REKLAMA

Posłowie będą mogli łatwiej dorabiać. Jakie są ryzyka nowych zasad?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-07-17 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszam państwa na światopogląd, który zaczniemy dziś od zmiany, którą wprowadziła Kancelaria Sejmu, o której właśnie dowiedzieli się ze skrzynek posłowie, a okazuje się, że działa już od 8 miesięcy albo 8 miesięcy wstecz zaraz będziemy wszystko wyjaśnia Krzysztof Izdebski z fundacji państwo jest państwa gościem dzień dobry dzień dobry witam panią i państwo serdecznie posłowie nie muszą już informować o Rozwiń » dochodach z umowy zlecenia umowy o dzieło i na wynajem lokalu jak się właśnie dowiedzieli pisma z kancelarii Sejmu od początku tej obecnej dziewiątej kadencji Sejmu obowiązują zmienione zmień wnioski w sprawie wypłaty i o przyznanie uposażenia poselskiego i właśnie usunięto zapisy dotyczące informowania przez posłów o prowadzonej aktywności pozaparlamentarnej poza uzyskanie z tego tytułu dochodach i co pan nad chciałbym sprostować informację jednak woda nie do końca jest prawdziwa ja czy oczywiście przepraszam nie powiedział mi dała też nie odwołam się do źródła decydowała dzisiaj Gazeta wyborcza tak czy posłowie w dalszym ciągu taki obowiązek informowania mają to wynika wprost ustawy o wykonywaniu mandatu posła senatora na 2 miejscach w zasadzie po pierwsze jest taki przepis art. 33, ale proszę się nie martwić nie będzie państwa numerami przepisami zasypywał tylko tak o tym, wspominam, który mówi o tym, że poseł senator Beata mimo posłach są nieco będą odrębne potem regulację dla dla senatorów, ale tutaj jest część wspólną na pewno ma obowiązek poinformowania marszałka Sejmu o wykonywaniu tzw. tych pozaparlamentarnych zadań, chyba że dotyczy to kwestia dotyczących jakieś dzieła z prawami autorskimi to jest jakiś taki wyjątek które, które rzeczywiście informacji nie muszę pojawiać Kluz jeszcze w kolejnych artykułach w kolejnym artykule tej samej ustawy jest mowa o rejestrze korzyści, gdzie w tym rejestrze korzyści również takie informacje muszą się pojawić ta zmiana de facto ona trochę zostało podkreślone nawet w Lidzie tego artykułu, aczkolwiek wydaje mi się, że ona jest dużo zmieniło na tak to jest właśnie nie to, że tych informacji, jakby nie będzie, bo one powinny być tak tak przekazywane również w zakresie tego, jaki dochód został z tego tytułu osiągnięty tu akurat oświadczenia majątkowe, które też nic nie zmieniają, ale zmieniono załącznik do dosyć niewinnie wygląda załącznik do uchwały prezydium, ponieważ też sama ustawa odsyła, jakby już szczegółowo do szczegółowych rozwiązań na poziomie uchwały prezydium to jest uchwała prezydium wymieniona w artykule jest zeszłego roku, gdzie tam rzeczywiście wykreślono obowiązek informowania o tym, ale tonie oznacza właśnie, że myślenie to wiemy, gdzie on pracuje to ma inny skutek skutek ma taki, że poseł, który pobierał uposażenie czy tzw. poseł niezawodowy tak taki, który też, tłumacząc na ludzki nie zrezygnował ze swojej stałej pracy i powiedział poświęcam się narodowi i będę dla narodu pobierał też na marginesie trzeba pomniejszone uposażenie, bo mieliśmy zeszłej kadencji tą aferę z nagrodami, kiedy ministrowie brali nagrody, ale postanowiono ukarać posłów i zmniejszone uposażenie tylko będzie mógł teraz dosyć dowolnie pobierać dochody z innego źródła jednocześnie, zachowując to uposażenie, czyli de facto to co uzyskali teraz posłowie to uzyskali możliwość dodatkowego dochodu bez ryzyka straty i uposażenia, ponieważ takie interpretacje były one zresztą były wyrażone wielokrotnie opinię biura analiz sejmowych, że ta uchwała prezydium ona rozszerzyła przesłanki, które były w ustawie ustawa tylko mówiła o utracie albo jeśli Rosja zgubimy, czyli to co się zmieniło po tych zmian w złotych regulaminowych zmianach jest to, że w pewnym sensie nie muszą mieć posłowie jego takiej zgody kancelarii Sejmu na dorobienie nie muszą tego w tej procedurze zgłasza co oznacza, że jeżeli tak jak np. czytam też Gazecie wyborczej posłanka Budner dorobią sobie 1 000 200 na umowach o dzieło to nie będzie miało wpływ na żaden żaden wpływ na ich uposażenie poselskie równie świetnie pani redaktor podsumowała dokładnie o to chodzi, więc możemy jak też dyskutować, jakie ryzyka są z tym związane, ale też co jest w tym złego ja widzę 2 takie obszary ryzyka jedno bardziej poważne może, chociaż jak stare państwo usłyszycie to drugie to może nie będę wartościową pierwsze to jest kwestia też potencjalnego konfliktu interesów jednak tak, że nie dopuszczenie faktyczne tego tego dorabiania bez tego ryzyka właśnie utrata uposażenia, czyli zarobienia dużo więcej niż można no to jest taka też forma bym powiedział obejścia w ogóle tych przepisów dotyczących posłów niezawodowych jednak tak, bo z punktu widzenia też państwo doskonale wiecie słuchacze słuchaczki czy ktoś wykonuje umowy o pracę umowę-zlecenie to praktycznie nie ma znaczenia oprócz oczywiście kwestie ubezpieczeń emerytalnych, jeżeli chodzi o faktyczne zarobki dla dla części z nas jest naturalne wręcz że, że w ten w ten sposób zarabiamy pieniądze właśnie umowę zlecenia no to jest dla mnie takie ryzyko związane no trochę z kupowaniem posłów tak to też taka dyskusja powyborcza teraz całego Sejmu Kancelaria Sejmu ma mniejszą kontrolę w pewnym sensie nad tym mocno ruszą kontrole ich wzrostu, ale też przede wszystkim posłowie mają to bym powiedział pensję podstawową w wysokości tych około 8000zł plus dowolną ilość pieniędzy, które mogą mogą zarobić na boku, które po prostu mogą oczywiście nie chcę sugerować takich tak taką marną etykę mają nasi po posłowie, ale gdzieś tam zarobić nią no właśnie o to, żeby popierać chociażby określoną w określonych w Lubczy czy to co ten określony klub mam namyśli oczywiście też większość rządzącą, by swoich w tych w tych decyzjach, które są, więc to jest ten potencjalny konflikt interesów, które rzeczywiście niesie za sobą ryzyko kupowania posłów w jakimś sensie to jest moim zdaniem rzecz którą, którą rzeczywiście powinniśmy jakoś pamiętać pamiętać druga sprawa też też Review związana, jakby z możliwością swobodnego dorabiania no niezupełnie obejściem przepisów ustawy o wykonywaniu mandatu posła senatora taką fikcją tego posła zawodowego, które też ideą było to, że rezygnujesz trochę ze swojej pracy i poświęca się narodowi w pełni piętra nam, żeby słuchaczy, którzy nie zorientowali widzieli aż 8000 brutto pensji 2300 nie opodatkowanej diety 11 000 na prowadzenie biura ta tak, tak więc to są, jakby oczywiście niemałe pieniądze, aczkolwiek ja jestem zwolennikiem, że jeżeli wykonuje dobrze taką pracę powinno się zarabiać dużo więcej zresztą tak samo administracji publicznej myśmy często roślinnej na rozmowę tą pierwszą częścią tego zdania warunkowego, które pięknie się za, ale to też wiązać się do pewnych rzeczy związane z Unią, żeby zawsze tak mówiliśmy teraz zarabiają w tych zarządach wiemy ile zarabiają pytanie czy rzeczywiście działa tam mechanizm rynkowy przyciągania talentów czy jednak mechanizm warto na pewno nie działa w dużej części działa to się co do tego zgadzamy, ale rzeczywiście ta pokusa zarobienia też na zewnątrz powoduje, że siłą rzeczy doba ma tylko 24 godziny także Sejm poprzedniej w tej kadencji nie przepracowuje się w tym sensie, że tych posiedzeń jest jednak mniej no to jednak zadania posła ja sobie wyobrażam, że one są co najmniej 8 godzin dziennie co najmniej przy takim założeniu, że swobodnie można dorabiać do tego, zachowując jeszcze tą nazwijmy to pensją podstawową, jaką jest uposażenie powoduje, że posłowie będą tak poświęcać się pracy na rzecz suwerena tylko będą wykonywać również inne obowiązki co odbije się też na jakości pracy parlamentarzystów, więc to są te 2 ryzyka, które tutaj tutaj w tym przypadku widzę tutaj jeszcze tylko, jeżeli działa mechanizm posłowie ci, którzy by zawodowo, by chcą być posłami i mają te 8000 brutto pensji plus diety plus pieniądze na prowadzenie biura, jeżeli dorabiają im do tej pory tą powinni byli zgłaszać na piśmie do kancelarii o sektach był wniosek można było to uwzględnić, jakby przez przez Pałacem to uwzględnić czy np. decydować się, że te umowa ma charakter takiej skały, chociaż nawet incydentalny dorabianie teoretycznie zgodnie z tymi opiniami basu jest już podstawą do tego, żeby sami, jakiej części to uposażenie z mniej, ale w praktyce rozumiem ta groźba była mniejsza tak, ale też przede wszystkim mechanizm był taki, że poseł musiał wnosić o to, żeby tego, żeby jednocześnie, informując o tym, że ma te dodatkowe dochody musiałby prosić, żeby tego uposażenia nie zmniejszali tu nie musi co rolnicy prosić może swobodnie sobie dorobić często dużo więcej pewnie poprzemy ten przykład wyborczej niższe niż wynosi całkowita dlatego o tym ile opóźnieniem zrobić poseł biorąc pod uwagę średnią krajową biorąc pod uwagę zarobki nauczycieli, ale biorąc też pod uwagę zarobki pielęgniarek lekarzy czy menadżerów firmach to myślę fascynujące rozmowy i etyczna i ekonomiczna jak w ogóle uważamy różne zawody czy zadania wykonywane na rzecz społeczeństwa powinny być wynagradzane mam nadzieję, że szybciej niż później zorganizujemy dziś bardzo dziękuję Krzysztof Izdebski z fundacji państwo informacje Robert miłego popołudnia widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA