REKLAMA

Robert Kuśmirowski, imitator historii, kolekcjoner rekwizytów z przeszłości w BWA

Andymateria
Data emisji:
2020-07-16 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria dzień dobry państwu to jest Andy materia w radiu TOK sam, czyli program o sztuce Study jest już historyczka krytyczka sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pani do winy Brytania no i kuratorka Anda Rottenberg dzisiaj w tej szczególnej roli o tym, że pani nie przepada za tym, ale taka ciężka dola kuratora, że jak zrobić jakąś wystawę to wypadałoby nie powiedzieć światu to jest krępujące pani Anna, bo to nie jest program poświęcony mojej hagiografii jest część pani Rozwiń » pracy, więc proszę się pogodzić z tą przykrością i opowiedzieć słuchaczom o pani najnowszym czy też można pić najmłodszym, choć nie tak znowu młodym dziecku bydgoskim w dodatku no tak to jest zbieg okoliczności, ale rzeczywiście przyjęłam propozycję BWA w Bydgoszczy właściwie nawet nie była tylko fundacji czarny karzeł, które bardzo aktywnie działa w środowisku artystycznym bydgoskim środowisku artystycznym i która także organizuje doroczne festiwale wyjazdowe najczęściej w różnych miejscach na Kujawach oko nigdy nie śpi już o tym kiedy wspominaliśmy wtedy strzelona inicjatywa to szalona inicjatywa bardzo interesujące troszkę odkryją na rzeczywistość przez to troszkę realistyczna nacechowana ogromnym poczuciem absurdu to jest odświeżające naszą rzeczywistość i to najmłodsze bydgoskie jak zauważyłem dziecko tak naprawdę łódzką lubelskie dziecko nazywa się Robert Kuśmirowski można, by stwierdzić, że jest to najlepszy archeolog wśród artystów to jest bardzo skomplikowaną się trudno dodaje definiować, dlatego że on teoretycznie też kopiuje, ale nie są kopie tak naprawdę to stwarza rzeczywistość nową, która wygląda jak kopie też poglądy kopie, czego jak rekonstrukcja czegoś co w rzeczywistości istnieje i kiedyś robił odwrotne rzeczy czy ja trafiłam przypadkiem na jego bardzo wczesną działalność, zanim w ogóle rozpoczął studia jako bardzo młody człowiek przesłał na konkurs do Warszawy tylko młodej sztuki pudełko zapałek to był początek lat dziewięćdziesiątych to pudełko zapałek był cały ręcznie zrobione łącznie z wymalowaną etykietką dzieci plus zapałki itd. a wszystko było zrobione ręcznie przez niego wyglądało jak seryjne Fabryczny, ale nie było seryjnej fabryczne to był bardzo zastanawiające, bo zwykle jest odwrotnie ktoś robi prototyp ręcznie, a potem się to produkuje powiela Kuśmirowski zrobił odwrotny ruch zapamiętałem pudełko zapałek tamtego czasu i myślę, że system bardzo, a z tego dumna, że wówczas skronie zresztą przyszłych gwiazd kuratorskiej przejmie 1, czyli Adama Szymczyka i Andrzeja przywary wybraliśmy to dzieło Roberta Kuśmirowskiego pierwsze słyszeliśmy to nazwisko, ale ujęło nas tę naszą trójkę teraz Robert Kuśmierski pracuje z fundacją galerii Foksal, ale co pewien czas trafiłem na bardzo zdumiewające jego pomysł z przyczyn niekiedy mają one gigantyczny rozmach gigantyczną trafił w 1 000 000 na Biennale stworzył bunkier właściwie zajął klatkę schodową taką zajął taką dziurę w puste powietrze okrągły hali muzealnej, którą wypełnił okrągłym pokojem pełnym szaf bibliotecznych nazwał bunkier to było ogromne pamiętam też zrobił rodzaj sztolni londyńskiej galerii w podziemiach muzeum stawił silny wagoniki poza stanowisko dyspozytora straszna praca to głównie wykonuje ręcznie z zastępczych materiałów, ale też używa bardzo duże rekwizytów znalezionych materiałów przedmiotów, które kolekcjonuje zbiera magazynuje w 2 ze złomowiska ich wyrzuca ogląda wyrzucane meble i w jego obrazie jest stałym ruchu zostały ceny też napędza, ale to nie jest także chodzi o epatowanie czynsz, bo ma jednak bardzo poważne zamysły i bardzo wiele tych aranżacji, którą tworzy ma charakter historyczny właśnie dlatego powiedziałam, że najlepszy archeolog wśród artystów, ponieważ cierpi jednak dzięki tym ryk wizytą tzw. kultury materialnej człowieka z różnych epok zresztą do różnych epok księga, chociaż może nie aż tak odległych jak mają zwyczaju archeologowie, ale jest też w tym jego namyśle o przyszłości czy w tym w jaki sposób to uzasadnia, że przedmioty mają historię rząd lubi Namysł nad potencjalnymi historiami tych przedmiotów, bo przecież nie znamy prawdziwych, że do kogoś należały, że być może były dla kogoś ważne on z tego konstruuje świat właśnie tu to prawda, ale jednocześnie zwraca uwagę na taką rzecz, że przedmioty właśnie takie niewinne przedmioty niosą też pamięć historii historii szerszeni indywidualnej kiego jakiegoś osobnika Kłys karne przykład, ale przyjrzymy co jak mamy ogromne straty już albo, które wyprodukował w określonym miejscu ułożona ta uzyska daje świadectwo tego właściwie takim terenem mamy do czynienia tak było w Bydgoszczy czy tak jest w Bydgoszczy związana gromadził przedmioty z różnych historii te historie się na siebie nakładają jak palimpsest i tak właściwie stworzył też w rodzaju Izby pamięci lub muzeum ziemi ojczystej Uberem Bydgoszcz miała zawiłą historię i on tej historii odsłania poprzez nagromadzone przedmioty, ale te przedmioty pochodzą z tych terenów również tak również, chociaż niekoniecznie, ale ważne są też języki potem jest dużo o polskiego i niemieckiego np. ważne są, jakby takie światy skomasowany światy historii całego stulecia, gdy mamy np. rolkę papieru toaletowego, lecz 60 takiego szarego żagla 4 orzechy i współczesnych klips do papieru już widzę tych wszystkich, którzy chodzą mówią my za to płacimy na akta tylko, że to ma być sztuka ja też mogę położyć x 4 orzech oczywiście tylko, że rzeczy, które tam są są niektóre są prawdziwe niektóre są spreparowane przez Roberta nie wiemy, które są, który miałem coś o tym, że akurat to co zrobił z Izbą pamięci Kuśmirowski w Bydgoszczy to, że ją złości aplikował to są naprawdę 4 Izby pamięci wychodzi się jednak nie wiadomo czemu komu jest poświęcona dokładnie i idzie się do drugiej, a tam widzi, że jest samo albo prawie to samo różnice są jak na tych obrazkach grać różnice trudne do zauważenia odpowiem pani jakąś nie jest mi trochę sporo, ale są subtelne warto to czym wychodzi się tego drugiego pomieszczenia i dotrzeć i idzie do trzeciego tam jest samo i tak czterokrotnie widz zderza się czymś podobnym musi zapamiętać co zobaczył, żeby powiedzieć, a tutaj jest inaczej, a tych ścieków jest strasznie duży zawód pęki kluczy pęczki drutu garście monet szpilki szpulki nici budziki talerze na pewno strasznie dużo różnych przedmiotów poroża i teraz nie wiadomo czy te poraża w każdym z tych pokojów są takie same czy inny na pewno nie są te same prawna tutaj w tym w zamyśle jest też opowieść o pamięć o takiej pamięci radnej ukryty w pamięci, którą grą angażuje również widz do każdym muzeum jest właściwie przełożoną na przedmioty pamięcią będzie miejscem pamięci czasu pamięć człowieka teraz widz musi na to nałożyć własną pamięć i chyba nie odnosić się pamięć musi być zwielokrotnione bez udziału widzę te prace nie mają sensu ta wystawa nie ma sens odchodzi się wokoło ogląda te pokoje i siłą rzeczy angażuje się poszukiwania tak, ale przez to cię zapamiętać co się zobaczyło no to jest tak charczy dla widza niebywale inteligentny mamy są realizowane w sposób muzealny, ale mnie bardzo przypominają, że książka Lanca muzeum ziemi ojczystej, bo tak powinno to muzeum oglądać, chociaż mamy jesteśmy na Kujawach nie na Mazurach, niemniej ja byłem bardzo bardzo dużym wrażeniem tego co przez krótki czas zdążył zgromadzić myśli najpierw chcemy zgromadzić zrealizować postaci tych 4 salek Robert Kuśmirowski, ale on potrafi wybudować tężnie tania to nie tylko pamięć historii, ale takie zadanie, żeby postawić tężnie tam, gdzie jesieni może spodziewać np. w Lublinie przed galerią labirynt albo w Kielcach na głównym placu, a tężnia działa jest prawdziwe interesy zaczynam zastanawiać, że to jest wracających chwilowo staż do do naszych 4 pokoi czy to jest wyraz niezgody na NATO znikanie historii w całej jej i w całym bogactwie tego wszystkiego co wytwarzamy od wieków w sposób szalony i niemający końca czy przeciwnie to jest właśnie zgoda na to, żeby to wszystko gdzieś odeszło tylko na chwilę łapie artysta taki moment i też będzie musiał się z nim za chwilę pożegnać ja widzę trzecie rozwiązanie to znaczy jest w tym zawarta wiedza o tym co odeszło, która powinna z czego czegoś nauczyć Robert Kuśmirowski należy bardzo młodego dla 47 lat nasz bardzo młodego już nie tak bardzo młodego pokolenia artystów, ale urodził się bardzo długo po wojnie prawda nadal ma obsesji i on potrafił np. zrealizować taką pracę, która była wagonem towarowym nasz sen tym naszym nad robił to na terenie Niemiec dwukrotnie raz pokazał to w Kassel raz pokazał to w Berlinie albo też gabloty puszkami z gazem takie subtelne, więc w wielu pracach również, kiedy pokazywał nadpalone wnętrza czy zniszczone wciąż było widać, że ta historia, a którą zanurzona była jego rodzina jak rodzina każdego Polaka pragnę wciąż gdzieś tkwi w pamięci wciąż jest w tym ja wyczuwam w tych jego praca jednak taką potrzebę ostrzeżenia Zobacz jak to wygląda i starajcie się, żeby też nie powtórzyło, a więc on robi 11 znaczy bardzo drastycznie stawianym przed przeróżne rzeczy, chociaż nie epatuje grozą to nie jest artysta, który w, który nadużywa swojej wiedzy nadużywa środków z tego punktu widzenia, że bardziej, że niezwykle subtelnym twórcą, ale np. teraz zaczął pracować po skończeniu tej wystawy bydgoskiej zaczął pracować już wcześniej, ale wrócimy do tej pracy nad muzeum emigracji, a c w Gdańsku, gdzie odtwarza taką sale właśnie mieszkanie ludzi, którzy wrócili z Ameryki też bardzo duże założenia, które ma ambicję zrobić otworzyć 11, czyli właściwie zagospodarować duże mieszkanie wychodkiem zdaje się w na podwórku ile pamiętam, bo otwarcie dopiero 4września proszę państwa, ale jakbyście, bo myślę, że może częściej bywać na Wybrzeżu niż w Bydgoszczy, więc zachęcam państwa do zajrzenia w Gdyni na na ten skrawek nierzeczywistej rzeczywistości, a na razie zapraszamy do Bydgoszczy międzynarodowe spotkania nieprzypadkowe oko nigdy nie śpi wystawa pod przewrotnym tytułem for k 1 amnezję, gdyż podzieli form 1 zabroniony to byłoby proste, ale robić dodał 1 literę rozdzielił te drugie słowo i nagle z tego, że zrobiło zupełnie inne pojęcie, bo for znaczy 4, a słowo byt to jest zaoferować zaproponować proponuje 4 Robert Kuśmirowski do 23sierpnia kuratorka Anda Rottenberg tak się składa, że również autorka audycji antymateria usłyszymy za tydzień proszę państwa rządu Rottenberg na co w takim razie do zobaczenia panien i do usłyszenia Andymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA