REKLAMA

Sprawozdanie z działalności CBA za 2019 w Sejmie

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-22 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:45 min.
Udostępnij:

Dr Krzysztof Liedel, ekspert ds. bezpieczeństwa i analizy informacji z Collegium Civitas wraz z Rochem Kowalskim rozmawiają o rocznym sprawozdaniu CBA z działalności za rok 2019 i systemie funkcjonowania służb specjalnych w Polsce.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
18535 sekund na zegarach w całym kraju to jest popołudnie Radia TOK FM Roch Kowalski mówię państwu dzień dobry i zapraszam na nasze godzinne spotkanie w imieniu swoim Tomasza Krzemińskiego, który ten program realizuje i wydaje i Adam Szurek, który ten program realizuje po osiemnastej 20 będzie z nami Jan Dworak były przewodniczący krajowej rady Radiofonii telewizji były prezes telewizji polskiej porozmawiamy o zmianie, która najprawdopodobniej w piątek dokona się w fotelu Rozwiń » prezesa telewizji polskiej, bo prawdopodobnie na to stanowisko powrócił Jacek Kurski osiemnastej 40 Piotr Moniuszko przewodniczący wolnego związku zawodowego pracowników poczty, z którym rozmawiamy o rekompensacie, jaką tym razem nie telewizja Polska poczta Polska otrzyma w wysokości ponad 70 000 000zł za to, że na własny koszt i bezprawnie drukowała kartę nie wyborcze przed nie przeprowadzono głosowanie 10maja, ale zaczynamy od sytuacji w służbach specjalnych państwa moim gościem jest dr Krzysztof Liedel kierownik Instytutu analizy informacji Collegium Civitas dzień dobry panie doktorze dzień dobry witam serdecznie za zamkniętymi drzwiami kierownictwo CBA przedstawiał posłom sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych raport ze swojej działalności w 2019 roku i dla tych państwa których, by to interesowało ten raport przynajmniej w części tej, która jest jawna jest dostępny na stronach Centralnego Biura Antykorupcyjnego wśród głównych zadań, które biorą sobie postawiło na 2019 rok, z których się rozlicza nie są m.in. służba nie jest m.in. ściganie przestępstw gospodarczych weryfikowanie wydatkowania środków unijnych kontrola znajdowanie piramid finansowych reprywatyzacja w Warszawie i korupcja pracowników administracji rządowej samorządowej panie dyrektorze czy którejś z tych zakresów udało się odnieść sukces no tutaj bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie, bo trzeba pamiętać, że służba, jaką jest Centralne Biuro Antykorupcyjne ma przed sobą tak naprawdę 2 zadania jedno to jest właśnie ściganie przestępstw korupcyjnych drugim myślę, że nie mniej istotnym, a dużo rzadziej komentowanym są działania o charakterze prewencyjnym, a więc wszystkie działania, które mają na celu uniemożliwić czy też zapobiegać przestępczości korupcyjnej w naszym kraju wiąże się to z wieloma działaniami, które są finansowane przez CBA i które są realizowane wiążą się z takimi elementami jak tzw. tarcza antykorupcyjna, a więc wtedy, kiedy mamy do czynienia z wydatkowaniem dużych pieniędzy państwowych bardzo często funkcjonariusze tej służby są delegowani do tego typu zadań na ten okres, kiedy następuje realizacja wydatkowania tych środków oni pełnią swoje funkcje czy swoje zadania w konkretnych instytucjach konkretnych resortach urzędach samorządach i głównym zadaniem jest zapobieganie korupcji działalności korupcyjnej, żeby to wszystko było było przejrzyste i ile statystycznie spojrzymy na te cyfry, które są w raporcie przedstawianie przedstawiono również tej części oficjalnej, które zamieszczone na stronie CBA tutaj specjalnych skoków ilościowych jakościowych w stosunku do tego siedział wcześniej nie widać natomiast niewiele wiemy tak naprawdę skuteczności tych działań prewencyjnych, chociaż nie wiemy na ile one rzeczywiście są skuteczne czy w ogóle są skuteczne, jeżeli słyszymy o tym, że są wydatkowane już potężne pieniądze gdzieś, w jakich instytucji czy w samorządzie, a potem okazuje się, że tam dochodziło jednak do korupcji to wydaje się że, że coś nie zadziałał to znaczy ci, którzy mieli pilnować, czyli objąć tą tarczą antykorupcyjną nie zadziałali tak jak powinni to jeszcze do tych do tych spraw korupcyjnych przejdziemy, ale jeśli chodzi o te statystyki, o których pan wspomniał CBA pisze jest dziewiąta strona tego raportu 546 spraw operacyjnych było prowadzone w roku 2019 dla porównania w roku 2017441 rośnie liczba wszczętych spraw operacyjnych rośnie też liczba wszczętych przygotowanie postępowań przygotowawczych jest także rzeczywiście jest duża zwiększa się skala działań którymi CBA może się zajmować czy też to pewnego rodzaju windowanie statystyk tutaj Małysza zwrócić uwagę na to, że mówimy cały czas działaniach operacyjno-rozpoznawczych, więc takich działaniach, które wynikają ze specjalnych uprawnień którymi posługuje się ta służba one bardzo często wiążą się z nadzorem operacyjnym konkretnymi działaniami przedsięwzięciami wcale nie muszą wynikać one konkretnych informacji o popełnionym przestępstwie samo prawdopodobieństwo popełnienia takiego takie przestępstwa czy ewentualne ryzyko już pozwala na uruchomienie tego typu tego typu działań w związku z tym musielibyśmy te dane statystycznie odnieść do tego co się działo, jeżeli chodzi o wydatkowaniu tych potężnych pieniędzy u nas u nas w kraju różnego rodzaju inwestycji, których mieliśmy do czynienia czy czy czy wreszcie jakiś konkretnych konkluzji konkretnych zakupów, ponieważ te działania operacyjno-rozpoznawcze tak jak mój nie zawsze muszą skończyć wszczęciem postępowania nie zawsze wiążą się z tym, że udaje się ujawnić jakieś jakieś przestępstwo bardzo często wiążą się z takim nadzorem operacyjnym czynnościami, które mają np. wykluczyć, że do takiego przestępstwa doszło, więc tak jak mówię trzeba by było to odnieść w stosunku do tego co się działo, jeżeli chodzi o wydatkowanie tych pieniędzy państwowych na styku z biznesem prywatnym na podstawie taką tezę panie doktorze hipoteza właściwie, że służby specjalne w tym w szczególności Centralne Biuro Antykorupcyjne nie sprawuje swojej funkcji jako przykład podam m.in. sprawę Mariana Banasia ministra Łukasza Szumowskiego przetargów, które odbywały się w ostatnim czasie w Ministerstwie Zdrowia albo co trudno uwierzyć służby nie dopatrzyły się nieprawidłowości w tych wszystkich sprawach albo działały na polityczne zlecenie i tuszowały sprawę, o ile taka teza, którą Jaś się jestem w stanie zgodzić głównie ze względu na to, że musielibyśmy znowu spojrzeć na pewną filozofię podejścia obecnej ekipy rządzące, jeżeli chodzi o służby specjalne to znaczy bardzo często jest także chyba nie mamy wątpliwości co do tego, że po pierwsze, służby zostały upolitycznione co do tego chyba nikt, kto obserwuje nawet nie ma większego pojęcia na temat funkcjonowania służb jest stanie to zauważyć już Niechcę mówić o braku ciągłości działania czystkach kadrowych, które tam odbywały, ale rzeczywiście, jakbyśmy przyjrzeli się tym sprawom, o których rozmawiamy takim dziwnym trafem mnóstwo tych spraw, które są realizowane na poziomie operacyjnym one dotyczą pewnych zaszłości albo spraw historycznych rzadko odnoszą się do do do dostaw bieżących rzeczywiście czuć czy widać pewną niemoc w tym w tym w tym zakresie głównie, jeżeli chodzi o osoby najbardziej znany najbardziej rozpoznawalne z punktu widzenia znowu takie styku polityki i pieniędzy dla przykładu CBA nadal prowadzi postępowanie w sprawie willi Kwaśniewskich i to po tym wszystkim co ujawnił agent Tomek też co donosił agent Tomek odnośnie postępowania sprzed lat tak dokładnie to jest także w jakoś, by nie dopracowaliśmy się chyba jeszcze takiego mechanizmu walki z korupcją na szczytach władzy tak bym powiedział, bo okazuje się, że te trudne sprawy te sprawy, które dotyczą tych osób znaczących z punktu widzenia takiego procesu decyzyjnego w kraju właśnie sfery politycznej ona albo są przewlekle prowadzone albo bardzo często kończą się jakimiś mówiąc kolokwialnie marnymi marnymi wynikami albo kończą się tym, że właściwie Centralne Biuro Antykorupcyjne dezerterów jest jakiejkolwiek kontroli nad prezesem Najwyższej Izby Kontroli Marianem Banasiem nawet dzisiaj dziennik Gazeta prawna informuje, że syn Mariana Banasia Jakub Banaś, który zresztą był zamieszany w sprawę tej kamienicy na krakowskim Podgórzu jest częstym gościem wyniku i prawdopodobnie wręcz wywiera wpływ czy też ma ma wpływ na działania Izby taki to są elementy, które tak jak mówię świadczą pewnej patologii w funkcjonowaniu struktur administracyjnych w naszym kraju i myślę, że co do tego nie mamy wątpliwości, że jak obserwowaliśmy ostatnie miesiące, kiedy pojawiła się kwestia pandemii zagrożenia Korona wirusem wszystkich tych zmian niejasności wątpliwości, które się, które się pojawiają natomiast ja wrócę jeszcze raz do do do tego istotnego elementu z punktu widzenia w ogóle walki z korupcją to znaczy poza wstrzymaniem konkretnych postępowań ściganiem konkretnych sprawców przestępstw korupcyjnych bardzo istotną rolą jest jest działalność prewencyjna zapobieganie tego typu przestępstwom i tu trzeba pamiętać, że bardzo potężne zadanie do wykonania, bo tak naprawdę w mojej ocenie przynajmniej z punktu widzenia przestępczości korupcyjnej tak naprawdę wszystko zaczyna się na samym początku, a takim samym początkiem, którym chcę tu powiedzieć np. stanowienie prawa, jeżeli prawo jest niedoskonały zawiera mnóstwo luk albo jest tak opracowany, że daje pojedynczemu urzędnikowi możliwość decydowania pełnego władztwa w podejmowaniu decyzji cała sfera ocena pozostaje po stronie po stronie urzędnika to mamy tutaj możliwości mamy luki, które pozwalają to wykorzystać przystępują są bardzo umiejętnie wykorzystany już Niechcę wracać do znanych i sławetne bardzo popularnej w popularnej luki VAT-owskiej prawda, która cały czas się na odbija czkawką również sieć w świecie polityki nie tylko w kontekście ścigania tego tego tego przestępstwa myślę, że tu jest istotna rola również ze strony CBA, aby w tym procesie stanowienia prawa móc nadzorować cały ten proces, aby właśnie takich luk niebyła to prawo było tak zorganizowane, żeby to konkretne procedury algorytm działania decydowały nie pojedynczy urzędnik nawet Najwyższego szczebla no właśnie wśród sukcesów, które CBA sobie przepisuje walka z mafiami VAT-owskimi luka VAT-owska nazwijmy to w ten sposób jest na pierwszym miejscu, ale wspomniał pan na tej prewencji wspomniał pan też o tym co się działo w Ministerstwie Zdrowia w trakcie tamtej Mino tutaj też zabrakło działań prewencyjnych roztoczenia tego parasola Antykorupcyjnego skoro okazuje się, że ministerstwo mogło kupować nie maseczki z niesprawdzonego źródła bez certyfikacji mogło dokonać zakupu respiratorów od osoby, która handlowała bronią, a teraz po 2 tygodniach od tego jak upłynął termin od zerwania umowy nie może się żaden sposób doprosić zwrotu 70 000 000zł to jest bardzo taki klasyczny przykład właśnie pewnego niezrozumienia czym tak naprawdę powinny być służby specjalne mielibyśmy dużo mniej pracy dla tych służb byłoby mniej czynnych postępowań przewlekłych postępowań karnych, kiedy udawało się zabezpieczać różnego rodzaju procesy związane z wydawaniem państwowych pieniędzy to się da zrobić właśnie w takich sytuacjach trudnych kryzysowych jak chociażby wybuch pandemii, kiedy wszystko działo się pewnym chaosie, gdzie było wiadomo, że jesteśmy do tego przygotowani to jest podstawowe zadanie dla takich służb jak CBA, by cały ten proces zabezpieczyć ja myślę, że sami politycy czy powiedzmy jak politycy decydenci w zakresie wydawania tych pieniędzy podejmowania decyzji powinni być sami zainteresowani w tym, aby taką tarczą antykorupcyjną być objęci potem nie było wątpliwości to rzeczywiście okazuje się, że mogą być wątpliwości może nie być konsekwentni ładnie to to to jest to niepokoi ta niepokojąca kwestia, która przy ocenie działania takiej suszy CBA powinna być brana pod uwagę i tutaj stawiamy kropkę serdecznie panu dziękuję dr Krzysztof Liedel kierownik Instytutu analizy informacji Collegium Civitas był państwa moim gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA