REKLAMA

Pracownicy Ubera chcą wiedzieć, jak działają algorytmy

Połączenie
Data emisji:
2020-07-24 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Owczarek dyrektor programu polityki społecznej w Instytucie spraw publicznych dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o tzw. ekonomii fuchy, czyli Gui ekonomii czymś co jak rozumiem być może będzie zyskiwała na znaczeniu w kontekście kryzysu wywołanego przez karana wirusa to jest temat dość szeroko dyskutowany już od wielu lat często się mówi, że to jest w ogóle przyszłość pracy, choć Rozwiń » ostatnie lata raczej tego nie potwierdzały, ale zastanówmy się może na tym co może zasilać taki ruch w stronę takiej pracy, która może właśnie można już na początku porządna definicja ze strony specjalisty to jest tak ekonomi, bo tylko przybliżyły, więc oddać głos tak rzeczywiście czasem wyraźnie powiedzieć, że ta kategoria Gui ekonomii to jest w dalszym ciągu kategoria, która nie ma wyraźnych granic, ale w najogólniejszym sensie jest to ta część gospodarki, która odnosi się do do pracy wykonywanej przez pośredniczenia, w jakich technologii cyfrowych pewnej najlepszym prototypem takiej takiego rodzaju pracy jest chociażby praca przez Platformę jak np. praca dla Ubera, ale bardzo często też zakres pojęciowy i ekonomi wchodzą również takie takich firm jak np. Amazon, który stara się łączyć tradycyjną gospodarkę magazynową i logistyczną z e-commerce, czyli taką platformą do sprzedaży różnych produktów wciąż mógł również wydaje się, że ten ten ten sektor rośnie ta sfera i ekonomii rośnie w 2019 roku w wielkiej Brytanii prawie 10% populacji pracujących pracowało przynajmniej raz w tygodniu w tym obszarze co stanowiło dwukrotny przyrost w porównaniu do 2016 czy ten trend się utrzyma w 2020 potem załamaniu, jakim jest Korona kryzys to można, by sobie zadawać pewnie z pytaniem czy to tak będzie może spróbujmy się zastanowić co działa na korzyść takiego ruchu, żeby to się rozwijało właśnie w czasach kryzysu, a co może być tym wektorem przeciwstawnym to znaczy, gdzie tutaj jest hamowanie jeśli chodzi o ekonomii dzisiaj, czyli w tym momencie, kiedy wszyscy zaciskają pasa, kiedy zarazem też firmy zwalniają cała gospodarka można, by powiedzieć tak metaforą lokomotywy zwalnia rzeczywiście różne obszary i ekonomii zachowują się różnie pod wpływem pandemii to jest wyjątkowy moment, który jest rodzajem takiego testu również dla tych najnowsze zjawiska na rynku pracy czy gospodarce i tak jak jedne obszary przyspieszają tak inne kompletnie zamierają ze spowalniają przyspieszają np. wszystkie usługi związane z dostawami mam namyśli tutaj dostawy kurierskie czy choćby funkcjonowanie handlu e-commerce właśnie w mediach pojawiają się informacje mówiące o tym jak dużo szefowi Amazona udało się zarobić na na pandemię, więc ten obszar gospodarki są z pewnością bardzo się rozwija to jest prosta konsekwencja tego, że znaczna część pracujących nie tylko funkcjonuje z domu izoluje się lub przechodzi kwarantannę w związku z tym część podstawowych zadań takich jak robienie zakupów stara się wykonywać przez internet zdalnie z domu oba inne obszary i ekonomii tak jak np. usługi usługi taksówkarskie Ubera z kolei zmniejszają się, dlatego że właśnie mniejsze poruszamy po mieście mniej potrzebujemy tego rodzaju usług w związku z tym ta część gospodarki zdecydowanie maleje, ale oczywiście są również inna inna część np. pojawia się kwestia przyspieszenia różnych procesów, o których mówiło do tej pory mam namyśli przyspieszenie prac nad autami autonomicznymi mam namyśli przede wszystkim transport wykonywany przez przez ciężarówki kierowane przez taki automat do tej pory jeszcze oczywiście takich ciężarówek nie ma w żadnym kraju nie zostały jeszcze prawnie dopuszczone do funkcjonowania, ale całą pewnością pandemia będzie tym czynnikiem, który przyspieszy proces wejścia tego rodzaju usług do gospodarek rozwiniętych szczególnie nowo ma być taniej, bo musimy oszczędzać ludzie są najdroższe przed w przenośni dosłownie, ale teraz tak przez wracając dostęp do samego tematu tego oddziaływania społecznego tej ekonomii fuchy giga ekonomiści posługują może tym określeniem warto się zastanowić nad tym, jakiego rodzaju reakcje ze strony właśnie samych pracowników to wywołuje co tu się zaczyna działać, dlatego że parę lat temu, kiedy Uber zaczął się rozwijać jako Platforma świadcząca usługi transportowe zaczął trafiać jednak na opór ze strony samych kierowców była słynna sprawa z Wielkiej Brytanii wygrana przed sądem, gdzie uznano, że to jest po prostu pracodawca to, że się posługuje aplikacja to nie jest żadna sytuacja, która by cokolwiek tłumaczyła to są obowiązki pracodawcy nie można, bo tutaj pracowników w jakikolwiek sposób traktować tak bardzo trudne, choć dyskryminować jeśli te chyba takiego słowa trzeba użyć teraz trochę ten to napięcie się przenosi jeszcze na inne pole to znaczy idziemy dalej kierowcy Ubera chcą ujawnienia algorytmu tego w jaki sposób aplikacja działa w jaki sposób na dobiera im konkretne propozycje kursów w jaki sposób też ustala polityki cenowej, bo tutaj trzeba powiedzieć, że nie mają wpływu na to w jaki sposób ile będą zarabiali w zasadzie tak trzeba powiedzieć, bo to teoretycznie zależy od ruchu i zarazem, że kierowcy Ubera chcieliby w tym momencie, by lepiej zrozumieć politykę firmy, z którą są wrzuceni tą zasłoną, której nie można zdjąć właśnie zasłona technologiczna dokładnie kwestii technologicznych do dotyka wątek ostatnich wydarzeń, czyli czy protestów pracowników platform owych związanych z niejawnością algorytmów, które decydują o trasach przejazdu jeśli mówimy o Uberze o rodzaju zleceń, które otrzymują w konsekwencji o tym jakie mają mają wynagrodzenia i rzeczywiście nowe zjawiska gospodarcze i ikonami otwiera również nowe problemy okazuje się, że niektóre przedsiębiorstwa niektóre firmy starają się ominąć różne systemy prawne w tym ochronę pracowników, stosując ten na technologii, które funkcjonowanie jeszcze nie jest w pełni uregulowane nie jest transparentne oczywiście na tym korzystają ekonomicznie dlatego powstają inicjatywy takie jak jak protest pracowników Ubera w wielkiej Brytanii, który jest animowane przez Jamesa fara, który założył organizację pozarządową, która nazywa Merkel Info i cięć organizacja domaga się od Ubera ujawnienie informacji o funkcjonowaniu algorytmu to są różne różnego rodzaju informacji nie tylko dane osobowe, ale również informacje o trasach przejazdu o ratingach o tym jak kalkulowane są stawki co wydaje się 1 z ważniejszych kwestii po to, żeby właśnie ten zasłonę technologiczną zdjąć i ustawić jako przedmiot tradycyjnych rokowań zbiorowych tra tradycyjnych relacji pracowniczych między pracodawcą, a pracownikiem, a podstawą tego zaskarżenia jest uwaga regulacja dotycząca RODO jak ochrona danych osobowych i art. 22, który dotyczy, który nakłada obowiązek przekazania informacji o logice przetwarzania informacji przez przez takie Platformy, czyli niejako Platformę oraz przez przez podmioty, które przetwarzają dane osobowe dzięki temu dzięki dostępowi do takich informacji pracownicy mają szansę wzmocnić swoją pozycję w negocjacjach z pracodawcą czy innymi platformami ta sprawa trafiła do holenderskiego sądu do holenderskiego, dlatego że tam jest rejestrowany Uber myślę, że nie bez znaczenia jest również to, że Holandia w przeciwieństwie do Wielkiej Brytanii nadal jest w unii nową częścią Unii Europejskiej prawda w tym kontekście jest to również ważne dla nas dla dla Polski, dlatego że orzeczenie tego sądu może mieć też wpływ na na warunki pracy polskich pracowników platform owych trochę można, by powiedzieć, że to jest taka sytuacja przypominająca taki nie wiem dziewiętnasty dwudziesty wiek prawda, kiedy wchodzi nowa technologia i zaczyna się eksploatacja pracowników na masową skalę dopiero lata zajmuje wypracowanie nowych reguł gry to znaczy takie ułożenie tych sił między pracownikami pracodawcami, żeby to było dla obu stron mniej więcej choćby korzystne prawda nie chodziło nie dochodziło właśnie do sytuacji nadużyć to zdaje się troszeczkę można, by to myślę zostawiać tak rzeczywiście jest bardzo podobna sytuacja mamy do czynienia do wysokim poziomem asymetrii w sile czy pozycji między między platformą cyfrową, a pracownikami platformą tak samo jak to miało miejsce w dziewiętnastym wieku między między fabrykanta ami robotnikami prawda jest analogiczna sytuacja natomiast oczywiście kontekst jest zupełnie inne 2001. wieku w samym środku Rosji do społeczeństwa informacyjnego ta asymetria przewagi pomiędzy tymi 2 stronami wyraża się przede wszystkim dostęp do informacji na bo, bo w tym obszarze przede wszystkim następuje rozwój gospodarczy społeczny, więc ta walka o dostęp do informacji nabiera zupełnie innego znaczenia ona ma charakter strukturalny i będzie w zależności od tego jak i jakie będą losy tego konfliktu tej walki będzie zależało to jak, jaka będzie, jakie będą nierówności między pracodawcami pracownikami w kolejne dziesięciolecia no bo to jest pytanie prawda to co się dzieje z tym podstawowym zasobem gospodarczym, czyli z danymi prawda w jaki sposób one są przetwarzane jak jak ta czarna skrzynka działa to jest właściwie nadrzędne pytanie, z którym myśli jeszcze wielokrotnie będziemy mieli do czynienia to znaczy będziemy obserwowali jak ono wielu różnych na wielu różnych polach życia społecznego gospodarczego stawiane coraz bardziej dramaty dramatycznej postaci z nami był Dominik Owczarek dyrektor programu polityki społecznej w Instytucie spraw publicznych dziękuję bardzo, 1355 finansową akcję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA