REKLAMA

Danuta Hübner - Nie widzimy uzasadnienia, żeby budżet unijny był mniejszy

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-07-24 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM witam ponownie Jacek Żakowski piątkowy poranek czeka 24 podmioty pośród w tej chwili mamy już podział jest pani prof. Danuta Hübner Hübner eurodeputowana Platformy Obywatelskiej było komisarz Unii Europejskiej do spraw polityki regionalnej dzień dobry pani profesor ja również witam wszystkich pana pana w szczególności miło bardzo dziękuję pani profesor co się stało w Strasburgu, a ile w Strasburgu to nie mam zielonego pojęcia, bo nie śledzę Strasburga Rozwiń » jako takiego, bo sesja plenarna była w Brukseli ta, jeżeli mogę zacząć człowiek zagraża mieszka, ale myśmy się po prostu na ten okres jak zaczęła pandemia to zmieniliśmy reguły postępowania takiej praktycznej m.in. także z powodu tego, że prezydent Macron Francja uniemożliwiła taki wielki spotkania w Strasburgu przenieśliśmy funkcjonowanie do Brukseli, a do tej pory plan jest taki, że od września wrócić do sesji w Strasburgu, ale wiemy wszyscy jesteśmy w rękach, jakby sił wyższych pod nazwą wirusa, więc czekam, ale to było to brukselskie debatowanie i i to co robić to rzeczywiście że, że to była, jakby czas prostować pewne rzeczy, bo nawet dziennikarzy, bo oczekiwali wczoraj, że to będzie ostateczna decyzja dotycząca tego co jest kompetencją parlamentu Europejskiego, czyli wyrażenie zgody na na tym dokumencie czy na tę propozycję dokumentu politycznego, jakim są konkluzje rady to jest jeszcze nie ten etap to jest etap będzie, w którym parlament dopiero wyraził także swoją polityczną polityczne priorytety na ten nadchodzący okres i to otwiera szansę na negocjacje nie pan chce głęboko w to wejść, bo to wszystko strasznie skomplikowane, ale chwileczkę ma być dawała 2 wielkie projekty finansowe budżet na perspektywę i pieniądze KOV ideowe powiedz tak czy tam od ogółu obrzydliwe nazwa, ale właśnie odbudowa brzmi lepiej tak autach no i teraz co się z nimi stało tak proszę powiedzieć, dobrze więc pamiętać o tym czy muszę niestety powiedzieć, jaka jest rola parlamentów parlament jest władzę budżetową jedno 2 jest rada, czyli ministrowie państw członkowskich jest parlament i między tymi 22 instytucjami odbywają te targi budżetowe o tym jakie państwa członkowskie przestają się jak spierać o to na co kto ile dostanie i parlament musi dlatego wieloletniego budżetu, który jest częścią tego duetu, który pan mówił musi wyrazić swoją zgodę to znaczy może powiedzieć tak albo nie i teoretycznie mógłby w ogóle nie być konsultowany przez radę, bo można, by nie negocjować z głównych finansowych decyzji tylko wrzucić helikoptera do parlamentu taką te 2 tabelki i parlamentu wyjścia albo nie, ale parlament podchodzi do tego poważne to co wczoraj się wydarzyło to było powiedzenie radzie, która przyjęła tylko wyłącznie dokument polityczny, bo to co wydarzyło się w nocy z poniedziałku na wtorek to jest dokument decyzję o charakterze politycznym, która nie ma mocy prawnej i moc moc prawną uzyska dopiero jak pan jak rada przerobić to na na dokument prawny, który wyśle do parlamentu, który wtedy tę swoją decyzję tzw. konsensus tak albo nie grać na razie parlament mówi chcemy negocjować w związku z tym co część wydarzyło to przyjęcie takiej rezolucji, bo tak parlamenty działają przez rezolucję, w której powiedzieliśmy dobrze jesteśmy zadowoleni z tego się, że są dodatkowe pieniądze, że jest plan odbudowy jesteśmy bardzo niezadowoleni natomiast z tego co państwa członkowskie zrobiły z budżetem wieloletnim, czyli z tymi wieloletnimi ramami finansowymi, które były bardzo rozsądną hojną zmierzającą do tam się pojawiły wierzę wierzę jednak zastrzeżenia merytoryczne dotyczące podziału tych kwot oszczędności robionych ważnych wrażliwych dziedzinach jak ekologia nauka itd. tak i druga rzecz uwagę, że powiązanie pieniędzy z praworządnością jest priorytetem parlament tak dobrze rozumie tak zawsze było komuś jeszcze tę 1 rzecz wczoraj powiedzieliśmy odrzucamy tę część w sensie takim, że chcemy zacząć teraz negocjacje jak najszybciej skończyć tak taki, żeby ostateczna wersja była taka, że parlament będzie mógł spokojnie ten swoją zgodę na wieloletnie ramy finansowe dać ci co chcecie negocjować podział pieniędzy tak znaczy po pierwsze, widzimy uzasadnienia żadnego, żeby ten budżet na na te trudne bardzo lata i ważne w historii Europy, żeby on mniejszy niż budżet tej z okresu, który w tej chwili zmierza ku zakończeniu lokal jeszcze trochę potrzeba projekty będą jeszcze przez 3 lata realizowane, ale on się generalnie kończy i w związku z tym my nie postrzegaliśmy także torze dostrzegamy także to, że budżet miał być takim instrumentem, który dorzuci do najważniejszych spraw w środki tymczasem ten budżet zaproponowany przyjęty w tej wersji politycznej jest obcina te wszystkie polityki, których panuje, jakby przestaje służyć tym celom, które co, do których się zgadzamy w Europie celom nie tylko czysto związaniu z wirusem z pandemią, ale także tym celom długookresowym, które nawet obronność padła ofiarą obu to jest to jest rzeczywiście przy takich właśnie z prawie zabawne są z obronnością, dlatego że jesteśmy przecież cały czas w tym naszym transatlantyckim związku krytykowani przez wskaże, że nie traktujemy poważnie mieliśmy wielkie pomysły na to jak będziemy wykorzystywać nawet badania naukowe służące potrzebom obronnym i wzorem amerykańskim potem nie rozrzuca wielka rozpacz, ale nas najbardziej nas w Polsce przepraszam to liczba w dziedzinie interesuje głównie ten problem praworządności czy parlament jest zdeterminowany, żeby wyraźnie kryterium prawa praworządności w procedurze przyznawania środków europejskich graczy absolutnie tak jesteśmy przekonani, że to się muszą odbyć przez mechanizm, w którym powinniśmy którego, jakby zarysowaniu doprecyzowaniu parlament powinien uczestniczyć będzie m.in. 1 ze spraw negocjowanych go pani, że chcemy skończyć te negocjacje z najszybciej to jest ogromne zadanie bycia także dla każdej polityki oddzielne regulacje przez komisję przygotowana ty pewnie będzie w sumie dobrze ponad 20 różnych rozporządzeń i praworządność jest dla nas niesłychanie ważna, dlatego że znaczy muszą w zasadzie nic poza praworządność jest ważna jest ważne ale, ponieważ nie niepojęte jest, że tego mogą może ktoś nie da jak cena nie dostrzegać, bo to jest naszym własnym interesie, bo jest różne rozumienie jest różny raz rozumienie praworządności jak zmieniały z ważnych polityków Strawa i sprawiedliwości różnica między polską, a zachodnią Europę Unię Europejską ma charakter systemowy system wnętrz Weseli dyrektor musi urząd jednak myśli praworządności powiedzieć dlatego, że to jest nieprawdopodobne, że można rzucić na stół takie sprawy właśnie praworządność wartości europejskie uważają, że to jest do negocjacji, bo to co się wydarzyło co musimy dostrzegać ten wymiar oto nagle okazuje się, że wartości europejskie to to jest coś co można negocjować co można użyć do zawetowania także tak ważne sprawy jak nasze inwestycje Europejskiej narodowe przy najbliższej 10 lat praktycznie mamy zarząd oraz czego brakuje nawet nie może rządzić ta, czego brakuje tych ustaleniach dotyczących praworządności podjętych przez radę Europejską co parlament chce tam dopisać to tam, gdzie pan tu nie chodzi o dopisanie tylko chodzi o to od mechanizm, który dopiero czas zaproponować dzieje się wszystko będzie odbywało, bo mamy decyzję polityczną rady, którą daliśmy w telewizorze właśnie ten bardzo taki frustrujący i żenujący właściwie spektakl, który jak samo to, że istnieje weto czy można, dlatego że są są niektóre rzeczy zdecydowany jednomyślnie w skrócie można zawetować tych państwa, które tylko noc czekając weta mają ogromną władzę nad sprawą ważną rolę tak, ale obywateli czy dobrze to paraliżuje Unię dlatego chcemy mieć dobry mechanizm tak czy dobrze rozumiem, że to ustalenie, które powstały na razie jest jest takie, że na wniosek komisji rada Unii, czyli ministrowie większością głosów podejmują decyzję o zastosowaniu o zastosowaniu kryterium praworządności i obcięciu środków tak i co parlament chce tutaj dodać po pierwsze nie ma tego jeszcze dlatego, że to wymaga to są wszystkie nudne właśnie, jakby aspekty funkcjonowania Unii Europejskiej, że 1 rzecz to sam mechanizm, w którym chcemy to popieramy, żeby była było jak, żeby decydowano poprzez większość kwalifikowaną, ale już np. chcemy było propozycją komisji chcemy odwrócić to znaczy trudniej będzie zdobyć większość kwalifikowaną, żeby odrzucić, a że trzeba tam, żeby ukarać sensie takim, żeby wprowadzić te środki za naruszenie niższe większość zdobędą większość kwalifikowaną dla wyrażenia zgody spalanych cel chce odwrócić ten sposób podejmowania decyzji, żeby obowiązywała obowiązywała procedura wdrożona przez komisję, chyba że rada Unii Europejskiej na szczeblu ministerialnym większością kwalifikowaną zakwestionuje decyzję komisji, a także aparat w budowie taryfy tak tego tego chciała też komisja Europejska w tej pierwszej swojej propozycji, więc to jest na pewno zmiany, ale po drugie, chcemy, żeby rzeczywiście te mechanizmy powstały uważamy, że to powinno się odbyć poprzez takie rozporządzenie, w którym będzie też większość kwalifikowana i kod i parlament będzie współdecydować także tak, by na tych 2 poziom, żeby ustalić to rozporządzenie w tę formację, poprzez który się będzie, jakby sankcjonował nieprzestrzeganie bardzo dobrze, ale potem jest jeszcze rada Europejska potem jest jeszcze rada Europejska, ale jak właśnie ona ma tutaj dogadania co czyni czy nieformalnie zawsze oczywiście może mogą mierzyć czy ten się zebrać swoich ministrów i dać mandat do negocjacji natomiast pamiętajmy, bo w dziedzinie w naszej debacie polskiej rzeczy w europejskich tzw. współ legislator ami czy tymi, którzy mają są są władzą ustawodawczą jest nie jest rada Europejska rada Europejska czy szefowie państw rząd, który się zebrali politycznie zdecydowali, że przez 90 godzin ważnych sprawach oni nie mogą nie stanowią prawa prawo stanowi parlament razem z żony ministrów z radami Unii Europejskiej kiedyś mówiło z radą ministrów to jest ten moment dzielić się prawo jest negocjuje odbywają się negocjacje tzw. Trolla no dobrze i raz pierwszy musimy kończyć, bo zostaną inaczej rozstrzelany już udział w budżetach to jedno proste pytanie tak sytuacja obecna, jaka jest czy do wprowadzenia tych sankcji wg tego czasu się zgodziła rada Europejska będzie potrzebna zgoda rady Europejskiej czy tylko rady Unii Europejskiej czy ministrów i kwas i większością zwykłą bez prawa kwalifikowaną bez prawa weta prawo czy prawo stanowione jest nie przez radę Europejską przez radę Unii Europejskiej jesteśmy na etapie, kiedy jednomyślnie rada Europejska zdecydowała już podjął swoją decyzję, że będzie coś takiego teraz przekazuje dalej pałeczkę tym, którzy mają władzę ustawodawczą, czyli radzie Unii Europejskiej parlamentowi, że to będzie decyzję co będziemy z czego sobie nie wyobrażam, że mogłyby nie być bardzo dziękuję Danuta Hübner euro parlamentarzystka Platformy Obywatelskiej i była komisarz Unii Europejskiej wojna była gościem dziękuję pani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JACEK ŻAKOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA