REKLAMA

Rząd planuje kolejną reformę edukacji?

Połączenie
Data emisji:
2020-07-24 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:24 min.
Udostępnij:

O nieprzygotowaniu szkoły do nowego semestru, zapowiedziach rządu odnośnie majstrowania przy edukacji oraz o autonomii szkół i podejmowaniu w nich decyzji

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobre dzień dobre są też nas czeka od września można zadać sobie pytanie w kontekście polskiej edukacji w kontekście szkół no i okazuje się, że czeka nas cała masa niespodzianek, a właściwie to nawet nie wiadomo co nas czeka, ponieważ nie wiadomo, o co się za dzieje tematem zwanym Korona wirusem Otóż Ministerstwo Edukacji Narodowej, żeby Rozwiń » rozstrzygnąć dylemat czy szkoły mają otworzyć czy też nie czekan kontynuujemy zabawę zdane na uczelnię, która nikogo nie cieszy wymyśliła złoty sposób mianowicie mają o tym czy placówka działać nie działa decydować dyrektorzy i tu się zaczynają nasze kłopoty mówiąc bardzo ogólnie, żeby wprowadzić od razu temat taki krótki cytat z Dziennika gazety prawnej nasi uczniowie przyjeżdżają aż 3 powiatów co jeśli w niej w 1 z nich pojawi się duża liczba zachorowań to powinny być odgórne regulacje kolejny przykład zachorowania wśród nauczycieli wtedy uczniowie mają przychodzić do szkoły, a nauczyciele z domu na gwaranta nie będą z nimi prowadzić lekcje jeśli tak to ktoś tak będzie potrzebny do opieki mówi Anna sala dyrektor liceum Ogólnokształcącego nr 1 z suchej Beskidzkiej, czyli 1 słowem no nie jest to władza, która szczególnie dyrektorów cieszyła tak można wnioskować na podstawie tego cytatu no niestety jest to taka sytuacja, w której jeśli te przepisy weszły w życie jeśli w ogóle pojawią na razie tutaj może zróbmy taką małą wioskę przy tym, o czym mówimy jeszcze w ministerstwie, mówi że pracujemy nad przepisami to doświadczenie trochę niestety wiemy, że być może nawet nikt nad tym pracuje, a dopiero co zaczęto się nad tym zastanawiać i wszyscy mamy kalendarz przed oczami jest koniec lipca i te przepisy dotyczące funkcjonowania szkół one w zasadzie już powinny być po etapie konsultacji, a my mamy ze strony ministerstwa informację, że właśnie zaczynają się jakieś prace także no jest to trochę niestety mrożące krew żyłach jeśli rzeczywiście to rozwiązanie byłoby byłyby wprowadzane to pierwsze podstawowe pytanie na podstawie jakich kryteriów dyrektor miałby podejmować takie decyzje tak czy wystarczy 1 chory uczeń tak jak były podane przykłady uczniowie kilku województw w 1 województwie sytuacja może wyglądać inaczej drugi może wyglądać inaczej jak ma coś rzeczywiście zadziałać bardzo istotną kwestią jest to też to co z zasiłkami opiekuńczymi czy dyrektor też może podjąć taką decyzję, że dzieci, które pozostają w domu dzieci rodziców, którzy nie mogą, zwłaszcza tych młodszych wykonywać pracę co zasiłkiem ma się to dzieci gratis rodzic ma brać urlop po tym, jak szereg rzeczy, które się ze sobą łączą, a za chwilę zaczynamy rok szkolny nie wiem jak to rozwiązać, a to już pewna norma prawda za chwilę coś i nic nie wiemy czy to będzie czy nie będzie, czyli będzie rok szkolny nie będzie będzie amatora nie będzie czy będzie ten egzamin ósmoklasisty czy nie będzie no to już w zasadzie mamy można się przyzwyczaić nie nic nie wiemy no trochę niestety już do tego przyzwyczailiśmy, że reagujemy bardzo duże wzburzenie taką czujnością na nad i na twitterowe zapewnienia twitterowe takie ogłoszenie ministerstwa, bo to, o czym rozmawiano też komunikaty podawane w mediach społecznościowych tutaj nie ma jeszcze żadnego żadnego konkretu i jest to jest rzeczywiście trudne tak to znaczy minister, mówi że nie przewiduje nie przewiduje zawieszenia zajęć informuje, że przygotowują przygotowywane są przepisy umożliwiające pracę szkół, ale to jest moment, w którym prowadzący szkołę kuratoria też to też trzeba myśleć o tym, że urzędnicy ministerstwa też muszą mieć Jasną sytuację w jaki sposób pracować z placówkami powinni te przepisy już mieć, więc jest to sytuacja bardzo niepokojąca właśnie trochę zbyt łatwo mam wrażenie zarządza się tą edukacją przez zaniechanie prawda, czyli nie konfrontujemy się tematami właśnie na szybko na chwilę przed podejmujemy jakieś decyzje z dużą łatwością przerzucają odpowiedzialność na nauczycieli, a zarazem na dyrektorów szkół, a zarazem równocześnie można potem powiedzieć co udało się w miarę się udało matury były były tak daliśmy radę tak tutaj ta kwestia odpowiedzialności jest rzeczą kluczową i tutaj się na jej możemy się na sekundkę kupić po rzeczywiście te można usłyszeć z tyłu dzwoniący taki argument, że NATO rzeczywiście autonomia dyrektora dyrektor sam najlepiej będzie wiedział i z 1 strony oczywiście można, by było przyjąć taką argumentację, ale w tym samym czasie w momencie, w którym powinniśmy mieć jasne przepisy pokazujące jak szkoła ma działać od września toczy się to toczą się dyskusje o innych sprawach związanych z zarządzaniem edukacją, który na ten moment no co istotne, ale powiedzmy nie są sprawami pierwszego rzędu tutaj jeśli chodzi o tę autonomię w tym samym momencie, w którym powinny powstawać przepisy powinny być konsultowane jak szkoła ma rzeczywiście działać w czasie, kiedy nie wiemy co się wydarzy mamy dyskusję o tym czy to nie jest moment, w którym należy ograniczyć obecność organizacji pozarządowych szkołach i w zasadzie dyrektorowi odebrać dyrektorowi radzie rodziców odebrać się autonomii i taką możliwość decydowania o tym w jaki sposób pracować na zajęciach pozalekcyjnych w ramach podstawy programowej z uczniami, czego z 1 strony autonomię dyrektorowi radzie rodziców troszkę odbierzemy, ale damy do odpowiedzialności do podejmowania decyzje w takich sprawach co, do których dyrektor nie będzie miał żadnych w zasadzie informacji ani tak naprawdę dane do tego, żeby odpowiedzialną poważną decyzję podjąć należy kontrola związana jest tak jeśli chodzi jeśli chcesz wychowywać fikcji i tanie to być powierzenie metresy dokładnie jeśli masz ponosić odpowiedzialność za to czy szkoła działa czy nie jako fabryczka pewnego rodzaju to tu już tak to jest odpowiedzialna za produkcję to jest tak to jest niestety dokładnie ta ta filozofia która, która towarzyszy tym decyzją czy tym zapowiedziom decyzji, które w tej chwili mamy gdzieś gdzieś na agendzie i ona niestety to pokazuje bardzo o takie jednostronne i dosyć jednak nieprzyjazny sposób patrzenia na rolę dyrektora takiej roli dyrektora w szkole na rolę na rolę samorządności w ogóle jako takiej idei zarządzania placówką, czyli właśnie dokładniejsi trzeba wychowywać i robić coś z uczniami co wymaga myślenia skupienia analizy faktów tonie, ale trzeba ponosić odpowiedzialność i wszystkie konsekwencje wynikające z podjętej decyzji to tak czy nawet szerzej takie przygotowania do funkcjonowania społeczeństwie obywatelskim prawda, czyli kontakt z organizacjami, które zajmują konkretnymi problemami społecznymi co może być bardzo inspirujące bywa dla młodych ludzi to może być bardzo ciekawe no okazuje się, że to jest niebezpieczne groźne, bo my realizujemy program dokładnie dokładnie to szybsze przy organizacjach pozarządowych trzeba też użyć uwagę na 1 rzecz, bo to jest, że pan prezydent, który jest inicjatorem tych tych zmian być może urzędnicy, którzy pracują z kancelarii pomoc pomagali przygotować ten ten projekt nie zdają sobie sprawę z tego, że organizacje pozarządowe wspomagają szkoły także w realizacji zadań podstawy programowej to nie jest tylko także są zajęcia tej niechcianej edukacji seksualnej ta masturbacja dla przedszkolaków to nie tylko to trochę są zajęcia z historii nie dostanie ktoś usłyszy nowe myślenie jest gdzieś jakaś sztukę masturbacja dla przedszkolak tak, ale był oczywiście to brzmi absurdalnie, ale tak wygląda w dużej mierze dyskusja ze strony rządzących obecności organizacji pozarządowych szkołach no bo to nie jest to to jest zbyt szerokie wsparcie, które 30 organizacji oferują szkołą i realizują z nauczycielami bardzo dużą część rzeczy, które są podstawy programowej, więc rzeczywiście spora część zajęć po prostu zależy czy jakość tych zajęć zależy od organizacji pozarządowych w tej chwili nauczyciele pomyślą, że dyrekcja będzie musiał zrobić jakiś plebiscyt wśród rodziców zbierać głosowania słuchamy całą tą machinę to część nauczycieli i organizacji w ogóle odpuścić sobie ten wysiłek, więc to znowu ta autonomia przykre decyzje takie, których nikt nie chce chodzić Stani dyrektor podejmie, ale takie decyzje, które wymagają namysłu i naprawdę teraz tu jest wykształconą osobą naprawdę wie co robi to nie ja mam dla siebie taki cytat Niemcy już zdążyła się z tym zapoznać wicemarszałek Senatu Marek Pęk sprawa i sprawiedliwości mówił edukacji tak co do kwestii programowych ideowych modelu kształcenia jesteśmy jeszcze daleko od realizacji programu prawa sprawiedliwości o tak to właśnie to się zaczęły się takie takie tematy pojawiać zresztą też dużo dyskutowaliśmy wczoraj wypowiedzi marszałka Terleckiego, która dosyć podobnych tonach opisuje opisuje edukację to jest taki moment, w którym my zaczynamy zastanawiać czy w ogóle żyjemy w tej samej rzeczywistości to znaczy jesteśmy 3 lata po reformie edukacji, która przeorała i system i podstawy programowe, która przeorała to co jest w podręcznikach, bo rzeczywiście te podręczniki trzeba było napisać nową w dużej mierze pokrywało się z tym co było wcześniej, ale jednak cały ten proces był wykonany teraz okazuje się, że w zasadzie ta reforma programowa się nie zadziała tak to znaczy, że jeszcze raz będziemy robić jest to jest na tyle absurdalne, że zastanawiam się czy rzeczywiście rządzący mają teraz taki pomysł, żeby rozpoczynać kolejny etap, jaki w, jaki sposób jakieś reformy czy mówiąc te słowa osoby świadomości co się wydarzyło w ciągu ostatnich 3 lat od, żebyśmy się wreszcie znaleźli w 1 rzeczywistości liga nie różni nie tak, że w tym myślisz swoja swoje nie będzie jednak rzeczywiście będzie 1 rzeczywistych pytanie czy się w niej wszyscy odnajdziemy dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji była z nami 1417 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA