REKLAMA

Sally4Ever, czyli niegrzeczny serial nazywany „dziwnym” – wyjaśniamy dlaczego

Po sezonie
Data emisji:
2020-07-16 22:00
Audycja:
Czas trwania:
50:41 min.
Udostępnij:

Julia Davis jest brytyjską scenarzystką i aktorką. Narodowość ma tutaj kluczowe znaczenie – nigdzie poza Wielką Brytanią nie udałoby się zrealizować komedii telewizyjnej z takim zatrzęsieniem odpychających świrów, jak w „Sally4Ever”. Nigdzie indziej producenci nie pozwoliliby na to by finał tej ośmioodcinkowej sagi utonął – i to dosłownie – w odchodach. A jednak tradycja z której czerpie Davis nie jest prymitywna. Na czym polega fenomen „Sally4Ever” – serialu który u wielu budzi wstręt, a który jednocześnie w 2019 roku zdobył nagrodę BAFTA dla najlepszej telewizyjnej komedii sytuacyjnej?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn będziemy dzisiaj rozmawiali o serialu, o którym rzeczywiście wielokrotnie, kiedy zachęcałem rozmaite osoby do tego, żeby obejrzały to najpierw słyszałem takie głosy lekkiego oburzenia po pierwszym odcinku, a potem reakcje pełne zdziwienia takie stwierdzenia to jest chyba najdziwniejszy serial, jaki do tej pory widziałem mianowicie chodzi tutaj serial brytyjski koprodukcja ska i biją twórczynią tego serialu jest Giulia Davis Rozwiń » aktorka myślę znana na Wyspach poza nimi niekoniecznie nasze pojawiała w takich filmach jak fantom chce zrealizowała parę seriali wcześniej np. Night noc te seriale akurat w Polsce nie są znane jest troszeczkę taka biografia podobna do szalonych organ twórczyni m.in. serialu Pol link, czyli trwanie takiego takiej opowieści o 2 nieudacznicy właśnie trzeba powiedzieć z oglądających się za facetami 1 pije druga głupia jesteś chyba właściwie totalna porażka jest dość dość zabawnie napisane po i bardzo tak powiedziałbym ponuro złośliwie takim czarnym humorem zrealizowane właściwie Giulia dywizji troszkę podobno chyba w tym co robi w swoje w serialach, ale z sali Forever jest bardzo szczególna opowieść bardzo rzeczywiście odważna w pewnym sensie przekraczająca, testując nasze granice nasze granice też, żeby estetyczny chwilami krótki serial krótka forma to jest zaledwie 8 odcinków z tego co pamiętam kurczył cienkich i historyka bardzo prosta mamy tutaj dzieje pewnego romansu romans, który zaczyna się tak jak telewizyjny romanse zwykły co oczywiście na ulicy w metrze nasza bohaterka sali spostrzega pewną uroczą kobietę takie, żeby zjawisko jak się potem dowiadujemy artystkę, choć nie do końca wiadomo, gdzie ten artyzm się przejawia właśnie one takiego zrobiła, ale potem póki co jest fascynujące i porywająca nazywa się EMA grają właśnie Giulia de Lis i ten dramat zaczyna się pomału w ramach lesbijski pomału zaczyna się nakręcać doprowadza do tego, że sali rozstaje się ze swoim partnerem dywidend ma się wprowadzano zaczyna zaczynają sobie można, by tak powiedzieć wiz urocze gniazdko co tam się potem dzieje to pewnie za chwilę może więcej o tym, powiemy nawet niekoniecznie spekulując natomiast rzeczywiście historia bardzo szybko zaczyna zjeżdżać takie rejony powiedziałbym niskie ale, żeby dobrze zrozumieć czym mamy do czynienia, skąd bierze to zdziwienie, z którym ludzie reagują, na który ludzie reagują na ten serial trzeba zrobić chyba taki trend z lekka akademicki gatunkowe mianowicie to jest burleska to co ona robi też burleska to tradycja burleski, która w Europie znaczy coś innego niż w stanach Stanach burleska jest teatr Variete i roznegliżowane panie tańczące kankana i taki kabaretowy styl to niema nic wspólnego ze znaczeniem burleski w Europie burleska w Europie to jest gatunek, który się pojawia w renesansie baroku on już właściwie zaczyna być widoczną u Szekspira szofera potem bardzo wyraźnie klasycyzm francuskim Moliera to taki moment, kiedy mam twórczość dramatyczna zostaje bardzo specyficznie skodyfikowane, kiedy przewraca się ten podział sztywny podział na akty na punkty zwrotne czy właściwe to wszystko, czego dzisiaj się uczy na kursach scenę pisania czy Bartek może więcej powiedzieć to wszystko bardzo mocno żywo czerpie z tradycji klasycyzmu francuskiego, który też oczywiście przewidywał określoną tematykę nie tylko doprecyzował kanonizował formy, ale też mówił, o czym będziemy te dramaty pisali mają być takie wiedziałbym treści górnolotne mają być bohaterowie, którzy na to zasługują to ma być pewna wartość, którą mamy tutaj promować natomiast burleska to był ten moment, kiedy twórcy tych dramatów wprowadzali tematy niskie wprowadzali tematy plebejskie, kiedy nagle zaczynali się posługiwać sytuacjami scenicznymi były wulgarne, które były śmieszne i nie zawsze zresztą wprost komiczne bardzo często rozwikłanie tej zagadki, o czym burleska w zasadzie jest też wymagało od widza pewnego wyrobienia dlatego jest dlatego o tym, mówię, żebyśmy zrozumieli, że wbrew temu co co się dzieje na ekranie my mamy do czynienia z dość wyrafinowaną formą, na którą nie wszyscy się tak sprawdzała 5 to zresztą także, by popatrzeć na seriale brytyjskie komediowe też można sobie różnie podzielić prawda są takie, które ewidentnie bazują na klauna, gdzie np. Benny Hill albo Jaś fasola są takie, które bazują na skeczach np. świętej strzał albo i to z roślin są takie, które ewidentnie grup próbują budować większą Formuły fabularną i mało tego ta formuła jest jeszcze rozbudowana akurat tutaj to te bohaterowi rozwijają i komizm, który tutaj wykorzystywany też wymaga od nas powiedziałbym pewnej czujności, dlatego że tu nie ma tego śmiechu z offu, który tak skutecznie nas naprowadza tworzy taką dodatkową ramy w pewnym sensie daje takiej neutralności tylko mamy sytuacje, które są podane bardzo serio i zagrane w pewnym sensie też bardzo serio, a są chwilami nieprawdopodobnie wprost komiczne jest to rozwój wkład nie tego czy oni sobie z nas robią jaja to jest naprawdę to jest na serio też troszeczkę zajmuje zresztą drażnienie się zgodzić, że jeżeli byśmy się zastanowili nad tym, jaki gatunek filmowy ona próbuje rozjechać walcem, kto na to stwierdzenie nie spisali Forever zasługuje, bo to jest naprawdę Barską bardzo mocny chwilami brutalny komizm to myślę, że to byłaby chyba komedia romantyczna prawda tak myślę, że to jest komedii romantycznej to jest po prostu w pewnym sensie krytyka komedii romantycznej, zwłaszcza czegoś takiego jak los akcyzowej nie ja myślę, że to nie jest krytyka to jest krok dalej przypomnimy sobie postać licząc, która jest żałosna tak jak mówisz plebejską prosta wpada w tarapaty nie radzi sobie życie jest taką idolką i sami też taka jest tylko 3× mocniej 2× strasznie ja rzeczywiście zgadza się z tą może, że zrozumienie tej konwencji zajmuje trochę czasu boja chwilę się rzeczywiście zastanawiająca oglądam dla mnie bardzo długo w ogóle nie było śmiesznie, bo tak jak mówisz sposób w jaki aktorzy grają, jaki ten świat jest wpływ sposób, jaki ten świat zbudowany pokazanie jak epoka bohaterowie są pokazani to wszystko powoduje, że my bardzo chętnie wchodzimy w konwencję serio i w pewnym momencie tych bodźców smutku żałość briju, licząc też taka jest bardzo długo i tych tych bodźców jest tak duża, że pewne mecze myślę sobie zaraz zaraz nie może być na serio to jest ten moment takiego przełamania wejścia w tę konwencję dla mnie ten serial jest nie będę ukrywać trudny w odbiorze, bo trzeba rzeczywiście dużo włożyć trochę wysiłków zrozumienie i wejście właśnie ten ten sposób opowiadania i ten humor natomiast mnie w przekonaniu w momencie już bardzo późno w oczywiście odcinkach dziejących się na planie filmowym, które za przejęte uwagę użyła tutaj do tego serialu sława przegięcie i to był pierwszy moment, kiedy naprawdę roześmiała się tak pełnym głosem pomyślałem sobie, dlaczego właściwie mam takie Serie podejście do tego przecież to od początku do końca je jest takie żenujące właśnie takie ma być i tutaj powinno poszukiwać humoru, a potem zaczęłam czytać trochę o tej w razie reżyserce nie wiem jak to komicy, której stworzenie sali Forever i ona i w 1 bardzo ciekawym tekście, który ukazał się w Guardianie ona to by już po premierze sali Rewers ona opowiadała o tym, że tak naprawdę tryb tradycji brytyjskiego komizmu dużo osób pisze taki sposób dużo jest takich komedii i ona ma ona jest po pięćdziesiątce i mówi tam tak, dlaczego moi rówieśnicy faceci w bardzo tak niektórzy piszą w podobny żenujące w cudzysłowie sposób są traktowani przez opinię publiczną jako poważni fantastyczni dowcipni komicy, a ja, pisząc takie same teksty natrafia na jakąś taką barierę, że spowolnienie nie wypada no to, że za krok za daleko Jana tutaj podawała m.in. przykład Saszy barona, który dokładnie wykorzystuje tę samą metodę budowania postaci to po pierwsze, jakie sobie pomyślałem, że należy ten serial jednak też trochę inaczej w tym tekście pojawiło się pojawił się 2 nazwiska pierwsze z nich była nadana, która zrobiła później adaptację tekstu serialu Camping, który zresztą jest też do obejrzenia w na bio i rzeczywiście nie jest udanym serialami wszyscy mówią, że zabrakło wtedy taki brytyjski kości tego właśnie przegięcia i drugą osobą, którą wspominała jest scenarzysta, który my też dużo mówiliśmy, czyli wybiła brydż tutaj pojawił się argument takie one są młoda one są innego pokolenia i wolno, dlaczego mnie nie wolno myślę, że ten drugi klucz do zrozumienia tego serialu też oczywiście bardzo ciekawe, bo tak jak mówił Kuba w tej klasycznej Burlesque to było także Polska miała być antidotum na tę sztukę wysoką na tych wszystkich ludzi bardzo szlachetnych mądrych i wartych opowiadania natomiast mam wrażenie, że właśnie tutaj Giulia dewiz zawiesza poprzeczkę do tego jest trudna odbiorze żona zawiesza poprzeczkę bardzo wysoko Unii to nie jest tak jak w jak historia John, żeby jeżdżący 1 jedyną szarą myszką u niej właściwie wszystkie postaci są żałosne są niedoskonałe budzą raczej litość i zażenowanie nas nie jakiekolwiek pozytywne emocje właśnie trudno przywołać jakąkolwiek pozytywną emocje, którą gen. Haller postaci z jej serialu jest trochę tak jak jak żyją Szekspira fal Staff był takim bezpiecznikiem taką postacią bezpiecznika ową stronę, gdy pokazywała pewne ludyczną wersję bohaterów tak tutaj nie mamy do czynienia z nikim, kto nosiłby odrobiny szlachetności może, że wszystkich postaci, które mamy w sali Forever jedyną względnie normalną postacią jest znajdzie taki starszy, ale też sali jest względnie normalne tak, a taka para, która nie może się odnaleźć w tym zatrzęsienie i natłoku wariatów walką w pewnym sensie to jest takim odwróceniu, czyli właśnie mamy bardzo często w filmach mamy 1 świra, który ma tam nam ubarwić ubogacić te wspaniałe normę społeczną mamy same świry i ten też ci względnie normalnie właściwie w ogóle nie mogły się nie tylko ze sobą spotkać, ale wręcz zaistnieć, bo to jest takie taki natłok rozmaitych zaburzeń psychicznych, a też mówimy użył tej kategorii żenady, która jest kluczowa dla idei, ale właściwie żadną właśnie powiedziała tego co jest naprawdę największym moim zdaniem problemem dla większości widzów odrzucających ten serial, a mianowicie jest to klub łączności tego żartu jak umiłowanie dla takich katalogi humor fekalne tak jest chory, który dla wielu po prostu nie do przyjęcia już na poziomie czysto estetycznego odbioru sam też mam z tym problem jak rozumiem, jaki jest sens jego wykorzystania uważam, że jest bardzo ciekawe jako przedmiot analizy takiej też trochę akademickiej trochę medioznawca i kulturoznawcze też bardzo ciekawą rzecz o tym, pogadamy jak właśnie ta angielska tylko w Anglii mocno prawa zaistnieć w tej formie tak komedia tego typu nie tylko wyłącznie w wielkiej Brytanii, ale lekko zmodyfikowana w stanach już artystyczne jest to jak ona zmodyfikowana natomiast tutaj rzeczywiście no pod względem estetycznym ten serial stawia pewną barierę musimy przygotować na wiele niewybrednych żartów z lokalną nie tylko lokalnych seksualnych bardzo leśnych bardzo fizyka silnych i takich, które na lepiej czasami nisza dość tego serialu z pełnym żołądkiem jak sama autorka, ale ja miałem z ja myślę, że to wszystko ma rację wszystkie te przymiotniki tak to są doskonałe określenia tego serialu, ale dla mnie on mimo wszystko nie jest może się ze mną nie zgodzić wulgarny to znaczy ADO wydaje mi się, że ta granica jest przekraczana, ale widz doskonale zdaje sobie sprawę, że to jest rodzaj jednak jakieś umowna ja uważam, że wulgarny to on jest, ale to nic nie szkodzi po prostu naczep i myślę, że ona w ogóle testuje granice, jakby możliwości WHO czy testuje właśnie nie wiem czy testuje teraz zacząć wahać, bo z 1 strony można tak powiedzieć, bo rzadko, kiedy widzimy w telewizji tego rodzaju rzeczy natomiast drugie są, jakby powiedzieć właśnie od strony teatru logicznej od strony historii dramatu to niczego nie testują przywołuje rzeczy, które z trybun, z których ludzie śmiali się przez wieki tajną starożytności, ale nie zaś do tragedii dodawano wulgarny element, ale też jak ten humor lokalny, który był obecny był i u Szekspira jest, gdy sławna przecież postać ze snu nocy letniej, którą zawsze tłumaczy Polsce taki problem czyli, bo tom co rząd robi ten, bo to jak przetłumaczyć ktoś wpadł na to, że to będzie podszewka taki ładna elegancka umownie to właśnie po być nie wiadomo dupy tyłek trudno powiedzieć ale, ale też inne zdaje się szofera jest taka scena, w której bohaterowie puszczają sobie banki w twarz przepraszam no to już tak bardzo mówiąc wprost jest dużo tego z tym klasycznym dramacie w mało tego wydaje się w tej tradycji brytyjskiej literacki z tego bardzo duża, że przez to, że ta tradycja żywa żona ma pewną kontynuację tam nie doszło do jakiegoś Niewiem załamania społecznego i w pewnym sensie wielka Brytania ma ciągłość historyczną, że być może dlatego właśnie takie formy dalej mogą istnieć myślę, że tak myślę to coś w tym oczywiście jest mam tylko wrażenie, że 2 i rzeczywiście pod poprzeczkę, ale podnosi żona robi taki ekstrakt, że te, że dla współczesnego widza, które oznaczają one od tego dowcipu, który historię oczywiście sprawdzał się przez wieki ona to przywołuje i Serb jest że, który jest, który może budzić wstręt u niejednego widza, ale służy czemuś wciąż więcej na szczęście bardzo cenię to, że ten nie tylko tę formę, która właśnie zupełnie rozjechane dziwna bardzo czynnie nie niespotykana, bo ona się zdarza w został brytyjskiej na scenie i w telewizji ale, a to, że ona jednocześnie łączy właśnie takie remonty Patsy inne tony z jakąś krytyką społeczną, ale też kreśli postaci, które są mocno też autobiograficzne i potrafi z nich bardzo brutalnie naśmiewać no właśnie, jakbyśmy powiedzieli sobie, o czym to jest skoro mówimy skoro wprowadziliśmy ten wątek, że to ewidentnie co ta historia po służy opowiedzeniu czegoś czego, jakiego dowiedzieć, o czym to jest to traktuje, gdzie to jest coś więcej Japan Japonia trochę naiwnie zapewne z mety śmiecie, ale uważam, że to jest historia o samotności poszukiwaniu miłości tak bardzo dużym uproszczeniu oczywiście po zdjęciu wszystkich filtrów i rolnicy nie zmusi i pewnej formy Bór Laskowej to to jest właściwe takim poszukiwaniu siebie własnej tożsamości w związku z innymi ludźmi w relacjach z innymi ludźmi ja tam bardzo się podoba wątek sali, która cały czas próbuje się dostosować cały czas próbuje być najpierw próbuje być dobrą córką i rodzice jej mówią musisz być dobrą córką musi mieć męża nota będzie wyjdzie za mąż potem jej narzeczony okazuje się nudne, ale ona wie, że musi z nim być, więc i dostosowuje się, bo chce być dobrą narzeczoną potem staje się szaloną kochanką okazuje się, że nie czuje się zbyt komfortowo w tej sytuacji, ale trudno teraz postanowiła, że będzie szaloną kochanką, więc Brnie do końca w to szaleństwo ja myślę, że to jest taki portret współczesnej teraz wy śmiecie mnie, ale jest taki portret współczesnej kobiety, która bardzo, by się chciała wyzwolić jednak nie bardzo jej to pasuje i to cały czas wchodzenie w różne różne role które, kto inny jej przepisuje myślę, że to jest bardzo mądra tak naprawdę po pokazaniu postaci, która cały czas próbuje być taka jak sobie nie wyobrażają i duża część oczywiście to jest 1 z elementów, bo trudno powiedzieć czy to jest główny temat tego tego serialu pewnie tak jak mówi Bartek to jest głównie o samotności poszukiwaniu miłości i ale po to, dostosowywanie się myślę, że ogromnie ogromnie charakterystyczne bardzo rzadko tak naprawdę pokazywane w w ogóle kinematografii ten temat poszukiwania miłości to moim zdaniem wychodzi bokiem właśnie dlatego żona bierze się za rozmontowywanie tej opowieści komedii romantycznej, na którą snuje komedia romantyczna natomiast się też co tutaj jest taką centralną tematyką, która dla mniej się wydaje powalająca wprost celnie opisana to jest narcyzm to jest jakby niemożność właśnie funkcjonowania w świecie, w którym narcyzm potrafi się jak tak rozpleniły jak pewna postaw czyta czy mamy do czynienia w przypadku MR czytaj w głównej bohaterki którą, czyli Davis gotowości trochę nie wiadomo, z której strony to gryźć, a z drugiej strony równocześnie my wszyscy znamy takich ludzi, ale każdy z tych bohaterów tak naprawdę jest złożone z takich cech, których my nie chcemy widzieć ani sobie ani innych, ale to są cechy, które gdzieś każdy z nas mniejszej lub większej zaznacza mam nadzieję, że w mniejszej, ale jednak intensywności w sobie nosi myślę że, toteż jest bardzo ciekawe, że ona wygrzebuje to co jest najbardziej w ludziach skrywane i czyni to główną cechą swoich bohaterów, czyli jak narcyzm to do granicy jak introwertyczna gość to skrajna to jest to co może być kluczem do budowania w ogóle tych postaci zresztą jak np. zastanowić nad tym, bo ewidentnie każda z tych postaci ma powiedziałbym no taki taki swój, a w taki swój obszar takich mrocznych fascynacji i a i to jest tak jak się popatrzy na to Emmy na to jak ona jest pomyślany jako ten tata narcystyczna zaburzona postać trzeba powiedzieć żona w zasadzie nie szanuje niczyich granicę nasze zachowuje tak jakby tych granic nie było, ale zachowuje wobec tej sali, jakby to była trochę jej mama trochę kochanka nie wiadomo właściwie to ma być tysiące ról ma ta osoba w jej życiu spełniać i ona w zasadzie no właśnie, bo to, o co chodzi z tymi kupami, które potem tak licznie zaczynają nagle w tej w tej opowieści miłosnej wyskakiwać Otóż przede mną leży książka Floriana Wernera czarna materia historia główna, który jest bardzo specyficznym takim SLD eseistycznych językiem opisane co też to ta kategoria główna oznacza, że to jest w pewnym sensie taki mechanizm budowania pewnej granicy, gdyż granicy intymności mówi wstręt do własnych odchodów jest zawsze mniejsze niż do nisz względem wydzieli innego człowieka i w pewnym sensie ta Emma, która zaprasza do sali do ryby ty działania się w swoich okopach niestety nie jestem taka scena to w zasadzie odnosi się takim synonimem kogoś, kto tak kompletnie, ale tak kompletnie nie szanuje zupełnie żadnego park nie ma żadnego partnerstwa tylko jestem tylko ja każdy wytwór mojego organizmu jest cenny wszystko jest fascynujące co z siebie wydala, a ty masz po prostu dawać się w tym jak by uderzać myślę, że jest to w zasadzie w zasadzie powiedziałbym taki, a rebours jakaś diagnoza tego co się bardzo często dzisiaj dzieje w relacjach w niemożności stworzenia albo niemożności utrzymania w nich taka taka no i poziom taki kłopot z utrzymaniem właściwej granicy utrzymanie i bliskości zarazem jakiegoś dystansu między ludźmi tak tak tak to powiedział tak na pewno kulturą narcyzmu to jest coś jest kluczem do całej twórczości Davis, bo on rzeczywiście przed zostali poradzić sobie kilka rzeczy też ten temat podejmowały też sposób wykona odpowiada jest bardzo konsekwentny od lat ona w latach 20042005 zrobiła ten cel dobranocki ten swój miałeś, gdzie sama się na sympatyczną fryzjerkę i tam robiła rzeczy straszne tam były też różne bardzo dziwne sceny w tych przekraczamy granicę tam była scena seksu z 12 latkiem tam była scena obalania seks moralnym wszystkich, którzy na minęli w życiu bohaterki tam była walka z niepełnosprawną kobietą i męża niepełnosprawna kobieta z sali Forever to jest dopiero postać jak kameleon to jest dopiero w Polsce to jest coś tak dziwacznego zarazem coś tak to taki powiedziałbym takie taka opowieść o niepełnosprawności z tym, czego my nie chcemy widzieć nie chcemy nazywać, kiedy myślimy o tym, zjawisku na czym myślimy o tym, że ktoś potrzebuje pomocy myślimy o tym, że no cóż na nieszczęście przytrafiło się tak, ale wiadomo, by być chcemy być tacy inkluzji w nim nagle mamy osobę wymyślono taką postać, która używa tego jako oręża i mało tego w pewnym sensie w taki bardzo powiedziałbym jak to nazwać tak bardzo dziwny sposób za finansowana na swej niepełnosprawności hołubią lubi potem się w ogóle różne rzeczy okazują, żeby nie psuć przyjemności oglądania ale, ale też to też jest taki poziom taka czyni z nas to bez tak tej komediowej ramy to sobie nie pozwolimy na mówienie takich rzeczy, bo na jeździe po bandzie w każdym bez względu na to, jaką postać weźmiemy pod lupę, jaką sytuację stamtąd wyciągniemy wszędzie dochodzimy do granicy wszystkiego dobrego smaku jakiejś poprawności politycznej są przekroczone absolutnie wszystkie granice nie tylko można przekroczyć, ale on ona o tym, mówi zresztą mówi o tym, wprost w rozmaitych wywiadach, że dla mnie to jest rodzaj wiem dziwnie zabrzmi katharsis to znaczy to jego kancelarii, że on już w tym w tym w tym tych najgorszych rzeczach po to, żebyśmy zobaczyli jak i jaka jest istota jak ona jest tak naprawdę obrzydliwe i przed, czego nie chcemy widzieć przed czym zamykamy oczy i dlatego bez względu na to, którą postać, którą sytuacje weźmy pod lupę bardzo lubię wyjazd integracyjny to tam zobaczymy w to nawet nie jest krzywe zwierciadło to jest takie pod jechanie najbliżej jak się da i pokazanie no no Zobacz Zobacz, jakim obrzydliwym wulgarnym my parszywy świecie żyjemy jak ty jesteś jak jest każdy z nas myślę, że to jest klucz do tego serialu no myślę, że hasło perwersja jest tutaj bardzo istotna prawda szczytu wszyscy są jakoś perwersyjnie wszyscy nawet sali ona też wydaje się w pewnym sensie pod nie wiem chyba pociąga to, że ktoś się tak cały czas dominuje tłamsi, że tu wszyscy są w pewnym sensie uwikłani w jakiś bardzo ważny takie para seksualne para silne układy z rzeczywistością z innymi ludźmi ze sobą samymi, jakimi fantazjami i to ewidentnie oczywiście wyostrzone wydobyte na wierzch, ale w gruncie rzeczy bardzo prawdziwym nowym jak jest mnóstwo z tych osób kojarzy nam się z ludźmi, których znamy ona pokazuje bezbłędnie w tym całym wynaturzeń tym przekroczeniu pewne mechanizmy manipulacji jako jako podstawowy element relacje międzyludzkie to jest bezwzględna diagnoza, ale prawdopodobnie nie nieprawdziwa odbył właśnie w tym serialu wszyscy wszystkim manipulują tak jak niepełnosprawne bohaterka wykorzystuje własną chorobę i stan fizyczny do tego, żeby realizować jakieś seksualne fantazje i tutaj manipuluje swoimi pracownikami szefowa, kto wykorzystuje swoje to jest przełożoną w pracy też dla realizowania seksualnych różnych fantazji marzeń mężczyźni, które są obecnymi fantasta mitomana i plus ten nieszczęsny koszmarny narzeczony David notowała David, który jest fantastycznie zagrany, ale jest tak obrzydliwą postacią jest tak nie tylko nudny, ale z tak po prostu odstraszają, ale prawda one tak odstraszających tej swojej fizyczności, którą bardzo świetny aktor grywa jako taką żałosną i akceptowalną wręcz, a jednocześnie właśnie to, że próbuje manipulować, wykorzystując litość wobec samego siebie jest jesteście, tym bardziej nieznośne i ten koktajl, który zjada PiS serwuje mieszając wszystkich ludzi ze sobą, a jednocześnie, wprowadzając tutaj oprócz tego najdzie Ela, który wydaje się takim trochę turystą też nabłonka w tym świecie wariatów na czele, którego senator gra wuja aparat mąż roli dewiz taki starszy pan skoro pustej pracy z wąsikiem taki trochę nie nieobecnej trochę nie potrafiąc odnaleźć w świecie tam poza nim nie ma 1 postaci pewność siebie i zdrowe emocje z rewelacji racjonalny sposób patrzenia na świat i na innych ludzi jakiś szacunek ich odrębności tych wszyscy właściwie są takimi zawłaszcza oczami którzy, którzy narzucają swoje wartości zasady przekraczają granicę brak warto już tak tak, ale kompletnie kompletnie, zwracając uwagi na cenę, jaką płacą inni za te ich przekroczenia wyjazd integracyjny to jest rzeczywiście mam wrażenie kulminacja w pewnym sensie znaczy to jest takie doprowadzenie do do sytuacji, w której wszystkie te postaci występują nagle razem tworzą jakiś zamknięty mikrokosmos to oczywiście w sytuacjach wyjazdu integracyjnego temu przy 1 i mamy taką taki właściwie taki moment, kiedy na cała sytuacja jest już zupełnie goła bohaterowie zresztą też wielu wypadkach i w pewnym sensie to to jest taki triumf komizm, bo nad wszelkimi formami to jest taki triumf też powiedziałbym tej takiej bardziej po będą owej natury ludzkiej nad wszystkimi formami kulturowymi, które wytwarzamy prawda, że to jest zaś w zasadzie o tym, to co myślę, że tym katharsis no tak to jest absolutnie słuszne stwierdzenie to jest takie przyznanie się do tego, że jednak znowu przywołam Floriana Wernera jego historię główna, której on mówi no my wszyscy produkujemy niesamowite ilości tego nie udawajmy, że to nas nie dotyczy to nas nie określa, że jakby to to, z czym z tego ten świat jest zrobiony jest w gruncie rzeczy materia, którą chcemy odrzucić i świat PiS bardzo podobną powiedziałbym podobny kierunek myślenia przejawia dla mnie 1 rzecz się ciekawa bardzo w jej twórczości też w tym serialu, bo właśnie tak mówiliśmy, że tego typu komedia tak działać na z katalogu liczne jest możliwa tylko w wielkiej Brytanii, a się nie tylko Wielkiej Brytanii, ale tylko w wielkiej Brytanii ona i opowiada takich uczuć Davies o zwykłych ludziach z przedmieść procesy dys czeka żona obsada prawie zawsze coś bohaterów w takim świecie ich osadza, który zwyczajnie świat takiego małego miasteczka brytyjskiego to nie jest żadne środowisko ekscentrycznych miliarderów nie wiem to nie jest wielkie żarcie religia to to jest są zwykli ludzie, którzy jednocześnie są obrzydliwie niezwykli, by nie działało gdyby, gdyby było w innym środowisku to właśnie dlatego jest ten komisję zbudowany na zderzeniu tego takiego zwykłego świata absolutnie najgorszą stroną tego zwykłego świata to jest granica, gdzie jest, gdzie śmiesznie ta ta scena wejście scena odcinek, bo tam jest cały odcinek poświęcony wyjazdy integracyjne mu to jest ten to jest to jest karuzela, w którym wszystko wiruje to jest odcinek, który w, które tak jak mówicie, że każdy z nas tak naprawdę zna takie sytuacje tak to jest, ale to jest zabawne dlatego, że to nie jest wielka korporacja to nie są ludzie, którzy nagle pod wpływem alkoholu, a le postanowili zrobić coś ekscentrycznego tam komisję zbudowane na tę to są normalne sytuacje, które wymykają się spod kontroli, a może nigdy nie były kontrolowane i nie ma tego wrażenia takiego rzeczywiście że, że gdzieś odkleja się od rzeczywistości jednocześnie jesteśmy bardzo wewnątrz no i oglądamy coś od seksu, czego nie chcemy do siebie dopuścić ja też mówił o tej takiej zwyczajności tego świata i tym, że on jest dobrze rozpoznany, bo to jest coś co jest interesujące w zestawieniu brytyjskiej komedii tej właśnie takie katalogi innej z jej amerykańską wersją mam wrażenie, że w wielkiej Brytanii ciągle obecny nigdy tak jak, choć lider PiS nigdy w takim stężeniu, ale jednak mieliśmy seriale mała Brytania mamy Sejm Les brytyjskie chłopaki z baraków czy pierwotnej wersji Office są też seriale, które wykorzystują kategorie zażenowania widza i grają tym jak by jako elementem komicznym wzrosną wrażenie zawsze one są blisko takiej rzeczywistości, którą widz zna natomiast w stanach Zjednoczonych, kiedy już zostały przepisane mam wrażenie, że z 1 strony czułem się przypomnieć tego typu filmy i sobą Łach przypominały się jedynie takie rzeczy zostały świadomie infantylizm zwane Ventura psi detektyw mówi 43, gdzie tam były dosyć niewybredny żart, ale to wszystko czy Amerykę, by z ze słynnymi scenami seksualność środkowymi to wszystko ubrano go jako infantylną formy komedii albo właśnie kolejowej albo taki trochę zły kilku plażach, ale takiej, która jest niby dla dzieci dla dorosłych zawiezie dla dorosłych, którzy udają, żądając scenie dla nich i tak też dają się ta kategoria instant Office jest wszystko leży w stanach dzisiaj tego typu historie można, jakkolwiek w tym z patologicznych w wymiarze równym z dziewiątej mają miejsce wyłącznie animacji tylko animowane seriale dzisiaj także niegrzeczne animacje sami Gaj myślę, że to czy ich mało w o dojrzewaniu seksualnym nastolatków bardzo dobre zresztą są jedne dialekty dzisiaj podejmują ten temat fizyczności tak dosłownie tak brutalnie dlatego to nie tylko w stanach, gdzie jeszcze poza wielką Brytanią pokaż bohatera kupiono nigdzie, ale ma również jak zarządzano zresztą płaczącego swoje dane bardzo próbują wykorzystać ten ten model brytyjskiej komedii zawsze próbowały, bo to są powiązane kultury bardzo mocno tracą nie radzą sobie z tym co świetnie pokazuje klęska liny danemu, która zrobiła ugrzecznione wersję kempingu i przegrała, mimo że ta miała świetną obsadę z dywidend anten to po prostu sprawdziło w amerykańskiej wersji, ale co posunęła tak daleko jak się podsuwa, ale też, czego możemy oczekiwać Stanów Zjednoczonych, gdzie bohaterki w stanach seksualnych konsekwentnie noszą biustonosze, jakby tam jest jakiś rodzaj myślenia cielesności i o tym co przystoi co nie przystoi takiej dziewiętnastowieczne, ale taki poziom prowincjonalny dziewiętnastowieczne jednak ta wielka Brytania razem z wynalazkiem hit parku bardzo świadoma tego, że musi być Gromnik musi być miejsce, gdzie może pokazać prawie wszystko właściwie to wszystko to jest jednak inna kultura, a stany Zjednoczone do tej z kościółka Bractwo tam po prostu przechodzi do szkółki niedzielnej nie wypada i dzisiaj już też w wielkiej Brytanii jeśli wierzyć lider listy jest mniej wypada, bo ona ona też co chwilę zderza się w tej swojej twórczości z takimi barierami, których jednak nie pozwala się przekroczyć na parę lat temu zrobiła wizję cara pilotowy odcinek nowego serialu o żonach chcę się bardzo brutalnie czyszczone męża i BBC zdjęło to po 1 odcinku Ania jest obciążenie sali Forever, o czym nie powiedzieliśmy dostawa, czyli to znaczy, że być może z 1 strony tak ta poprawność polityczna to wezmę jednak w cudzysłów cały czas istnieje w wielkiej Brytanii, ale z drugiej strony właśnie takie produkcje po bandzie, że docenia tak tam właśnie nie obrażam się w ogóle innego kraju, w którym sali Forever dostała takiej nie Górniak nie 45 gwiazdek naprawdę nie wyobrażam sobie innego inne kultury innego innych cywilizacji, gdzie tak doceniano tego typu historie udało mi się obejrzeć na YouTubie taką taki krótki film and Queen, gdzie o sali Ferrer dyskutować aktorzy, którzy tam grają to co mówili jak bardzo mają głęboką świadomość, jakby świeżości i odwagi tego tekstu jego wyjątkowości to też pokazuje, że myślę, że to jest też kwestia użytego określenia po prostu wykształcenia tak, ale sam powiedziałeś, kiedy rozmawialiśmy przed audycją, że prawdopodobnie nie znajdą się pieniądze na następny sezon, że trudno sobie wyobrazić, że mimo, że rzecz, że sali Rewers 2 powstanie nocnym tak myślę, że to jest to zawsze tak jest to znaczy myślę, że kiedy ktoś jest bardzo odważnym twórcom wchodzić takie pola, które są ryzykowne to ryzyko jest obecne systemy tego świadomość no to szansę na to, że to się finansowo zepnie maleją wiecie o tym, lepiej ode mnie, więc to to jest prawda, że telewizje są zachowawczy mi organizmami trochę muszą takie być prawda to to nie dziwi natomiast raczej dziwi mnie to, że to się w ogóle udaje ja właśnie też mam takie poczucie, że to jest absolutnie oczywiste, że to, że taka inaczej wygląda też przebieg kariery, czyli Davis to co jest akceptowane co nie kryją się wpuszczano do tego salonu, a tylko potrzebę chwili wietrzył paradoksalnie, że wpuściła niż świeże powietrze, ale prawdziwe natomiast Zdrój są też rozumiem decydentów telewizyjnych bo gdy miał rękę na sercu powiedzieć, że polecam ten serial szerokiej publiczności to na pewno tego nie powiedział to nie jest dla szerokiej publiczności ten serial, który jest rodzajem eksperymentu, który robi może sobie zrobić BBC, bo ma takie inny model biznesowy też ma taką unijne poczucie misji wobec tego czym jest, że jest dziedzicem poniekąd rosyjskiej dramaturgii, ale to zrobił ska jest bio Czyżby to pokazywało, że jednak nawet i komercyjnych organizmach może się pojawić taka luka taka szczelina, którą można wejść z eksperymentem pewnego rodzaju, nawet jeżeli to jest eksperyment oparty o bardzo klasyczne formy, które odwołuje się do pewnego tradycji humoru, która jest można naprawdę wiele tomów napisać i zrobiono to można powiedzieć to jest temat, który już był obecny w komedii to i tak dzisiaj właśnie przez to, że to jest komedia telewizyjna to tak szokuje prawda, czyli jak się okazuje jest jakaś przestrzeń na to, żeby ZAiKS za eksperymentować ten 1 swoich ulubionych tematów czy telewizja jest miejscem eksperymentu okazuje się, że może nim miałem jeszcze 1, bo jak wróciła do recepcji tego tego serialu, by zobaczyć jak łatwo znaleźć bardzo poważne artykuły dotyczące serialu, który właściwie po obejrzeniu raczej wzbudza bez kontekstu raczej wzbudza takie uczucia, że to jest coś miałkiego prymitywnego i jak ładnie tu mówimy o kupach tymczasem wystarczy naprawdę nie trzeba nie trzeba dużo wysiłku, żeby znaleźć poważne głębokie analizy rozmowy wywiady to znaczy tylko leżeć zarówno twórcy to co mówiłaś, ale też odbiorcy są w jakim sensie świadomi tego co oglądają jakie, skąd to się wzięło, dlaczego to jest tak jak inne to znaczy, że to gdzieś jest zakorzenione dużo głębiej niż nam się z naszej perspektywy wydaje tak ja myślę też że, a propos tego, że wyprodukowały stacje komercyjne może z niej, że też mamy do czynienia w ostatnich latach, zwłaszcza kiedy się zaostrza walkę o widza też modele dystrybucji filmów się zmieniają, bo i seriali już coraz rzadziej mamy do czynienia z produktami zarządzanymi przez liny Arne stacje, które i tak opuszczają tylko mamy do czynienia system subskrypcyjny, gdzie płacimy za pewien produkt premium, za które chcemy wiedzieć musimy dostać jakiś czas jakiś produkt, który wiemy, że płacimy, że mogę płacić na liczbie co miesiąc, mimo że raz w roku dostanę coś od nich ekstra, ale wiem, że to dostanę wiem, że to będzie rzeczywiście wyjątkowa produkcja i tutaj mam przecież też jest ten kazus zadziała wyłącznie artystką jest jednak zwykle w stanie bardzo rozpoznawalna bardzo charakterystyczne, której składa taką propozycję trochę dla honoru domu pytanie czy dla wielkiej publiczności nie raczej nie fakt, że te eksperymentalne produkcje, których nie rozmawiamy ktoś się moim ulubionym argumentem też na to czy jest miejsce w komisji jest ekspertem w telewizji albo szybko się kończy, ale zacząłem nad tym teraz rośnie czy słucham to nie związane też z tym, że ten nowy model dystrybucji pozwala na dowartościowanie takich głosów, które bardzo się błąkała powiedziałbym taki margines SACH obrzeża to znaczy możemy powiedzieć w pewnym sensie my telewizję tak wyobrażam że, gdyby telewizja to myślałbym tak, jeżeli to Puszcza u siebie na antenie tam powiedzą, że promuje coś nie obrażam prawda, że obrażamy obok gusta estetykę poczucie dobrego smaku tak dalej, ale jeżeli to w stawie do Platformy streamingowe to tam są sobie sama wybierze to ty klikasz do decydentów jest czy Tychach czy tak opadać spadnie czy nie ja mam ręce czysto w pełnym czy taki jest trochę trochę tak działają również dobrze Lisa też psychologię decydentów oczywiście fakt, że taka artystka Judy Davis ma szansę z kolejnymi projektami przyczyna byki pytanie realizowała kilka szalonych pomysłów na zrobiła parę lat temu całkowicie całkowicie to jest nierealne psychoterapeutki siadały kolejne słynne kobiecej historii cyklu od Joanny Dark przez królową Szkotów dla Wasko, które w maju mówił wiele innych jak pisał wielkich kobiet, ale ona ma poczucie woda w tych wszystkich wywiadach podkreśla, że czuje się niespełniona niewykorzystana, że jednak być może być może sali rower jest jakimś sensie tak jak mówicie autobiograficzne również w tym ale, ale ona bardzo często podkreśla, że ona ma możliwości, że ona chciała mieć taką karierę jak mają jej młodsze koleżanki albo i koledzy i to się pojawi bo gdyby to się pojawiły raz to powiedzmy, że po prostu gdzie zostało, by przemycone ale, ponieważ to się pojawi cyklicznej w tych rozmowach z nią to znaczy, że to jest jakiś element, który ciągle powraca ona też zrobiła taki podcast o po śmierci swoich rodziców, który został uznany za zupełnie obrazoburcze poruszanie się po po takich już rejony, które są tak stabilizowane, że już bardziej nie może być, czyli ona sama rzeczywiście poszukuje ale, ale dlatego dlatego ja nie wiem czy ona jest jednocześnie artystką niespełnioną czy rzeczywiście jej propozycję są tak daleko idące z pełną świadomością, że ona bada jak jeszcze, gdzie jak daleko może się posunąć nad dlatego nie wiem czy to jest związane z, a rzeczy to jest aż tak daleko dalece związane z polityką telewizji producentów tak dalej myślę, że my być może to jest jednak także to ona poszukuje takich wcale myślę, że to musi być związane z polityką jak stacji z polityką produkcji, dlatego że on naprawdę bardzo dużo ryzykuje ta stacja dającej kasę też ryzykuje tak musi mieć odwagę jak autonomię jako producent musi wiedzieć jeśli tym zderzakiem, żeby chronić takich utworach ale gdyby gdyby, gdyby tak nie było być może mówimy o tym o tym samym ja uważam, że jej to, że ona znajduje pole do pokazu miejsce, gdzie może może pokazać, że ktoś decyduje na produkcję takich rzeczy mimo wszystko, mimo że może nie będzie sali Forever 2 prawdopodobnie nie będzie to będą inne rzeczy na wyraźnie cały czas cały czas topole, gdzie ona może pokazywać jest, więc i jej produkcje powstają w taki lub inny sposób, a jednocześnie doskonale rozumiem to, o czym ona mówi, krytykując kulturę brytyjską tą współczesną popularną, gdzie ona jako kobieta pięćdziesięcioletnia nie może opowiadać pewnych żartów, bo to nie przez polskich dowcipu tak jak wiecie wieku natomiast wypada jej kolega no przecież chcę pomyślał o brytyjskim czy australijskim cent łapie zastanowię się gwiazdami są leki Gervais, który generalnie zmierza ani dla tych homoseksualizmu pana Boga nikomu nie przeszkadza im, że PiS Australijczyk, który stworzył postać pewnego takiego wrednego właściwie pijaka pijaka dziś Kazia i narkomana, który opowiada tam o swoim życiu seksualnym o wychowaniu swojego syna opowiada w stylu takim jak Giulia ministrowi seriale i nikogo to nie dziwi wszystkich nawet bawi Quest czy nasz bankowy, który już temu przywołany i te ich przekroczenia w sposób naturalny przyjmowane jednak w tej kulturze natomiast jej pewnych rzeczy już nie wypada niewolno to bardzo dobrze ona przesuwa granice regule rozumie on nie wypada takich rzeczy robić w ten sposób żartować używać takie nie innej retoryki retoryki myślę, że on, że te jej seriale produkcje żarty są też też w o tym jak też sądzę, że kariera było zrobić jest możliwe, dlatego że za nią stoi nie tylko piekielnie zdolna autorka, ale też żonę właśnie młoda urocza ma pewien taki czwarty aktorski, bo ona go wnosi na ekran dzięki temu dużo łatwiej było się przebijać oczywiście, czyli na dane, które z kolei Jacek postępowaniem pewnego pokoleniowego mitu od maja, jakim pokoleniu jesteśmy teraz z pozycji pewnego grzebienia złośliwości się wypowiem, że daleko im do roli Davis, ponieważ Julia Davis żongluje tematami spoza swojego własnego doświadczenia nie jest tak artystyczna twórcza jak one obie ma większą świadomość czym jest rzeczywistość jest forma dramatyczna dramaturgiczna mam mam takie poczucie po prostu lepiej wykształcona HH fajnie miło cieszę się, że są młode twórczynie, które podejmują takie materiały się jednak oczekiwał od nich, żeby się trochę zrobiły nie eksploatować swoje własnej postaci tylko w eksplorować rzeczywiście w planowaniu rzeczywistości być może twórca, który się zderza z odmową robi to lepiej poprą, ale ja z ustawą zgadzam zresztą tym tym tekście, który na samym początku przywołała te nazwiska padały w tym w tej rozmowie właściwie nieprzypadkowo, bo o ona jest na tyle świadomą osobą zresztą wystarczy po poczytać pooglądać te rozmowy z nią ona jest na tle świadomą też twórczynią, że zdaje sobie sprawę, że to, gdzie ona uderza w mur dla niektórych jednak się otwiera i to ona zadaje pytanie czy to jest kwestia jej płci to jest kwestia pokolenia, jakiego pochodzi czy może nawet kraju z jakiego pochodzi, ale może to jest kwestia drapieżności tego humoru jest wprost je bardzo celny i przez jest też bardzo bolesne to znaczy jednak komizm, kiedy sarkazm, zwłaszcza kiedy w miejscach plastyczne, kiedy uzyskuje pewną formę w zasadzie czy psychoanalityczne tak w ogóle twierdzą, że w pewnym sensie poczucie humoru jest taką wysublimowane formy agresji być może taką najbardziej wysublimowaną, więc to bardzo często boli to bardzo często trafia na mur no tak się musi działać filii, ale byli, czyli nadałem to są w pewnym sensie wybaczcie mi to sformułowanie słodkie panienki jeszcze one są dobre taką urnę takim takim byciem uroczą trochę tak, ale dorabiają ratują publiczność, pomijając stworzyli nadamy po prostu bardzo dobrze ustawiona rodzinnie i tak powiedziałbym społecznie, więc to też jej dobrze robi daje plecy więc, jakby aleja pozycja, ale autorki, która jest dużo starsza, która dużo bardziej ma lepsze oko mocniej celuje mocniej trafia zawsze będzie w pewnym sensie słabszy, ale myślę, że to oni nie bez powodu, jakby rozprawiamy teraz jednak z wypowiedzią pewnym zachwytem to znaczy ja myślę, że ona i to jest kategoria, którą tutaj chciałby wyciągnąć z tej rozmowy ona w ogóle nie nie nie kokietuje widza nigdy to nie jest ona nigdy nie będzie się widzowie podlizywał ona robi swoje kładzie na stole to przywozi ją stawia barier tak i ale to nie w ogóle nie ma dlatego być może tak trudno się to ogląda, a jednocześnie tak długo potrafimy o tym, rozmawiać, że tu nie ma słodkiego jakiegoś takiego pudru lukru, który trzeba zedrzeć nie ona ona rozdzierać rany mu to proszę tacy jesteście co na to i w i być może dlatego jest tak trudno jednak przebić się do szerszego do szerszej publiczności także SN trudno z drugiej to co powiedziały one po prostu świetnie wykształcone w sensie Lu jest erudytą jeśli chodzi o dramat wyczucie dramatu o też struktury narracyjne pewnej szczególnej, ale to wszystko bardzo dojrzale wypracowane nie są tylko odważne tezy jakieś dobrze wypatrzony rzeczy w biegu w społecznej krytyce coś takiego to po prostu świetnie napisane sali Forever Giulia Davis, a już dziękujemy państwu bardzo ja Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Jakub Janiszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA