REKLAMA

"Łącząc Orlen z Lotosem, kastrujemy Lotos z tego, co zbudował"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-07-21 09:30
Prowadzący:
Czas trwania:
23:03 min.
Udostępnij:

Co daje połączenie Orlenu z Lotosem? Rozwiń »

Dyskutowali Grażyna Piotrowska-Oliwa, była członkini zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen i była prezes zarządu PGNiG oraz Krzysztof Kilinan, były prezes PGE Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w kawie, a naszymi gośćmi są teraz pani Grażyna Piotrowska-Oliwa była szefowa polskiego górnictwa naftowego Gazownictwa wcześniej zarządzie PKN Orlen dzień dobry pani prezes dzień dobry aktualnie się bardziej mowa Polska jeśli mogę proszę dziękuję, ale myślę, że przypomnienie PGNiG i PKN Orlen jest odpowiednią wskazówką, bo też wskazuje właśnie, o czym będziemy dziś mówić się i pan Krzysztof Kilian menadżer były polityk dzień dobry dzień dobry z kolei pan Rozwiń » Krzysztof m.in. był prezesem PGE zanim, zanim wielka fuzja właściwe nawet nie fuzja tylko wielkie przejmowanie przez PKN Orlen innych spółek skarbu państwa jeszcze pytanie o ten zakończony szczyt Unii Europejskiej do pana prezesa Kiliana mam pytanie właśnie jako menadżera tylko byłego polityka sukces polskiego rządu niewątpliwie sposób jasno o zamierzone cele w sensie pozyskania odpowiednich funduszy zarówno na odbudowę jakich funduszy budżetowych mimo lekkiego pomniejszenia funduszu odbudowy to nadal jest sukces, a jednocześnie przyznanie przez premierów i Węgier i polskim, że jest to sukces, że zgodzili się ze wszystkimi warunkami oznacza też ich zobowiązanie do przestrzegania praworządności, która o, których mówił pan redaktor przed chwilą pan redaktor Poniatowskim jako warunku dostępu dostępności tych pieniędzy szczególnie odbudowy i budżetowych pieniędzy do realizacji przez poszczególne kraje ale, ponieważ nie zapisze panowie dyskutowali jest dosyć skomplikowane nie, więc może każdy rozumieć jak chce w praktyce oznacza to, że istnieje możliwość egzekwowania nazwijmy to kontroli nad przestrzeganiem praworządności relacji do używanych pieniędzy czy możliwość zatrzymania nie praworządnych działań panie prezesie muszę tutaj zaspokoić swoją polityczną ciekawości jeszcze jedno pytanie no, jeżeli Polski premier występuje na konferencji po zakończonym szczycie i mówi o dokumencie, który podpisał wcześniej w sposób, który nie jest zgodne z tym co w tym dokumencie podpisanym przez tego samego premiera jest zawarte to czy można interpretować to w taki oto sposób premier Morawiecki zgłosił to co wygłosił na potrzeby wewnętrznej polityki swoich współ koalicjantów przekazu medialnego, który w Polsce będzie przez rząd kolportowane mogę odpowiedzieć najkrócej tak niewątpliwie tak jest, że to jest na potrzebę wewnętrzne konferencja panowie się nam za wzajemnie się chwalili komfort komplementowali stanie była konferencja podsumowująca wysiłek podjęty przez 27 głów państw ma łącznie z przewodniczącym rady Europejskiej tylko komunikat do elektoratu do liderów partii część konkretnym kraju wyjazd na Węgrzech w Polsce pani prezes Piotrowska-Oliwa czy w sprawie szczytu i pieniędzy unijnych, a to spore pieniądze, bo łącznie nawet 160 miliardów euro odniesie się pani do tego w sumie to jest ważny dzień naprawdę rozwija, jeżeli tak jak mówił Jacek Rostowski kluczowe będzie teraz Jacek Rostowski po dziewiątej w magazynie EKG mówił kluczowe będzie teraz my potrafimy wydać pieniądze jeśli tak to jest wielka sprawa popatrzmy trochę wstać jak wygląda do tej pory wydawał wydawanie pieniędzy, które mieliśmy te pieniądze unijne, które były w poszczególnych budżetach na inwestycje jak duża pula z dużo mniejszej puli nie została wydana w sposób efektywny także to stwierdzenie o tym, że z 1 strony mamy bardzo dużo mam bardzo dużo do wydania drugiej trzeba mieć na co je wydać, żeby projekt po prostu miały klasyczne ręce nogi co jest zupełnie inna sprawa, więc bardzo chciała widzieć na co zostaną na co zostały pieniądze przeznaczone zupełnie inną kwestią pewnie o tym, też będziemy rozmawiać to są cele klimatyczne to jest to jest JM, czyli sprawiedliwy mechanizm podziału tych pieniędzy transformacyjnej i ewidentne powiązanie tutaj dla mnie już niema żadnych wątpliwości, że związek między tym, że jeżeli chcesz dokonywać transformacji i będzie się robi to pieniądze dostaniesz, jeżeli nie będzie chciał to nie liczy na to pieniądze kropkę to jest dla mnie tutaj nie ma żadnej dyskusji żaden profesor prawa nie będzie się doktoryzował nasze zadanie nie będzie robił nie będzie czekanie profesury ani żaden żaden dr na tym nie zrobi w przeciwieństwie do ja już sobie wyobraża ilości rozmów na temat tego czy jest powiązanie z praworządnością nie ma, jeżeli chodzi o wydatkowanie kwoty podstawowej jasne mówi pani Grażyna Piotrowska-Oliwa ja od razu dopowiem, a o tym, wątku klimatyczne ma albo, jaką został ujęty w porozumieniu podpisanym dziś będziemy jeszcze nie fair tym wydaniu magazynu EKG mówić szef trzeciej części EKG wrócimy do tego tematu w kawie pani Grażyna Piotrowska-Oliwa pan Krzysztof Kilian są gośćmi magazynu EKG będziemy mieli wielką transakcję w Polsce Orlen kupi część przejmie część Lotosu, ale takiego pomniejszonego pomniejszonego Lotosu Boże, by mógł przejąć to trzeba będzie sprzedać bardzo dużą prawie 80% stacji Lotosu trzeba będzie sprzedać zakłady, która w dużym uproszczeniu służą rzeczy dostarczają produkty np. drogi budowa autostrad trochę podzielić się także częścią hurtową tego Noto, czyli właściwie to już nie będzie kupowany przez organ taki wielki Lotos tylko taki trochę mniejszy Lotos albo nawet małe, a potem w przyszłości czy Orlen ma dokupić polskie Górnictwo naftowe i Gazownictwa albo przejąć, a wcześniej jeszcze Orlen przejął Energa, jaka jest logika tej wielkiej transakcji to pytanie do pana prezesa Kiliana met logika jest taka, że my dokładać jedno do drugiego bez specjalnego przemyślenia po co się dokoła, bo fuzja Lotosu z Orlenem miałaby sens tylko wtedy, kiedy są budowane synergii w wyniku takiego połączenia tutaj w warunkach, które postawiła komisja Europejska w zasadzie są zlikwidowane wszystkie możliwe synergie poza dodatkową dodatkowy wolumen produkcyjny, jakie uzyska PKN Orlen rafinerii w Gdańsku to jest bardzo czytaj w GM Warta świeczki myślę, że mnie jest to taka typowa strategia, gdyby odnieść się da słynnej książki strategia błękitnego oceanu profesorów kim i mogą im SA go, która mówi o tym, że szukamy nowych możliwości na niezagospodarowanych rynkach tam, gdzie wyczerpały się możliwości takiego tradycyjnego rutynowego działania my jesteśmy cały czas w tym na czerwonym oceanie, czyli redukcja kosztów zwolnienia nieprzypadkowo nazywa się czerwony niebieski to jest otwartości szukamy nowych możliwości, jakie dają nowe technologie komunikacyjne czy telekomunikacyjne dzisiaj i budy poszukiwanie budowanie nowych platform, które nie są w układzie konkurencyjnym, które mogą być nowymi platformami przychodowym tutaj nic takiego nie zachęci jak jednak to przecież słyszeliśmy od polityków, że połączone czy czy Orlen, który wchłonie Lotos część tego Lotosu, bo część musi zostać sprzedana, który wchłonie polskie Górnictwo naftowe gazownictwo to będzie wielka konkurencyjna przewaga być może tak będzie być może tak jest wyobrażeniu polityków natomiast nie możemy tutaj żadnej wartości dodanej po prostu mówiąc brutalnie konstruujemy Lotos z tego co zbudował zbudowaliśmy pewien stan gospodarki gospodarczy konkurencyjny wśród koncernów polskim rynku natomiast teraz zburzenie tego rynku ma dać efekty pozytywne jeszcze na dodatek wpuszczano kolejnych graczy na rynek nie dla kogo to jest przygotowywane być może to jest przygotowywane dla kogoś natomiast tutaj nie nie powstają żadne nowe wartości żadne nowe synergie i dajemy 80% stacji obecnie połowę, bo zdolności produkcyjnych rafinerii gdańskiej, czyli de facto de konstruujemy rujnuje my cały potencjał regionu, a tym samym wpływamy negatywnie na potencjalne produkt krajowy brutto, gdyby taka transakcja doszła do skutku ma pan jakieś wątpliwości może nie dojść do skutku NATO jeśli ma pan takie wątpliwości to o tym, będziemy mówić w części trzeciej takiej oczywiście głos oddam także pani prezes Petrowski ludzie, pytając mam nadzieję, że będzie jakaś dyskusja może pani w radiu TOK FM trwa magazyn EKG 42 minuty po dziewiąte Maciej Głogowski dzień dobry pan Krzysztof Kilian pani Grażyna Piotrowska-Oliwa są gośćmi tej części magazynu EKG rozpoczęliśmy rozmowę tak dzisiaj wszystko jest wielki wielki unijny budżet wielkie porozumienie i wielka transakcja Orlen wchłonie część Lotosu, bo część trzeba będzie sprzedać, a może w tym jest klucz do tej całej historii potem jeszcze wchłonie polskie Górnictwo naftowe gazownictwo powstanie wielka firma i co z tego ma wynikać dla gospodarki dla budżetu no i dla nas klientów pani Grażyna Piotrowska-Oliwa była szefową polskiego górnictwa naftowego, a przed tym zasiadała w zarządzie PKN Orlen notowania mi się, że pani entuzjastką tego wielkiego procesu tak patriotycznych patriotycznie to Niewiem czy klienci będą etno entuzjastami tego procesu, bo w momencie, kiedy na rynku pojawia się moloch to kończy się to lwu z reguły monopolem podwyżką cen to jest pierwsza rzecz to co jest najważniejsze to może popatrzmy tak trochę też historycznie o tym, że bliska współpraca między Lotosem Orlen, by się przydała mówili wszyscy przez wiele lat ja zawsze mówiłam też wtedy w czasie, kiedy byłam w Orlenie odpadało za sprzedaż paliw, że współpraca, by się udała, gdyby nie tego 1 z prezesów, więc jeżeli metodą na rozwiązanie problemów z ego prezesów są zakupy to być może jest to, a jest to droga z całą, ale tak półżartem pół serio z całą transakcją mamy 1 bardzo duży problem, którym wspominał pan prezes Kilian przede wszystkim to nie jest także skarb państwa nie miał władzy to taki u rzeczywiście naprawdę sprawczej nad Lotosem, ponieważ większość akcji Lotosu należy do skarbu państwa, czyli pytanie czy mato umożliwić kontrolę nad podmiotami nad obydwoma tonie w Orlenie skarb ma mniejszość kontroluje go, ale dosyć skutecznie czy na skutek tego połączenia powstanie podmiot, który będzie naprawdę asem z dodatkowymi, ale z dodatkowymi zaletami z dodatkową przewagą konkurencyjną w stosunku do innych w naszym regionie znowu nie popatrzmy na cyfry Lotos nawet energo z Energą to jest kapitalizacja giełdowa rzędu 29 miliardów w Lotto cały w tej chwili to jest 11 miliardów wiadomo już nie może być mowy o całości Lotosu, bo 30% będzie musiało zostać sprzedany innemu inwestorowi, czyli mówimy tak naprawdę o podmiocie, który powstanie to będzie mniej więcej wielkości 1 Szala czy to oznacza, że to jest porównywalne gracze porównywalnej wagi znowu nie to co co jest najciekawsze w tej całej historii, jeżeli nie wiadomo, o co chodzi to z reguły chodzi o pieniądze to jest to, że otwieramy Polski rynek, który do tej pory był bardzo szczelne na innego gracza podkreśla 30% udziałów połowa sprzedawanego paliwa będzie musiała być dostępna dla będzie musiał być sprzedana komuś innemu 80% stacji Lotosu, które są bardzo dobrych lokalizacjach i uwaga uwaga 14 MOP-ów mapy to są tam przy z tą samą trasę szybkiego ruchu stosu to są tzw. dojną krowę oprócz tego baza cała paliwowa, czyli magazyny ta, która o to co jest bardzo ważne dla każdego z operatorów część magazynu musi być paliwowych musi być sprzedana paliwo lotnicze spółka, którą ma Lotos tak samo nie będzie mogła być już tylko w rękach Lotosu, ale trzeba się będzie jej części pozbyć, czyli tracimy kontrolę po to, żeby wpuścić na rynek innego gracza pytanie jest, jakiego gracza może chodzić nie wiem Polak Węgier 2 bratanki może chodzi o mola natomiast projekt aktualny prezes giganta paliwowego, który nie jest MOL jest uchodzi za bardzo sprawnego i pozbawionego skrupułów menedżera no to poukłada my tę historię pan prezes Kilian mówiło o tych 2 oceanach czerwonym niebieskim ten czerwony to jest jak rozumiem to na czym dzisiaj operują i Orlen Lotos ten sam rynek te same z ta sama sprzedaż paliw, a warto byłoby poszukiwać czegoś, gdzie jeszcze, gdzie można się wybić, gdzie można robić coś, czego inni robią, dlaczego inni będą dążyć, czyli jak rozumiem połączenia Orlenu Lotosu takiej przewagi nie daje, ale daje gigantyczne pieniądze z budżetu, bo państwo kupi od państwa za państwo pieniądze aktywa jeszcze da budżetowi pieniądze, bo to jest taka komisji prywatyzacja, chociaż tego koty te słowa pewnie nie przejdą rządzącym przez słowa, ale de facto jest pozyskiwanie środków finansowych na zbyt duże wydatki, jakie zostały dokonane przez te ostatnie blisko 5 lat do tego dołożył jeszcze kryzys pandemię liczne 26 lat poprzednie rządy wypracowywały, jakie aktywa oszczędności, które zostały przez obecną ekipę wydane czy można będzie kasa jest, że tak powiem niezasadna albo niezbyt zasadna w związku w związku z tym już w przykładzie w przypadku pandemii już posiłkowania się pieniędzmi Narodowego Banku Polskiego, które miały ratować sytuację dobrze, że ratowano sytuację, ale to oznacza, że brakuje środków, ponieważ kryzys dotyczy wszystkie państwa jesteśmy tutaj wyjątkiem, czyli wszyscy mają kłopoty w związku z tym wszyscy będziemy musieli wspólnie jakoś poradzić sobie z tym kryzysem, więc gwałtownie poszukujemy pieniędzy na stabilizację sytuacji nie tylko gospodarczej, ale też społeczno-politycznej, która nie jest wcale taka jasna klarowna, a co do poszukiwania nowych możliwości to koncerny na Zachodzie oszukują paliwowe nowych możliwości, które są związane akurat nie tylko z elektromobilnością, ale ona jest jakby takim głównym motorem, który napędza ich myślenie jak przebudować swoją działalność zbudować nowe Platformy przychodów tutaj też chodzą administracje poszczególnych krajów, które umożliwiają zrobienie takich nowych ruchów jak Francja czy Niemcy, jeżeli chodzi o Niemcy np. mamy 27 000 stacji ładowania na terenie Niemiec w Polsce jest trochę ponad 1000 com ponad 1000 stacji ładowania na koniec 2019 na stacjach, których można ładować elektrycznie napędzany samochód tak to są tzw. stacje wolnej szybkie ładowanie, ale też punkty ładowania nie poza stacjami ale, żeby przyspieszyć ten proces to rząd niemiecki np. deklaruje pomoc pan z dwójką Narodowy program pomocowy, który obliguje prawnie wszystkich posiadaczy czy właścicieli stacji paliw pan do zainstalowania już nie pamiętam w jakim czasie jest dosyć krótki czas stosownych stosownego oprzyrządowanie umożliwiające ładowanie samochodów elektrycznych, dlaczego pan natomiast interes dlatego mówię, że to jest 1 z przykładów jak należy szukać nowych rozwiązań nowych platform nowych możliwości przychodowych paliwa benzynowe czy olej napędowy on jeszcze bardzo długo będą odgrywały rolę gospodarczą, ale też transportową natomiast będzie się ta nierównowaga, jeżeli chodzi o samochody elektryczne przechylała najbliższych 1520 latach na sam do samochodów elektrycznych czy do rozwiązań, które będą preferowały te, a inne możliwości transportowe, a to oznacza też zmniejszenie roli zarówno samych rafinerii, jaki całej infrastruktury, która wiąże się z produkcją dystrybucją co nie oznacza, że nie będzie potrzebne jeszcze mamy cały przemysł petrochemiczny ponad no tak, a teraz wyobraźmy sobie to, o czym mówiła pani Grażyna Piotrowska-Oliwa Lotos ma też swoje punkty swoje stacje benzynowe przy trasach szybkiego ruchu trzeba będzie je sprzedać, bo najczęściej po przeciwnej stronie jest Orlen albo w wielu przypadkach tak jest no i ktoś kto, kto kupi będzie tam np. inwestował w budowanie takiej stacji do doładowania, a moglibyśmy robić my, bo przecież mamy strategię budowania aut elektrycznych itd. tak dalej dobrze łączy te sprawy tak, ale też jednocześnie mamy zbudowane rynek konkurencyjny może niedoskonałe, ale nie ma doskonałych rynków i ten rynek musimy teraz zniszczyć, żeby zbudować jeszcze raz nowy rynek konkurencyjny, ale zupełnie, dlaczego część służy no bo musimy go przebudować mamy takie warunki narzucone do transakcji z Lotosu niż ten rynek mógł się czas przerwać sprzedaż części Lotosu pan nazwa zniszczeniem tego rynku na Szczytno może może nie zniszczy, ale przed budowaniem gruntowy, który w, który narusza pewne uwarunkowania ekonomiczne, które były tak mi się wydaje korzystne dzisiejszego punktu widzenia taka prawo byłaby możliwa Lotosu Orlenu 1520 lat temu i ona dawałaby jakieś synergie wtedy dzisiaj mamy zupełnie inne wyzwania to rozwiązania na naszym rynku energetycznym mówi Krzysztof Kilian to ostatnie pytanie w tej sprawie do pani prezes piłkarskiej lidze, a to przyszła włączenie do Orlenu także polskiego górnictwa naftowego Gazownictwa może to jest jakiś przyszłościowy projekt kapitalizacja giełdowa pewnego 30 miliardów jak znaczenie popatrzeć ponad 70% akcji należy do skarbu państwa można to przeliczyć na wpływy budżetowe bardzo prosto, czyli co z tą tylko chodzi o nas do budżetu państwa to jest podejście kasowe cały czas rozmawiamy oszuka o poszukiwaniu synergii i tej ucieczce do przodu po popatrzmy na 1 rzecz to są mówimy o budowaniu giganta, którego cała całe wszystkie przychody cały cała doczesności oparta o paliwa kopalne paliwa kopalne od, których powoli, ale będzie obchodził cały świat nie rokuje w konstrukcji tego co jest przyszłością tak tak dlatego, że jeżeli mówimy o czymś co jest tu i teraz dlatego mówię o przychodach budżetowych okazji będzie i teraz kasa będzie tu i teraz nie dla następnych pokoleń bardzo brakuje cały czas naprawdę strategii, która będzie wybiegała poza tylko wyłącznie udowadnianie, że może być coś wielkiej mieliśmy już zjednoczenia zgłoszenia inż. Karwowski odsyłam do Barei, bo trochę to zaczyna przypominać ten kontakt, jeżeli w rozkładzie nastolatek nie bardzo, ale to jest tak, ale to jest sama te same klimat zjednoczenie dyrektor zjednoczenia był czterdziestolatków także, jeżeli popatrzymy na to na ten brak po prostu długoterminowej wizji, którą niestety płacimy płacimy wszyscy teraz tak dołączenie pewnie ma sens, gdyby Orlen bardzo intensywnie inwestowało wydobycie, ale nie inwestuje, gdyby PGNiG inwestował bardzo z tego bardzo intensywnie wydobycie, ale też nie wydobycie krajowe nie rośnie wydobycie w Norwegii na na polach norweskich staje się coraz droższe, Ergo coraz mniej opłacalne to, o czym mówimy abstrahując od tego, że w tej chwili pewnik staje się coraz bardziej takim biurem handlowym właśnie przez ten brak wydobycia brak poszukiwania nowych kierunków także tego typu kolos nie wiem, jaki ma inny sens niż to, że jeżeli się już powiedziało 2 lata temu, że będzie się coś robić to po prostu astra zryw do życia potrzeba tak pokazać, że to się zrobiło, że przy okazji ogromne pieniądze pójdą do budżetu na bieżące potrzeby no cóż pani Grażyna Piotrowska-Oliwa bardzo dziękuję pan Krzysztof Kilian bardzo panu mają bardzo dziękuję bardzo, państwu dziękuję na mam wrażenie, że doszliśmy do 1 wniosku opowieść ekonomiczna i racjonalności ekonomicznej jest skończona być może trzeba ten temat omawiać wyłącznie politycznych, czyli z punktu widzenia potrzeb bieżących polityków pieniądze z budżetu być może także pozycja prezesa Orlenu pana Obajtka w układzie politycznym może tu należy szukać odpowiedzi o racjonalności tego przedsięwzięcia, jakim jest połączenie czy włączenie Lotosu PGNiG do do Orlenu, bo jak na razie tak jak słyszeliśmy takich przewag konkurencyjnych biznesowych tutaj zbyt wiele nie mamy jeszcze będzie niezwykle interesującą opowieść, kto odkupi tę część Lotosu, którą trzeba sprzedać komuś na rynku, by móc dokończyć ta proces przejęcia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA