REKLAMA

Podsumowanie: najważniejsze postanowienia unijnego szczytu i ich skutki

Światopodgląd
Data emisji:
2020-07-21 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:25 min.
Udostępnij:

Z dr Agnieszką Smoleńską z Polityki Insight podsumowujemy zakończony szczyt unijny, który ustalił budżet unijny na najbliższe lata.Wiemy ile pieniędzy dostanie Polska i czy wysokość dotacji będzie uzależniona od przestrzegania praworządności?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz połączyliśmy się teraz przez Skype pas dr Agnieszką smoleńską analityczka do spraw europejskich z Polity w polityce Insights ośrodku analitycznym polityka infekcji dobre dzień dobry pani dzień dobry państwo pozwolę sobie zacząć od entuzjastyczne jak teraz państwo usłyszycie komentarza czy podsumowania zakończonego w końcu dziś nad ranem unijnego szczytu przywódców komentarza Adama Krawczyka mamy to nowy siedmioletni budżet unijny Rozwiń » fundusz odbudowy można trzeba narzekać na szczegóły o tym, mam nadzieję porozmawiamy, ale kilka tygodni temu nigdy nie pomyślał, że to co ustalono na szczycie, bo w ogóle możliwe Motor wskoczył na wyższy bieg Macron Merkel dali przykład prawdziwego przywódca inni liderzy wolę kompromisu jednak kompromis pokazuje całe piękno Unii po ostrej walce zadowoleni są wszyscy to rzeczywiście tak chyba jest typowe dla Moniki teraz będziemy prosić wczytywać co tam się stało, ale wszyscy deklarują sukces trudno się nie zgodzić bardzo trafnie myślę pan Raczek tutaj opisały to co się wydarzyło przede wszystkim najbardziej charakterystyczne dla Unii było 5 do 5 dniowe całonocne negocjacje, które dopiero się zakończyły w godzinach porannych dzisiaj rzeczywiście porozumienie, które udało się osiągnąć, czyli 1,8 biliona euro, które będzie dostępna na wspólne unijne działania przez kolejnych 7 lat, bo to jest suma, której jeszcze kilka miesięcy temu nie byliby nie mogliby nie moglibyśmy nawet marzyć tak naprawdę, a przypomnę wyrzutem, kiedy toczyły się ostatnie fizyczne negocjacje w Brukseli kwota 1 biliona euro była nie do zaakceptowania dla liderów UE teraz zaledwie kilka miesięcy później oczywiście 1 z panami, ale na jeszcze nie da jeszcze niestety najdalej jeszcze jesteśmy, jakby w czasie trwania ale, zwłaszcza ten element wspólnego zadłużenia Unii 750 miliardów euro będzie pozyskiwanych na rynkach finansowych to jest o czym nie mogliśmy nawet myśleć i toteż pokazuje jak wiele jak bardzo zmieniła się Unia przez czas kryzysu finansowego, a także pandemii ostatnia szansa to korzystają z tej okazji, żeby podkreślić to zdaje się to mało wybrzmiewa w Polskiej dzisiaj podsumowaniach jesteśmy bardzo skupieni naturalnie tych z praworządnością w kwestiach, które też po nim, ale m.in. te 750 miliardów, których not po podziale też powiem, ale jednak mają być muszą być potem spłacone one m.in. mają być spłacane w końcu stawów u mają być ustanowiony tzw. źródła własne, czyli unijne podatki podatek od plastiku od przyszłego roku węglowy podatek graniczny, czyli słoń, którego nie nazywa się tłem był podatek cyfrowy 2023 jak bardzo to jest silny zobowiązanie to znaczy ja jestem ciekawa czy rzeczywiście duży podatku cyfrowego myślę, że tutaj chyba pewnym zmieniła troszeczkę TK dyskusji o podatku cyfrowym i toteż daje większą szansę na to, że rzeczywiście uda się wprowadzić jakąś daninę od usług cyfrowych, zwłaszcza że w tym ten sektor cyfrowy jest 1 z tych, które może uzyskały powiedzmy na kryzysy myślę, że to jest bardzo odczuwalne w momencie, kiedy wszystkie budżety, kiedy wszystkie państwa państwa szukają sposobu na spłacenie tych nowych wielkich wydatków, do których zobowiązało się czasy kryzysu, jeżeli chodzi o to zadłużenie to bardzo myślę przypomnieć też z czego się składa też w USA miliardów euro 2390 miliardów będzie przeznaczonych na granty na bezzwrotne inwestycje w państwach członkowskich na reformę i inwestycje wspólnie uzgodnione na poziomie europejskim, a przy 360 miliardów będzie w formie pożyczek falistej państwa tak tanich państwa będą musiały spłacać ten może przypomnę, bo to też nie zapominajmy Unia już emituje swój dług tylko, żebyśmy mieli, jakby świadomość zmiany proporcji tego, by ten były emitowane w wysokości 70 miliardów euro na przestrzeni ostatnich 10 lat i sfinansował pożyczki dla państw spoza strefy euro, które były w kryzysie teraz to będą pożyczki spłacane tak jak pani słusznie wspomniała, że częściowo ze składek, bo prawdopodobnie tak będzie w ostatecznej wersji, ale w dużej mierze właśnie ze środków własnych i przypomnijmy też może horyzoncie czasowym, bo tutaj jeszcze trochę szkoda, że ten wspólny dług ma znaczenie był też polityczna ogromne, dlatego że niektórzy odwołują się do doświadczenia Stanów zjednoczonych, gdzie dzięki Hamilton nowi właśnie w stany połączyły się tak powiem długi dzięki temu stało się to państwo także łączącą państwo federacyjne mienie, mówi że tutaj procesu jest na pewno będzie przebiegał tak samo, ale no to paralela jest ciekawa i jakoś znacząco o tak na pewno szukamy jak i sposobu, żeby zrozumieć te się wydarzyło i ta właśnie para ze Stanami Zjednoczonymi jest często przydatna przypomnijmy, że jednak poziom redystrybucji, czyli powiedzmy na poziomie unijnym jest zupełnie inna w stanach mówimy o budżecie na poziomie 2030% tutaj to będzie, ale wiele co no proszę, by już zbliżamy się odwoła, a barda bardzo powoli, ale także tutaj skala jest zupełnie inna, ale jeżeli chodzi o czas, w którym została podjęta decyzja o emisji wspólnego długu spłacanego wspólnie, a które będzie przeznaczony na redystrybucję wewnątrz Unii to jest to zaledwie 2 miesiące, więc myślę warto podkreślić też dysku i teraz dodajmy tylko tak generalnie 2 powody, dla którego tak te negocjacje przedłużały częścią 1 jesteśmy my nasz rząd częścią drugiego jest właśnie ta kwestia tego funduszu odbudowy tego, że jednak mniejsza trochę często są granty większa część to są pożyczki, które trzeba oddać i tylko chciał dopytać czy jak w końcu na czym stanęło, jeżeli chodzi o kontrolę nad tym jak pani pieniądze będą wydawane oczywiście na pół szczególnie w Grecji te propozycje Holandii, że jednak te pieniądze muszą być wydawane pod jakąś kontrolą państw innych członkowskich, które się dorzucają budziło złe skojarzenia z tą trójką z czasów kryzysu Holandia z kolei obawiała się, że takie granty rozdawane to tak będą przepuszczane nie wydawane nazwijmy to konstruktywnie, więc na czym stanęło tutaj kwestia kontroli sposobu wydatków była 1 z głównych elementów sporu w pierwszych dniach szczytu 0102. przypomina, że na samym początku tzw. klub oszczędnych był z sprzeciwiał się w ogóle, jakiej formie jakiejkolwiek formie grantów ostatecznie stanęło na 360 miliardami, więc myślę, że ten krok ustępstwo z ich strony można uznać za dość znaczne, nawet jeżeli w kolejnych dniach będziemy słyszeć duża, o czym, a tej ich oszczędności na to na co nie chciało nie chciała się zgodzić Holandia to przeniesienie na poziom unijny zanurz zarówno pozyskiwania funduszy, czyli emisji długu jak i sposobu ich wydatkowania oczywiste zawsze każde pieniądze unijne jak każdy beneficjent funduszy unijnych są kontrolowane są pewne procedury to kwestia sporna tym razem dotyczyła roli państw członkowskich we wzajemnej ocenie czy tutaj nie mówimy o trójce trójce, czyli tej instytucji jest budowanej hali ludzie określali pan tak, ale to chodzi o wzajemną kontrolę państw członkowskich UE ustępstwo, które się udało uzyskać Rutte polega na tzw. mechanizmem hamulcowym, które pozwala już na dalszej etapie dystrybucji pewną wzajemną ocenę tzw. jakie robił to można nazwać taką wzajemną ocenę państw członkowskich czy tak jak obowiązujące w latach troszeczkę tak, ale tutaj, jakby chciałbym zwrócić przede wszystkim uwagę na fakt, że od zera do 360390 przepraszam miliardów mamy dość duże ustępstwo również ze strony klubu, skąd to nawet przy zastosowaniu hamulca i przejdźmy do sprawy polskiej najwięcej emocji budzi oczywiście interpretacja tego jak bardzo dostęp do funduszy zależny jest przez przestrzegania będzie zależny praworządności jednak krótko jeszcze zanim ta praworządność, o której tyle od rana słyszymy chciałbym zwrócić uwagę na to, że cięcia Bomi minimalne miały miejsce dotknęły m.in. tego funduszu transformacji, który m.in. polskim regionom i górnikom społecznością ma pomóc przejść na nowy zielony ład co więcej pisze Tomasz Bielecki, że niektórzy z jego rozmówców Brukseli wskazują właśnie stawanie okoniem w sprawie neutralności klimatycznej doprowadziło do tego, że Polska straciła 2,5 do 3 miliardów z 8 miliardów euro przewidzianych pierwotnie fundusz sprawiedliwej transformacji, czyli że nie za bardzo o to walczyliśmy jak rozumiem no to jest przykra kwestia, że jednak trochę poległy różne badania i fundusz transformacyjne tak tutaj na podstawie to są takie to są oficjalne dane już dostępne na stronie na od kancelarii z udziału polskich funduszy sprawiedliwej transformacji ma wynieść 3,5 miliarda euro to jest 5,5 miliarda mniej niż w tej pierwszej propozycji, która pojawiła 27maja to co Polska strona walczyła to jest u mnie zobowiązania, jakby tych funduszy zgodę na neutralność klimatyczną się zmieniało, jakby różne wersje zależy jak potrafię tylko głośno krzyczał Warszawy też uwarunkowania lokalne, które miały we wszystkich państwach członkowskich, ale tutaj, gdzie został wypracowany kompromis pomiędzy stanowiskiem rządu, a tym oczekiwać, czego oczekiwała Unia stanęła na 50% związanych z neutralnością i 50% niezwiązanych, ale tutaj rzeczywiście jest możemy zaobserwować największą największe cięcie dla tych polskich funduszy wobec tego co było na stole 27maja wiemy już to było w takim razie mniejszym priorytetem, a w ogóle to ich liczby zawsze też tyle pada trudno się zorientować, więc nie jak pani pomogła zrozumieć tych wszystkich negocjacjach tych pieniędzy będzie więcej dla Polski znaczy będzie ich mniej, ale jak bardzo mniej o tutaj jest jakby kilka czynników, które utrudnia porównanie tych kwot także tutaj też, jakby ostrzegam po pierwsze, wielka Brytania wystąpiła z Unii, więc tutaj, jakby cała Polska dystrybucja wewnątrz NFE wieloletnich ram finansowych uległa zmianie, a po drugie, te pieniądze są troszeczkę inne, bo mamy 2 pule 1 to są czas tradycyjne wieloletnie ramy finansowe, czyli polityka spójności polityka rolna, a drugą, a solą są nowe środki tak jak rozmawiałyśmy dystrybuowane przy koordynacji wzajemnej również stolic, czyli ten nowy fundusz odbudowy, więc porównywanie uporu używanie tych kwot jest troszeczkę niebezpieczne, ponieważ też pewność tych ostatecznych kwot jest troszeczkę inna tak mówi teorii jak ktoś powie mogliśmy mieć więcej to jest w stanie bronić tego jak ktoś powie ugraliśmy sporo powyżej oczekiwań też w stanie tego obronić często taki czyn taki jest udział często taki jest urok i polityki Europejskiej taka zwraca jednak uwagę na 1 rzecz, że zarówno, jeżeli chodzi o udział tego kawałka tortu polskiego ogólnej kwocie budżetu tylko tej części dotacja mierzonej, czyli wieloletnie ramy plus dotacje nie podatki jest podobnie kształtuje się na poziomie około 8 prawne w tai, a porównywalne, a jest zupełnie inny sposób wydawania tak też powiedzmy to właśnie wylecieli nowego warunkowane te fundusze transformacyjne wymagają pewnych planów regionalnych krajowych, które niekoniecznie mamy w Polsce już, więc trzeba będzie przygotować, więc się rzeczywiście w praniu każe to jest na koniec, jakie z tą praworządnością porzuciła bym, jeżeli pani pozwoli te wszystkie narracje, ale każda ze stron ma swój interes, żeby teraz swoim społeczeństwom odpowiednio to sprzedać, więc ostatecznie rozumiem mechanizm powiązania funduszy z przestrzeganiem praworządności jest ale, żeby po niego sięgnąć będę jest będzie do niego bardzo trudno sięgnąć, więc Polski rząd może się czuć bezpieczny, udając się, że to jest troszeczkę tak jak de 7 lat temu rozmawialiśmy, ale o warunkowości makroekonomicznej i co pewne nuklearny rozwiązania powietrzne w wieloletnim budżecie, które są, które wiadomo, że nie będą zastosowane wiadomo w cudzysłowie, że tak bezpośredniej en sposób to co jest szczególnie ważne w mojej ocenie jest to, że praworządność nie jest już to z narracji, którą jak, o której nikt w ocenie rozmawiać, ale wydaje się jednak trzeba podkreślić, że myślenie powiązanie funduszy europejskich z praworządnością już jest to nie lada Emilewicz napisała, że udało się politykę gospodarki odłączyć myślę, że tutaj nie do końca jest prawda, ponieważ wcześniej rozmawiały o kontroli wzajemnej stolicy nad wydatkowaniem i 1 ze wskaźników, na które będą patrzeć stolicę, jakie komisja przy ocenie fundusze z funduszu odbudowy, czyli dystrybucji środków będą tzw. plan konwergencji, czyli to jest taki taki mechanizm koordynacji polityk gospodarczych wewnątrz Unii w raporcie, który teraz w tych miesiącach został zatwierdzony, który dotyczy Polski i sugestii wskazówek komisji, jeżeli chodzi o reformy gospodarcze jest odwołanie do praworządności i konieczności przestrzegania zasad praworządności, aby utrzymać pewną pewność dla inwestorów dla podmiotów gospodarczych także w pewnym momencie w pewnym sensie już jest także wczoraj w tej rzeczywistości z polityki gospodarczej i kwestia przestrzegania praworządności są już ze sobą powiązane bardzo dziękuję za komentarz analizę dr Agnieszka Smoleńska analityczka do spraw europejskich ośrodka analitycznego polityka SEK państwa gościom bardzo dziękuję bardzo, dziękuję również pytania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA