REKLAMA

"Większość z nas przyznałoby się do utrzymywania kontaktów seksualnych z diabłem"

OFF Czarek
Data emisji:
21-07-2020 11:00 (Powtórka: 22-07-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:13 min.
Udostępnij:

Orgie z diabłem, tortury, prawo i religia. O tym jak Kościół walczył z czarownicami i heretykami opowiadał prof. Jacek Wijaczka, autor, m.in. książki "Kościół wobec czarów w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku (na tle europejskim)" Rozwiń »

Więcej: https://neriton.pl/produkt/kosciol-wobec-czarow-rzeczypospolitej-xvi-xviii-wieku-tle-europejskim/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wcale tak kilka dni temu mam nadzieję, że też dotarła do państwa taka informacja o projekcie ustawy o wspieraniu tradycji narodowych, które między nimi zakłada, że kto w dniu 31października danego roku kalendarze kalendarzowego przebiera się za straszną postać, a w szczególności za kościotrupa czarownicę wampira diabła lub inną kojarząca się z piekłem istotę podlega karze ograniczenia wolności lub aresztu na okres nie krótszy od 15 dni no i z pewnością pamiętają Rozwiń » państwo różnego rodzaju zawirowania związane np. z publikacją książki Harry Potter za każdym razem pojawiała kolejna część to kościół katolicki grzmiał grzmiało i grzmiał szkoda, że nie odniósł i być może tę zagadkę rozwikła dla państwa dzisiaj pan prof. Jacek Jacka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu autor m.in. książki zatytułowanej kościół wobec czarów Rzeczypospolitej w szesnastym osiemnastym wieku na tle czy 1618 wieku na tle europejskim książki wydanej przez wydawnictwo Neri ton dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry pani na to, że dzień dobry dla słuchacza panie profesorze skąd, kiedy albo inaczej, kiedy rozpoczął się ten romans w cudzysłowie oczywiście pomiędzy kościołem czarownicami czy też kościołem, a diabłem, w którym momencie diabeł z takiego poczucia winy, który to o drzwiach kościoła spisuję nazwiska spóźniających się nam się stał się takim potężnym potworem, kto przed, którym trzeba się bronić wszystkich współpracowników i współpracownicy szczególnie trzeba palić na stosie jednoznaczne takiej daty nie ma w każdym razie stało się to w średniowieczu jeśli mamy mówić już, kiedy ten diabeł stał się tak potężny jak Boga kosz czasami uważał, że czym niektórzy hierarchowie kościoła przedstawiciele kościoła teologowie uważali, że może nawet jest potężniejszy co stało się późnym średniowieczu no ale rozumiem, że jak będzie jak jak przebiega jak przebiegała ta droga od tego, żeby tego diabła trochę przekwalifikować rozumiem, że przeszliśmy z przykazań kościelnych na 10 przykazań, czyli pycha już nas mniej zajmowała, ale bardziej na zajmowały te kwestie wyrażone w 10 przykazaniach i potem, jakim sposobem doszliśmy do przypisywania ludziom współpracy z diabłem jak, kiedy wie, dlaczego czary czarownice czarownicy Stali się osobami persona non grata można, by rzec to też późne średniowiecze początkowo kościół zdawał sobie sprawę jako konstytucja oczywiście także ludzie praktykują różne zabiegi magiczne podejrzewam, że człowiek przed drzewa na ziemię i zaczął się bardzo otaczającej rzeczywistości w związku z tym zaczął zaklinać otaczającą go przestrzeni wykonywać różne magiczne czynności, które też praktykowane są, jakby dzisiaj przed maturami mamy tego przykład noszenia różnych czerwonych ubiorów, ale początkowo kościół odnosił się do tego dosyć łagodnie wynikało z tego, że kościół jako instytucja jeszcze nie był na tyle silne, aby wszystkie swoje założenia móc egzekwować w związku z tym choćby w czwartym wieku pojawiła się sprawa magii czarów na 1 z synodów Hiszpanii i wówczas synom podjęto uchwałę, że człowiek, który za pomocą czarów doprowadzi inną osobę do śmierci zostanie ukarany w ten sposób, że nie zostanie dopuszczony do komunii nikomu jeszcze kościelni wchodziła do głowy, aby skazać go na karę śmierci mało tego kilka wieków później podjęto uchwałę też na kolejnym syn narodów, że karać trzeba mieć te osoby, które inne pomawia o zajmowanie się czarami związku cię tutaj kościół nie widział się, jakby zagrożenia czarownica i czarownicach i nie wie co się zmieniło, dlaczego ktoś zmienia to się zmienia powiedzmy od wieku dwunastego, kiedy kościół zaczyna zgłaszać pretensje przebieg jedenastym, kiedy kościół z gazety kościół rzymskokatolicki zaczyna zgłaszać pretensje nie tylko do duchowego, ale także do politycznego przewodnictwa Zachodowi zapewne każdy z nas zna określenia przynajmniej starsze pokolenie udać do kasy będą tutaj mamy właśnie ten przykład, kiedy władca świecki król niemiecki handel musi iść upokorzyć przed Grzegorzem siódmy, aby zdjąć z siebie klątwę, ponieważ tak pozwalała go poddane zbudować wszystko nie mówi usunąć ze strony właśnie takie, że jego siódmy chyba jest pierwszym papieżem, który wyprowadza kościół do walki o przywództwo nad światem ogłasza się, że jest najważniejszym sędzią Wrzesińskiego świata wszyscy władcy mają mu być podporządkowani kolejni władcy, bo kolejni papieże budują pozycję kościoła m.in. w 1000 na początku czternastego wieku ukazuje się ból wydana przez kolejnego papieża, które podkreśla on, że chrześcijanie zbawienie może uzyskać tylko za pośrednictwem kościoła, a do tego zbawienia potrzebne jest bezwzględne posłuszeństwo papieżowi tak wówczas mówiono biskupowi rzymskiemu 1112 wieku zaczynają też tworzyć się grupy religijne przez kościół nazywany heretykami dzisiaj często wiem, że heretyka jest to osoba inaczej myśląca natomiast wówczas było to różnie pejoratywne jako wroga kościoła, w który odstępuje od doktryny kościoła czy ten papieskiej i w tej, gdzie takie grupy heretyków w cudzysłowie waldensów owi Kataru sprawiają, że kościół zmienia swoje łagodne oblicze ile początkowo próbowano nawracać takich inaczej myślących to teraz ich hierarchia rzymska uznaje, że trzeba rozprawiać się z nimi siłą bowiem każde odstępstwo od doktryny hetero akcji religijnej jest znieważeniem Boga Chrystusa i kościoła to stąd też w końcu dwunastego wieku hierarchowie kościoła przyjęli, że każdy dogmat opiera się na autorytecie kościoła papiestwa podważanie dogmatów jest podważanie też autorytetu kościoła, a także papieża stąd też zaczęto zwalczać siłom mamy krucjaty, które prowadzone są na południu Francji czy we włoszech przeciwko tym grupom ludzi którzy nie uznają autorytetu papieskiego występują przeciwko hierarchom uważają, że kościół nadmiernie się bogaci, a chrześcijanie powinni żyć w ubóstwie stąd też kościół jako instytucja tego nie mógł zaakceptować no dobrze, ale rozmawiali o tak tak, bo to są różne takie oskarżenia, które czy też obserwacje, które mówią o funkcjonowaniu kościoła zresztą chyba też no to się na przestrzeni wieków nie bardzo zmieniło, ale w, którym momencie pojawiły się oskarżenia czy magia czary jako bardzo ważne bardzo ważne występek, gdyby moralny tak, ale to się wiąże właśnie z religią, dlatego że i jedno wynika z drugiego, dlatego że starostwo wynika właśnie z Hery, kiedy tych krytyków ten unosiło zarzucano im także różne rzeczy m.in. popełnianie czarów szkodliwych związek właśnie z diabłem, którym pan toczono u pytał w związku z tym właśnie Katarzy, którzy uważali, że ten świat, którym żyjemy na co dzień stworzył diabeł, a świat duchowy stworzył Bóg w związku z tym zaczęto zarzucać waldensów katarom spiskowanie z diabłem uczestniczenie w spotkaniach co rozwinęło się właśnie ideologię Sabatu zabieranie paktu z diabłem i przy pomocy diabła szkodzenie chrześcijaństwo i kiedy w tym celu katarów i waldensi obawy heretyków właśnie zastąpiły czarownicy i czarownice trzeba pamiętać także, że mężczyzna oskarżany o to jak rozumiem, że było ich to najmniej mężczyzny w w średniowieczu powiedzmy, że te proporcje oskarżenia były trochę wyrównane, bo musimy pamiętać, żeby nie stworzyli słuchacze mylnego mniemania procesu oczary to przede wszystkim okres renesansu i baroku, czyli szesnastego siedemnastego wieku ani średniowiecza przez przestępstwo starostwa narodziło się w średniowieczu zostało wymyślone przez teologów ich hierarchię kościoła rzymskokatolickiego natomiast największe prześladowania zaczęły się po 1500 sześćdziesiątym roku i apogeum miały na przełomie szesnastego siedemnastego wieku tak 15901630 tutaj jeszcze no trzeba wydać do zmian klimatycznych, które miały miejsce, ale wracając do powstania tego przestępstwa starostwa to tutaj właśnie to przejście od herezji czarów powiązane, dlatego że czarownica i czarownic stał się też heretykiem jednocześnie i takie zbiorcze pojęcie warstwa, chociaż oczywiście przyjmujemy bardzo ogólnie, dlatego że w różnych regionach Europy to pojęcie starostwa funkcjonowało płynie w średniowieczu różnie, ale właśnie gdzieś na początku piętnastego wieku wykształcił się definicja nazwijmy to w cudzysłowie czarownicy, że jest to osoba, która przysięga się zamierza tak z diabłem, a więc porzuca wyznanie chrześcijańskie wyrzeka się Boga matki Boskiej tak dalej utrzymuje kontakty seksualne z diabłem potrafi latać w powietrzu zajmuje się czarami szkodliwymi, czyli szkodzi innym chrześcijanom innym ludziom i wtedy dopiero po 15001400 trzydziestym roku możemy mówić, że czarownik czarownica, które początkowo działały indywidualnie teraz zamieniają się sekty czarownic celników zawiązaną po to, aby szkodzi chrześcijaństwo pod patronatem diabła i ten diabeł właśnie jest ich przywódcę oni są jego poddanymi sojusznikach i wtedy mówimy dopiero o sekcie czarownic i czarowników to pojęcie czarów 2 mógł ze rozszerza się powoli na całą Europę to diabła czarodziej czarownicy życia czarów powrócimy po informacjach Radia TOK FM przy okazji od razu podpowiadam, że dowiedzą się państwo, jaki związek ma Chwaliszewo dzisiaj część Poznania no właśnie z diabłem i czarownicami państwa mają gości jest pan prof. Jacek Jacka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu informacje o 1120 po informacjach wracam państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Jacka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu autor m.in. książki kościół wobec czarów Rzeczypospolitej w szesnastym osiemnastym wieku książki wydanej przez wydawnictwo mer Eaton co ciekawe w Polsce wydaje się, że najwcześniej o związki z diabłem chyba był oskarżany Poznań, bo zdaje się, że pierwszy proces, ale tam chyba nie doszło do wyroku to to była Dorota Zakrzewa, a pierwszy taki, w którym kobiety spalono na stosie kobietę oskarżoną obycie czarownicą to Chwaliszewo dzisiaj dzielnica Poznania tak proces o czary dotarły także do Polski, a może tylko dodałbym jeszcze 2 zdania do poprzedniej części, aby trochę uprościć, ponieważ ten proces był długotrwały, ale u ogarniają uogólniając można powiedzieć, że tak czarownice czarownicy zastąpili heretyków, którzy zostali potępieni przez kościół, a ponieważ 1415 wieku kościół kościół wzmacniał swoją pozycję i tworzył silniejsze jak wpływ na wiernych, a nic taki jak wiemy nie grupuje jakieś grupy wokół siebie nie wzmacnia poczucie jak wspólny wróg w związku z tym, ale czarownicę zastąpiły heretyków dużym uproszczeniu w 2 i kościół z nimi walczył w związku z tym także może dodam tylko zdanie o papieżu Janie 2002. który na początku czternastego wieku uważa, że za pomocą czarów, czego się zamordować dostał sobie skazał na śmierć z tego powodu w 22 biskupów kilka innych osób wracając natomiast do polskiej rzeczywiście te pierwsze informacje z późnego średniowiecza nie są zbyt liczne, a jeśli są to są bardzo skrótowe i wiemy, że jakiś proces się odbył w języku polskim słowo czarownica pojawia się po raz pierwszy 1300 osiemdziesiątym szóstym roku, więc wcześniej oczywiście są określenia określenia łacińskie i wspomniał pan no chwali siebie, ale okres zarzuty prania się czarami magią są wcześniejsze wiemy, że na początku piętnastego wieku o zajmowanie się czarami został oskarżony mężczyzna Damian z Borkowa nie wiemy jaka czy proces się odbyły i jaka kara spotkała wspominając o Poznaniu można powiedzieć, że w 14003006. roku, więc znacznie wcześniej niż Chwaliszewo 1 z mieszkańców mieszczanie poznańskiej oskarżył kobietę, która pojawiła się na weselu jego syna miała też wykonywać takie jak jakieś praktyki magiczne w drugiej połowie piętnastego wieku konsystorz poznański poprzednim toczyły się te czary przeprowadził przeprowadził co najmniej kilkanaście procesów, ale tutaj podobnie jak kościół zachodni we wczesnym średniowieczu tutaj duchowni sądy kościelne Poznania zachowały się dosyć wstrzemięźliwie wydawaniu tych wyroków wspominał panu mam Dorotę Zakrzewa ona rzeczywiście została skazana w 1400 siedemdziesiątym szóstym roku w Poznaniu przez sąd kościelny na karę śmierci przez palenie, ale nie został wyrok nie został wykonany poręczyło za nią 3 świadków przysięgła się swoich błędów została wypuszczona, ale te czasy łagodności minęły i ten proces chwali się nie, który miał miejsce 1000 pięćdziesiątym roku został przeprowadzony przez już przez sąd świecki i zapadł wyrok śmierci kobieta została spalona trzeba dodać, że podłoże pod procesu oczary to ideologię stworzyli teologowie katoliccy oraz papiestwo natomiast kościół zastosował to później gest Piłata umył ręce i przekazał te sprawy sądom świeckim, które opierały się m.in. na tym prawie kościelnym oraz na słynnej pracy młot na czarownice Heinricha Kramera, dlaczego kościół przekazywał w ręce świeckich Otóż w powiecie nas tego wieku kościół dopuścił tortury jako legalny sposób wydobywania zeznań, ponieważ w jednych do kościoła jest kościół brzydzi się krwią to duchowni nie mogli torturować i oddawano to w ręce władzy świeckiej ten Sojusz tronu z ołtarzem nastąpił na początku trzynastego wieku, kiedy tor 1 władców niemieckich uznał też przestępstwo czaru herezji za przestępstwo skierowane przeciwko władzy świeckiej stąd też zaczęto heretyków wysyła na stos jako 1 przepraszam 1500 jedenasty roku, chyba że w 10005 nie uchwalić 900 jedenastym 11 tak ten pierwszy spalenia, którym wiemy w Polsce, ale wyrok został wydany przez sąd świecki chwali się bo, który dzisiaj jest dzielnicą Poznania wówczas było osobnym miastem miał prawo mieć to znaczy sąd ławniczy mógł wydawać wyroki śmierci panie profesorze wspomniał pan o zmianach klimatycznych, jaki wpływ miała małe epoki lodowcowej i zmiana klimatu na zmianę klimatu umysłowego tak jak wspomniałem o zmianach klimatycznych wspomina nie, że największa liczba procesów w Europie o miała miejsce 16 mi 17 wieku nie w średniowieczu oczywiście od końca piętnastego wieku ta liczba procesów zaczęła trochę maleć, gdy zaczęła maleć trudno powiedzieć to znaczy, dlaczego niektórzy wskazują na rozwój reformacji wystąpienie Marcina Lutra, które miało powstrzymać procesy oczary bowiem kościół rzymskokatolicki miał inny problem tak ratował swoje istnienie walce lód i tworzącymi się kościołami protestanckimi luterańskim mi Kaliński, ale około 1500 dziesiątego roku właśnie nastąpiła czy nastąpiło pogorszenie się klimatu zimy zaczęły być długie śnieżne bardzo groźne wiosny deszczowe i często występowały powodzie lata krótkie też deszczowe i jeśli jesteś dużo opada opadami deszczu związku ciem plony były bardzo niskie dotyczyło to plonów zbóż, ale także choćby nad Renem winnicę mocno ucierpiały w związku z tym ten brak pożywienia sprawia, że ludzie niedożywieni częściej chorują prawda ich odporność jest znacznie słabsze te zmiany klimatyczne one dotknęły większą część Europy do tego jak wspominają kościół rzymskokatolicki od końca średniowiecza, kiedy wymyślono oczywisty duchowni częściej mówili właśnie o śmierci o nieszczęścia, które spodobają spadają na ludzi i że powinny być bardziej pobożni, ponieważ Bóg nie jest miłosierna, ale także okrutne w związku, z czym ten strach, który wywoływane były z 1 strony przez kościół także kosz i kościoły luterańskie, bo one też tutaj ten obraz taki szerzyły nałożył się jeszcze na ten strach dnia codziennego związany właśnie brakiem pożywienia zwiększoną śmiertelnością wiadomo, że jak ludzie są niedożywieni to spada także ich płodność rodziło się mniej dzieci, a dzieci, które rodziły też dosyć szybko czasami umierały z powodu niedożywienia matek i braku pożywienia stąd też po 1500 sześćdziesiątym roku to nawarstwienie się tych nieszczęść dnia codziennego spowodowało, że ludzie zaczęli szukać winnych tych niesieni codziennych procesy oczary są przede wszystkim zjawiskiem, które dominowało na wsi miasteczkach, a więc w tych społeczeństwach uzależnionych od rolnictwa dla ożywienia związanego z bydłem jeśli zdechła krowa padła krowa to bardzo często była taka cienka czerwona linia ta rodzina nie miała z czego żyć no, a szukano sprawców tych niesie niedaleko, ale właśnie na wśród sąsiadów i stąd oskarżenia przede wszystkim dotyczyły środowiska najbliższego jest bowiem gol dla nas bardzo proszę i ja mówię do przez okres końca szesnastego wieku wieku siedemnastego, gdzie te właśnie zmiany klimatyczne poprzednie zmiany pogorszenie klimatu miało miejsce ta liczba procesów znacznie wzrasta wspomniał pan panie prof. Heinricha Kramera i jego młot na czarownice, jaka jest geneza tego dzieła chętnych Kramer był inkwizytor rem, który na przekonany był, że czarownice istnieją funkcjonują i chciał doprowadzić do ich zwiększenia, ale jeszcze w jak wspomniałem drugi powie piętnastego wieku nie wszyscy także i niektórzy z biskupów nie byli przekonani o tym, że czarownice są realność czarownicy tak, że by w związku, z czym nie wszyscy popierali jego zapędy tępienia czarownic m.in. chciał doprowadzić do procesu w Insbrucku dużego psa czaru oskarżając sporą liczbę osób, ale tamtejszy biskup, a także władca tego terytorium uznali, że Kramer przesadza nie wierzyli po prostu w czarownice blisko dna stwierdził, że kramy takich dzieci miały staruszek, któremu już demencja odebrała rozum stąd jego zachowanie został stamtąd wygnany, ale w innych regionach te procesy prowadził, tym bardziej że uzyskał wsparcie papieskie i pod jego wpływem takież wydałem bóle za burdę czarownic 14001004. roku, który nakazywał pomoc Kramer owi, ale także potwierdzał realność czarów przestępstwa starostwa, że przy pomocy diabła kobiety głównie szkodzą szkodzą chrześcijaństwu szkodzą plonom zabijają ludzi itd. ale jak mówię nie wszędzie zyskiwał poparcie związku z tym, kiedy wygnanego z bruku postanowił napisać pracę, której udowodniłby udowadniał, że jest to prawda wtedy napisał ów młot na czarownice, który stał się podręcznikiem potem dla władz świeckich pisał właśnie, że potęga diabła jest duża, że ma licznych zwolenników, że kobiety zawierają tak z diabłem tak przypieczętowany tym, że utrzymują kontakty seksualne potem szkodzą chrześcijan ta praca stała się bardzo popularna wciągu kilkunastu lat miała kilkanaście wydań no i trafiła w ręce elity tak, czyli sędziów i władców świeckich tych, którzy umieli czytać pamiętajmy, że w końcu się wiesza czytać miało niecałe 10% ludzi, ale stała się takim kodeksem karnym da przez wielu dziesięcioleci, na których się powoływano tomy do czarownicy do młotów powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Jacka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wcale państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Wilczka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu autor m.in. książki kościół wobec czarów Rzeczypospolitej w szesnastym osiemnastym wieku książki wydane przez wydawnictwo mer Eaton i czarach dzisiaj rozmawiamy to są bardzo mroczne czasy Szanowni Państwo wiele osób zostało straconych spalonych, ale też rozumiem niektórzy się niektórym udało się ujść z życiem Poznań tutaj na mapie historycznej nam wyskakuje jako pierwsze miasto, w którym jak rozumiem wiemy także dochodziło tam do procesów w 1500 jedenastym roku pierwsze nie pierwsza kobieta została spalona na stosie całe szczęście, że mi już po lecie uchował, ale Powróćmy może panie profesorze do tych kontaktów seksualnych z czarownicami właśnie powrócił szybko porozmawiajmy o nich, bo rozumie, że w teologii Szatan był bez bólu czołowy był aniołem był duchem w jaki sposób można taką istotą bezpłciowo utrzymywać kontakty seksualne teoretycznie tak ale kiedy ta potęga diabła zaczęła wzrastać to także teologowie zmienili swoje poglądy, że diabeł po prostu może spożyć z kobietami, a jeśli czarownik oczary oskarża mężczyznę to jemu także zarzucano kontakty seksualne z diabłem, ale wówczas diabeł zamieniał się w kobieta skurczem mężczyźni, którzy przed sądem zeznawali byli to pytanie mówili, że ten diabeł przybiera postać kobiety oczywiście tutaj wynikało to z tego, że diabeł powszechnie uważany był za mężczyznę na mężczyznach, gdyby się przyznał, że sypiał z białym mężczyzną też byłby skazany karę śmierci za homoseksualizm w związku z tym ci mężczyźni mówili, że diabeł przyjmował postać kobiety ten seksualne tak tak tak tak mówić od doczekały się zaczyna w związku z tym, kiedy wspomina, że przechodzeniu czy zamienianie się heretyków czarownice, bo trzeba dodać, że ta sekta czarownic wyrosła pojawiła się po raz pierwszy w tych miejscach, gdzie właśnie ten kanał agentowi katarów to tak na marginesie z kością w tym Valdesa Kataru zarzucano, że biorą udział w spotkaniach z diabłem jak wspominają jak wspominali w trakcie tych spotkań po otrzymaniu rozkazu co komu mają zrobić urządzano orgie seksualne da, które tam miały miejsce natomiast tłumaczono też, że diabeł może zapłodnić, ponieważ potem pojawiło się, że kobiety w wyniku tych aktów seksualnych rodzą takie różne postaci jak choćby podobne do skarbu prawda ludzkiej postaci, ale małe, że diabeł może ukraść nasienie mężczyzny i w ten sposób zapłodnić kobiety, więc teologowie potrafili wszystko wszystko uzasadnić tak, aby to zgodne było ich ideologią minę związaniu się z diabłem ten akt seksualny był po prostu zawarciem tego aktu z diabłem, bo najczęściej my mamy takie wyobrażenie jak przy Twardowski media, by przychodził nakładał tak czy nasuwało się rękę podpisywało cyrograf rzeczywiście, kiedy taka KC, że heretyków prześladowano to kiedy zarzucano właśnie zawarcie tego paktu z diabłem to właśnie tak opisywano, że podpisywało się ten cyrograf krwią, ale tak naprawdę 16 siedemnastym i osiemnastym wieku, kiedy zarzucano oskarżonej tak diabłem to zawarcie tego paktu odbywało się przez akt cielesne, a Twardowski witam brać to mówiąc bierze obcasem cóż to czy mnie nie znacie jestem w istocie LSM tak ze mną na Łysej górze o dusze czyni zapisy cyrograf na byczej skórze podpisałeś ty i wpisy miały słuchać swego remonty jak 2 lata przeminą miały pojechać to itd. tak, ale jakoś tak doszło tymczasem Tomasz z Akwinu w sumie Teologicznej twierdzi, że jeżeli jednak są tacy ludzie, którzy niekiedy ponoć rodzą się z obcowania z demonami to nie dzieje się to nasienia pochodzącego od demonów albo wydanego przez ciało przebrany, lecz nasienia zabranego do tego celu, jakiemu człowiekowi przez demona, jako że ten sam demon służy za partnerkę dla mężczyzny, a za partnera dla kobiety aliści tak zrodzony człowiek nie jest synem demona, lecz synem tego człowieka, którego wzięto nasienie czy taki widzę homoseksualny ten diabeł się tutaj pojawia tak można obejrzeć biseksualny też opis seksualnych nawet dobrze no dobrze no coś i jak to wszystko się panie profesorze skończyło to znaczy również, w którym momencie mamy do czynienia z wygaszaniem czy też z dopalaniem się tej tego szaleństwa co stoi za za jednakową osłabienie, chociaż można powiedzieć takie procesy oczary ich ich resztki pozostają, czyli ślady pozostaje do dzisiaj na początku wspomniałem właśnie być może projekcie ustawy, która będzie powstawała w sejmie 2001. wieku ale, ale też przypominam palenie książek przez różnych księży katolickich także 2001. wieku czy też czy też różnego rodzaju komentarze wokół hal ruin czy też wokół książek o różnego rodzaju małych dużych czarodzieja no wiara w diabła czarownica dzisiaj funkcjonuje u nas prasa telewizja praktycznie nie podaje takiej informacji, ale się byśmy prasę zachodnią np. to już nie tak dawno mamy informację prezesa, chociaż prowadzonych w Afryce daje to wcale one nie są nie są takie częste, gdzie właśnie oskarża się kogoś o spowodowanie jakiegoś nieszczęścia w niektórych krajach nawet sam procesy legalny wprowadzony w większości dochodzi do linczu także dzisiaj także wiara w potęgę magii czarów jest bardzo duże będą nas ona objawia się jak pan redaktor wspomniał na szczęście trochę łagodniej nikogo na razie jeszcze nie wysyła się nie Kamieniu je, ale projekty takich ustaw pan wspominano to jest początek właśnie tego co działo się w średniowieczu, a apogeum miało w wieku 16 siedemnastym ta wiara w czary odgrywała ogromną rolę w życiu codziennym przyjmuje się, że od 1400 pięćdziesiątego do około 1700 pięćdziesiątego roku w Europie śmierć poniosło rynku stale około 50 000 osób pamiętajmy, że w 1600 roku liczba mieszkańców Europy około 100 000 000 praw w związku z tym trzeba pamiętać o tych proporcjach większości były to kobiety ponad 80% osób oskarżonych i straconych szansach oczary to były kobiety wspomniał pan, że niektórym udało się ich życiem i rzeczywiście także w siedemnastym wieku niektórym kobietom udawało się ujrzycie, ale to wszystko zależało też docencie jego kandydatury prowadził ten proces, ale to było nieliczne przypadki stosowano tortury zapewniam pana i radiosłuchacze, że 98% z nas przyznało się do tego, że utrzymywało kontakty cielesne diabłem czarownice i rzeczywiście sąsiadowi innej partii politycznej uczyniła szkody, ponieważ tortury były bardzo okrutna to była jej główny element, że w ogóle te procesy oczary mogły mieć miejsce, bo jak uzyskać przyznanie się od osoby, że była na Łysej górze tak mówiąc już polską nazwą brała udział w orgii seksualnej całowała ja była w tym część ciała i z jego pomocą zamordowała wszystkie krowy sąsiadowi, gdyby osoba, która oskarżała coś takiego była świadkiem musiała powiedzieć też była na Łysej górze, dlatego że stąd, aby ukarać heretyka i czarownice potrzebne było przyznanie się do winy zgodnie z ówczesnym systemem prawnym, że podstawą skazania musiało być albo 2 świadków albo przyznanie się oskarżonego w związku z tym sprawa o herezję i skałach oczary świadków nie było prawda nikt nie chciał nie przyszedł do sądu wydział byłem na Sabacie jestem kierownikiem oskarża tymczasowe stąd też tortury wymuszały zeznania także 1 z pytań było o inne osoby, które brały udział w tym bracia w związku z tym to rozpowszechnienie wiary w przestępstwo starostwa było bardzo silne ono determinowało dziennie codzienne znacznie bardziej niż w Polskiej scenografii co się uważa a w jaki sposób można było pójść tej sprawiedliwości czy były jakieś ścieżki, żeby udowodnić swoją niewinność jedyna ścieżka właściwie, która była to było wytrzymać trzykrotnie tortury, które prawo pozwalało stosować taką w Polsce mamy kłopot z prawem od dawno i Polsce prawnicy nie byli w stanie napisać kodeksu karnego przez cały okres staropolski w związku z tym posługiwano się prawem niemieckim i kościelnym sądy świeckie recytowały kodeks karny w 15003002. roku, który ukazał się rzesze potocznie zwany Karolina od imienia cesarza Karola piątego i zostałem przyjęty przez większość sądów miejskich tam zapisano, że to, które można było używać trzykrotnie oczywiście polskie sądy, a także dziecko polskie nadużywały tego torturowano osoby oskarżono oczary bardzo często aż do skutku aż się przyznała natomiast jeśli sędzia da był człowiekiem rozsądnymi przestrzegał prawa to jeśli ktoś wytrzymał trzykrotne tortury to wtedy uznawany był za osobę niewinną takich kobiet było naprawdę niewiele te, którym były bardzo okrutne w związku, z czym to właściwie jedynie legalny sposób żeby, żeby pójść oczywiście próbowano też ucieczki tak przed oskarżeniem się spodziewano lub po oskarżeniu zwiększenia czy z więzienia, bo to niemożna mówić jeszcze więzienia w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, więc czasami udało się uciec, ale przy tej małej liczbie ludności prawda każda osoba, która pojawiała się jakiś tam odległość zawsze była osobą obcą podejrzaną itd. te informacje o tych osobach szybciej bardzo szybko wracały do tych miejscowości ta komunikacja, mimo że nie było internetu telefonu jednak była dosyć dosyć szybka i ciężko było się ukryć również wraz z wyrokiem czy śmierci również w piśmie, bo jedno jedynym możliwym wyrokiem czy też jakiś alternatywne formy były takie jeśli mówimy o Polsce trzeba pamiętać, że było to państwo szlacheckie da właścicielem dużej był szlachcic zależało też od niego, jaki wyrok tak naprawdę zapada wyroki wydawały sądy wprowadzane z miasta lub dostarczano osobą oskarżoną ze wsi mówią najczęściej były to kobiety mieszkające na wsi czy miasteczkach i mamy przykłady, że szlachcic sprowadza sąd miejski posiadający prawo miecza, czyli wydania wyroku do swojej wsi, ale jest osobą rozstano we wsi szerzą się oskarżenia zarzucają sobie sąsiadki prawda, że 1 drugi sprawiła za pomocą czarów kraba przestaje dawać mleka jej daje więcej prawda ma więcej kury lepiej nie są i 2 jak dzień nie znoszą rzeczy sam 2 jajka dziennie może np. na IT szlachcic wioska powiedzmy liczy 10 domów jest taki przykład ze świętokrzyskiego z jednymi z nowości szlachcic, chcąc uspokoić sytuację we wsi wprowadza sąd nowi teoretycznie w takich przypadkach zapadały wyroki śmierci, ale żaden sędzia z miasteczka nie wydał wyroku przeciwko właścicielowi wsi szlachcicowi do tego jeszcze pełniącego różne funkcje w związku z tym konkretnym przypadku zapadają tylko zapadają tylko karę grzywny, a 1 zostaje wykorzystana i to uspokaja sytuację we wsi, więc jeśli właściciel tak był rozsądny nie wierzył w czary albo nie chciał pozbyć się na kobiety ze wsi, bo wtedy, jakby sami mężczyźni zostali to gospodarka bliska przestała funkcjonować trzeba pamiętać przecież kobiety nasze bardzo ciężko pracowało jest ciężko pracują w związku z tym zostali mężczyźni nie poradziliby sobie poza tym, gdyby sami mężczyźni byli to też doprowadziłoby to do napięć na 5 we wsi, więc to zależało właśnie od też od właściciela właściciela dóbr to jest też to ja, którą historycy podają, że tam, gdzie było słabe sądownictwo w da podzielone to wtedy więcej wyroków śmierci zapadały tam, gdzie była większa centralizacja trzeba było przesyłać wyroki do zatwierdzenia choćby w Prusach książęcych władze to w ten sposób sądy centralne potrafiły uratować kobiety uważając, że proces nie został przeprowadzony zgodnie z regułami bardzo dziękuję panie profesorze pan prof. Jacek Wilczka z wydziału nauk historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu był państwa moim gościem rozmawialiśmy m.in. o książce autorstwa pana profesora kościół wobec czarów Rzeczypospolitej w 1618 wieku na tle europejskim książka wydana przez wydawnictwo mer Eaton informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA