REKLAMA

Duch protestu w narodzie francuskim ciągle żywy

OFF Czarek
Data emisji:
2020-07-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:39 min.
Udostępnij:

O tym, ile pozostało z ideałów rewolucji francuskiej we współczesnych Francuzach i współczesnej Francji opowiadał dr Nicolas Maslowski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej i studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dobre 14lipca, czyli 2 dni temu wielkie święto narodowe we Francji kolejna rocznica zdobycia Bastylii i rozpoczęcia rewolucji francuskiej zastanawia się panie doktorze co właściwie Rozwiń » dzisiaj celebrują Francuzi, obchodząc to święto zdobycia Bastylii no na pewno Francuzi, kiedy irytują się świętują naród tak to się do narodowej zazwyczaj bardzo związany też defiladą wojskową, czyli to jest też święto armii oni śpiewają hymn Narodowy i w sumie myślę, że to co śpiewają jedynie odpowiada zupełnie temu co świętują myśli się jedności liczy się narodzie o duże już niema się o rewolucji lub o wojnach, dlaczego te rzeczy już nie są warte również rewolucje wojny to nie jest coś co raczej coś co chcielibyśmy zostawić w przeszłości historii, ale rozumiem, że ta, że wojny rewolucje były w imię także jakiś idei to na pewno kiedyś mówił francuskiej rewolucji to duża rocka powiedzmy większość Francuzów rozumie tę rewolucję jako coś co doprowadziło do równości braterstwa do demokracji więc, bo jakiś ideałach, o których mówi, o którym się nazywa ideały Republiki i Francuzi chcą tak określić swój naród jego wartość, a jak to wygląda w praktyce panie doktorze to znaczy w praktyce co zrobi to co zostało co zostało z tych ideałów rewolucyjnych co pozostało równości braterstwa wolności no to jest taki, że każdy rozumie wolność trochę inaczej każdy rozumie brat to braterstwo trochę inaczej i oczywiście Francja tak jak każdy kraj demokratyczne jest krajem z, gdzie ludzie nie zgadzają między sobą zresztą od tego jest demokracja, żeby zorganizować współżycie a, akceptując brak zgody co do wszystkiego ale, ale na pewno większość Francuzów rozumie wolność braterstwo to równość jako podstawowe elementy organizowania naszej wspólnoty narodowej francuskiej, czyli jest także, jakby znowu mamy 3 stany każdy z tych Stanów inaczej rozumie wolność równość braterstwo czy tych Stanów mamy już w tej chwili dużo więcej to jest trochę skomplikowany, ale ani już nie jesteśmy w okresie 3 Stanów ani nie jesteśmy wołową w okresie klasowej wojny roczny czy rewolucji czy walki między klasami teraz jest bardzo duże grupy społeczne każdy rozumie swój interes trochę inaczej, ale są momenty, gdzie mogą albo próbują różne grupy społeczne połączyć swoje hasła w niektórych protest ta lub przez głosowanie, jakie są takie naj naj ważniejsze wyzwania myśli, które teraz dzielą Francuzów czy co Francuzi teraz naj naj goręcej się wspierają jak myślę, że w tej chwili we Francji to jest trochę tak jak w reż w innych krajach Europy zachodniej Europy Środkowej ludzie są trochę zagubieni w tej globalizacji i za bardzo nic nie wiedzą, jakie są główne i problemami czasami próbują jak gdyby wrócić do starych metod, czyli zamknąć trochę się na siebie żeby, żeby się chronić przed problemami tego wielkiego świata, ale inne bardzo ważnym elementem jest kwestią są kwestie socjalne jest wiele procesów społeczne zresztą każdy rozumie trochę inaczej, ale podhasłem pod zrozumieniem, że powinno być więcej tej równości są ludzie w stanie jak gdyby tzw. lud lewicowe racji, bo część wywrotu co ma silną tożsamość lewicową są w stanie wejść na ulice albo iść do urn no dobrze, czyli mamy, ale rozejrzeli się spierają się spierają czy są jest np. nie wiem czy idee, które to znaczy np. kwestie socjalne za mało zarabiają za dużo za duży rozdział pomiędzy najbogatszymi, a najbiedniejszymi brak programów 500 plus brak osi 5EUR 500 plus tak no jakiś tam 500 plus we Francji istnieje od dawna dokładnie o to chodzi myślę, że w ostatnich lata wzrost we Francji jest coraz bardziej delikatne ludzie byli przyzwyczajeni do czegoś innego perspektywy zmiany nie są różowe i ludzie mają wrażenie, że słów zaraz biedniejsze tak trochę wszyscy zaczynają się czuć biednymi, więc mamy taką sytuację paradoksalną, bo jesteśmy jednak 1 z 1 z tych krajów najbogatszych na świecie może nie najbogatsze, ale na pewno wśród tych bogaty, ale jego mieszkańcy nie mają takiego wrażenia mają wrażenie, że jakoś mogliby być bogaci i pytają się je znikających pieniędzy, dlaczego nie mają więcej i myślę, że tak rzeczywiście chcieliby mieć więcej pieniędzy służby któż, by nie chciał mieć więcej pieniędzy oczywiście na te pytania o podział majątku dystrybucję pieniędzy rozumie, że politycy mają różnego rodzaju odpowiedzi, ale może może tych odpowiedziach i też trochę jeszcze o o tej rocznicy zdobycia Bastylii porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut po godzinie dziesiątej 20 państwa i moim gościem jest pan dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej i studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa mają gości jest pan dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej i studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego 14lipca wielkie święto narodowe Francji rocznica zdobycia Bastylii wspomniał pan panie doktorze o tym, że częścią tego święta jest zawsze wspaniała wojskowa defilada bodaj 4000 żołnierzy około bierze w niej udział, ale to jest rok szczególny to jest rok pandemii to jest rok kobiet 19 i to miało także wpływ na tegoroczne obchody co się zmieniło co nowego co, a co starego taką się pojawiło w czasie tych obchodów no rzeczywiście to było trochę szczególne święto w tym roku i nie było tyle gości nie było gości zagranicznych tak dalej głównie nie było publiczność tradycyjnie jest bardzo duża publiczność Francuzi wychodzą co nic co mieszka w Paryżu popatrzeć na defiladę wojskową, która trwa dosyć długo w tym roku głównie patrzyli przez telewizję druga rzecz, które zmieniło co dodano do ceremonii pod koniec dzwoni też brali udział przedstawiciele służb sanitarnych, czyli lekarzy i różne różne inne ciała przedstawiciel tak jest w Italii czy takie wskazanie, że w tym roku tymi bohaterami są właśnie medycy pracownicy służby zdrowia, żeby to oni są tymi żołnierzami, którzy są na pierwszej linii frontu prezydent ma grą, kiedy przemawiał do Francuzów w czasie kryzysu, bo kryzys trwa ale jakby co najmniej na początku organizowania tego narodu w czasach kryzysów to bardzo podkreślał, że Francja prowadzi wojnę wojnę powodem i tutaj, a było jak gdyby pokazane, że rzeczywiście te służby zdrowia to są tymi żołnierzami bohaterami tej wojny zresztą to było tak rozumiany przez wielu Francuzów którzy, kiedy byli zamknięci w mieszkania wychodzili o jakiejś konkretnej porze o ósmej wieczorem, żeby klaskać, żeby podziękować służbom zdrowia w była taka tradycja przez pewien czas rozumiem, że też zawieszona chyba na 3 lata przez prezydenta Francji, ale teraz znowu powróciła, czyli taki powiedziałbym rocznicowy wywiad tak tak rzeczywiste rzeczywiście, ale tutaj nie mogę opóźnienie nie MSW wniosła pan prezydent rady dobrze uważa nie słuchał pan prezydenta oraz Such słuchałem aż do jakiej porze, bo później niestety byłem umówiony na nasze święto narodowe w ambasadzie francuskiej i z powodu podróż w święto narodowe, a święto narodowe w ambasadzie francuskiej też wygląda w tym roku trochę inaczej niż zazwyczaj nie to było bardzo skromne spotkanie pary współpracowników bliski pracowników parę bliskich współpracowników ambasady w bardzo skromnie z powodu tego kryzysu, żeby nie narażać na jakąś zdrowie jak gdyby organizowały, organizując masowe zdarzenie zazwyczaj jednak to jest bardzo duże piękne Garden Party a czy to święto narodowe rocznica zdobycia Bastylii obrosła legendą obrosła w mit, bo jeżeli spojrzymy na samo wydarzenie jako wydarzenie historyczne ono miało się niewielkie znaczenie militarne strategiczne i to typem zdobyli Bastylię więzieniem onym czasie i również ci uwięzieni czy uwolnieni więźniowie to po pierwsze, bo tam kilku po drugie to nie byli to za powie coś, by polityczni więźniowie tylko tylko zdaje się raczej taki resort, którego nie niekoniecznie chcemy uwalniać no ale od tego jest historia tego jest propaganda od tego są różne inne narzędzia, żeby różnym wydarzeniom nadać nowe znaczenie czym, gdyby pan już porównać samo wydarzenie historyczne z tym czym ono dzisiaj jest w jakim kontekście używane czy w jaki sposób jest odbierane przez Francuzów to to jakby pan to wszystko opisał nazwał wyjaśnił jednak rzeczywiście to była straszna masakra ludzie zaatakował więzienia, który rzeczywiście nie było więźniów politycznych jak by się oczekiwało i to skończyło tak, że żołnierze otworzyli więzień, żeby pokazać co miast i ich skończą się także głowy, bo wisiały na patykach tłumu, więc nic pięknego nic, czego być dumni, ale jednocześnie był taki ruch to był taki ruch to jest symbol takiego ruchu rów, w którym lud trochę bierze działanie Francji swój ręka możemy nawet nazwać ruchem populistycznym to były różne takie hasła rzucone tu tam i jak pisał francuski uczony jest muzą owalu demokracja się tworzył we Francji Wintera z regularnej z ruchami populistycznymi lub nacjonalistycznymi rzeczywiście zawsze jakiś przedstawiciel powiedzmy, że demokratyczny jakość demokratyczne proponuje procedury reguły, a te są populistycznie dyskutowany krytykowany niszczone i ten populizm jest niebezpieczeństwem dla proceduralnych demokracji, ale jednocześnie jeśli jest niższy tak to już buduje to rozszerza liczbę osób, które angażuje, który bierze udział w życiu publicznym, czyli jednakowoż ryzykowne podejście, bo tak jak pan mówił to jest takie trochę stąpanie nad krawędzią czy też spacer po linie, bo wystarczy 1 fałszywy ruch, aby właśnie debatowanie deliberacja stała się pożywką dla populistów no po francuskiej rewolucji, gdy prace w tym zbudowała z nadzieniem oczywiście były różne okresy powrotu króla dyktatury, ale różne, ale sposób myślenia sposób organizowania życia publicznego się zmieni, więc to jest ważny moment ta was lato się stało symbolem tej rewolucji, ale jest to ważny moment i te ważne dla Francji też bym powiedział dla reszty świata też która, gdzie ta zmiana działania we Francji miało wpływ na działanie też innych ziemi na około było to też zwycięstwo wojskowe niemałe ja myślę, że wtedy Francja po bardzo ważna też z tego powodu, że było dużo więcej Francuzów niż obywateli wszystkich krajów sąsiednich razem wziętych tak się może wytłumaczyć, że Francja w czasie rewolucji wygrała wojnę ze wszystkimi sąsiadami było to potęga demograficzna i to był też miejsce Paryż w szczególnym miejscu minister że, która w trochę przykładem dla dużej części świata no, a dodatkowo język francuski kultura francuska była podzieliliśmy na topie była takim punktem odniesienia dla innych państw dzisiaj chyba w skali globalnej bardziej za zastąpione przez kulturę anglosaską język angielski jednocześnie Francja Francuzi wkładają dużo wysiłku w to, aby takie szeroko rozumiane Frankofonii nie zaginęło, a miało się doskonale jest to tak oczywiście może przecież, że powiedzmy połowa słów po angielsku pochodzi z francuskiego ale, ale ten okres, w którym język francuski był językiem negocjacji nie granicy rosyjsko chińskiej już się skończył już skończył w tej chwili ten ruch obrony Frankofonii itd. by nie zrozumiał jako próba po jak musztarda po obiedzie jak powrócić do starej sytuacji to myślę, że nikt nie wierzy w tej chwili Frankofonii to stało się elementem łączącym ludzi co mówią tym językiem i też stanąć z ruchem obrony różnorodności językowej na świecie, że wszyscy mówili po angielsku 3, ale dobrze, by było, gdyby mówili znam parę języków, żeby ludzi nie zapomnieli na własny język narodowe i obrona francuskiego stało się w sumie jak gdyby coś w rodzaju multi głos jest mu wielu językowo ości świata w praktyce, a ja jak utrzymać wspólnot bardzo różnych krajów bardzo różnych kultur, który mają coś wspólnego taki wspólny skarb to jest związek tak wspomniana przez pana musztarda po obiedzie, a teraz jest bardziej atrakcyjna cenowo, bo VAT na musztardę daj się zmniejszył się no dobrze powrócimy w takim razie do Narodowego święta Francji i Francuzów i do tego co to dzisiaj wszystko znaczy co się stało z tym duchem protestu w narodzie francuskim czy wciąż się równie dobrze jak w czasie zdobycia Bastylii rozpoczęcia rewolucji francuskiej informację Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie dziesiątej 40 państwa i moim gości jest pan dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej i studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego wracamy po informacjach które państwa mają właśnie jest pan dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego zawsze zastanawiałem się zajmują ośrodki kultury jakiś tam czym się zajmuje ośrodek kultury francuskiej czy chodzi o to byśmy wszyscy mówili po francusku o te bardzo trudne pytanie mamy trochę problem, bo nasza działalność w tej chwili już nie odpowiada zupełnie tej nazwie jest bardzo możliwe, że wkrótce ścian, a zwłaszcza zmieni jesteśmy ośrodkiem francusko polskiemu nauk społecznych humanistycznych zresztą on wytworzone 62 lata temu przez francuskiego filozofa mi się w KOR-u i możliwe, że też jego nazwisko będziemy chcieli wykorzystać nas wiele w każdym razie, kiedy powstał ośrodek on powstał, kiedy nie było Instytutu francuskiego przy ambasadzie były trudne okresy 100 to trudno jest dla stosunków polsko polskiej i i PRL zakazał, gdy działalność Instytutu francuskiego i kompromis było, że jednak jakiś ośrodek na Uniwersytecie może powstać, tak więc czymś zajmujemy badane kwestie współczesne dzisiaj robimy konferencję po francusku po angielsku propolski itd. interesujemy się bardzo kwestiami pamięci zbiorowej bezpieczeństwa, ale Frankofonii też i i interesujemy się pracujemy z Francuzami, żeby zrozumieć też tutaj ten region Europy Środkowej ja się, że bardzo trudne zrozumienie tego pięknego regionu Europy Środkowej dla Polaków, a co dopiero dla np. Francuzów pro ja myślę, że w tym świecie naukowym w 1 momencie ta narodowość trochę znika ważniejsze jest, kto zrobił, jakie badanie, kto co wymyślił, czyli osobowość podejście analiza 1 uczonego zaczyna być ważniejsza niż jego narodowość w jakimś czasie, bo inaczej byśmy wszyscy zostali uwięzieni w naszych narodowych stereotypach byśmy chcieli a w jakie są najtrudniejsze kwestie, że w ogóle takie są w relacjach polsko-francuskich nad czym trzeba naj najwięcej wysiłku co trzeba okazać więcej wysiłku w Rozmierzy nie są to kwestia jedzenia sztućcami zaś teraz jak rozumiem to pytanie nie dotyczy działalności ośrodka, ale stosunków między państwa tak wprost, że częściowo też bardzo, że chodzi o to, żeby nie, gdyby ta współpraca czy jakiś rozumienie wzajemne rozumienie się było jak najszersze jak najlepszej, żeby nie było zgrzytów i zostałem się czy w ogóle, jakie są największe zgrzyty, czyli takie punkty dotyczące Niewiem czy pamięci czy współczesności pomiędzy polską Francją czy Polakami Francuzami tak nasz ośrodek zajmuje głównie, gdyby próbowanie zrozumieć, bo to po naukowe co ma wielką wartość samą w sobie, ale trochę innego razu niż to co robią służby dyplomatyczne np. francuska jest Instytut francuski, który blisko współpracujemy to jest dla nas ważne ambasada ale mogę potwierdzić nie powiedzieć moje wrażenie dlatego takie są problemy, jakie są kwestie w tej chwili tak szans w tych stosunkach francusko Polski i myślę z punktu widzenia Francuzów kwestie samorządności w Polsce jest bardzo ważna i to jest trochę niezrozumiałe dla Francuzów że, że nie jest tak ważna dla każdego Polaka oczywiście w niektórych sytuacjach, a Francuzi też pełne sprzeczności, ale tutaj jest bardzo długa tradycja uznania praworządności jako bardzo ważny element we Francji i jest tak stara, że nawet Francuzi mogą mieć program zrozumieć, że nie wszyscy podzielają ten punkt widzenia to na pewno to na pewno już jest taki 1 z tych głównych elementów później są i kwestie te stosunki francusko-polskie są bardzo stare bardzo bliskie, a ostatnio to czasami za żniwa jak trochę porzuconej rodzinie tak co jakiś tam zgrzyt itd. ale myślę, że coś zgrzyta gdzieś tam jest jakaś jakieś poczucie bliskości Apropos jeszcze tego 4 święta 14lipca nas słuchać pan Jacek przypomina o innym wymiarze, który w pewnym sensie dobrze się wpisuje to, o czym pan mówi, czyli braku zrozumienia braku rozumienia takiego powiedziałbym nie ortodoksyjnego podejścia do praworządności już pan Jacek przypomina, że rok po zburzeniu Bastylii w cudzysłowie oczywiście, bo no dobrze pozostawmy to na polu Marsowym zorganizowano uroczystości upamiętniające wybuch rewolucji nazwano świętem federacji wtedy ludzi szesnasty złożył przysięgę wierności wobec postanowień konstytuanty i to właśnie święto federacji uznanie konstytuanty, więc zgody narodowej zresztą plac zgody stało się świętem Narodowym Francji zresztą dopiero od 6lipca 1800 osiemdziesiątego roku, czyli pan nasłuchać mający podkreśla że, gdyby jednak kwestia to jest wybuch rewolucji francuskiej, ale dużo ważniejszej jest właśnie zgoda tak zgoda i pewna wierność ustaleniom tak to jest bardzo skomplikowane to wszystko, bo tak jak mówiłem demokracja się buduje bardzo długo, a i w tej demokracji chodzi o to, aby każdy mógł mieć własne zdanie jednak, żeby to działało to musi być co najmniej zgoda co do reguł gry co do co tu o niektórych elementów, więc nie jest i jednocześnie potrzebne demokracji, aby było pole do kłótni jednocześnie jakiś element konsensusu konsensusu zazwyczaj się buduje na początku na kompromisach, więc nie jest nigdy tak, że jakaś decyzja wychodzi z tego, że wszyscy się zgadzają co do jakiegoś tematu to tylko po czasie jakiś kompromis staje się po prostu tak ważnym elementem staje się elementem zgody narodowej w kółko to tak tworzy taki element wspólnego odniesienia, a Francuzi lubią wolą dyskutować za pomocą środków masowego przekazu czy raczej preferują wychodzenie na ulicę przy każdej okazji, a redaktor wspomina, że będziemy mówili o duchu protestów, a we Francji oczywiście Francuzi głosują Francuzi rozmawiają z mieszkania w kawiarniach z przyjaciółmi itd. to bardzo lubią, ale jesteś wielu protestów we Francji, że Francja jest nawet tego dosyć słynna i prawdopodobnie jakiś tam element dziedzictwa od czasu rewolucji francuskiej możemy tam znaleźć to rzeki, kto wychodzi tłum może być większy mniejszy powiedzmy np. 100 000 osób wyjdzie na ulice czy 200 000 i mają nagle wrażenie, że są przedstawiciele przedstawiciela misji w 60 000 000 osób to jest coś bardzo specyficznego, bo oczywiście 100 000 to jest dużo mniej niż 61 000 000 tak 70, więc jest coś w rodzaju uznania dla protestów, a jednocześnie Francuzi mają tego czasami trochę dosyć tych strajk, więc jest taka sprzeczność, w których Francuzi chcieli, żeby wszyscy protestować bez ograniczeń, ale czasami było tego trochę mniej tak, więc jest 1 rzecz ale, że to jest zła rzecz ja, kiedy czytam uczone socjologii światowej to nie np. profesor pili to twierdzi, że tak się buduje demokrację poprzez regularne protesty na ulice, ale protesty niż na ulice mogą być petycje mogą być dzisiejszych czasach przez Facebook musi to być na ulicy mogą być strajki stringi, ale rzeczywiście, a ulica we Francji odgrywa rolę zresztą danego, że jest miła zadbana i zawsze jakaś fajna zieleń słoneczko do kiedy bardzo pada jest bardzo zimno to statystycznie jest mniej protestów to już wiemy, ale nie znaczy, że zawsze są takie sytuacje, gdzie chęć zaprotestować oburzenie jak się mówi ostatnio we francuskich mediach w ostatnich lata oburzenie ludu jest tak wielki, że nawet, kiedy pada to czasami wejdzie na ulicy bo, więc jest jakiś element święta rewolucyjnego, ale jesteś element, jakby udziału w życiu publicznym przekazywaniu przez najbardziej aktywnych obywateli swojego zdania, a w sposób, który nie jest nie może być zbyt nie może iść do detalu kiedyś protestuje jest tłum to to jest przeciwko jakiejś sytuacji to nie nie można mówić odbiorca tutaj ale, ale jest elementem, który ma wpływ na rzeczywistość polityczną, a to jest coś taki duch Porto taki uliczny ruch protestu to jest coś co Francuzi mają we krwi to znaczy, że ktoś mówi kurcze musztarda zadania nie zgadzam się i od razu wychodzi na ulice są tacy Francuzi dni, aby powiedział, że częściowo to zależy tradycje rodzinne, a częściowo od miejsca pracy ta są tradycje rodzinne lub są miejsca pracy, gdzie się protestuje więcej niż innych, ale taka zgoda społeczna, że dobrze, że może tak było, że szli ludzie w sumie, gdybym prawo wyrażać swoje potrzeby, że i zabraniać protestu atakować protesty ograniczać jest pierwszym krokiem do dyktatury to jest bardzo rozpowszechnione to znaczenie każdy protestuje, ale każdy niemal każdy uznaje, że mamy wszyscy do tego prawa, czyli z 1 strony niech ludzie wyrażają swoje poglądy także na ulicy, byleby tylko metro chodziło, żeby można było spokojnie sobie przejść po ulicy w rok, kiedy strajkuje metro rejonu paryskim nie wiem czy pan kiedyś mieszkał w Paryżu jest dosyć wieku tak też bardzo trudno się poruszać zresztą jest teraz trudno z powodu Korona wyrósł, ale to jest inny problem, a i oczywiście po parę tygodni to widzimy tego dosyć i zaczynają twierdzić że, że protestujące przesadzają po jakimś czasie to już są już czeka na rząd twierdzą, że rząd, by miał po prostu coś zrobić, aby już tam się uspokoi, więc strajkujący wie, że powoduje takie problemy, że nagle to się staje elementy ważne z negocjacji tak tak to to ludzie, kiedy takie strajki to będą mieszane uczucia, ale jednak większość Francuzów odmawia ograniczeń protestów, chociaż czasami towar bardzo duży wpływ na ekonomia no, a od 1sierpnia tego zdaje też zdaje się też powinniśmy się od prezydenta Macrona obowiązkowe maseczki w miejscach publicznych tak no to już nie jest związane z tradycją rewolucyjną, a nie duchem protestów, ale prawdopodobnie wytworzy to dużo mniej protestów niż w Ameryce myślę, że dużo Francuzów szczególnie małych miejscowościach itd. będzie to przestrzegało więcej lub mniej, ale myślę, że w dużych miasta jednak takie poczucie obowiązku wspólnotowego doprowadzi, że ludzie będą się czuli o zobowiązanie słuchać tak, by i będą narzekali oczywiście, bo dużo Francuzów narzeka lubią narzekać to jest element protestu francuskiego narzekają, że jest za dużo obowiązków np. noszenia maseczek albo, że tego obowiązku wcześniej nie było zawsze jest jakiś powód, ale w ten sposób Francuzi biorą udział w życiu publicznym, więc ja nie wiem to jest tak negatywne bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę dr Nikola Masłowski dyrektor ośrodka kultury francuskiej studiów frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA