REKLAMA

Marta Czyż o 10 edycji Festiwalu Sztuki Efemerycznej "Konteksty" w Sokołowsku

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-07-22 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
21:58 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Marta Czyż- kuratorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Efemerycznej "Konteksty" w Sokołowsku Rozwiń »

Marta Czyż: Ta zmiana w praktykach zaczęła się w 2000 roku, na scenę wkracza poszukiwanie innych źródeł performance'u. Chcemy pokazać też tematy związane z degradacją środowiska, Sebastian Cichocki pokaże artystów w ten temat zaangażowanych. Open Group, artyści z Ukrainy, stworzą w sanatorium Brehmera swoją przestrzeń. Wystawa zbiorowa Bożeny Biskupskiej jest bardzo złożona i ma kilka wątków, pokazuje bardzo różne prace, te nawet sprzed 30 lat. BWA Sokołowsko będzie działać efemerycznie jak cały festiwal. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i jutro w Sokołowsku na Dolnym Śląsku rozpoczyna się dziesiąta edycja festiwalu sztuk efemerycznych konteksty i z tej okazji dzisiaj gościem kultura osobista jest Marta Czyż kuratorka jubileuszowej odsłony imprezy, które mimo, że odbywa się w miejscu dosyć schowanym głęboko w górach bardzo ważne miejsce zajmuje od pewnego czasu na mapie imprez kulturalnych w Polsce Witaj Marto witamin tak się Rozwiń » pomyślałam, że mimo, iż festiwal odbywa się już po raz dziesiąty po właśnie taką nazwą efemeryczne nią to mimo wszystko chciałabym, żebyśmy wytłumaczyłem tym słuchaczom, którzy może się z tym określeniem jeszcze nie spotkali sztuki efemeryczne znaczeniu ulotne, czyli to wszystko co dzieje się tylko i wyłącznie tu i teraz w pewnym sensie tak sztuka efemeryczna rzeczywiście tutaj została wymyślona jako hasło bardzo pojemne po generalnie praktycznie każda sztuka jest efemeryczna nawet wystawa, którą oglądamy oglądamy ją właściwie tylko przez chwilę później zostaje w naszej głowie także także ta jest bardzo pojemne pojemna definicja, ale rzeczywiście od lat chodziło przede wszystkim oper formę i o uczestnictwo w tym reforma się choćby jako publiczność performer z rozumiany klasycznie tak to są zmagania artysty z ciałem z materią to jest też trochę także performance od pewnego czasu chodzi na takie jakieś nowe obszary i też to na kontekstach pokazujecie zdecydowanie tak można powiedzieć, że ta ta różnica w tym reforma się, o którym wspomniała o tym, zmagania artystów chciałem wynika też pewnych źródeł i i też rzeczywiście po 2 roku, o czym opowiada Janka Zielińska, która jest współ kurator koło mojej sekcji kuratorskiej, dlatego że jestem 1 z kuratorek, a kontekstów tak naprawdę mamy 2 sekcje kuratorskiej drugą sekcję kurator Małgorzata sady, które właśnie jest to dziewiąta edycja ona zajmuje się samotnością, a te zajmuje się choreografia terenowymi tak tak tak teraz może, żeby rzeczywiście wyjaśnić te rzeczy, które zadziało się reforma się, jakby te ta zmiana w praktykach artystycznych performatywne zaczęła się mniej więcej po 2 roku, o czym też bardzo ciekawie opowiada Janka lińska redagowanej przez siebie książce performer złożyć w to jest taki moment, kiedy nastaną artystyczną wkracza m.in. kino legalne a kiedy Marina Abramowicz zaczyna robić swoje reformy mające i poszukuje się w tym momencie zaczynają się poszukiwania innych źródeł tradycji performatywne przepraszam, że przerwę reperów formalnie c Marina Abramowicz, czyli performance na temat performance ów, ale to znaczy ona robi powtórzenia swoich performance odwołuje się do swoich poprzednich prac reformując Jana nowo, a i teraz wygląda to tak, że tradycji szukasz nowych źródeł dla tradycji tego performance u i m.in. a mu o UE taka badaczka Ross Lee Goldberg odnajduje geneza współczesnego performance działalności pierwszej awangardy, czyli zdrada jest tak surrealista futurysta nie może sama sam termin sztuka performance pojawia się dopiero w latach sześćdziesiątych to ona jakby powraca to do tej pierwszej awangardy i poszerza definicję działania performatywne ego a, sięgając np. nowoczesnego tańca choreograf działania happeningowe parateatralne mały chaos luksusu do tego jeszcze w latach dziewięćdziesiątych doszło działania tzw. estetyki relacyjnej, gdzie artyści tacy jak np. rygli kierowanie ja czy willi pary no, czyniąc publiczności performerów używają tych narzędzi partycypacji jako głównego autora sztuki, więc to jest ta zmiana ta zmiana wektorów po pierwsze, właśnie, że już nie koncentrujemy się na samym czele performera, który zmaga się z różną materią albo ze swoimi ograniczeniami tylko jakby wchodzi nowe obszary zaczyna działać na styku teatru choreografii tańca, a wykorzystuje działania trzeci ręki znika kompletnie np. prawda albo po prostu wchodzi w bardzo taką bezpośrednią relację z publicznością, stając się razem z nią elementem tego działania i ten nowatorski Platformę zobaczymy podczas kontekstów w Sokołowsku tak jeśli chodzi o nową sekcję kuratorską, a które jestem autorką razem z Hanką Zielińską joggingu właściwie ten choreografie terenowe nie odnoszą się bezpośrednio do do terenu Sokołowska, ale bardziej dobremu sztuki, żeby pokazać w jaki różnych obszarach artyści mogą dzisiaj też funkcjonować w też w obszarze reformę służb i właściwie wybraliśmy takich artystów, którzy bardzo reprezentatywny sposób te praktyki, przedstawiając się może wymienić niektórych z tych artystów tak np. ten, który w ogóle bardzo ważnym wydarzeniem w życiu artystycznej Warszawy katem, a od początku działa na pograniczu choreograf sztuk wizualnych na poziomie chwilowych teorii kami zakładał, ale Baczyński dzięki Marta Ziółek, a Alex Baczyński dzięki miał np. wystawę performatywne fundacji galerii Foksal nominowany do paszportów polityki wzeszły mi pan tak tak np. jego jego wystawa to była scenografia, w której cały czas per formowanie-li aktor i właściwie ta wystawa była stałym działaniem się w każdym momencie wyglądała zupełnie inaczej w każdym momencie wchodziliśmy w jakąś inną cenę właściwie braliśmy udział w spektaklu, ale w takim spektaklu, który trwa przez wiele tygodni, więc niezależnie od tego kiedy wejdziemy zawsze zobaczymy wystawę jakiś inny sposób, ale kontekst to nie tylko performance to również inne działania to także wystawy spotkania filmy instalacje działania do kamer rowy tak jak powiedziała już program festiwalu został podzielony na 2 sekcje kuratorskie nazwane samotność i choreografię terenowe kilka praktycznych rad jeszcze i uwag bardzo ważnych, bo w tym roku festiwal będzie jak ogłaszać wydarzeniem specjalnym i to co jest specjalne jest w pewnym sensie jak rozumiem wymuszone przez warunki pandemii na jakich się znajdujemy no taka nasza dziesiąta edycja, która od początku miała być specjalna dziesiąta stała się specjalną edycją także z tego względu, że właściwie wszystkie działania postanowiliśmy przenieść na Platformę online Platforma nazywa się kontekst kropkę Live, gdzie właściwe każdemu, kto w tym roku nie dojedzie nie będzie mógł lub nie może z wielu względów wiadomych mam będzie mogło być uczestnikiem tych działań natomiast Platforma będzie funkcjonować tylko w czasie trwania festiwalu, więc jeżeli ktoś będzie chciał obejrzeć jakiś film lub obejrzeć działania artysty lub artystki na miejscu rzeczywiście będzie musiał wejść program harmonogram i danej godzinie będzie mógł po prostu ten performer obejrzeć natomiast w niedziele, kiedy czwartego dnia zamkniemy festiwal Platforma wygasa i po jakimś czasie pojawi się tylko wyłącznie dokumentacja pewnych działań, a także już nie będzie można tego obejrzeć, dlaczego kamera na Sokołowska włączona jest przez was już od kilku dni to o tym, powiemy w kolejnej części kultury osobistej teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 1 kuratorek jubileuszowej odsłony dziesiątej edycji festiwalu sztuk efemerycznych konteksty Sokołowska Marta Czyż jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze dobry wieczór rozmawialiśmy już troszeczkę o tym co będzie działo na festiwalu i powiedział my też, że festiwal przez pandemię również jest w tym roku wydarzeniem specjalnym będzie można ten festiwal śledzić na stronie internetowej i Facebooku, ale będzie można też być na miejscu i brać udziału w wydarzeniach prawda tak tak jak najbardziej, a kamera na Sokoła skoro włączona jest sprawdzała zresztą przed chwilą ją już od kilku dni i skąd taki pomysł to był taki pomysł żeby, żeby już wprowadzić widza na tę Platformę, żeby się z nią oswajają, żeby też widział jak Sokołowską powoli budzi się do do festiwalu, bo en sytuacja już coraz bardziej się zagęszcza przyjeżdża coraz więcej artystów przygotowuje swoje prace nad to jest miejsce, w którym ustawiona jest sam raz jest właśnie takim sercem Sokołowska, bo to jest pomiędzy kinem kawiarenką sanatorium główna ulica także już za chwilę będzie tam działa coraz więcej jest taki rodzaj po prostu sprowadzenia widziałem w kamerze trunek jest jest trunek, który bardzo często jest też ważnym elementem wielu performance u naszych artystów, czyli taki trunek symboliczny jeszcze wracając do do do tych 2 kuratorskich sekcji samorządność jest tematem 1 z nich w ogóle to hasło festiwalu wydaje się, że takie bardzo jej SEK i tak bardzo bardzo pasujące do tego kontekstu w jakim się znaleźliśmy w ostatnim czasie na zdecydowanie tak oczywiście, planując z tą to sekcje Małgorzata sady nie domyślała się jeszcze to co spotka nas przez następne miesiące, ale oczywiście ta ta ten temat staje się dzisiaj jeszcze bardziej aktualne, chociaż wydaje mi się, że artyści w ogóle są taką grupą, która przeżywa tę samotność zawsze zupełnie inaczej wracając jeszcze do choreografii terenowych ważne jest bardzo ten kontekst natury kontaktu z naturą chyba w twojej sekcji tak mi się wydaje znalazłam tam takie wydarzenie jak Symfonia oddechowe dobra wyborcza Łódź mogłaby coś więcej na ten temat powiedzieć Dobrawa burka borykała, a jest artystką, która bardzo dużo rzeczywiście pracuje z oddechem ona też jest terapeutką tt terapii, która nazywa NRA mów man detencji w dzisiejszym and represji, która jest tłumaczone jako metoda od wrażliwi Jania za pomocą ruchu gałek ocznych, a i to jest taka terapia, która o przede wszystkim leczy traumy Dobrawa pracuje jako terapeutka, ale też pracuje jako performerka oddechem na bardzo łączy te elementy także traktuje ten oddech też jako coś co może być bardzo terapeutyczne i realizuje w Sokołowsku realizuje właściwie 2 prace, bo realizuje schronie oddechową, która będzie inicjowała festiwal a, ale także w sobotę będzie można Dobrawa odbyć spacer oddechowe, gdzie połączy właśnie elementy swoich symfonii oddechowych właśnie z tą terapią bardzo ciekawy projekt wszystkich zapraszamy na spacer oddechowy razem z dobra borykało Sokołowski powiedz o działaniach Sebastiana Cichockiego to jest kurator muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, który również bierze udział w festiwalu konteksty z tego co przeczytam programie chce odzyskać propaganda dla planety ziemia i z opisu tego jak rozumiem chodzi o to, żeby więcej działać, a mniej przedstawiać zdecydowanie tak na zabawkę odniesie się do różnych artystów, który artysta który, że nie są obojętni na na temat związane z degradacją środowiska i kryzysem klimatycznym i mam też wrażenia, że ten odczyt, który przygotował, gdzie będzie pokazywał różne prace będzie puszczał fragmenty słuchowisk, że tego typu odczyt jest też rodzajem takiego ku wy kurator zwanego performance jest to taka jednorazowa sytuacja nie jest bezpośrednim naukowym przykładem jest też wprowadzaniem co jest stałą praktyką kuratorów, którzy opowiadają o swoich wystawach, ale jednak jest to swobodna odniesienie się różnych wątków, które się nie tylko w głowie artysty artystki, ale się także młodych kuratorów i mamy mnóstwo takich przemyśleń, które nie powstaną w formie eseju ani książki, ale możemy też, jakby wykuł ratować czy Perform mowa w swoje myśli przemyślenia zestawienie prac formie właśnie takiego odczytu ma postać tego rozmowa jednorazowa sytuacja właśnie taką sytuację przygotuje nam Sebastian sytuacja znowu efemeryczna dość tak powiedzieć co się stało, że w tym roku w Sokołowsku pojawią się artyści z open Group, czyli 1 z najciekawszych kolektywów artystycznych działających w Ukrainie na początku poznałam Jura ile ja, które od kilku lat mieszka już w Polsce we Wrocławiu i bardzo szybko poznałam całą praktykę i projekty, które zrobili oczywiście pawilon ukraiński zrobił na mnie największe wrażenie, a ponieważ Jura powiedział, że mniej więcej w tym samym czasie Anton i Pavla, a Anton Varga Pawlakowi, którzy nie mieszkają tam mieszka Ukrainie Anton mieszka w nowym Jorku natomiast w tym czasie, kiedy poznałam iure cała open grupa miała zaraz przyjechać na rezydencję do Lublina i w tym czasie zaprosiłam ich na wizytę studyjną do Sokołowska przyjechaliśmy tu razem z LOT-em spędziliśmy razem 3 dni już wtedy wiedziałam, że na pewno będziemy robić ten projekt wspólnie na kontakty z jak projekt to będą 2 projekty, bo jedno jest 1 z tych projektów z tego co rozumiemy związane właśnie z miejscem Sokołowskim z ze słynnym senatorem Primera, a tak o tym projekcie akurat mogę powiedzieć trochę więcej niż o pierwszym, dlatego że open grupę ma taki projekt, które ma tytuł metry sześcienne, jakby kontynuacją jest dana przestrzeń, w której pracują i to jest zaanektowany podpisanie umowy na zaanektowany metra sześciennego wolnej przestrzeni, którą właściciel oddaje do użytkowania opel Group tak, żeby mogli tam zrobić w każdym momencie wszystko co zresztą także w sanatorium, a w Sokołowsku w niedzielę zostanie podpisana umowa na przekazanie metra sześciennego na stałe na działania ten grób już wiesz co tam się wydarzy na metrze sześciennym nie jeszcze nie, czyli niespodzianka dobrze powiedz jeszcze, bo na początek festiwalu zaplanowaliśmy otwarcie indywidualnej wystawy Bożeny Biskupski od materii do materii będzie te wystawę można na miejscu w Sokołowsku zwiedzać do 30września będzie można też się zobaczyć oczywiście na stronie festiwalu mogła być przybliżyć sylwetkę artystki w kilku zdaniach, bo jest to założycielka fundacji Instytutu jest związana z Sokołowskiej z festiwalem oczywiście jest inicjatorką właściwie wszystkich działań, które tutaj mają miejsce no Bożena Biskupska jest oczywiście wyjątkową artystką i animatorką, która właściwie stworzyła Sokołowska to piękne laboratorium kultury razem zresztą swoją córką Zuzanną fakt natomiast wystawa, która będzie miała miejsce jest bardzo przekrojowo pokazuje prace Bożeny sprzed wielu lat, ale także ostatnie proces ostatnie kilka lat gdzie nawiązuje do pewnych prac, które się pojawiły już kilkadziesiąt lat temu, ale tym razem pokazuje je w taki bardzo rozbudowanej odsłonie można powiedzieć, że już pewien sposób domyka pewien proces bardzo ciekawy i rysunku rzeźby, który pojawia się na obrazach i w formie rzeźb, ale także w formie cieni, które też budują przestrzeni wystawienniczej ta wystawa jest bardzo złożona i właściwie ma kilka bardzo wspólnych wątków złożona jest, dlatego że pokazuje bardzo różne prace artystki nawet przed 30 lat takie bardzo organiczne seksualne wykorzystanie zupełnie innej materii, którą stosuje dzisiaj dlatego też tytuł od materii materia tak ważne, bo dla artystki jest bardzo ważna ta ta struktura pracy, która operuje między płótnem między metalem, a Wilnem np. zostało nam mało czasu, zapraszając również na wystawę Bożeny Biskupski w ramach kontekstów chciałbym spytać o to co im czujecie z Michałem chorą podobno ma powstać BW Sokołowską nowe głaz Sokołowski właściwie już funkcjonuje, a inicjujemy i otwieramy wystawę jutro wystawą Konrada Żukowskiego Jana Wolskiego moje medium prawa mnie nie jestem osobą, która zainicjowała tę przestrzeń zdecydowanie jest to inicjatywa Michała chory natomiast wystawa została wpisana w mój program, dlatego że wydaje się, że ta sieć BWA, która powstała powstawała w całej Polsce od końca lat pięćdziesiątych i to nawiązywanie dzisiaj choćby w projekcie była Warszawa, który prowadzi Michał jesteś taką takim ciekawym nawiązaniem do różnych historycznych praktyk, a wydaje mi się też, żeby była Sokołowska będzie działać równie efemeryczne nieco Festival i będą się działy różne rzeczy natomiast niejako powstała regularna wojna z ich dlatego wydawało się, że to też ciekawe, aby wpisać ten projekt do choreografii terenowych w teście na koniec powiedz, jaką instalację buduje w sercu Sokołowska Michał Szota Michał Szota jest artystą wizualnym i audiowizualnym bardzo dużo pracuje w nowych mediach i jak sam powiedział zdecydowanie, ponieważ nie przygotował wpisu swojej wystawy zależy na tym, aby wejść przestrzeń, którą stworzył i po prostu przeżyć samemu te instalacje multimedialną i audiowizualną i nie jak tylko pozostawić te wystawa instalacja na poziom tego właściwie nie ma więcej nic powiedzieć proszę państwa, bo to niema co mówić to trzeba po prostu zobaczyć trzeba wejść na stronę internetową i na Facebooka festiwalu sztuk efemerycznych konteksty albo wybrać się po prostu do pięknego Sokołowska festiwal rozpoczyna się już jutro jego dziesiąta edycja Marta Czyż 1 z kuratorek tej jubileuszowej odsłony imprezy była gościem kultury osobistej bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA