REKLAMA

Czy kampanie wyborcze wygrywa się w telewizji?

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2020-07-16 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

Z prof. Renatą MIeńkowską-Norkiene z Wydziału Nauk Politycznych UW rozmawiamy o wpływie telewizji i mediów na przyszłe wybory polityczne głosujących. Audycja o tym w jaki sposób przekaz medialny może zmieniać poglądy i preferencje wyborcze? Jak politycy wykorzystują media publiczne do swoich celów?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasz kolejny gość prof. Renata Mieńkowska-Norkiene wydział nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani profesor dzień dobry chciałbym panią profesor rozmawiać o telewizji publicznej, ale szerzej także o komunikacji i o tym kto jest na ile poinformowany w naszym państwie, bo OBWE publikowała 13lipca wstępne obserwacje z naszej kampanii wyborczej no tak wysoka jednak wielu konkluzji nadawca publiczny był wykorzystywany jako narzędzie kampanijny na rzecz prezydenta Rozwiń » to najbardziej rażąco niewłaściwe wykorzystanie mediów publicznych, jakie widzieliśmy w tej kampanii chciałam zderzyć się z opinią senatora Marcina Bosackiego, który oczywiście podróżował po Polsce pisał tak na targowiskach rynkach naszej gazetki informacyjne rozchodziły się jak świeże bułeczki wiem, że to, że prowincja popiera PiS nie jest wyłącznie konsekwencją poglądów tych ludzi to jest w dużej mierze kwestia informacji wielu ludziom hasła Szumowski instruktor narciarstwa respiratory nic nie mówią nigdy o tym nie słyszeli, a tak to znaczy absolutnie zgadzam się z raportu OBWE w tym sensie też ze obserwacją pana Osewskiego, ponieważ sama pochodzę ze wsi mówiąc szczerze i to jest północno-wschodnia Polska a gdzie też obserwuję takie zjawisko jak po prostu brak dostępu do jakiejkolwiek alternatywnej informacji niż ta, a one przekazywane przez telewizję publiczną natomiast sama też z racji na poczucie rzetelności w swoim zawodzie politolożka socjolożki oczywiście oglądałam programy informacyjne różnych stacji czytałam też prace powiedzmy zróżnicowaną, a ideologicznie także i politycznie i muszę przyznać, że czegoś takiego naprawdę jeszcze nie doświadczyłam jak, zwłaszcza ostatnie 2 tygodnie przed drugą turą, a w szczególności piątkowe np. wiadomości, że pamiętać, że nawet twarde dane pokazują, że wiadomość czy się tak z różnych programów informacyjnych, ale tak tak tak także była przelewała się też 1 z głównych programów informacji tak i oczywiście wielu Polaków ma dostęp tylko do nich natomiast to są też Polacy, którzy oczywiście mają prawo głosu poza tym często tych mniejszych miasteczkach na wsiach osoby, które mają dostęp tylko do telewizji publicznej, a po kościele często idą głosować głosują w oparciu o pewne własne przekonania emocje, które również były w jaki sposób wzmocnione właśnie informacyjnymi telewizji publicznej ja powiem tak jeśli chodzi o to z jakiego powodu Polacy głosowali na prezent Andrzeja Dudę tych powodów jest oczywiście kilka w zależności od grupy o jakiej mówimy na pewno grupa osób starszych to jest ta grupa, która w dużej mierze głosuje w oparciu jednak emocje to są emocje mocno związane z, a pewne powiedziałbym takim przekazem kulturowym też Aten był w szczególności wzmacniane właśnie przez telewizję publiczną bardzo wiele mówi się o jakości tej propagandy w TVP bardzo wielu komentatorów ekspertów zwraca uwagę na jej wyjątkowe wielką wolność cmentarz, a to oporności w związku z tym jak i śmieszność osiąganie wręcz efektu komicznego, a nie takiego przekonującego do jakiś tezy albo odwodząc, czego od jakiś tezy, a okazuje się, że chyba jest taka propaganda robiona toporem ani w białych rękawiczkach skuteczna czy też zależy oczywiście ja myślę, że też zależy to grupy odbiorców to znaczy rzeczywiście jest tak, że kłamstwo powtarzane kilkaset razy po prostu staje się prawdą w uszach odbiorcy to jest prawda psychologiczna, a nie, a ne, a nie po prostu prawda oczywiście to jest pewne zjawisko, ale niestety to co telewizja publiczna robiła przez ostatnie miesiące czy czyni przez okres kampanii to było dokładnie to to znaczy powtarzanie nie tylko kłamstw jak nazywa absolutnie pełnym przekonaniem kłamstwem, ale też stosowanie manipulacji rozmaitych i to w sposób rzeczywiście bardzo toporne, ale proszę pamiętać, że to jest sposób toporne dla wyborcy potencjalnego wyborcy, który jednak ma pewien efektywną bazową wiedzę nie tylko z tego źródła, z którego to słyszy proszę pamiętać, że ten przekaz w telewizji publicznej dotyczące kwestii kulturowy czy kwestii światopoglądowych dotyczą głównie LGBT w kwestii i no powiedzmy to już bardziej polityczne niż kulturowy, ale niemieckości, ale powiedzmy ujmijmy to szerzej jako pewnych zachodnich wartości ewentualnie kwestii też no antysemity, a antysemickich związany z antysemityzmem, ale te też znowu były może trochę bardziej zawoalowane, bo tam dochodziła kwestia amerykańska też wydaje mi się, że tutaj nieco były na była groźniejsza telewizja publiczna, ale proszę pamiętać, że dla wielu osób z prowincji dla wielu osób na wsiach czy mniejsze miasteczka LGBT właściwie nie oznacza nic jeśli nie otrzymają jakiegoś konkretnego, a przekazu, który pokaże co to jest proszę zauważyć co zrobiła telewizja publiczna co zrobił wiadomości zestawił jakich sił Berus brakuje, więc jakieś takie obrazki z Loch Poraj, które były powiedziałabym takie najbardziej, a wyraziste w tym sensie, że tam były, ale najbardziej dziwaczne to były absolutnie wybrane takie obrazki, które no, bo miały szokować miały szokować tak szokować i zostawia to z prawami LGBT rzekomo ideologią LGBT proszę pamiętać, że dla wielu osób, które w ogóle nie miały do czynienia tak naprawdę z osobami z tego środowiska, a to to było coś co co się z tym po prostu zaczęło kojarzyć w związku z tym te osoby tylko z tym co potrafią utożsamić i rzeczywiście dla takich osób, ale to może być szokujące jak do jechanie dawno powiedzmy na Podkarpaciu obserwowałam ze zwykłym życiu rodziny i pomyślałam o tym, że częściej, jeżeli w takiej rodzinie treść nie wiem, a są rodzice są dzieci pewnie jeszcze dziadkowie, jeżeli ktoś mówi o ideologii LGBT ja się zastanawiają oni myślą o swoich dzieciach, które chodzą do szkoły, jeżeli ktoś takie obrazki sprzedaje oni zastanawiał się nad tym dobrze moje dziecko pójdzie do szkoły mam np. w ramach edukacji seksualnej dostawać coś takiego dla takich osób przychodzą do kościoła mają zwykle kontekst nie wiem lekturami patriotycznymi z obrazkami właśnie z telewizji publicznej, jeżeli dla nich kontakt z takim jest taką zbitką LGBT później seksualizacja młodzieży jeszcze do tego edukacja seksualna w szkole, jeżeli oni coś takiego słyszą i kojarzą tych jest z tym jeszcze Rafała Trzaskowskiego natychmiast i w ogóle taki powiedziałbym jego środowiska jego otoczenie opozycję całą może poza Szymonem Hołownią i oczywiście Konfederacją NATO to zyskują po prostu przekonanie, że tak właśnie wygląda przynajmniej część polityki, a teraz proszę pamiętać, że jedne jak ludzie głosują nie tylko w oparciu o przekonania o ideologię, ale też poparcie oczywiście pewne własne interesy ekonomiczne własny interes socjalne tak to Urban i mówiąc szczerze wydaje się, że Polacy zostali właśnie w ten sposób podzieleni też w kampanii Andrzeja Dudy i podzielenie przez telewizję publiczną to znaczy do jednych miało dotrzeć to, że np. Andrzej Duda będzie wspierał rząd w działaniach antykryzysowy po są ci, którzy najbardziej obawiają kwestii, więc zdrowotne o kwestie bezpieczeństwa to jest 1 grupa celowa kolejna grupa to są ci, którym mawiano mówią wyraźnie dobitnie o tym, że to zasługa Andrzeja Dudę są programy socjalne to zasługa Andrzeja Dudy jest walka przecież czy uszczelnianie VAT proszę popatrzeć co robią telewizji publicznej mówią o uszczelnianiu VAT-u a, a tymczasem wspominano o tym, że skonfiskowano luksusowe samochody np. zresztą nie uda część ludzi, którzy orientują się w tym a jaka jest de facto luka VAT jak ten mechanizm wygląda tylko ludzi, do których przemawia obrazek luksusowego samochodu po prostu więcej niż głębiej zastanowić tak od strony komunikacyjnej to rzeczywiście to miało stworzyć takie wyobrażenia, że właśnie zabiera się po prostu złodziejom krótko mówiąc, żeby oddać ludziom na pewno na to pieniądze właśnie stamtąd najczęściej była trzecia grupa to byli ludzie, którzy nie są beneficjentami ani w sensie ekonomicznym, a w sensie socjalnym, czyli nie są jeszcze emeryci, którzy odczuli bardzo wyraźnie, że była, że jest trzyma trzynasta emerytura to są osoby, które mają odchowane dzieci, więc 500 plus nie dotyczy, ale jednak nie są przedsiębiorcami, ale jednak odczuwają, jakby światopoglądowe kwestie i proszę wybaczyć, ale to zobaczyłam na portalu mojego znajomego, który jest socjologiem świetnym zresztą, a inne specjalistą od danych statystycznych, które powierza się tak naprawdę to jednak Andrzeja Dudę w przeważającej mierze zebrał, a mężczyzna 5560 na wsi albo małe miasteczko w Polsce, więc to oczywiście osiągnięcie symboliczne, ale trochę tak tak można ująć powiedzmy PS skoro rozmawiamy o komunikacji o tym jak ten przekaz miał być to w sensie światopoglądowym ideologicznym rzeczywiście tak było, pomijając oczywiście te pozostałe grupy pozostałe rodzaje przekazu jakich wspominała 2 godziny trwało w sejmie takie spotkanie dość interesujące władz TVP Jacka Kurskiego Macieja Łopińskiego m.in. z wicepremierem Jackiem Sasinem szefem klubu prawa i sprawiedliwość oraz Andrzej Zybertowicz doradca prezydenta Andrzeja Dudy i potem bez właściwie żadnego zażenowania Ryszard Terlecki skomentował to spotkanie w sposób następujący to było spotkanie ekspertów od polityki chodziło o to co powinniśmy robić w najbliższych latach, żeby znów wygrać wybory jak rozumiem prawo sprawiedliwość uwierzyło w taką starą zasadę, że kto ma media ten ma władze nie tylko uwierzyło, ale też to się uwiarygodniła przecież tym co się działo przede wszystkim między pierwszą drugą turą to znaczy Rafał Trzaskowski zyskiwał w sondażach swoją retoryką taką wspólnotową, ale jednak mimo wszystko rozbudzenie energii najgorszych instynktów takich emocji powiedziałbym pierwotne spowodowało, że rzutem na taśmy jednak udało się zmobilizować te grupy które, które właśnie na podstawie światopoglądowej, a podejmowały decyzje przy urnach oczywiście, gdybyśmy wzięli pod uwagę to, jakie grupy, w jakich grupach była, jaka frekwencja to ostatecznie nie zdecydowało co więcej mi się wydaje, że wielu wyborców bosaka nie poszło głosować Anne do do drugiej turze na Andrzeja Dudę albo zostało w domach co de facto też wsparła Andrzeja Dudę, ale albo poszło głosować Rafała Trzaskowskiego też względu NATO toporną propagandę i ja wiem o swoich studentów m.in. Niewiem czy badania to nie zdążył jakieś potwierdzić, bo takie badania prowadzono ale, ale chyba tej akurat konkretnej bardzo kwestii nie uwzględniono natomiast na pewno na forach internetowych właśnie Konfederacji dość pojawiało się, że po prostu nie damy się uwieść takiej topornej po prostu propagandzie natomiast to co na oczy na pewno też rozmawiano ta rozmowa, której pani wspomina to była też rozmowa dotycząca tego co się stanie z mediami prywatnymi poza tym proszę pamiętać, że poproszę ostatnie zdanie Bogusz zbliżamy się do kraju nasz czas oczywiście mogą nie tylko wpływać na wyniki wyborów, ale następne 3 lata właśnie będą latami wyborczymi, ale one mogą wpłynąć też na to co się dzieje oczywiście jeśli chodzi o przekaz obozu rządzącego np. media mogą zatopić Mateusza Morawieckiego, jeżeli przyjdzie taka potrzeba i np. kryzys będzie się pogłębiał można znaleźć sposób chłopca dobicia i wydaje się, że Mateusz Morawiecki mógłby być kimś takim takim kozłem ofiarnym wtedy media będą niezbędne, żeby oczywiście odpowiedni sposób zakomunikować społeczeństwu, że za kryzys jest odpowiedzialne w ten konkretny człowiek oczywiście będzie to zależało Jarosława Kaczyńskiego nie od i na pewno na spółkę z Jackiem Kurskim, a nie od samego Mateusza Morawieckiego czy w sytuacji rzeczywistej, ale może się okazać, że zajdzie taka potrzeba oczywiście to dotyczy ani profesor ważne dla Lecha musiał postawić pani na prywatne też może tego dotyczyć prof. Renata Mieńkowska-Norkiene Uniwersytet warszawski była naszym gościom bardzo dziękuję dziękuję wydawał Tomasz Krzymiński realizował Krzysztof Woźniak oraz informacje o dziewiętnastej, a potem kultura osobista zaś dwudziesty mikrofon Radia TOK FM, na które zapraszam w imieniu Pawła Sulika rzeczy państwu udanego wieczoru do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA