REKLAMA

Szczyt UE: przełomu brak. Jakie są główne powody braku porozumienia budżetowego?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-07-18 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
19:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Jachowski dzień dobry ponownie nie więcej około północy przywódcy 27 państw rządów zakończyli rozmowy czy negocjacje w sprawie przyszłego budżetu Unii funduszu odbudowy bez porozumienia jak dotąd możliwości można powiedzieć sprawdza się powoli scenariusz np. premiera Holandii Mark Rutte jeszcze przed spotkaniem mówił, że ocenia szanse na osiągnięcie porozumienia na mniej niż 50%, ale zaraz dodawał, bo przecież w sumie ważniejsza jest zawartość tego Rozwiń » porozumienia, a nie czas czy szybkość poszłaby kompromis nie zabierze Europy czy nie pociągnie Europy do przodu co tam się takiego, że jest rzeczywiście szansę na porozumienie są nieduże, gdzie są główne obszary sporu no i rzeczywiście Angela Merkel, która nie tylko obchodziła swoje urodziny wczoraj, ale też jest niewątpliwie osobą wielkim autorytecie w środowisku unijnym, a stoi teraz na czele rady Unii Europejskiej no zanotuje można powiedzieć pierwszą porażkę niemieckiej prezydencji to wszystko pytania do naszego gościa, którym jest pan dr Bartłomiej Nowak politolog dr nauk ekonomicznych prezes grupy uczelni Vistula dzień dobry dzień dobry państwu na czym się przede wszystkim przytkało te rozmowy ja bym zaczął może od analizy pozycji negocjacyjnej premiera Holandii Marka Ruttego, bo ona jest tutaj kluczowa po pierwsze dlatego od niego zaczął w cha pierwszy o postuluje jednomyślności w rozdziale tzw. grantów, czyli bezzwrotnych pieniędzy dla państw potrzebujących jednomyślność, której będą decydowały tak naprawdę o przyznanie tych środków państwa członkowskie na poziomie rady tutaj wydaje mi się, że jest jakieś pole kompromisu, ale jeszcze nie teraz sza niż zaproponował inny system głosowania, bo to może być albo głosowanie większością kwalifikowaną odpowiednio albo tzw. odwróconą większością tutaj pole manewru jest zależna jest powiązane z innymi z innymi postulatami drugi postulat to był tylko jeszcze proszę o wyjaśnienie słuchaczom, dlaczego to jest takie ważne i dlaczego lud na to zwraca uwagę, o co chodzi po tak naprawdę ruch chce, aby to państwa decydowały o kształcie reformy w tych państwach które, które potrzebują pieniędzy do tej pory przypomnę, że propozycji komisji Europejskiej oryginalnej to komisja miała o tym, decydować co byłoby bez wątpienia znacznie bardziej obiektywnej mniej upolitycznione, bo komisja musiałaby operować bardzo konkretnymi wskaźnikami, jeżeli chodzi oto ona na co te pieniądze są przeznaczane natomiast państwa w momencie, kiedy one będą o tym, decydować jakich zasadach są udzielane te pieniądze będą wymagać powiedzmy bardzo konkretnych reform w szczególności chodzi o ten podział północ południe reprezentuje w tym sporze o północy i to będą bardzo trudne tak naprawdę pieniądze natomiast drugim postulatem tym powiązanym to jest postulat 200 miliardów cięć 200 miliardów euro w spośród tych 500 czy, które miałyby być w obszarze w obszarze grantów tzw. tutaj cały czas mówimy o funduszu odbudowy jeszcze nie o o siedmioletnim budżecie tutaj to jest bardzo mocno wspierany przez koalicję ościennych państw, czyli dodatkowe 4 państwa kalkuluje się 45 państw to jest jeszcze powiązane, z czym aby te 500 miliardów euro wyemitować bony będą pochodzić z tzw. obligacji emitowanych przez komisję Europejską, które będą musiały być później wykupione w jaki sposób były wykupione nie obciążały budżetu państwa to Unia potrzebuje stworzyć dodatkowe źródła własne budżetu i tu jest pewne pole do rozmowy dlatego co oznaczają źródła własne na razie jeszcze nie zdecydowano o jakie będą źródła własne to może być tzw. podatek od śladu węglowego to może być podatek od importu węgla na granicach zewnętrznych to może być podatek od niej przerobionego plastiku to może być podatek od wielkich firm technologicznych i tutaj to jest słaby punkt Ruttego, dlatego że on będzie stoją sposób dotyka budżetu Holandii, bo wiele z tych wiele z tych pozycji to jest coś co znaczy co jest ważną porcie budżetu Holandii, więc to jest na pewno coś, gdzie można negocjować między tymi dwustoma miliardami cięć, a tym jakiś sposób komisja Europejska będzie emitowała obligacji jak, bo jak jakiś sposób będą one pokrywane kolejnymi punktami, które przy, których również Rutte twardo stawia to jest praworządność i tutaj rzeczywiście to jest przede wszystkim kłopot dla rządu Prawa i Sprawiedliwości i dla Polski i te jest w tej nie tylko ma koalicję pani za sobą, które wymagają, aby pieniądze i wydawanie pieniędzy były powiązane ze stanem praworządności, ale przede wszystkim parlament Europejski, który również będzie współ decydował o budżecie Unii Europejskiej parlament Europejski bardzo zdecydowane stanowisko podejrzewam, że te negocjacje mogą się jeszcze na poziomie parlamentu i przedłużyć dokładnie w tym punkcie bardzo słabym punktem tego jest rabat, dlatego że komisja otrzymała to też wyjaśnijmy słuchaczom, o co chodzi, by może nawet wychodząc od rabatu brytyjskiego, bo wraz z Brexitem się mówiło jeszcze poprzednia komisja podkreślała komisarz Oettinger, że wraz z odejściem rabatu Brytyjczyków odchodzi odchodzi rabat i wszystkie siostry brytyjskiego rabatu o takich posiedzeń korzenie, dlatego że po wyjściu Wielkiej Brytanii, która miała rabat, ale wiele, ale do 5 państw, które miały jeszcze Raba od tego rabatu, bo ktoś musiał ten dramat pokryć po Wielkiej Brytanii i w momencie, kiedy wielka Brytania wyrabiają, czyli obniżka składki tak do unijnego budżetu w związku z tym akurat w przypadku Brytanii tam chodziła działań mało korzystają w budżecie wspólnej polityki rolnej, więc pani Kasia zażądała, żeby mieć rabat, a inne państwa też w związku z tym wywalczyły sobie obniżkę swojej składki i teraz no właśnie pojawił się problem, że chcą państwo dalej te rabaty zachować tak tak i warto zwrócić uwagę, że no tak Unia Europejska co wydaje się logiczne jak wielka Brytania to po pierwsze ma sporą lukę do pokrycia w budżecie po Wielkiej Brytanii, ale też po drugie, powinna zlikwidować taki system rabatów, bo był motywowany tym, że wielka Brytania dostała taki rabat no więc, dlaczego inne państwa mają dostać tutaj początkowe założenie było, że OKS likwidujemy Raba, po czym komisja Europejska w projekcie, który przedstawiła dotyczących środków pomocowych i budżetu wieloletniego powiedziała, aby nie wzbudzać kontrowersji odsuwamy kwestie rabatu na dalszą nieokreśloną przyszłość, ale co ciekawe ten postulat muszę powiedzieć chyba miał w tej chwili od wczoraj bardzo mocno podczas obrad rady to znaczy to jest błąd Szala Szela, czyli przewodniczącego, który sprowadził Ruttego do pewnej defensywy, bo torów musi bronić rabatu jak w obronie on nie może wrócić bez niczego i w obronie rabatu powinno się toczyć poważna wojna, aby Rutte musiał zejść ze innych swoich postulatów i to co jeszcze jest charakterystyczne w tej całej dyskusji to, że w zasadzie tym ten postulat czy budżetu budżetu Unii bliskiego wieloletniego bliskiego 1% produktu Narodowego brutto, który miała grupa pań tzw. oszczędnych pod przewodnictwem Ruttego tu w zasadzie nie było większej dyskusji to znaczy wydaje się, że mniej więcej konsensus, że ten budżet będzie jakiś w takiej formie bliżej przedstawionej przez pro przestrzegam Szala i że to będzie więcej niż 1% więcej myślę, że tych pól negocjacje jeszcze całkiem sporo to czym nie zdziwię szary Kisiel in minus to jest rząd tak wcześnie zakończył obrady zresztą już nie pierwszy raz ja zauważam, że on jakoś wycofuje się na dosyć wczesnym etapie zamiast twardo negocjować rozgrywać państwa przeciwko sobie to on nie dość że, że bardzo wiele rzeczy uzgadnia przewodniczący komisji Mandela jen są takim bardzo zgodnym z Timem do tych do tej pory tak nie było to jeszcze jest dosyć takim miękkim negocjatorem zdaje się, że ma mało pomysłów, które świadczyłyby o inwencji projektowanie tego budżetu i takie wczesne zakończenie no chyba nie sprzyja rozwiązaniu tego też tych różnych sporów, które się pojawiły to co, kiedy środki fachowca, który przecież był premierem Belgii miał pretensje i ich do Donalda Tuska, że no jest za mało stanowczy wobec przywódców państw pamiętam jak podczas 1 z debat w parlamencie europejskim mówił do ówczesnego przewodniczącego rady trzeba było zamknąć drzwi na na na klucz i nie wypuścić do póki nie dogadają no Tuskowi oraz się udało w przypadku Grecji, kiedy rzeczywiście była bardzo duże ryzyko, że nie dojdzie do porozumienia i w zasadzie Grecja mogła zbankrutować i jakby Tusk zamknął wtedy drzwi, ale trzeba przypomnieć, że Donald Tusk wynegocjował budżetu Unii Europejskiej jako szef rady bardzo skutecznie negocjował ten budżet jako premier polskiego rządu z dużą korzyścią dla Polski natomiast tutaj szansie przedstawił postulat tzw. nowej metodologii w rozdziale części tych środków z pomocowych około 30% miałoby być odsuniętych trochę w czasie, jeżeli chodzi o podjęcie decyzji i być może nowe kryteria stworzone, ale tutaj nie nie wykazał się zbytnio inicjatywą co jeszcze 2 punkty, które są niezwykle ważne dla Polski, które tak naprawdę niezbyt mocno wybrzmiały na z pierwszym punkcie frontmanem głównym był Viktor Orbán i tu trzeba oddać polskiemu rządowi, że bardzo dobrze się stało, że to Orbán jest na tym froncie, a nie Polski rząd w mianowicie chodzi o praworządność, która będzie bardzo trudnym punktem negocjacyjnym i dla Polski może się okazać niekorzystne, chociaż propozycja przewodniczącego Michela byłaby znacznie korzystniejsza dla Polski to znaczy znacznie ciężej było podjąć decyzję o zawieszeniu wypłaty środków potrzeba było większej koalicji państw kryteria nie były jasno określone w wydaje się, że tu dla rządu Prawa i Sprawiedliwości to w dobrym kierunku i Orbán był takim bardzo twardo stawiającym ten postulat, że w ogóle nie ma mowy o tym i wreszcie dla Polski punkty chyba nawet bardziej krytycznie to jest powiązanie wszystkich funduszy z polityką klimatyczną energetyczną jest tzw. zielonym ładem i tutaj Polska zobowiązała się w grudniu ubiegłego roku, że do tego zielonego ładu przystąpi, bo nie przystąpiła jako jedyne państwo Unii Europejskiej dotychczas, jeżeli spojrzy na te wszystkie fundusze pomocowe jak na budżet ogromna większość z nich chcę podkreślić jest w jaki sposób związana z polityką klimatyczną transformacją klimatyczną w i tutaj Polska pozycja jest bardzo słaba ja nie wiem jakich powodów Polska nie chce zadeklarować, tym bardziej że jest dziś po wyborach to są duże pieniądze, które my możemy ugrać w tym obszarze, ale to wymaga bardzo trudnych reform na poziomie krajowymi podejrzewam, że rząd Prawa i Sprawiedliwości takich reform się obawia, bo to dotyka kopalni to dotyka tak naprawdę nas wszystkich i myślę, że to jest bardzo słaby punkt, który też nie został rozstrzygnięty jest jak podejrzewam, że kiedy przywódcy biorą się o tej godzinie jedenastej oni chyba do niedzieli nie zostaną, więc kilka z tych punktów zostanie rozwiązany i i niektóre z nich 23 zostaną odłożone być może na szczyt, który będzie około dziś w końcu lipca wszyscy mają świadomość, że teraz musimy zamknąć te negocjacje budżetowe i nad środkami pomocowymi, bo to jest dotyczy szybkości tej pomocy to dotyczy przygotowania poszczególnych programów i chyba nie ma atmosfery na to żeby, żebyśmy przedłużali te negocjacje na jesień może nawet później no i teraz właśnie dobrze byłoby może, zmierzając do takiej trochę konkluzji przed tym co się jeszcze dzisiaj może wydarzyć powiedzieć właśnie od o tym, elemencie, bo presja jest ogromna i to między nimi komisja Europejska powtarza ustami pani Wandy klientowi w każdym wystąpieniu, że najlepszym narzędziem dla Europy pogrążonej czy przy, pogrążając się w kryzysie gospodarczym z wiadomych powodów jest fundusz odbudowy i wieloletni budżet, że zakłady firmy padają teraz bezrobocie pojawia się teraz ludzie tracą mniej pracę, więc przeciąganie tej rozmów będzie nie tylko złym sygnałem dla Europejczyków znowu Unia Europejska nie potrafi się w odpowiedni sposób zachować w sytuacji kryzysowej, bo przecież to Unia będzie winna nie poszczególne rządy, które blokują po porozumienie znowu to może wzmagać takie nastroje antyunijne, jaki widzieliśmy na początku pandemii wszystko wskazuje no i Niemcy na czele mają, które mają prezydencję panią kanclerz właśnie tak dalej, że to wszystko raczej powinno prowadzić do szybkiego porozumienia tymczasem wiele wskazuje na to, że właśnie no tego porozumienia jednak nie będzie przy no i jeszcze ten ten Viktor Orban, który grozi właśnie wetem, a wiadomo, że w sprawie budżetu musi być też jednomyślność jak jaki jawi się obraz przed tą dzisiejszą drugą równo sytuacji politycznej z uwzględnieniem tych elementów, o których powiedział po pierwsze, pan wspomniał atmosfery politycznej ja bym do tego dołożył argumenty ekonomiczne, czyli trochę od strony Marka Ruttego, dlatego że nawet, jeżeli te środki zostaną zatwierdzone to ich uruchomienie chwilę za nie to będzie przyszły rok one będą miały bardzo duże znaczenie, gdyby pojawiła się druga fala epidemii wiele wskazuje na to, że się pojawi już w tej chwili natomiast argumentem Ruttego i tutaj trzeba powiedzieć czy pewnej części prawdziwym jest to że, zanim te środki zostaną uruchomione to tak naprawdę największy kryzys państwa, które są potrzebne już będą poza nim i te środki po prostu będą leczyli problemy, które przez lata były niezależne nie zaliczone nierozwiązany tzw. państwach południa Włoch cały czas miały bardzo wysoki poziom zadłużenia wewnętrznego nie ja nie do końca jest pewny i stan w ogóle systemu bankowego miały po prostu reformowany państwo tam przez lata można było dokonać reformy i teraz wydawanie pieniędzy pod tym argumentem, że przyszedł Korona widzów jako czynnik zewnętrzny jest częściowo prawdziwa częściowo nieprawdziwe więc, jakby jakieś rozumiemy taki postulat czy tych państw, które się uważają za grupę oszczędnych i obawy, bo to są bardzo konkretne pieniądze one nie pochodzą z nieba tylko pochodzą z głównie z najbogatszych Tajów ta więź, jakby to jest dyskusja, w której trzeba, a wydaje mi się, że zostały przybliżone 2 płaszczyzny, bo jak pamiętam pierwsze rozmowy o budżecie to zachowanie Ruttego tej grupy państw ościennych był dla mnie skandaliczne, bo ona była po prostu nie, bo nie będziemy tylko rozmawiać, jeżeli będziemy rozmawiać o budżecie na poziomie 1% produktu Narodowego brutto i w ogóle nie było wymiany argumentów, dlaczego ten budżet miałby wynosić 1% tylko, dlatego że chcemy być ciemni czy też taka jest nasza wizja Europy wydaje mi się, że to był bardzo poważny problemu po brexicie i w momencie, kiedy wiadomo, że Unia Europejska naprawdę musi wzmocnić integrację, bo na partnera naszego po drugiej stronie Atlantyku nie możemy już taki sposób, gdzie możemy w tym momencie i tu niestety nowa tak ten sygnał polityczny ze strony tej grupy paliw był bardzo słabo on bardziej odzwierciedla wizję brytyjską, czyli wspólny rynek wydajemy mniej oszczędniej tylko na wybrane polityki nie potrzebujemy takiego przerostu Unii ambicji mimo to pochodna, a teraz wydaje się, że to zbliżenie, choć nie jest ciągle tak bliskie było porozumienie, ale że jest, że jest trochę bliżej, więc czekamy na dzisiejsze doniesienia już pojutrze z brukiem tek Otóż Mark Rutte nie już nie zdążymy gdzieś Chopina, którą przyjdzie na bardzo jeszcze jasne bardzo dziękuję dzisiaj za rozmowę dr Bartłomiej Nowak prezes grupy uczelni Vistula był z nami jutro rano w poranku będziemy wracać do szczytu w Brukseli zobaczymy co się wydarzyło w niedzielę dzisiaj to tyle w poranku na ten temat, a przed nami informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA