REKLAMA

Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-07-20 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:32 min.
Udostępnij:

W programie znaleźć można odpowiedzi na poniższe pytania (i wiele innych): Rozwiń »

Dlaczego na Polskich drogach jest mało elektryków?
Jakie są korzyści i wady korzystania z samochodów elektrycznych?
Jak długo wytrzymują baterie samochodów elektrycznych?
Kiedy samochody elektryczne są tańsze od spalinowych? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
5 tłumaczy Mikołaj Lizut witam państwa gościem programu jest dzisiaj Bartłomiej Derski z apelu wysokie napięcie PL dzień dobry dzień dobry Mateusz Morawiecki obiecywał 1 000 000 samochodów elektrycznych na dzisiaj wiemy, że to są oczywiście baśnie słuchu i paproci w tej chwili na polskich drogach jest tych samochodów elektrycznych kilka tysięcy jesteśmy na ostatnim z Unii Europejskiej miejscu za agresję jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych, ale może to Rozwiń » dobrze, bo przecież w końcu samochody elektryczne szczególnie w Polsce są na węgiel są oczywiście część na Węgry, bo taką energię mamy dzisiaj w sieciach energetycznych oprócz Estonii jesteśmy drugim najbardziej emisyjnym kraju, jeżeli chodzi o o źródła pozyskiwania energii elektrycznej pamiętajmy, że dzisiaj bardzo wielu właścicieli samochodów elektrycznych tankuje na słońce czyli, jeżeli ktoś ma dom dach faluje panele fotowoltaiczne, bo wtedy nie płaci nawet złotówki za kilowatogodzina energetycznej doładowania tego samochodu tylko mają niemal za darmo, bo może wykorzystywać energię, której nie używa w danym momencie i tak naprawdę po kilku latach to pana lekko się spłacał przez kolejne 2030 lat może może jeździć niemal za darmo, a ładują się tylko wyłącznie energii odnawialnej Polacy właśnie pokochali samochodów elektrycznych pomimo tego lata pan mówił fotowoltaika plus samochód elektryczny jest naprawdę Super rozwiązanie, bo jest też tanio i i ekologicznie na jakoś nie mamy zaufania do samochodów elektrycznych, chociaż producenci zalewają nimi rynek ofert jest w tej chwili naprawdę bardzo bardzo bogata, dlaczego Polacy kupują elektryków myślę, że powód jest prosty, bo nie jesteśmy w stanie jeszcze importować tak jak importujemy z Niemiec te dwudziestoletnie ile jeszcze niema dwudziestoletnich elektryków, które byśmy ściągali na masową skalę z Niemiec 1 słowem portfel no elektryki są dzisiaj prawie dwukrotnie droższy od swoich wersji spalinowych oczywiście później one mogą, zwłaszcza że będziemy ładować z własnych Matejki jeździć dużo taniej i nawet nam się spłacić gdzieś tam po 810 lat natomiast ten, kto kupuje nowy samochód zwykle nie nie wykorzystuje go tak przez przez tak długo sprzedaje go, więc dopiero jak będziemy mieli na rynku dużo używanych samochodów ze Europy zachodniej to pewnie dopiero wtedy Polacy się w nich zakochają, bo dostrzega też, że można nimi jeździć niemal za darmo jest cicho i fajnie, a będzie nas nie stać, ale z drogi właśnie boją się, że też obawy związane z elektrykami polegają na tym można takim samochodem śmignąć na wakacje do Grecji można no ale trwa chyba długo można można wiodącego do 2 lata temu 2 lata temu byliśmy samochodem elektrycznym na samej północy Europy na na przylądku północnym w zeszłym roku jeździliśmy autami elektrycznymi albo Francję, a w tym roku za 2 tygodnie wybieramy elektrykiem najdalej na zachód wysunięty przyczółek Europy i pewnie nam to zajmie 3 dni no do 4 czuwać będą aktor miałem takiego dalekiego podróżowania elektrykiem po pierwsze, trudno znaleźć miejsca do ładowania po drugie, jak długo trzeba ładować elektryka to jest oczywiście pytanie z spadku spalinowym zwykle jeździmy sobie albo mamy akurat stację benzynową albo już tam widzimy nasze paliwo kończy powierzamy NATO stację benzynową, których mamy dzisiaj bardzo duże na tyle duża, że po prostu widzimy jakąś uznaniu zjeżdżamy z elektrykami dzisiaj jest to o tyle gorzej żal, a tych stacji doładowań elektryków jest dzisiaj jeszcze mniej niż, a to tankowania spalinowe, chyba że oczywiście uwzględnimy gniazdka ładowanie tak właśnie przez elektryka można naładować ze zwykłego, a dokładnie tak to było bardzo wygodne jechaliśmy na północ Europy nawet Norwegia bardzo rozwinięty kraj poznany elektromobilność lider w Europie na północy nie ma zbyt wielu tych stacji ładowania szybkich, więc tam po prostu zatrzymywaliśmy się wiek domkach gdzieś tam w tym rejonie Arktycznym i ładowaliśmy samochód przez nas z wnioskami w zupełności wystarczyło, czyli zasadzie mniej czasu nam to zajmowało niż jazda spalinowym, bo nie musieliśmy jeździć na stację samochód sam ładował prostu, a w miejscu gdzie, gdzie mieszkaliśmy natomiast tych stacji szybkiego ładowania, gdzie auto możemy naładować np. 20 minut 3040 wszystko zależy od technologii tutaj w przeciwieństwie do spalinowe w zależności wielkości baterii szybkość ładowania czasy nam się będą różnić, ale te najszybsze samochody, które najszybciej się ładują one ładują się np. na 800 km w ciągu godziny, czyli 1 słowem zatrzymujemy się na 20 minut mamy samochód naładowane na 200 ponad km, więc całkiem nieźle co przyznał, więc to już powoli zaczyna być wygodne natomiast oczywiście te mniejsze kompakty kompaktowe samochody są nieco bardziej uciążliwa, jeżeli wybieramy się tą długą trasę a bo trzeba jednak się zatrzymywać, jeżeli np. spalinowym moglibyśmy się zaczynać od 300 km to tutaj jednak trzeba stanąć 200 km i i na tej stacji się naładować oczyszczono może być zajęta w Polsce dzisiaj zwykle mamy pojedyncze stacje nie są zbyt często zajęte zdarza się tak na Zachodzie tam ten rynek się już rozwinął mamy takie chamy, gdzie mamy np. sieć stacji ładowania, a w dodatku jeszcze 2 konkurencyjne firmy obok, które też mają po 23 ładowarki tych samochodów elektrycznych naśladuje po prostu, a multum nie trzeba też też czekać nowe w Polsce na razie jeszcze nie mamy takiego luksusu, bo po prostu też tych samochodów nie ma zbyt dużo i nie opłaca się budować tego typu chamów natomiast da się wygodnie podróżować oczywiście trzeba się nieco przyzwyczaić trzeba np. a zdjąć lekko nogę z gazu, bo też pamiętajmy o tym, że samochody spalinowe są bardzo nieefektywne w mieście dlatego jak idziemy w trasę to nie spalają dużo więcej paliwa czasami nawet mniej niż w mieście tak natomiast samochody elektryczne są bardzo efektywne w mieście, więc widzimy bardzo duże różnice, jakie Jimmy trasę, bo potrafił 2× więcej używać energetycznej w trasie, kiedy nie zatrzymujemy się nie nie ma rekuperacji itd. a i z tego powodu no takie prędkości rzędu 140 km będą oznaczały po prostu, że zamiast 300km przejdziemy tylko 150 albo 100, więc warto wtedy niestety albo niestety dla bezpieczeństwa wszystkich na drodze zdjąć nogę z gazu i jechać np. z prędkością 100 albo 20km/h, bo i tak elektrykiem wtedy dojedziemy szybciej, bo mniej czasu stracimy na naładowanie się na stacji, czyli nie jest prawdziwe takie dość powszechne poczucie, że samochód elektryczny to jest samochód typowo miejski do załatwiania miejskich spraw na krótkie odległości można też w miarę wygodnie samochodem elektrycznym podróżować, ale ja chciałbym prosić, żeby spróbował pan jakoś sklasyfikować wady i zalety samochodu elektrycznego w Polsce może najpierw co na plus oczywiście tania eksploatacja i ekologiczna do tego jeszcze wrócił co dalej, jeżeli chodzi o ekologię pamiętajmy, że duży problem zanieczyszczenie smogiem polskich miastach, więc elektryki ze względu na to jaki energetyczny korzystają one jest bardzo brudna czy czystsza to najważniejsze jest to, że NIK nie mają rur wydechowych i po prostu nie wydzielają spalin prosto, by płuca 16 mamy do czynienia oczywiście światku nawet najczystszych, ale jednak samochodów nawet znaczy czy olej napędowy kolejna rzecz to jest na pewno dynamika tymi samochodami jeździsz fajnie ona naprawdę bardzo szybko przyspieszają nie ma nie ma tam wszystko oczywiście automat, więc więcej to jest wygoda wpisana w ten rodzaj napędu nie mówimy tylko luksusowej Tesli, ale także te małe miejskie samochodziki są bardzo zręczne prawda dokładnie tak dokładnie, tak więc można się czasem dziwić, że wsiada się do do elektrycznego od Kamińskiego dziś ledwo mieszczą się 4 osoby, a on wyrywa szybciej niż niejeden luksusowy samochód z potężnym silnikiem bo, bo taka charakterystyka tych silników cisza w środku to też jest oczywiście, a dzisiaj brak wibracji, bo to jest to co jest uciążliwe podczas jazdy, więc osób kolejne plusy dużo łatwiej też np. zrobić napęd na na 28 wszystkie 4 koła w przypadku aut elektrycznych nie trzeba tych wielkich wielkich urządzeń wałów, które przynoszą ten napęd, więc coraz więcej SUV-ów jest wyposażonych już też silnych silnik elektryczny, bo dużo taniej dużo bardziej efektywnie jest napędzać go np. w układzie takim hybrydowym gdzie, jeżeli jedziemy w długą trasę to to jedziemy na silniku spalinowym, ale później hamujemy odzyskuje energię czy dołączany napęd elektryczny i ich wtedy mamy auto o dużo lepsze właściwości, które oddała się znajomy jeździ taką nowoczesną hybrydą z możliwością zewnętrznego ładowania i chwalił się, że ostatni raz tankował 4 miesiące temu sprawa jest w Warszawie, ale to jest rzeczywiście coś wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie PL jest państwa i moi goście, a teraz na poważnie Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie po list gościem programu rozmawiamy o branży samochodów elektrycznych, więc w tej części postanowiłem się trochę czepiać, więc czy nie jest tak, że ta cała Eko logiczność samochodów elektrycznych to jest hipokryzja i czysty marketing Amnesty International zarzuca branży, że promuje się jako przyjazne środowisku, choć w produkcji baterii wykorzystuje paliwa kopalne, które zanieczyszczają powietrze mało tego wydobywanie surowców bardzo często odbywa się z naruszeniem praw człowieka np. pracują dzieci w Demokratycznej Republice Konga i czy to nie jest tak, że emisja co 2 podczas produkcji 1 takiej baterii do samochodu elektrycznego jest znacznie znacznie większa niż przez całe życie nowoczesnego diesla po prostu czy znane są takie dane tak życie jest mnóstwo raportów są bardziej rzetelne i mniej rzetelna mojej ocenie te bardziej rzetelne pokazują cały cykl życia rzeczywiście te elity tej materii od początku od wydobycia pokazują także cały cykl funkcjonowania samochodów spalinowych, czyli znowu od od poszukiwań wydobycia ropy gazu oczywiście emisji z tym związanych i przerób itd. i teraz tak jeżeli, jeżeli popatrzymy może sobie przejdźmy od od początku tak czyli, czyli produkcja baterii rzeczywiście to jest cień na branże w ogóle elektroniki tak gości pamiętajmy, że jeżeli kobalt wydobywa się do wszystkich urządzeń przenośnych są smartfony są tablety laptopy i wszystko co to przenosimy w kieszeni, a co co jest na prąd, więc dzisiaj tam ze Stowa na większości w ogóle tych pierwiastków jest zdobywano właśnie o to żeby, żeby te małe urządzenia zasilacz to się będzie z czasem zmieniać na pewno w kierunku właśnie elektromobilności no i teraz to jest cień na tej na tej branża rzeczywiście pozyskuje się te surowce nie zawsze w sposób zrównoważony jest absolutnie znany problem siły roboczej w Kongo, z którą po prostu, a są tam dzieci często to są oczywiście problemy tych państw, zwłaszcza afrykańskich natomiast już część producentów baterii mówi o tym, że, że już dzisiaj 3 czy od od nawet ostatnich miesięcy nie kupuje stamtąd tych tych tych pierwiastków, czyli ogniwa dla nich tworzone są tworzone w związku wydobywanych już od w Maroku czy we Australii czy Kanadzie, gdzie są wydobywane w sposób zrównoważony pod nadzorem certyfikowane i jakby nasz ten świat nazwijmy to bardziej cywilizowane na tym kontrola oczywiście są też też problemy pozyskiwania innych surowców, które są choćby katalizatora samochodów spalinowych tak ale, ale ten ten problem jest większe zastosowanie w przypadku baterii też trwają oczywiście prace nad tym, aby jak najmniej tych związków wykorzystywać jak najwięcej wykorzystywać się związków, która w, które w naturze występują może nawet nie tyle powszechnie co są SUV-a skoncentrowane w wielu miejscach na świecie łatwo dostępne, czyli z 1 są tańsze w eksploatacji z drugiej stronę mniej zanieczyszczające środowisko IT pracę są cały czas zaawansowane i są prowadzone na kolejny etap to jest to znowu toczy czy nas czy samochód zasilany taką energię elektryczną na produkowaną z węgla tak jest jest ważne bowiem przede wszystkim w Chinach czy Korei Południowej, które stoją nowej Chiny wbrew pozorom mają mniejszą emisyjność energetyki niż Polska Polska bardziej Węglowym krajem niż Chiny, które korzystają z atomu i wody dużo większej skali z wiatru słońca natomiast oczywiście to jest 1,5 miliarda ludzi, więc dlatego o Chinach często słyszymy ani taki mają kraj, jakim jest Polska, ale bardzo per per capita czyli, czyli przyczyna osoba nie emitują dzisiaj podobną ilość gazów cieplarnianych natomiast energetyczną mają mają nawet czystszą niż nadal wygląda ten ślad węglowy jeśli chodzi o baterie do samochodu elektryczne i teraz jeżeli, jeżeli weźmie pod uwagę cały ten cykl cykl życia to te bardziej rzetelne analizy moim zdaniem mówił o tym, że to jest lepsze rozwiązanie niż samochody spalinowe, bo pokazują, a że te baterie będą wykorzystywane też jeszcze długo po tym, jak samochód np. zostanie wyposażony w nową baterię albo trafi do kasacji nad miastem nierzetelne analizy mówią, że gwarancja na żywotność takiej baterii to jest 50 000 km w zasadzie to to już po tym, ona idzie do kasacji to nie jest prawdą, bo 150 000 km gwarancja, mówi że żywotność baterii będzie do 80% i pierwotnej pojemności i tam bateria może przez kolejne długie lata służyć nam jako taki powerbank czy w dużych instalacjach przemysłowych czy nawet w domu są już kiedyś też zupełnym przypadkiem wynajmowałem wynajmowałam ten taki domek gdzie, gdzie był, a powerbank stworzone ze ze starej baterii ze z 1 pierwszy samochodów elektrycznych tych masowo produkowanych, więc to już się powoli dzieje, jeżeli popatrzymy na ten cały cykl życia to rzeczywiście te elektryki wydają nam się już dużo bardziej logiczne teraz jeszcze one są elementem, jaki i dużo większe transformacji energetycznej, czyli większego udziału odnawialnych odnawialnych źródeł energii w całym systemie energetycznym można wykorzystać te baterie czy jeszcze w samochodzie czy już później jako trafił jako powerbank gdzieś tam do magazynów energii można wykorzystywać do bilansowania np. systemu energetycznego dużą ilością wiatru słońca, czyli tych źródeł, która gdzieś tam się nam dużo bardziej wahają, jeżeli chodzi o produkcję niż niż te znane powie, ale są są tacy analitycy, którzy są bardziej sceptyczni w tej materii wspomniał pan, że cały czas problemem samochodów elektrycznych jest ich cena, bo nie mamy na rynku samochodów dwudziestoletnich obawiam się, że ich nigdy nie będzie, ponieważ żywotność samochodu elektrycznego jest znacznie krótsza nie jest prawda silnik elektryczny jest jest niezwykle prostą konstrukcją czy sam silnik elektryczny mamy wiele silników pracujących w przemyśle, które mają, bo po kilkadziesiąt lat co ciężko w przypadku silników cieplnych tak natomiast w samochodzie też na pewno trzeba będzie wymienić baterię w tym czasie na nową natomiast stara wciąż może nam pożyć, więc myślę, że będziemy mieli samochody, które dzisiaj jeżdżą one one wciąż będą na ulicach za za 20 lat no pewnie w tych w tych krajach oczywiście nieco mniej zamożnych w końcu pewnie będą trafiać do Afryki tak jak dzisiaj samochody spalinowe będą wyposażone nowe baterie będą ładować ze słońca tak tak ten cykl zapewne będzie będzie wyglądać są też nie jest także samochody elektryczne będą nam służyły dużo krócej bo, bo to trzeba będzie wymienić te absolutnie bateria w tym czasie baterie też pamiętajmy, że mamy dzisiaj coraz większą gęstość energii materii, czyli 1 słowem w tej samej pojemności baterii zmieści nam się dzisiaj więcej energii elektrycznej, a więc, wymieniając baterie będzie można uzyskać nawet dużo większy zasięg tego samochodu elektrycznego co już powoli dzieje dzisiaj jeszcze koszmarnie drogie są te zmiany baterii natomiast to to jest kwestia skali działalności taki pojawienia się konkurencji na rynku oczywiście ograniczania jak największego wykorzystania tych tych pierwiastków ziem rzadkich i wreszcie nowe nowe technologie bateryjne które, które dzisiaj są rozwijane, gdybym chciał się zdecydować na samochód elektryczny ze względu na ochronę środowiska to czy mam absolutną gwarancję, że właśnie ten bilans śladu węglowego pozostawionego przez cały żywot samochodu elektrycznego jest korzystniejszy niż przed nowoczesnym dieslu, gdyby z filtrem cząstek stałych jak panu redaktorowi zależało na na ochronę środowiska to powinien powiedzieć tylko rowerem ewentualnie kursy komunikacji miejskiej i to rowerem elektrycznym dodaje i to rowerem elektrycznym tako, bo oczywiście każda nasza działalność tak pozostawia jakiś ślad i przyrodzie i ziemi i w powietrzu więc, więc absolutnie też nie nie możemy widzieć tego jako rozwiązania problemu, czyli zamiany samochodów spalinowych 11 na elektryczne, bo to będzie kolejny gigantyczny problem, który w, który wpadnie, nawet jeżeli dzisiaj elektryki wydają nam się czy analizy pokazują one są w całym cyklu życia mniej emisyjne to pamiętajmy, że to nie jest nasz cel naszym celem jest w ogóle wyeliminowanie de facto emisji np. gazów cieplarnianych i innych emisji szkodliwych do środowiska, więc na pewno musimy ograniczać liczby w ogóle samochodów na drogach, więc elektryki, jeżeli już w car-sharingu taksówki, a najlepiej duże strefy też miast bez w ogóle samochodów i komunikacja miejska w zamian miała się schorowaną car-sharingu to jest chyba bardzo fajne rozwiązanie jakoś tam już popularne wydaje się przynajmniej w dużych miastach w Polsce na czym polega dzisiejszy starszy w bardzo wielu mniejszych miastach powiatowych będą operatorów polskich operatorów się już do do tych dużo mniejszych miast liczących po kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców polega na tym, że właściwie instalujemy sobie aplikacja na telefonie tam podajemy swoje dane podpis mamy tam kartę płatniczą, z której będą automatycznie pobierane pieniądze za usługę otwieramy sobie to aplikacja sprawdzamy jak blisko samochód, który chcemy wynająć klikamy żebra, żeby zarezerwować podchodzimy wszystko robimy na telefonie otwieramy go zwykle też już niema kluczyków tych samochodach oraz naciskamy przycisk start i jedziemy, dokąd dramat Danek hulajnoga elektryczna wykładni Pańskiej Ano bardzo bardzo bardzo łatwo oczywiście ten samochód wynająć też zwracamy w dowolnym miejscu w strefie miejskiej to jest przyszłość tego transportu, kiedy potrzebujemy samochód do własnego użytku ani nie auta prywatne to to musimy w tym w tym kierunku z pewnością zmierzyć jeśli, choć jeszcze o plusy samochodów elektrycznych kosztuje ładowania to znaczy czy jeśli znajdziemy taką stację w mieście to czy płacimy coś za tą umowne tankowanie samochodu prawdę właściwie jazda samochodem na elektryczny może kosztować od mniej więcej 2zł za 100 km do pewnie 30zł za kilometr to to dla posiadacza samochodu spalinowego wydaje się absurdem, żeby były aż tak tak duża różnica, ale jeżeli naładuje samochód elektrycznego może też Śledź zależy na budujemy własne fotowoltaiki, która już nam się spocił, ale jeżeli na ładujemy kupując energetyczną w taryfie nocnej antysmogowe np. to będzie około 2zł za wysoki 100 km, jeżeli tankujemy czy ładujemy ten ten samochód w centrach handlowych wielu wciąż są darmowe ładowarki, bo centra chcą w ten sposób przyciągnąć klientów część sieci sklepów trzyma wciąż darmowe ładowanie natomiast profesjonalizuje nasze sieci stacji ładowania i tam oczywiście trzeba za to zapłacić i teraz znowu ładujemy takim wolniejszym wolniejszym ładowaniem prądem przemiennym AC, kiedy samochód powinien być przypięty raczej w godzinach liczymy 234 godziny przy takiej ładowarki to wtedy po ma to wtedy, po czym około złotówki za kilowatogodzina ten samochód zużywana na mieście powiedzmy 15 kilowatogodzin, czyli 15zł za 100 km to już nie jest taka Super atrakcyjna stawka, a jeżeli przejdziemy do szybkiego ładowania, które kosztuje dziś około 2zł za kilowatogodzina wtedy samochód notujemy 2030 minut, ale zapłacimy za to już np. 25zł za za 100 km czy 30 na to już nam robią takie pieniądze porównywalne z samochodem benzynowym nie mówiąc już o dieslach czy aut autach wyposażonych w instalację LPG, więc to jest niestety ten kosztuje dzisiaj trzeba się liczyć w Polsce mamy takie przepisy, które sprawiają, że też ładowanie niestety jest dość drogie, bo utrzymanie tego przyłącza elektroenergetycznego kosztuje dużo branża walczy o to, żeby te przepisy zmienić żeby, żeby to było, żeby to był mniejszy koszt, by wprowadzić nieco zachęt natomiast jak przejdziemy przez Europę zachodnią to niestety są podobne stawki, czyli dzisiaj tak samo jak paliwo kosztuje nie, więc podobnie tak samo ładowania elektryka koszty więcej podobnie, więc najbardziej opłaca się jednak ładować we własnych domach czy firmach, bo firmy też to kosztuje dużo mniej, a dopiero w ostateczności korzystać z tych stacji publicznego ładowania jest taka drobna nagroda pocieszenia Śląska w Warszawie w strefach płatnego parkowania parkowanie elektrycznego samochodu postawę elektrycznego hybrydy jest darmowe tak jest można jeszcze przez rok 2 korzystać z buspasów bardzo dziękuję za tę rozmowę Bartłomiej Darski z portalu wysokie napięcie PL był państwa i moim gościem zapraszam teraz na informacje, a po nich na raport gospodarczy w imieniu Macieja głogowskiego, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA