REKLAMA

Konfederacja chce być trzecią siłą polityczną

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-23 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
27:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM są z nami komentatorzy prof. Andrzej Rychard dyrektor Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze czy dobry dzień dobry witam Marcin Celiński arbitra wydawnictwa arbitra dzień dobry panie redaktorze czy dobry będzie dobry państwu zaczniemy od Mazowsza, na którym ma zawsze znajdujemy przynajmniej ja nie wiem czy są panowie jeszcze w lipcu pojawi się projekt ustawy, który miałby podzielić Mazowsze na 2 województwa Rozwiń » Mazowieckie i warszawskie Agnieszka Ścigaj posłanka koalicji polskiej poinformowała, że są wiarygodne informacje o tym, że ma być 7sierpnia zwołane dodatkowe posiedzenie Sejmu, czyli tuż po zgromadzeniu Narodowym i przyjęciu przysięgę pana prezydenta Dudy i prawdopodobnie wówczas ten projekt ustawy miałby przez Sejm przejść potem Senat, a w listopadzie wybory po co pisał Marcin Celiński ma sens co robić, bo w ostatnim zdaniu pani redaktor jest pewna odpowiedź mianowicie wybory i myślę, że w tej chwili plotkę oczy wnieść pojawia się, dlatego że mamy do czynienia z wielo miesięcznymi pracami PiS-u nad odzyskaniem Mazowsza taką mówią o odzyskanie, czyli przejęciem władzy w województwie Mazowieckim i jak do tej pory jest to nieskuteczne mimo tego, że mniej więcej co 2 miesiące od wyborów samorządowych dostajemy takie wieści, że już tam, gdzie PiS wszystkim dodawał z 10203. radnym i powtórzy scenariusz z województwa Śląskiego, czyli takiego wrogiego przejęcia głosów w sejmiku przejęcia władzy, więc myślę, że to w pierwszym rzędzie jest element nacisku i wzmocnienia swojej pozycji negocjacyjnej tutaj w drugim rzędzie w przypadku fiaska ja nie wykluczałbym, że ten pomysł będzie wchodził w życie, bo to pozwala mam, bo to pozwala zmienić układ władzy po trzecie to już mówienie owiec tylko pewnej własnej własnej intuicji w tej sprawie ja nie wiem czy PiS będzie tak naprawdę na 100% determinowany, żeby doprowadzić tutaj do zmiany podziału wojewódzkiego, a przede wszystkim do wyborów, bo jednak trochę, by ryzykował, bo powiedzmy sobie to w ten sposób co się stanie jeśli PiS przy tym podziale, jakby zdanych, które mamy przegrywa województwo warszawskie wygrywa województwu Mazowieckiemu pewną grupę co się stanie oba przegra to też nie jest raczej mało rano tureckie ma takie oczywiście województwie Mazowieckim poza Warszawą poza kilkoma wyspami wokół warszawskimi wygrywał PiS, ale to nie jest relacja głosów jak na Podkarpaciu 7 do 3 tu była raczej relacje głosów 5 pułk 4 po 64 New to prawda, ale w szeregi PiS po tak ważne zaczną różnie zawsze był pewny województwa mazowieckiego nigdy nie zwyciężał w Warszawie no, chyba że prezydentura Lecha Kaczyńskiego prawda natomiast przypominał, że ta ustawa Metropolitalna, którą chciał przeforsować Jacek Sasin to też były obliczenia, które mówiły, że jeżeli do Warszawy dołączyć tzw. obwarzanek to będzie szansa i w Warszawie dla Prawa i Sprawiedliwości żeby, żeby przejąć stolicę więcej ja mam wrażenie, że tutaj jednak Mazowieckie jest dla prawa sprawiedliwości niemalże pewna, a o Warszawę można jeszcze powalczyć pan prof. Andrzej Rychard Ano właśnie kontynuowały dobrą co pani powiedziała na samym końcu to zależy wszystko od tego jak szeroki będzie ten obwarzanek można sobie pewnie tak wykroić rzeszę będzie liczyło na to, że jak Warszawę do pełni odpowiednio grubym obwarzanek no to wtedy ja się odzyska takim Liebermann Göring tak no no no to wina jak zwykle prawda dzieli Andrij, kto jest stara jak świat strategia manipulowania okręgami wyborczymi pan, żeby zwiększyć czas wyborcze, a PiS zrobi to co przez niektórych było przewidywane Otóż stara się chyba domykać system, jeżeli to będzie robił stara się ten system do konsolidować, jakby pieczętował zwycięstwo i budować kolejne szanse na kolejne zwycięstwo to ja widzę mogli jeszcze szerszej perspektywie być może jest to element tego co już jako były zapowiadane no, że trzeba walczyć z tymi mistrzostwami miejskimi no, jeżeli brzegu Warszawy udało tak szeroko obudować to może ona byłaby trochę z nami osłabione, a tej pozostałej części jednak szansę na wygranej PiS byłyby moim zdaniem bardzo bardzo wysoko prawdopodobne no, więc widzę jako pewną chęć osłabiania w ogóle samorządową ości, z czym współbrzmi na razie plotka być może tylko plotka mówiąca o tym, że rozważa się powrót do 49 województwo to by oznaczało rozproszenie władzy samorządowej osłabienie i zwiększenie siły władzy centralnej samorządową ość miasta, ale generalnie w ogóle samorządową siła lokalności to jest coś co kole w oczy Prawo i Sprawiedliwość myślę, że będzie wiele robione, żeby to postarać się siłę także polityczną społeczną siłę tych lokalności zmniejszyć to trzeba widzieć w tej perspektywie, ale moim zdaniem pozostaje pytanie otwarte czy rzeczywiście się tak łatwo zrobić, ponieważ tutaj już nie wystarcza obraz pstryknąć palcem 1 nocą zrobić jak ważną ustawę co i potrafi jak wiemy, ale tutaj trzeba się liczyć z jakimś rodzajem oporu społecznego w lokalnych społeczności, które w wyniku no już sporo lat obowiązujący reformy samorządowej uzyskały swoją tożsamość potrafią dobrze gospodarzyć na swoim terenie i choć jest to bolesne dla Prawa i Sprawiedliwości, bo oni widzieli jak samorządowcy mają właśnie własną tożsamość nie jest to często tożsamość profesorska no to jednak oni stanowią pewną siłę za którymi stoją nie tylko urzędnicy, ale także lokalne społeczności, które widzą jak ta lokalna Polska się podniosła bardzo bardzo do góry, więc jak przewiduje, że jeżeli to będzie taki zamiar domykania systemu jego dalszego konsolidowania to tutaj on może napotykać na dosyć silny o ulicę będzie też najlepsza Polska samorządowa jest jest silna, chociaż z drugiej strony część samorządowców będzie oczywiście zachwycona, bo my doskonale wiemy wiemy, że co chwilę wracał temat, gdzie tu wykroić jeszcze jakieś nowe województwo, że to jest zawsze większy prestiż tak nowe urzędy nowe miejsca zatrudnienia jeśli Radom miałby być stolicą województwa mazowieckiego to myślę, że radą byłby zachwycony taką decyzję o prawa i sprawiedliwość tam nadal oczywiście pani to jest nogę gra jest przejrzysta chodzi o to, żeby ewentualnie zagrać na ambicjach te, gdzie tych miast miasteczek, gdzie PiS sądzi, że ma większą szansę no rzeczywiście niewielkie miasta wtedy mają szansę na nieco większe na nieco większy rozwój swoich ambicji wielkich miastach także te najgorsze w oczach i część zapewne one niewątpliwie stracą to jeszcze 1 efekt takiego rozwiązania chciałbym panów zapytać efekt polityczne, bo pan na Mazowszu jest marszałek Struzik o od wielu wielu lat 19 to jest 1 z ostatnich bastionów polskiego Stronnictwa Ludowego takie wyciskanie ludowców pozbawianie ich no tego co jest ważne także dla dla partii, czyli stanowisk posad jak tak weźmie głodem to może PSL będzie miał ochotę chociażby na punktową koalicję samorządową Marcin Celiński to jest o czym mówiłem, że ten to, że plus słyszymy dzisiaj o tym, pomyśle to jest moim zdaniem element negocjacji na Mazowszu nie jest tajemnicą, że marszałek Struzik PSL jako taki co najmniej kilkukrotnie otrzymał propozycję zmiany koalicji marszałek Struzik tutaj inne jest wyraźnym ma także wojnie PSL-u, gdzie są różne opinie zwolennikiem kontynuacji współpracy z platformą Obywatelską marszałek Struzik bardzo jednoznacznie wspierał Rafała Trzaskowskiego w związku z tym mocno stawia się tu kolejny warunek o tzw. obiektywne, czyli zmienia się trochę środowisko negocjacji, żeby zmiękczyć negocjatora tutaj jak bardzo chciał być takim optymistą jak pan profesor jeśli chodzi o ten oporu społeczności lokalnych ja obawiam się tutaj pójdą 2 Energie 1 energia to jest ci, którzy skorzystali na reformie samorządowej te społeczności małe i duże miasta przede wszystkim, które bardzo dobrze czują się w ustroju samorządowym obecnym, a z drugiej strony jest nadal żywy sentyment za województwami w tych miastach, które straciły status może taki jest im i boję się, że Siedlce Radom wspomniany przez panią redaktor itp. miasta bardzo będą parli do tego, żeby zmienić swój status miasta powiatowego czy nawet miasta powiatu, gdzie są prezydenckie na status miasta wojewódzkiego oczywiście to co jest charakterystyczne dla tego typu ruchów PiS-u to jest stuprocentowa utylitarnych partyjna, czyli przydatność tu i teraz natomiast zupełnie nie wiemy jak to się ma do pewnego systemu, który w Polsce się utarg, bo powiedzmy uczciwie, że samorząd to jest osobowość prawna i finanse i teraz na ten temat jak małe województwa 3 mniejsze województwa miały być finansowane, bo wiadomo, że nie w tej strukturze, która jest, bo ta struktura, która jest finansowania premiowała, aby tylko te województwa, gdzie są największe miasta powyżej 200 000, bo to chodzi o finansowanie z podatków od działalności gospodarczej wszelkich jako poważnego źródła wpływów między tutaj najprawdopodobniej za tym musiałaby pójść jakaś reforma finansów publicznych i reforma finansowania samorządu, która w sposób bardzo radykalne odcinała, aby środki własne czasem wpływy własne subwencje dotacje to zupełnie innego dużym ośrodkom duże ośrodki mają środki własne i jako miasta i jako województwa województwo radomskie słupskie tego typu środki własne pewnie bym się skurczyły do poziomu nie wiem 1015% budżetu trzeba od niego równe, żeby nie było lustracji prawda, czyli przez myśl na system substytucyjne dotacyjne środki własne budżety samorządów byłyby różne jakimś takim dodatkiem, a dodajmy, że pani do systemu miejskich rad narodowych, które też środków własnych nie miały w ogóle, chyba że tzw. środek specjalny dodajmy, że europejskie samorządy Europejska karta samorządowa podkreśla znaczenie środków własnych samorządów dla ich rozwoju, bo nie o to chodzi, żeby władze lokalne dostawały subwencji dotacji na realizację konkretnych zadań, które zostały im zlecone tylko, żeby mogły same się same się gospodarować na swoim terenie prof. Richard będzie miał tylko pół minutki, ale potem zaraz panu po informacjach domu dalej głos bardzo proszę chcieli przypomnieć, że myśmy też brali 49 województw było i jak sobie przypominam wtedy uzasadnieniem ówczesnej władzy było takie uzasadnienie władza będzie bliżej obywatela obywatel będzie miał lepiej krótko mówiąc będzie mógł łatwiej załatwiać sprawy ja jestem bardzo ciekaw, jakiego rodzaju uzasadnienia używała Prawo i Sprawiedliwość, które chcą się zarazem tak bardzo od wygrywać od władzy komunistycznej, a jednak pewnych wzorców instytucjonalnych wydaje się czerpać poranek Radia TOK FM nadal są z nami prof. Andrzej Rychard z Polskiej Akademii Nauk i Marcin Celiński wydawnictwo arbitrom panowie czy jeszcze jakieś słowo do podziału Mazowsza czy możemy pójść dalej uzupełnił dochodowe to tylko uzupełnia, że obietnica tak oczywiście tak postawił pan zdecydowanie kropkę pomyślałam, że ta myśl oznacza już definitywnych oraz każde zdanie stara się godzić kropką, ale to zajmie więcej niż jedno zdanie do powiedzenia doskonale już pan de go tylko uzupełnia, że marszałek Adam Struzik zapowiada skargę do Trybunału Konstytucyjnego akcję referendalną jeśli chodzi o skargę do Trybunału Konstytucyjnego to wiadomo co orzeknie Trybunał Konstytucyjny to co PiS każe akcja referendalna no to może pokazać, jakie są nastroje społeczne w tej sprawie bardzo proszę panie profesorze wracam do tych kwestii oporu społeczności lokalnych nie tylko musi być wynika świadomego oporu i zorganizowane jak mobilizacji społecznej, ale to może być wynik tego, że my jesteśmy krajem, który przez bardzo poważną rewolucję ustrojową nie tylko oni odrzucenia komunizmu, ale także właśnie reformę samorządową nie mam wrażenia, aby Prawo i Sprawiedliwość jego liderzy posiadali wystarczającą wiedzę instytucjonalną funkcjonowaniu złożonych systemów instytucjonalnych już nie są w stanie przewidzieć tak jak my teraz tutaj nie jesteśmy w stanie przewidzieć gdzie jaki pojawi się jakiś opór nie w wyniku spontanicznej reakcji społecznej jakoś tam mniej bądź bardziej zorganizowanej, ale wyniku po prostu oporu materii instytucji, gdzie pojawią się jakieś nieoczekiwane konsekwencje, gdzie będą działały wreszcie próby kontry wobec tego marszałek Struzik dobry przykład jest bardzo wytrawny polityk 19 latek, który pani mówiła no to nie jest byle co dziecko wzięło jak się poruszać w tych strukturach krótko mówiąc zostały stworzone pewne struktury w tych instytucjach one tak łatwo nie dadzą się zmienić mogą powstać bardzo różne nieoczekiwane konsekwencje może stać tak jak już parokrotnie zdawało zamiarami dokręcania śruby przez przez prawo sprawiedliwość też nie do końca skuteczne, że zamiar domknięcia systemu może powodować tym że, że tutaj z 1 strony będziemy kolejnym dopytać, żeby obiekt zamknąć, ale z drugiej strony będą nam uchodzić rozmaite rzeczy i niekonsekwentne rozwiązania będą się mścić i to co chcemy scentralizować będzie powodowało chaotyczną decentralizację być może także to też może być element gry trzeba brać pod uwagę panie redaktorze ja pełna zgoda pan profesor dosyć łagodnie powiedział o tym od tej wiedzy polityków PiS na temat mechanizmów instytucjonalnych jak powiedział po prostu mają zerową co widać w każdej kolejnej rewolucji legislacyjnej rzetelnego badanie przez anulowanie skutków danego posunięcia nie jest nie jest na porządku dziennym w zasadzie tym się nie przejmują ja bym tu dodam jeszcze jedno to znaczy pomiędzy czasem, kiedy pan Sasin proponował powiększenie Warszawy meble do dziwnych granic, a ostatnimi wyborami ja porównywałem sobie ostatnio rynki to wyniki na Mazowszu zmieniły się na niekorzyść PiSu to już nie jest tak takie proste i druga rzecz pos czasami jest tak niedawno mieliśmy tego przykład, że takie przeszkolenie wychodzi daje skutek odwrotny i pan tylko tyle, skracając termin na zbieranie podpisów Rafałowi Trzaskowskiemu PiS sobie zafundował 2 000 000 podpisów nie wiem czy tego typu reforma, która jest tak naprawdę bardzo polityczna bardzo słabo uzasadniona przypadkiem nie budzi na Mazowszu i uszka na niego trochę PSL-u i pewnego takiego odruchu oporu i przekory czy obywatele Mazowsza, aby przypadkiem nie pokażą PiS-owi, że nie są tylko przedmiotem, bo Gierek partyjnych takie rzeczy potrafią wpływać na emocje społeczne w sposób zaskakujący dla projektodawców w socjologii niezamierzone konsekwencje ludzkich działań także polityków opisywał emerytom już 1936 roku być może prawo sprawiedliwość też do tego naukowca nie dotarło to teraz on jeszcze nie oni są oni są na etapie 18003006. nie 93006. roku dziewiętnastowieczna wizja funkcjonowania instytucji tak jestem o tym, przekonany to teraz o Konfederację chciałbym panu zapytać i o jej szansę szansę wzrostu, bo tę szansę wzrostu Krzysztof Bosak Wici potężnej ogromne naszym planem do zrealizowania wyborach 2023 roku jest to, aby Konfederacja była trzecią siłą polityczną mówił w Polskim radiu dziś nasze ambicje są większe, bo potencjał rozwojowy jest większy mnóstwo Polaków ma poglądy podobne jak my panie profesorze jak pan ocenia ten potencjał konfederatów zaczęło się od tego na czym pani skończyła mnóstwo Polaków model ma podobne poglądy naszych to znaczy do jakich, ponieważ Konfederacja ma dużą zdolność powiedziałbym eksponowania tej części swojego poglądu, który na danym etapie historycznym jest powiedziałbym słuszny do pokazania widzieliśmy, że ostatnio przecież zna już od pewnego czasu pan Bosak bardzo umiejętnie prezentuje się jako zwolennik liberalizmu wolności gospodarczej rynku, żeby państwo nas niczym żyło, żeby nam nie ograniczało suwerenności hasła nacjonalistyczne, chowając absolutnie właściwie teraz gdzie są dziś Polacy, którzy popierają za co Polacy popierają się zgadzam się tam jest bardzo duża sprawność medialna reprezentowana przez pana bosaka niewątpliwie spora wiedza i tutaj jest w moim przekonaniu jakaś wiedza o mechanizmach instytucjonalnych, ale też pytanie jest takie czy rzeczywiście, w których znaczenie trzeba będzie pokazać całości, jeżeli ma się być tą trzecią siłą, a nie sądzę, żeby do tego doszło w NATO trzeba okazać się w całej okazałości łącznie łącznie z tymi rozmaitymi hasłami nacjonalistycznymi, które w moim przekonaniu w Polsce nie są mam nadzieję wciąż jeszcze wystarczająco dobrym wehikułem do do zyskania poparcia Polacy czasami lubią zagłosować takie, dystansując się od głównego podziału politycznego partie takie, które próbują przedstawić bardzo wolnościowa systemowe natomiast Polacy nie są składni swojej dużej większości ani w ogóle jakikolwiek większości w moim przekonaniu popierać bardzo radykalnych nacjonalistycznych ugrupowań nawet mimo tego, że w pewnym sensie, walcząc z tą okropną, kiedy słabnie poprawnością polityczną prawa i sprawiedliwość, robiąc umizgi m.in. do Konfederacji jak gdyby przyzwala na pewne nacjonalizując jak gdyby akcent debacie publicznej w sposób bardzo bardzo wyraźnie to też bardzo delikatnie powiedziałem to jednak nie sądzę, żeby to był wehikuł za pomocą, którego można wjechać do głównego nurtu polskiej polskiej polityki, więc ja widzę, że jest pewien potencjał dla takiej partii, ale też myślę, że ta partia będzie jakoś nas zmuszono do pokazać siebie w całości, chyba że tę całość będzie skłonna zmienić, dlatego że ona się prezentuje jako tak bardzo ideologicznie zorientowana ja sądzę, że ona będzie jak gdyby potwierdzała starą znana prawidłowość, że nawet ci, którzy być może nawet, tym bardziej ci, którzy wydają się tak bardzo ostro bić ideologicznie tożsamościowy są niezmiernie pragmatyczni, by nie powinien czynić wtedy, kiedy widzę, że też opłaca, więc koncentracja do pewnego stopnia jest ruchem powiedzmy sobie nie do końca jeszcze domknięty redaktor Celiński federacja miała pewną łatwość w wyborach jesiennych, ponieważ tam z kolei miała tę narrację nacjonalistyczną i ma osłabia PiS z prawej strony i wyborach prezydenckich, ponieważ wystawiła obiektywnie rzecz biorąc najlepszego kandydata, jakiego mogła wystawić bardzo sprawnego bardzo dobrze poruszającego się doświadczonego jednocześnie młodego polityka, jakim jest Krzysztof Bosak w wyborach parlamentarnych to Konfederacja będzie musiała wystawić kilkaset twarzy, a przynajmniej kilkadziesiąt znanych no i tutaj trochę jest tak nie obrażając tych polityków, że Konfederacja wygląda jak państwo pamiętacie taką kawiarnię czy restauracji z Gwiezdnych wojen, gdzie każdy wyglądał inaczej i każdy był innej planety co powoduje, że to co dało sukces, bo Żakowi w postaci dobrego wyniku, czyli w miarę spójny przekaz wyborach parlamentarnych pełnię tego spójnego przekazu nie da się uzyskać, jeżeli masie na listach i tak barwne postaci jak pan Braun czy pan Korwin-Mikke, który przecież kandyduję kandyduje zawsze, jeżeli ma się takich ultra nacjonalistów gdzieś tam jak jak pan Winnicki, który już do tego wizerunku takiej wolnościowej partii nie pasuje natomiast ja tu pół żartem pół serio, a trochę z obawą bowiem, że widzę scenariusz, w którym Konfederacja może być trzecią siłą taki scenariusz to jest to 8 ma od czasu do czasu się wspomina niektórzy traktują jako pewnik reforma ordynacji zwiększenie liczby okręgów i wtedy trzecia siła w parlamencie może mieć 6 posłów 6 posłów, ponieważ realny próg wyborczy będzie bardzo wysoki w okręgach liczą się przez 100 okręgach przy spornej dzisiaj mamy 402015 pracę pewnego dnia tak to jest to jest 1518% to jest realny próg takich małych okręgach i wtedy różne cuda nam się mogą przydarzyć, bo tak naprawdę wejdą tylko ci najbardziej znani ekscentryczni politycy faktycznie Konfederacja może być trzecią siłą, ale siłą, która zupełnie nie będzie miała nic do powiedzenia, bo to będzie 5 czy 10 posłów, ale tu z kolei logika idąca i małych okręgów wyborczych innymi niską ilością mandatów do zdobycia wprowadzi prowadzi do tego że, że trzecią siłą może być ktoś, kto ma 10 mandatów Sejm to jeszcze na koniec bardzo króciutko poproszę zatrzymanie Sławomira Nowaka, ale ważniejszy wątek odpisała Rzeczpospolita był podsłuchiwany za pomocą systemu Pegasus, ponieważ pomagał w kampanii zarówno Małgorzaty Kidawy-Błońskiej jak Rafała Trzaskowskiego to niewykluczone, że służby miały wiedzę także na temat tego co w sztabie kandydatki w tym kandydata koalicji Obywatelskiej siedzieli Borys Budka zapowiada, że będzie żądał wyjaśnień też sztab konkurenta Andrzeja Dudy był inwigilowany profesor hard tam jeżeliby to wyszło, że sztab konkurenta jest inwigilowany to byłaby wielka afera polityczna, ale moim zdaniem im bardziej ona mogła być wielka, tym bardziej niżej prawdopodobne jest to, że kiedykolwiek będzie ona tutaj pogląd dosyć pesymistyczny na temat tego czy też kiedykolwiek w Polsce wyjaśnione potencjalnie jest niezmiernie poważny problem redaktor Celiński trzeba powiedzieć był podsłuchiwany jak wszyscy możemy być w dowolnym momencie problem z gazu polega na tym, że może podsłuchiwać nie zostawiają śladów to znaczy na bazie przepisów, które zmieni PiS, które nakazały wszystkim operatorom telefonicznym zostawić tzw. bramki dostępu dla służb i wtedy nawet operator nie wie kto, kiedy jest podsłuchiwany no to dopełni ten system właśnie zakup gazu SA, który pozwala robić to w sposób bardzo dyskretne i tak naprawdę to jest podsłuchiwane i na jakich rozwiązań, które one, że wiedzą tylko wyłącznie podsłuchujących w tym momencie zgoda wniosek prokuratury czy zgoda sądu jest fikcją, bo w dowolnym momencie ludzie mający dostęp do gazu mogą podsłuchać każdego z nas nie, zostawiając po tym, śladów poza własną instytucję czyli, czyli poza tam jakimiś 3 literkami ABW CBŚ to i wielo razowego to niewątpliwie korzystają i to może być tak, że zdanie o podsłuchu 12 osoby Marcin Lis to już jest to już jest moment, w którym można zachować Sejm Marcin Celiński wydawnictwo arbitra dziękuję bardzo, pani bardzo dziękuje prof. Andrzej Rychard dyrektor Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dziękuję profesorze dziękuję bardzo, program wydawali Macieja białka to Majewski realizował Lidia Prądzyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA