REKLAMA

Transportowcy szykują się na Pakiet Mobilności

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-07-16 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest 1243 na zegarach to jest raport gospodarczy Radia TOK FM przed mikrofonem Tomasz Peta dzień dobry państwu zapraszamy dziś euro po 449 prawie 450 jeśli chodzi o dolara dziś trzeba za niego zapłacić 3zł 94gr za funta brytyjskiego 4zł i 94gr za franka szwajcarskiego 4zł i 16gr wszystkie te waluty idą w górę, czyli traci złoty traci też w tej chwili warszawska giełda jeśli chodzi o indeks WIG WIG 20 oba indeksy teraz tracą mniej więcej 4% dziś w raporcie Rozwiń » gospodarczym porozmawiamy o tzw. pakiecie mobilności, czyli unijnych przepisach przyjętych tydzień temu, które mocno zmienią sposób w jaki będą funkcjonowały firmy transportowe w całej Europie przede wszystkim polskie firmy transportowe dziś rozmawiamy o tym w jaki sposób szykują się do tej nowej rzeczywistości do tych nowych przepisów, ale też spróbujemy porozmawiać o tym czy w jaki sposób tę nową rzeczywistość odczujemy my jako konsumenci, bo też w jaki sposób jesteśmy uzależnieni od firm transportowych, które transportują po całej Europie różnego rodzaju towary wszystko to wyjaśni się w rozmowie z naszym gościem wcześniej jednak szybki przegląd najważniejszych informacji gospodarczych na początek niekończące się historia, czyli nowelizacja polskiego budżetu mówi niekończąca się, bo już dosyć dawna wielu ekspertów przekonuje, że taka nowelizacja jest potrzebna biorąc pod uwagę pandemię Korona wirusa oczywiście tymczasem minister finansów Tadeusz Kościński stwierdził dzisiaj, że nie ma wielkiego pośpiechu z nowelizacją tegorocznego budżetu jak mówił podczas spotkania z dziennikarzami mamy dobrą płynność finanse publiczne są zdrowe to nie jest także nie ma pieniędzy w budżecie i trzeba go nowelizować nie musi to nastąpić dziś czy jutro może to być nawet w sierpniu mówi minister finansów Tadeusz Kościński tą nową datą, kiedy poznamy nowe znowelizowany budżet państwa to jest właśnie sierpień przypomnę, że wcześniej mówiło się o lipcu, czyli o tym, miesiącu mamy, więc krótkie przesunięcie ciekawe z czego wynika ciekawe też co w tej nowelizacji budżetu nie znajdzie na to jak słyszymy musimy poczekać nieco szybciej, bo do końca przyszłego tygodnia muszą za to powstać założenia do przyszłorocznego budżetu tego już na 2021 rok wszystko po to, by z tymi założeniami nowego budżetu zdążyła się zapoznać rada dialogu społecznego w tej części jeszcze naprawdę duże liczby, a dokładniej Drodzy Państwo miliony i milionerze w Polsce dziennik Gazeta prawna wylicza, że takich osób jest dzisiaj w naszym kraju oficjalnie prawie 35 000 najwięcej na Mazowszu, gdzie mieszka prawie 9000, ale najciekawsze jak czytamy w ten tekst jest gdzie milionerów w Polsce dzisiaj przybywa najwięcej tym regionem jest tutaj dam chwilę czasu państwo na zastanowienie być może państwo zgodną, w którym miejscu takich osób przybywa najwięcej tym regionem jest Podkarpacie Podkarpacie tutaj wzrost w ciągu roku jeśli chodzi o osoby, które wykazują dochód powyżej 1 000 000zł wyniósł aż 17% na 2 kolejnych miejscach znalazły się łódzkie i zamykający podium województwo lubelskie więcej na temat milionerów być może też nimi się stać do poczytania dziś w Dzienniku Gazecie prawnej, a teraz w raporcie gospodarczym obiecane na początku pakiet mobilności i nasz gość raport gospodarcze, a naszym gościem jest pan Jan Buczek prezes Zrzeszenia międzynarodowych przewoźników drogowych w Polsce dzień dobry panie prezesie dobry panie redaktorze witam serdecznie państwa panie prezesie pakiet mobilności, czyli unijne przepisy składające się na to w jaki sposób będą funkcjonowały firmy transportowe w Europie są przepisy przyjęte w zeszłym tygodniu przez parlament Europejski po bardzo długich negocjacjach trwających wiele miesięcy, zanim przejdziemy do szczegółów to na początek nawet tak biznesowo bardziej po ludzku zapytam pana czy państwa branża już po tygodniu w jaki sposób pogodzili się z tym, że te przepisy ostatecznie zostały przyjęte zostały przyjęte w takim, a nie w innym kształcie przyznam szczerze że, aby słuchacze dobrze zrozumieli istotę problemu trzeba politycznie, że w ostatnich latach mieliśmy do czynienia z nowym zjawiskiem mianowicie tzw. Letter Box, czyli firmy rejestrowane przez zagranicznych zachodnich zachodnich bogatych państw inwestorzy tworzyli firmy, które później świadczyły nielegalnie usługi na obszarach na rynkach zewnętrznych tych państw, ale samochody zarejestrowane w Polsce mimo tego, że właścicielem był przedsiębiorca z Niemiec Francji czy Beneluksu one miały numery rejestracyjne polskie rumuńskie bułgarskie węgierskie to wywóz wywoływało oburzenie na rynkach wewnętrznych z tamtych państwach zupełnie zrozumiałe oburzenie ze strony przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie konkurować ze tego typu procederem niechcący rykoszetem oberwaliśmy jako przewoźnicy, którzy wykonywali Przewozy międzynarodowe na mocy regulacji unijnych i konwencji konwencji międzynarodowych i szczerze mówiąc stało to stało się dla nas zagrożeniem nie do zniesienia rejestrowanie przejazdu przez Francję przez Niemcy czy wprowadzenie innych niezgodnych z kolei z polskim prawem płacy z reguły regulacji płacowych regulację dotyczących wynagradzania i wydawało nam się, że pakiet mobilności, czyli praca nad uregulowaniem żądań poszczególnych państwach zachodnich wobec usługodawców z państw Europy środkowo-wschodniej jest taką wielką nadzieją, ale pierwowzorze w tym pierwszym akcie prawnym, który nam komisja Europejska zasad zaserwowała i w parlamencie europejskim odbył procedowane w tym pierwowzorze zapisy były już zupełnie nie do zaakceptowania im przez te kilka lat pracowaliśmy intensywnie na poziomie zarówno organizacji międzynarodowych jak również okres, czyli Europejska komisja ekonomiczna socjalna czy współpracują z parlamentarzystami z przedstawicielami komisji czy również z naszą naszym rządem, bo przecież to nasz Polski rząd ma tytuł do tego, żeby forma formalnie nas reprezentować napracowaliśmy się sporo próbowaliśmy budować koalicję niestety nie udało się stworzyć szerokiego frontu poparcia naszemu urzędowi również podzielił nas tutaj szczegóły pomiędzy przedstawicielami państw Europy środkowo-wschodniej ostatecznie ten akt prawny, który uchwalono 8lipca już jest jakby etapem zamkniętym zamykają wszelkiego rodzaju dyskusje wszelkiego rodzaju spory w tym momencie możemy tylko przygotować do realizacji no właśnie to chciałem zapytać panie prezesie, że wejdę panu słowo, bo rzeczywiście też, przygotowując się do tej rozmowy myślę o tym, żeby jednak już ten zamknięty etap potraktować jako przyszłość, bo z tym po prostu trzeba się pogodzić teraz piłka po państwa stronie znaczy państwo jakoś muszą do tej nowej rzeczywistości się dostosować się zastanawiam się jak to państwo perspektywy wygląda to przygotowanie się ani dyrektorzy Szanowni Państwo całe szczęście, że nie musimy spełnić wszystkich regulacji już dziś od można powiedzieć dziś, bo 30września musimy się dostosować do pewnych zapisów wynikających z rozporządzeń, że 701070200641 z komisji Europejskiej przeprawa parlamentu Europejskiego rady i rozporządzenia one tutaj opisują reżim pracy aktywności zawodowej kierowcy w trakcie wykonywania swojego obowiązku służbowego dotychczas kierowca mógł spać jest dla kierowcy było najlepszym rozwiązaniem wsparcia odpoczywać korzystający z doskonale wyposażone kabiny pojazdu kierowcy przyzwyczaili się do takiej formy i przyznam szczerze jak rozmawiamy z kierowcami to nic nie wyobrażają tego, że będą musieli opuścić swój dom zaryzykować, bo tam mają swoje osobiste rzeczy i szukać gdzieś jakiegoś przytułku, żeby móc odbyć regularny odpoczynek tygodniowy poza rodziną tak jak nakazują przepisy całe szczęście, że można łączyć te odpoczynki jest 2 tygodni w związku z tym w związku z tym może kierowca skrócić ten odpoczynek, a później odebrać odpoczynek 2 tygodni poza kabiną jest to trudne do zorganizowania dla przedsiębiorcy, bo proszę wyobrazić, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć, gdzie ten samochód po tych 2 tygodniach się z zjawi nie od nas zależy rytm pracy często dochodzi do zatorów przy załadunku rozładunku gdzieś jakieś korki w ruchu drogowym nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć musimy kierowcy zapewnić taki taki odpoczynek ponadto jest cały szereg takich regulacji, które o wiele łatwiej będzie, do których o wiele łatwiej będzie się dostosować, jeżeli wszyscy się dostosują, jeżeli te regulacje będą barierą dla wszystkich uczestników rynku po to, uważamy, że ta konkurencja w samym początku będzie bardzo utrudnione, bo trzeba będzie po prostu zmienić też mentalność sposób rozliczeń, ale ta konkurencja będzie zapewniona autorom chodzi o my jesteśmy na tym rynku najlepsi wiemy, że wygramy nie ma nie ma takiej szansy nikt z nami nie jest w stanie, dokąd się te ciężko pracować przysłowie Świątek piątek to my to my będziemy robić się francuscy kierowcy tak szczerze mówiąc wylali dziecko z kąpielą, bo wprowadzimy takie takie zasady socjalne w wyniku, których w ogóle przedsiębiorca francuski nie jest w stanie funkcjonować na tym rynku sposób elastyczne i nie jest konkurencyjny w związku z tym tam jest np. Ole dla nas francuscy kierowcy już w czwartek w piątek już muszą być w swoim fotelu i nie są nawet rok w związku z tym w związku z tym się po prostu najwyraźniej nie chce od miast przedsiębiorcami, a naszym przedsiębiorcom się chce naszym kierowcą chcę oni chcą pracować bez kierowcy bardzo dobrze zarabiają za pieniądze zarobione kształcą dzieci kupują samochody budują domy więc, czego chcieć wielu młodych ludzi decyduje się właśnie na pracę kierowcy w transporcie międzynarodowym o to żeby, żeby szybko się dorobić ustabilizować i później zająć czymś spokojniejszym niż w niż ciężka było nie była nie było pracę za kierownicą związana połączona z usterką najbliższymi to nie jest łatwe i nie każdego panie prezesie powoli zbliżamy się do końca naszej rozmowy chciałem, żebyście w tej rozmowie padło jedno pytanie, które na początku programu mówimy słuchaczom, że chciałem o to zapytać, bo zakładam, że w, jaki sposób nowe przepisy zwiększą koszty funkcjonowania państwa firm i zastanawiam się czy to są koszty, które gdzieś na samym końcu przełożą się też znana z słuchaczy konsumentów, bo transportują państwo produkty i być może być może moja teza, którą stawia banalna, ale może pan teraz ją obalić to jest jakaś zależność im to odczujemy tak oczywiście oczywiście dziś nasza rentowność jest 1 Coma 7% tak bardzo uśredniona pewnie z dużym błędem, ale mamy taką grupę będą to, którą badamy, więc mamy taki wynik pewnie jest zbliżony do do ogólnego i w związku z tym nie jesteśmy w stanie na siebie wziąć ciężaru skutków względem tych regulacji, ale trzeba wiedzieć o tym, że wyeliminowane zostaną te firmy, o których wspomniał na początku elektr boksy, jeżeli one zostaną wyeliminowane to my będziemy mieli większe pole popisu będziemy mieli większy rynek to my wówczas będziemy mogli, stosując się przy założeniu, że nie będziemy stosować do tych regulacji będziemy mogli mieć dostęp do tego segmentu rynku zostały zostaje uwolniony przez firmy też boksy, a że cena przełoży się na transport, a transporty z produkcji wielu towarów w dzisiejszym rozproszonym systemie produkcyjnym, gdzie mamy do czynienia z kooperantami rozmieszczonymi w wielu krajach transport stanowi bardzo poważne elementy składników kosztów jest z całą pewnością przełoży się na ostateczną cenę tu panie prezesie bardzo brutalnie może przerwać będziemy kończyć Jan Buczek prezes Zrzeszenia międzynarodowych przewoźników drogowych w Polsce był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, państwu życzę zdrowia wszystkich bardzo dziękujemy również życzymy to był czwartkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM zbliża się godzina trzynasta informacje nazywam się Tomasz sed dziękuję państwu za to spotkanie do usłyszenia raport gospodarcze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA