REKLAMA

Fundusz Medyczny do poprawki

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-21 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
punktualnie 186 na zegarach w całym kraju to jest popołudnie Radia TOK FM Roch Kowalski mówię państwu dzień dobry i zapraszam na nasze godzinne spotkanie w imieniu swoim Anny Piekutowski, która przygotowała ten program Małgorzaty wołyńskiej, która wydaje i Krzysztofa Woźniaka, którego realizuje przygotowaliśmy dla państwa 2 tematy przed jutrzejszym rozpoczynającym się ostatnim przed wakacjami posiedzenie Sejmu i 2 tematy mają 1 wspólny mianownik to znaczy powstały w Rozwiń » kampanii wyborczej były pewnego rodzaju próbą odpowiedzi na wydarzenia jest w kampanii wyborczej i teraz już po rozstrzygniętym głosowaniu przyszedł czas na weryfikację ich realizacji i z tymi 2 tematami, a właściwie z doprowadzeniem tych ustaw do końca jest znaczący problem po osiemnastej 40 mecenas Beatą Siemieniako będziemy rozmawiać o ustawie reprywatyzacyjnej, którą do laski Marszałkowskiej złożyli posłowie zjednoczonej prawicy z obecnym szefem komisji reprywatyzacyjnej Sebastianem Kaletą na czele ten projekt utknął na razie w sejmie podobnie jest projektem Prezydenckim dotyczącym powołania funduszu medycznego wczoraj pracowali nad nim posłowie i zaraz przyjrzymy się temu, z jaką opinię ten projekt opuszcza sejmową komisję i czy doczeka się w końcu realizacji, a połączyliśmy się z redaktor Małgorzatą Solecką dziennikarką portalu medycyna praktyczna i miesięcznika służba zdrowia dzień dobry pani redaktor dobre i Krzysztof z Krzysztofem Hoppe ciem prezesem polskiego związku pracodawców przemysłu farmaceutycznego dzień dobry panie prezesie no witam państwa pana wczoraj rzeczywiście sejmowa Komisja Zdrowia obradowała nad projektem Prezydenckim dotyczącym funduszu medycznego i zamiast trafić dzisiaj pod obrady całego Sejmu została przekazana do specjalnej podkomisji składającej się z 11 nie polityków, którzy dalej będą analizować te przepisy teraz pierwsze pytanie do państwa czy rzeczywiście materia tej ustawy jest tak skomplikowana, że musi się zajmować podkomisja czy też brakuje woli politycznej, żeby temat doprowadzić do końca zaczniemy od pani redaktor ta ustawa jest dość trudna, a i to nie jest kwestia woli politycznej tylko raczej jakości tego projektu, który trafił do Sejmu on jest w tej formie, który został przekazany przez kancelarie prezydenta po prostu nie uchwala musi zostać poprawiony tak panie prezesie, dlaczego ten projekt jest uchwalany w trialu jest bardzo duże, że trafił na prace podkomisji tak jak powiedziała pani redaktor on wymaga dalszych kreacji doskonale, że trafił do podkomisji wymaga też doprecyzowania samą opinię biura analiz sejmowych, które też mówią, że zaproponowane rozwiązania budzą zastrzeżenia merytoryczne są dyskusyjne wymagają doprecyzowania, więc tak jak pani dyrektor twierdzę, że to bardzo dobrze, że to trafiło do prac podkomisji to teraz postaramy się rozłożyć ten fundusz medyczny na czynniki pierwsze ministerstwo i Kancelaria prezydenta informują, że takimi głównymi celami tego funduszu medycznego to mięso m.in. świadczenie opieki zdrowotnej udzielane dzieciom do osiemnastego roku życia w szczególności tym chorująca na choroby rzadkie udzielanie świadczeń poza granicami zakup leków innowacyjnych technologii programy zdrowotne i profilaktyka zdrowotna i budowa modernizacja strategicznych ośrodków ochrony zdrowia czy 2 miliardy w tym roku 4 miliardy w każdym kolejnym pokryją te potrzeby pani redaktor moim zdaniem nie będzie żadnych 2 miliardów w tym roku ustawa wyjdzie z podkomisji jak dobrze pójdzie to we wrześniu, ale moim zdaniem jest to mało prawdopodobne pamiętajmy, że w sierpniu posłowie idą na urlop i oni też mają prawo do urlopu w związku z tym jest całkiem prawdopodobne, że podkomisja w ogóle zacznie pracować dopiero we wrześniu i pan minister Łukasz Szumowski powiedział, że środki pierwsze zostaną uwolnione na przełomie 20202021 roku, więc fundusz medyczny raczej w tym roku nie ruszy to po pierwsze po drugie 4 miliard złotych to jest taki 1 górny pułap na ja mam duży problem z tym czy to wystarczy to nie wystarczy, ponieważ przede wszystkim trzeba sobie powiedzieć, że to nie są żadne dodatkowe pieniądze w systemie mówiąc inaczej to są dodatkowe pieniądze, ponieważ ich nie ma w tej chwili, ale to nie są dodatkowe pieniądze ponieważ, gdyby nie było funduszu medycznego to i tak te 4 miliardy złotych budżet państwa musiałby przekazać do Narodowego Funduszu Zdrowia jeśli miałaby być realizowana ustawa o 6% PKB na zdrowie, czyli to jest także pula pieniędzy pozostaje ta sama tylko szyld się zmienia tak znaczy nad częścią pieniędzy zamiast część pieniędzy zostanie zagospodarowana specyficzny sposób bardzo specyficzny wczoraj pan minister Sławomir Gadomski mówił, że będą za to pieniądze m.in. kupowane łóżka szpitalne, ponieważ ponad 40% łóżek szpitalnych ma więcej niż 15 lat na ja mam bardzo poważną wątpliwość czy Ministerstwo Zdrowia to jest odpowiednia instytucja do tego, żeby zajmować się wymianą łóżek szpitalnych Ministerstwo Zdrowia powinno tworzyć system, który szpitale są tak finansowane dostać się na wymianę sprzętu regularną i adekwatną do potrzeb pacjentów panie prezesie pan widzi jakąś nową nadzieję w tych dodatkowych środkach czy to jednak rzeczywiście jest tylko przesunięcie kwestia księgowości też nazywania pewnych puli pieniędzy problem dokładnie polega na tym na czym, o czym powiedział panie redaktorze to są środki przeznaczone dodatkowe tak nazywane dane nie do końca są dodatkowe i konieczność sprecyzowane sprecyzowanie, skąd one mają być jedynie, żeby zrobić takiego błędu, że będziemy zabierać innym pacjentom z refundacji leków i przesuwać do innych pacjentów, którzy też leczenia potrzebują ja, które dopytywałem na na Komisji Zdrowia pan minister Gadomski i pan minister Mucha, ale także pan przewodniczący lata stwierdzili, że to nie są środki z refundacji natomiast bardzo ciekawe jest to, że ta, że ta ustawa ma jakby 2 części 1 części stąd pewnie z celami wszyscy zgadzamy to właśnie ten fundusz medycznej te cele, o których pan redaktor mówił, a druga część to są zmiany w innych ustawach i ona w sposób bardzo fundamentalne na czas zmienia ustawę refundacyjną, chociaż teoretycznie pan minister twierdził, że te pieniądze nie będą żaden sposób, jakby korespondowały z refundacją zmieniały budżetu na refundację to jest niepokojące my uważamy, że tak naprawdę mamy na horyzoncie drugi drugą falę pandemiczną tam czytam kolejną, ale pandemii na jesieni to się może stać musimy być na to gotowi i naszym zdaniem jakiekolwiek zmiany w takich fundamentalnych ustawa właśnie ustawa o refundacji, a ustawy dotyczące finansów tych sektorów, które pandemii są kluczowe będzie trzymać się ze zmianami tak naprawdę pewnie na rok, żeby zobaczyć, żeby zrobić niczego takiego co spowoduje w połączeniu z tym co się może dać się w kryzysie to widzieliśmy się działo poważny kryzys brak dostępności leków dla pacjentów to jest dla nas wyzwanie, bo fundusz medyczny tak z tymi celami, które są wpisane natomiast rozumiemy co zmieniać inne ustawy nie ryzykować i ryzykować problemy na jesieni z dostępnością leków pacjent na razie chciałbym, żebyśmy postarali się znaleźć odpowiedź na jedno nurtujące mnie myślę też słuchaczy pytanie to znaczy na ile to jest pewien zabieg polityczny marketingowy dotyczący funduszu medycznego na ile to jest realna dodatkowa pomoc na rzecz ochrony zdrowia znaczy czy pan prezydent, proponując te, proponując ten fundusz medyczny właściwie przesunął tylko pieniądze z 1 konta na drugi nazwał inaczej, żeby to dobrze wyglądało w kampanii wyborczej pani redaktor Małgorzata Solecka to jest pytanie no coś fundamentalne, skąd w ogóle ten pomysł funduszu medycznego jest prawdą, a co mówią przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości, że w innych krajach bazują funkcjonują podobne rozwiązania i u nas takie rozwiązanie też funkcjonowało i z powodu, dla którego minister zdrowia nie miałby mieć w swojej puli puli środków którymi zarządza jakiejś części na finansowanie np. innowacyjnych terapii, które ekspert nawet eksperymentalnych terapii, które nie podlegają normalnemu Norman refundacji natomiast jak pan prezydent Andrzej Duda ogłaszał ten pomysł w marcu to powiedział, że żona powiedziała, że dużo dzieci zbiera w internecie pieniądze na leczenie i że tak być nie może to, więc rzeczywiście w jego finale czy nie są pewnym zjawiskiem one nie są bynajmniej tylko polską przypadłością zbierają Brytyjczycy wybierają Hiszpanię zbierają Amerykanie zbierają Kanadyjczycy, ponieważ zawsze są terapie chociażby takie, które wykraczają poza medycynę opartą na faktach, ale teraz mówi i które są dopiero co, do których nikt żadne państwo nie panie sfinansować ich zbiórki należeć na pewno nie znikną nawet jak będziemy mieć 5 funduszy medycznych i tutaj stawiamy wielu kropek za chwilę wracamy do rozmowy teraz informacje Radia TOK 182322 sekundy na zegarach popołudniu Radia TOK FM z nami cały czas gości redaktor Małgorzata Solecka dziennikarka portalu medycyna praktyczna i miesięcznika służba zdrowia oraz Krzysztof Kopeć prezes polskiego związku pracodawców przemysłu farmaceutycznego dzień dobry państwu raz jeszcze rozmawiamy o funduszu medycznym przed informacjami pani redaktor mówiła m.in. że żeby pozyskać prawdopodobnie środki na ten fundusz medyczny no to komuś trzeba będzie zabrać, bo nowych środków w tym funduszu nie będzie wczoraj Sławomir Gadomski wiceminister Gadomski mówił m.in. że nie nie da się wyciąć w 45 miliardów złotych, jaki jest w budżecie ministerstwa szukaniem 2 miliardów zajmiemy się przy nowelizacji budżetu państwa jeszcze zapewniał, że w latach 20152019 zwiększyły się nakłady na ochronę zdrowia 77 do 102 miliardów złotych nie panie prezesie to może w takim razie pieniądze się jednak gdzieś znajdą jak zapewnia rząd bardzo dobrze się znalazły bardzo dobrze, gdyby rzeczywiście one były dodatkowymi środkami, a nawet jeśli budżetowymi, które już tam są to co środkami, które zostaną dodatkowo skierowane na zdrowie na na zaopatrzenie potrzeb ludzi, których ustawa o funduszu mówi, czyli tych pacjentów, którzy chorują na choroby rzadkie i potrzebują pilnej ingerencji mysie boimy jednak tego, że ministerstwo czy rząd będzie szukał środków refundacji leków, które są całkiem odrębnym całkiem odrębnym elementem budżetem budżetem i zamkniętą liczbę pieniędzy, więc nasze obawy budzi także Polak nie będzie to nowe nie będą tu ośrodki tylko będą ośrodki, które z kościoła będzie wyciąć to jest najbardziej niebezpieczna zagrożenie ma ono może odbić na tym, że uruchomi się cały całe cała co cały cały łańcuszek konsekwencji uruchomi się taki instrument PIB w ustawie o refundacji i nagle okaże, że są zbierane pieniądze na refundację leków wśród osób na choroby przewlekłe o to, żeby leczyć osoby, które com są chore na choroby choroby rzadkie to jest największe wyzwania oraz właśnie panie prezesie wczoraj także w trakcie prac tej komisji pojawił się taki argument, że wbrew intencjom ustawodawcy w tym wypadku prezydenta, żeby zwiększyć dostępność innowacyjnych terapii może się okazać, że jest wręcz przeciwnie, że dostęp w ogóle do leków specjalistycznych będzie utrudniony, skąd taki wniosek, skąd taka konstatacja się pojawia ja powiem nawet nawet dalej nie tylko dostęp do nowych leków może być utrudniony przez zmiany, które proponuje ustawa jest jeszcze gorzej, bo może być utrudniony dostęp także do leków, na których opiera się leczenie setek tysięcy polskich pacjentów, czyli tych leków, które stosujemy od lat, które na czas produkują krajowi producenci, które powstają w Polsce, które dostaje setki tysięcy pacjentów codziennie problem polega na tym, że ta ustawa z góry, a ustawy o refundacji, mimo że ministrowie twierdzą, że nie ma z nią zbyt wiele wspólnego ingeruje w ten sposób zmienia zasady w ustawie o refundację przewidziana taka takie ciało doradcze dla ministra komisja ekonomiczna, która negocjuje ceny leków no tak bardzo skupia się najbardziej na największym zbić cenę, więc tam tak naprawdę nie przypomina negocjacje tylko tylko ciągłą presję problem polega na tym, że w tej ustawie przełożono kompetencje, które minister do wydawania decyzji także ustalenia ceny tak jak dzisiaj dano wyłączne prawo do negocjacji tej temu ciału, które tak naprawdę ciałem doradczym, a tutaj będzie decydować o ostatecznej propozycji cenowej dla przedsiębiorcy inaczej jak w intencji się zatem pańskim zdaniem kryły, choć problemem jest to, że w poprzednich latach leki, które są na liście refundacyjnej jest ich 5000 są co 3 lata jak te decyzje odnawiane te negocjacje z tą samą komisją trwającą są za 3 lata i w poprzednich latach, które tego brakowało w uzasadnieniu w projekcie nie było ani słowa o tym dlaczego zmiany ustawa refundacyjna dopytywaliśmy, dlaczego nie dokonano analizy danych historycznych, bo zdanych historycznych wynika jeśli chodzi o firmy generyczne, które dostarczają najwięcej leków jeśli chodzi o liczbę najwięcej pacjentów się nimi leczy prawie 70% tyle, które są na listach dostały negatywną uchwałę komisji jeszcze gorzej z lekami innowacyjnymi koleżanka ze stowarzyszenia leków innowacyjnych mówiła, że chce 90 kilka procent, które zostają uchwałę negatywną to dopiero minister, jakby dalszym trybie postępowania zdecydował się na objęcie tych lekką refundacją, a teraz jeszcze większą siłę damy tej uchwale negatywnej komisji my boimy, że to wpłynie na to, że te leki znikną z refundacji, mimo że ci ludzie z tej samej komisji trzykrotnie negocjowali te same leki umieszczali je na tym wykazie tam pojawia się także w tej ustawie zapis o tym, że minister będzie mógł zawiesić postępowanie trwające przed komisją ekonomiczną urzędu na okres 90 dni jeśli będzie za tym przemawiał interes społeczny to jest to jest kolejny problem nie miałby powstać, bo to legislacyjne jest trudna do wytłumaczenia mam w kodeksie postępowania administracyjnego przepis art. 98, który mówi, że strony, która złoży podanie tak normalnie logika wskazuje przysługuje możliwość złożenia wniosku o zawieszenie tego postępowania no bo coś może stać w tej tak normalnie wydajemy składamy podanie dochodu nagle, bo zgubiliśmy, a teraz znajdziemy, więc możemy określić albo zakończyć postępowanie natomiast tutaj minister nagle to uprawnienie, które wynika z kodeksu postępowania administracyjnego, czyli aktor, który jest aktem wyższego rzędu uchyla i przerzuca całkowicie stawia na głowie przerzuca to możliwość na ministra, który jest drugą stroną tego samego postępowania jest dla mnie niewytłumaczalne na co zwraca też uwagę analizy biura analiz sejmowych były analizy, które pokazywały, że wiele pojęć i przepisów jest tych w tym rozwiązaniu tej projekcie nie do końca nie do końca dopracowane i żeby zachować spójność dotychczasowymi rozwiązaniami, które są w ochronie zdrowia trzeba było nad tą ustawą pracować i to właśnie powinno się dziać w podkomisji pani redaktor czy posłowie i Komisji Zdrowia ci, którzy zostali oddelegowani do podkomisji zdają sobie sprawę z tych błędów legislacyjnych i zagrożeń, która w, które tworzy ta ustawa myśli pan co ja wczoraj słuchałam całego tego Małgorzata zwolnienia muszą powiedzieć źle w ogóle Komisja Zdrowia jest dość ciężka do Dona dążenia za tokiem myślenia niektórych posłów po mają swój specyficzny rytm pracy niestety dominuje siła polityczna podkomisji będzie 6 posłów Prawa i Sprawiedliwości czy też obozu zjednoczonej prawicy na 11 osób i ja się obawiam, że 3 posłanki koalicji Obywatelskiej 1 poseł lewicy 1 poseł PSL-u brak przedstawiciela Konfederacji tej podkomisji tak jest, ale tutaj po prostu część napięć nawet jeśli wszyscy z opozycji mieliby jednoznacznie jedno zdanie wspólne to też nie jest przesądzone to jednak prawica może przegłosować każdą rację tak naprawdę nie będzie to oni jedyny ani na pewno pierwszy potworek legislacyjny, który by wyszedł z Komisji Zdrowia był dalej procedowany w sejmie uchwalane były już wcześniej takie nie wiem czy posłowie sobie zdają sprawę z ogromu wyzwania przed nimi stoją niestety system ochrony zdrowia jest bardzo wrażliwa maszyneria machina i nie można po prostu wziąć jakiegoś Kloca, jakim jest fundusz medyczny nawet najładniej formowanego i próbować go sadzić na siłę do tej maszyny serii, ponieważ grozi to poważną katastrofą tak poważnej ustawy powinny być przede wszystkim projektami rządowymi, ponieważ one przechodzą wtedy cały proces legislacyjny łącznie z konsultacjami pani leżałem już czasu nie było tu trzeba było 2 miliardy przekazać na telewizję polską w jaki sposób uzasadnić to, że nie przekazuje się ich na onkologię no tak to rozważmy maszynę pt. system ochrony zdrowia, bo prezydent się musi rozliczyć z obietnicy wyborczej niestety to tak nie działa już bym powiedziała, że prezydent silnik wywiązał innych obietnic tutaj się w nic nie chcę, gdyby to zostało zrobione porządnie to nie jest zrobione z pociągiem, a te jej część tych przepisów jest wręcz niebezpieczna powiedzieliśmy już o źródłach finansowania o tym, zamierzeniu pana prezydenta, które prawdopodobnie nie zrealizuje, żeby terapie innowacyjne były łatwiej dostępne i żeby leki były łatwiej dostępne dla pacjentów chorujących na choroby rzadkie jeszcze chciałem zapytać o ten zapis dotyczący właśnie modernizacji szpitali i zakupu samego sprzętu medycznego, bo skarżyli się m.in. fizjoterapeuci rehabilitanci czy my osoby związane z różnego rodzaju oddziałami paliatywne mi, że ich ta ustawa nie obejmuje przepisy ustawy nie może objąć wszystkich, ponieważ fundusz medyczny miał być czymś ekstra tak, żeby miało być jak w ogóle jestem zaniepokojona np. w tym z zakupem łóżek w ogóle jest zaniepokojona jak Ministerstwo Zdrowia zaczyna coś kupować centralnie po historiach z kluseczkami z respiratorami uważam, że to nie jest dobry krok i jak najszybciej po zakończeniu pandemii ministerstwo powinno pożegnać się z myślą, że będzie dokonywać jakichś wielkich zakupów nie wychodzi im to, czyli podjęły proszę pani redaktor medycznej nie może rozwiązywać wszystkich problemów praktycznie nie nie po to ma powstać właśnie zdaje się, bo do tego zmierzałem powoli, żebyśmy podsumowali podsumowali zdaje się, że ten fundusz medyczny nie rozwiązuje żadnego problemu potencjalnie tworzy nowe do tak ani dodatkowych środków na ochronę zdrowia nie będzie to będą przesunięte środki ani nie będzie innowacyjnych terapii dla osób chorujących na choroby rzadkie może się okazać, że będzie utrudniony dostęp do zwykłych terapii dla większości pacjentów ostatecznie prawdopodobnie wcale nie będzie modernizacji szpitali też zakupu nowego sprzętu, bo trzeba wrócić do pkt 1 prawdopodobnie nie będzie na to pieniędzy w takim razie, jaki jest tego funduszu medycznego panie prezesie niestety trochę sprzedawanie marzeń i tego, że wszyscy byśmy chcieli, żeby te wszystkie elementy tam tak nazywane są funduszami, żeby wszystkie elementy systemu zdrowia naprawić tego się nie da zrobić 1 Funduszem i tak naprawdę metalowe do posłów, zwłaszcza posłów PiS żeby, żeby ten fundusz jeśli już trzeba robić, a jest potrzebny w niektórych cele, o których mówimy to zrobić także był dodatkowym ogniwem w systemie systemie zdrowia, żeby nie grał winne elementy inne łańcuchy systemu zdrowia, bo ta maszyna, zwłaszcza w nadchodzących problemach związanych z widzem może stanąć jeśli wrzucimy, które by problemy nawet nazywane technicznymi poprawkami nadal szuka żony również na dostęp do refundacji formalnej to powinien być to nawet osobna ustawa która, jakby lex specialis, który stworzy fundusz jeśli urząd ma powstać ureguluje całkowicie to co się w nim da dziać co ten fundusz ma przyznawać pacjentom natomiast nie będzie ingerować w inne ustawy, zwłaszcza w takim momencie, kiedy tak jak mówię komicy i Korona wirus ten problem się nie skończył nadchodzi powoli zbliża się jeszcze, gdzie ten gdzie, gdzie fala może jeszcze jeszcze się wzmocnić na jej majstrowanie nawet w przepisach technicznych w innych ustawach, zwłaszcza w ustawie o refundację w ustawie oświadczeniach jest jest moim zdaniem strasznie prostym przepisem na katastrofę, a taka strefa w tym momencie widzę oznacza katastrofę przez duże które, która bije się na wszystkich pacjentach będzie dokładnie odwrotnie niż prezydent zamierzał, czyli zamiast pomóc pacjentom tak naprawdę są opisujemy dobrze funkcjonujące ogniwa systemu ochrony zdrowia na to wbrew początkowym oczekiwaniom wcale nie oczekujemy w takim razie od posłów jak najszybszego przyjęcia tej ustawy tylko rzeczywiście merytorycznej i analitycznej pracy w podkomisji tak, żeby te wszystkie błędy z przepisów wykluczyć bardzo serdecznie państwu dziękuję państwa moimi gośćmi byli Małgorzata Solecka dziennikarka portalu Onet medycyny praktycznej miesięcznika służba zdrowia dziękuję pani redaktor i Krzysiu ja Krzysztof Kopeć prezes polskiego związku pracodawców przemysłu farmaceutycznego również panu dziękuję dziękuję ci się za chwilę informacje TOK FM, na które zapraszam w imieniu Wojciecha Kowalika, a po nich będzie z nami Beato Beata Siemieniako adwokatka, z którą rozmawiamy o ustawie tzw. dużej ustawie reprywatyzacyjnej, którą Prawo i Sprawiedliwość, na którą Prawo i Sprawiedliwość pracuje w sejmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA