REKLAMA

W zeszłym roku prawie 6 tysięcy Polaków było podsłuchiwanych przez służby

Połączenie
Data emisji:
2020-07-15 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Wojciech Klicki z fundacji Panoptykon dzień dobry dzień, aby 5711 osób było podsłuchiwanych przez policję służby specjalne w ubiegłym roku to jest pewien drobny spadek, ponieważ przed rokiem służby chciały rozpraw rozpracowywać ponad 6000 osób, ale właściwie w jaki sposób należy czytać te sprawozdania prokuratora generalnego po sprawozdanie, które właśnie trafiło do Senatu myślę że, zanim skupimy się Rozwiń » na liczbie trzeba by powiedzieć co stoi za tą liczbą i w jaki sposób taka kontrola operacyjna jakość mówi fachowo, bo potocznie podsłuch jest zarządzana znaczy co się dzieje pomiędzy decyzją pomysłem policjanta albo przez funkcjonariusza służby, a faktycznym założenie podsłuchu, a więc jak służba uzasadnia wewnętrznie potrzebę założenia tego podsłuchu albo kontroli korespondencji maila i składa wniosek, w którym uzasadnia tę potrzebę do prokuratora prokuratury może go wstrzymać bądź wysłać dalej następnie zgodę bądź nie wyraża sąd wtedy po przejściu takiej procedury ten podsłuch kontrola operacyjna jest stosowana, więc modelowych wyglądałoby to całkiem przyzwoicie, gdyby nie to, jeżeli się przyjrzeć tym liczbom odrobinę bliżej, bo pan tak powiedział o ponad 5000 osób podsłuchiwanych w tym jest jedynie ponadto liczbą jest z około 120 wniosków, które zostały zaakceptowane, które zostały w tej procedurze, która przed chwilą opisałem odrzucone odrzucone przez sąd na tym około 100 przez prokuratora przez sąd z tych ponad 5000 tylko 25 i to bardzo podkreślam, bo ze wszystkich informacji jakie, jaki na ten temat posiadamy wynika, że kontrola, którą sprawuje niezależny niezawisły sąd nad tym procesem fikcyjna sąd sędzia ma w tym także godziny na zweryfikowanie tej sprawy dostaje na dostaje jakąś potężną liczbę wniosków nie jedynie 2 tylko kilkadziesiąt do rozpatrzenia niema fizycznie możliwości zweryfikowania czy w każdej z tych spraw podsłuch jest faktycznie potrzebne, więc to nie jest tak liczba odkrył pan zaczął 5000 nie jest coś co możemy analizować w oderwaniu z tego, że zarządzenie podsłuchu jest po prostu arbitralną decyzją tego funkcjonariusza tej służby, bo jeżeli oni chcą założyć podsłuch to przez kontrolę prokuratora, a w szczególności sądu na końcu bez problemu przeszli znów no tak teraz z zastanówmy się w ogóle nad tymi liczbami, bo liczba się w ogóle dużo ciekawych rzeczy dzieje po policja wnioskowała o podglądanie podsłuchiwanie 4322 osób, ale równocześnie z dorocznego sprawozdania ministra spraw wewnętrznych administracji wynika, że liczba policyjnych wniosków przekroczyła w zeszłym roku 8000 co co podkreśla też TV 24, skąd skonta różnica co to jest właściwie rozbieżność wynika z innej metodologii liczenia 4000 dotyczy osób 8000 dotyczy wniosków można z tego wyciągnąć prosty wniosek, że przeciętnie 1 osobie policja chciała założyć podsłuch 2× potem wniosek nie dotyczy za każdym razem innej osoby albo może wytyczne co innego urządzenia przestępca ma 10 telefonów na wszystkie 10 zakłada się podsłuch z perspektywy tego tej liczby ogólnej tych 45000 wniosków będzie 1 osoba podsłuchiwana z perspektywy policji w ramach metodologii liczenia policji będzie to będzie do wniosków 9 natomiast, jeżeli pan poruszył ten wątek sprawozdania policji oddzielnego względem tego generalnego sprawozdania mnie tam zainteresowała jeszcze inna liczba aktów akurat jakoś nie przebiła się do opinii publicznej policja składa wniosek o zastosowaniu stosowała kontrolę operacyjną podsłuchy ponad 8000 spraw natomiast zgodnie z informacjami, które przedłożą przedłożyła policja w 1303 przypadkach uzyskano dowody do procesu karnego oznacza to, że na 8000 spraw 6700 nie przyniosło żadnych dowodów, czyli zastał zdecydowano się w założeniu podsłuchu no, kierując się jakimiś podejrzeniami, ale ten punkt podejrzenia w toku działań policji działań operacyjno rozpoznawczych się po prostu nie potwierdził, ale czy to oznacza, że cały czas zastanawiam nad tym jak w ogóle działa ten ten mechanizm udzielania zgody na podsłuch to znaczy razem rząd musi być właściwie ta procedura musi być powtarzana w przypadku każdej każdego urządzenia każdego sposobu podsłuchiwania, czyli to nie jest tak, że obsługujemy osoby konkretną możemy zrobić wszystko tylko każdy z tych każda z tych metod podsłuchu musi uzyskać osobną zgodę osobne zezwolenie tak to to prawda trochę koszt to urozmaicając Sąd Okręgowy w Warszawie jest tym tą instytucją, która rozpatruje najwięcej wniosków o zarządzeniu kontroli operacyjnej ze względu na to, że do tego sądu trafiają wszystkie wnioski ze służb specjalnych ABW CBA policyjne trafiały do sądów okręgowych właściwych dla komend wojewódzkich i w Sądzie Okręgowym w Warszawie jest kilkunastu sędziów, którzy po prostu pełnią dyżury w kancelarii tajnej kancelarii tajnej korzystają z takiego specjalnego komputera, który jest absolutnie podłączony do internetu no i mają rozpatrywać wnioski, jako że procedura jest kosztowana np. taki sposób, że jeżeli oni wyrażają zgodę na podsłuch to w zasadzie tylko mijają pieczątkę podpisują się koniec atomu, jeżeli chcieli odmówić np. nieprzekonani potrzebą wprowadzenia tego podsłuchu przez policję czy służbę specjalną musiał napisać uzasadnienia co jest można, by pomyśleć to błahostka, ale to systemowo, by trochę zachęca sędziów do tego, żeby podejmować decyzje na rzecz służby dobrym powodem, dla którego to się tak dzieje jest fakt, że tylko odmowy zarządzenia podsłuchu mogą zostać zaskarżone do sądu wyższej instancji zgoda nie może być zaskarżona też nie ma nikogo, kto był to o tym, wiedział, by mógł zaskarżyć, czyli właśnie mamy taką sytuację trochę Karkonoską, w której podsłuch jest traktowany jako metoda w pewnym sensie oczywista, której uzasadnienie trzeba natomiast fakt, że sędzia mówi służbą nie nie udziela takiej zgody oznacza, że musi się z tego wytłumaczyć absolutnie tak tak, a koszt koszt tej sytuacji jeszcze nie tylko w tym aspekcie widoczna jest widoczna też w tym, że osoba, której to działanie dotyczy nigdy się o tym nie daje, czyli jest podejrzewana, ale w zasadzie nic o tym nie wie nie ma możliwości bronienia swoich praw chyba tych samych to, że i tylko 1 typ osób, które informacje na temat tak, żeby posłuchał podsłuchiwany przetrzymują są to oskarżeni to znaczyć, których aktach oskarżenia względem, których są wysuwane aktu oskarżenia oni widzą Och, tam materiały które, które pochodzą z podsłuchu, a niewinni ci te 6700 spraw w ramach, których policja nie znalazła dowodów potwierdzających podejrzenie popełnienia przestępstwa nigdy o tym nie dowiadują, a w związku z tym np. nie mogą podważyć zasadność takiego działania, a co z tego sprawozdania budzi największy niepokój to znaczy, pomijając same liczby i tego ile podsłuchy policja podsłuchuje Straż Graniczna czegoś nie wiemy, jakiego rodzaju działania są w ogóle nieudokumentowane w tej chwili jest wiele wątków dotyczących służb specjalnych, które mogą niepokoić, chociaż teraz żoną służbach specjalnych jak rozumiem, bo wcześniej policyjnych specjalne sprawozdanie dotyczy to generalną dotyczy 1 drugiego typu służb bezpieczeństwa, ale chciałam powiedzieć o tym, że poza w ogóle poza tym sprawozdaniem jest możliwość stosowania tego samego także kontroli operacyjnej także podsłuchu przez szefa ABW szef ABW może skorzystać z tej może jednak jakoś tam czasochłonnej troszkę troszkę kłopotliwe ścieżki zgody prokuratora zgody sądu ma też długą ścieżkę może zarząd zarządzić zastosowanie takiego samego środka właśnie kontroli operacyjnej bez konieczności uzyskiwania zgody sądu wtedy, gdy jest, gdy dotyczy to osoby, która nie ma polskiego obywatelstwa i zdaniem szefa ABW może mieć jakiś związek z terroryzmem i to jest czarna liczba nie wiemy ile razy szef ABW przyjął, że dochodzi do spełnienia 2 przesłanek ile razy szef ABW nie skorzystał z tej ścieżki sądowej tylko sam zarządził podsłuch jako Panoptykonu tu informacje od 4 lat walczymy w sądach uważamy, że skoro te statystyki od, których wyszliśmy mogą być jawne, dlaczego tamta liczba, która w zasadzie dotyczy bardzo podobnej strefy i nie dotyczy informacji o tym, kogo konkretnie podsłuchiwano tylko jak często szef agencji wykorzystał uprawnienie ona też powinna powinna być jawna dziękuję bardzo, Wojciech Klicki z fundacji Panoptykon państwa i moim gościem 1354 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA