REKLAMA

Wielka komiksowa uczta: Orwell i jego folwark oraz kryminalne powieści graficzne

Poczytalni
Data emisji:
2020-07-18 17:00
Audycja:
Czas trwania:
39:57 min.
Udostępnij:

O komiksach "Folwark zwierzęcy", "Czarne nenufary" i "Klub detektywów" rozmawiają Piotr Balazs, Agnieszka Lichnerowicz i Łukasz Wojtusik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nie zdarza się często, ale się zdarza i samo to jest już dla nas przynajmniej czytających przyjemnością mam nadzieję, że podczas najbliższej godziny będzie przyjemnością słuchania również dla państwa, ponieważ dziś jak zwykle po siedemnastej audycja poczytalni, ale nie jak zwykle zajmiemy się oraz na czas zajmujemy się właśnie powieściami graficznymi komiksami Łukasz Wojtusik jest w Krakowie w warszawskim studio Agnieszka Lichnerowicz King dobre i Piotr Palarz kłaniam Rozwiń » się niska i w tym gronie przygotowaliśmy dla państwa kilka propozycji, jaką ucztę Talko Utah Agnieszka zdała jak to nazwać, ale też wielka uczta jestem cała podekscytowana przed nami bardzo dużo zabawy przed państwem jeszcze więcej, jeżeli nie czytaliście nie oglądaliście tego czy będziemy rozmawiać mamy dla państwa kilka propozycji to będą też w ogóle ciekawe, że to będą bardzo różne propozycja jednak połączą takie mam wrażenie nam się jakąś opowieści mam wrażenie mam nadzieję, że to będzie także opowieści opowiadali o tym jak można powiedzieć na historię biograficzną o tym jak można wpleść w narrację powieści graficznej opowieści kryminalne i opowieści o autorach opowieści kryminalnych i będzie także deser, czyli klasyka literatury ujęta w postaci powieści graficznej to wszystko oczywiście nie w takiej kolejności powiedziałem, żeby państwo trochę niepewności potrzymać zaczyna, bo naprawdę dużego kalibru, ponieważ wydawnictwo marginesy jakiś czas temu weszło na półkę czy też działkę powieści graficznych i rzeczywiście kilka razy zresztą różnych powieści graficznych wydawane przez wydawnictwo mówiliśmy tym razem, a przyglądamy się w wielkiej księdze pełno w kolorze czerwonym Christiny Verde Orwell, czyli opowieścią George Orwell Lulu to jest w ogóle bardzo ciekawy projekt, ponieważ tak naprawdę w tym projekcie wzięło udział w wielu ilustratorów Andre miliard Olivier bale Manu la re cenę chce Lutz chłoną ogłady no mgła mgła nic do i elki Billa przepraszam jeśli, której nazwisko powiedziałem źle, ale rzeczywiście tutaj mamy wiele narodowych i wielokulturowy skład, bo koncepcja tej opowieści jest właśnie wielu narracyjne z 1 strony mamy biografie i próbę biograficznego uchwycenia spowiły w opowieści graficznej życia Orwella, ale z drugiej strony mamy takie fragmenty, które są fragmentami odniesieniami do jego najsłynniejszych powieści czy też opowieści, bo tutaj nie tylko na warsztat został wzięty rok 1984 i folwark zwierzęcy i każdy psy i ilustratorów otrzymał swój fragment miał możliwość wyboru tego fragmentu z tej opowieści, którym się zajmie, które znalazły się w książce, kto jest w ogóle zabieg bardzo ciekawy, a sama opowieść no prawdziwa uczta takiego sformułowania użyła Agnieszka no pewnie będzie dzisiaj przewijać dość często no właśnie jak wam się czytało te historie opowieści Orły Lu ujętą graficzne ramy ja musiałem jeszcze podkreśliła to, o czym mówiłem, ale podkreśliła, że scenarzystą jest Pierre Kristin dla wielu ja nie jestem aż tak wierną czytelniczką komiksów żałuje i w ogóle oglądanie czytanie tego czym dzisiaj mówiliśmy popchnęło mnie zmusiło do przyjęcia założenia, że będę czytać ich dużo dużo więcej w ogóle otworzyło ja mam taką długą listę lektur po przeczytaniu tych 4 powieści graficznych, ale można się Pierre Christian znany jest m.in. jako współautor SL serii Walerian, który może pani znać jako właśnie powieść albo film i jeszcze oczywiście warto było zaznaczyć, że opowieść Orły Lu jest opowieścią naszych czasów to znaczy od kilku lat mamy boom na opowieści Orły czy wiąże ściśle z sytuacją społeczną polityczną w wielu państwach Zachodu i dlatego ten organ wydaje mi się fascynującym bohaterem tak jak jest zaznaczone już w zasadzie w podtytule absolwent i to policjant robocza Dandy bojownik dziennikarz buntownik powieściopisarz ekscentryk socjalista patriota ogrodnik Pustelnik wizjoner jest oczywiście tych, którzy są zafascynowani postacią Orwella i jego powieściami jego wspomnieniami, więc każda lektura o UE jest dla mnie wielką przyjemnością, ale muszę przyznać, że ten portret, który tutaj w UE Cristina i Verdiego znajdujemy jest niesamowity, bo to jest nie tylko opowieść sam Orwell to jest obraz też polityczną obyczajowy tamtych czasów i bardzo burzliwych zresztą czasu stąd też wydają się tak świetnie się dzisiaj czyta i niezwykle szczegółowo o niezwykle mu tak detalicznie narysowany i ta epoka niezwykle też w ciekawie pokazane mecze ja mogę długo mówić, więc jeszcze piętro Świetlicki głos z efekt nie, żeby zatrzymać póki mogę Agnieszka ja dopowiem do tego co po co coś, o czym wspomniała, że organ jest taki teraz na czasie, że wszyscy chętni po niego sięgają zresztą sam ten komiks o tym, też wspomina uczciwie, że w różnych środowiskach także w tych, w których Orwell uderza swoimi teoriami tam także się po niego sięga wyciera się nim różne fronty zupełnie różne luki i o tym, sam komiks opowiada właśnie że, że ten organ wraca jest narzędziem w rękach także tych, którzy kiedyś byli na jego celowniku dla mnie może nie była to lektura tak fascynująca tak, dlatego że Orwella nie znałem jako takiego nie interesowałem się go życie jego biografią i i to co mnie zachwyciło historii o nim, że to był człowiek, który pojawił się na wszystkich możliwych chyba poziomach życia tak on był i wśród elit i był wśród zupełnie z nizin społecznych tak, gdy był bez grosza przy duszy i korzystał z pomocy nazwijmy takiej społecznej krążył w różnych miejscach, który był na froncie nie w swoim kraju, ale za granicą, które miał swój azjatycki rozdział życia szkolenia kolonialny i przez to wszystko pomyślałem sobie, że przyjrzał się tym wszystkim mechanizmom dynamiką społecznym od tak różnych stron pod takimi różnymi kątami i że nie dziwne, iż tak precyzyjnie trafnie mógł później opisywać to co chociażby folwarku zwierzęcym opisał właśnie dzięki temu jak wiele etapów jak w różnych miejscach był jak różnych rzeczy doświadczył w różnych miastach stopy postawił Łukasz Bojar jeszcze bardzo chętnie podrzucę kilka wątków, ale boję się samej siebie, więc powstrzymuje się nie oddają głos dobrze to teraz trochę narodu zneutralizuje zneutralizuje to opowieść, by też z, próbując państwu powiedzieć krótko o tym, aktem komiksy skonstruowano ma jakiś swoje założone ramy ta opowieść jednak toczy się w miarę ram chronologicznie, jeżeli chodzi o sposób realizacji tego projektu to jest to w większości czarno-biała jest ciekawy bardzo od czasu do czasu zdarza nam się trochę koloru od czasu do czasu zdarza nam się zdjęcie istotne jest np. zdjęcie Orwella jako radiowca zdarzają nam się takiego właśnie fotografie, czyli mamy tutaj taką estetykę, gdzie w następnej stronie tak naprawdę nie do końca wiemy, czego się spodziewać również realizacyjnej jest na bardzo ciekawe ten czarno-biały komiks dla mnie ja się na tym nie znam opowieść graficzna jest jednak dość klasyczne taka powiedziałbym, by nas z drugiej strony bardzo dobrze bardzo dobrze zrealizowana naprawdę też narracyjne jest ułożone świetnie czyta się to znakomicie, bo to jest biografia Eryka Blaira, bo tak naprawdę chcieć Orły to Eli Eryk Blair, który w swoim życiu posługiwał się kilkoma pseudonimami i teraz sprawdzam właśnie, ale na 150 nie więcej strona linearnie opowiedziany całe jego niezwykle barwne życie myślę, że to jest to co było swego rodzaju wyzwaniem i myślę, że podkreśliła jednak, że ten rysunek jest klasyczną, ale niezwykle szczegółowe to znaczy tutaj każdy detal zostaje uwzględniony i na mnie na nie robiło to ogromne wrażenie ja pogląd taki problem z komiksami ze względu na pewną cechę mojego charakteru jestem dosyć szybko działam jak i jestem łapczywie w tym sensie i powieści jak czytam i się fabułę w kraju sam to bardzo szybko biegnę, ponieważ taka ciekawa i efekt czytając oglądając powieść graficzną cały czas musi się powstrzymywać, żeby smakować tabu jest jak tak naprawdę 2× to przejrzałam czytałam oglądałam za pierwszym razem byłam tak ciekawa wszystkiego, że bardzo szybko biegłem, a jednak to jest powieść do smakowania wrócimy jeszcze do Orwella nie tylko do powieści graficznej samym Orłem, ale mała jest też przed nami folwark zwierzęcy przerobiony na powieść graficzną i kilka jeszcze 2 niesamowite też opowieści, więc bardzo zachęcamy państwa do zostania z nami wrócimy za kilka minut po informacjach jest tutaj Piotr Palarz Łukasz Wojtusik Agnieszka Lichnerowicz poczytalny czyta Christiny i Verdi je Orwell to jest opowieść graficzną publikowana przez wydawnictwo marginesy kooperacji z wieloma tak naprawdę ilustratorami, bo to jest ogromny projekt, o czym zresztą w posłowiu rzeczna przeczytać wiersz list studiował życie Georga Orwella zaproponował kilku zaprzyjaźnionym rysownika, by wzięli w tym projekcie udział i tak powstało ponad 150 stronicowe trudno mogę chyba użyć nie lubię wielkich słów, ale jednak powiem to dzieło byłoby fantastyczne fantastycznie opublikowane, o którym rozmawiamy, a i tak naprawdę dzisiaj rozmawiamy też powieściach graficznych w audycji poczytalni Łukasz Wojtusik w Krakowie w Warszawie Agnieszka Lichnerowicz Piotr Paleczny nie ustajemy w zachwytach nad tą historią o Orła Lu czytając te powieści na dziś graficzne oglądając je często miał taką myślą Orany muszę to przeczytać muszę to obejrzeć to znaczy te powieści wszystkie w zasadzie są dla mnie wstępem do kolejnych lektur i w związku z tym, że to jest poczytalny funkcja się cały czas chodzimy w powieści graficzne nie mamy tak rozległego doświadczenia z lekturą np. reportaży to wiem, że bardzo chce przeczytać opiera Christina teraz legendy naszych czasów Falanga czarnego porządku czy polowanie, ponieważ on jak rozumiem specjalizuje się czy jest mistrzowski w wystąpieniach stąd myślę też moi wynika jego fascynacja zaciekawienie Orły LM postacią dla wielu kultową, ale to co wydaje się ważne to jest ona Piotr malarz zwrócił uwagę bardzo często jak to bywa takimi symbolami postaciami popkulturowymi czy takim tak głęboko wpisanymi w nasze kultury w całym świecie nadużywany renty pro raz interpretowana przywłaszczonych, dlatego że oni tak oczywisty to znaczy to była postać tak człowiek tak krytyczny przenikliwy niezależny w swoim myśleniu, że wiąże się oczywiście z lewicą szeroko rozumianą, ale już w tej lewicy różne frakcje mogą nieco różnie interpretować chyba najlepsze słowo jestem buntownik i to jest też ciekawe w tej opowieści, jakby próba cały czas uchwycenia tego jego spojrzenia na świat na politykę z 1 strony niezwykle zaangażowany człowiek, który rodzi jednak wyższych klasach studiował i to, ale tam był tym uboższym, który potem Anną przeżył ogromne doświadczenia z tymi żył wśród uboższych najuboższych migrantów robotników i takie rzeczy się między tymi klasami przechodzi oczywiście najważniejsze znaczy najważniejsze być może najbardziej znany i moment jego, czyli on zaciągnął się do walki po stronie Republikańskiej anty frank przeciwko Franco przeciwko faszystom w hiszpańskiej wojnie domowej, ale tam z kolei doświadczył tej wystąpi tego doświadczenia w związku Radzieckiego, czyli wynaturzenia do tej idei komunistycznej antydemokratyczne tego ustroju, więc i po to jest niezwykle ciekawe obserwować dziś, kiedy państwa zachodnie eksperymentują z nowymi partiami politykami dyskutujemy o populizm ach, liberalizm myślę, że to jest bardzo ciekawe, iż za jego myślą i i mieć w sobie też taką odwagę, którą on miał mieć jasne poglądy, ale z drugiej strony też jasno być krytycznym wobec bliskich sobie obozów nie wiem co dobrze pisać, ale wszyscy sportowcy i tak w ten sposób rok jeśli mogę jedno zdanie w ten sposób to Agnieszka jednak właśnie stawię się tak masowości pojawi swoich racji pojawiła się więc, więc kij klasy owo polityczne społeczne przegląd tego co spotka się w tej powieści graficznej państwo o tym jak jeszcze ich Rodowicz czy państwu przyrządziła ja dodałbym jeszcze 1 rzecz, że skoro od święta też opowieść na jak to się brzydko mówi dzisiejsze czasy na zjeść 1 powodu, bo Orbán jest takim przykładem to świetnie widać w tej powieści graficznej człowieka, który właśnie nie patrzy, aby wszystko z pozycji biurka dziennikarskiego czy był, by być biurka swojej metaforycznie kwasowości tylko po prostu jest to co człowiek bardzo społecznie zaangażowany, który idzie tam, gdzie uważa i gdzie jego przekonanie mówi mu, że trzeba i idzie za tym co słuszne, a jednocześnie wobec tego krytycznej w tej dyskusji narracji, którą mamy dzisiaj o właśnie o tym, że przyglądamy się różnym klasom prawda my w ciepłych kamienicach po płytkach swoich pacjentów ach, i nazywamy problemy w ogóle nie mają z nimi do czynienia to bardzo ciekawa opowieść tak, bo to jest też historia człowieka, który nie tylko wyczytuje dowiaduje się różnych zjawiskach poglądach stanowiskach, ale doświadcza ich konfrontuje je z rzeczywistością, jaką sprawdzają się w życiu, jakie przynoszą efekty stąd rozczarowania zmiany poglądów stąd jego też krytycyzm i często historia takim właśnie człowieku, który na własnej skórze własnym doświadczeniem własnymi przeżyciami zapisuje sobie notatki z tego co wierzy i czego chciałby osiągnąć na tym rządowa pytanie pod kątem graficznym też szaty bo, bo zachwycamy się tym całym projektem ja miał trochę dylemat muszę przyznać że, gdy biegnie sobie ta historia jak wspomnieliśmy dość dość chronologiczne i w momencie wbija się inny rysownik z innym stylem na 23 ryciny lub na 12 kartki potem ta historia znowu wraca pod biuro poprzedniego rysownika nie miał pewności jak ten nie działa to momentami mnie to rozbijały rozpraszało momentami drażniło, a momentami miałem poczucie, że fajny pomysł fajna odmiana tak jak chociażby wykorzystanie fotografii z czasów pracy w BBC Orwella jak na was działała ta rozmaitość, bo mamy tutaj 6 twórców 6 rysowników, którzy jak powiedzieliśmy byli odpowiedzialni za różne fragmenty tej historii Orwella czy w tym was to zachwyca fascynuje czy momentami mam to rozbijało to płynność przechodzenia przez historię ja powiem krótko dla mnie to było małe uciekasz w dobie króciutko to znaczy dla mnie to było tak, by to znaczy tego było tyle ile trzeba nie za dużo nie za mało rzeczywiście są takiemu elementy, które mogą kogoś wybijać dla mnie to było coś takiego, że w tej czarno-biały narracji nagrodą BMC przystanek moje oko przypatrywał się tej planszy, która czasami są takie fragmenty, jakby przejścia z rozdziału rozdziału, a czasami są detale i no właśnie, kiedy mamy kilka kilkanaście stron w tej samej kresce nagle trafiamy na coś innego automatycznie oko próbuje odgadnąć, o co chodzi, dlaczego akurat ten element, dlaczego akurat ta część jest w ten sposób powiedziane myślę, że to jest bardzo ciekawe i też dzięki temu ta byłyby historia się nie ludzi, aby co do trafności na koniec był, bo tutaj mamy takie post scriptum oprócz posłowia też takie graficzne post scriptum, w którym też autor pokazuje autorzy pokazują, by no to jak ważną postacią trochę Agnieszka mówiła o zagrożeniach i nie tylko i były takich atutach tego, że Orwell jego opowieści stało się z takimi o kulturowym nim historia sama postać stała się taką postacią bardzo bardzo popularną i jest tutaj też taki 1 rysunek na samym końcu, na którym ja po prostu patrzy na tamtą postać Orwella z papierosem wzdychają, wypuszczając go dym, który dla mnie trochę taka postać właśnie z komiksu zwykle bardzo ciekawe, bo sam Orwell też w tej opowieści w ogóle sam komiks jako taki opowieść graficzną średnio wierzy w miastach numery osób, które nie spodobały co ciekawe przekora z tego projektu, gdy znajdujemy fragment wypowiedzi Orwella, który komentuje amerykańskie komiksy mamy 6 z nich uważa, że to jest coś bezsensownego i teraz cała przekora jest taka, że trzymamy w dłoniach komisję opowiadamy o tym jak komiksowa można powiedzieć o życiu Orwella, który sam komiksami tymi amerykańskimi zamiast premiera o superbohaterach się po prostu nagrywał z nich Sebastian Sebastien Verdi Pierre Christine to współautorzy komiksu powieści graficznej Orłem, którą przełożył Paweł Łapiński wydało wydawnictwo marginesy, a mamy jeszcze 1 Orwella mamy przed sobą folwark zwierzęcy, który zaadaptował i ilustrował Oder uznany komisarz autor brazylijski, a którą wydawanym wydało wydawnictwo Jaguar przetłumaczyła Małgorzata Kaczorowska i krótko powiem tak folwark zwierzęcy to jest tak genialna opowieść historia, że w pewnym sensie ja będę bezkrytyczna i zaciekawił mnie każda możliwa adaptacja i wersja ta jest bardzo klasyczna nie ma miejsca na jakiś eksperymenty do interpretacji interpretacja jest po prostu trochę przełożona może, jakby trochę lektura owo to z 1 strony zarzut z drugiej nie nie wiem czy to można nazwać komiksami czy to nie jest bardziej opowieść z ilustracjami, ponieważ bardzo taki nadzwyczajny czy nie specyficzny sposób adaptacji wybrał Oder to są takie fraz takie obrazy trochę każda strona jest taki jedno dzieło czy 2 dzieła miała przy tym wątpliwości to znaczy nie jestem pewna jak bardzo mnie nie zachwyca mnie to albo wręcz sposób leki za dymki są to to wpisane czasami mnie irytował, ale dostrzegam też piękno tych zwierząt to co mogę dodać dawno nie czytałam folwarku zwierzęcego tym razem czytając, bo ja odnalazłam w sobie nie wiem czy to była intencja autora czy czy też po prostu moje subiektywne czytanie po odnalazłam zdając sobie sprawę, że czytając dzisiaj folwark zwierząt wierzący czytam go jeszcze 1 z jeszcze 1 interpretację jednak praw zwierząt to znaczy to jest niesamowite wyniesie on zwierzęta opowiadają o człowieku ty się bardzo dobrze wpisuje, a dzisiejsza dyskusja o naszym stosunku w ogóle do zwierząt o tym, jaką one mają mieć rolę w ekosystemie, jaka jest nasza władza nad nimi czy to właśnie o układ hierarchiczny czy jednak równe i to dla mnie niezwykle ciekawe, bo nagle niektóre z tych tekstów krytycznych wobec człowieka, które miały być alegorią no z 2 brzmiały bardzo dosłownie jako te wyrzuty zwierząt i opis też destrukcji, jaką wywołuje na planecie ziemi człowiek więc, podsumowując ja mam wątpliwość co do tej adaptacji, ale czytam wielką przyjemnością za każdym razem z wielkim zainteresowaniem Łukasz no dobra to jakby w 2 rzeczy chciałbym dorzucić do tego co powiedziałaś rzeczywiście to co jest może podobać lub nie podobać to jest tylko kwestia oceny jakiegoś takiego gustu związanego z tym jak się w ogóle patrzy na sztukę tom to jest to są właśnie ilustracje to są ilustracje, które są ilustracjami, jakimi malarskimi czasami są to takie wydawałoby się naiwne ilustracje trochę jak nie wiem jak rysunki dziecięce ta kreska jest gruba trochę to cieniowanie trochę takie impresjonistów czy to znaczy widzimy tam pada mamy tam taki linie farby grube, ale niektóre z tych obrazów są straszne, które są piękne jest to estetyka to odważna powiedziałbym jak na taką realizację tematu nacjonalizację tego tematu dla mnie to było zaskoczenia, ale powiem tak, bo też druga rzecz, do której zmierzam książkę, by być czytałem jako ostatnią w tym zestawie naszym i akurat jestem przy Globusie, którym często opowiadamy, bo nadaje z domu gościł na biurkach takie i jeśliby wiecie państwo to jest trochę także Agnieszka często pyta, gdzie tym razem jestem ciągle jestem przy tym samym biurku mojego 1 z moich synów i na tym biurku leży George Orwell jako były lektura szkolna folwark zwierzęcy przeczytane przez 2 moich synów, kiedy ja przeczytałem wczoraj tę książkę co są to powieść graficzną to mój syn od razu ją porwał i przerobił ją 40 nocy no więc, jakby myślę, że to jest świetny sposób, a od brąz w Janie wiecie tych takich małych ze ścieków, które mają zamiast z taką samą dużą czcionką napisane imię i nazwisko autora oraz tytuł oraz ten dopisek lektura szkolna, do której te klasy, więc by, więc myślę, że to jest świetny pomysł na to by uzupełnić lekturę samego folwarku takim taką powieścią graficzną, bo ona jest właśnie przez sposób port sportretował niektórych postaci ujęcia historii dość oczywista jednak dla mnie ani mieć także jak po latach wróciłeś do tej historii też oczywiście jest tutaj bardzo okrojona w stosunku do wersji powieściowej Orwella i jak bardzo niesamowita jest ta historia zna jak bardzo czyta się za każdym razem z uwagą ja je śmiałam się jednocześnie było głupie, że się śmieje, bo tak przerażający oczywiście ja akurat przyznaje, że tematem czy też tematami orwellowskim jestem na bieżąco, dlatego że w domu z różnych względów również nauczycielskich uczniowskich przerabiamy Orła dla różnych poziomach no, więc dziś wracamy do tych lektury nawet w samym no to takie podziemne o tym, folwark zwierzęcy leży na wyciągnięcie ręki był w gronie tych ostatnich czytamy lektury jest to temat, który przez ciekawe fascynuje też tematy, które porusza Orłem testują kolejne pokolenia to jest najlepszym dowodem na to, że są takie lektury, które mimo tego, że powstały jakiś czas temu nadal są bardzo aktualne w języku formie treści pytania, które stawiają to jest pokolenie tak jest właśnie czeka w trakcie i śmiejemy się z tych sztandarowych haseł Orwella dziś pod wiemy już bądź stały też tekstami popkulturowymi, ale z drugiej strony są one nadal aktualne to jest przerażające Oder adoptował i ilustrował folwark zwierzęcy powieść graficzną, której rozmawialiśmy tłumaczyła Małgorzata Kaczorowska wydało wydawnictwo Jaguar po informacjach wracamy z Piotrem Walasz z Łukaszem Wojtusikiem Agnieszka Lichnerowicz i mamy jeszcze 2 wielkie powieści, więc nie wiem jak my się wyrobimy powiem szczerze, ale kilka minut wracam poczytalny czyta poczytalni wydaniu po oglądali, bo w dużo obrazków w dzisiejszym wydaniu mówimy o powieściach komiksowych no i teraz czas na rysy detektywistyczny i sięga po coś co zachwyciło mnie rzadko się to nie zdarza po pierwsza stronnicy mnie tak miła natychmiast byłem sprzedany duszę diabłu cyrograf pisane krwią własną po pierwsze, stronnicy ja zacytuję będę taki szyk kobiety żyły w miasteczku pierwsza była wredna druga była w łańcuchu trzecia była egoistką już wiedziałem, że ten komiks spółkę w tej chwili, kiedy zacząłem, bo nie odłoży go na bok, dopóki nie dojdzie do ostatniej strony opowiadamy w tym momencie czarnych menu Farah to projekt kasę granat rywala i bus jego wydawnictwo marginesy i opowieść detektywistyczna dochodzeniowo śledcza tajemnicza, ale niesamowita, która trzyma w napięciu, która zaskakuje na koniec rozwiązaniem, które nie wiem być może one albo naszym słuchaczom mogłaby się skojarzyć nie chce zdradzić za wiele z filmem, który jest obejrzenia obecnie Dark nie chcę mówić, o czym jest, ale ci, którzy znają i być może będą mieli swoje skojarzenia jak można bawić się bohaterami czasem, bo trochę jest to o tym, historia czarnym nenufary może coś więcej tych 3 bohaterka jeśli zastopowały pierwsza była wredna druga była w łańcuchu trzecia była egoistką kawałek dalej dowiadujemy się, że pierwsza miała ponad 80 lat była wdową prawie druga miała lat 36 nigdy nie zdradziła swojego męża jak dotąd, a trzecia wkrótce miała skończyć 11 lat wszyscy chłopcy ze szkoły chcieli z nią chodzić te w tle oczywiście nenufary miasteczko artystyczne miasteczko zadeptane przez turystów ze względów oczywiście w związku oczywiście, że tak no i niesamowite historie ludzi, których to losy próbuje zgłębić pewien pewien detektyw ja dodam, że właśnie na mojej liście lektur jest m.in. powieść bus jego były, która jest inspiracją dla tej powieści graficznej, które czytam była bestsellerem we Francji się nie dziwię ja nie wiem co tu za dużo mówić poza tym, że oczywiście tutaj zabawa monetę falami, jeżeli chodzi o tę stronę graficzną, ale ja się zgadzam się tym, że to jest taka frajda to tę przyjemność i raz taka dziecięca radość była we mnie, kiedy czytam tę powieść dlatego, że to jest powiedz Agata to znaczy to jest trochę jak poszukiwanie fantów po prostu zabawa zagadką piękne piękne ilustracje piękna grafika ciekawa historia jest detektywistyczna, chociaż tak naprawdę ostatecznie chyba dla mnie drugorzędne sama przyjemność Niemcom naprawdę ciągle się zatrzymywać, bo z 1 strony pędziła z drugiej strony tak bardzo chciałam, żeby się skończyło uważam, że państwo przepyszne Łukasz dobra to jeszcze kilka razy do tego dodamy to co powiedział, żeby jeszcze państwo utrudnić ich zachęcić chyba do tego byście państwo się wyroku z pewnym chory i tak jest radny Piotr Palarz można zapamiętać jesteśmy w tych miejscach sam początek, który Piotr, by przeczytał jest jasnym nawiązaniem do takiej właśnie do opowieści z rodzaju opowiadam historię będzie straszno i pięknie i starałam się bardzo podoba rama tajemniczego ogrodu, w którą wchodzimy nie jest to ogród na nieznany, bo to jest także powieść popkulturową trochę o tym, Agnieszka opowiedziała o tym jak bardzo myślimy takim to też był dla mnie bardzo ciekawe jak bardzo myślę takimi obrazami impresjonistycznym takim pokazywaniem świata co też dziś nam się wiąże z poprzednią historią jest to drobiazgowo fantastycznie ułożona opowieści i nie wiem jak w przypadku buskiego i tego pierwowzoru literackiego natomiast komiks czyta się z wypiekami na twarzy i jest to chcemy bardzo się dowiedzieć co się stało, a jednocześnie miałem taki moment moment, gdy zatrzymywały się, żeby 1 z 1 z plaży, by przyjrzeć bliżej, by i zastanawiałem się często, skąd mam pewne skojarzenia wizualne nie tylko związane z nowotworami, a ale fantastycznie jest to opowiedziana widocznie tak smacznie tak lekko, chociaż temat jest ciekawy trudny i teza ta zagadka też jest w tej książce nie tylko dotyczące czasu, ale dotycząca też no tak naprawdę 3 różnych przestrzeni podobnie mamy 3 bohaterki bardzo to jest bardzo to jest dobra rzecz po prostu zgrabnie utkane naprawę zgrabnie utkane, a takie nie zdradzając ja przyznam, że w zasadzie do końca niestety muszę się przyznać nie wiedziałam, o co chodzi, a znam kogoś, kto czytał pomnie, kto się dosyć szybko zorientował kawy i mnie trzymała ta zagadka do końca niepewności już nie wnikam jak coś co jedni lepiej, żeby zostać to zupełnie na boku, ale bawiło mnie to poszukiwanie tego rozstrzygnięcia i też przyznam uczciwie ona mnie zaskoczyła ja też Ania lutym jawny widzi co są takie momenty, kiedy się czyta i chcę się czyta książkę tak zrobią naszych czy chcę się do po wrócić do tego czasu naiwności i myślę, że to jest taki powrót o tym, też traktuje kolejne opowieści, które chcielibyśmy, czyli że rozmawialiśmy o czarnych nenufary, które wydało wydawnictwo marginesy francuskiego przetłumaczył Krzysztof Umiński jak pisze sam się bus, czyli autor powieści kryminalnej, która zainspirowała czy, która jest podstawą do tej powieści graficznej moje czarne nenufary uchodziły za powieść nie przekładano na obraz subtelny scenariusz Freda rywala i delikatny rysunek lidera zgrana świadczą, że jest inaczej za sprawą tego komiksu marzenie staje się rzeczywistością to jest mamy druga powieść marzenie po prostu powieść graficzną marzenia czarny fary tak jest no dobra to teraz jeszcze na Pomorze swój kolejny proces dydaktyczny aktywisty ręczne no i tu jest odjazd zupełnie inną stronę jest to klub detektywów ja jestem bardzo ciekawy za Araba w książka powie graficzne w przekładzie Pawła Łapińskiego, a za kolor opowiedział odpowiedzialny jest Jean Jacques Rogge, że marginesy wydały klub detektywów Stowarzyszenie zrzeszające brytyjskich autorów kryminałów założone pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku, a do niego należały największe sławy powieści detektywistycznej wśród nich o nietrudno się domyślić rola tak jest sama królowa, ale był jest tam wiele nazwisk jest Chester to on jest dziś jako jedyny nie zza oceanu rządy pisankę jest Ronald no akurat twórczości tego pana nie znałem, ale duży, bo chyba bardziej jest badaczem, a rozumiem też nie to samo, że ja też nie znam wsławiony pisanie kryminałów, ale też jako propagator badań Home SOS i tonie jest cała plejada bohaterów bohaterek Otóż wyobraźcie sobie państwo powiem tyle mogę zdradzić, by dobra powiem taką ramą z naddatkiem szalony naukowiec futurysta zaprasza najsłynniejsze kryminalne głowy na swoją złotego wieku kryminał akt na swoją wyspę i stawia przed ich zagadkę co to się stało, gdyby inteligencja inteligentne maszyny potrafiły odgadnąć każdą zagadkę świata jest być na każde pytanie łącznie z tym, kto zabił powieści po podaniu prostych danych tyle mogę powiedzieć zagadka jest dużo bardziej skomplikowana dawno się tak bawiłem przeczytaniu książki detektywistycznej, ale myślę że, bo myślę, że pierwszy trochę po pomarańcze, ale być może Łukasz w związku z tym, że teraz czytam, więc kryminałów zapraszamy co do kryminalnych Poczytalnych jest jednak zabawa cały czas konwencją zasadami tej konwencji, gdyż taka refleksja właśnie nad zasadami tej konwencji nad łamaniem reguł, bo oczywiście tutaj 10zł reguł powieści kryminalnej jak się czyta się wiek królowa kryminału Agatha Christie łamała co najmniej kilka z nich, więc dla każdego, kto czyta kryminały lubi powieści kryminalne to moim zdaniem to jest właśnie zabawa też zabawa poprawy jest zabawa powiedziała do tych reguła 10 reguł, których powinien przestrzegać każdy, kto stworzy kryminał pkt 7 tych 10 reguł historii nie powinien występować żaden Chińczyk w naszej opowieści tej komiksowej Chińczyk oczywiście występuje jest itd. tak więc o tym, łamaniu reguł też można się przekonać biorąc rękami z ręki to znaczy ja po każdym proponuję przestać tą książkę, by to powieść graficzną po raz pierwszy, żeby zobaczyć jak ta historia jest zrobiona, a potem przyznaje się, że czytałem po raz drugi, ponieważ tam są jeszcze trochę niska podział też rozważania filozoficzne konstrukcje są kłótnie o konstrukcję kryminału, a potem te te rozważania filozoficzne wnętrz takie bardzo bardzo poważne, ale potem jest tak przedstawiono, że pokazuje nam się trochę z przymrużeniem oka wszystko nawet ta zagadka kryminalna jest taka, aby umówmy się z przymrużeniem oka też nawiązująca do różnych konwencji jak, kiedy wreszcie dowiadujemy się co się tam wydarzyło naprawdę jest takie naprawdę, ale tak jest z tego sprawy w tym, że serce dać naprawdę to znaczy wychodzi coś nieudolnie żyłam bez zakończenia o rzadko zdarza w dalszych rozmowach kryminale naprawdę rzadko zdarza przy powieściach kryminalnych rozmawiał z Agnieszką o w ogóle kryminałach powieściach sensacyjnych powiem ci naprawdę warto uśmiechnie się pod takim od ucha do ucha tak powiedział, ale ja się to czas miałam od ucha do ucha, bo oczywiście też jako fanka Agathy Christie bardzo lubię te klimaty czy też w ogóle dużo też łamania właśnie skojarzeń stereotypów m.in. ta wyspana ta modernistyczna willa w latach zazwyczaj te w powieściach Agathy Christie to były takie stare majątki, a tutaj mamy taką modernistyczną willę, więc cały czas zabawa myślę, że wielu rzeczy, że to czas na 0203. raz, że to jest jakaś kopalnia takich różnych szczegółów skojarzeń itd. i lubię wszystkie opowieści one są napisane właśnie też takim trochę ironią właściwym dla Agaty Christie przymrużeniem oka opowieści tych uproszczeń to bardzo salonach brytyjskiej klasy jednak wyższej tak bym określiła właśnie tych salonach różnych polskich podzielić na folwarkach jakiś jak to określić każde, że w bardzo duża przyjemność nie myślę, że czarne nenufary są ambitniejsze są piękniejsze ale w jakim sensie klub detektywów jest kłębił się bardziej z panem samochodzikiem o takim rodzajem zabaw przyjemnie bawi natomiast gdyby przyszło Agnieszka głowy dociskać mniej Łukasza, by zdradzić jak się dokończy to nie być fragmentem z tym komiksu tak, aby stać członkiem klubu detektywa to jedno z reguły regułą było, aby nie ujawniać intrygi innej tajemnicy, której usłyszy od członka klubu przed publikacją czy to pod wpływem alkoholu czy w innych okolicznościach, więc nie ma poseł magistra wydobyła w sprawie jak się kończy natomiast też ciekawostek, które wyciągnąłem z tej opowieści jest jeszcze 1 bardzo ciekawy filozoficzny może fragment o życiu człowiek pochodzi ziemia potem do niej wraca natomiast między czasie nie zaszkodzi mu kieliszek 2 kraje te pitne dla szpiega brytyjskiego poczucia humoru, ale też i ja nie mam więcej powiedzieć poza tym, że to jest po prostu frajda tak dużą frajdą wszystkie te powieści dzisiaj kraj ma komitet Wawel tak ról może taką dumą, a na koniec jednak przerażeniem ale, a pozostałe wydają się są moment czar nów ary są piękne, a pozostałe są po prostu dobrą zabawą o i tak dawno do, przygotowując się do programu pytanie nie nie mam tyle przyjemności szczerze pani chłodna pojemność była to rozumiem taka w uniwersalna, a dla nas chwilach powstrzyma bardzo dobrze bawił, ale to znaczy że, bo mamy jeszcze kilka typów, by w powieści graficznych, które nas zainteresowały to znaczy, że jest szansa Szanowni Państwo na kolejne spotkania z opowieści o powieściach graficznych rzeczywiście zwróćcie uwagę na to i to proponuje rzeczywiście ten rynek jest bardzo ciekawy coraz ciekawszy inne i coraz, by bardziej ambitne czy interesujące rzeczy się cały czas ukazują na jej musimy po prostu by do nich zerknąć, a rozmawialiśmy zgubiła, a o klubie detektywów na koniec żona rabata, lecz przyłożył Paweł Łapiński wydało wydawnictwo marginesy tyle co dziś poczytalny komiksowych dla państwa przygotowaliśmy Piotr Bala dziękuję pięknie Łukasz Wojtusik dzięki Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszamy zaraz na informację ana spotkanie kolejne radiowego klubu książki poczytalni za tydzień za tydzień kolejne lektury, których będziemy rozmawiać dyskutować opowiadać państwu o tym, mówić chyba radością czytania dzisiaj to chyba najbardziej było odczuwalne i oczywiste dzielić radością czytania i inspiracjami miłego popołudnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA