością czy mającą niepełnosprawne po prostu może się ta osoba poczuciu, że ona nie musi się poczuć urażona, toteż jeszcze byśmy ziemi jesteśmy w stanie wyjść skórę wszystkich osób niepełnosprawnych czy wszystkich osób nie wie czarnoskórych poznam, by róg osoby, które czarną skórę, które same o sobie mówią jestem Murzynem po prostu nie widzę w tym nic złego bo, bo dla bardzo dużej części użytkowników języka polskiego nazwa Murzyni niesie za sobą negatywnych konotacji, ale są też takie osoby lub czarnoskóre mieszkający w Polsce, które nie chcą po prostu których, które czują urażony, kiedy się o nich w ten sposób mówi i którzy z praktycznego punktu do pragmatycznego punktu widzenia, słuchając pani może rozpocząć tak dobrze to w takim razie może mieć konflikt pomiędzy różnymi grupami, z których nawet termin między poszczególnymi osobami tej samej grupy wykluczane są dyskryminowane przez język ktoś powie to ja chcę, żeby mówić o mnie, że jestem osobą niepełnosprawną, kto spojrzy z niepełnosprawnością ktoś powie, że nie chce być także to nie jest konflikt między grupami nie wydaje mi się, żeby to był konflikt między różnymi grupami osób niepełnosprawnych z niepełnosprawnościami to jest pewna różnorodność auta identyfikacji i oczywiście także w kontaktach 11 tak, jeżeli będzie o tym w to możemy zapytać tak czy sama osoba powie o sobie jestem osobą niepełnosprawną jestem za sobą ponad niepełnosprawność, ale problem tutaj jest inny i Katarzyna zaczęła o tym, mówić mianowicie, jeżeli my używamy w znaczeniu przenośnym słowo, które w znaczeniu podstawowym dosłowny odnosi się do niepełnosprawności to w większości przypadków większości takich utartych zwrotów to są wyrażenia wcale nie neutralne dostał wyrażenia oceniające demokracja Okaj demokracja jest kulawa demokracja kuleje to znaczy coś co jest nie tak tak pan na samym początku powiedział i w związku z, a używamy tego słowa tego określenia fakturę za sposób programy największa, że zło takiego określenia to jest to, że oto dokonujemy takiej, a socjalizacji tak, że kulawe złe niepełnowartościowy, a to Sojusz uderza w osoby z niepełnosprawnością to jest ciekawe na początku powinienem o tym, powiedzieć słuchaczom, ale konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, czego mam nadzieję, że słuchacze skoczek zdają sprawy co zdaje sprawę Otóż konwencja prawa osób niepełnosprawnych w artykule o ósmym, który nosi tytuł podnoszenie świadomości głosi tak, że państwa strony, a Polska jest stroną zobowiązują się podjąć natychmiastowe skuteczne i odpowiednie działania w celu podniesienia świadomości społeczeństwa w tym na poziomie rodziny w sprawach dotyczących osób niepełnosprawnych punkt ba zwalczania stereotypów uprzedzeń szkodliwych praktyk, czyli to jest język jest nośnikiem tej stereotypu czy reformy są nośnikami stereotypów czyta tak jak nazywanie autor styk wiem czy osoby, które zakreśla Kamil Cliver małomówna czy tak jak nazywanie używanie nazwy właśnie ADHD na określenie osoby, które znowu ta realna szansa na służbowe genialne przykłady usłyszał naszej antenie na początku lipca określenie to schizofrenią, ale dotyczy to sytuacji politycznej, który gości wraca do tego tuż przed podział tutaj ta sytuacja chodzi tam partie czy opozycja jest jakaś schizofrenia tak to jest niesamowite, że czytając list słuchacza Jacek 7 aha teraz ktoś, kto się wzmaga z tą chorobą włącza radio słyszę coś takiego to jest 1 rzeczywistość, a druga rzecz cała reszta społeczeństwa, które niekoniecznie są to, o czym pani profesor mówi tak Jonas, czyli takiej ochronie jest czymś złym, bo to jest to samo słowo usłyszałem to jest bardzo ciekawy mechanizm jest aktor zresztą także oczywiście, że te wyrażenia wyrazy, które pan tutaj przywołał czy kulawy czy schizofrenia mają na powiedziałabym, że ten w tournée znaczenia przenośne takie z tymi negatywnymi emocjami są już na tyle ugruntowane, że one też funkcjonują słownika co oczywiście wcale, jakby dla wielu osób jeśli coś w słowniku znaczy, że można używać nie chodzi o to czy można czym nie chodzi o taką poprawność prawda słów kilka rejestrują to co jest w języku należycie z życiem ktoś sprawdza klasówki dzieci sięga posłowie szybko i USA inne zupełnie inna sytuacja to nie jest kwestia gramatyki to nie jest kwestia poprawności takiej językowej, ale chcemy być poprawni w tym sensie, ale tak innego rodzaju poprawność stale żądamy takich metod jak w przypadku właśnie prostuję odmiany wyrazu albo takiej drogi jednak tylko przełożeni nie da się tego przyłożyć tu chodzi o to właśnie, że nie, jakby to z punktu widzenia takiej semantyki, czyli znaczenia jest jak najbardziej poprawne, dlatego że ludzie jeżeli, jeżeli w ogóle można do metafor przyłożyć pojęcie poprawności naprawa metafora polega na tym, że zauważamy w jakimś zjawisku, jakie cechy te i zauważamy te same cechy innym zjawisku to drugie zjawisko nazywamy za pomocą słowa odnoszącego się do tego zjawiska, czyli n p . w tym wypadku schizofrenia to jakaś taka dwoistość rozdwojenie, że coś jest, że rzeczywistość składa się z jakby 2 aspektów takich wydawałoby się nie udających się ze sobą pogodzić prawda los na to także klub wartość ma tak, bo nikt nie powie, żeby piękne schizofreniczny obraz na taką możliwość tak powie, ale to na pewno nie będzie standardowe natomiast natomiast w tej i w ten sposób, jakby się ta nazwa tutaj schizofrenia zaczęła funkcjonować w nowym znaczeniu, ale czy tylko do końca, ale cała rzecz polega na tym, że tutaj, jakby zawieszamy zupełnie w mówieniu o tym czy w tym, o czym tutaj mówimy o kwestie takie poprawności językowej to jest takie podejście trochę inny przykład bardzo często przy wału przywoływany używania form żeńskich prawda i teraz jedne są kobiety, które chciałyby, żeby mówiono o nim żona jestem psychologiem pedagogiem, a są kobiety, które chciałyby, żeby mówiono o nich, że jestem psycholożką socjolożką pedagożka i mojego doświadczenia kontaktami z ludźmi z użytkownikami języka polskiego w wynika, że naczelnik tego nie policzył, ale że można sądzić, że te grupy osób, które chcą nawet w odniesieniu do siebie grupy kobiet używać takich form żeńskich są tak samo istotna grupa tak samo liczna jak i akta, które nie chcą używać form męskich to jest chyba muszę zapytać, bo to chyba to czy chce, żeby mówiono o mnie w tym psycholożka albo psychologiem jeśli tylko dla to w tym zawiera w tym w cenie akcji woli za jakiś inny normalny czas aut, a petent lokacjach ważne tak samo sam SA za jak tutaj ja przepraszam nie dokończy skończę wątek, żeby i, czyli inaczej mówiąc to czy nazwiemy jakąś kobietę psychologiem czy psycholożką, jakby to niema tutaj w związku z poprawnością językową, jeżeli uznamy, że obie te nazwy psycholożka z poprawną językowo nazwą tylko wąsy, by tylko syn, gdy takim szacunkiem dla wyborów z pewnym właśnie dyskryminowanie i t d . i t d. tak też, jaki przychodzi ktoś siedzi w internecie są nasze stacje radiowym ujawnia miał na jutro rano zamówić firmie druk wizytówek i właśnie teraz siedzi myśli to co mam zrobić jak znam no bo to są ciągle w rasowego praktycznie w wymiarze bardzo zawężone są reguły nie rozerwie, ale jest ich rzeczy, które trzeba w tym momencie powiedzieć jednak, że to jest taka, że jeżeli ktoś mówiąc popełni błąd gramatyczny n p . w odmianie albo wpiszmy błędy ortograficzne to najlepszym wypadku zostanie po prostu niezrozumiane debaty czasami tak to jest także niewłaściwa forma oznacza, że powiedzieliśmy co innego niż chcieliśmy chcieliśmy, a druga rzecz, jeżeli przyniesie komukolwiek ujmę ten błąd to samemu mówiące oczy 1000 dla siebie kompromituje to w internacie to kończy merytoryczna dyskusja ktoś popełni błąd 2 filarze czy podatkach czole napisem PiS po polsku zwykłych wikariuszy już tak w pryzmy w, jeżeli komukolwiek to przynosi ujmy to samemu piszące Emu możemy uznać, że kompetencje tej osoby merytoryczne co tak dążę i to co osoba pisze trybowi jest tak sensowne, że literówka nam przeszkadza, ale tak, jeżeli ale, o co chodzi chodzi o to, że błędy tradycyjne błędy językowe, jeżeli kogokolwiek uderzają, jeżeli to autora macho natomiast, jeżeli my używamy słownictwa, które takiego właśnie jakże demokracja kuleje czy schizofrenia jako coś niedobrego coś niekontrolowanego to nasze wypowiedzi uderzają w nas nasze wypowiedzi w pierwszej kolejności uderzają w takie osoby, do których użyte przez nas słowa odnoszą się w znaczeniu podstawowym, czyli do osób z niepełnosprawnością ruchową do osób ze zaburzeniami psychicznymi tak jak z drugiej strony jest różnica podstawowa druga sprawa, które chciałam się odnieść jest duża pokusa i sami same jej ulegamy, żeby traktować w sposób jednorodny wszelkie przejawy dyskryminacji niezależnie przeciwko komu ta dyskryminacja jest, czyli mówiliśmy tutaj form żeńskich mówiliśmy o osobach czarnoskórych mówiliśmy o osobach niepełnosprawnych nie mówiliśmy w ramach tak, jakbyśmy chcieli przyrównać dyskryminację takich osób do dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami natomiast mniejsze wydaje, że jeżeli chcemy pomyśleć także o to musimy uwzględnić doświadczenia tych osób to najprawdopodobniej doświadczenie osób z niepełnosprawnościami osób niepełnosprawnych jest inne niż doświadczenie innych grup i dyskryminacja, jakiej doświadczają osoby z niepełnosprawnościami jest w z tego coś się na ten temat czyta, jakie są wyniki badań jest dużo głębsze dużo poważniejsza niż dyskryminacja innych osób, dlatego że dyskryminacja to pewne formy dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami mają mimo podpisania konwencji mają charakter instytucjonalny w tym sensie, że instytucje są nieprzygotowane do tego, żeby osoby z niepełnosprawnościami traktować jak i innych obywateli zapewnić tym osobom poszanowanie godności jest takie opracowanie szesnastego roku do badania jakościowe dotyczące dostępności kobiet z niepełnosprawnościami do opieki ginekologicznej i okazuje się, że przychodnie są nie instytucjonalni i instytucjonalnie nieprzygotowane do tego, żeby takie pacjentki czy takie klientki objąć należytą opieką katalog, jakby tych braków to jest i katalog wad strukturalnych i katalog tegoż czy w sensie brak podjazdu dla rozgłosu za wysoki blat recepcji tak, ale również np. sytuacje takie, że pacjentki oddzielane są przynależne zgodności co nie znaczy, że ja chcę powiedzieć, że w pierwszej kolejności to powinniśmy zajmować sprawami bytowymi sprawami egzystencjalnymi tych osób, a sprawy języka odłożyć na później nie tylko chcę powiedzieć, że o osoby z niepełnosprawnościami są dyskryminowane dużo bardziej i dużo i bardziej wielorakie sposób niż inne grupy dyskryminowane np. osoby z niepełnosprawnościami i to zarówno kobiet jak mężczyźni są inwentaryzowane i się traktuje dorosłych ludzi traktuje dzieci, zwłaszcza te osoby, które wymagają jakiejś asysty opieki drugi jest, ale w wymiarze praktycznym wymiarze widać w wymiarze językowym też chciałam o tym, że zamiast językowym też w czasie protestu osób opiekun osoby na zmiany w sejmie takimi twarzami tego protestu było 2 panów ich matki jak pan jako partię tak jak Anglika tak i przez Yale dni o panu artykuł mówiono gazety tak mówi Jan pisały Kuba Aten dwudziestokilkuletni, a jest teraz mężczyzna ja rozumiem, że jego mama jego matka mówi mówi ani klubach trudno, żeby mówiła pan Jakub zęby mówiła, bo przeprowadzić nie używamy rok im nie rozumiem też, że być może dziennikarze, którzy mówili kup pisali Kuba ani Jakub, czyli wzbudzić sympatię, ale jednak o obcym dorosłym mężczyźnie formy grzecznościowe tutaj języka polskiego, a pan przewidują po pierwsze, pan, a po drugie, formy nie zdrewniałe im tak inaczej mówiąc co innych osobach, które tam brał udział czy w tym proteście czy jakichkolwiek innych działaniach to co się mówi pani wciska pan i krakowski ewentualnie tam pani Anna Iksińska albo pani Anna, jeżeli już jest kolejna relacja tutaj rzeczywiście przez przez długi czas było były były te formy bez pan były tylko formy zdrobniałej imieniem to w stosunku do pana linki im było trudniej zrobić mamy projekt właśnie małe i tutaj też jest jeszcze 1 taka istotna rzecz, że ta dyskryminacja, którym Jadwiga mówiła właśnie ona dotyczy jak i tym się już nie zajmują językoznawcy my wiemy na różnych badań oczywiście takiej sfery życiowej bytowej też godności w ogóle dostępności tak dalej tak dalej, ale też, jeżeli właśnie słyszymy, że jakiś system misji n p . na systemie schizofreniczne przecież tam w polityce schizofrenia to no właśnie tak jak tutaj wcześniej powiedzieliśmy widzimy postrzegamy jako coś nie dobrego nie no je normalnego czy inaczej mówiąc te nazwy są piętnujące zwyczaj, że uczniowie studenci zachowają się znalazły wyjątek jak rzecz, mówi że Temida ślepa sprawiedliwość została to przepraszam bardzo nawet jadąc na spotkanie myślałam od no właśnie faktycznie jest tak, że bardzo dużo frazeologii zmów o ze słowem ślad jest pejoratywne i faktycznie Temida ślepa, ale Temida ślepa dlatego z ze ma nie widzieć kogo sądzi i ten pomysł ze ślepotą Temidy tak jak ja rozumiem jest taki oto, że sprawiedliwość nie patrzy czy sądzi króla czy sądzi poddanego sądzi zaczyna w tym sensie, że tak oczywiście jest to metafora i chciałoby, ale to zupełnie innym gruncie chciałoby się na gruncie państwa prawa, a tak, żeby rzeczywiście w dużej mierze było tak, że wymiar sprawiedliwości zachowuje się tak samo niezależnie od tego czy sprawa dotyczy luminarzy polityki celebryty czy sprawa dotyczy zwykłego obywatela czy obywatele należącego do dyskryminowanej mniejszości i rzeczywiście zastanawiałbym się tutaj określenie, że Temida ślepa należy uznać za pejoratywne i to bym być może pytała o to, jaką grupa osób osób nie widzą niewidomą niewidzących, bo np. tak czy te określenia ich więcej, ale właśnie padł w ślepy los, który nie wie kogo trafi tak w jakim stopniu ich w jakim stopniu ich obrazy czy boli wysiada dopuszczają pani taką sytuację, że ktoś może prezes grupy jest reprezentantem grupy dystyngowany może powiedzieć to zależy od kontekstu nie jest w stanie odpowiedzieć może tak jak na wzrost i sprawiedliwości nie boli je aż po torach, a w przypadku dajmy NATO tam ślepej drogi albo czy talony bony albo jeszcze bardziej ślepa droga akurat ślepa uliczka ani noblistą nacechowane negatywnie, ale są takie jak, ale jest taka refleksja nad językiem jest taka procedura badawcza i procedura w recenzowaniu artykułów naukowych, a nasze tradycyjne znaczone polega na tym badań np. badania medyczne, że pacjent nie wie czy dostaje leki czy placebo lekarz, który prowadzi nie wie czy pacjent dostał, ale dla ECS, by 1 wersja tego procesu druga wersja jest recenzowanie tekstów naukowych recenzent nie wie czy tekst wykazuje recesję autor tekstu nie jak dograć sezon i była pewna tradycja zapuszcza z angielskiego, że to się nazywało w błąd podwójnie ślepa podwójnie ślepa próba podwójnie ślepa procedury recenzowania nie odeszliśmy od tego mówimy o 2 imię nie anonimowej procedurze recenzowania sens jest ten sam nawet bardziej jest wyrazić wyrazić, bo raty metafor ani metra wrażliwe zamyśle policzka jak możemy mówić uliczka bez przelotu to nie jest tak, żeby jesteśmy z przymuszaniem sens język demo jak, bo demokracja sobie radzi po prostu tak demokracja albo oporne źle funkcjonuje tak czy ewentualnie, że zacytuję tak taśmy jest czysto teoretyczna tak jak państwo tak jakby nikogo nie obraża bardzo ciekawe dlatego, że to sprawia podejrzeń co pani sprawę trochę, że my się z kraju zaczyna myśleć o języku w ten sposób, że jest to pewien kompleks kompleks złożony z bardzo różne twardych reguł i inne określeń, które są wartościujące, ale rozumiem też nie wie jak to powiedzieć jako pewnego kontekstu, w którym to używa luka w liście na każdy na używanie każdego słowa czy używaniu każdego słowa bierze udział jego semantyki, czyli znaczenia tzw. pragmatyka, czyli to właśnie w jakim kontekście jest używane przez kogoś kogo i prywatnie publicznie owacji na jakiej sytuacji na takiej, kto mówi, bo myśmy sobie teraz znowu troszkę innego pola, ale cały czas przy tym samym zostajemy, jeżeli my tutaj np. używamy w taki skrót owca LGBT no to możemy sobie wyobrazić czy słuchacze mogą czy znaczy wyobrażam sobie, że używamy go w kontekstach neutralnych natomiast są np. media w Polsce, które używają tego, bo jako synonimu zła wszelkiego i t d. i wszystkie konteksty czy większość kontekstów, które się pojawia wyrażenie światełka LG BT czy może nie większość, ale bardzo dużo to są konteksty właśnie nacechowane negatywnie i przez to na udają temu w tym słowom tym wyrażenia od razu wartościowanie negatywne, czyli jak istotne też, kto używa prawda, jeżeli znamy, jakby te reguły kursowe, czyli wiemy, że określona grupa nadawców w Polsce przypisuje takiej takie znaczenia pewnym słowom czy określona inne albo używa tradycyjnych znaczeniach to też wszystko ma wpły w na to jak słyszę słowa rozumiem, ale będą nalegała zgadzam się z domu co do zasady z tym co, ale będę nalegała na pewne rozróżnienie mianowicie takie, że wypadku osób z niepełnosprawnościami osób niepełnosprawnych cała tradycyjna strefa dyskursu na temat jest albo medyka wirująca albo sugerująca czy pokazujące, że są w jaki sposób gorsi i to, czego nie ma chyba albo jeszcze inny wystarczająco mocno rozwinęło wśród aktywistów i aktywista czek badania niepełnosprawności, dlatego że tam jest aspekt bardziej badawcze bardziej akademicka jest aspekt aktywizmu, że ten aktywizm osób z niepełnosprawnościami osób niepełnosprawnych jeszcze się do naszej świadomości jako społeczeństwa nie przebił i w tej Katarzyna wcześniej użyła słowa bardzo niebezpiecznego używa go w dobrej wierze ja też używam dobrej wierze empatia musimy też uważać, żeby w naszym, aby listy, czyli osób bez niepełnosprawności tak dysku się na temat osób z niepełnosprawnościami to co nam się wydaje, że z empatią jest trochę pod barwione jednak protekcję praw i protekcja dali mem litością brakiem szacunku miałem odbieranie godności odbieraniem sprawczości to szczerze mówiąc doszliśmy do jakiego punktu, że jestem przerażony sparaliżowany tą sytuacją, ponieważ realizowane właśnie o działach seriale powodzi, ale w ręku, ale 11 problem, który do 1 oraz składają się z 4 pomniejszych polega na tym, że tak skoro ja wiem, że zmienia się w naszej komunikacji w języku to jakich słów używamy też muszę uważać też, w jakich grup może trafić ze względu NATO, że niektóre z nich mogą poczuć dotknięte w dodatku jak rozumiem jeszcze to zależy od kontekstu czy ktoś tego słucha ze znajomymi czy ktoś jest w urzędzie np. czy gdziekolwiek indziej i to tworzy taką sytuację, że byłem podobnych zdarzeń jak minut temu pani poseł powiedziała użyła określenia, że osoby niepełnosprawne osoby, a platyna nie relatywnie mniej, ale w razie Abla izba to jest bardzo niezręcznie spolszczony termin dotyczy określający tego, że osoby pełnosprawne dyskryminują osoby niepełnosprawne z niepełnosprawnościami tak tak tak się to zjawisko inny to dyskryminowania osób z niepełnosprawnościami przez osoby pełnosprawne tak się nazywają dla mnie najlepszego polskiego pełnosprawnych brzmi niebezpiecznie, bo to oznacza, że dzień ludzie na pewno Stone, a więc takich sytuacji właśnie Bolka panie redaktorze sprawa taka ja myślę, że to jest ważne i powinna wybrzmieć czy inne dziennikarzach, dlatego że wypadek wykonujących zawód wypowiadający się publiczne ciało, że znacznie większe obowiązek refleksji nad językiem z racji tego, że uczestniczą czy wydają się państwo w przestrzeni publicznej jest jeszcze 1 rzecz ja myślę, że zawodowo nie powinni państwo myśleć zaraz, kto mnie słucha każdy może mnie słuchać każdy, kto przekręci te naukę my to pytam czy kliknie w związku z tym my wszyscy to znaczy państwo jako dziennikarz my jako wykładowczyni akademickie my w tej chwili jako goście Radia jak mamy obowiązek zastanowić nad tym jakich słów używamy jakich używamy ich nie nie zastanawiać, kto słucha jestem pewien, że jakaś kobieta słucha teraz powiedziała pani profesor powiedział gość nie powiedziała gościnnie na koszty są 2 kobiety praw znowu męski jest rok, gdy relacje te realia Nata absolutnie ma pan rację i potencjalna słuchaczka ma rację nie powiedziałbym tego przed rozmową po to, państwo panie tym co mówią pokazują jak jak wielokrotnie złożony jesteśmy także nowy 2 jest pewne rzeczy jesteśmy wychowani w jaki sposób w języku tak jak zbierałam i sprawności komunikacyjnej w języku polskim kilkadziesiąt latem wtedy zwyczaje językowe były inne normy, ale nie normy takie narzucone przez radę tylko normy wynikające z naszego przyzwyczajenia językowego były inne one w czasie jak ja się posługuje językiem polskim dość radykalnie się zmieniają i w związku z tym jak próbuje się do nich dostosować czasami się dodaje lepiej czasami się udaje gorzej na tym i nie wiem, jaka jest forma żeńska od gość gościnni tak taka forma zaczęła upowszechniać ustalone normy tak, chociaż ja akurat nie wolna mój błąd, czyli uważanego za błąd tutaj w ogóle tego, że się nie pomyślało o tej formie gość jakoś to realne zaraz właśnie powinno bardzo przepraszam na pewno sytuacji nie mamy jak w pewnych sytuacjach nie mamy wyjścia to znaczy np. forma gość czy tak jak tutaj powinniśmy pan powiedział, że panie są moimi gośćmi prawda ona jest tak od dawna ugruntowana w języku i odnosi się właśnie do również kobiet szczególnie w tej liczbie mnogiej, że na A2 powiedział w formatach gościnni tam nowa forma one przez to, że nowa jest ono pewien sposób nacechowane poza tym, gdybyśmy powiedziały, że jesteśmy tutaj pańskim gości sami powiedział byśmy coś więcej niż to, że jesteśmy tutaj zawiezione do Anglii trochę swój światopogląd mentalne, które już są one właśnie tu, toteż tym trzeba pamiętać, że byli jakby, używając pewnej formy pewien sposób zdradzamy też świat mówimy o niewiele więcej niż tak naprawdę wypowiadający niższy niż mówimy niż wydaje się, że mówimy również powiedziałabym, że tak jak mówimy tutaj używały były używaliśmy słów osoba niepełnosprawna osobami z niepełnosprawnościami w ogóle sam wtedy fakt pojawienia się tego wyrażenia osoba z niepełnosprawnościami, o czym tutaj, o której tutaj koleżanka wcześniej mówiła to sam fakt pojawienia się tego też z wynikiem pewnej świadomości teraz, jeżeli mam, jeżeli słyszymy, że ktoś używa tej formy to możemy sobie też ona jakby niechcący chcący, ale zdradza też właśnie ten rodzaj świadomości prawda czy mówi coś więcej niż tylko mówią o o tym, o tym znać nie tylko komunikuje nam coś o ludziach mających jakąś niepełnosprawność, ale również mówi o sobie zawsze o tym, że ona 1 i nie wiem jestem mówił tak takim żargonem jest w tym dyskursie prawda, czyli żona trochę właśnie tę świadomość ma inną niż powiedzmy to była świadomość 20 lat temu bardzo mu jeszcze brak nikomu do głowy nie przyszło, żeby powiedzieć w Polsce osoba niepełno tak, ale to już mu się wydaje słuchacze słuchaczki wiedzą państwo znacie żadnej ze słuchaczy słuchaczki też jest przejawem takiego relatywnie od niedawna od niedawna oczywiście ja ani ani tego nie oni mówi, że to źle ani mówić też dobrze w broń Boże tego nie oceniam tylko ty chcę pokazać, że gotowi w formy, jakimi się posługujemy czy inaczej, że jest wiele takich form, które mamy do wyboru w stosunku do innych form, bo np. mogli moglibyśmy dziś po prostu tylko słuchacze i ta forma też obejmowałaby kobiety, bo ta forma żeńska jest też, że ta forma męska ma też odniesienie do kobiet to w każdym razie, jeżeli wybieramy formę słuchacze słuchaczki to jakby no właśnie odkrywamy coś mówimy coś w ten sposób też osobie prawnej i w ogóle ma bardzo ważne pytanie związane z tym, o czym mówiłem wszak konwencja prawa osób niepełnosprawnych, a mianowicie artykuł, który we fragmencie cytowałem to dla mnie jednak osobiście to jest trochę taka sytuacja, że oto Polska jako państwo podpisuje się pod tą konwencją zakładamy, że państwa, które zobowiązują będą realizowały ale w jaki sposób mają realizować zwalczanie strup typu uprzedzenie szkodliwych praktyk w kontekście języka to jak mamy już bowiem nabrzeże na ręczniki szkolne np. był już dni nie by n p . w, by poudawać kiedyś były takie badania prowadzone były analizowane podręczniki do klas 13 i się okazało, że tylko jakiś minimalny promil, bo nawet nie procent tekstów mówi w ogóle osobach niepełnosprawnych czy n p . jak jest rodzina taka, że osoby, która jedzie sobie na wycieczkę są zdjęcia czy obrazki tej rodzinnej lustrację to tam są wszyscy pełnosprawni i biało biało skórze, że tak powiem w Polsce i najczęściej te są rodzina składająca się z mężczyzn kobiety syna i córki Asia w takiej sytuacji premia nie mówi chiński osoba powinna być nie wiem nie wiem nie mówi o tym co powinno być sypanie mandali rodzin tylko wasze podaje przykład jak, ale bardzo, ale to pani profesor mówiła 20 minut temu o tym, że są różne tak jak szkody dla różnych znałem, ale związane z Zatorza nie wiem ale gdzie laureata z kontekstem teraz akurat uważam, że powinna być osoba z niepełnosprawnościami na takim rachunku koniecznie no może, gdyby ale, ale skończyła, bo karty rodzina to nie wynagrodzenia przez inną może nie musieli użyć ich rodziny na chwilę za chwilę przecież po nauka szkolna trwa wiele wiele lat prawda i teraz, czyli to jednak takiej narracji budowania tekstów Cocteau jest bohaterem tych tekstów potem coś o tym, bohaterach mówi jaki, jakiego słownictwa używa w stosunku do tych bohaterów jak mi się też używa właśnie takich naz w, które od dawna są zakorzenione w języku jak nie sądzę, żeby schizofrenia się pojawiła w podręczniku do klasy tam 0304 . ale np. kulawa demokracja już także czy może demokracji, ale coś coś tam pole 1101 więcej, więc to co choćby jest też szansa na orzeczeniu może zrezygnować ze używania słów, odnosząc się osób leczonych w tym z niepełnosprawnościami, które te słowa szybszy od 30 lat 20 były częścią dyskursu prawdę medycznego kalectwo kaleka inwalida inwalida przepraszam bardzo mój ojciec orzeczenie, że jest inwalidą wojennym pierwszego stopnia 50 lat temu sześćdziesiąte pamiętam napisy w sklepach osoby o widocznym kalectwie da są kontrowersje także są załatwiane poza obsługiwana była kolejność te słowa do tej pory istnieją natomiast w tej chwili ich używanie no być może poza jakimiś dyskursem historycznym medycznymi medycznym wie medycznym nie zmieniło się orzecznictwo w tej chwili się nie orzekł 20 lat temu czy 30 lat temu nie orzeka się paliwa sprawność orzekania niepełnosprawności na nie zostały jeszcze parę lat temu pamiętam ogłoszenie w internecie, że wózek inwalidzki sprzedane polityki albo możliwe parlament miejsce dla inwalidy Lilian czy na no tak no to się nazwa miejsce czyta Legii, ale jednak nie zależy od daczy to, aby sprawdzić dalsza droga jak nasze nazywa ja słyszałem miejsce dla osób niepełnosprawnych, a także może niepełnosprawnym osobom jest osoba, ale nie słyszała cała wiadomo, że chodzi jednak zobowiązanemu z niepełnosprawnością ruchową, ale w każdym razie konkluzja moim zdaniem powinna tak jeśli chodzi o zapobieganie dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami i przemocy symbolicznej unikajmy tam, gdzie to jest możliwe na tyle to jest możliwe słów i wyrazie po pierwsze, te odnoszą dawnych słów odnoszących się do osób z niepełnosprawnościami, dlatego że słowa są negatywnie nacechowanych użyła pani określenia przemoc symboliczna, że to jest ważne dla ludzi, którzy na stres słuchają, że oni mogą popełniać akty takiej przemocy symbolicznej nieświadomie no tak, dlatego że jest kaski druga sprawa narzędzie unijny jest narzędziem przemocy uważają, że unikajmy takich teologii zmów określa przenośnych, które w znaczeniu dosłownym zawierają elementy odnoszące się do niepełnosprawności przy czym czasu określenia nowo tak stare dawne typu coś kuleje Aleca aktorzy kalekie jest chore, a w sensie złe nie działa tak dalej dlatego, że to i są takie teorie lingwistyczne na ten temat ten aparat, zwłaszcza językowym obrazem świata chodzi o to, że takie określenia posługiwanie się nimi, ale to, że słyszymy też wzmacniają nas albo tworzą w nas przekonanie, że od osoby niepełnosprawne z tym złem i osoby niepełno z niepełnosprawnościami są gorsze, a tego chcielibyśmy uniknąć kończymy naszą rozmowę i naborze po prostu zaproszę na kolejną rozmowę panie, ponieważ dla mnie jest dopiero początek długiej opowieści o tym co robimy z językiem co język robi z nami, szczególnie że jestem pewien, że dzisiejsze rozmowy słuchacze mają słuchaczki mają w głowie bardzo wiele różnych znaków zapytania Nadala za dzisiejszą bardzo dziękuję, bo z nami prof. Katarzyna Kłosińska Uniwersytet warszawski projekt dziękuję bardzo prof. Jadwiga nigdy się nie widzi również Uniwersytet warszawski bardzo dziękuję za dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA