REKLAMA

Joanna Kos- Krauze i Renata Czarnkowska o "reformie" Festiwalu Filmowego w Gdyni

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-07-23 19:00
Audycja:
Czas trwania:
26:07 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Joanna Kos- Krauze, reżyserka i scenarzystka i Renata Czarnkowska- Listoś, producentka filmowa. Rozwiń »


Rozmowa dotyczy sytuacji polskiego kina po pandemii, premier kinowych, zamieszania wokół niepowołania Tomasza Kolankiewicza na dyrektora artystycznego FPFF w Gdyni i terminu listopadowego dla festiwalu w tym roku, pierwszej sesji w dziejach Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na której 4 na 5 dofinansowanych projektów jest autorstwa kobiet i nowej rektorce Szkoły Filmowej w Łodzi na kadencję 2020-2024, którą została dr hab. Milenia Fiedler. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyserka scenarzystka Joanna Kos-Krauze witam serdecznie występ pań a gdy reżyserów polskich oczywiście i producentka filmowa Renata czarnkowska listą z inicjatywy kobiety filmu Witaj dobry wieczór ostatnia w czasie głębokiej pandemii rozmawiałyśmy o sytuacji branży filmowej z tego co pamiętam pandemii dzisiaj też będziemy rozmawiać, ale zacznijmy od czegoś innego Rozwiń » mianowicie komisja liderów w składzie Małgorzata Imielska Jana pytać Marek Jan Komasa Joanna Kos-Krauze obecna z nami Ilona Łepkowska Tadeusz lampka zdecydowała o dotacji polskiego Instytutu sztuki filmowej na filmy dla 4 reżyserek po 2 000 000 otrzymały Dorota Kędzierzawska na firmy sny pełne dymu nakazy jak na takim Bornholm Kasia Adamik na zimę pod znakiem Wrony i Justyna Kafel na Sejm and Silent to ważne może nawet historyczny moment dla kobiet filmu Ching myślę, że tak na, toteż od początku, kiedy zaczęliśmy działać kilka lat temu to właśnie o to chodziło oto powtarzały się w kółko i jak mantrę, że to nie chodzi o to, żeby nie wiem tyle samo kobiet zasiadało od razu a gdy było w konkursach, bo to jest proces najważniejsze jest to, żeby kobiety zasiadały w ciałach decyzyjnych tak było w tym przypadku i w związku z tym komisję otworzyły się też na kobiecą wrażliwość pierwszy raz się zdarza to Joanna, która jest 1 z liderek potwierdzi, że pierwszy raz zdarza sytuacja powiem wam szczerze ja się po prostu tak wzruszyła jak to zobaczyłam, bo natychmiast zostało to przekazane jak tylko komisja ekspercka skończyła obrady i wiedziałam że, że po prostu to jest efekt pasji zaangażowania też poczucia własnej wartości wielu wspaniałych kobiet filmu Joanna Kos-Krauze w tej sesji jeszcze został Robert Gliński dofinansowaniem 2 projekty bardzo dobre też została przesunięta do następnej ze względów formalnych ja powiem tak jak słynny Ivan z tego sprawy dopiero ktoś zwrócił na to uwagę w mediach społecznościowych my po prostu wybraliśmy najlepsze projekty, a którzy już raz użyło, więc pokazuje to, że to co jest przybity jakiś szklany sufit no tak się złożyło w tej sesji tak było i ale na pewno zmiana polega na tym czy przez ostatnią dekadę zmieniło się sytuacja w Polskim kinie po prostu jest tych zdolny ciężko pracujący mający świetnie przygotowane projekty kobiet bardzo dużo ja też chciałam zwrócić uwagę, że przy części w zasadzie przy każdym z tych projektów kobiety są również producentami lub przynajmniej producentka swoich firm to nie dotyczy tylko reżysera jako prawda tylko tych pionów twórczych, więc to to jest jakiś moment historyczny no fajnie fajnie cieszymy się bardzo z tego historycznego momentu, a jeśli już jesteśmy przy kobietach niezależnych również kobietach to Renato muszę spytać o swoją obecną produkcję, czyli firm bowiem nie jest sexy w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz to jest kolejny w swoim dorobku film biograficzny tym razem poświęcony właśnie Kalinie Jędrusik udało się zakończyć zdjęcia jeszcze przed pandemią z tego co wiem w lutym chyba takie były założenia tak chylę przed pandemią ja po prostu zawsze powtarzam, że jestem szczęściarą, a cała ekipa też miała szczęście, ponieważ zakończyliśmy zdjęcia ile przed pandemią oczywiście, że montaż i proces po postprodukcję początkowo o był prowadzony zdalnie do innego wyjścia nie było no trochę inaczej się montuje muszę przyznać, że jednak mały ekran jest mały małym ekranem i przeglądy na dużym jednak się przydają, ale okazuje się, że to też jest możliwe w pierwszym możliwym momencie zobaczyliśmy to po prostu w warunkach rygoru sanitarnego na dużym ekranie także no i szczęśliwie jesteśmy w tej grupie szczęśliwców, którzy którzy, jakby ominęli ten najgorszy etap oczywiście bardzo rozumiały współczuł kolegom, którzy bądź przerwali zdjęcia bądź do nich, bo bądź nie mogli rozpocząć to rzeczywiście może być bardzo trudnej frustrujące i naprawdę z nimi współ odczuwałam, bo wiem co to znaczy przerwać zdjęcia premiera już wiesz kiedy jest w PiS tak my planujemy na na początek przyszłego roku no ale to wszystko będzie zależało od tego czy nasi uruchomią czy widzowie wrócą do kin czy wszystkie kina zostaną otwarte, bo sama premier ogłoszenie daty premiery to nie wszystko jak widzimy kilka kilkanaście tysięcy w weekendy kina oczywiście nie wszyscy są nie wszystkie sieci kina są otwarte zdaje z tego sprawę, ale też, jakby jakiekolwiek badanie popularności filmu czy wręcz dochody to są to jest sprawa enigmatyczna jak porównywać oglądalność była frekwencja na filmach, które były przed pandemią z tą, która nawet zakładając, że będziemy w lutym to już niewiele czasu zostało to ja jak to zbadać czy widzowie wrócą do kin czy zwiększająca się liczba zachorowań na całym świecie na to pozwoli, więc jesteśmy otwarci na wszystko robimy swoje nie, zwracając uwagi na na te o znaczy, zwracając oczywiście w sensie w sensie sanitarnymi tak dalej, ale jesteśmy po prostu tylko malutką częścią rynku, więc będziemy się do dostosowywać do tego co na rynku w danej chwili będzie panować, jaka będzie sytuacja i będziemy reagować na bieżąco w tej chwili planowanie na kilka miesięcy do przodu Hawe na miesiące do przodu to już jest absolutnie rzecz czytano niemal wróżenie z fusów no dlatego planujemy tak premiera oczywiście będziemy reagować na bieżąco na to co się dzieje z widownią kinową z kinami z z tym co w tej chwili tendencjom, czyli co się dzieje w platformach w sieci także to będziemy decyzje podejmować na bieżąco Janek Kos Krauze jeszcze 2 plany muszę spytać kilka lat temu kupiła prawa do adaptacji książki maestro Marcina Kąckiego chciał z Krzysztofem Krauze kręcić film o skandalu pedofilskim w poznańskim chórze powiedz na jakim etapie jest też z tą historią, bo nie możemy się już doczekać swojego kolejnego filmu myślę mierzy nie mogę doczekać będziemy mogli chodzić bez masek przez powiedziała w Klukach można spokojnie zjeść obiad z rodziną, żeby nie po zarazie powiedziałbym tak wnioskom da tylko raczej o cierpieniu pokoleń dzieci mija ustalamy dotacje z polskiego Instytutu filmowego Development więc, ale wszystkie prace, które wykonujemy są tak jak takimi pracami na razie zdalnymi tak nie podpisywałam jeszcze umowy, bo tutaj rzeczywiście sztab kryzysowy dyrekcja PiS bardzo poszły na rękę producentom to znaczy są przedłużone promes, które uzyskują projekty, bo każdy rozumie, że na odpalenie Machine nosi wiąże też z olbrzymim ryzykiem prawda to jest pytanie, zwłaszcza przy takich powiedziałabym małych producentach, bo winnej sytuacji są, więc duże stacje, które powróciły do seriali one po prostu mają kaszlu dla nich przerwanie filmu oczy serialu jest nie wysadzają firmy z powietrza w przypadku małych i produkcji złoto będzie relatywnie nie będzie żadną superprodukcja to, a wystarczy, że zrobimy dziś dokumentacją nie będą aktualne za 3 miesiące, bo nie spuścił jakaś wspólnota mieszkaniowa nie daj Boże ktoś zachoruje scenograf czy przy operator ma dokumentację trzeba będzie się zamknąć drzwi czy koszty musi ponieść producent odpowiedzialność to są sądy są bardzo skomplikowane rzeczy, a nawet myślę, że wszyscy po tym, jak wygląda i został odblokowany już w sposób naturalny, bo w pewnym sensie, bo ludzie muszą żyć wszyscy byli dużo bardziej optymistycznie, ale proste zewsząd słychać na mnóstwo możliwie większość tak ekip ma ma duży kłopot sam tak jest z tym, iż rygory sanitarne z tym, że muszą przerywać no i koszty tego no to jest kłopot Korona ta Korona wirus pojawił się niedawno m.in. na planie 1 z seriali na 11011 z planów, o których wiemy ja też rozumiem rozumiem bardzo wiele osób specjalnie tego nie nagłaśniają musimy o tym, pamiętać, że każdy deszcz członek ekipy, który jest chory czy członkowie, którzy mogliby nie tak powiem, ale w sposób logiczny muszą się odbyć na kwarantannę obecna kwarantannę no to jest problem nawet takiej stygmatyzacji nic się specjalny mechanizm ma problem, aby tych problemów, bo jak najmniej, ale niestety również o problemach kina polskiego będziemy rozmawiać w kolejnej części kultury osobistej za chwilę wracamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyserka scenarzystka Joanna Kos-Krauze Gildia reżyserów polskich witam serdecznie raz jeszcze jest z nami również producentka filmowa z inicjatywy kobiety firm Renata czarnkowska listą trochę o planach moich gości rozmawiałyśmy przed chwilą rozmawiałyśmy również o sytuacji pandemii innej i miejmy nadzieję niebawem już post pandemii Ney, a teraz chciałabym wrócić do takich aktualnych spraw związanych z kinami z kinematografią ze środowiskiem filmowym w Polsce przez media przetoczyła się ostatnio burza wokół niepowołania przez ministra kultury Tomasza Lenkiewicza wybranego na dyrektora artystycznego festiwalu w Gdyni Agata Szałkowska, z którą przygotowujemy program kultura osobista napisała w tej sprawie mail do ministerstwa kultury i dowiedziałyśmy się, że komitet organizacyjny nie wysłał w tej sprawie wniosku i nasze pytanie brzmi dlaczego pytanie można tak teraz ja myślę, że trzeba, by zapytać członków po prostu komisji inną my znamy odpowiedź z taką no 1 z odpowiedzi no ona jest motywowana warunkami sanitarnymi tym, że nikt nie wie jak ma być kształt tego festiwalu odbędzie się w tym roku, jakim kształcimy teraz podobno ma się odbyć no my mieliśmy takie spotkanie chyba było 3 członków przed 4 tego komitetu przez moment na nas zumi przedstawiciele wszystkich środowisk ni takie były podawane argumenty, a ja powiem tak jak broniłam nie mam siły się wypowiadać, bo ja oświaty przez sytuację my już nie możemy zrobić myślę, że środowisko, które jednogłośnie spośród rady programowej, która liczy kilkaset osób wybrało komisję konkursową brało szefa rady Pawła Pawlikowskiego odbył się konkurs na warunkach takich jak chciał organizator jest wskazana osoba, która została jednogłośnie wybrana my zrobiliśmy wszystko tak myślę, że te pytania nie są one naszą wolność skończyła czyli kto tutaj powinien teraz ja zadziałać no komitety organizacyjne skoro ministerstwo twierdzi, że w ogóle, mimo że komitet organizacyjny wg regulaminu po prostu automatycznie powinien przesłać te propozycje czy wybranego prośbę o nominację wybranego kandydata za to się nie stało na pytanie nie mamy Jasnej odpowiedzi, dlaczego tak się stało, a ja myślę, że w trudnych czasach bardzo trudnych czasach, bo wszyscy staramy się zachować, jakby w sposób logiczny uczciwy precyzyjne no bo ze rzeczywistość nas zaskakuje i na śmieje się z naszych planów to przynajmniej w tych obszarach życia, gdzie mamy wpływ powinniśmy za powinniśmy zachowywać jasno uczciwie i prosto z sytuacją moim zdaniem jest taka w zeszłym roku umówiliśmy się środowisko komitet organizacyjny PiS swoje, że reformujemy festiwal w Gdyni wszyscy się na to zgodzili wszyscy się bardzo cieszyliśmy pracy wszyscy szli bardzo się następny krok podjęliśmy pracę wypracowaliśmy regulamin też wszyscy się pod nim podpisaliśmy, by była rada programowa festiwalu odbyła się został wybrany no chyba nikt nie będzie nie będzie tutaj dezawuować wyboru Pawła Pawlikowskiego na szefa rady programowej, po czym uczciwym głosowaniu zostali wybrani członkowie komisji komisji konkursowej jako członkowie komisji konkursowej wybrali naprawdę to mogę nie zdradzając imię naruszając protokoły poufności najlepszą kandydaturę były bardzo ciekawe propozycje, ale został wybrany człowiek, który nie dość, że ma zaplecze merytoryczne to też świetne organizacyjne po prostu wybraliśmy uczciwie jednogłośnie kandydata, po czym zaczęły się schody, bo mimo pandemii też nadal rozmawialiśmy miał być powołany kilka da się pojawiało kilka dodatkowo festiwal miał się najpierw argumentowano tym, że festiwal się nie odbędzie, po czym znienacka dowiedzieliśmy się, że festiwal się odbędzie formie łączonej, czyli hybrydowej no to jest chyba najlepsze pole po do popisu dla nowego dyrektora dyrektor nadal nie jest powołany, czyli wypracowany wspólny regulamin chyba nie obowiązuje, bo też w tym komunikacie jest to, że dyrektor Kopeć sam nam dać sam przekaże mediom nowy regulamin Gdyni, więc z naszej strony trzymaliśmy się ściśle wspólnych ustaleń danego słowa z drugiej strony nie wiemy co się dzieje często dowiadujemy się kolejnych ruchach z też mediów także mam nadzieję, że to jest po prostu nieporozumienie komunikacyjne i wszystko zostanie wyjaśnione, bo wydaje mi się, że wśród naszych stronach środowiskowa i porozumienie środowiskowe z tego wszyscy cieszymy się bardzo bardzo wreszcie, odkąd pracuje branża pracuje 30 lat wszyscy razem staramy się, jakby układać i organizować życie polskiej kinematografii polskich filmowców to jest niespotykana sytuacja i właśnie w czasie pandemii to też udawało, więc zagranicznymi politykami dodać do tego co chwilę na torze zarówno komisja jako przewodniczący rady cała reforma była przygotowywana przez wiele miesięcy i ona była w wyniku porozumienia dziwi kobiety filmu stowarzyszenia operatorów montażystów scenarzystów charakteryzatorów RM ekipy też przy tej młodej organizacji młodych producentów, więc to ja też powiedziała udział udało się bardzo pokoleniowo połączyć, a wszyscy jednogłośnie, by każdy oczywiście, walcząc o swoje priorytety, bo Czyż nie ukrywam, że zawsze trochę inne ma interesy Gildia trochę inne ma krajowa izba producentów audiowizualnych prawda w detalach czy urządzenia tego zawodu my itd. ale wszyscy zrobili to Solidarni myślę, że to jest coś takiego co jest bez precedensu i naprawdę udało się to zrobić my ze sobą rozmawiamy spotykamy się regularnie o opracowujemy różne rzeczy i tutaj chyba największa siła tutaj mogę mówić tylko, że bardzo współczuje panu klamki liczą, bo to jest mi przykro po prostu jest w takiej sytuacji no tak, ale w tym roku na festiwalu w Gdyni ma nie być selekcji, więc może w pojawią się wszystkie zgłoszone tytuł, więc może także się do wniosku, że dyrektor artystyczny jest potrzebne mówi pani tak nie, dlatego że selekcja jest 1 ze spraw, ale festiwal się składa też wielu elementów obok tak od tego jak się organizuje debaty dziś trzeba zaplanować nadać im tematy może dzisiaj też wielkim tematem pytań we współczesnym kinie właśnie to czy w ogóle firmy wrócą do kin Krzysztof praca dyrektora artystycznego festiwalu nie sprowadza się do jakichś 2 tygodni w hotelu Gdynia przy ewentualnie rozumie każdy festiwal przy przygotowuje się kilka miesięcy w zasadzie pracuje nad nim cały rok to to jest tylko złudzenie, że po drodze oczywiście zadam pytanie trochę, przyjmując pozycję adwokata diabła, ale jeszcze chciał spytać o tym, mogę na ten temat, a tak oczywiście właśnie ktoś wszystko opracowanej opracowywane jest ze wszystkimi stronami i stroną Instytutu, czyli osobami, które jak wspierają nas rozwoju Polski na te mat gracji z ministerstwa kultury i nagle ktoś oczy, kto podejmuje decyzję, że uważa rozumiem komitet organizacyjny a na jakiej podstawie nawet tego nie wiemy, że może dyrektor nie jest potrzebne to co Joanna powiedziała wszystko jest bardzo potrzebne zrobienie po raz pierwszy formy hybrydowej festiwalu w warunkach polskich to jest ogromne wyzwanie nie natury organizacyjnej tylko natury merytorycznej tak, żeby ten festiwal rzeczywiście był kolejnym podsumowaniem tego trudnego roku to nie jest kwestia posadzenia nie wiem kilku osób w kinie, bo wiadomo będzie i tego jak jak będzie wręcz wyglądało wręczenie nagród wręcz przeciwnie to musi być ktoś, kto je po co robi się festiwale co mają przynieść polskiej kinematografii ile w doczekamy może może jednak tutaj decyzje pozytywne zapadną w najbliższym czasie, chociaż ten czas się bardzo skraca, dlatego że festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni w listopadzie w tym roku między dziewiątym 14 listopada to jest dobry termin dla festiwalu bardzo festiwal walczyli, zwłaszcza w roku, żeby się odbył w jakikolwiek formie młodzi producenci i to myślę, że wszyscy rozumieją, bo środowisko też boi się sytuacji będzie w przyszłym roku, kiedy nagle do selekcji może być 70 filmów prawda, gdyż nagle okaże, że do tej, gdy nic trudniej zostawić niż do kanadyjskich słusznie pewnie wielu względów, ale będą ludzie są sytuacje dramatyczne trzeba zrozumieć mają filmy, żeby zablokowane to tu jest bardzo trudna psychologicznie sytuacja, ale głównie walka była taka, że musi jednak odbył we wrześniu taka była sugestia młodych producentów tym się spotykaliśmy ja rozumiem, bo to chodzi o to, żeby się potem przekładało, na jaką sprzedaż dystrybucję no mi filmami przecież one mają muszą dostać jakiegoś życia krwiobiegu prawda, ale no tego co wiem ten ostatni termin, chociaż pewnie nie jest ostateczna ja odpowiem, że troszkę pogubiłem w tych komunikatach medialnych już nikt nie wszystko śledzę, więc chyba 3sierpnia ma być następne no to ma się odbyć w terminie listy listopadowym dokładnie w terminie, w którym są nowe Horyzonty właśnie tutaj widzowie będą mieli mało tego połączone z tą imprezą właśnie tego festiwalu filmów amerykański, bo łączą te 2 wersy w tym roku będzie olbrzymia impreza taka logistycznie w sensie kontentu no i to chyba to nie jest najlepsze rozwiązanie to jest ja mam bardzo dużo, a czekamy w takim razie ja powiedział, że następny komunikat 3sierpnia może się to zmieni może się coś każe jeszcze na sam koniec, bo naprawdę czas nas goni bardzo bym chciała usłyszeć wasze chyba hip hip hurra jeśli chodzi o pewną nominację Jelenia Fiedler została lektorką łódzkiej filmówki krótki komentarz czy to będzie hip hip hurra, ale tak myślę, że hip hip hurra analiz sprawni i uwagę, że kandydował na to stanowisko 2 kobiety, bo jeszcze nasza koleżanka serdeczna Marysia Marka sama, która też wybitna dokumentalistka też kandydowała, więc to też jakaś sytuacja unikalna i Jan Przybysz też jakiś olbrzymie wzruszenie jednak rozmawiamy z Mileną w zeszłym tygodniu i właśnie miał poznam bodajże w dziewięćdziesiątym piątym roku jak pamiętam, kiedy pierwsze zasady tak jakoś, a winny był do Polski ściągane i wysoka tak tak radę, że po tych tylu latach po 25 latach na zawsze jakąś osobą słuchanie rzetelną skromną, ale zawsze sposób zarabiała nagle okazywało, że rada habilitacji jest jakimś eliminuje im też szalenie prawdę ja miałam ja uważam, że jest wspaniała wiadomość no i bardzo wystawiono aż do wzrostu tym studentom sobie pochodziło represji widziałam, że kobiety jest kolejna nominacja kobieta została pytam prodziekanem na wydziale produkcji, więc widać tam noc 2 kobiety jest prorektorem borykam się pan ja tak prorektor kami natomiast jedno jako miałam tę niebywałą ten zaszczyt, ponieważ jestem członkiem rady wydziału i do kobiety mogę powiedzieć chyba nie zdradzam znowu jakieś tajemnic, ale nawet o tym, przekonana, że po prostu były kobiety było świetnie przygotowane panowie oczywiście też, ale naprawdę miały bardzo przemyślaną przyszłość przyszłość uczelni i do wzrostu była świetna nie dziwię się, że Milenie, bo to nie umiemy tylko jakby opiniowali my jako rada rada uczelni natomiast już wybrali elektorzy im bardzo bardzo się cieszą to był w ogóle jakiś fantastyczny moment najpierw najpierw nie znajdzie była mielenia, a później wiadomość o zwycięstwie Gilani, a później to że, że kobiety zostały ich projekty zostały docenione przez ekspertów ja myślę, że warto zawsze powtarzam ma w grupie kobiety film może i tak krok po kroku krok po kroku może czasami 1 stać zrobimy, ale chyba przekonały się do swoich racji środowisko i bardzo za to dziękujemy naszym kolegom koleżankom, którzy rozumieją że, że to może tylko przynieść korzyści środowisku filmowemu uczestnictwo parytet kobiet we wszystkich ciałach decyzyjnych, ale ładnie nam się ta rozmowa ułożyła drogie kobiety zaczęliśmy od historycznego momentu skończyłyśmy na historycznym momencie również związanym z kobietami filmu full no tak w trakcie rozmowy trochę trochę narzekaliśmy, ale może te problemy, których rozmawiałyśmy też się jakoś niebawem nie rozwiąże miałyśmy muszę przerwać nie narzekaliśmy stawiały sprawę jasno tak jak powtarzam trzeba sprawy stawiać jasno jasno wyrażać swoją opinie i trzymać się Rudy mentalnych wartości postaw mówiła producentka filmowa Renata czarnkowska listą z inicjatywy kobiety filmu gościną kultury osobistej była również Joanna Kos-Krauze reżyserka scenarzystka Gildia reżyserów polskich bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję panu dziękuję dziękujemy w radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA